Canon PowerShot G6 – Na vlastní kůži i oko - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Canon PowerShot G6 – Na vlastní kůži i oko

2. září 2004, 00.00 | Společnost Canon rozšířila svoji nabídku kompaktních fotoaparátů v královské řadě "G" o nový fotoaparát G6. G6ka nabízí 7,1 megapixelu, 4x optický zoom, otočný 2.0" TFT displej a širokou nabídku funkcí. Jaké výsledky předvedla v našem podrobném redakčním testu?

Společnost Canon přichází na trh s novým fotoaparátem v královské třídě kompaktů „G“, který osadila 7.1 MPix čipem a osvědčeným procesorem DIGIC s technologií iSAPS. Nový fotoaparát má označení PowerShot G6 a nepřináší jen vylepšení snímače o dva megapixely oproti G5, ale i mnohé konstrukční vylepšení. Rozlišení 7,1MPix umožňuje zhotovovat fotografie přesahující formát A3 a lze získat lepší výsledky při tisku výřezů.

Tělo fotoaparátu zaznamenalo velké změny oproti PowerShot G5 a jeho konstrukce je kompletně přepracovaná. Nové rozměry 104,9 x 72,8 x 73,1 mm navozují dojem baculatosti tohoto přístroje, ale rozhodně mu neubírají na kráse. Společnost CANON se u G6ky vrátila ke kombinaci šedé a stříbrné barvy, tělo fotoaparátu nechala plastové. Grip je mohutnější, pogumovaný a umožňuje lepší držení fotoaparátu. Pro mohutnost tohoto úchopu však můžou mít uživatelé s menší dlaní problémy. Na horní straně úchopu je umístěna spoušť se zoomovacím prstencem a kolečko pro volbu některých parametrů. Z přední strany gripu je zabudován i infračervený senzor pro dálkové ovládání, který lze využívat pro autoportrét apod.

Na přední stěně je umístěn objektiv, na který lze nasadit široká řada příslušenství rozšiřující jeho optické schopnosti. Kruhový závit na přídavné telekonvertory a širokoúhlé předsádky je chráněn prstencovým krytem, který se uvolňuje stisknutí zámku umístěného vedle objektivu. Nad ním je umístěna přední část průhledového hledáčku společně s vnitřním bleskem, senzorem a mikrofonem.

Stavový displej, který zobrazuje nastavení přístroje a je ho možno podsvítit oranžovým světlem, jenž se aktivuje tlačítkem po jeho levé straně, je umístěn na horní straně fotoaparátu. Nalevo od stavového displeje je umístěna patice externího blesku. Ovládací tlačítka blesku, sekvenčního snímání a možnosti ostření jsou umístěna po levé straně patice. Přepínací prstenec je vhodně umístěn v dosahu pravého palce na horní straně fotoaparátu. Umožňuje přepínat se mezi režimem fotografování a prohlížení. Uprostřed přepínacího prstence je tlačítko OFF pro vypnutí přístroje.

V pravém boku fotoaparátu jsou umístěna dvířka pro uložení paměťové karty. Dvířka pro Li-ontový akumulátor typu BP-511A je na spodní části fotoaparátu společně se stativovým závitem. Datové výstupy s konektorem pro externí napájení jsou uschovány na levém boku G6ky pod plastovým pevným krytem a nad ním je umístěn reproduktor.

LCD displej s antireflexní vrstvou a kloubem, který umožňuje všestranný pohyb je umístěn na zadní straně přístroje. Funkce všestranného pohybu LCD displeje umožňuje fotografování těsně u země a nebo nad hlavou. Nad displejem je umístěn optický hledáček s reálným zobrazením zoomu a optickou jeho korekcí. Tlačítko manuálního ostření a přepnutí do makro režimu jsou nalevo od hledáčku. Napravo od hledáčku je kovový kruhový volič expozičních režimů, který je možno přepnout do klasického automatického režimu nebo do režimu priority času a clony a nebo využít manuálního nastavení expozice či dvě volby vlastního nastavení expozic. Nechybí samozřejmě ani klasické přednastavené kreativní režimy portrétu, krajiny nebo noční scény. Podobně jako u G5ky jsou důležité ovládací prvky umístěny napravo od displeje, což zaručuje snadné ovládání přístroje jednou rukou. Jsou zde umístěny tlačítka pro aktivaci Menu, volby ostření, volby displeje a aktivace nastavení ostatních funkcí. Snadný pohyb v nastavení umožňuje křížový volič nad nimi. Známé tlačítko „*“ sloužící pro uzamčení změřené expozice v dané scéně či bodu, který chceme použít pro následující snímek, je vhodně umístěn pod přepínacím prstencem.

Použitý CCD snímač má efektivní rozlišení 7,1Mpix a stejnou velikost jako čip v G5ce (1/1,8“). Hustota pixelů na snímači v G6ce je mnohem vyšší, přesto obrazová kvalita snímků je dle našich testů velmi dobrá. GP produkuje snímky v rozlišení 3072 x 2304, 2509 x 1944, 2048 x 1536, 1600 x 1200 nebo 640 x 480 bodů s citlivostí 50, 100, 200 nebo 400ISO v komprimovaném formátu JPEG, vyhovujícím standardu EXIF 2.2, nebo nekomprimovaném formátu RAW. Ve formátu RAW je možno pořizovat snímky jen v rozlišení 3072 x 2304 bodů. G6ka umožňuje po sejmutí náhledu změnit formát uložení obrázku z JPEG na RAW. Tato volba se aktivuje stisknutím tlačítka blesku při sejmutí náhledu obrázku. Ozvučené videosekvence lze natáčet v rozlišení 640 x 480 bodů s frekvencí 30 snímků za sekundu a ukládají se ve formátu AVI a jejich maximální délka je 30s. Ve sníženém rozlišení 320 x 240 nebo 160 x 120 lze pořídit až 3 minutovou videosekvenci. Ke snímku lze přidat zvukový záznam až 60s dlouhý, který má zvukový formát WAV.
Rychlý objektiv se 4násobným optickým zoomem byl optimalizován podle požadavků snímače a má ohniskovou vzdálenost po přepočtu na 35mm filmový formát 35-140 mm. Objektiv má při nejmenší ohniskové vzdálenosti světelnost F2,0, která se mění směrem k nejdelší ohniskové vzdálenosti na F3,0. Optika je složena z 8 členů v 7skupinách, jenž dva jsou použity na korekci asferických vad a její minimální zaostřovací vzdálenost v makro režimu je 5cm. K ostření dopomáhá 9 bodový AiAF systém, který je možno nastavit na 9bodové nebo jednobodové s možností libovolné polohy nebo fixní uprostřed. Při použití manuálního ostření se ostřená část zvětší a lze velice efektivně zaostřit. K určení přesné ostřící vzdálenosti napomáhá i metr ve formě teploměru po pravé straně displeje.
Expoziční režimy využívají časy 15 – 1/2000s při možnosti nastavení clony od F2,0 do F8,0 s možností korekce +-2EV, které je možno nastavit po 1/3EV krocích. Pracovní dosah vnitřního blesku je 70cm až 5,0 metrů. Při nejkratší ohniskové vzdálenosti má dosah 4,0 metry a velikost záblesku je možno regulovat +-2EV s krokem 1/3EV. Na výběr jsou režimy: automatika a vynutí či zapnutí záblesku. Korekce jevu červených očí se zapíná v nastavení Menu, zde lze nastavit i možnost synchronizace na 1. nebo 2. lamelu. Fotoaparát disponuje jak plnou expoziční automatikou, tak manuálním expozičním režimem. Nechybí ani expoziční režimy s nastavením priority clony nebo času. Fotografujeme-li často snímky s podobnými expozičními vlastnostmi, můžeme využít možnosti dvou vlastních nastavení expozičních hodnot a jejich uložení. Pro jednodušší fotografování disponuje fotoaparát i režimem program a scénickými režimy krajina, portrét a noční scéna. K zachycení panoramt poslouží stejně jmenovaný expoziční režim. Snímky se však vytvoří zvlášť a je nutno je pospojovat v programu tomu učenému například PhotoStitch3.1. dodávaný k fotoaparátu. Vyvážení bílé můžeme ponechat buď plně na automatice nebo zvolit jedno z přednastavených možností (denní světlo, zataženo, žárovka, zářivka, zářivka H, blesk) nebo zvolit možnost manuálního měření vyvážení bílé.
K nabízeným fotografickým efektům patří Sépie, živé barvy a pořízení černobílých fotografií. Sekvenčním snímáním lze v jednom sledu zhotovit až 14 snímků a to rychlostí 2 snímky za sekundu. Fotoaparát umožňuje i intervalové fotografování (až 100 snímků), které lze nastavit v 1-60 minutových intervalech po dobu čtyř následujících dnů.
K fotografování lze využít buď průhledového reálného hledáčku nebo 2,0“ TFT displeje s rozlišením 118 000 pixelů, jehož jas lze nastavit ve dvou úrovních. Displejem lze úplně otáčet, což dovoluje fotografování za složitých podmínek. Přístroj také disponuje senzorem natočení a pokud je v Menu aktivován, pak sám otáčí snímky při náhledu. Fotoaparát podporuje paměťové karty typu Compact Flash I/II a pro propojení s externími perifériemi využívá vysokorychlostní rozhraní USB 2.0 a samozřejmostí je podpora přímého tisku pomocí protokolu PictBridge.

Výstupní video formát je možno nastavit na standard NTSC nebo PAL. Nespornou dobrou zprávou je použití BP-511A akumulátoru se zvýšenou kapacitou 1390mAh, který by měl mít výdrž pořízení přibližně 300snímků. Pravdou je, že kapacita baterie vydržela celé testování bez dalšího nabíjení. Váha celého fotoaparátu je 380g a je velmi podobná váze G5ky.

Ovládání z důvodu velkého počtu funkcí není zcela jednoduché, přesto však není komplikované. Často používané funkce typu nastavení citlivosti ISO, formátu snímku, velikosti záblesku, bracketingu, obrazových efektů (syté nebo neutrální barvy, nízká ostrost, sepia, černobílý snímek nebo vlastní nastavení) a volby velikosti komprese uloženého snímku jsou snadno dostupné pod tlačítkem Funkce. Pomocí spodní a horní šipky křížového ovladače lze nastavit vyvážení bílé a korekce expozice. Hlavní funkcí křížového voliče je snadný pohyb v nabídce Menu, které se aktivuje stejnojmenným tlačítkem. Menu v režimu fotografování se rozděluje na tři nabídky. První nabídka "Record Menu" umožňuje veškeré nastavení ovlivňující vlastnosti exponovaného snímku. Umožňuje nastavit vlastnosti záblesku (synchronizaci na první nebo druhou lamelu, zapnutí nebo vypnutí pomalé synchronizace záblesku, přizpůsobení záblesku dle světelným vlastnostem exponované scény, aktivování redukce jevu červených očí), vlastnosti sekvenčního snímání (zda se měření expozice při sekvenčním snímání bude měřit při každém snímku nebo se použije měření expozice prvního snímku), nastavení samospouště (10s, 2s), zpoždění bezdrátového ovladače (10s, 2s, 0s), aktivování pomocného ND filtru nebo zoomovacího čtverce při použití manuálního ostření. Dále nabízí možnost nastavení automatického ostření (kontinuální ostření, jednotlivé ostření), zapnutí digitálního zoomu nebo aktivování pomocného paprsku při ostření, délku zobrazení snímku po expozici (2s-10s po 1s krocích), možnost automatického otáčení snímku, rozlišení uloženého snímku, nastavení intervalového sekvenčního snímání a možnost uložení nastavení přístroje do dvou vlastních předvoleb. Pomocí druhé nabídky "Set up" lze nastavit jazyk, hlasitost zvuků při fotografování, jas LCD displeje, datum a čas, nastavení doby vypnutí přístroje při nečinnosti (od 10 sekund do 3minut), volbu číslování snímků, zformátování paměťové karty, volbu video výstupu (PAL, NTSC) nebo nastavení jednotek při manuálním ostření (palce, cm). Třetí nabídka "My Camera" umožňuje nastavení zvukových a grafických témat přístroje. Ne všechny nastavení v "Record Menu" lze měnit ve všech expozičních režimech. V režimu prohlížení nabídku "Record Menu" vystřídala nabídka "Play Menu", která obsahuje klasické funkce pro tento režim. Umožňuje zaktivovat ochranu smazání snímku, otočit snímek, vymazat všechny snímky, spustit prezenční prohlížení a volby tisku a přenosu snímků.

Kruhový volič expozičních režimů nabízí plně automatický režim, programovatelný režim, režim s prioritou clony a času, manuální režim, dva režimy nastavení vlastních předvoleb, klasické kreativní režimy portrét, krajina a noční scéna, a režim sekvenčního snímání s natáčením videosekvencí. Všechny nastavené hodnoty se zobrazují jak na velkém LCD displeji, tak na malém stavovém displeji, takže jsou ihned ke kontrole.

Kvalita snímku
Při citlivostech 50 a 100 ISO je přítomnost digitálního šumu takřka nulová, při pohledu 1:1 se projevuje až při citlivosti 200 a 400 ISO. I když plocha snímače oproti G5ce zůstala stejná a došlo ke zhuštění bodů na čipu, je vidět, že to mělo velmi malý dopad na obrazovou kvalitu.

Porovnání šumu na neutrální šedé při citlivosti (zleva doprava) 50, 100, 200, 400 ISO

Automatické vyvážení bílé pracuje velmi dobře, při zhoršených světelných podmínkách však má mírný sklon ke světlům žlutého charakteru, ale tento drobný problém lze upravit pomocí velké nabídky přednastavených hodnot nebo pomocí ručního nastavení bílé. Ruční nastavení bílé je možno uložit do dvou vlastních předvoleb.

Objektiv v nekratší ohniskové vzdálenosti vykazuje mírné soudkovité zkreslení s chromatickou aberací, ale ty se směrem k delším ohniskovým vzdálenostem ztrácí. Vinětace je skoro nulová.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 35 mm, vpravo 140 mm)

Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava a shora dolu: 50, 100, 200, 400)

Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolu: 50, 100, 200, 400)

Ukázka video sekvence (3,14 MB)

Fotoaparát, který jsme měli půjčený k testování, podával velmi slušné výkony a vzhledem k velkému množství funkcí a možnosti nastavení, dával velký prostor ke kreativitě. Celkový start přístroje trvá zhruba 3,5s. Doba od exponování snímku po stisknutí spouště bez předchozího namáčknutí, trvá přibližně 0,5s až 1s, záleží na světelných podmínkách. Při zhoršených světelných podmínkách to může být o něco delší. Při namáčknutí spouště se obraz na chvíli zastaví a autofokus pomocí obdélníků ukáže snímané místo expozice. Při přepnutí do manuálního ostření se nám daný výřez scény zvětší a na pravé straně se zaktivuje ukazatel vzdálenosti, který nám usnadňuje ostření na příslušný objekt.
Velkým pomocníkem při zhoršených světelných podmínkách je možnost nastavení velikosti záblesku, který je k dispozici v manuálním režimu. V ostatních expozičních režimech je možno provést jen korekci záblesku +-2 po 1/3 krocích. Jestliže je snímaná scéna expozičně složitější, můžeme využít i možnost bracketingu.
Nespornou výhodou tohoto přístroje je i využití příslušenství, které je opravdu široké. Lze využít širokoúhlého konertoru i telekonvertor, které rozšiřují všestrannost tohoto přístroje. K dispozici jsou i profesionální systémové blesky, jenž lze využít díky hot-shoe patici.
Nahrávání videosekvencí je omezeno při nejlepší kvalitě na délku záznamu 30s, což vzhledem ke konkurenci je nepříjemné mínus. Také nelze při nahrávání videosekvencí použít zoom, je proto nutno nastavit vzdálenost před začátek natáčení.

Co říci závěrem k novému přírůstku do královské třídy kompaktů společnosti CANON? I přes drobné nedostatky, o kterých jsme psali výše, je to velmi příjemný a výkonný kompaktní fotoaparát řadící se do vyšší třídy amatérských fotoaparátů. Sedm megapixelů zaručuje vysokou kvalitu při tisku a širokou flexibilitu při pořizování výřezů a čtyřnásobný zoom je standardem této třídy. Snadné fotografování s tímto přístrojem umožňuje nastavitelný displej o velikosti 2,0" společně s rychlostí spouště a širokou nabídkou funkcí a příslušenství.
Srovnání mezi G5kou a G6kou vyznívá pro Canon velmi dobře. Na rozdíl od některých konkurentů nedošlo jen k výměně snímače, ale ke kompletnímu přepracování, které se povedlo. Řada majitelů G5tek bude jistě velmi vážně uvažovat o upgradu.
Co se týče srovnání s konkurencí, počkejme až po veletrhu photokina 2004, kdy všichni ukáží své tajné zbraně.
Doporučená koncová cena stanovená českým dovozcem je 24 999,- Kč s DPH.

:: Technické parametry Canon Powrshot G6