Panasonic SV-AV50 - kouzlo multimediální technologie v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Panasonic SV-AV50 - kouzlo multimediální technologie v praxi

Panasonic D-snap SV-AV50

29. dubna 2004, 00.00 | V dnešní recenzi vám představíme multimediální zařízení D-snap, které není jen digitální fotoaparát, ale i videokamera ukládající ve formátu MPEG4, audiopřehrávač a hlasový zápisník. Co můžeme očekávat od kombinace náročné technologie v malém a atraktivním pouzdře?

Neustálá miniaturizace a slučování více funkcí do jednoho zařízení - to je trend, se kterým se v dnešní době setkáváme v řadě elektronických zařízení. Jedním z nich je i multimediální D-snap SV-AV50 od společnosti Panasonic. Jedná se o zařízení s netradičním designem, připomínající více digitální videokamery než fotoaparát. Čím tento přístroj vlastně opravdu je a jak plní své funkce při tak malých rozměrech?

Panasonic SV-AV50 je malé multimediální zařízení s hliníkovým tělem o rozměrech 48,9x101x20 mm o hmotnosti 103 g (120 g s akumulátorem a paměťovou kartou). Jeho konstrukce je poměrně netradiční a staví na rysech předchozí AV-25. Ta měla také výklopný displej, který je v klidovém stavu přiklopen směrem k tělu přístroje, čímž je dokonale chráněn před poškozením.

Při pohledu na jednu boční stranu přístroje je vidět miniaturní interní blesk, nad nímž je integrován mikrofon. Pod ním je trojice plastových výstupků pro pevnější držení přístroje a speciální "jack" konektor pro připojení sluchátek s dálkovým ovládáním. Do tohoto ovládání je dále možno zapojit standardní sluchátka s 3,5 mm stereo konektorem. Na druhé boční straně D-snapu jsou situovány veškeré jeho ovládací prvky. Za pozornost stojí především speciální multifunkční ovladač s oranžovou kuličkou uprostřed. Výrobce jej nazývá "jog dial" a jedná se o volně otáčející se plastovou kuličku, kterou je navíc možno stisknout. Okolo ní je prstenec, který lze vychýlit směrem nahoru a dolů. Další ovládací prvky jsou tlačítkové kromě třetího odspodu, což je posuvný přepínač. Jejich význam si popíšeme v kapitole Ovládaní. Zcela v horní části této boční strany je nad tlačítkem Menu miniaturní červená signalizační LED.

Nejen displej, ale i objektiv je v klidovém stavu chráněn pláštěm přístroje. Je umístěn ve výklopném dílu, kde se nachází i zabudovaný reproduktor. K tomuto dílu je pomocí otočného kloubu připojen také displej s úhlopříčkou 2" a rozlišením 118 000 bodů. Displej je otočný v rozsahu 270 stupňů.
Spodek D-snapu je tvořen výklopnými dvířky, pod nimiž je uložen akumulátor a paměťová karta. Je zde také vyveden speciální konektor pro připojení do synchronizační kolébky, která zajišťuje dobíjení přístroje a jeho připojení po USB a A/V kabelu.

D-snap AV50 získává obrazovou informaci pomocí CCD snímače s efektivním rozlišením 2,0 miliónů bodů. Snímač má miniaturní úhlopříčku 1/3,2", citlivost není uváděna. Maximální rozlišení pořízených snímků je 1600x1200 bodů, přístroj dále nabízí 1280x960 a 640x480. Snímky jsou ukládány ve formátu JPEG s volbou dvou kompresních poměrů na externí SD/MMC paměťovou kartu.
Objektiv má pevné ohnisko 35 mm při světelnosti F4,0. Jedná se o fix fokus s rozsahem zastření od 50 cm do nekonečna. Absence optického přiblížení je kompenzována třemi stupni digitálního zoomu, který nabízí zvětšení 1,25, 1,67 a 2,5x.
U interního blesku se směrným číslem 3,5 (dosah 1 m) je možno zvolit jeden ze třech režimů (automatika, zapnuto, vypnuto). Expozice je měřena automaticky s důrazem na střed. Jediný způsob, jak ji ovlivnit, je zapnutí funkce Kompenzace protisvětla (její vliv si ukážeme v kapitole Obrazová kvalita). Fotoaparát pracuje s časy 1/7,5 - 1/2000 s. Vyvážení barev je buď automatické či ručně nastavené změřením referenční předlohy, což je příjemné vzhledem k absenci předdefinovaných hodnot vyvážení bílé.

Focení je však jen jedna z funkcí tohoto přístroje, který dále dokáže nahrávat ozvučené videosekvence ve formátu MPEG4 v rozlišení 320x240 obrazových bodů (s rychlostí 30,15 či 12 sn./s) či 176x144 bodů (6 sn./s). Zvuk je kódován ve formátu G.726 (založeno na ADPCM) s datovým tokem 32 kbps. D-snap v tomto formátu nahrává i samotný zvuk. Kromě této funkce diktafonu může pracovat i jako audiopřehrávač, jehož vstupem mohou být soubory ve formátu MP3 či AAC.
O napájení se stará miniaturní Li-Ion akumulátor 3,6 V s kapacitou 530 mAh. Dobíjí se přímo v zařízení pomocí synchronizační kolébky. Ta se taká stará o připojení pomocí USB rozhraní a nabízí i A/V výstup. Všechny tyto prvky jsou součástí balení, které dále obsahuje dálkové drátové ovládání se sluchátky, látkový ochranný sáček, zápěstní poutko, návod a CD s ovladači, programy pro práci s videem i audio soubory a ovladačem MPEG4 kodeku.

Dá se řídí, že Panasonic D-snap je poměrně netradiční zařízení, jehož stylu bylo přizpůsobeno i ovládání. Přístroj se dokáže sám zapnout po odklopení displeje (je-li to v menu povoleno) do takového pracovního režimu (fotoaparát, videokamera, diktafon či audiopřehrávač), ve kterém byl naposledy vypnut. Mezi jednotlivými režimy se přepíná pomocí tlačítka MODE, přičemž zda se jedná o režim záznamu či přehrávání se určuje mechanickým přepínačem umístěným nad ním. Velké tlačítko s červenou tečkou uprostřed je spoušť - tímto tlačítkem se tedy exponuje snímek či zapíná a vypíná nahrávání. Skokový digitální zoom se ovládá pomocí prstence nad spouští, v režimu videokamery lze digitální zoom použít pouze před spuštěním nahrávání.

Pro pohyb v jednotlivých menu slouží univerzální čtyřsměrné kolečko, které po stisku plní funkci potvrzení. Jeho dlouhý stisk v režimu focení či nahrávání videosekvence aktivuje dvouprvkové menu, ve kterém se nastavuje vyvážení barev a kompenzace protisvětla. Menu zobrazené po stisku stejnojmenného tlačítka má klasický vzhled. Jednotlivé položky v něm jsou uspořádány pod sebou v řádcích (vždy se vejdou na jednu obrazovku), přičemž jejich hodnota se nastavuje pomocí otáčení kolečka vlevo/vpravo buď přímo na daném řádku, či (pokud se jedná o složitější nastavení) na další samostatné obrazovce po stisku kolečka. Menu je pochopitelně pro každý režim jiné a vstupuje se z něj i do systémového nastavení přístroje.

Pro kontrolu právě pořízeného snímku je možno stisknutím ovládací kuličky zobrazit jeho náhled, avšak k dispozici je (oproti režimu prohlížení) pouze jeho smazání. V režimu prohlížení pak přibývá možnost dvounásobného zvětšení, uzamčení snímku a definování počtu jeho výtisků.
Pokud je D-snap v režimu přehrávání, standardně zobrazuje indexový seznam souborů, přičemž po stisku ovládacího na kolečka se se souborem začne pracovat - snímek se zvětší na celou obrazovku, ostatní multimediální soubory se začnou přehrávat.
Tlačítko NightView je určeno pro natáčení videosekvencí za zhoršených podmínek. Jedná se o sčítání hodnot několika po sobě jdoucích expozic, proto tento režim není vhodný pro natáčení rychle se pohybujících objektů.

Obrazová kvalita, ukázkové snímky
Poměrně malé rozlišení snímače, jednoduchá optika a velká míra komprese přináší snímky, u kterých nelze očekávat dokonalou kresbu detailů. To, že D-snap interně pracuje s větším množstvím obrazových dat dokazuje i použití digitálního zoomu, kdy vyjde v přístroji zvětšený snímek lépe, než po zvětšení původního snímku na počítači.

ISO50 ISO50 ISO50
Ukázka denních snímků (automatické vyvážení bílé, vlevo 35 mm, dále ukázka použití digitálního zoomu)

Bohužel limit nejdelší doby expozice 1/7,5 s nedovolil pořízení nočních snímků. Digitální šum je na snímcích sice patrný, avšak vzhledem k zaměření přístroje je na přijatelné úrovni.

Vzhledem k tomu, že objektiv neostří a pracuje až od 50 cm, nemůžeme vám přinést přesné porovnání na testovacím terči. Zde uvedený snímek je pořízen ze vzdálenosti 50 cm, kdy je však při ohnisku 35 mm zabrán širší úhel pohledu. Příjemná vlastnost SV-AV50 je možnost přesného ručního vyvážení bílé barvy, s čímž se u jednoduchých přístrojů jen tak nesetkáváme.

Porovnání vyvážení barev (vlevo automatické, uprostřed ručně nastavené) a ukázka rozlišení

Ukázka funkce kompenzace protisvětla (vlevo vypnuto, vpravo zapnuto)

Je potřeba si uvědomit, že Panasonic D-snap není jen digitální fotoaparát, ale multimediální zařízení, jehož jednou funkcí je pořizování digitálních fotografií. Tak je potřeba k tomuto zařízení přistupovat a očekávat tomu odpovídající parametry a funkčnost. Specifické konstrukci odpovídá i způsob držení, při kterém se musí dávat pozor, aby prsty nezakrývaly pohled objektivu. Další, na co si je potřeba zvyknout, je citlivá ovládací kulička, u níž nám přišla pomalá reakční doba. Zařízení je určeno především pro mladé, kterým tento způsob zřejmě nebude činit velké potíže. Nám se to však jeví jako řešení hledající atraktivitu a miniaturní rozměry na úkor přesnosti a pohotovosti.
Jednoduchost ovládání přináší v některých ohledech snížení jeho přehlednosti. Například v režimu focení se vyvážení bílé barvy nastavuje po dlouhém stisku ovládací kuličky, což nezbývá než si zapamatovat. Vlastní menu jsou skutečně jednoduchá a přehledná, ovšem celková koncepce ovládání tohoto přístroje nám připadá krokem zpět. S jednotlivými soubory nelze pracovat (mazat či zamykat) v indexovém náhledu, ale pouze při zobrazení na celou obrazovku. Tyto funkce nejsou dostupné ani při zvětšení náhledu snímku.
Zaměříme-li se na fotografickou část přístroje, jedná se o poměrně pomalé zařízení vzhledem k malému množství nabízených funkcí. Start přístroje trvá více jak 6 s, mezi jednotlivými expozicemi je cca 5 sekundová prodleva. Vykreslování pořízených snímků je na tom lépe, další snímek v plné kvalitě se objeví cca za sekundu. Také je patrné zpoždění spouště, což je zarážející vzhledem k absenci potřeby ostření. Interní blesk je vhodný pouze k osvícení přibližně metr vzdálených objektů, pro vzdálenější objekty nemá dostatečný výkon a bližší naopak přepálí.

U dalších funkcí přístroje jsme se setkali s jistými omezeními. Například citlivý mikrofon zachycoval i zvuky pohybu prstů po ovládacích prvcích. U audio přehrávače si je potřeba uvědomit, že D-snap nepřehrává přímo soubory ve formátu MP3, nýbrž se skladby pomocí přiloženého programu SD-Jukebox překódovávají a nahrávají do přístroje. To je oproti "klasickým" MP3 přehrávačům, u kterých je možno nahrát soubory přímo a rychle na kartu, nepříjemná komplikace. Program samozřejmě nabízí i řadu užitečných funkcí, jako je stahování hudby přímo z audio CD či vytváření playlistů.
Co jsme zcela nepochopili, je spolupráce zařízení s dálkovým ovládáním. Na jednu stranu je příjemné, že ho lze využít i jako drátěnou spoušť a že s jeho pomocí lze D-snap ovládat například při prezentaci, ale vadí nám, že při poslouchání hudby s jeho pomocí ze sluchátek zůstávají citlivé i ovládací prvky na přístroji. A to i v tom případě, že je na dálkovém ovládání aktivována funkce HOLD. Proto se může lehko stát, že se pootočením ovládací kuličky na D-snapu, který je v kapse, přeruší přehrávání skladby.
Na SV-AV50 je příjemné jeho kvalitní mechanické provedení, kompaktnost a malá hmotnost. Jednoduchost ovládání a řada drobností (například to, že vypínací tlačítko nereaguje okamžitě, čímž se eliminuje nechtěné vypnutí) na něm jistě potěší.

Panasonic D-snap je zajímavým a elegantním řešením nabízející veškeré základní multimediální funkce v malém a kompaktním těle. Jak to však již bývá, za univerzálnost se často platí kvalitou, která i v tomto případě není zcela dokonalá. Z fotografického pohledu se jedná o jednoduchý přístroj nenáročný na ovládání s obrazovou kvalitou vhodnou pro prohlížení na počítači či tisky do formátu 10x15. Ani u ostatních funkcí přístroje není možné očekávat takové výsledky, jaké nabízí jednoúčelová zařízení. D-snap je zaměřen především na jednoduchost obsluhy, univerzálnost a dá se říci hravost. Určitě osloví řadu mladých lidí. Otázkou je, zda jeho doporučená maloobchodní cena 16995,- Kč není posazena příliš vysoko. Přístroj se vyrábí ve třech barevných provedeních: stříbrné, modré a vínovo-hnědé.