Canon PowerShot A80 - špičkový amatérský kompakt zevrubně - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Canon PowerShot A80 - špičkový amatérský kompakt zevrubně

Canon PowerShot A80

25. března 2004, 00.00 | PowerShot A80 lze směle označit za vlajkovou loď mezi amatérskými fotoaparáty společnosti Canon. Její výbava v jistých ohledech předčí pokročilejší "eskovou" řadu. Zajímají vás podrobnosti o tomto atraktivním modelu? Pak je pro vás určena následující recenze.

PowerShot A80 je nejvyšším modelem známé a mezi fotoamatéry oblíbené řady A kompaktních digitálních fotoaparátů Canon. S postupujícím vývojem technologií pronikají i do této kategorie přístrojů prvky profesionality, díky nimž je pak práce s fotoaparátem mnohem příjemnější. Co všechno tedy může tento fotoaparát nabídnout a jak se nám s ním fotilo? Na tyto otázky přináší odpověď následující recenze.

Digitální fotoaparát PowerShot A80 vychází svojí konstrukcí z předchozích modelů této řady, nicméně přináší mnohem víc. Tělo o rozměrech 103,1x64,6x34,7 mm a hmotnosti cca 250 g je již z větší části vyrobeno z kovu. Výrazný bateriový grip v pravé části přístroje zůstal zachován. V jeho horní části je spoušť se zoomovacím prstencem a hlavní čtrnáctipolohový kruhový volič. Vedle něj je pak reproduktorový otvor a na druhé straně zapínací tlačítko a LED indikující barvou svého svitu režim přístroje.
Nově zkonstruovaný výsuvný objektiv dominuje spolu s efektním lesklým orámováním přední straně přístroje. Tento prstenec je možné po stisknutí pojistky pod ním odmontovat a na jeho místo připevnit jednu z nabízených předsádek. Nad objektivem vidíme mikrofonní otvor, průzor optického hledáčku, interní blesk a LED indikující běh časovače, jež současně slouží k přisvícení scény během ostření.
Paměťová karta typu CompactFlash typ I (pouze!) je přístupná pod dvířky na pravé straně fotoaparátu. Na straně protější je pak pod gumovou krytkou přístupný A/V a USB konektor.

Čtyři tužkové napájecí články se vkládají zespodu. Vedle jejich dvířek je plastový stativový závit.

Pro zadní stranu je specifický především nově vyřešený displej, který je připevněn na výklopném a otočném klouby. Tak je možné jemnou LCD obrazovku v klidovém stavu chránit přiklopením k tělu fotoaparátu a během provozu lze displej natočit do takřka libovolné polohy, včetně přetočení o 180 stupňů. V tomto okamžiku se překlopí i zobrazovaný obraz, takže je možné snadno pořizovat i autoportréty. Pod displejem se nachází dvě ovládací tlačítka a napájecí konektor, nad ním je pak umístěn optický průhledový hledáček.

Pravou část zadní stěny fotoaparátu vyplňují ovládací prvky - kruhový čtyřsměrný volič, dvě funkční tlačítka a posuvný volič určující režim přístroje.

Digitální fotoaparát PowerShot A80 snímá obraz CCD čipem s úhlopříčkou 1/1,8" a efektivním rozlišením 4,0 miliónů bodů, čímž dokáže vytvořit snímek s maximálním rozlišením 2272x1704 bodů. Jeho citlivost je nastavitelná od 50 do 400 ISO.

Objektiv je kvůli zmenšení prostoru z důvodu výklopného LCD konstrukčně přetvořen. Navíc si zachovává, ačkoliv je použit rozměrově větší snímač, světelnost 2,8 - 4,9. Optika je složena ze šesti členů uspořádaných v pěti skupinách, přičemž dva členy jsou asférické. Přepočtený ohniskový rozsah je 38 až 114 mm pro 35 mm film. Kromě tohoto třínásobného optického zoomu je k dispozici i 3,6násobné digitální zvětšení. Tento model jako první zástupce řady PowerShot A užívá k ostření inteligentní devítibodový autofokus, který je v makro režimu schopen zaostřit od 5 cm.
Měření expozice je buď bodové, plošné či se zdůrazněným středem, přičemž výslednou hodnotu je možno korigovat v rozsahu +- 2 EV s krokem po 1/3. Kromě automatického režimu a scénických programů nabízí fotoaparát plnohodnotné P/A/S/M režimy, umožňující maximální kontrolu nad výsledným snímkem. V těchto režimech je k dispozici rychlost závěrky od 15 s do 1/1000 s přičemž je-li více přicloněno, lze expozici zkrátit až na 1/2000 s. Clona pracuje v rozsahu 2,8 až 8. Při expozicích delších jak 1 s se uplatňuje redukce šumu.
Fotoaparát nabízí 5 předdefinovaných hodnot vyvážení bílé barvy, dále pak automatické a přesné ruční nastavení. Během focení lze na snímky aplikovat několik digitálních filtrů, měnících jejich barevnost a ostrost.

A80ka podporuje dvě rychlosti sekvenčního snímání. V rychlém režimu exponuje rychlostí 2,4 sn./s, přičemž pro maximální rozlišení a kvalitu dokáže takto zpracovat 5 snímků v sérii touto rychlostí. Další snímky pak exponuje s delšími pauzami. Maximální počet snímků v sérii je závislý na velikosti snímků. V pomalém režimu pak exponuje max. 8 snímků s rychlostí 1,6 sn./s. Dále je k dispozici snímání ozvučených videosekvencí ve formátu AVI s rozlišením 320x240 či 160x120 bodů. Délka sekvence je limitována na 3 minuty pro obě rozlišení. K pořízeným snímkům, které jsou ukládány ve formátu JPEG s možností volby třech kompresních poměrů na CompactFlash typ I paměťovou kartu, je možné doplnit hlasovou poznámku maximální délky 60 s.
Interní blesk se synchronizuje do času 1/500 s a v manuálním režimu lze jeho intenzitu ovlivnit ve třech úrovních. Při automatické citlivosti má dosah 4,4 m pro širokoúhlý záběr a 2,5 m při plném zoomu.
Hledáček přístroje s úhlopříčkou 1,5" nabízí poměrně nízké rozlišení 67 000 bodů.
Fotoaparát umožňuje přímý tisk jak standardem Canon Direct Print a Bubble Jet Direct, tak i standardizovaným protokolem PictBridge. Dále nabízí takové funkce, jako je dvou či desetisekundový časovač či ruční ostření, v režimu prohlížení pak automatické otáčení náhledu snímků (umožněné interním čidlem polohy), zobrazení reálného histogramu či desetinásobné zvětšení snímku.

O napájení se stará čtveřice tužkových článků či síťový zdroj, k počítači se připojuje pomocí USB 1.1 rozhraní. Pro připojení k TV je připraven A/V výstup.
Součástí balení jsou pouze alkalické baterie bez nabíječky, 32 MB CompactFlash, návod a instalační CD s ovladači a přídavným softwarem ZoomBrowser, PhotoStitch a produkty společnosti ArcSoft.

Pokud jste zvyklí na ovládání jakéhokoli novějšího PowerShot modelu, nebude pro vás práce ani s tímto modelem žádným problémem. Při přechodu ze starších přístrojů si je potřeba zvyknout na jiný způsob nastavování parametrů týkajících se vlastního focení. Ty jsou přístupné po stisku tlačítka FUNC v menu uspořádaném do sloupce, přičemž hodnota parametru se volí v řádku zobrazeném v dolní části displeje. Ikona každého parametru má v menu pevné místo a na stejném místě je pak jeho hodnota zobrazena v režimu focení symbolem. Tak jako u ostatních PowerShot modelů, i u tohoto fotoaparátu platí, že při přepínání mezi P/A/S/M režimy se nastavené hodnoty uchovávají, při přepnutí do scénického režimu se naopak vždy nastaví do tovární hodnoty. Což je vzhledem k určení těchto programů logické. I pro úplného začátečníka je fotoaparát vždy připraven fotit s co nejlepším nastavením. Navíc nastavené parametry včetně polohy optického zoomu je možné uložit do dvou uživatelských pamětí přístroje, označených na kruhovém voliči jako C1 a C2. Pokud volič kdykoliv přepneme do této polohy, vrátíme se v krátkém okamžiku k přesně stejnému nastavení, jaké jsme měli v okamžiku uložení.

Ukládání těchto parametrů podobně jako nastavení dalších voleb se provádí v menu přístroje, přístupném po stisku tlačítka MENU. To je rozděleno na tři záložky, přičemž první je odlišná pro režim focení a prohlížení a další dvě jsou pro oba režimy stejné. Každá záložka má několik řádků, přičemž v každém se volí hodnota daného parametru.

V první záložce v režimu focení najdeme například aktivaci redukce červených očí, povolení osvitové LED či délku zobrazení náhledu právě exponovaného snímku. V režimu prohlížení zde máme k dispozici aktivaci ochrany snímku před smazáním, připojení hlasové poznámky či definování pořadí jejich tisku. Druhá záložka se věnuje systémovému nastavení přístroje (datum a čas, hlasitost reproduktoru apod.), třetí pak umožňuje uživatelská nastavení fotoaparátu, jako je zvuk spouště či uvítací obrázek.

Během vlastního focení je možné volit některé parametry přímo, a to pomocí křížového multifunkčního voliče. Význam směrů nahoru a dolů je patrný z obrázku. Pohybem vlevo a vpravo se pak mimo jiné v kreativních programech nastavuje hodnota clony a času, v plně manuálním režimu mezi nimi přepínáme pomocí tlačítka SET. Ruční ostření se provádí také pomocí tohoto voliče.

Při užití nejkratší ohniskové vzdálenosti objektivu se projevuje jeho soudkovité zkreslení, které se postupně s rostoucí ohniskovou vzdáleností eliminuje. Kresba je na čtyřmegapixelový fotoaparát pěkná, bohužel se však v krajích snímku projevuje citelná neostrost. Hodnota chromatické aberace je potlačena na přijatelnou hodnotu. Digitální šum je díky rozměrově poměrně velkému snímači na relativně malé úrovni, citelně se projevuje až pro nejvyšší hodnotu citlivosti 400 ISO. Automatické vyvážení má občas tendenci "ujíždět"do oranžovo-červeného nádechu, ale většinou pracuje dobře. Navíc je k dispozici přesné ruční vyvážení.

ISO50 ISO50
Porovnání šumu a opického zoomu na denních snímcích (50 - 400 ISO)

ISO50 ISO100 ISO200 ISO400
Porovnání šumu na nočních snímcích (50 - 400 ISO, první snímek vyvážení barev slunečno, ostatní automatické)

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 38 a 114 mm)

Práce s A80kou byla příjemná, fotoaparát nabízí vše, na co jsme u "áčkové" řady zvyklí a ještě něco navíc v podobě výklopného displeje či dvou uživatelských pamětí. Filozofie ovládání je řešena příjemně, ovládací prvky reagují přesně a spolehlivě. Spoušť je lehká na namáčknutí a má jasný přechod k domáčknutí, které však není nijak tvrdé. Ovládání optického zoomu pomocí prstence působí praktickým dojmem, škoda jen, že nabídne maximálně 7 poloh z celého rozsahu. Jeho posun je jednorychlostní.
Rychlost celého fotoaparátu je na danou třídu pěkná, o čemž hovoří i přibližné naměřené hodnoty: fotoaparát nastartuje do režimu focení za necelé 3 s, další snímek v plném rozlišení a kvalitě je možné pořídit bez náhledu přibližně za sekundu, rychlou sérii 5 snímků uloží za 8 s (přičemž další expozice je možná dříve, avšak pouze do zaplnění vyrovnávací paměti). V režimu prohlížení se snímky zobrazují s cca 1,7 s zpožděním, přičemž po jeho vykreslení je možné snímek ihned zvětšovat. K dispozici je i rychlé listování s náhledy snímků či přeskakování po skupinách snímků. Bohužel přístroj zobrazuje pouze histogram bez zvýraznění přepálených míst.
Při ostření fotoaparát stále překresluje scénu na displeji, jeho doba je odvislá na daných podmínkách (průměrně okolo 1 s), ostření za šera je posíleno o osvitovou LED. Ruční ostření není díky malému rozlišení displeje zcela přesné, nicméně pro makrosnímky je milou pomocí.
U displeje nám chyběla možnost regulace jasu, jinak je i přes malé rozlišení celkem dobře čitelný.
V sekvenčním režimu fotoaparát přestane vykreslovat scénu, což však díky optickému hledáčku není výraznější problém. Výdrž přístroje závisí na kapacitě použitých článků, jeho spotřeba však není velká. Každopádně si k fotoaparátu pořiďte kvalitní sadu vysokokapacitních akumulátorů s dobrou nabíječkou. Škoda, že nějaký takový set již není přímo součástí balení.

PowerShot A80 patří mezi povedené amatérské kompakty, přičemž svojí výbavou dokáže jistě oslovit. Kompaktní provedení s chráněným displejem i objektivem, snadné ovládání a dostatek kontroly nad jeho funkcemi - to jsou hlavní plus tohoto přístroje. Pochopitelně, že by mohl mít například větší displej a řadu dalších vylepšení, ale to by se pak pomalu smyl rozdíl mezi řadou PowerShot A a S. Uvážíme-li doporučenou cenu 14 490,- Kč s DPH tohoto modelu, nezbývá než konstatovat, že se jedná opravdu o hezký kousek v produkci společnosti Canon.
Navíc je příjemné, že lze k přístroji dokoupit i podvodní pouzdro a řadu konverzních předsádek a také to, že podporuje přímý tisk na široké spektrum tiskáren.