Recenze GX-1S, první DSLR zrcadlovky od Samsungu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - fotoaparáty

Recenze GX-1S, první DSLR zrcadlovky od Samsungu

23. května 2006, 00.00 | Spojenectví Pentaxu a Samsungu přineslo první ovoce v podobě dvojice zrcadlovek Samsung GX-1S a GX-1L. Prakticky jde o převlečené Pentaxy. Rozdíly jsou minimální, oba nabízejí rozlišení 6 MPix, malé a lehké tělo a příjemně velký displej. Odlišnosti nalezneme v hledáčku a u zaostřovacích bodů. Podívejme se tedy zblízka na model GX-1S v praxi.

{Popis a konstrukce}

Spojenectví Pentaxu a Samsungu přineslo první ovoce v podobě dvojice zrcadlovek Samsung GX-1S a GX-1L. Prakticky jde o převlečené Pentaxy. Rozdíly jsou minimální, oba nabízejí rozlišení 6 MPix, malé a lehké tělo a příjemně velký displej. Odlišnosti nalezneme v hledáčku a u zaostřovacích bodů. Podívejme se tedy zblízka na model GX-1S v praxi.

Konstrukce a design
Právě tělo je jednou z předností nových Samsung (resp. Pentaxů). Patří k nejmenším zrcadlovkám na trhu. Model GX-1S má díky plastovému tělu hmotnost cca 505 g a rozměry 125 x 92,5 x 67 mm. I přes menší rozměry se přístroj dobře drží v ruce (o něco lépe než Canon 350D). Celkově ale tělo působí solidně a matně černé zbarvení mu rozhodně sluší. Bateriový grip je pogumován pro lepší držení.

Designem zapadá do klasického stylu zrcadlovek. Na horní straně je výrazný výstupek hledáčku, na kterém je umístěn interní vyskakovaní blesk a Hot-Shoe patice pro externí blesky. Na levém kraji je pouze kruhový volič expozičních režimů a velkou část pravé strany zabírá stavový LCD displej, kterému však chybí možnost aktivace podsvícení. Nad gripem je prstencový přepínač pro zapnutí přístroje se spouští uprostřed, stejně jak to známe z Nikonů. Třetí polohou, ze které se přepínač automaticky vrací, je kontrola hloubky ostrosti. Mezi stavovým displejem a spouští je pouze jediné tlačítko, které slouží pro nastavení korekce expozice, nebo clony v manuálním režimu.

Na levém boku přístroje nalezneme plastová dvířka, která chrání konektor drátové spouště, datového kabelu (sdružený konektor pro USB a A/V) a externího napájení. Dvířka s pojistkou na levém boku chrání slot paměťové karty. Po posunutí pojistky se dvířka pomocí pružinky automaticky otevřou.

Závit stativu na spodní straně je umístěn v ose objektivu a je vyroben z kovu. Nalezneme zde také prostor pro 4 tužkové baterie, nebo dva CR-V3 články. Na přední straně fotoaparátu je kromě bajonetu objektivu s pojistkou také přepínač automatického a manuálního zaostřování a přijímač dálkového ovládání kombinovaný s indikátorem samospouště (na přední straně gripu).

[-more-]{Technické parametry}

Technická specifikace
Srdcem fotoaparátu je CCD snímač s efektivním rozlišením 6,1 MPix a rozměry 23,5 x 15,7 mm (odpovídá formátu APS), který nabídne možnost fotografování s citlivostí ISO 200, 400, 800, 1600 a 3200. Snímky uložíme v maximálním rozlišení až 3 008 x 2 000 bodů ve formátu JPEG nebo RAW. Na výběr máme z barevných prostorů sRGB a Adobe RGB. Ukládat také můžeme v rozlišení 2 400 x 1 600 a 1 536 x 1 024 bodů.

Na bajonet můžeme nasadit objektivy s bajonetem Pentax KAF2, KAF, KA a také Schneider D-XENON Lens. Poslední jmenovaný typ je nová modelová řada od Schneider Kreuznach, který spolupracuje se Samsungem na objektivech i pro jeho digitální kompakty. U objektivů musíme počítat s ořezovým faktorem 1,5x. To znamená, že fyzickou ohniskovou vzdálenost objektivu musíme vynásobit, abychom získali ohnisko objektivu nasazeného na kinofilm, které bude mít stejný úhel záběru. O zaostřování se stará 11bodové pasivní TTL zaostřování, přičemž ostřit můžeme i manuálně nebo v režimu kontinuálního ostření. Přisvícení pro AF je možné pomocí blesku. Hranolový TTL optický hledáček nabízí zvětšení x0,95 s pokrytím scény cca 95%. Nastavení dioptrické korekce je samozřejmostí.

Kromě klasických P, A (priorita clony), S (priorita času) a M (manuální nastavení expozice) režimů na fotoaparátu nalezneme i scénické režimy pro fotografování specifických situací. Měření expozice probíhá na 16 zónách. Čas expozice můžeme nastavit od 1/4 000 s do 30 s. Synchronizační čas s bleskem je min. 1/180 s. Sériové snímání bude pracovat rychlostí 2,8 sn./s pro až 8 snímků ve formátu JPEG nebo 5 ve formátu RAW.

Vyvážení bílé nabízí automatické měření, volbu přednastavených hodnot nebo možnost manuálního měření. Vestavěný blesk má směrné číslo 15,6 a měl by pokrýt úhel obrazu pro ohniskovou vzdálenost 28 mm (ekvivalent kinofilmu). Fotoaparát je díky hot-shoe patici připraven i na externí systémové i manuální blesky.

Snímky si můžeme prohlížet na TFT LCD displeji s úhlopříčkou 2,5" a rozlišením 210 000 bodů. Pro přenos snímků využijeme USB 2.0 (podporuje i přímý tisk pomocí PictBridge), nebo A/V výstup (ve formátu PAL i NTSC). Data se ukládají na paměťovou kartu SD. O napájení se stará čtveřice tužkových AA baterií. Rozměry přístroje jsou: 125 x 93 x 66 mm a hmotnost je cca 505 g bez baterií a objektivu.

[-more-]{Ovládání fotoaparátu}

Ovládání
Ovládání je velmi jednoduché. Fotoaparáty jsou zaměřeny spíše na fotografy nadšence a podle toho vypadá jejich ergonomie. Neuvidíme zde žádné velké množství tlačítek. Kromě nastavování clony v manuálním režimu, nebo korekce expozice, není uživatel takřka vůbec nucen používat "dvojchvaty", kde by musel držet tlačítko a zároveň točit multifunkčním kolečkem. Po levé straně displeje je řada tlačítek, která však slouží pro aktivaci menu, mazání snímků, zobrazení informací a prohlížení snímků. Parametry zde nenastavíme. V levém horním rohu je pak tlačítko uvolňující pojistku vestavěného blesku.

Napravo od displeje je tlačítko Fn, podle kterého poznáme, že zde již zřejmě něco nastavíme… ale co? To zjistíme jeho stisknutím. Na displeji se zobrazí možnosti s příslušnými šipkami. Ty napovídají, jaký směr křížového ovladače máme stisknout, abychom nastavili požadovaný parametr. Nastavit zde můžeme citlivost, režim blesku, vyvážení bílé barvy, a sériové snímání (resp. samospoušť nebo dálkové ovládání).

To je spolu s přepínačem AF a MF zaostřování, který je na přední straně, téměř vše, co můžeme na těle nastavit. Kromě výše zmíněného nastavení clony, času a korekce expozice ještě můžeme vybrat zaostřovací bod, což provedeme pomocí křížového ovladače (pokud máme nastaven příslušný režim). Ostatní musíme vyhledat v menu.

V menu můžeme nastavit tón snímků (živější a kontrastnější, nebo přirozený, který je vhodný pro další úpravu v PC), rozlišení, kompresi JPEG, saturaci, ostrost, kontrast (+- 2 kroky), zobrazování náhledů po vyfotografování, bracketing, oblast měření expozice, režim AF bodů (automatický výběr, manuální výběr, ostření na střed), režim AF (kontinuální, nebo jednorázový) a kompenzaci záblesku. Na kartě Set-Up pak můžeme formátovat kartu, nastavit zvuky, datum, jazyk, jas displeje, režim videovýstupu, režim USB, automatické vypínání, číslování souborů, čištění snímače (přístroj zvedne zrcátko), nebo resetovat veškeré nastavení. Menu má také záložku Cystom Settings, kde můžeme aktivovat redukci šumu, krokování expozice (1/3, nebo 1/2 EV), nastavit rozsah citlivosti pro režim Auto, varování před vysokou citlivostí, svázání ostřícího bodu s bodovým měřením expozice, dobu aktivního měření expozice (aktivuje se namáčknutím spouště), zvýraznění AF bodu, aktivaci AF i pro dálkové ovládání, oblast, na které se měří manuální vyvážení bílé, barevný prostor a několik dalších detailů souvisejících především s ovládáním.

 

 
[-more-]{Kvalita snímků a hodnocení}

Kvalita snímků
Digitální šum má podobný charakter jako u Nikonu D70. Oba také začínají na citlivosti ISO 200. Šum začíná být důraznější až od citlivosti ISO 800, ovšem použitelné jsou i snímky pořízené s citlivostí ISO 1600. Samsung nabízí i citlivost ISO 3200, kde jsou snímky stále použitelné, ovšem spíše v upravené zmenšené podobě. Nejsou již vhodné pro radikálnější ořezávání nebo tisk na větší formáty.


Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava a shora dolů: ISO 200, 400, 800, 1600 a 3200), výřezy 1:1 z barevného testovacího terče

Vyvážení bílé barvy nabízí nastavení pomocí předvoleb (slunce, stín, zataženo, tři různé zářivky, žárovka i blesk), manuálního měření nebo automatického měření. Automatika pracuje velmi dobře. Teplejších odstínů se dočkáme pouze pod žárovkovým osvětlením, což je klasická chyba digitálních fotoaparátů.

 
Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo manuální měření)

Kresba a ostrost snímků (a nejen to) záleží na použitém objektivu. My testovali fotoaparát se setovým objektivem Schneider-Kreuznach D-Xenon 18-55 mm F3,5-5,6. Ten se dodává s fotoaparátem v cenově výhodném setu. Cena však bohužel odpovídá kvalitě. Na nejkratším ohnisku můžeme pozorovat vinětaci (ztráta světla v rozích) a soudkovité zkreslení. Celkově objektiv nenabízí příliš velkou ostrost. Na druhou stranu alespoň netrpí příliš velkou chromatickou aberací, má příjemně širokoúhlý začátek rozsahu a nabízí malé rozměry. Na testovacích snímcích fotoaparát s objektivem nepředvedl příliš velkou rozlišovací schopnost, ale v praxi je úroveň detailů dobrá.


Porovnání optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 35mm, clona F8.0)

 

 


Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava a shora dolů: ISO 200, 400, 800, 1600 a 3200), výřezy 1:1
[-more-]{Praktické zkušenosti a závěr}

Praktické zkušenosti
Fotoaparát reaguje na zapnutí poměrně rychle a fotografovat můžeme cca do jedné sekundy, což je dostatečně rychlá reakce. Reakce na ovládací prvky je poměrně rychlá, ale celková rychlost ovládání přístroje je snížena díky tomu, že přímo pomocí tlačítek na těle příliš mnoho parametrů nenastavíme. Pro nastavení většiny parametrů musíme do menu, nebo použít tlačítko Fn, které funguje také víceméně jako menu. Rychle na těle můžeme nastavit pouze hodnoty času expozice, clony, korekci expozice, zaostřovací body a režim zaostřování.

Automatické měření expozice pracuje spolehlivě ve většině případů. Dočkat se však můžeme i přeexponování některých oblastí při aktivovaném celoplošném měření oblastí. Nechová se jako typická zrcadlovka, kde většinou automatika lehce podexponuje, aby zachránila kresbu ve světlých oblastech. Snímek lze pak úspěšněji upravit v počítači. Automatické zaostřování pracuje poměrně pomalu, což může být způsobeno setovým objektivem. Za dobrých světelných podmínek je zaostřování ještě poměrně svižné, ale v šeru si můžeme počkat i přes sekundu.

Setový objektiv má však i výhody. Malé rozměry objektivu i fotoaparátu tvoří v kombinaci příjemně kompaktní celek. I když se jedná o levný objektiv, jeho přední člen se při zaostřování neotáčí, takže není problém použití polarizačních filtrů. Navíc po automatickém zaostření můžeme manuálně korigovat doostření.
I přes menší vzhled a redukované ovládání na těle je Samsung GX-1S fotoaparát vhodný i pro seriózní práci. Umožňuje poměrně velké množství různých nastavení, které zpříjemňují práci. Nechybí ani možnost svázání AF bodu s bodem měření expozice, nebo vysoká citlivost ISO 3200.

Rozdíl mezi GX-1S a GX-1L
- GX-1S má 11 zaostřovacích bodů / GX-1L jen 5
- GX-1S má hranolový hledáček / GX-1L zrcátkový a díky tomu i menší hmotnost
- GX-1S má větší buffer pro sériové snímání

Závěr
Samsung GX-1S je přejmenovaný Pentax *ist DS2. Ve výsledku je poměrně jedno, který z nich si zákazník koupí. Testovaný Samsung GX-1S produkuje velmi kvalitní snímky, ale setový objektiv není ideální pro náročnější práci. Je dobrý jako startovací "základní" objektiv v kombinaci s teleobjektivem, ale vzhledem k horší světelnosti a kresbě je pro serióznější práci dobré časem pořídit něco lepšího. Pro seznámení se zrcadlovkou však bohatě stačí a pro účely fotoamatérů je dostačující. Doporučená maloobchodní cena setu Samsung GX-1S včetně objektivu 18-55mm je 24 490 Kč včetně DPH. Verze GX-1L, která má jiný hledáček a slabší sériové snímání má doporučenou cenu včetně objektivu 21 490 Kč včetně DPH.

::Technické parametry Samsung GX-1S

[-more-]{Živé fotografie}

Živé fotografie

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

jen 6MPx

Autor: Ivan Muž

Založeno: 23.05.2006, 05:29
Odpovědí: 13

Proč tam dávají pořád jen 6MPx čipy?

Odpovědět na příspěvek

RE: jen 6MPx

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 23.05.2006, 07:40

Možná proto, že je to akorát? Málo šumu, dostatečné rozlišení. Při zvýšení na 10 MPx vám při stejném rozlišení papírové fotky vyjde asi o 29% větší rozměr - zato minimálně o 67% víc šumu při stejném ISO.
Pokud potřebujete fotit na billboardy místo na 10x15, tak si pořiďte středoformátovou Mamiyu, dokud se seženou...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: jen 6MPx

Autor: rv Muž

Založeno: 23.05.2006, 14:50

Houby s octem! Těch 6 mega je jen z nouze ctnost, protože Pentax nemá přístup k vyspělejším čipům. To, co Pentax předvádí na poli DSLR je lehce tristní. S těmi Samsungy a právě ohlášenými K100D a K110D je to už 9 téměř identických foťáků, křečovitých inovací, s nimiž se Pentax pokouší zviditelnit na trhu. Šest mega u DSLR je ale dnes již trapností, takže nepřekvapuje, že mnozí dosavadní zastánci této značky přecházejí ke konkurenci. Jinak 10 Mp znamená oproti 6Mp o 2/3 větší plochu, což je rozdíl více než podstatný. (S nárůstem šumu bych to neviděl tak dramaticky.) Těch 6 Mp je opravdu na ty pohlednicové formáty, při vyšších nárocích na kresbu se nelze "bez ztráty hvězdičky" dostat nad A4. Ale pokud budu chtít dělat fotky 10x15, tak si na to přece nebudu kupovat digitální zrcadlovku, to bych musel být blázen.
Já jsem po letech pokukování po DSLR dospěl k závěru, že si raději pořídím výkonný kompakt, protože investice do slušné DSLR je pro mne neúnosná. Počítejte se mnou: nový Pentax (10 Mp?) bude stát nejméně 35 tis. Kč. K tomu je třeba počítat s masivní investicí do objektivů, pro začátek alespoň 15 tis. Kč, výhledově možná více. Sice vlastním 7 objektivů zn. Pentax, převážně pevných ohnisek, ale po přepočtu ohniskové vzdálenosti jejich použitelnost silně poklesne, nehledě na kvalitu kresby, která bude u nejkratších ohnisek nejspíše problematická. Takže v ideálním případě okamžitá investice kolem 50 tisíc, reálně ale spíše více. Na to jaksi nemám a hned tak mít nebudu – adieu DSLR!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 23.05.2006, 15:21

Ja bych situaci nevidel tak pesimisticky. Rozliseni 6 MPix neni tak tragickych jak popisujete.. na A4 bohate staci a jak casto delat zvetseniny vetsi nez A4? Navic Zvednutim rozliseni na 10 MPix automaticky neznamena zvetseni plochy snimace. Vyrobci se drzi bud APS formatu (cca 23 x 15 mm), nebo maji snimac velikosti kinofilmoveho policka. Zvysenim rozliseni se tedy nezvetsi plocha (nepocitame-li prechod z APS na fullsize), ale naopak se zvedne hustota bunek na stejne plose.

A ohledne stavajicich objektivu bych take nevesel hlavu. Jejich kvalita by mela byt dostatecna i po orezu mensim snimacem.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 23.05.2006, 15:26

Já si Pentax taky nekoupím, mám už Minoltu :-) S tím šumem to ale dramatické je - musí se potlačovat fimwarově nebo softwarově, z čehož plyne následná ztráta detailů. Takže si koupíte přístroj s větším rozlišením, abyste o něj zase kvůli šumu přišel. Zaplatíte za to penězi, pak ještě penězi za větší kartičky, pak ještě penězi za větší harddisk, pak ještě penězi za výkonnější PC, pak ještě penězi za víc zálohovacích médií... Takhle se točí kola obchodu, ať žije marketing! Věřte, že 10 MPx opravdu pro běžné focení nepotřebujete. A pokud potřebujete fotit opravdu detailně a technicky kvalitně, nekoupíte amatérskou DSLR za pár šupů, ale něco od čtvrt milionu výš. Ono se to pak vyplatí (i zaplatí).
Nemůžu za to, že se zlobíte na svět kvůli cenám - v tom s vámi souhlasím. Ceny ale s nárůstem masové produkce neustále klesají, jak je to dávno, co by se fotografové při zmínce o DSLR pod dvacet tisíc smáli jako blázni? Rok a půl? Dnes si ji můžete běžně koupit. Za další dva roky bude nové tělo pod deset. Jo, s cenami objektivů to lepší asi moc nebude...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: rv Muž

Založeno: 23.05.2006, 22:24

Se šumem je to relativní. I na 10 megovém APS-C čipu bude o hodně lepší než na jakémkoliv kompaktu s podstatně menšími snímači. Stejně byste mohl argumentovat tím, že je lepší mít DSLR s rozlišením jen 2 Mp místo 6 Mp. Jenže na rozlišení záleží. Na "běžné focení" skutečně 10 mega nepotřebuji (nicméně občas chcete udělat výřez a pak se vyšší rozlišení hodí), jenže na výstavní fotku kresebně bohatého motivu je 6 Mp většinou málo. Takže nemám-li vysoké rozlišení k dispozici, jsem nucen u náročnějších motivů fotit souběžně na film a digitál ponechat na "náhledy".

To s tím čtvrt miliónem a výš mě docela pobavilo - hlavně to, že se to "vyplatí a zaplatí". To myslíte opravdu vážně? Pokud nejsem komerční fotograf (a tam mi pro nejobvyklejší typ zakázek většinou stačí i ta DSLR "za pár šupů"), tak je návratnost investice nula nula nic. A protože jako amatér (těch pár fotek za rok, co udám do časopisů, nestojí za řeč) nejsem ani dostatečně solventní, ani mladý, perspektivní a bez závazků, tak si můžu nechat zajít chuť. S tím poklesem cen to tak optimisticky nevidím, jen se podívejte, co se pod těch 20 kKč prodává a jaká se k tomu nabízí optika. Všechno je to jen optický klam, zvláště u Canonu, kde si za slušné objektivy pořádně připlatíte. Je to jako když "výhodně" zakoupíte tiskárnu a pak se nestačíte divit, co vás stojí spotřební materiál. Jenže bez drahého toneru/inkoustu nevytisknete ani stránku... Celé je to jen nechutná odstředivka na peníze, na níž profitují hlavně obchodníci a výrobci, kteří s o to větší chutí a vynalézavostí produkují agresivní a někdy velmi rafinovanou reklamu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: rv Muž

Založeno: 23.05.2006, 22:40

Se šumem je to relativní. I na 10 megovém APS-C čipu bude o hodně lepší než na jakémkoliv kompaktu s podstatně menšími snímači. Stejně byste mohl argumentovat tím, že je lepší mít DSLR s rozlišením jen 2 Mp místo 6 Mp. Jenže na rozlišení záleží. Na "běžné focení" skutečně 10 mega nepotřebuji (nicméně občas chcete udělat výřez a pak se vyšší rozlišení hodí), jenže na výstavní fotku kresebně bohatého motivu je 6 Mp většinou málo. Takže nemám-li vysoké rozlišení k dispozici, jsem nucen u náročnějších motivů fotit souběžně na film a digitál ponechat na "náhledy".

To s tím čtvrt miliónem a výš mě docela pobavilo - hlavně to, že se to "vyplatí a zaplatí". To myslíte opravdu vážně? Pokud nejsem komerční fotograf (a tam mi pro nejobvyklejší typ zakázek většinou stačí i ta DSLR "za pár šupů"), tak je návratnost investice nula nula nic. A protože jako amatér (těch pár fotek za rok, co udám do časopisů, nestojí za řeč) nejsem ani dostatečně solventní, ani mladý, perspektivní a bez závazků, tak si můžu nechat zajít chuť. S tím poklesem cen to tak optimisticky nevidím, jen se podívejte, co se pod těch 20 kKč prodává a jaká se k tomu nabízí optika. Všechno je to jen optický klam, zvláště u Canonu, kde si za slušné objektivy pořádně připlatíte. Je to jako když "výhodně" zakoupíte tiskárnu a pak se nestačíte divit, co vás stojí spotřební materiál. Jenže bez drahého toneru/inkoustu nevytisknete ani stránku... Celé je to jen nechutná odstředivka na peníze, na níž profitují hlavně obchodníci a výrobci, kteří s o to větší chutí a vynalézavostí produkují agresivní a někdy velmi rafinovanou reklamu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: Andaar Muž

Založeno: 23.05.2006, 18:27

Z toho, co jsem pochopil, tak DSLR nevlastnite, tak nevim, na jakem zaklade hodnotite to, ze z 6Mpix neudelate vetsi zvetseninu nez 10x15. Ja delal zvetseniny 15x21 z 4Mpix i z 6Mpix a neni mezi nimi zadny rozdil, ktery by ukazoval, ze 4Mpix je uz daleko za hranici svych moznosti, kde by podle vas mel byt.
Co se tyce objektivu, tak na Pentax jste pravdepodobne nemel nic sirsiho nez A (K) 15/3.5 a jestli jste pouzival AF skla tak nic sirsiho, nez FA 20/2.8. Oba vam budou na DSLR kreslit stejne dobre, jako vam kresli na filmu (jedina znama vyjimka, kde je vyrazny pokles kvality je FA 28-70/4 a to mozna jen kvuli jeho povestne ostrosti). Takze jedine, co vam muze chybet, je ohnisko kolem 20 mm a to se da nahradit jednim objektivem, DA 14/2.8, a ten urcite nic nezkazi. V pripade, ze by byl cenove moc mimo, tak se da nahradit Zenitarem 16/2.8 FE, ktery se snadno zbavi efektu rybiho oka v PC a po orezu da zhruba ekvivalent 22-24mm.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: rv Muž

Založeno: 23.05.2006, 21:43

Máte pravdu, že DSLR nevlastním, mám jen 4 megový kompakt (na svou dobu velmi solidní) a mám vyzkoušeno, že slušnou fotku kolem A4 s tím neudělám. 15x21 jsem dělal taky a někdy se na to dá koukat, jindy je zjevná degradace obrazu. Samozřejmě vím, že větší čip zrcadlovek přináší kvalitnější obraz nejen pokud jde o rozlišení (na kompaktu musím fotit do JPEGu), ale přeci jen...

Ad objektivy - nemohu s Vámi souhlasit. FA 20/2,8 produkuje na digitálu obraz s výrazně změkčenými rohy, musí se clonit na f/11 a pak to ujde. Objektivy pro digitální aparáty jsou korigovány na "kolmost" dopadu paprsků na snímač - u filmových objektivů tento parametr nebyl kritický, takže na DSLR při otevřené cloně dopadají neslavně. FA 28-70/4 AL - ten objektiv jsem vyhodil právě kvůli jeho "pověstné ostrosti", která v mém případě byla tak mizerná, že i na fotkách 10x15 byla vidět na první pohled. Asi jsem měl smůlu na špatný kus, nicméně z doslechu vím, že jsem nebyl sám (byť většina uživatelů tento objektiv velmi chválila). DA 14/2,8 stojí přes 20 tisíc, do toho by se mi dneska už nechtělo. Navíc bych potřeboval nějakou kvalitní náhradu za 28/2,8, což je můj vůbec nejpoužívanější objektiv - ta 20/2,8 by jej z již uvedených důvodů asi nenahradila. Rybí sklo Zenitar 16/2,8 má velký problém s ostrostí, na DSLR jako vyložená nouzovka, navíc musíte u každé fotky napravovat sférické zkreslení, pokud ho zrovna nechcete vydávat za výtvarný záměr.

Věřte, že jsem si všechny alternativy dobře promyslil a na jejich základě dospěl k závěru, že DSLR je pro mne moc drahý špás. Tady jsou možná řešení, jak pokrýt krátká ohniska novými objektivy: a) DA 12-24/4,0; b) DA 14/2,8 + DA 16-45/4,0; c) DA 14/2,8 + DA 21/3,2 Ltd. Varianta a) je nejlevnější, var. b) nabízí největší univerzálnost, var. c) znamená nejvyšší kvalitu, ale zřejmě i cenu. Delší ohniska bych bez problémů pokryl stávajícími objektivy, možná bych ale pocítil potřebu koupě makroobjektivu = dalších cca 15 tis. Kč. Dohromady jsou to dost nechutné částky, které stojí za zamyšlení. Zvláště když bych asi i nadále fotil souběžně na film, který mi obvykle poskytne vyšší kvalitu výstupu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: pepe11 Muž

Založeno: 24.05.2006, 09:36

Na jaké DSLR jste zkoušel ten 20/2.8?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: rv Muž

Založeno: 24.05.2006, 10:45

Nezkoušel jsem, vycházím jen z toho, co jsem se dočetl na netu. Jednoduché srovnání je na fotosite (http://www.fotosite.cz/c
lanky/cl_00140/), četl jsem i rozsáhlejší test, kde se exaktně srovnávalo několik "filmových" a "digitálních" objektivů a závěr tam byl víceméně shodný: filmové objektivy krátkých ohnisek kreslí na čipu nerovnoměrně (ztráta ostrosti v rozích), teprve kolem f/11 se to srovnává. Bohužel nejsem schopen najít link na ten test, bylo to už hodně dávno.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 24.05.2006, 11:01

Bohuzel jste prilis propadl tomu, co tvrdi vyrobci. Pokud budete mit kvalitni kinofilmovy sirokouhly objektiv, tak vam bude skvele kreslit jak na filmu, tak na cipu, zejmena pokud je cip mensi nez policko kinofilmu. Tim, ze je plocha cipu pomerne vyrazne mensi nez kinofilmove policko u APS-C formatu, vyuzivate pouze oblast stredu zobrazovaciho pole, kde je kresba lepsi nez v rozich a navic uhel dopadu neni nijak dramaticky spatny.

Pokud jste nekde videl test, ktery dopadl jinak, tak duvodem bude volba objektivu, nikoli princip ci technologicke limity DSLR!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: Andaar Muž

Založeno: 24.05.2006, 11:21

Bohuzel, zadny doma delany test, i ten, ktery uvadite, nezaruci jednoznacne vysledky. Znam nekolik lidi, kteri maji jak FA 20/2.8, popripade Sigmu AF 20/1.8, kdyz uz zobecnujeme, a soucasne i DA 16-45/4 a nikdo z nich nema pocit, ze by se meli tech pevnych "kinofilmovych" objektivu zbavovat, ba naopak.
MTF testy sice zjisti rozliseni objektivu v lp/mm, ale o tom to taky neni. Bokeh a to jak objektiv zobrazuje prostor ma na konecnou fotku taky velky vliv. A prostorovost u FA 20/2.8 autor onoho testu naopak vyzdvihuje.
Ve finale muzete kvalitu objektivu pro Vase ucely zhodnotit pouze Vy.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: jen 6MPx

Autor: Izak Muž

Založeno: 27.07.2006, 03:05

Tak tak, zadne jine skla nejsou lepsi nez pevna, stare pevne 50/1.8 na Practice porazi i canon zoom L za 100.000 ... vsechny zoomy jsou smejdy.

jinak na digital jedine obektiv pro kinofilm, protoze jak tu jiz nekdo rekl, nejlepe kresli uprostred a tak digital nevyuziva tu nejhorsi cast obektivu a tim je obektiv vyrazne kvalitnejsi, ASP-C obektivy jsou jen pro amatery, nikdo je nepouziva pro vazne foceni.

Odpovědět na příspěvek

Proč jsem bral Pentax

Autor: pepajz Muž

Založeno: 23.05.2006, 06:55
Odpovědí: 0

Pentax - potažmo Smasung bych bral dnes znovu protože: 1) napájení 4xAA 2) velmi velký hledáček (0,95x magnification), 3) vysoké rozlišení displaye, 4) kompaktnost, 5) možnost volby ISO 3200, 6) - a to hlavně možnost nasazení spousty starých - ale kvalitních - objektivů, kterých jsou za pár babek plné bazary.

Odpovědět na příspěvek

ach ta automatická čestina :-)

Autor: Michal Aichinger Muž

Založeno: 23.05.2006, 17:36
Odpovědí: 0

Závist stativu na spodní straně je umístěn v pse objektivu a je vyroben z kovu.

Odpovědět na příspěvek

A4 ze 4mpx

Autor: Johny_r Muž

Založeno: 23.05.2006, 22:15
Odpovědí: 4

Dělal jsem A4ky ze čtyřmegového coolpixe 4500 a jsou výborné (samozřejmě ze vzdálenosti cca 1,5m, když visí na zdi, na A4 se nekouká ze 30cm). Nevidím důvod, proč na zvětšeniny do velikosti A4 nebo i A3 chtít víc než 6 mega.

Odpovědět na příspěvek

RE: A4 ze 4mpx

Autor: pepe11 Muž

Založeno: 24.05.2006, 09:41

Protože když na něco nemám,tak si to musím nějak zdůvodnit:-)

Odpovědět na příspěvek

RE: A4 ze 4mpx

Autor: rv Muž

Založeno: 24.05.2006, 09:45

Ten důvod je právě v tom, že se na zvětšeninu formátu A4 dívám i z méně než 30 cm. A4 není natolik velký formát, abych kvůli němu odstupoval na druhý konec místnosti. Nejsem dalekozraký. Když si zvětším obyčejný kinofilm na 20x30, tak se na fotku můžu dívat i z 10 cm, aniž bych se pozvracel z "digitální mlhy", kterou dostanu ze čtyřmegového kompaktu. Půlmetrové zvětšeniny z filmu 6x9 si klidně můžu prohlížet lupou a za pár peněz si užívat rozkoše, za níž musí digitálista utratit statisíce.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: A4 ze 4mpx

Autor: pepe11 Muž

Založeno: 24.05.2006, 09:54

Kinedryl.

Odpovědět na příspěvek

RE: A4 ze 4mpx

Autor: Jiří Muž

Založeno: 24.05.2006, 21:26

Máš úplně pravdu. Fotky z Canonu A85 4Mp jsou na A4 naprosto skvělé. Mám hodně dobrý oči a ani z deseti čísel rozhodně megapixely nechybí.
Problémy mohou být vyvolané nekvalitním tiskem nebo špatným objektivem.
Nemám nic proti desetimegovým foťákům, ale prostě na A4 je nevyužiješ a tečka.

Odpovědět na příspěvek

4mpx X 6mpx X 10mpx

Autor: r u s s i a n b l u e Muž

Založeno: 28.05.2006, 20:47
Odpovědí: 0

myslím, že pokud si lidi kupujou k DSLR seťáky, tak je jedno koik mpx má snímač. Kámoš má nikona D2H (4mpx) + kvalitní pevný sklíčka a fotí docela úspěšně (komerce). Obraz jako ze škatulky, ostrej. Sám mám D50-ku + 18-50 seťák a zdaleka nemám tak pěknou kresbu ao hloubce se ani nemá cenu bavit....

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: