Casio Exilim EX-Z4 - drobeček v každodenní praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Casio Exilim EX-Z4 - drobeček v každodenní praxi

Casio Exilim Z4 recenze

2. února 2004, 00.00 | Společnost Casio nabídla po úspěšném modelu Exilim Z3 vyspělejšího bratříčka se 4 Mpixely. Co víc v sobě skrývá tento maličký digitální šperk s úžasně skladným zoom objektivem? Dokáže využít vyšší rozlišení?

{Konstrukce a popis fotoaparátu}

Exilim EX-Z4 je dvojčetem modelu Z3, od kterého se liší pouze rozlišením použitého snímače. Casio tedy vzalo mnoha cenami ověšené tělo modelu Z3 a přidalo milión bodů, aby model zatraktivnilo. Umožňuje optika od Pentaxu využít vyššího rozlišení? Jaký vlastně je Z4 v každodenní praxi?

Fotoaparát Casio Exilim Zoom 4 vás na první pohled upoutá svými velice malými rozměry (87 x 57 x 23 mm - š x v x h) a tomu odpovídající hmotností (129 g bez akumulátoru a paměťové karty). Celkově svým konstrukčním provedením působí velice precizním a propracovaným dojmem, umocněným užitím lesklých kovových dílů v kombinaci se zdařilou povrchovou úpravou celokovového pláště. Po zapnutí přístroje zaujme velikost teleskopického objektivu, který je v klidovém stavu celý ukryt v ultratenkém těle přístroje (k úspoře místa se využívá posunutí některých čoček mimo osu objektivu) a navíc je chráněn automatickou lamelovou krytkou. V jeho těsné blízkosti nalezneme mikrofonní otvor, červenou LED indikující běh časovače samospouště, dále pak interní blesk a otvor optického průhledového hledáčku. Pro pevnější úchop má ještě fotoaparát vedle objektivu decentní kovový výstupek.

zpravazleva

Na horní straně Z4ky nalezneme pouze lehce stisknutelnou spoušť a zapuštěné tlačítko napájení. Zbytek ovládacích prvků je umístěn v její pravé zadní části: posuvný přepínač pro volbu režimu focení a prohlížení snímků, kolébka ovládající optické přiblížení, dvě miniaturní příjemně zaoblená tlačítka a konečně hlavní křížový volič s mechanicky odděleným středem. Zadní části přístroje dominuje velký dvoupalcový displej. Jeho rozlišení je sice poměrně malé (85 tisíc bodů), ale i tak je na běžnou vzdálenost velice dobře čitelný. Vlevo od displeje nalezneme reproduktorové otvory. Nad ním pak (pro fotografy dívající se pravým okem) dobře situovaný průhledový hledáček bez možnosti dioptrické korekce s dvěma indikačními LED.

aku
Paměťová karta typu SD či MMC je spolu s napájecím akumulátorem ukryta pod výklopnými dvířky na spodku přístroje. Vedle nich nalezneme jediný konektor, který spojuje fotoaparát se základnovou kolébkou. Ten je navíc pozlacený, což spolu s kovovým stativovým závitem vedle něj (je mírně odchýlen od osy objektivu) napovídá o serióznosti tohoto výrobku. O ní hovoří i jeho technické parametry.

zespodu

Z4ka je vybavena podobně jako její předchůdce CCD snímačem o velmi malém rozměru 1/2.5", efektivní rozlišení však stouplo na 4,0 mil. bodů. Maximální rozlišení fotografií tedy je 2304 x 1728 bodů při volitelné citlivosti 50, 100, 200 a 400 ISO. Pro uložení snímků slouží buď interní 10 MB paměti či na externí SD/MMC karta. Snímky se ukládají ve formátu JPEG s podporou EXIF 2.2.
Objektiv z produkce společnosti Pentax nabízí 3x optický zoom v rozsahu ohniskové vzdálenosti 5,8 - 17,4 mm (tj. cca 35 - 105 mm v přepočtu na 35 mm formát) při světelnosti F2,6 - 4,8 a dvoupolohové cloně o základních hodnotách při nejkratším ohnisku F2,6 a F4,3. Optické přiblížení lze posílit čtyřnásobným digitálním zoomem. Ostřit je možné od 6cm v režimu makro, v normálním pak od 40 cm. Přístroj dokonce nabízí ruční ostření či automatický výběr z několika ostřících bodů.

Po expoziční stránce je Z4ka plným automatem s bohatou nabídkou scénických režimů. Expozici lze korigovat v rozsahu +- 2 EV v krocích po 1/3 EV. Rozsah expozičních časů byl také oproti Z3 rozšířen a to na 4s - 1/2000s. Časy delší než 1s lze však využít pouze v některých programových režimech, kterých fotoaparát pod označením BestShot nabízí 22 včetně jednoho uživatelsky definovaného. Kromě známých režimů typu portrét, krajina či sépie nabízí Casio takové "lahůdky", jako jsou přírodní zeleň, party, ohňostroj či dvojitá expozice, jež je určena pro zakomponování fotografa do záběru. K pořízeným snímkům je navíc možno připojovat až 30 sekund komentáře. Fotoaparát však nahrává i samotný zvuk a to do délky volné kapacity paměti včetně možnosti vkládání značek usnadňující pohyb v nahrávce. Samozřejmostí je i natáčení videa ve formátu AVI a kvalitě 320 x 240 bodů při maximální délce 60 s na jeden záznam. Ten je složen z cca 15 snímků za sekundu doplněných mono audio stopou se vzorkovací frekvencí 8 kHz.
Vyvážení barev je automatické, předdefinované (slunečno, oblačno - stín, žárovkové či zářivkové osvětlení), nebo ručně nastavitelné. Sekvenční focení aparát nenabízí, pouze v režimu časovače má kromě standardního dvou či deseti sekundového zpoždění i možnost zpožděné trojité expozice s periodou 1 s.
U vestavěného blesku nelze ručně regulovat intenzitu záblesku, pouze se volí jeho režimy: automatický, vynucený, redukce červených očí (jeden předzáblesk) a vypnutý. Dosah blesku je bohužel omezen na 1,7m což je daň za jeho minimální rozměry.
Značka Casio jakožto světový producent hodinek se nezapře ani na poli fotoaparátů. Můžeme si tak zvolit jeden ze dvou světových časů včetně výběru ze 162 měst ve 32 časových zónách či si nastavit jeden ze tří budíků zobrazující navíc náš oblíbený snímek. Fotoaparát dále třídí pořízené snímky v kalendáři podle data jejich pořízení, což jistě usnadní orientaci na větší paměťové kartě.
Podobně jako u předchozích modelů i zde máme možnost vytvoření html alba z vlastních fotografií, přičemž si volíme vzhled šablony a jeho další parametry. Pořízené snímky je také možné v přístroji upravovat (změna rozlišení, ořez), nebo je přímo vytisknout pomocí protokolu vyvinutého společností EPSON.
O napájení tohoto digitálního šperku se stará miniaturní Li-Ion akumulátor s označením NP-20 a kapacitou 680 mAh při napětí 3,7 V. Výrobce uvádí možnost pořízení až 540 snímků při cca 90 minutách souvislého focení, přibližně 2,5 hodin přehrávání snímků a více než 2 hod pořizování audio záznamu.
Součástí balení fotoaparátu Exilim Z4 je Li-Ion akumulátor, synchronizační kolébka, napájecí adapter, USB kabel pro připojení k PC, poutko, základní návod, CD s podrobným návodem, USB ovladači a doplňkovým softwarem (PhotoLoader 2.1, Photohands 1.0 - nepodporuje platformu Mac) a CD Kodak EasyShare SW.

Ovládání fotoaparátu je celkově vyřešeno více než dobře. A to jak po stránce ergonomické, tak i po stránce vzájemné komunikace. Opravdu - přístroj s vámi prostřednictvím displeje komunikuje. Informuje vás o každém svém počínání a radí vám, jak pokračovat dál. Ale nepředbíhejme.
Jak jsme již popsali, ovládací prvky jsou umístěny na zadní straně přístroje. Casio zvolilo cestu co nejmenšího počtu, přičemž se mu podařilo zachovat rychlost a jednoduchost ovládání. K tomu přispívá i příjemná, odpružená a přesná reakce tlačítek na stisk. Pomocí těchto tlačítek volíme základní parametry, jakými je například režim blesku či způsob ostření. Výrobce navíc umožnil fotografovi vlastní volbu významu tlačítek doleva/doprava. Ten se spolu s celou řadou dalších parametrů nastavuje v menu přístroje, které je rozděleno na záložky, přičemž každá je složena ze dvou obrazovek. Menu působí jasným a přehledným dojmem a umožňuje opravdu mnoho. Kromě běžných voleb typu velikosti rozlišení a kvality snímku je totiž celá záložka věnována volbě parametrů, které si má přístroj zapamatovat pro příští spuštění a které se naopak nastaví standardně (např. citlivost, vyvážení barev, poloha optického zoomu apod.). Tyto údaje se ukládají v malé části interní 10 MB paměti, jejíž zbývající kapacitu lze využít pro ukládání fotografií či jejich kopírování mezi různými paměťovými kartami.

Pro dosažení co nejlepších fotografických výsledků je fotoaparát vybaven režimem nazývaným BestShot, po jehož aktivaci z menu se zobrazí průvodce, s jehož pomocí si vybereme odpovídající typ focené scény (ta je popsána obrázkem i slovně včetně nápovědy, jak správně fotit). Přístroj si již sám nastaví optimální parametry pro expozici, přičemž aktivuje i některé funkce, které v normálním režimu focení nejsou dostupné. Například při volbě Noční snímek dovolí exponovat časem delším než 1 s a navíc zapne redukci šumu. K tomu všemu nám však umožní doladění ostatních parametrů dle potřeby.
Možnost zobrazení živého histogramu je názornou ukázkou postupného přebírání užitečných funkcí dosud známých jen v profesionální fotografii. Mezi ně patří i volitelné zobrazení pomocné mřížky pro snazší udržení vodorovné roviny, pro volbu kompozice s ohledem na zlatý řez či pro jednodušší napojování panoramatických fotografií. K přenosu dat z fotoaparátu do PC či na tiskárnu EPSON slouží elegantní synchronizační kolébka, která po stisku tlačítka USB připojí přístroj k tomuto rozhraní. V kolébce se také aparát dobíjí bez nutnosti vyjmutí jeho akumulátoru. Navíc tlačítko Photo spouští slide-show na displeji fotoaparátu.

Jedním z nejslabších míst výsledných snímků je jejich šum, i když na velikost snímače se jedná o poměrně dobrý výsledek. Šum je při citlivostech 50 a 100 minimální, ale při zvýšení na ISO 200 či dokonce 400 výrazně zhoršuje prokreslenost detailů, které jsou navíc obecně mírně neostré.

ISO50 ISO100
Porovnání šumu na denních snímcích (50 - 400 ISO)

ISO50 ISO100
Porovnání šumu na nočních snímcích (50 - 400 ISO)

Snímky jsou dobře exponované, s automatickým vyvážením barev měl přístroj občas problémy. Proto jsme přivítali, že společnost Casio uvolnila nový firmware verze 1.02, který vylepšuje vyvážení barev a navíc odstraňuje problém při zaplnění paměti během audio nahrávání. Ukázkový snímek barevného terče je již pořízen s touto novou verzí. Na problém s balancí bílé barvy můžete narazit při použití interního blesku. Pokud blesk nepokryje celou scénu světlem, výsledný snímek bude značně namodralý. V ostatních situacích však dochází ke zlepšení a proto vřele doporučujeme firmware přístroje povýšit. Ruční nastavení teploty bílé barvy pracovalo vždy spolehlivě.

Porovnání vyvážení barev (WB auto, WB manual)

Objektiv pocházející z produkce společnosti Pentax vykazuje minimální chromatickou aberaci, nicméně pro nejkratší ohniskovou vzdálenost obraz hodně soudkovitě zkresluje. Při tomto ohnisku se také projevuje vinětace objektivu. S větším optickým přiblížením klesá rozlišovací schopnost detailů.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 35 a 105 mm)

Během testování na nás přístroj působil velice solidním a do detailů promyšleným dojmem. Navíc nás nijak neomezovala jeho rychlost - do režimu focení nastartoval včetně vysunutí objektivu za cca 2 s, se stejnou prodlevou je možné za sebou exponovat snímky v nejvyšší kvalitě. K tomu vykazoval okamžitou odezvu během prohlížení snímků (fotoaparát okamžitě zobrazí snímek v nižší kvalitě a poté jej po cca 1 s překreslí v plné kvalitě, kdy je možné obraz dále zvětšovat). Ostření je rychlé a bezproblémové a to dokonce i za špatných světelných podmínek. Bohužel během zaostřování se pozastaví jinak dostatečně rychlé překreslování scény, takže pohyblivé objekty se zaostřují obtížněji.
Ikony zobrazené na displeji jsou včetně informace o aktuálním čase uspořádány přehledně. Uživatelem definovatelný význam tlačítek křížového voliče včetně možnosti uchování stavu přístroje pro další zapnutí velice zpříjemňuje práci s tímto fotoaparátem. Některá zjednodušení ovládání však přináší i jisté nevýhody. Tou je například nemožnost podrobnějšího prohlédnutí právě exponovaného snímku s jeho případným okamžitým smazáním. Také není možné měnit úroveň podsvícení displeje, proto někdy při focení na přímém slunci přijde na řadu průhledový hledáček, jehož velikost je však dost malá. Koncepce Z4ky počítá s domácím užitím v kombinaci s osobním počítačem, proto například nenabízí možnost přímého televizního výstupu. Zcela vybitý akumulátor se v kolébce dobíjí něco málo přes dvě hodiny; pokud by byla tato doba příliš dlouhá, nezbývá než si dokoupit externí nabíječku.

kolebka
Detail kolébky s USB, napájecím a pozlaceným synchronizačním konektorem

Firmware fotoaparátu je domyšlen do nejmenšího detailu a výrazně zjednodušuje jeho obsluhu. Svými úspornými režimy a zasouváním objektivu ve chvílích, kdy není potřeba, se i dobře stará o přístroj samotný.

Casio Exilim Z4 je velice příjemný, malý a lehký přístroj, přitom však dostatečně robustní a pohotový, abychom jej mohli mít stále při sobě. Spojuje se v sobě velmi dobrou technologii několika výrobců, což je bezesporu jeho benefit. Nicméně ve srovnání s modelem Z3 produkuje přeci jen měkčí snímky, což svědčí o tom, že nový snímač již zřejmě naráží na možnosti optiky. Stejně tak za malý snímač uživatel zaplatí vysokým šumem při vyšší citlivosti. Přesto je celková obrazová kvalita na střední třídu velmi dobrá. Aktuální koncová cena 15.990 Kč vč. DPH odpovídá kategorii digitálního šperku, u kterého si trochu připlácíme za eleganci.