Konica Minolta Dynax 7D - stabilizovaná zrcadlovka v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Konica Minolta Dynax 7D - stabilizovaná zrcadlovka v praxi

29. listopadu 2004, 00.00 | Jako jedni z prvních jsme měli možnost otestovat produkční vzorek DSLR zrcadlovky Konica Minolta Dynax 7D. Jedná se o 6,1 MPix jednookou digitální zrcadlovku s výměnnými objektivy a stabilizací čipu. Jak vypadá zrcadlovka, která převzala konstrukci od své kinofilmové sestry a zaplnila po dlouhé době díru v nabídce DSLR přístrojů tehdejší Minolty?

{Popis a konstrukce}

Po velmi dlouhé době, z hlediska digitální fotografie, je tu opět DSLR zrcadlovka od společnosti Minolta, tentokrát již samozřejmě pod jménem Konica Minolta. Nový model, který vychází ze svého kinofilmového předchůdce Dynax 7 se jmenuje Dynax 7D (v Severní Americe byl zvolen název Maxxum 7D) a je to první digitální zrcadlovka vybavena stabilizací snímače.

Jak již bylo řečeno, tak fotoaparát Dynax 7D vychází z kinofilmové předlohy, od které si převzal téměř kompletní tělo ze slitiny, které se dá na první pohled identifikovat díky dvěma otočným přepínačům na horní straně. Na první pohled vypadá přístroj profesionálně a robustně. Povrch je v oblasti gripu z větší části pogumován a na samotném gripu je zřetelná prohlubeň pro prostředníček pravé ruky. Je to zcela individuální, ale nám padl Dynax 7D do ruky velmi dobře.
Bajonet, který podporuje veškeré výměnné AF objektivy, které jsou konstruovány pro modelovou řadu Dynax. U bajonetu jsou tlačítka pro uvolnění objektivu a pro kontrolu hloubky ostrosti. Mezi bajonetem a bateriovým gripem se nachází indikátor samospouště.

V levém rohu horní strany je otočný přepínač sloužící pro nastavení korekce automatické expozice, pro jehož použití je nutné stisknout pojistku, a prstencový přepínač nastavující intenzitu záblesku, kterým je možno pohybovat bez stisku pojistky. Výklopný blesk má vysoký zdvih, čímž se omezuje tvorba stínu objektivu při fotografování makro snímků. Na interním blesku je patice pro externí záblesková zařízení Konica Minolta. Napravo od blesku je druhý otočný přepínač, také s pojistkou, sloužící pro nastavení expozičního režimu. Pod ním je prstencový přepínač sekvenčního snímání. Dále zde nalezneme přepínač vyvážení bílé, multifunkční kolečko a spoušť.

Na pravé straně je pod dvířky slot pro paměťovou kartu a konektor pro připojení USB a A/V kabelu. Na straně levé pak jsou pod gumovými krytkami zdířky pro synchronizaci blesku, síťové napájení a kabelovou spoušť. Prostor pro akumulátor a závit pro stativ jsou na spodní straně.

Nejvíce ovládacích prvků však je na zadní straně, kterou z velké části zabírá LCD displej. Po jeho levé straně nalezneme tlačítka pro aktivaci menu, ovládání displeje, přibližování snímků, mazání snímků a jejich prohlížení. V levém horním rohu je nezvykle řešený dvoupolohový přepínač pro zapnutí a vypnutí fotoaparátu. Přímo nad displejem je hledáček s očnicí a senzory, které zhasnou displej, pokud zaznamenají přiložení fotoaparátu k oku, resp přiblížení jakéhokoliv předmětu. Napravo od displeje jsou tlačítka pro volbu citlivosti, uživatelského profilu, přepínač pro aktivaci systému Anti-Shake a křížový ovladač s potvrzovacím tlačítkem. Okolo čtyřsměrového voliče je pak přepínač volby ostřících bodů. V pravém horním rohu je multifunkční kolečko, přepínač AF/MF režimu a přepínač pro volbu oblasti měření expozice s tlačítkem blokace expozice.

Hmotnost těla je cca 760 g bez baterie a paměťového média při šířce 150 mm, výšce 106 mm a hloubce 77,5 mm.

Použitý CCD snímač velikosti APS-C (23,5 x 15,7 mm) disponuje efektivním rozlišením 6,1 MPix, je stabilizován pomocí mechanismu umožňujícímu jeho vertikální i horizontální posun a exponuje fotografie s citlivostí 100, 200, 400, 800, 1600, nebo 3200 ISO (ISO boost). Vybrat si můžeme pouze ze tří velikostí snímků: 3008x2000, 2256x1496, nebo 1504x1000 bodů. Komprese formátu JPEG lze nastavit na tři stupně, nebo můžeme zaznamenávat snímky ve formátu RAW, případně RAW + JPEG. Redukci šumu lze aktivovat pro časy expozice delší než 1s. Zvolit si můžeme barevné prostory Natural sRGB, Natural + sRGB, nebo Adobe RGB.
Díky velikosti snímače APS-C je potřeba ohniskovou vzdálenost objektivů násobit 1,5x abychom získali ohniskovou vzdálenost ekvivalentní 35mm kinofilmu. Přístroj podporuje objektivy s bajonetem Minolta A. TTL zaostřování funguje pomocí pasivního měření kontrastu a fotoaparát není vybaven přisvětlovací lampou autofokusu. Pro přisvětlení lze použít interní výklopný blesk (směrné číslo 12). Zaostřování má celkem 9 oblastí. 8 čárových a jeden křížový uprostřed. Zvolit lze jednorázový, manuální, prediktivní, nebo kontinuální autofokus. Optický průhledový hledáček s pětibokým hranolem pokrývá cca 95%, poskytuje dioptrickou korekci a možnost výměny očnice.

Závěrka je elektronicky řízená, plochá, s vertikálním pohybem štěrbiny a lze jí nastavit čas expozice od 1/4000s do 30s, včetně režimu Bulb. Nejkratší synchronizační čas s bleskem je 1/160s při vypnutém Anti-Shake a 1/125s se zapnutým Anti-Shake. Fotočlánek automatické expozice je rozdělen na 14 voštinově uspořádaných segmentů. Automatické měření tedy probíhá buď na 14 oblastech po celé ploše, s důrazem na střed, nebo pouze ve středu. Korekci automatické expozice lze nastavit na +-2 EV po 1/3 EV krocích, nebo +-3 EV po 1/2 EV krocích.
Sériové snímání dokáže zachytit až 9 snímků v kvalitě RAW+JPEG, 12 snímků v JPEG při kvalitě Extra fine, nebo 15 snímků v JPEG při kvalitě Fine. Pro zpracování snímků lze zadat parametry ostrosti, kontrastu, saturace a hue v 5 krocích. Nastavit lze také fotografování v intervalech, kdy lze pořídit 2-240 snímků s intervalem 0,5-60 min.
Použitý LCD displej má úhlopříčku 2,5" a 207.000 zobrazovacích bodů. Pro ukládání snímků je možné použít Compact Flash karty typu I i II, nebo po zakoupení CF adaptéru i SM, nebo MMC karty. Při přenosu snímků můžeme počítat se standardem USB 2.0. Napájení zajišťuje akumulátor NP-400 (dle CIPA je výdrž 400 snímků, dle KM je výdrž až 600 snímků). Pokud připojíme dokoupitelný vertikální grip, pak v něm můžeme použít až dva akumulátory NP-400, nebo 6 tužkových AA baterií.

Konstrukce fotoaparátu byla podřízena zejména rychlosti ovládání, nikoliv designu a tak je ovládání Dynaxu 7D opravdovou radostí. Veškeré důležité parametry lze nastavit pomocí přepínačů na těle fotoaparátu. Lze tak rychle změnit nastavení citlivosti, zaostřovacích bodů, měření expozice, sériového snímání, vyvážení bílé, intenzity záblesku, kompenzace automatické expozice apod. Pro změnu korekce expozice, nebo expozičního režimu, je nutné stisknout pojistku, která se nachází na vrchu obou přepínačů. Tlačítka na fotoaparátu jsou relativně velká a pohodlně se používají. Stejně tak se velmi dobře používá i spoušť.

Stisknutím tlačítka menu napravo od displeje aktivujeme možnost nastavení všech zbývajících parametrů. Menu je rozděleno na čtyři skupiny, přičemž každá obsahuje 2-4 karty. V nastavení fotoaparátu můžeme změnit velikost snímků, kvalitu komprese, barevný prostor, parametry snímku (ostrost, saturace, kontrast, hue), resetovat nastavení, nastavit režim blesku, typ řízení záblesku (ADI, TTL), bracketing, zobrazování náhledů snímků, redukci šumu a intervalové snímání.

Druhá skupina obsahuje nastavení několika programovatelných tlačítek (AEL, AF/MF, ISO, namáčknutá spoušť, multifunkční kolečka), přisvětlení autofokusu apod. Třetí skupina poskytuje nastavení jasu displeje, formát video výstupu, zvuků přístroje, jazyka, data, času, názvů souborů, adresáře, vytvoření nového adresáře, úsporného režimu a sklopení zrcátka pro čištění snímače. Třetí skupina, pro uložené snímky, umožňuje mazání a formátování paměťové karty, spuštění slide-show, tisk fotografií atd.

Úroveň digitálního šumu je velmi dobrá. Při citlivosti 100 ISO jsou snímky bez šumu. Na fotografiích exponovaných s citlivostí 200 a 400 ISO je šum stále zanedbatelný. Na snímcích s citlivostí 800 ISO je již patrný šum při zobrazení 1:1, ale stále nepůsobí nijak rušivě. Na citlivosti 1600 ISO je již patrná velmi lehká ztráta detailů, ale snímek je stále použitelný, šum má velmi jemné zrno a je viditelný pouze při přiblížení.

Porovnání šumu (zleva doprava a shora dolů 100, 200, 400, 800 a 1600)

Automatické vyvážení bílé pro nás bylo zklamáním, protože při našich testech několikrát selhalo i za denního osvětlení. Navíc displej zobrazuje barvy s jemnou odchylkou a tak co se zdá na displeji bílé, může být mít ve skutečnosti velmi jemný odstín jiné barvy. Fotoaparát má několik předvoleb, které lze korigovat o +-3 stupně, manuální měření i možnost nastavení teploty barev v Kelvinech.

Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo ruční nastavení)

Snímek byl pořízen s objektivem AF 17-35/2,8-4,0 a nastavenou ohniskovou vzdáleností 30 mm. Je nutno brát v potaz, že výsledný snímek je velmi ovlivněn použitým objektivem. Ostrost snímků není nijak vynikající, což je zřejmě způsobeno slabším doostřováním a tak nastavením parametru zpracování snímku Sharpness na +1, nebo +2 docílíme lepšího výsledku.

1/125s, f/5, 100 ISO

Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava a shora dolů: 100, 200, 400, 800 a 1600 ISO)

Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolů: 100, 200, 400, 800 a 1600 ISO)

Fotoaparát se zapíná velmi rychle a zpoždění závěrky s namáčknutou spouští je prakticky nepostřehnutelné. Přístroj je ve většině ohledů velmi rychlý, snad jen při zvětšení prohlíženého snímku musíme chvíli počkat. Fotoaparát se velmi dobře používá, také díky velmi dobrému ovládání a velkému displeji.
Zajímavostí jsou senzory u hledáčku, které zaznamenávají přiblížení objektů k hledáčku a zhasínají podsvícení displeje. Jedná se o velmi příjemnou funkci, kdy vás při fotografování neoslňuje displej a nemusíte se starat o jeho vypínání.
Problémem, kterým trpí většina DSLR přístrojů je tendence podexpozice snímků v automatickém režimu, což má zabránit přeexponování, protože podexponované snímky se upravují lépe než přeexponované. U Dynax 7D je však tento jev o něco znatelnější a je potřeba si správnou expozici při použití automatiky hlídat. Stejně tak je dobré si zvyknout na jiné odstíny barev displeje, protože automatické vyvážení bílé také není vyřešeno zcela ideálně.
Velmi dobře je vyřešen interní blesk, který má vysoký zdvih a funguje i jako přisvětlení pro automatické zaostřování. Právě automatickému zaostřování je potřeba věnovat několik slov, protože obsahuje 9 oblastí, z nichž 8 je čárových. To znamená, že daná oblast velmi dobře zaostřuje na linie na ní kolmé, ale s rovnoběžnými si již prakticky neporadí. Proto je dobré tuto skutečnost hlídat a pokud fotoaparát nemůže zaostřit na vybraný bod, tak zvolit ostření na střed, které je řešeno tak, že rozlišuje jak horizontální, tak vertikální linie.
Praktický je také dokoupitelný vertikální grip, do kterého můžeme umístit jeden, nebo dva akumulátory NP-400, nebo 6 tužkových baterií. Grip je sice kompletně z plastu, ale kromě spouště také obsahuje multifunkční kolečko, uzamknutí první spouště, přepínač mezi manuálním a automatickým zaostřováním a tlačítko blokace expozice.
Velkou výhodou tohoto přístroje je stabilizovaný snímač (systém Anti-Shake), který v našem testování vyšel jako velmi kvalitní a použitelný. Pro Konica Minolta to přeci jen nebyla úplná novinka, protože stejný systém již použila ve fotoaparátech A1 a A2, jen pro jinou velikost snímače. V hledáčku po pravé straně nalezneme stupnici, která zobrazuje míru roztřesení fotoaparátu.
K testu byl zapůjčen i teleobjektiv AF 70-200/2,8 SSM APO, se kterým je vyfotografováno několik ukázkových snímků. Zaostřování je velmi rychlé a vynikající světelnost umožňuje použití objektivu i ve světelně horších podmínkách. Nevýhodou může být jeho poměrně značná hmotnost.

Konica Minolta Dynax 7D je velmi očekávaný fotoaparát, který má jako první stabilizaci obrazu zabudovanou přímo v těle fotoaparátu a není třeba si kupovat drahé stabilizované objektivy. Na druhou stranu právě menší rozšířenost této značky objektivů příliš neumožňuje pořizování objektivů z druhé ruky. Kvalita snímků ze 7D je velmi dobrá a to jak z hlediska barevného podání, tak i co se týče úrovně digitálního šumu. Je však potřeba hlídat automatické vyvážení bílé a automatickou expozici, která má tendenci podexponovávat. Po seznámení s těmito vlastnostmi se však do tohoto fotoaparátu zamilujete, také díky velmi dobře vypracovanému ovládání a profesionální konstrukci těla. Nevýhodou, kterou z něj zřejmě v ČR bude dělat nástroj pro minoritu nadšenců je oznámená doporučená maloobchodní cena , která je stanovena na 49.990,- Kč včetně DPH. Objektiv 17-35 vyjde na 16.990,- Kč včetně DPH a 28-75 na 13.990,- Kč. Vertikální grip bude k dostání za 6.990,- Kč včetně DPH.

::Technické parametry Konica Minolta Dynax 7D
::Technické parametry Canon 20D vs KM 7D vs Nikon D70 vs Pentax *ist D

vlevo: 1/200s, f/7,1, 100 ISO, +0,66EV, ostrost 0