Olympus FE-170: nenáročný kompakt v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Olympus FE-170: nenáročný kompakt v praxi

27. září 2006, 00.00 | Olympus FE-170 představuje nenáročný a jednoduchý kompakt pro začátečníky v oboru digitální fotografie. Nabízí rozlišení 6 MPix, 3x optický zoom, kompaktní rozměry, velký - kontrastní displej a jednoduché ovládání. Zajímá vás, jak se s tímto přístrojem fotografuje? Potom čtěte dál.

{Základní popis}

Stejně jako spousta dalších výrobců, i společnost Olympus vychrlila na přelomu léta a podzimu doslova záplavu nových digitálních fotoaparátů. Vedle pokročilejších modelů a funkcemi nabitých aparátů zde však tento výrobce nezapomíná ani na úplné zelenáče v oblasti digitální fotografie a přesně pro ně je zde model FE-170, který nabízí efektivní rozlišení 6 MPix, 3x optický zoom, velký 2,5" displej, jednoduché ovládání a plně automatické měření. Mnozí si teď možná říkají "…k čemu něco podobného?", ale vězte, že stále jsou mezi námi - fotografy i tací, kteří zatím jen tápou a právě tato novinka od Olympusu pro ně může být ideální volbou pro úspěšný start do světa digitálního fotografování. Hlavní devízou FE-170 je právě jeho naprosto jednoduché ale účelné ovládání a také dobře fungující automatické měření (viz dále). Kromě toho nabídne aparát kompaktní rozměry, nízkou hmotnost, dostatečně velký displej, optimální rozlišení a především velice příznivou cenu, která bude hrát při rozhodování určitě velkou roli. Navíc velice příjemnou změnou je u FE-170 také podpora češtiny, což bylo ještě donedávna u Olympusu podstatným nedostatkem.

Olympus FE-170 nabízí fyzické rozměry 90 x 62,5 x 30,5 mm a hmotnost 124 g (bez baterie a paměťového média). Konstrukčně jde o klasický kompakt obdélníkového tvaru se zapouzdřenou optikou a decentním úchopovým gripem v jehož útrobách se navíc ukrývá dvojice akumulátorů. Objektiv je lemován dvojitým stříbrným prstencem. Ve vypnutém stavu jej chrání plastová zásuvná krytka, která se při zapnutí automaticky odsune. Kromě otvoru s objektivem naleznete na přední straně ještě vestavěný blesk a diody detekující samospoušť. Horní strana obsahuje jen spoušť a tlačítko zapnutí/vypnutí aparátu. Zadní straně dominuje 2,5" displej s rozlišením LCD 154 000 bodů. Veškeré ovládání je soustředěno na zadní straně - napravo od displeje.

Ovládání obsahuje pouze kruhový volič režimů a tři klávesy: Menu, Koš a multifunkční, čtyřsměrový ovladač s potvrzovací klávesou uprostřed. V horní části ještě naleznete kolébkový ovladač optického zoomu a dvojici tlačítek pro změny režimů - fotografování a prohlížení. Na levé boční straně (z čelního pohledu) naleznete záslepku - pod níž se ukrývá USB zdířka a výstup pro video (Video Out). Na hraně levé strany a horní části aparátu výrobce umístil stříbrné oko pro uchycení řemínku na ruku. Na pravém boku je také gumová záslepka, chránící konektor pro napájení (DC IN). Dno aparátu pak obsahuje jen dvířka, pod kterými se ukrývá akumulátor a paměťová karta (typu xD) a dále závit pro umístění aparátu na stativ. Tělo FE-170 je plastové, se stříbrnými doplňky. K dostání je přístroj ve stříbrném provedení.

Specifikace

Olympus FE-170 disponuje snímačem typu CCD s úhlopříčkou 1/2.5" a rozlišením 6,0 MPix (fyzické rozlišení je 6,20 MPix). Fotografovat můžete v maximálním rozlišení 2816 x 2112 bodů (na dvě komprese JPEGu), dále v rozlišení 2 048 x 1 536 bodů nebo ve VGA kvalitě 640 x 480 bodů. Citlivost je zde bohužel jen plně automatická (nelze ji nijak ovlivnit, software fotoaparátu si ji nastavuje sám) a pohybuje se v rozmezí ISO 64 až ISO 400. Kromě fotografií můžete pořizovat videosekvence a to v rozlišení: QVGA 320 x 240 nebo 160 x 120 bodů při frekvenci 15 snímků za sekundu. Video se ukládá ve formátu MOV, ovšem bez zvuku. Snímky se ukládají v JPEGu.

Objektiv disponuje 3x optickým zoomem s rozsahem ohniska 6,3 - 18,9 mm (ekvivalent 35 mm kinofilmu je 38-114 mm) se světelností F3,1 - 5,9. Použitá optika se skládá z 6 členů řazených do 5 skupin (se 4 asférickými optickými členy). Ostření pracuje systémem TTL iESP, který automaticky porovnává kontrast v měřené zóně. Autofocus pracuje ve třech režimech - v normálním, makro režimu nebo super makro režimu. V normálním režimu ostří AF od 60 cm na nejkratším ohnisku a od 100 cm na nejdelším ohnisku až do nekonečna. V makro režimu funguje AF od 10 cm na nejkratším ohnisku a 60 cm na nejdelším ohnisku. V supermakru lze zaostřit již od 5 cm.

V případě expozičních režimů musíte počítat s tím, že vzhledem k zaměření přístroje zde není možnost žádných manuálních nebo polo-manuálních funkcí. Přístroj pracuje jen na plně automatický režim, nebo můžete zvolit některý z 10 scénických režimů (Sport, Interiér, Svíčka, Autoportrét, Západ slunce, Ohňostroj, Za sklem, Kuchyně, Dokumenty, Aukce). Kromě scénických režimů můžete využít také čtyři asistenční programy: Stabilizátor (softwarová redukce šumu - zvýšení citlivosti ISO), Portrét, Krajinu a Noční portrét. Měření expozice probíhá poměrově a můžete provádět expoziční kompenzaci v rozmezí +/- 2EV po 1/3EV krocích. Časy závěrky nastavuje automatika mezi hodnotami 1/2 - 1/2000 sekundy. Sekvenční snímání umožňuje pořídit 3 snímky rychlostí 1,1 snímků za sekundu.

Vestavěný blesk má dosah 0,2 - 3.3 m (na nejkratším ohnisku) nebo 0,6 - 2,2 m (na nejdelším ohnisku). Blesk pracuje v režimech: auto, vypnuto, s redukcí červených očí a vynucený záblesk. Olympus FE-170 disponuje opět velmi užitečnou funkcí "Guide", což je elektronický tutoriál přímo v přístroji, který jednoduše vysvětluje a radí jak postupovat při základních principech a fotografických situacích (zesvětlení objektu, focení v protisvětle, zostření, fotografování pohybu a sportu, fotografování v noci a podobně). Data se ukládají na xD kartu nebo do interní paměti s kapacitou 20 MB. Pro napájení slouží dvojice AA akumulátorů. Ve standardním balení dodává výrobce spolu s fotoaparátem software Olympus Master, sloužící ke stahování snímků do počítače, archivaci, úpravy apod.

[-more-]{Menu a ovládání}

Ovládání a práce v menu

Ovládání i struktura menu je přehledné a jednoduché. Multifunkční křížový ovladač slouží kromě pohybu v menu a při zvětšeném náhledu dále také pro změny režimu ostření: normální/makro/supermakro (pohyb vlevo), samospouště (dolů), funkce blesku: auto, vypnuto, s redukcí červených očí a vynucený záblesk (vpravo) a pro sdílení (nahoru). Tlačítko uprostřed (OK) slouží k potvrzení vybrané položky. Kruhový volič režimů nastavuje: Automatický mód, 4 asistenční programy, 10 scénických režimů, Guide (nápověda) a Kamera.

Do menu se vstupuje stiskem stejnojmenné klávesy. V základní nabídce je šest ikon: Panorama, Reset, Kvalita obrazu, Nastavení, Korekce expozice a Tichý režim. První z ikon slouží k tvorbě panoramatických fotografií, druhá položka uvádí přístroj do původního nastavení, Kvalita obrazu mění rozlišení, Nastavení umožňuje měnit parametry fotoaparátu a poslední dvě položku - Kompenzace expozice a Tichý režim mají již dle názvu jednoúčelovou funkci.

Při stisku "Nastavení" se dostáváte do další pod-struktury menu, která obsahuje položky jako je Formátování, Zálohování, Jazyk, Prohlížení snímků, Jas displeje, Zvuky, Čas a datum nebo Videovýstup. V režimu prohlížení máte k dispozici základní úpravy obrázků: Otáčení, Změny velikosti, Tisk, Ochrana proti smazání, Prezentace, Nastavení (stejná nabídka jako v režimu fotografování), Mazání snímků a Tichý režim.

[-more-]{Hodnocení kvality snímků}

V případě citlivosti nenabízí Olympus FE-170 žádné možnosti manuálního nastavení. Přístroj nastavuje citlivost pouze automaticky a to v rozmezí od ISO 64 do ISO 400. Podle našich testovacích snímků však aparát nabízel v drtivé většině případů jen dvě různé citlivosti - ISO 64 a ISO 400, přičemž nejvyšší citlivost má velice silné známky digitálního šumu. V tomto ohledu moc nechápu snahu výrobců "automatika za každou cenu" a rozhodně by nebylo vůbec na škodu i takto zaměřené aparáty vybavit manuální možností nastavení citlivosti. V tomto ohledu tedy FE-170 zklamal - a to už svou samotnou koncepcí, která neumožňuje měnit citlivost ručně.

V případě vyvážení bílé barvy se opakuje situace jako v předchozím případě, ovšem zde s poněkud odlišným výsledkem. Ani zde bohužel nemáte možnost jakkoli zasahovat do nastavení vyvážení bílé barvy. Naproti tomu automatiku fotoaparátu pracuje natolik dobře, že to ani není zapotřebí. Ve všech podmínkách a typech osvětlení (při denním světle, v noci, za soumraku, při žárovkovém osvětlení a pod zářivkami) probíhalo automatické měření WB naprosto korektně a přístroj dosahoval dobrých výsledků za každých podmínek. Měření vyvážení bílé tedy pracuje u Olympusu FE-170 dobře, což je pro tuto třídu aparátu velké plus a zároveň dost nezvyklý jev.

Vyvážení bílé (White balance) – pouze automatické.

Kresba a ostrost snímků dosahuje u FE-170 průměrných výsledků. Na testovacích terčích se projevují silnější vady optiky - na vodorovných i svislých liniích je patrné velké moiré, směrem k rohům fotografované scény klesá ostrost a výrazněji se projevuje také chromatická aberace. S rostoucím ohniskem se ostrost dále zhoršuje. Na krátkém ohnisku je pozorovatelné silné soudkovité zkreslení, které s rostoucím ohniskem přechází ve zkreslení poduškovité. V celkovém hodnocení nabízí Olympus FE-170 kvalitu snímků spíše podprůměrného rázu.

Fotografování na nejkratším ohnisku (vlevo) a na nejdelším ohnisku (vpravo).

V režimu makro...

Fotografování v noci: citlivost ISO 400 (pouze automatické nastavení).

Videosekvence: 320 x 240 bodů…

Olympus FE-170 v praxi

Mezi zapnutím tlačítka "Power" až po vyexponování prvního snímku uplyne cca 4,3 sekundy, což není zrovna nejlepší parametr. Na druhou stranu, více než polovinu této doby trvá vysunutí objektivu. Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je zanedbatelná a v našich podmínkách neměřitelná - cca 0,1 s. Bez namáčknutí trvá fotoaparátu vyfotografování asi 1,4 sekundy. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší a naopak trvá přesně 1 sekundu - přičemž zoom je rozdělen do 7 kroků. LCD displej má jisté zpoždění, ale v dané kategorii je tolerovatelné. Naopak za vyložený zápor a dosti nepraktickou věc považuji zpracování pořízených fotografií, které trvá 1-4 sekundy. Velký podíl na tom může bude mít softwarová redukce šumu a doostřování snímků, ale i tak se jedná o dosti dlouhou dobu, která obtěžuje a může nepříjemně zdržovat při fotografování. Obdobná situace je i při prohlížení snímků, kdy trvají fotoaparátu skoky mezi jednotlivými snímky běžně 1-3 sekundy.

Automatická expozice pracuje dobře. Automatické zaostřování pracuje také korektně, avšak selhává při slabším osvětlení - což ale není nic netypického v této třídě aparátů. Překvapivě dobře funguje automatické vyvážení bílé barvy (ačkoli nemá žádné další režimy, kromě plně automatického). Naopak dosti zklamala nemožnost nastavení citlivosti. Software aparátu nastavuje citlivost ISO 64 až 400, ale víceméně používá jen obě extrémní hodnoty. V případě expozičních režimů je k dispozici jen automatika a celkem 14 scénických a asistenčních módů, které odpovídají většině běžných fotografických situací. Ovládání fotoaparátu je velmi jednoduché a k dispozici máte jen minimum ovládacích prvků, což ještě usnadňuje práci s přístrojem. Pro ukládání snímků slouží vestavěná 20 MB nebo xD paměťová karta. Konektivitu zajišťuje USB a nechybí ani podpora PictBridge a A/V videovýstup. Nechybí ani podpora českého jazyka.

Olympus FE-1700 představuje základní fotoaparát, který určitě nenadchne ty z vás, kteří již určité zkušenosti s digitálním fotoaparátem mají, ale na druhou stranu může být ideálním kompaktem pro úplné začátečníky. K dispozici máte 6 MPix efektivního rozlišení, 3x optický zoom, kompaktní tělo, nízkou hmotnost, dobře fungující automatiku a dostatečný počet scénických režimů. Velkým kladem aparátu je i koncová cena. Olympus FE-170 již je v současné době na pultech prodejen a to ze cenu, pohybující se okolo 4 500 Kč včetně DPH.