Concord 5345z - pětimegový kompakt s ostřížím zrakem v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Concord 5345z - pětimegový kompakt s ostřížím zrakem v praxi

Concord 5345z

31. května 2004, 00.00 | Minulý týden jsme vám představili celou řadu digitálních fotoaparátů značky Concord a jak jsme slíbili, na ten nejzajímavější se v dnešní recenzi zaměříme podrobně. Jedná se o rychlý automatický přístroj s řadou pokročilých funkcí. Co všechno umí a jaký je jeho pětimegový obrazový výsledek?

Fotoaparáty značky Concord jsou v naší zemi prakticky neznámé, nicméně řada těchto přístrojů má zákazníkovi co nabídnout. Nejvyspělejší model 5345z je působí již na pohled dobře propracovaným dojmem, který se ani po zapnutí neztratí. Krom toho působí také jako možná alternativa fotoaparátu Casio, konkrétně řady QV-Rx0. To, že se některé fotoaparáty různých značek podobají jako vejce vejci, již v dnešní době není až tak neobvyklý úkaz - naopak je zajímavé, jak se ta která značka vypořádá s jednotlivými finesami. Pokud hledáte rychlý kompakt s vysokým rozlišení a nevyžadujete manuální expoziční režim, může být pro vás tento fotoaparát tou správnou volbou.

Digitální fotoaparát Concord 5344z je dílensky pěkně zpracovaný celokovový kompakt s hmotností 160 g a rozměry 88x60,5x32,7 mm.
Výsuvný objektiv, který je v klidovém stavu chráněn automaticky zavíranými lamelami, je orámován elegantním lesklým prstencem. Okolo něj nalezneme červenou LED indikující běh časovače, interní blesk a otvor hledáčku. Na levé straně (při pohled zepředu) je pak přístroj opatřen kovovým výstupkem, zajišťujícím pevnější úchop.

Spoušť spolu se zoomovacím prstencem a tlačítkem napájení nalezneme na horní straně fotoaparátu, zbývající ovládací prvky jsou pak rozmístěny na straně zadní. Jedná se o přepínací tlačítka programového režimu, dvě jednoúčelová tlačítka a netradičně pojatý multifunkční volič, který je tvořen "talířovitým" čtyřpolohovým voličem s mechanicky odděleným středovým tlačítkem. Vlevo od voliče vidíme LCD monitor s úhlopříčkou 1,6" a rozlišením 85 000 bodů. Nad ním je optický průhledový hledáček s dvojicí standardních signalizačních LED.

Přístroj může být kromě dvojice tužkových článků, které se spolu s paměťovou kartou vkládají zespodu, napájen i ze síťového zdroje. Ten se připojuje z pravého boku, zatímco USB rozhraní je vyvedeno na levé boční straně. Oba konektory jsou chráněny gumovými záslepkami. Stativový závit je také vyroben z kovu.

Concord 5345z je vybaven CCD snímačem o úhlopříčce 1/1,8" s efektivním rozlišením 5 mil. bodů. Maximální rozlišení fotografií je tedy 2560 x 1920 obrazových bodů při nastavitelné citlivosti 50 až 400 ISO. Snímky se ukládají ve formátu JPEG (s podporou EXIF 2.2 a DPOF) do interní 10 MB paměti či na externí SD/MMC kartu. Kromě statických snímků přístroj pořizuje i videosekvence ve formátu AVI. Jejich rozlišení je pevné 320x240 bodů při 14 sn./s, maximální délka je omezena na 60 s. Vzhledem k tomu, že sekvence není ozvučena, je možné během jejího natáčení používat optický zoom.
Výsuvný objektiv nabízí přepočtenou ohniskovou vzdálenost 39 - 117 mm při světelnosti f/2,8 - f/4,9. Je vybaven dvoupolohovou clonou o hodnotě F2,8 / F4,8 při nejkratším ohnisku a F4,9 / 8,4 při ohnisku nejdelším. Jeho optické přiblížení lze posílit o 4násobný digitální zoom. Optická soustava zaostřuje od deseti cm v režimu makro, v normálním režimu pak od 60 cm. Přístroj dokonce nabízí ruční ostření či automatický výběr z několika ostřících bodů.
Po expoziční stránce se jedná o automat pracující s expozičním časem od 1/8 do 1/2000 s. V některých scénických režimech je možno dobu expozice prodloužit až na 4 s. Výslednou hodnotu změřené expozice (bodově, průměrově či střed zdůrazňující) je možno korigovat v rozsahu +- 2 EV s krokem po 1/3 EV. Vyvážení barev je automatické, předdefinované (slunečno, oblačno - stín, žárovkové či zářivkové osvětlení), nebo ručně nastavitelné.
Interní blesk pracuje ve čtyřech režimech (automat, trvale zapnutý/vypnutý a redukce červených očí řešená jedním předzábleskem), jeho výkon je nastavitelný ve třech úrovních. Pracovní rozsah blesku je od 60 cm do 3,2 / 1,8 m (pro nejkratší / nejdelší ohnisko).
K dispozici je 2 či 10 s časovač a také reálný histogram, který se dále překresluje i při namáčknuté spoušti. Výsledné snímky je možno přímo ve fotoaparátu před uložením ovlivňovat - nabízí se tři úrovně nastavení kontrastu, ostrosti a saturace, dále je pak možno na snímky aplikovat jeden z osmi barevných filtrů (černobílý, sépie, červený, modrý apod.).
S uloženými snímky je možno v přístroji dále pracovat. Lze je upravovat (měnit jejich rozlišení či volit ořez), otáčet nebo definovat pořadí jejich tisku.

O napájení fotoaparátu se stará dvojice tužkových článků. Součástí balení jsou dva Ni-Mh akumulátory značky GP s kapacitou 1800 mAh včetně nabíječky, dále pak USB kabel pro připojení k PC, poutko, základní návod, CD s podrobným návodem, USB ovladači a doplňkovým softwarem.

Fotoaparát Concord 5345z nevyužívá pro volbu pracovního režimu klasického kruhového voliče. Pro přepínání mezi režimem prohlížení a snímání slouží dvojice tlačítek vedle optického hledáčku. Těmito tlačítky lze přístroj i zapnout. Pokud jej zapneme tlačítkem vedle spouště, začne pracovat ve snímacím režimu, přičemž o jaký typ snímání se jedná, se určuje buď pomocí tlačítka Vpravo multifunkčního voliče, či přímo z přehledného menu fotoaparátu. To je rozděleno na tři záložky, přičemž každá se skládá z několika obrazovek. První se věnuje snímacímu režimu a volí se v ní takové parametry, jako je vyvážení barev, rozlišení a kvalita snímku, či právě samotný expoziční režim (normální režim, scénické programy či natáčení videosekvencí). Způsob ostření a pracovní režim interního blesku se určuje přímo pomocí odpovídajících šipek multifunkčního voliče.

Abychom nemuseli fotoaparát po každém zapnutí přizpůsobovat dané situaci, definujeme v druhé záložce menu ty parametry, jejichž hodnota se má po vypnutí uchovat. Zbývající údaje se pak po zapnutí obnoví do továrního nastavení. Tyto informace se ukládají do malé části interní 10 MB paměti přístroje, jejíž zbývající kapacita může sloužit pro ukládání snímků či pro jejich kopírování mezi různými paměťovými kartami.

Poslední záložka menu je určena systémovému nastavení fotoaparátu, tedy například nastavení data a času, úspornému režimu či volbě jazyka.
Jak jsme již zmínili, fotoaparát disponuje devatenácti scénickými programy, nazývanými NiceShot (jaká pěkná paralela k označení BestShot u Casia). Ty se vybírají pomocí průvodce, který scénu popisuje charakteristickým obrázkem a slovním popisem (který, je-li třeba, obsahuje i jednoduchou nápovědu, jak správně fotit). Přístroj si po zvolení daného režimu sám nastaví optimální parametry pro expozici, přičemž aktivuje i některé funkce, které v normálním režimu focení nejsou dostupné. Například při volbě Noční snímek dovolí exponovat časem delším než 1/8 s a navíc zapne redukci šumu. Velká výhoda spočívá v tom, že nám však umožní doladění ostatních parametrů dle potřeby.

Fotoaparát Concord 5345z nás překvapil nízkou úrovní šumu, která je pro ISO 50 a 100 opravdu minimální a i při 200 ISO nepůsobí nijak rušivě. Zajímavý je prudký nárůst šumu při zvýšení citlivosti na 400 ISO. I přes tento fakt však na tom fotoaparát není v porovnání s konkurencí nějak špatně.

Porovnání šumu na neutrální šedé při citlivosti 50, 100, 200 a 400 ISO

Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava 100, 200 a 400 ISO - AWB)

ISO50 ISO100
ISO200 ISO400
Porovnání šumu při expozici dlouhým časem v režimu noční scéna (zleva doprava a shora dolů: 50 ISO - 3,2 s, 100 ISO - 1,3 s, 200 ISO - 0,6 s a 400 ISO - 0,3 s, žárovkové osvětlení a tomu odpovídající vyvážení barev)

Také prokreslenost detailů je velice dobrá, testovací terče ukazují čistou kresbu bez šumu a nadměrného moiré odpovídající dobrému pětimegapixelovému fotoaparátu. Optice přístroje musíme vytknout nadměrný sklon k chromatické aberaci, která se na snímcích často vyskytuje. Objektiv také vykazuje soudkovité zkreslení, které se zcela nevytrácí ani při maximální ohniskové vzdálenosti. Při nejkratším ohnisku se projevuje mírná vinětace, při nejdelším je pak snímek v okrajích rozostřen.
Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 39 mm, vpravo 117 mm)

ISO50 ISO100
Porovnání optického přiblížení a vyvážení barev na denních snímcích (vlevo AWB - 39 mm, vpravo slunečno - 117 mm, 50 ISO)

Automatické vyvážení barev pracuje za denního světla dobře, pokud jsou předdefinované hodnoty nevyhovující, je k dispozici přesné ruční nastavení.

Porovnání vyvážení barev (vlevo automatické, vpravo ručně nastavené)

Fotoaparát nás potěšil rychlými reakcemi ve všech situacích. Ostatně posuďte sami - jeho start do režimu focení trvá i s vysunutím objektivu 1,7 s. Další snímek v plném rozlišení a kvalitě je možno pořídit za necelé 2 s, přičemž k jeho úplnému uložení je potřeba dalších cca 0,7 s. Další snímek v režimu prohlížení se zobrazí prakticky okamžitě, přičemž za 1,4 s jej fotoaparát překreslí v plné kvalitě, kdy je možné snímek dále zvětšovat. Zvětšování včetně pohybu po ploše snímku je rychlé. Smazání fotografie včetně vykreslení následující trvá pouhých několik desetin sekundy. Řízení optického přiblížení rozliší 7 poloh, přičemž k přesunu z jednoho konce na druhý je potřeba 1,1 s.
Mechanické provedení ovládacích prvků i jejich rozmístění umožňovalo přesné, rychlé a bezproblémové ovládání. Je až zarážející, že v takto vydařeném modelu konstruktéři špatně umístili průhledový hledáček, v jehož v pravém dolním rohu je při nejkratším ohnisku vidět část objektivu.
Fotoaparát ostří celkem dobře i za šera, bohužel se však při ostření pozastaví překreslování scény. Při nejkratším ohnisku je potřeba pro zaostření cca 0,5 s, ve ztížených podmínkách či při delší ohniskové vzdálenosti trvá ostření cca 0,8 s. Ruční ostření je vzhledem k malému rozlišení displeje použitelné především při focení blízkých kontrastních předmětů.
Na fotoaparátu nám chyběla možnost rychlého nastavení nejběžnějších parametrů přímo pomocí multifunkčního voliče, jako tomu je u fotoaparátů Casio. Takto je potřeba i kvůli takovým parametrům, jako je kompenzace expozice (5. v pořadí), vyvážení barev (6.) či nastavení citlivosti (7.) vstupovat do menu fotoaparátu, což je časově náročné a v některých situacích dokonce kritické. Ačkoliv má displej poměrně malé rozlišení, je celkem dobře čitelný a překresluje se relativně rychle. Na přímém slunci mu však chybí možnost regulace jasu. Jak to již u přístrojů napájených pouze dvěmi tužkovými články bývá, není doba provozu na jedno nabití příliš dlouhá. S tím je potřeba počítat a mít k vždy k dispozici alespoň jeden pár náhradních akumulátorů.

Fotoaparát Concord 5345z spadá do lepší střední třídy digitálních kompaktů. Potenciálním zákazníkům může nabídnout rychlý a bezproblémový provoz s jednoduchou obsluhou. Velmi dobrý obrazový výsledek je pouze degradován zvýšenou chromatickou aberací objektivu. Fotoaparát sice neumožňuje manuální řízení expozice ani ruční řízení clony a času, ale jinak dovolí nastavit všechny běžné parametry. Navíc disponuje řadou předdefinovaných programů, s jejichž pomocí dokáže i úplný začátečník pořídit hezké záběry. I těmto fotografům je však potřeba nabídnout rychlý a příjemně ovladatelný přístroj, což jistě fotoaparát Concord 5345z je.
Porovnáme-li tento fotoaparát Concord s fotoaparáty Casio řady QV-R, nenalezneme takové "vychytávky", jako je tvorba vlastního html alba, třídění snímků do kalendáře či práce s dvěmi světovými časy. Na těchto funkcích pochopitelně značka Casio staví, nicméně pro běžný provoz nejsou až tolik důležité. Ve výběru fotoaparátu vám může pomoci i cena, která se u modelu Concord 5345z pohybuje okolo 12 500,- Kč.

:: Podrobná specifikace fotoaparátu

:: Porovnání fotoaparátu Concord 5345z a Casio QV-R40