Olympus C-8080 Wide Zoom v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Olympus C-8080 Wide Zoom v praxi

Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom

7. června 2004, 00.00 | Na letošní PMA se s osmimegovými fotoaparáty doslova roztrhl pytel. Poslední model, se kterým jsme vás dosud podrobně neseznámili, je elektronická zrcadlovka Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom. Jaká je? To odhalí dnešní recenze.

Společnost Olympus nabízí již řadu let digitální kompakty pro náročné nesoucí označení C-x0x0, kde písmenko x zastupuje číslici vyjadřující rozlišení snímače. Tyto fotoaparáty vždy představovaly špičku v kompaktní řadě fotoaparátů Olympus a nejinak je tomu i u modelu C-8080 Wide Zoom, který však tuto řadu posouvá o stupeň výš. S čím novým Olympus přichází a jak se mu jeho nejvýkonnější elektronická zrcadlovka vydařila?

Olympus přichází u modelu C-8080 Wide Zoom se zcela novou konstrukcí, která se svými rozměry již blíží pravým zrcadlovkám. Fotoaparát působí bytelným dojmem a jeho charakteristické rysy v jistém ohledu připomínají jeho konstrukčně nejbližšího předchůdce, Camedii E-20. Samotné tělo fotoaparátu váží 660 g a jeho rozměry bez výčnělků jsou 124x84,5x99 mm (š x v x h).
Přední straně fotoaparátu vévodí výsuvný objektiv, který je na konci opatřen závitem o průměru 58 mm. Pro pevnější úchop je jeho tubus potažen protiskluzovou gumou a na konci opatřen mechanickými výstupky připomínajícími ostřící kroužek. V těsné blízkosti objektivu nalezeme tlačítko uzamčení expozice, externí zaostřovací čidlo, oranžovou osvitovou LED napomáhající ostření a mikrofonní otvor. Lehce rozšířený bateriový grip je potažen protiskluzovou gumou. V jeho dolní polovině vidíme okénko, ve kterém je ukryta LED časovače a infračervené čidlo dálkového ovládání. Spoušť je umístěna na zkosené hraně tvořící přechod mezi přední a vrchní částí fotoaparátu.

Při pohledu shora vidíme v pravé části přístroje na sobě "nahuštěné" ovládací prvky - zoomovací páčku, dvanáctipolohový kruhový volič, tlačítko napájení a uživatelsky definované tlačítko. Vedle těchto ovládacích prvků nalezneme patici pro systémový blesk a vlevo od ní je pak ukryt vyskakovací blesk. Ten se aktivuje mechanicky pomocí západky vyvedené na levý bok fotoaparátu.

Zde nalezneme celou řadu ovládacích tlačítek. Pravá boční strana je prakticky celá tvořena dvířky, pod kterými jsou ukryty sloty pro paměťové karty - jednak typu xD a poté Comact Flash typ II, do které lze tím pádem zasunout i Microdrive.

Na zadní straně nalezneme tradičně vyřešený křížový ovladač tvořený pěticí mechanicky oddělených tlačítek a další čtyři ovládací tlačítka. Tři z nich jsou v těsné blízkosti ovladače, poslední nalezneme vedle elektronického hledáčku v levém horním rohu. Hledáček má netradiční kruhový průzor, dioptrická korekce je vyřešena otočným prstencem umístěným pod gumovou očnicí. Pod hledáčkem s rozlišením 240 000 obrazových bodů vidíme výklopnou LCD obrazovku s úhlopříčkou 1,8" a rozlišením 134 000 bodů, napravo od něj se pak nachází ovládací kolečko. V pravé dolní části zadního panelu jsou pod gumovými krytkami vyvedeny konektory fotoaparátu - napájecí, USB a A/V out - a červená LED signalizující komunikaci s paměťovou kartou.

Reproduktorový otvor se konstruktérům přístroje vešel na spodní stranu vedle kovového stativového závitu. Zespodu se také vkládá napájecí Li-Ion akumulátor.

Digitální fotoaparát Camedia C-8080 Wide Zoom využívá CCD snímač s úhlopříčkou 2/3" s efektivním rozlišením 8 miliónů bodů. Jeho citlivost je nastavitelná v rozsahu 50 až 400 ISO. Snímky o maximálním rozlišení 3264x2448 obrazových bodů se ukládají ve formátu JPEG (s podporou EXIF 2.2, DPOF a PIMII), TIFF či RAW na externí xD či CFII paměťovou kartu (včetně podpory karet Microdrive vyjma kapacity 340 MB).
Fotoaparát pracuje i v sekvenčním režimu focení - rychlém, který exponuje max. 5 snímků s rychlostí cca 1,6 sn./s (kromě snímků JPEG dostupný i formát RAW), a pomalém. Tento režim zaznamená cca 10 snímků v plném rozlišení a kvalitě s rychlostí cca 1,1 sn./s. Počet snímků v sérii roste se snižující se velikostí fotografie. Dále je k dispozici i sekvenční focení s průběžným doostřováním a expoziční bracketing. Camedia C-8080 Wide Zoom natáčí i ozvučené videosekvence ve formátu QuickTime Motion JPEG v maximálním rozlišení 640x480 obrazových bodů s rychlostí 15 sn./s. Zvuková stopa je pořízena se vzorkovací frekvencí 8 kHz při 8bitové velikosti vzorku.
Objektiv fotoaparátu složený z patnácti členů uspořádaných ve třinácti skupinách nabízí pětinásobný optický zoom v přepočteném ohniskovém rozsahu 28 - 140 mm. Jeho světelnost je f/2,4 - f/3,5, maximální clona je F8. Autofokus kombinuje klasické TTL měření o informace z externího zaostřovacího čidla pracujícího na principu fázové detekce. K dispozici je inteligentní iESP výběr ostřící zóny či ruční výběr ostřící zóny, režim makro pracující od 20 do 70 a tzv. Supermakro režim, pracující od 5 cm při fixní ohniskové vzdálenosti. Díky němu je možno zachytit na celý snímek objekty o rozměrech již 4,8 x 3,6 cm.

Po expoziční stránce se jedná o plně manuální přístroj nabízející P/A/S/M režimy. Vedle nich jsou připraveny i základní scénické režimy - portrét, sport, krajina a noční snímek. Rozsah expozičních časů je úctyhodných 16 s až 1/4000 s, přičemž fotoaparát umožňuje i BULB režim v délce až 8 minut. Měření expozice je buď digitální ESP, bodové, vícebodové či se zdůrazněným středem. Výslednou hodnotu je možno korigovat v rozsahu +- 2 EV s krokem po 1/3 či po 1/2 EV.
Fotoaparát nabízí pokročilou práci s nastavením teploty barev - vedle automatického vyvážení nabízí i 4 paměti pro uložení ručně změřené hodnoty. Dále nabízí devět předdefinovaných hodnot a možnost jemného doladění odstínu směrem k modré či červené barvě.
Interní blesk pracuje v rozsahu přibližně 0,8 - 5,8 m pro nejkratší ohnisko a 0,2 - 4,0 m pro ohnisko nejdelší. Vedle běžných režimů, jako je automatika či vynucený blesk nabízí i redukci červených očí (řešena sérií slabých předzáblesků) a synchronizaci s delší dobou expozice (odpálení těsně po otevření či těsně před uzavřením závěrky).
K dispozici je také 12 sekundový časovač a možnost dálkového infračerveného ovládání.
Fotoaparát dále podporuje přímý tisk protokolem PictBridge, připojuje se pomocí USB 2.0 rozhraní. O jeho napájení se stará speciální Li-Ion akumulátor BLM-1 (7,2 V / 1500 mAh - prakticky totožný s akumulátory digitálních zrcadlovek Nikon D100 či D70) či síťový zdroj. Akumulátor je spolu s nabíječkou součástí balení, které dále obsahuje 32 MB xD paměťovou kartu, USB a A/V kabel, ramenní popruh, tištěný základní návod v češtině, sluneční clonu, dálkové ovládání RM-1 a CD s podrobným návodem a SW Camedia Master 4.2, který podporuje i práci s formátem RAW.

Vzhledem k tomu, že jsme si filozofii ovládání fotoaparátů Olympus popisovali již několikrát, zaměříme se dnes především na změny, se kterými se v tomto novém modelu můžeme setkat.
Jedná se především o přidání řady ovládacích tlačítek, díky kterým je možno rychle nastavovat většinu často měněných parametrů, jako je například rozlišení snímku, vyvážení barev či způsob měření expozice. Po stisknutí příslušného tlačítka se na displeji zobrazí jednoduchý průvodce - "meníčko", ve kterém se pohybujeme pomocí ovládacího kolečka. Pokud je možno nastavovaný parametr dále upřesnit, lze zobrazit po stisku tlačítka OK související část menu fotoaparátu, ve kterém se již pohybuje pomocí křížového voliče. Samotné menu fotoaparátu je jako vždy rozděleno do čtyř záložek, kdy první se stará o jednotlivé fotografické nastavení (režim blesku, sekvenční focení, aktivace redukce šumu aj.), druhé je věnováno obrazovým parametrům (vyvážení barev, rozlišení a kvalita snímků apod.), třetí nabízí formátování paměťové karty a její kompletní smazání a v posledním čtvrtém se provádí uživatelská nastavení (doba zobrazení náhledu pořízeného snímku, funkce ovládacího kolečka či definici expozičního kroku). Pro vyloženě systémová nastavení, jako je podsvícení displeje či nastavení data a času slouží poloha kruhového voliče s označením SET UP.

Kromě předdefinovaných významů tlačítek je k dispozici i jedno programovatelné, jehož funkce se definuje v menu fotoaparátu. Ruční ostření se stále provádí pomocí šipek Nahoru a Dolu křížového voliče za současného zobrazení zvětšeného výřezu ostřícího bodu. Vzhledem k tomu, že fotoaparát podporuje práci s dvěmi paměťovými kartami, přibylo přepínací tlačítko CF/xD, pomocí kterého lze snadno určit právě používané záznamové médium.
Nová je také funkce tzv. přímého histogramu, která jde za hranice doposud známého živého histogramu. Přístroj dělí scénu zobrazenou na displeji do mozaiky malých obdélníkových ploch, přičemž pro každou hlídá výsledný jas. Tmavá místa zvýrazňuje modrým orámováním, plochy blížící se saturaci snímače pak červeným rámečkem. Správně exponovaná místa jsou bez zvýraznění. Hodnota expozice se primárně určuje pomocí ovládacího kolečka, přičemž v plně manuálním režimu se jím volí doba expozice. Chceme-li nastavovat clonové číslo, je potřeba současně stisknout tlačítko se symbolem kompenzace expozice.
V režimu prohlížení přibyla díky přidání podpory formátu RAW možnost úprav takto pořízeného snímku přímo ve fotoaparátu, což je na poli digitální fotografie novinka.

Olympus se ve fotoaparátu C-8080 Wide Zoom vypořádal se všudypřítomným digitálním šumem poměrně dobře. Na snímcích pořízených při vyšší citlivosti se však vyskytují tmavé body, vzniklé nejspíš od špatně naměřených hodnot z určitých buněk, které se po zesílení projeví tímto způsobem. Snímky pořízené do hodnoty 160 ISO lze ohodnotit jako poměrně čisté. Při 200 a 320 ISO je úroveň šumu ještě celkem přijatelná, nicméně další zvýšení citlivosti na 400 ISO již přináší citelný šum, díky kterému se ztrácí řada detailů. Interní redukce šumu nepřináší především při vyšších citlivostech příliš dobrý výsledek, což dokumentuje následující ukázka.

Porovnání snímku bez (vlevo) a s (vpravo) aktivní funkcí interní redukce šumu (400 ISO)

Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava a shora dolů) 50, 64, 80, 100, 125, 160, 200, 250, 320 a 400 ISO

Automatické vyvážení barev pracuje poměrně dobře a to i na nočních snímcích. Navíc jsou k dispozici čtyři paměti pro uložení ručně nastavené hodnoty.

Porovnání vyvážení barev (vlevo automatické, vpravo ručně nastavené)

Objektiv vykazuje přijatelné soudkovité zkreslení při nejkratším ohnisku, které se s rostoucí ohniskovou vzdáleností vytrácí. V tomto případě se však malinko zhoršuje výsledné rozlišení detailů. Celkově je výsledná kresba velice dobrá. Chromatická aberace se projevuje minimálně.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 28 mm, vpravo 140 mm)

Poznámka: vzhledem k velikosti snímků se po kliknutí na některé náhledy zobrazí pouze výřez z originální fotografie. Pro získání původního snímku klikněte na odkaz uvedený pod náhledem.

28 mm 140 mm
Originál - 3,0 MB     /    Originál - 3,0 MB
Porovnání optického přiblížení a vyvážení barev na denních snímcích (vlevo 28 mm - oblačno, vpravo 140 mm - AWB, oboje 50 ISO)

Originál - 3,0 MB   /  Originál - 2,7 MB   /  Originál - 2,4 MB
Porovnání šumu denních snímcích (zleva doprava: 100, 200 a 400 ISO)

Originál - 3,6 MB     /    Originál - 3,7 MB
Porovnání šumu a vyvážení barev na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolů: 50 - 400 ISO)

Ačkoliv působí nová Camedie na pohled poměrně netradiční dojmem, dá se na její konstrukci rychle zvyknout. Otázka držení je věcí názoru každého z vás a podobně jako o jiných fotoaparátech i o ní platí, že před její případnou koupí je potřeba vyzkoušet, jak padne do ruky. I když se nám se nám držela poměrně dobře, někteří lidé i stěžují na málo rozšířený grip. Po stránce ergonomické je fotoaparát vyřešen celkem dobře, i když se najde ještě řada detailů, které je potřeba vylepšit. Jedním z nich je příliš citlivé zapínací tlačítko, které v zájmu rychlého startu přístroje reaguje na stisk okamžitě a navíc je jeho chod příliš lehký. Ostatní ovládací prvky reagovaly spolehlivě a úměrně své funkci. Gumové záslepky konektorů příliš nedržely zasunuté, což vzhledem k jejich poloze nebylo moc praktické.
Olympus se co do rychlosti přístroje celkem předvedl. Start do režimu focení trvá pouhou sekundu, další snímek v plné kvalitě a rozlišení je možno pořídit do 2 s od předchozí expozice, přičemž další sekunda je potřeba pro jeho kompletní uložení. Surový formát RAW je ukládán necelých 14 s, s dalšími šesti sekundami je potřeba počítat, pokud se k němu ukládá i JPEG kopie v plné kvalitě. Fotoaparát stále podporuje i formát TIFF, pro jehož uložení v plném rozlišení je potřeba cca 18 s. Po expozici pěti snímků ve formátu RAW pořízených za 3 s v režimu rychlého sekvenčního focení (pro tento formát není pomalá sekvence k dispozici) se data ukládají cca 70 sekund. Všechny údaje byly měřeny s originální xD paměťovou kartou, při použití karet CF se mohou lišit v závislosti na její rychlosti.
Pro přesun z jednoho konce ohniska na druhý je potřeba 1,6 s, přičemž lze pohodlně rozlišit 15 poloh. Motorek optického zoomu vydává poměrně vysoký nepříjemný zvuk, který může v některých situacích působit rušivě. V režimu prohlížení se další snímek ve formátu JPEG v plné kvalitě vykreslí za 1,7 s, TIFF v plném rozlišení za 8 s, RAW cca za 9 s. Po této době je možno snímek dále zvětšovat. Trochu paradoxně po návratu do zobrazení celého snímku se data vypočítávají znovu.
Díky využití hybridního autofokusu se u fotoaparátu C-8080 Wide Zoom urychlilo ostření - v dobrých podmínkách fotoaparát zaostří již za 0,7 s, ve ztížených podmínkách (šero, dlouhé ohnisko na blízkou vzdálenost apod.) je fotoaparát nucen používat pouze klasické porovnání kontrastu, které trvá déle, někdy i necelé tři sekundy. Typická doba zaostření je však někde pod jednou sekundou. Ruční ostření i v EVF s poměrně vysokým rozlišením je potřeba brát s rezervou, vhodné je především pro makro režim. U autofokusu jsme se někdy setkali se zaostřením mimo oblast, do které se přesunul po namáčknutí spouště ostřící bod. Během ostření se na malý okamžik pozastaví jinak plynulé překreslování scény v hledáčku.
Výdrž na jedno nabití akumulátoru je velice dobrá. Jako dobrý žert od vývojářů firmware fotoaparátu považujeme možnost simulace stavového displeje na LCD obrazovce, kdy se zobrazuje většina nastavených parametrů, které je současně možno i měnit. Bohužel oproti klasickému stavovému LCD má toto řešení dvě nevýhody - barevný podsvícený LCD stále odčerpává energie a navíc již není kde sledovat fotografovanou scénu (EVF hledáček je v tomto okamžiku zhasnutý). Nová technologie LCD monitoru skutečně zlepšuje čitelnost na přímém světle, nicméně díky použití ochranného plastu před vlastním displejem se nedosahuje takového výsledku, jaký jsme očekávali (odlesky).
Za velký přínos považujeme možnost zobrazení tzv. přímého histogramu, díky němuž nemusí fotograf dlouho hledat indikované špatně exponované místo a může se rychle rozhodnout, zda mu tato skutečnost na snímku vadí či nikoliv.

Elektronická zrcadlovka Olympus C-8080 Wide Zoom je přístroj oplývající množstvím funkční výbavy po stránce programové, oproti některým konkurenčním modelům působí trochu nedospělým dojmem. Také se tolik neblíží k pravým zrcadlovkám. Chybí mu možnost mechanického ovládání optického zoomu i ruční ostření pomocí prstence. Přitom oba prvky se jakoby mechanicky na fotoaparátu vyskytují, takže je možné, že se u některého dalšího upgradu s těmito funkcemi setkáme. Použitý objektiv ve spojení se snímačem s vysokým rozlišením poskytuje dobrou obrazovou kvalitu. Doporučená cena tohoto fotoaparátu je 34990,- Kč s DPH.

:: Podrobná specifikace fotoaparátu

:: Porovnání fotoaparátu C-8080 WZ, Canon Pro1, Konica Minolta A2 a Sony DSC-F828