Nikon Coolpix P3: 8 MPix se stabilizátorem a Wi-Fi v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Nikon Coolpix P3: 8 MPix se stabilizátorem a Wi-Fi v praxi

14. srpna 2006, 00.00 | V naší dnešní recenzi si představíme Nikon Coolpix P3. Jedná se o zajímavý amatérský aparát, nabízející efektivní rozlišení 8 MPix, 3,5x zoom s optickou stabilizací obrazu VR, české menu, rozměrný velký displej a podporu bezdrátového přenosu snímků pomocí Wi-Fi technologie.

{Základní popis}

V naší dnešní recenzi si blíže představíme jeden z nejnovějších produktů od společnosti Nikon. Konkrétně bude řeč o modelu populární produktové řady Coolpix s označením "P3" jako "performance". Jedná se tedy o amatérský aparát střední třídy, který je zaměřen především na výkon a jež může svým potenciálním uživatelům nabídnout takové lahůdky jako efektivní rozlišení 8 MPix, 3,5x zoom s optickou stabilizací obrazu VR, dále české menu a rozměrný velký displej. Jako třešnička na dortu je u modelu Coolpix P3 podpora bezdrátového přenosu snímků pomocí Wi-Fi technologie. A jak obstála "pé-trojka" v našem redakčním testu?

Plášť Nikonu Coolpix P3 tvoří kombinace kovu a plastu. Povrch je vyveden v decentním stříbrném provedení. Rozměry a hmotnost Nikonu Coolpix P3 jsou: 92 x 61 x 31 mm (Š x V x H) a 200 g (včetně baterie a paměťové karty). Přední straně dominuje teleskopický objektiv Nikkor s 3,5 x optickým zoomem (detaily viz odstavec "Technická specifikace"). Hned nad ním leží interní blesk a pomocné světlo autofocusu. Ve spodní části pod stříbrným lemem optiky je trojice děr, pod nimiž se ukrývá mikrofon. Ve spodní části přístroje leží plastová dvířka, chránící akumulátor a paměťové médium typu SD. Kromě toho je tam také plastový závit pro umístění fotoaparátu do stativu. Ten je však zde dost nešťastně - v kraji spodní části - úplně mimo těžiště kompaktu. Na pravém boku je pouze kovové očko pro připevnění řemínku a výstup pro USB (A/V Out). Na levou stranu (do spodní části) umístil výrobce reproduktor a také modrou LED diodu (v horní části), signalizující aktivaci bezdrátového přenosu pomocí Wireless Fidelity (Wi-Fi).

Na horní straně najdete tlačítko spouště a hned vedle něj klávesu pro zapnutí/vypnutí přístroje. Na opačné straně leží tlačítko, kterým aktivujete funkci optické stabilizace - VR (Vibration reduction). Nejnápadněji však na horním panelu vyniká kruhový volič režimů, kterým nastavujete jak expoziční režimy (Auto, Program, Priorita Clony, Scénické režimy), tak i nejpoužívanější funkce (WB, ISO, Rozlišení, Wi-Fi), ale aktivujete zde například i režim kamery. Veškeré další ovládání je soustředěno v zadní části kompaktu. Předně zde je samozřejmě rozměrný TFT LCD displej o velikosti 2,5" s rozlišením 110 000 bodů, který zabírá tři čtvrtiny zadní stěny. Na zbývajících cca 25% najdete ostatní ovládací prvky. Úplně nahoře je kolébkový ovladač zoomu, hned pod ním klávesa Menu a pak již následuje multifunkční - křížový ovladač s potvrzovací klávesou OK uprostřed. Výčet ovládání zakončuje ve spodní části dvojice tlačítek "Praview" a "Koš".

Specifikace

Nikon Coolpix P3 nabízí efektivní rozlišení 8 MPix (8,30 MPix je rozlišení fyzické) a to díky snímači typu CCD s úhlopříčkou 1/1,8" (7.18 x 5.32 mm). Díky němu můžeme ukládat snímky s rozlišením 3 264 x 2 448 bodů, v dalších velikostech poté 2 592 x 1 944 (5 MPix), 2 048 x 1 536 (3 MPix), 1 024 x 768 (0,8 MPix) a 640 x 480 bodů a to ve formátu JPEG. Fotoaparát umožňuje také možnost fotografování do formátu 3:2 (3 264 x 2 176 bodů). V případě citlivosti umožňuje použitý čip nastavovat hodnoty ISO 50, 100, 200 a 400. Kromě fotografování lze zaznamenávat také ozvučené video sekvence s rozlišením VGA 640 x 480 bodů, případně 320 x 240 nebo 160 x 120 bodů s frekvencí snímkování 30 snímků za sekundu. Natáčet lze až do zaplnění paměťové karty nebo do délky videa 60 minut. V režimu kamery můžeme využít také optické stabilizace nebo zoomu. Mimoto lze ukládat také časosběrnou sekvenci snímků bez zvuku v délce trvání 30 s, 1, 5, 10, 30 a 60 minut. Objektiv Nikkor nabízí rozsah ohniskové vzdálenosti od 7,5 mm do 26,3 mm (ekvivalent kinofilmu je 36 - 126 mm) a světelnost F2,7-5,3. Jak už bylo řečeno, k dispozici je optická stabilizace VR, známá u objektivů pro DSLR přístroje, která pracuje na principu "plovoucích" čoček v objektivu. To umožňuje fotografovat s delšími časy, nebo za snížených světelných podmínek - bez nutnosti použití stativu.

Vibration Reduction pracuje ve dvou módech: Normal a Active. První mód je vhodný pro většinu situací a režim "Active" redukuje otřesy silněji, proto jej lze využít v "extrémních" (například při fotografování z jedoucího automobilu a podobně). Automatické TTL zaostřování porovnává kontrast na 11 bodech a pracuje celkem ve čtyřech módech: Normal, Makro, Krajina a Limit. Minimální zaostřovací vzdálenost je 30 cm v klasickém režimu a 4 cm v režimu makro. Zvolíte-li režim krajina, AF ostří od 5 m do nekonečna a v posledním režimu (s ikonkou stromu) je zaostřováno na objekty od 2 m do nekonečna. Kromě těchto funkcí můžeme využít například také režim s prioritou obličeje, kdy fotoaparát sám na scéně nalezne tvář a automaticky na ní zaostří.

Měření expozice je poměrové, se zdůrazněným středem, bodové a bodové v místě zaostření (AF). Automatickou expozici lze řídit pomocí kompenzace v intervalu +-2 EV po 1/3 EV krocích. Kromě plně automatického režimu, můžete zvolit dále mód Program nebo A (s prioritou clony). V poslední řadě zde je také možnost volby některého z 16 scénických režimů: Portrét (AF s důrazem na tvář), Portrét, Party/Interiér, Noční portrét, Krajina, Panoráma s asistencí, Noční krajina, Pláž/Sníh, Západ slunce, Úsvit/Soumrak, Ohňostroj, Protisvětlo, Makro, Muzeum, Kopírování, Sport. Pro lepší kontrolu expozice během fotografování máte k dispozici náhled živého histogramu. Sériové snímání pracuje rychlostí 1,8 snímků za sekundu. Kromě toho lze v položce sériové snímání zvolit buďto režim mozaiky - multishot, který zhotoví 16 snímků a nebo Ultra High-speed sériové snímání, jež umí exponovat a uložit až 100 snímků rychlostí až 30 snímků za sekundu (ve VGA kvalitě). Stejně jako u předešlých modelů Nikon, ani zde neopomněl výrobce na praktickou funkci - D-Lighting, což představuje digitální přisvícení či vyrovnání jasů u již pořízeného snímku. Díky tomu můžete částečně opravit přeexponovaný nebo podexponovaný, již uložený snímek.

Vestavěný blesk má udávaný dosah 0,4 - 4,0 m na nejkratším ohnisku a 0,4 - 2,0 m na nejdelším ohnisku a pracuje celkem v pěti různých režimech: Auto, S redukcí červených očí, Vypnuto, Vynucený záblesk a Pomalá Synchronizace. Funkce vyvážení bílé barvy pracuje buďto v plně automatickém režimu nebo můžete volit některý z 6 předdefinovaných módů: Slunce, Žárovka, Zářivka, Oblačno, Stín, Blesk. Nikon Coolpix P3 nepostrádá ani možnost volby manuálního nastavení WB. Pro ukládání dat můžeme využít interní 23 MB paměť, nebo použít SD (Secure Digital) paměťovou kartu. Data se přenášejí pomocí USB (podporován je také přímý tisk pomocí PictBridge). Model P3 umožňuje bezdrátový přenos snímků pomocí Wi-Fi technologie na vzdálenost až 30 m. Podporován je zde standard IEEE 802.11b/g. A/V výstup podporuje video formáty PAL a NTSC. Napájení zajišťuje Li-Ion akumulátor EN-EL5 s udávanou kapacitou 200 snímků (dle standardů CIPA).

[-more-]{Menu a ovládání}

Ovládání a práce v menu

Na vrchu aparátu představuje hlavní a největší ovládací prvek kruhový volič expozičních režimů. Jím přepínáme mezi Plnou automatikou / Programem / Aperture priority / Scénickými režimy / Kamerou. Kromě těchto možností zde dále máme položku "Nastavení" (Setup), Rozlišení fotografií , Citlivost - ISO, Vyvážení bílé barvy WB a Bezdrátový přenos - Wi-Fi. Dále je na horní straně klávesa pro aktivaci/deaktivaci optické stabilizace, tlačítko pro zapnutí/vypnutí aparátu a samozřejmě spoušť.

Ostatní ovládání naleznete na zadní stěně kompaktu (napravo od displeje). Nejvýše leží kolébkový ovladač optického zoomu, sloužící též jako zvětšování náhledu při prohlížení fotografií. Pod ním je tlačítko Menu, kterým vstupujete do hlavní nabídky fotoaparátu. Dále zde máme multifunkční čtyřsměrový ovladač, který slouží jednak k pohybu v menu a dále s ním ovládáte funkce blesku (nahoru), samospoušť (vlevo), způsob ostření (dolů) a kompenzaci expozice plus náhled živého histogramu (vpravo). Pod kruhovým ovladačem ještě nejdete dvojici kláves "Preview" (přepínání režimů Fotografování / Prohlížení) a "Koš" (mazání).

Hlavní nabídka menu se rozděluje celkem do třech úrovní. Nejběžněji používané (a měněné) funkce jsou dostupné některou z rychlých voleb (multifunkční ovladač - blesk, režim ostření, kompenzace expozice…kruhový ovladač - WB, ISO, Rozlišení). Druhý typ menu aktivujete stiskem stejnojmenné klávesy a zde můžete měnit: WB, Způsob měření expozice, Sériové snímání, BSS (Best Shot Selector), Expoziční a WB bracketing, Úprava obrazu (kontrast), Doostření obrazu, Sytost barev, Citlivost, Kvalita komprese JPEGu, Rozlišení, Režim AF polí, Režim AF, Pevná clona, Redukce šumu.

Poslední - třetí systém menu je samotné nastavení (Setup), dostupné pomocí kruhového voliče na vrchu aparátu. Zde měníte různá nastavení fotoaparátu: Menu (typ zobrazení Text / Symboly), Uvítací obrazovka, Datum, Nastavení monitoru, Vkopírování data, Potvrzení o snímku, Pomocné světlo autofocusu, Nastavení zvuku, Automatické vypnutí, Formátování karty, Jazyk, Rozhraní, Automatický přenos, Resetování, Firmware. Přepnete-li do režimu prohlížení, menu nabízí možnosti: Seřadit podle data, Funkce D-Lightning, Tisk, Prezentace, Vymazat, Ochrana, Označit přenos, Malý snímek, Kopie. V průběhu záznamu videa můžete používat zoom a funguje také optická stabilizace obrazu.

[-more-]{Hodnocení kvality snímků}

Nikon Coolopix P3 fotografuje na čtyři různé citlivosti: ISO 50, 100, 200 a 400. Redukce šumu je při prvních dvou citlivostech ISO 50 a 100 na dobré úrovni a není zde patrný téměř žádný šum. Při třetí citlivosti ISO 200 se šum již začíná projevovat v podobě větších modro-fialových fleků, občas již zasahujících i do detailů. Fotografie jsou však stále v praxi použitelné - určitě jako náhledy (denní snímky v měřítku 1:1 už bude nutné softwarově upravit). Při nejvyšší citlivosti - ISO 400 se projevuje již výrazný šum, zasahující do detailů výrazně, který nelze přehlédnout ani na zmenšených náhledech. V případě citlivosti Coolpix P3 nijak zvlášť nepřekvapuje, vzhledem k dané třídě fotoaparátů se jedná spíše o slabší standard (což je však na druhou stranu podmíněno také již vysokým rozlišením kontra velmi malý čip).

Fotografování na všechny citlivosti (zleva doprava, shora dolů): ISO 50, 100, 200 a 400.

Vyvážení bílé pracuje dobře a spolehlivě, fotografujete-li v přirozeném světle, není zde žádný problém. Při fotografování v interiérech však raději doporučujeme zvolit některý z 6 předdefinovaných režimů (Denní světlo, Žárovka, Zářivka, Oblačno, Stín a Blesk). Coolpix P3 umožňuje také možnost nastavení manuální kalibrace vyvážení bílé barvy (WB - PRE - Manual White Balance).

Vyvážení bílé (White balance) – vlevo: automatické, vpravo: manuální.

Ostrost i kresba fotografií je na velice dobré úrovni. Na testovacím terči můžeme pozorovat pěkné prokreslení detailů a také slušnou ostrost. Fotoaparát má sice v menu možnost softwarových úprav pomocí funkce "Doostření" a to až v pěti stupních, my jsme však používali pro testovací účely standardní volbu "Běžné" (neboť každý kompakt dodatečně fotografie více či méně softwarově upravuje). Ruku v ruce s dobrou kvalitou fotografií jde i použitá optika, která si velmi obstojně poradila i s klasickými neduhy objektivů. Je zde jen slabé moiré (patrné hlavně na vertikálních liniích), dále můžeme pozorovat slabší chromatickou aberaci a rozostření - obojí se více projevuje především v rozích fotografie. Ztráta světla v rozích (vinětace) je také nízká. Projevuje se soudkovité zkreslení, které s rostoucím ohniskem mizí. Sečteno a podtrženo, Nikon Coolpix P3 rozhodně nedělá své kategorii ostudu a co se týče výsledné kvality snímků, dosahuje zde P3 rozhodně nadstandardních výsledků.

Fotografování s minimálním zacloněním na nejkratším ohnisku (vlevo, F2,7) a na nejdelším ohnisku (vpravo, F3,5).

Fotografování s maximální clonou na nejkratším ohnisku (vlevo, F8) a na nejdelším ohnisku (vpravo, F8).

Fotografování na nejkratším ohnisku (vlevo) a na nejdelším ohnisku (vpravo).

Fotografování na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 50, 100, 200 a 400.

V režimu makro...

Fotografování v noci na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 50, 100, 200 a 400.

Video sekvence: 640 x 480 bodů…

Nikon Coolpix P3 v praxi

Časová prodleva od spuštění fotoaparátu až po exponování prvního snímku dělá zhruba 4,3 sekundy, což není zrovna rychlý start a co se rychlosti týče, tak řadí fotoaparát k horšímu průměru (nejvíce však zdržuje vysunutí objektivu, které trvá téměř 3 sekundy). Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je okamžitá - cca 0,1 sekund. Bez namáčknutí spouště dojde k vyfotografování snímku za zhruba 1,3 sekundy, což také nepatří k nejrychlejším časům této kategorie fotoaparátů. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší trvá 1,2 sekundy, přičemž optický zoom je rozdělen do osmi kroků. Aspoň tedy co se týče zoomování, dosahuje P3 dobrých časů. Displej má (jak už je u kompaktů zvykem) větší zpoždění, ale i tak se jedná o prodlevu naprosto tolerovatelnou. Celkově se s aparátem pracuje pohodlně, všechna ovládací tlačítka reagují dobře a odezva je okamžitá. V automatickém režimu pracuje fotoaparát spolehlivě, též autofocus funguje rychle (cca 0,8 sekundy - viz exponování bez namáčknutí spouště), při zhoršených světelných podmínkách vám pomůže lépe zaostřit asistenční světlo. Ovšem zde občas můžete narazit na problémy s ostřením, neboť při slabém osvětlení pracuje AF znatelně pomaleji. Kromě samotného přístroje s akumulátorem, dodává výrobce ve standardním balení dále také český manuál, nabíječku, USB kabel, videokabel, řemínek na zápěstí a instalační CD s ovladači.

Užitečné funkce představují například BSS (Best Shot Selector), kdy dojde k vyexponování série 10 snímků, z nichž přístroj automaticky vybere tu nejostřejší. Nechybí ani Face-Priority, či D-Lighting. Prvně jmenovaná dobře asistuje při fotografování portrétů (přístroj ostří s prioritou určité lokace na scéně), druhá funkce (D-Lightning) umožní rychlé opravy příliš tmavých míst na fotografii. Kromě toho všeho ještě Nikon Coolpix P3 podporuje navíc i bezdrátový přenos fotografií pomocí podpory bezdrátové technologie přes Wi-fi rozhraní (použitý je zde standard IEEE 802.11b/g, s dosahem do 30 m), pomocí čehož můžete přenášet snímky do počítače, případně tisknout na tiskárně (k dostání je volitelný adaptér PD-10). Wi-Fi může pracovat ve dvou režimech: Ad-hoc (přímé propojení dvou stanic, tedy kompakt - notebook / PC) nebo Infrastruktura (propojení komponentů pomocí bezdrátového přístupového bodu sítě LAN). Coolpix P3 má zabudovaný Wi-Fi adaptér a výrobce dodává spolu s kompaktem také instalační CD, obsahující program Wireless Camera Setup Utility, pomocí něhož vytvořením profilu "zkalibrujete" fotoaparát s notebookem (popřípadě PC s Wi-Fi adaptérem - buďto v režimu Ad-hoc nebo Infrastruktura). Po úspěšné konfiguraci stačí přepnout režim aparátu do polohy Wi-Fi (na kruhovém ovladači) a na PC aktivovat příslušný typ připojení. V případě správného nastavení probíhá komunikace mezi aparátem a počítačem bez problémů a funkci Wi-Fi určitě oceníte například v "terénu" nebo kdekoli kde potřebujete rychle fotit a přesypávat snímky na hardisk vašeho PC.

Model P3 představuje vcelku zajímavý kompakt, pro náročnější amatéry, který nabízí vysoké rozlišení, optickou stabilizaci obrazu, množství automatických ale i kreativních funkcí, dobrou optiku a především nadstandardně dobré snímky. A jako třešnička na dortu zde je navíc podpora bezdrátové Wi-Fi technologie. Na druhou stranu jako daň za tyto klady však musíte počítat s vyšší úrovní šumu, který se začíná znatelněji projevovat již na ISO 200 a dále P3 příliš nevyniká ani v případě pracovní rychlosti. Nicméně i přesto se jedná o solidní a relativně nadupaný model, jenž uspokojí především pokročilejší amatéry. Nikon Coolpix P3 již je v prodejních sítích a to za doporučenou koncovou cenu 10 000 Kč (včetně DPH).

:: Technická specifikace

:: Srovnání fotoaparátů