Olympus Camedia 750 po roce praxe - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Olympus Camedia 750 po roce praxe

Olympus Camedia C-750 ultrazoom

8. dubna 2004, 00.00 | Dovolte nám malé ohlednutí za rok starým modelem, o kterém se vedly a dodnes vedou bouřlivé diskuze. Jedná se o ultrazoomový Olympus C-750. Proč se někomu nelíbí a jiný na něj nedá dopustit? Co opravdu umí? To přiblíží dnešní recenze.

Olympus Camedia 750 se sice pomalu stává výprodejovým typem, avšak její parametry mohou ještě dnes oslovit. Proto pokud hledáte levný ultrazoomový fotoaparát, neměl by ani tento model uniknout vaší pozornosti.

Digitální fotoaparát C-750 UltraZoom je pokračovatelem proslulého modelu C-730. Konstruktérům se jej však podařilo o něco zmenšit - jeho kovové tělo s plastovými doplňky má tedy rozměry 108 x 66 x 68 mm a samotné váží 305 g. Díky tomuto zmenšení došlo k drobnému přeskupení ovládacích prvků na jeho zadní straně. Vedle elektronického hledáčku s dioptrickou korekcí a rozlišením 180 000 bodů vidíme tři víceúčelová tlačítka a páčkový mechanický zámek interního blesku. Červené tlačítko napájení změnilo svůj tvar a také tlačítko uzamčení expozice se trochu přemístilo. Konstrukce pětice multifunkčních tlačítek zůstala zachována podobně jako úhlopříčka LCD monitoru, která je 3,8 cm při zachovaném rozlišení 114 000 bodů.

Vzhledem k tomu, že u tohoto modelu již Olympus plně přešel k podpoře xD paměťových karet, mohl zmenšit dvířka na pravém boku fotoaparátu, zakrývající její slot. Na opačnému boku jsou pod dvířky vyvedeny konektory fotoaparátu - A/V OUT, USB a napájecí. Vedle nich pak vidíme reproduktorový otvor.
Na horní straně přístroje přibyla patice pro připojení externího blesku, která může být chráněna plastovou vysouvací krytkou. Vpravo od blesku pak vidíme kruhový dvanáctipolohový volič režimu přístroje a spoušť spolu se zoomovacím prstencem.

Na přední straně fotoaparátu došlo ke sloučení okének indikační LED a infračerveného přijímacího čidla v jeden prvek. Také se vedle výsuvného objektivu přemístil snímací mikrofon.
I tento model je napájen čtveřicí tužkových článků, které se vkládají zespodu fotoaparátu. Vedle nich je umístěn plastový stativový závit.

Camedie 750 pracuje s CCD snímačem s efektivním rozlišením 4,0 miliónů bodů o rozměrech 1/2,5". Jeho citlivost je nastavitelná od 50 do 400 ISO, přičemž v automatickém režimu se může zvýšit až na 800 ISO. Rozlišení snímače odpovídají snímky o maximální velikosti 2288x1712 obrazových bodů, přičemž je fotoaparát schopen interpolovat až na 3200x2400 bodů. Snímky jsou ukládány na xD paměťovou kartu ve formátu JPEG s podporou EXIF2,2, PIM II a DPOF či pro základní rozlišení i ve formátu TIFF.
Další vylepšení přináší objektiv fotoaparátu, ve kterém přibyl ED člen omezující chromatickou aberaci. 2 z 11 členů uspořádaných v 7 skupinách jsou asférické. Světelnost objektivu se nepatrně zhoršila na f/2,8 - f/3,7 při zachování rozsahu optického zoomu, který v přepočtu činí 38 až 380 mm. K dispozici je i čtyřnásobný digitální zoom. Optická soustava zaostří od 50 cm, v makro režimu pak od 7 cm pro nejkratší a od 1,2 m pro nejdelší ohnisko. Pro ohnisko 65 mm je k dispozici takzvaný super makro režim, ve kterém lze zaostřit již od 3 cm.
Z hlediska expozice se jedná o plnohodnotný přístroj nabízející jak automatické a kreativní režimy (portrét, autoportrét, sport, noční scéna, krajina, krajina s postavou), tak programový mód včetně režimů priority clony, času i plného manuálního ovládání. Měření expozice je buď bodové, vícebodové či inteligentní ESP, vyhodnocující rozložení světla speciálním algoritmem dle typu konkrétní scény. Výslednou hodnotu je možno kompenzovat v rozsahu +- 2 EV s krokem 1/2 EV. K dispozici je zobrazení histogramu v reálném čase, uzamčení expozice či expoziční bracketing po krocích 1/3, 1/2 či 1 EV. Expoziční logika pracuje v rozsahu clon 2,8 až 8 a časů 16 s až 1/1000 s.
Vyvážení barev pracuje automaticky, s šesti předdefinovanými hodnotami (přičemž je možno přizpůsobit v 15ti krocích zabarvení buď do modra či do červena) a také přesné s ručním změřením bílé. U interního blesku s dosahem 4,5 / 3,5 m (nejkratší / nejdelší ohnisko) je možno korigovat intenzitu záblesku v rozsahu +- 2 EV či volit jeden z pěti režimů včetně pomalé synchronizace. Jak jsem již zmínili v popisu, fotoaparát má nově sáňky pro uchycení externího blesku, které komunikují se systémovými blesky Olympus.

Slabším místem C-750ky je sekvenční snímání, které je schopno v plné kvalitě a maximálním rozlišení zachytit pouze 2 snímky s rychlostí 1,8 sn./s či 3 snímky s rychlostí 1,3 sn./s. Pokud jejich rozlišení a kvalitu snížíme, můžeme v pomalém režimu dosáhnout většího počtu záběrů v sérii (například v plném rozlišení a střední kvalitě až 9).
Během zpracování dat je možné snímky převést do černobílého či sépiového režimu, podobně jako u nich lze nastavit úroveň ostrosti, saturace a kontrastu. V režimu prohlížení je pak k dispozici změna velikost a ořez.
Camedia 750 umí natáčet i ozvučené videosekvence, a to v rozlišení 320x240 či 160x120 obrazových bodů při rychlosti 15 sn./s. Jejich délka je omezena pouze volnou kapacitou paměťové karty. Pokud je zapnuto nahrávání zvuky, nelze během natáčení používat optický, ale pouze digitální zoom.
O napájení přístroje se stará čtveřice tužkových článků, případně je možno použít 2 lithiové baterie. Dále je k fotoaparátu možno dokoupit síťový zdroj. K počítači se připojuje po rozhraní USB 1.0. K fotoaparátu je možno dokoupit tubus pro připojení filtrů či konverzních předsádek.

Filozofie ovládání tohoto fotoaparátu je stejná, jako u ostatních modelů značky Olympus. To znamená, že nejčastěji používané funkce jsou přístupné pod tlačítky, která jsou na zadním panelu přístroje, přičemž význam tlačítka AEL je možno přednastavit. Pomocí směrových tlačítek multifunkčního ovladače se pracuje s expozicí, tj. v plně manuálním režimu se jimi nastavuje clona i čas, v prioritních režimech pouze daná veličina. Druhá dvojice tlačítek pak v těchto režimech určuje kompenzaci expozice, což platí i pro automatické programy. Ty se volí pomocí kruhového voliče na horní straně přístroje. Za zmínku stojí režim My Camera, sloužící pro uložení až 4 nastavení fotoaparátu, která si pamatují všechny nejdůležitější informace včetně polohy optického zoomu.

Podrobnější nastavení parametrů je přístupné v menu fotoaparátu, které se skládá ze čtyř záložek, přičemž každá je tvořena několika řádky parametrů. První záložka se věnuje obrazové části nastavení fotoaparátu, tj. například volbě citlivosti snímače, režimu ostření či zobrazení histogramu. Druhá pak nastavuje hodnoty, které se přímo týkají výsledného snímku, tedy jeho kvalitě, rozlišení či vyvážení barev. Třetí samostatná záložka formátuje kartu, čtvrtá pak nastavuje fotoaparát jako takový (úsporný režim, datum a čas, podsvícení displeje apod.). V tomto menu se určuje i význam programovatelných tlačítek, tj. tlačítka uzamčení expozice a tří směrových tlačítek multifunkčního voliče. S jejich pomocí jsou po stisknutí tlačítka Menu (kulaté uprostřed nich) přístupny rychlé volby parametrů, jako je hodnota citlivosti či vyvážení bílé.

Fotoaparát mění jas scény dle korekce expozice. V ručních režimech pak informuje o odchylce nastavené expozice oproti automaticky vypočtené včetně nápovědy, kam daný parametr posunout.

Na výsledných snímcích je vidět, že Olympus vylepšil rozsah snímacího čipu. Šum je přijatelný ještě při 200 ISO, navíc přidání citlivosti 50 ISO pročistí řadu snímků pořízených za dostatečného osvětlení.

ISO50 ISO50
Porovnání šumu a optického zoomu na denních snímcích (50 - 400 ISO, 38 / 380 mm)

ISO50 ISO100
ISO200 ISO400
Porovnání šumu a vyvážení barev na nočních snímcích (50 - 400 ISO, první snímek slunečno, ostatní automatické vyvážení barev)

Kresba je při nejkratší ohniskové vzdálenosti pěkná, chromatická aberace je minimální, soudkovité zkreslení přijatelné. Při nejdelší ohniskové vzdálenosti se kresba mírně zhoršuje a pochopitelně se více projevuje chromatická aberace. Optické zkreslení je nyní minimální.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 35 a 105 mm)

Automatické vyvážení barev vytváří teplejší nádech, ruční změření teploty bílé barvy je přesné.

Interpolace na vyšší rozlišení nepřináší lepší výsledky v prokreslenosti detailů, pouze zjemňuje rastr.

Výřez 1:1 ze snímku s rozlišením 2288x1712 a interpolovaných 3200x2400 bodů

Po recenzování letošních novinek byl fotoaparát C-750 citelný krok zpět. Největší problém spočíval v jeho rychlosti, nebo spíše pomalosti. Na tu si oprávněně stěžuje řada jeho majitelů, což je daň za zvýšení rozlišení snímače. Pro dosažení co nejrychlejšího ukládání dat je potřeba naformátovat xD paměťovou kartu přímo v přístroji. Pro uložení snímku ve formátu JPEG v plné kvalitě je potřeba necelé 3 s, pro formát TIFF pak cca 18 s. Během ukládání dat se přestane zobrazovat reálný histogram, měřit expozice a ani nejsou dostupné některé položky menu. Tato omezení vyplývají z nedostačujícího výpočetního výkonu procesoru. Dále má fotoaparát malou vyrovnávací paměť, omezující vzhledem k rozlišení snímače prácí s více expozicemi po sobě.
Fotoaparát nastartuje do režimu focení za 5,5 s, pořízené snímky v plné kvalitě zobrazuje v režimu prohlížení se zpožděním cca 1,2 s. Zde máme poznámku k posunu ve zvětšeném náhledu. Fotoaparát neumí vyhodnocovat dlouhý stisk směrových tlačítek což znamená, že po každém kroku posunu musíme tlačítko znovu stisknout.
Ostření za zhoršených světelných podmínek - velká slabina dosavadních ultrazoomových fotoaparátů Olympus - nebyla ani v tomto modelu vyřešena. Přidání osvitové LED by tuto situaci výrazně zlepšilo. Bohužel výrobce tento problém řeší pouze připojením systémového blesku, což však není způsob pro každého. S ostřením souvisí i použití optického zoomu. Po každé změně jeho polohy se snaží fotoaparát doostřit, což výrazně zpomaluje kompozici scény a jemné doladění optického přiblížení. Také nám chyběl přechod mezi optickým a digitálním zoomem při déle podržené páčce zoomování.
Co se mechanického provedení týče, nemáme k přístroji žádné připomínky. Na filozofii menu si je potřeba chvíli zvykat. Pro jeho plnohodnotné ovládání si je potřeba osvojit význam všech funkcí včetně jejich souvislostí, protože některý parametr je dostupný pouze v tom případě, když druhý parametr uvedený v jiné záložce je nastaven na určitou hodnotu.

Olympus Camedia 750 patří bezesporu k technologicky "nabušeným" EVF zrcadlovkám, která osloví nejednoho vášnivého fotoamatéra, který má hlouběji do kapsy. Dobrá obrazová kvalita je bohužel částečně degradována rychlostí zpracování obrazu. Proto pokud se chystáte fotit akční snímky v plné kvalitě, zvažte, zda se vám nevyplatí počkat na nové modely UltraZoomů s výrazně rychlejší technologií procesoruTruePic Turbo. Pokud však nejste tolik nároční a potřebujete levný ale plnohodnotný přístroj s dlouhým ohniskem, může vás tento model oslovit. Jeho prodejní cena se nyní v obchodech pohybuje těsně pod 15 000,- Kč s DPH, což je vzhledem k dodávanému příslušenství (kromě běžných záležitostí 4 Ni-Mh akumulátory s nabíječkou a dálkový infračervený ovladač) příjemná suma.