DiMAGE A2 - EVF zrcadlovka s puncem profesionality v podrobném testu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

DiMAGE A2 - EVF zrcadlovka s puncem profesionality v podrobném testu

Konica Minolta DiMAGE A2

11. března 2004, 00.00 | EVF zrcadlovka DiMAGE A2 se pro mnoho lidí stala nejen na letošním PMA opravdu velkým překvapením. Pokud se o ní chcete dozvědět celou řadu podrobností ještě předtím, než se dostane na pulty prodejen, přečtěte si následující recenzi.

Nově vzniklý koncern společností Konica Minolta se má, zdá se, čile k digitálnímu světu. Neklamným důkazem toho je i poměrně rychlý sled nově uváděných modelů. Koncem loňského léta byla představena DiMAGE A1 a neuplynulo ani půl roku a máme tu model A2, stavící na výhodách předchozího modelu. Jeho výbava byla posílena o nový čip s rozlišením 8 miliónů bodů. To však není jediná změna v této "nadupané" EVF zrcadlovce, o jejíž nejdůležitějších parametrech a vlastnostech píšeme v následujících řádcích.

Konica Minolta zvolila u modelu DiMAGE A2 prakticky stejný design, jako má předchozí A1. Oba modely mají naprosto shodné tělo a liší se pouze změnou barvy nápisů a prstence na objektivu ze stříbrné na zlatou. Také se pochopitelně projevila změna obchodního jména společnosti.
Konstrukce této EVF zrcadlovky prošla několikaletým vývojem, který se na výsledném designu i ergonomii ovládání podepisuje velice dobře - magnéziové tělo s plastovými doplňky a rozměry 117x85x113,5 mm padne velice dobře do ruky. Hmotnost 565 g je rozumným kompromisem mezi robustností a kompaktností přístroje.

Velkou výhodou tohoto fotoaparátu je ruční mechanické ovládání optického zoomu, které posunuje práci s ním do profesionální hladiny. Tubus objektivu, na konci opatřený závitem pro filtry o průměru 49 mm, se plynule vysouvá pomocí širokého pogumovaného prstence na jeho konci. Na opačném konci je u těla fotoaparátu ostřící kroužek, umožňující velice jemné a přesné ruční zaostřování. Makro režim se aktivuje pomocí posuvného přepínače na objektivu a je mechanicky vázán na krajní polohy ohniskové vzdálenosti. Nad objektivem nalezneme ručně vyklápěný interní blesk. Pro náročnější úkoly je možné připojit i systémové blesky pomocí hot-shoe patice. Navíc k synchronizaci s externími záblesky je DiMAGE A2 vybavena synchro konektorem, umístěným na levém boku. Zde jsou také dva kruhové voliče pro nastavení základních parametrů, posuvný přepínač určující ostřící režim a tlačítko rychlého nastavení bílé barvy. Zbytek ovládacích prvků je v dosahu pravé ruky. Nahoře na bateriovém gripu nalezneme spoušť spolu s "nekonečným" otočným kolečkem, dále pak hlavní kruhový volič a automaticky podsvícený stavový displej. Stříbrné proužky vepředu gripu nejsou jen estetickým doplňkem, slouží především jako senzor uchopení fotoaparátu. S tím může být spojen průběžně autofokus. Grip je pro pevnější úchop příjemně pogumován.

Přechod mezi horní a zadní stěnou fotoaparátu je tvořen zkosenou hranou, na které jsou umístěna tlačítka určená pro volbu zobrazování na displeji. Na zadní straně jsou tyto ovládací prvky: otočně posuvný volič režimu fotoaparátu, jehož střed je tvořen tlačítkem napájení, druhé univerzální ovládací kolečko, tlačítka uzamčení a kompenzace expozice, posuvný přepínač vybírající zobrazovací jednotku a pochopitelně čtyřsměrný křížový ovladač v ergonomicky velice dobrém kruhovém provedení, doplněný o mechanicky oddělené středové tlačítko. Menu se vyvolává samostatným tlačítkem umístěným pod tímto ovladačem. Napravo od něj je speciální podsvícené tlačítko aktivující optickou stabilizaci čipu. Displej fotoaparátu je výklopný o 20 stupňů směrem dolů a o 90 stupňů nahoru. Elektronický hledáček s dioptrickou korekcí je celý na kloubu a lze jej vyklopit do zcela svislé polohy. Rámuje ho příjemná gumová očnice. Kromě samotného hledáčku chrání i fotosenzor sledující přiložení hledáčku k oku.
Paměťová karta je přístupná pod dvířky na pravém boku fotoaparátu, nad nimi je ukryt A/V a USB konektor, napájení a kabelové dálkové ovládání fotoaparátu je vyvedeno pod gumovou krytkou dole na zadní stěně přístroje. Napájecí akumulátor se vkládá zespodu.

Zásadní změnou DiMAGE A2 oproti předchozí A1 je použití nového 2/3" palcového snímače s efektivním rozlišením 8,0 miliónů bodů s maskou primárních R-G-B barev. Jeho citlivost je nastavitelná od 64 do 800 ISO. Snímky jsou ukládány kromě formátu JPEG (se třemi kompresními poměry) i v nekomprimovaném TIFF a holém RAW formátu, při maximálním rozlišení 3264x2448 obrazových bodů. Záznamové médium je jak jinak než Compact Flash typ I či II včetně podpory karet MicroDrive. Velké plus tohoto fotoaparátu je plovoucí uložení záznamového čipu, zajišťující velice dobrou optickou stabilizaci.
Objektiv je tvořen ze 16 členů uspořádaných ve 13 skupinách, pro zvýšení optické kvality obsahuje dva AD (Anomalous Dispersion) a dva asférické členy. Pracuje v přepočteném rozsahu ohniskové vzdálenosti od 28 do 200 mm, při dobré světelnosti f/2,8 - f/3,5. Optická soustava lze v obou krajních polohách ohniska přepnout do makro režimu, přičemž ostří již od 13 cm. Tak je možné pokrýt plochu o úctyhodně malých rozměrech 52x39 mm! Přístroj disponuje řadou způsobů ostření - od automatického jednorázového či průběžného až po prediktivní objekt sledující autofokus - tzv. Tracking focus. Navíc umožňuje i velice přesné ruční ostření, při kterém lze navíc zobrazit zvětšený výřez libovolné části obrazu. Snazšímu ostření napomáhá i nový elektronický hledáček, nabízející rozlišení 640x480 bodů. Ten je složen celkově z 922 000 barevných bodů. Přístroj je v něm schopen překreslovat obraz v plném rozlišení rychlostí 30 sn./s, případně prokládaně s rychlostí 60 sn./s. Výklopný LCD monitor o úhlopříčce 4,6 cm pracuje s rozlišením 118 000 bodů.

Kombinovaná mechanicko-elektronická závěrka pracuje s časy od 1/4000 s do 30 s při ISO 64. Maximální doba expozice klesá s rostoucí citlivostí, přičemž při ISO 800 dosahuje pouhých 4 s. Navíc je k dispozici režim BULB, jeho délka je však limitována právě touto maximální délkou. Měření expozice je buď průměrové (300 segmentů), se zdůrazněným středem či bodové (bod je plynule nastavitelný po celé ploše hledáčku). Přístroj pracuje od kreativních programů, přes automatiku a P/A/S režimy až po plně ruční režim, ve kterém lze pracovat s libovolnou kombinací času od 1/2000 s od 30 s a clony od 2,8 do 11. Pro expoziční časy delší nebo rovny 1 s je možné aktivovat redukci šumu. V programových režimech lze zkrátit čas až na 1/4000 s. To je jisté zhoršení oproti modelu A1, kde byl nejkratší čas 1/16000 s. Nabízí se samozřejmě i kompenzace expozice v rozsahu +- 2 EV s kroky po 1/3 EV. Se stejnými přírůstky je možné korigovat i hodnotu záblesku interního blesku, přičemž je na výběr, zda se intenzita tohoto záblesku bude řídit TTL předzábleskem, ADI či zcela ručně. Pro spolupráci s externími záblesky je k dispozici externí synchro konektor či krátký předzáblesk, pro redukci červených očí série dvou krátkých záblesků před vlastní expozicí. Při delších časech lze synchronizovat se zadní závěrkou. Dosah interního blesku se při automatické citlivosti snímače pohybuje od 0,5 m do 3,5 / 3,0 m (krátké/dlouhé ohnisko).

Fotoaparát pracuje s několika režimy správy barev - sRGB, AdobeRGB a rozšířeným AdobeRGB. Jejich vyvážení je buď automatické, předdefinované (6 hodnot) či ruční (3 hodnoty uložené do paměti). Pro každé vyvážení je navíc k dispozici jemná sedmikroková korekce odstínu.
A2ka umožňuje také sekvenční focení - rychlé s 2,7 sn./s či normální s rychlostí 1,8 sn./s - oboje v plném rozlišení při počtu 3 snímků v sérii. Pro zachycení hodně rychlých dějů je určena sekvence pořizující snímky v rozlišení 640x480 bodů s rychlostí 7 snímků za sekundu, jejich množství je závislé na velikosti každého snímku a pohybuje se okolo 150 až 200 snímků. Tato funkce se již blíží videosekvenci, kterou přístroj umožňuje nově oproti A1 pořizovat v rozlišení 544x408 či 320x240 bodů s rychlostí 30 či 15 sn./s. Ozvučena je jedním kanálem, se vzorkovací frekvencí 8 kHz a 16 bitovou velikostí vzorku. Za zhoršených světelných podmínek může přístroj přepnout do tzv. nočního, tj. černobílého režimu. Vzhledem k tomu, že je ovládání optického zoomu ruční, lze jej užít i během natáčení. Dále je k dispozici intervalové snímání (2 až 240 snímků s periodou od 30 s do 60 min, přičemž start první expozice lze oddálit až o celý den a to v půl hodinových intervalech), bracketing (expoziční, barevný a kontrastový), dvou či desetisekundový časovač. Pořízené snímky je možné doplnit až o 15 sekundový komentář.
O napájení se stará buď Li-Ion akumulátor 7,4 V / 1500 mAh nebo síťový zdroj. Pro přenos dat je určeno rychlé USB2.0 rozhraní. Fotoaparát nabízí podporu přímého tisku protokolem PictBridge. Součástí balení tohoto fotoaparátu je sluneční clona, poutko na krk, A/V a USB kabel, Li-Ion akumulátor s nabíječkou a CD s programem pro prohlížení fotek a převod RAW souborů, dále pak CD ULEAD Video Studiem 7 SE.

Konica Minolta v modelu A2 využívá několikaletých zkušeností získaných v předchozích modelech. Již jejich koncepce byla velice dobře pojata a tak lze bez uzardění konstatovat, že A2 využívá maxima komfortu, konstrukce a rozmístění ovládacích prvků. Jako ostatní přístroje podobné kategorie však vyžaduje ovládání oběma rukama.
Jak jsme již zmínili, optický zoom se nastavuje mechanicky prstencem, jeho není ani volný ani příliš tuhý. Také ostření pomocí prstence je velice precizní, navíc je k dispozici po stisku tlačítka se symbolem lupy 3,3x digitální zvětšení výřezu libovolné části snímku.
Základní režimy fotoaparátu (automatika, scénické režimy, kreativní módy) se určují pomocí hlavního kruhového voliče na vrchu fotoaparátu.

Na stavovém displeji vedle něj jsou pak přehledně zobrazeny základní nastavené parametry. V kreativních režimech přichází ke slovu další ovládací prvky, umístěné na levém boku přístroje.
Nejpoužívanější je kruhový volič v horní části, sloužící pro pohotové nastavení většiny obrazových parametrů. Nastavování probíhá následovně. Polohou voliče zvolíme požadovaný nastavovaný parametr, např. režim focení (DRIVE). Pomocí stisku tlačítka uprostřed tohoto voliče a současného otáčení kolečka na horní straně fotoaparátu vedle spouště zvolíme jeden z režimů (například sekvenční focení). Poté pomocí druhého kolečka na zadní straně určíme o jaký konkrétní typ sekvenčního focení půjde - například o rychlou sekvenci. Tato filozofie platí i pro ostatní parametry. Zpočátku se tento způsob ovládání může zdát krkolomný, nicméně po krátké době fotograf objeví pravý opak. Kruhový volič má navíc jednu polohu programovatelnou a také umožňuje rychlý přístup k uživatelským nastavením uloženým v paměti fotoaparátu. Podobně se nastavují i efektové filtry pomocí spodního otočného voliče. Ruční vyvážení bílé barvy se změří po delším stisku tlačítka umístěného vedle posuvného přepínače určujícího režim ostření. Zda se ostří bodově či plošně se přepíná delším stiskem středového tlačítka křížového ovladače na zadní straně fotoaparátu. Ostřící bod se pak vybírá pomocí směrových šipek. Význam dalších tlačítek je patrný z obrázku nebo byl vysvětlen v předcházejícím textu.

Tlačítko se symbolem "i+" určuje množství zobrazovaných informací na displeji.
Zbývající parametry fotoaparátu se nastavují v poměrně rozsáhlém, ale přehledném menu. To se skládá ze dvou barevně odlišených částí - červené obrazové a modré systémové. Mezi nimi se přepíná pomocí ikonky v záhlaví menu. Každé menu je pak složeno ze čtyř záložek, v nichž jsou uspořádány jednotlivé položky. Jejich hodnoty se buď volí v rozbalené nabídce či v dalším samostatném okně.

Obrazová kvalita
Na snímcích produkovaných DiMAGE A2 je podobně jako u ostatních přístrojů využívajících 2/3" snímače s rozlišením 8 Mpixelů zvýšena úroveň šumu. Nicméně jeho množství se daří fotoaparátu při delších expozicích účinně redukovat. Bohužel při citlivosti 400 a 800 ISO již šum vytváří výraznou strukturu, rušící jinak pěknou kresbu. Ta se jen mírně zhoršuje s přibývající ohniskovou vzdáleností, což spolu s malou chromatickou aberací hovoří o kvalitě použitého objektivu. Vzhledem k rozsahu ohnisek vykazuje příjemně malé soudkovité a poduškovité zkreslení.

Porovnání citlivosti na snímcích bez redukce šumu (64 - 800 ISO)

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 28 a 200 mm)

Automatické vyvážení barev je poměrně dobré a to i na nočních snímcích, ruční balance bílé barvy včetně možnosti dalšího jemného doladění pracuje spolehlivě.

WB auto  WB manual

Fotoaparát nabízí regulaci ostrosti snímků, o níž hovoří následující snímky:

Porovnání ostrosti snímků (nízká, střední, vysoká)

Nárůst prokreslenosti detailů při zvýšení z 5 na 8 miliónů bodů vystihuje následující srovnání:

Porovnání rozlišení snímků (vlevo zmenšený výřez 8 Mpix snímku, vpravo výřez 1:1 z 5 Mpix snímku)

ISO400 ISO400 ISO400
Ukázka denních snímků bez redukce šumu (100 - 800 ISO)
Ukázka optického zoomu při ISO64 (vlevo automatické vyvážení barev/28 mm, zataženo/200 mm)

ISO64 ISO200
ISO400 ISO800
Ukázka nočních snímků se zapnutou redukcí šumu (zleva: vyvážení barev Slunečno/ISO64, automatické vyvážení bílé/ISO 200, 400, 800 ISO)
Pozn. Po kliknutí jsou některé snímky z kapacitních důvodů pouhým výřezem původního snímku!

Naučit se pracovat s tímto fotoaparátem je pro člověka znalého danou problematiku dílem okamžiku, pouze je potřeba se zorientovat v široké nabídce menu, která nabízí prakticky vše, na co si jen člověk vzpomene. Příjemnou vlastností je například možnost přehození významů horního a zadního nastavovacího kolečka dle zvyklosti. Ovládací prvky reagovaly vždy naprosto přesně, jejich rozmístění i konstrukce napomáhaly rychlému ovládání. Pouze kompenzace záblesku pomocí současného stisku tlačítka kompenzace expozice a otáčení zadního kolečka vyžadovala naučení správného prstokladu.
Ergonomie přístroje je na vysoké uživatelské úrovni, pogumovaná část zadní stěny přístroje pro pevnější uchycení palcem to jen dotvrzuje.
Rychlost DiMAGE A2 je na danou třídu velice dobrá - fotoaparát nastartuje do režimu focení za 3 s, do kterých je zahrnuta i doba, po kterou je nutné podržet tlačítko napájení. Sérii 3 snímků v plném rozlišení formátu JPEG dokáže fotoaparát uložit za cca 30 s, v holém RAW mu to pak trvá 45 s. Jeden snímek ve formátu JPEG a plném rozlišení a kvalitě se tedy ukládá cca 10 s, přičemž další snímek lze exponovat se zpožděním cca 1 s, což je velice příjemné. Takto je možné exponovat až do zaplnění vyrovnávacího bufferu. Tento stav je signalizován zabarvením čísla udávajícího počet volného místa na kartě dožluta. V sekvenčním focení se bohužel přestane vykreslovat exponovaná scéna.
V režimu prohlížení se náhled zobrazuje se zpožděním zlomku sekundy, zapnutí lupy v plném rozlišení trvá cca 1 s, přičemž maximální desetinásobné zvětšení snímku trvá přibližně 6 s. Se snímky focenými v pětimegovém rozlišení se však již pracuje mnohem příjemněji.
Jas zobrazované scény se buď může měnit s expozičními hodnotami, nebo je možné nastavit prioritu viditelnosti scény, kdy fotoaparát světlo sám zesiluje dle potřeby. S tím souvisí i možnost zobrazování reálného histogramu, který lze aktivovat v plně manuálním režimu pouze v prvním uvedeném případě. Další "vychytávkou" je například zobrazení pomocné mřížky či osového kříže na displeji.
Ostření je velice rychlé a ani za šera s ním neměla A2ka velké potíže, interní blesk pokrývá scénu rovnoměrně a intenzivně, díky jeho vzdálenosti od osy objektivu se daří velmi dobře redukovat jev červených očí. Pro případ velmi nízké intenzity osvětlení se přepíná obraz v hledáčku do čb. režimu, při kterém však již nelze zapnout digitální lupa zpříjemňující jemné a přesné ruční ostření, při kterém se navíc zobrazují orientační hodnoty vzdálenosti. Rozdíl mezi prokládaným a neprokládaným zobrazením v EVF hledáčku je patrný při sledování rychle se pohybujících objektů (plus pro 60 zobrazených snímků za sekundu), při ručním ostření je naopak výhodnější přepnout do jemného zobrazení rychlostí 30 sn./s. Nová technologie EVF hledáčku se zasloužila o opravdu čistý obraz, bohužel však přináší i riziko vadných bodů displeje - v námi testovaném přístroji se objevil jeden stále šedě svítící bod, který byl však v hledáčku patrný pouze při nočním focení. Za slunného počasí se objevil i známý neduh zobrazených fialových svislých pruhů.
Co nás trochu zklamalo byla funkce Tracking fokus, která sice funguje, ale ne vždy zcela ideálně. Záleží jednak na konkrétním typu scény (aby byl sledovaný objekt kontrastní) a samozřejmě také na jeho rychlosti. Někdy se stalo, že zelené šipky sledující objekt "utekly" někam jinam či nebylo správně zaostřeno. Nicméně je tato funkce velice atraktivní a věřme, že ji vývojový tým ještě zdokonalí.
Oproti předchozím modelům řady Minolta 7 se u Áčkové řady příjemně snížila spotřeba, a tak je možné na jedno nabití pořídit více jak 200 snímků včetně focení s bleskem, prohlížení a mazání snímků apod. Na tom se kladně podepisuje i ruční ovládání optického zoomu, které je opravdu skvělé. Naopak je potřeba počítat se zvýšenou spotřebou při aktivované funkci stabilizace obrazu, jejíž vliv na lepší výsledek je opravdu patrný - při plném zoomu bylo možné fotit ještě s časem 1/6 s na vzdálenost několika desítek metrů, přičemž bez stabilizace byl stejný snímek rozmazaný již při 1/50 s. Na druhou stranu není vhodné aktivovat stabilizaci při focení ze stativu, protože způsobuje i v klidu drobnou neostrost.

Konica Minolta nastoupila svou Áčkovou řadou na dobrou cestu, kterou by se mohly ubírat EVF zrcadlovky snažící se zpřístupnit co nejvíce výhod klasické profesionální zrcadlovkové sféry v kompaktním provedení. Její ovládání i funkční výbava ji předurčují pro vážnou práci zejména těch, kteří chtějí poměrně malý a lehký přístroj nasycený nejmodernějšími technologiemi. Samozřejmě toto řešení přináší i jisté nevýhody, jako je výraznější šum ve snímcích či některá rychlostní omezení, související s výkonem procesoru a velikostí vyrovnávací paměti. To je však jen otázka času a poměru ceny a výkonu. Oficiální cena tohoto modelu byla oficiálně stanovena na lákavou a konkurenceschopnou částku 39990,- Kč s DPH. Na trhu by se měl dle informací českého zastoupení objevit ještě tento měsíc.