Samsung Digimax 430 - fotoaparát s ovládáním z mobilu pod drobnohledem - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Samsung Digimax 430 - fotoaparát s ovládáním z mobilu pod drobnohledem

Samsung Digimax 430

13. května 2004, 00.00 | Hledáte dostupný digitální kompakt s dostatečným množstvím funkcí? Pak by vás mohl zaujmout nový fotoaparát od společnosti Samsung, který nabízí vše potřebné pro nenáročného fotografa. K tomu přidává eleganci a ovládání mobilních telefonů.

Společnost Samsung působí na poli digitální fotografie již několik let, nicméně do podvědomí se v naší zemi teprve dostává. Po úspěšných modelech Digimax V4 či V3 na náš trh přichází jednodušší model Digimax 430, který však v některých ohledech předchozí přístroje předčí. Příkladem je například možnost pořizování časově neomezené videosekvence v rozlišení 640x480 obrazových bodů. Jaký je tento fotoaparát jako celek a pro koho je určen? To vám ukáže dnešní recenze.

Digitální fotoaparát Samsung Digimax430 je kompaktní přístroj s dnes již běžnými rozměry 106,8x55,5x32,2 mm. Ačkoliv je tělo o hmotnosti 144 g vyrobeno z plastu, působí na pohled díky pěkné povrchové úpravě kovovým dojmem. Jeho přední strana je doslova poseta jednotlivými konstrukčními prvky. Začněme u výsuvného objektivu, který je v klidovém stavu chráněn automaticky zavíranými lamelami, okolo kterého je (bráno proti směru hodinových ručiček) umístěn mikrofonní otvor, čidlo intenzity osvětlení, průzor optického hledáčku, indikační LED časovače a konečně malé vypouklé zrcátko pro autoportrét. Průzor hledáčku je opticky spojen s interní bleskem. Nad plastovým a poměrně kluzkým výstupkem určeným pro pevnější uchopení fotoaparátu nalezneme reproduktorový otvor.

Při pohledu shora spatříme pouze spoušť a zapínací tlačítko, zbývající ovládací prvky jsou rozmístěny na zadní straně. Nad displejem s úhlopříčkou 1,5" (rozlišení výrobce neudává) se nachází osmipolohový kruhový volič a malý průzor optického hledáčku. Vedle něj je dvojice standardních indikačních LED a kolébkový ovladač přiblížení. V pravé dolní části pak vidíme typický ovládací prvek společnosti Samsung - čtyřsměrný multifunkční volič s mechanicky odděleným středem. Vedle něj jsou pak další tři ovládací tlačítka.

USB a A/V výstup je vyveden na jednom konektoru, který je spolu s napájecím konektorem umístěn pod gumovou krytkou na boku přístroje. Z opačného boku se pak pod dvířka vkládají dva napájecí tužkové články (možno použít i lithiový článek CR-V3 nebo Li-Ion akumulátor SBP-1103 či SBP-1303) a paměťové karty. Množné číslo jsme použili zcela na místě, protože fotoaparát podporuje kromě SD/MMC paměťových karet také karty MemoryStick DUO.
Na spodní straně stojí za zmínku pouze plastový závit, umístěný v ose objektivu.

Samsung Digimax 430 pracuje s CCD snímačem o efektivním rozlišení 4,0 miliónů bodů při úhlopříčce 1/2,5". Jeho citlivost je automatická (cca 50 až 150 ISO). Snímky o maximálním rozlišení 2272X1704 obrazových bodů se ukládají ve formátu JPEG se třemi kompresními stupni. Navíc je k nim možné připojit hlasovou poznámku v délce 10 s. Kromě statických snímků přístroj nahrává i ozvučené videosekvence v rozlišení 640x480 či 320x240 obrazových bodů při rychlosti 30 či 15 sn./s. Jejich délka je omezena pouze volnou kapacitou paměťové karty. Také slouží jako hlasový zápisník ukládající ve formátu WAV s 8 bitovým vzorkem a vzorkovací frekvencí 8 kHz. Délka jednoho záznamu je omezena na 1 hodinu.
Objektiv nesoucí označení Samsung SHD Lens nabízí přepočtený ohniskový rozsah 37-104 mm při světelnosti f/2,9 - f/4,8. Clona je dvoupolohová a její hodnota se mění s ohniskovou vzdáleností. Pro nejkratší ohnisko je 2,9/6,0, pro nejdelší pak 4,8/10,0. Optický zoom je možno posílit o čtyřnásobné digitální zvětšení. Zaostřování je klasické TTL a pracuje v normálním režimu od 80 cm, v makro režimu pak od 5 cm.

Řízení expozice je automatické s možností volby způsobu jejího měření (bodové či průměrové) a ovlivnění její výsledné hodnoty v rozsahu +- 2 EV s krokem po 1/2 EV. Kombinovaná mechanicko-elektronická závěrka pracuje s rozsahem časů od 1/2000 do 1 s, přičemž v nočním režimu je možno expozici ručně rozšířit až na 16 s (současně se ručně vybírá poloha clony). Kromě nočního a automatického režimu fotoaparát disponuje řadou scénických programů (portrét, děti, krajina, makro, západ slunce, svítání, ohňostroj, pláž a sníh) a pamětí pro uložení vlastního nastavení. Nabízí se také sekvenční snímání, které však dokáže pořídit pouze 2 snímky za sebou v plném rozlišení a kvalitě (maximální počet se snižující se kvalitou obrazu roste až k maximálně osmi pořízeným snímkům v jedné sérii).
Vyvážení barev nabízí pět přednastavených hodnot (slunečno, oblačno, žárovka, zářivka 1 a 2), automatické a dokonce i ruční měření. Snímky je navíc možno jemně barevně dolaďovat přidáváním či ubíráním RGB barev.
Interní blesk pracuje v pěti režimech (automatický, vynucený, zakázaný, redukce červených očí - jeden předzáblesk - a pomalá synchronizace) s dosahem 0,3 - 3 m pro nejkratší a 0,5 - 2,0 m pro nejdelší ohnisko. Fotoaparát podporuje přímý tisk standardizovaným protokolem PictBridge.

Jak jsme již zmínili, o napájení se stará dvojice tužkových článků, případně lithiový článek nebo speciální Li-Ion akumulátor. Součástí standardní dodávky jsou však jen dva alkalické články, 32 MB paměťová karta, USB a A/V kabel, návod a CD s potřebnými ovladači a doplňkovými programy a také elegantní látkové pouzdro s poutkem na opasek.

Ačkoliv se fotoaparát při pohledu na ovládací prvky příliš neliší od ostatních přístrojů, způsob jeho ovládání je v jistém smyslu neobvyklý. Těm, kdo měli někdy něco do činění s mobilními telefony Samsung bude však připadat dost povědomý. Ačkoliv fotoaparát jednu polohu kruhového voliče věnuje scénickým programům, pro dva z nich je vyhrazena vlastní tlačítka. Jedná se o režim Portrét a Noční scéna, která vlastně není ani tak scénickým režimem jako spíš programovým módem. V tomto režimu jako jediném totiž může fotograf přímo ovlivnit hodnotu nastavené clony (i když je jen dvoupolohová) a expozičního času (od 1 do 16 s). Toto nastavení se provádí po stisku tlačítka se symbolem +/-, které v ostatních režimech slouží pro nastavování vyvážení bílé a korekce expozice (mohou-li se tyto parametry ve zvoleném režimu nastavovat).

Multifunkční volič slouží kromě pohybu v nabídkách i k rychlému nastavení režimu blesku, makra, časovače a záznamu zvuku. Zbývající parametry, jako je rozlišení či kompresní poměr, se nastavují v menu přístroje. To může zpočátku působit nepřehledným dojmem, za což může především kombinace malého displeje a velkých ikon (tím se nedá najednou zobrazit více hodnot a tak jsou položky často rozděleny do několika obrazovek). Na druhou stranu je každá záložka, ze kterých je menu složeno, barevně odlišena a je-li to potřeba, je zobrazována i nápověda informující o významu kláves. Na pohyb v menu si je potřeba zvyknout, protože v závislosti na složitosti nastavení parametru se mění i způsob pohybu v něm. Technickému nastavení přístroje není vyhrazeno samostatné menu, nýbrž jen jedna z jeho záložek.
Do režimu prohlížení se dostaneme (a jen tak jej opustíme) po stisku odpovídajícího tlačítka se symbolem šipky v obdélníčku. K zobrazení zvětšeného náhledu a indexového zobrazení slouží kolébkový ovladač. V menu jsou k dispozici takové položky, které umožňují například kopírování mezi paměťovými kartami, přípravu snímků k tisku, změnu jejich velikosti a ořez a tak podobně. Stiskem tlačítka Nahoru multifunkčního voliče se připojí ke snímku hlasová poznámka.
Tlačítko se symbolem displeje mění množství zobrazovaných informací na displeji a v režimu focení jej také vypíná.

Na fotoaparátu Samsung 430 nás velice potěšilo jeho dobré automatické vyvážení barev, které neselhalo ani při nočním focení.

Porovnání vyvážení barev (vlevo automatické, vpravo ručně nastavené)
Digitální šum je sice na snímcích patrný a to i při dostatečném osvětlení, ale vzhledem ke kategorii přístroje je přijatelný. Navíc při noční expozici pracuje účinná redukce šumu založená na principu dvojité expozice.

Ukázka denních snímků (vlevo: 37 mm - slunečno, vpravo: 104 mm, automatické vyvážení barev, oboje ISO 64)

Ukázka nočních snímků (vlevo foceno v režimu Ohňostroj - 50 ISO, vpravo v programovém módu - ISO 141, oboje automatické vyvážení barev)

Optika fotoaparátu vykazuje při nejkratším ohnisku mírné soudkovité zkreslení a malou vinětaci. Co se rozlišení detailů týče, jedná se o průměrný výsledek. Fotografie se sice mohou jevit jako mírně neostré, ale na druhou stranu nejsou v přístroji tolik doostřovány a tak neobsahují známé světlé kontury na hranách. Bohužel se na testovacích snímcích drobné detaily slévají v barevné mapy způsobené méně účinným antialiasing filtrem. Při nejmenším kompresním poměru a plném rozlišení vznikají fotografie o velikosti cca 1,9 MB.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 3 mm, vpravo 1 mm)

Práce s fotoaparátem Digimax 430 byla poměrně jednoduchá vzhledem k jeho nabízeným možnostem. Fotoaparát působí v ruce plastovým dojmem, o což se zasluhuje nejen jeho malá hmotnost, ale i charakteristický zvuk multifunkčního voliče. Všechny ovládací prvky včetně spouště však reagovaly spolehlivě. Displej sice vykresluje pomaleji, ale nezasekává se při ostření a i přes poměrně malé rozměry je dobře čitelný.
Co se rychlosti týče, jedná se na dnešní dobu o průměrný přístroj. Do režimu focení nastartuje cca za 4 s, další snímek v plném rozlišení a kvalitě je možno bez náhledu pořídit cca po 2 s od předchozí expozice. Ostření trvá typicky 1,0 -1,2 s, za zhoršených světelných podmínek se však fotoaparát o ostření ani nesnaží a nahlásí, že je nedostatek světla. V režimu prohlížení se další snímek zobrazí takřka okamžitě, přičemž po cca 1,7 s jej fotoaparát překreslí v plné kvalitě. Od tohoto okamžiku je možno se snímkem manipulovat. Příjemné je až cca 9násobné zvětšení snímku a možnost rychlého listování mezi nimi.
Mezi záporné vlastnosti přístroje musíme zařadit citelné zpoždění spouště (cca 0,5 sekundy), které je ještě výraznější při focení s bleskem, a také malý optický hledáček s patrným soudkovitým zkreslením při krátkém ohnisku. U optického zoomu lze rozlišit 7 poloh, což je vzhledem k jeho rozsahu ještě dostačující, ale vrčivý zvuk vydávaný motorkem může být v některých situacích rušivý.

Samsung Digimax 430 lze ohodnotit jako hezky provedený digitální kompakt s atraktivními funkcemi. Sice nepřichází s žádnými technologickými převraty, ale také nemá zásadní nedostatky, které bychom mu mohli vytknout s výjimkou nemožnosti ručního nastavení citlivosti. Potenciální méně náročné zákazníky může oslovit jednoduchou obsluhou, řadou scénických programů a také podporou dvou multimediálně rozšířených formátů paměťových karet - SD/MMC a MemoryStick DUO. Pro rodinné momentky je tento fotoaparát jako stvořený, pro náročnější práci však například díky absenci nastavení citlivosti či zhoršenému ostření za šera stačit nebude. Cena pro koncové zákazníky je u tohoto čtyřmegového kompaktu velice atraktivní - činí 8990,- Kč s DPH. Pokud vás přístroj zaujal, tak vězte, že je již od dubna k dostání na našem trhu.

:: Podrobná specifikace fotoaparátu