Sony Alfa 33: nový koncept zrcadlovky v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Recenze - fotoaparáty

Sony Alfa 33: nový koncept zrcadlovky v praxi

20. ledna 2011, 00.00 | Zrcadlovka Sony Alfa 33 se zcela novým konceptem disponuje „pevným“ zrcátkem, které umožňuje fázové ostření v průběhu samotné expozice a z toho pramenící další výhody - například rychlé sekvenční snímání. Vedle toho novinka nabídne i několik dalších inovativních funkcí, které se budou v terénu velice hodit. A jak Alfa 33 obstála v případě kvality fotografií? Toto a mnohem více se dozvíte v následujícím redakčním testu.

Sony uvedlo v září 2010 dvojici digitálních zrcadlovek A33 + A55, určených pro amatérské uživatele, ale též pro nadšence se zálibou v technologických novinkách. Jedná se o zcela nový koncept zrcadlovky (tzv.: DSLT), který sice nepostrádá zrcátko, nicméně to je zde umístěné „napevno“. Hlavní inovace tak spočívá v jednoduchém „fíglu“ - zrcátko se nevyklápí, což umožňuje průběžné ostření během expozice (výborné pro natáčení videosekvencí), a k tomu přidružené další výhody, jako je možnost snímání na delší expoziční časy s menším rizikem rozmazání snímku (právě vinou samotného pohybu zrcátka) nebo rychlejší sekvenční snímání. Tento zajímavý a inovativní přístup není zdaleka jedinou "vychytávkou", kterou se může nová Alfa pochlubit. Vedle toho nabídne též kvalitní LCD či mnoho praktických funkcí - např. HDR, který známe ze starších modelů DSLR Sony. Nicméně jak už to chodí, vedle nesporných výhod má nový koncept i své mouchy. Mezi ty nejmarkantnější patří absence optického průhledového hledáčku, takže na reálný náhled můžete zapomenout.
Pojďme se tedy podívat Sony Alfa 33 na zoubek trochu podrobněji. Jak se s ní fotografuje, jak se ovládá a jak je na tom s výstupní kvalitou snímků? K dispozici jsme měli tělo DSLR spolu se setovým sklem Sony DT 18-55mm f/3.5-5.6 SAM.



Popis a specifikace
Sony A33 je vybavena APS-C Exmor HD CMOS snímačem s efektivním rozlišením 14,2 Mpix. Vedle snímače se v útrobách aparátu nachází polopropustné zrcátko, které umožňuje světlu „průchod“ jak na senzory AF fázového ostření, tak zároveň i na snímač (což je zásadní rozdíl oproti klasickým DSLR, které v tomto směru striktně rozlišují „buď a nebo“ - snímač vs. AF). Velkou výhodou je zde možnost průběžného ostření i během nahrávání videa nebo fotografování v sekvenčním režimu. Rychlost snímání činí zajímavých 7 sn./s. Tuto relativně vysokou kadenci snímání (ve své kategorii) zaručuje Alfě 33 také právě onen koncept „pevného zrcátka“, neboť se během dávkového snímání nemusí mezi jednotlivými snímky nic vyklápět a zase sklápět.



Citlivost ISO lze nastavovat od „stovky“ až na 12 800 (v režimu „Multi-frame noise reduction“ dokonce až ISO 25 600). Nechybí ani redukce šumu s volbou nastavení „Slabá“ nebo „Auto“. Formát obrazu (poměr stran) lze kromě standardních 3:2 změnit také na širokoúhlý formát 16:9. Rozsah expozičních časů se pohybuje od 1/4 000 s do 30 (v plně manuálním režimu „M“ nechybí režim „Bulb“). Snímky lze ukládat do JPEGu nebo do RAW + JPEG formátu. V případě komprimovaného obrazu můžete volit dva stupně komprese (standard a jemný).



Video
Sony Alfa 33 umí nahrávat video sekvence v režimu FullHD (tedy s rozlišením 1 920 x 1 080 bodů). Příjemnou a praktickou věcí je zde možnost záznamu videa v kombinaci s průběžným ostřením v režimu „živého náhledu“ (live view). Oproti tomu běžné DSLR amatérských tříd (dnes již z velké části vybavené funkcí HD videa) potřebují k zaostření nutně sklopit zrcátko, protože při vyklopeném zrcátku na AF senzory (umístěné na dně těla fotoaparátu) jednoduše žádné světlo nedopadá. V případě nastavení formátu videa můžete volit mezi (televizním) formátem v maximální kvalitě AVCHD (s rozlišením 1 920 x 1 080 bodů), pokud se spokojíte s videozáznamem v nižší obrazové kvalitě (potřeba datově menších souborů), lze zvolit úspornější/komprimovaný formát MPEG-4 (s rozlišením 1 440 x 1 080 bodů).



Ostření
Autofocus je zde 15-bodový a můžete si vybrat, zda chcete využívat automatický výběr (aktivní všechny AF body) nebo volit zónu zaostření manuálně (buďto libovolný AF bod nebo jednobodový AF – střed). Autofocus jako takový pracuje ve třech různých režimech: jednorázově (AF-S), průběžně (AF-C, servo) nebo automaticky (AF-A/přepíná mezi dvěma předešlými způsoby ostření). Před snímačem leží zrcátko (tzv. „Translucent Mirror“ - odtud zkratka DSL-T), které se nehýbe, ale propouští světlo přímo na snímač a zároveň je odráží (pod úhlem 90°) do horní části přístroje, kde je umístěn AF senzor (u klasických DSLR leží dole, v horní části je hranol, popř. soustava zrcátek). Tento systém umožňuje fungovat jak autofocusu, tak i snímači (exponovat) současně. Na druhou stranu, kde není hranolu (soustavy zrcátek), není ani optického hledáčku. Ten zde supluje hledáček elektronický, který bude mít jako takový vždy určité zpoždění. Naštěstí u Alfy 33 je ono zpoždění vskutku minimální, ovšem je-li přístroj v pohotovostním stavu. Problém však nastává při samotném zapínání přístroje a v případě jeho probuzení ze „sleep módu“ - než se elektronický hledáček „nastartuje“. V takovém případě je zpoždění displeje výrazně vyšší a v případě fotografování akčních scén tím i velice limitující.





Výbava a možnosti
Sony Alfa 33 je vybavena 3“ LCD displejem s poměrem stran 16:9, který má kromě vysokého rozlišení 1 440 000 bodů také 100% pokrytí a 1,1x zvětšení obrazu. Mezi praktické vlastnosti displeje patří možnost kontroly expozičních změn - zobrazuje jasový stav dle aktuálně nastavených expozičních parametrů (což pomůže lépe exponovat v manuálním režimu pouhým sledováním LCD). Praktickou výhodou použitého LCD je možnost jeho vyklopení (v úhlu až 180°), a dále též natáčení (v úhlu až 270°). To usnadňuje fotografování z nadhledu či podhledu, oceníte to například během snímání reportáže v davu nebo při fotografování makra.
Ve funkční výbavě dále najdeme spoustu zajímavých a praktických funkcí (a softwarových "vychytávek"), z nichž jmenujme například HDR, Panoramu, Multi-shot NR nebo rychlé sériové snímání (více o nich viz následující odstavce).

   

Funkce HDR umí softwarově rozšířit dynamický rozsah scény, pracuje na principu expozičního bracketingu s tím, že vám pořídí sérii tří snímků, které složí dohromady. Nastavení funkce D-Range (HDR) lze nechat na automatice nebo ji ovládat ručně (s rozdílem 1-6EV!). Je to vynikající funkce, kterou Sony úspěšně používá ve svých modelech již několik let a zejména při fotografování krajiny (ale i vysoce kontrastních snímků obecně) ji zvlášť oceníte.

   

Panorama (3D Sweep) – umožňuje vytvářet širokoúhlé (panoramatické) záběry. Funkce patří mezi „scénické režimy“ a dělí se na dva typy: Panorama (běžná) a Panorama 3D. Fotoaparát vždy vyfotí stejný počet snímků (cca 25), které následně poskládá v panoramatickou fotografii. Danou funkci lze používat i při „focení z ruky“, ale mnohem lepší je zde samozřejmě stativ, neboť software přístroje vaše „vertikální úlety“ zkrátka ořízne. Při focení Panoramatu stačí jen stisknout spoušť a pak pohybovat fotoaparátem ve směru šipky (2D panoramata lze fotit i "na výšku").

 

Ručně držený soumrak: Sony Alfa 33 nabízí vedle běžných (kreativních) režimů PSAM + AUTO režimu též scénické/předdefinované módy. Jedním z nich je režim „Ručně držený soumrak“. Pod tímto podivným názvem se skrývá volba, jež pořídí šest snímků najednou. Z nich poté sestaví výsledný obrázek tak, aby bylo co nejvíce redukováno „stržení“ snímku (vlivem pohybu při delších expozičních časech). Mezi další scénické režimy patří: Portrét, Sport, Makro, Krajina, Západ slunce, Noc a Noční portrét.



Další funkce
Patří sem multi-frame noise reduction (multi-shot NR), což je opět softwarová záležitost, která umí poskládat více snímků za účelem zvýšení citlivosti a snížení šumu. Mezi asistenčními programy nechybí rychlé sekvenční snímání „7“ pro velice rychlé dynamické snímky. Tento režim však pracuje s prioritou AE, tudíž nelze ovládat expozici ručně. Pouze v případě nastavení AF-S (jednorázového ostření) nebo manuálního ostření (MF) je možné ručně nastavit clonu. Nechybí ani mechanická stabilizace (SteadyShot - která je zde řešena pohybem snímače), lze ji zapnout nebo deaktivovat.
Rozměry Sony Alfy 33 jsou: 124,4 x 92 x 84,7 mm a hmotnost 500 g (vč. baterie a paměťové karty). Potěšující je možnost použití jak běžných „soňáckých“ MemoryStick Pro, tak i standardních SD (SDHC) karet. Bajonet použil výrobce standardní - A Sony (Konica Minolta).



Hodnocení snímků

V případě digitálního šumu je Sony Alfa 33 srovnatelná s amatérskými DSLR s APS-C (DX) snímačem a nijak nevybočuje z daného „standardu“. Fotoaparát umožňuje nastavit citlivost od ISO 100 až po ISO 12 800. Ve speciálním režimu „vysoké citlivosti“ (multi-shot NR) lze snímat až na ISO 25 600, ovšem jedná se o softwarovou úpravu, kdy fotoaparát pořídí sérii 6 snímků a z nich poté složí jeden. Úroveň šumu je v takovém případě sice nižší (odpovídá zhruba ISO 6 400), nicméně je zde zároveň i mnohem silnější ztráta detailů.



Úroveň digitálního šumu na různých citlivostech (střední šedá, výřezy 1:1):
Horní řádek (zleva doprava) - ISO 100, ISO 200, ISO 400, ISO 800
Dolní řádek (zleva doprava) - ISO 1 600, ISO 3 200, ISO 6 400, ISO 12 800

V praxi není problém s citlivostmi ISO 100 až 800, kde je stále dostatek detailů a výskyt digitálního šumu na relativně nízké úrovni, tudíž celkový dojem ze snímku nijak neruší. Vyšší citlivosti ISO 1 600 a 3 200 jsou – vzhledem k již silnému výskytu šumu – použitelné maximálně pro zmenšeniny (náhledy na web) či malé formáty (fotografie 10 x 15cm), přičemž samozřejmě dost záleží na celkovém charakteru snímku. Citlivosti ISO 6 400, 12 600 a 25 600 se možná dobře vyjímají v reklamních prospektech, nicméně na amatérských DSLR v praxi postrádají uplatnění (kvůli extrémně velkému nárůstu šumu).


 
 
Noční snímky, různé citlivosti: zleva doprava/shora dolů:
ISO 100, 400, 3 200, 12 800
(kliknutí na zmenšený náhled = obrázek v plné velikosti, 4 592 x 3 056 bodů)

Barevná reprodukce je u Sony Alfa 33 dobrá. Vyvážení bílé pracuje na automatiku korektně v přirozeném světle, jak se však dalo očekávat, v případě umělých světelných zdrojů má AWB posunuté spektrum do teplejších (červených) odstínů. To je ale v této třídě přístrojů zcela běžné. Naštěstí je zde hodně možností, jak barevné posuny chybného WB vyvažovat. K dispozici máme předdefinované módy slunce, stín, zamračeno, žárovka, zářivka, blesk, z nichž každý nabízí ještě možnost detailnější/manuální korekce v 6 krocích. Samozřejmě nechybí ani volba manuálního vyvážení bílé, kterou můžeme definovat buďto ručně - nastavením barevné teploty v Kelvinech (v rozmezí 2 500 až 9 900 K), nebo pomocí šedé tabulky (MWB).


 
Ukázka vyvážení bílé barvy: vlevo - AWB/vpravo - MWB
(kliknutí na zmenšený náhled = obrázek v plné velikosti, 4 592 x 3 056 bodů)

Měření expozice funguje spolehlivě u jasově dobře vyvážených scén. V případě světelně komplikovanějších - nevyvážených scén (příliš tmavých/světlých) má automatika přístroje tendenci scénu přepalovat/podexponovávat. Je tedy nutné v podobných situacích nastavení expozice kompenzovat. Co se týče vysoce kontrastních scén, zde sice narážíme na limity digitální technologie (nízký dynamický rozsah), naštěstí Sony v tomto ohledu disponuje praktickou funkcí „D-Range“ (zvýšení dynamického rozsahu), která pořídí sérii 3 snímků, z nichž pak složí jednu – tzv. HDR fotografii. Funkce je přístupná přímým tlačítkem „D-Range“ a lze ji nastavovat v několika úrovních (automaticky, v pěti krocích nebo ručně – s kompenzací 1 až 6 EV). Pozor! V režimu aktivního D-Range nefunguje režim „Bulb“ (neomezeně dlouhý čas závěrky).


 
Ukázka praktického využití funkce HDR ("D-Range"):
Vlevo - vypnuto/vpravo - zapnuto...
manuální nastavení s rozdílem 6 EV (maximum)
(kliknutí na zmenšený náhled = obrázek v plné velikosti, 4 592 x 3 056 bodů)


Automatické měření expozice (kontrastní scéna):
Program, čas: 1/60 s, F6.3, ohn: 28 mm, ISO 100
(kliknutí na zmenšený náhled = obrázek v plné velikosti, 4 592 x 3 056 bodů)

Výslednou kvalitu snímků po stránce prokreslení detailů a celkové brilance obrazu zde nemá příliš smysl hodnotit, neboť to zcela zásadním způsobem ovlivňuje použitý objektiv. V tandemu se setovým sklem Sony DT 18-55 f/3.5-5.6 SAM Alfa 33 opět nijak zvlášť nevybočuje z řady a - vzhledem k danému rozlišení 14 Mpix – dosahuje standardních výsledků, odpovídajících dané váhové kategorii (viz testovací terče).


   
   
Testovací terč - kresba a rozlišení při různých clonách, na krátké/dlouhé ohnisko:
Horní řádek - ohnisko 18 mm (zleva/doprava): Clona F3.5... F11... F22
Spodní řádek - ohnisko 55 mm (zleva/doprava): Clona F5.6... F11... F36
(kliknutí na zmenšený náhled = obrázek v plné velikosti, 4 592 x 3 056 bodů)


 
Ukázka kresby a podání detailů
(kliknutí na zmenšený náhled = obrázek v plné velikosti, 4 592 x 3 056 bodů)

Praxe a shrnutí
Sony Alfa 33 kombinuje výhody DSLR a tzv. „nezrcadlovek“ (což jsou v podstatě kompakty, avšak s APS-C snímačem a s možností výměny objektivů). Tímto inovativním (a určitě zajímavým) řešením uvádí Sony na trh zcela nový koncept, který vlastně není ani „pravou zrcadlovkou“ (tak jak ji známe), ale ani „nezrcadlovkou“. Systém nabízí zatím nebývalý komfort v případě videa i sériového snímání (průběžné, přesné a rychlé ostření). Díky nepohyblivému zrcátku (v případě čištění snímače je lze mechanicky sklopit) je celý aparát též méně citlivý na otřesy (platí pří fotografování za horších světelných podmínek), a zároveň může dané řešení (ještě spolu s absencí hranolu) nabídnout i menší fyzické rozměry samotného těla. Jestli je to dobře nebo ne, nechám na zvážení a osobních preferencí každé(-ho). Osobně mi příliš malá těla zrcadlovek nevyhovují (kvůli samotnému držení stylem: „malíček v luftě“ a krkolomnému přístupu ukazováčku k rolleru), ale pro fotografy s drobnými prsty nebo pro naše „něžné polovičky“ to může být naopak plusem.



Na druhou stranu hlavní nedostatek nového konceptu spočívá ve zpoždění LCD (který zde supluje běžný optický hledáček). Znatelné to je zejména při zapínání přístroje, nebo při přechodu z „úsporného režimu“ do režimu pohotovosti. Negativem je také relativně vysoká koncová cena, která činí (v případě setu s objektivem 18-55 f/3.5-5.6) téměř 20 tisíc, což je znatelně víc než konkurenční aparáty. Nutno však přihlédnout k tomu, že fakticky vzato Sony Alfa 33 (resp. Alfa 55/vyšší model) na trhu přímého konkurenta ještě nemá, neboť je zatím ojedinělým (prvním) přístrojem svého druhu.



Velkou pochvalu zaslouží AF systém jako takový, který funguje v aktivním režimu opravdu velmi svižně, a to nejen během focení, ale i při divokém švenkování a změnách ohniska v režimu videokamery. Jeho pružnost doceníte zejména právě při natáčení dynamických videoklipů nebo v průběhu zběsilého sériového snímání. Určitě bude zajímavé sledovat další vývoj tohoto nového konceptu – zda se kombinace pevného zrcadla a fázového AF ujme, nebo naopak skončí dříve či později v propadlišti dějin. Sony Alfa 33 již je na trhu a její cena se pohybuje okolo 19 000 Kč (vč. objektivu Sony DT 18-55 f/3.5-5.6 SAM).


Živé fotografie



Panorama (auto-režim), čas: 1/125 s, F5, ohn: 18 mm, ISO 100, WB: Den



Priorita clony (A), čas: 1/125 s, F5.6, ohn: 55 mm, ISO 400, WB: Den



Priorita clony (A), čas: 1/125 s, F8, ohn: 55 mm, ISO 400, WB: Den



Priorita clony (A), čas: 1/80 s, F11, ohn: 18 mm, ISO 200, WB: Den



Priorita clony (A), čas: 1/80 s, F11, ohn: 18 mm, ISO 200, WB: Den



Program (P), čas: 1/80 s, F5.6, ohn: 40 mm, ISO 100, WB: Den



Priorita clony (A), čas: 1/160 s, F8, ohn: 24 mm, ISO 400, WB: Den



Priorita času (S), čas: 1/20 s, F10, ohn: 26 mm, ISO 100, WB: Den



Priorita clony (A), čas: 1/400 s, F8, ohn: 24 mm, ISO 400, WB: Den



Priorita clony (A), čas: 1/40 s, F5.6, ohn: 55 mm, ISO 3 200, WB: Žárovka



Videosekvence (kliknutím na malý náhled stáhnete videosoubor):
Rozlišení Full HD: 1 920 x 1 080 bodů, kodek H.264
formát *.mov, velikost souboru 18,5 MB, délka videa 11 s

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Rychlost startu a další

Autor: TomB Muž

Založeno: 20.01.2011, 00:46
Odpovědí: 4

Mám sice A55 a nevím, jestli je v rychlosti startu A33 nějaký rozdíl, ale start do 1 s po zapnutí a do 0,5 s při probuzení uspaného přístroje mi nepřidadá nijak limitující. Než ji zvednu k oku, hledáček je připraven. K jeho kvalitě nemám výhrady, lze podle něj dokonce dobře manuálně zaostřovat (díky jasu a velikosti lépe než s optickým), se zvětšením pak úplně dokonale.

Co se týká ovládání kolečka, tady mi taky vadí ta nikoní konstrukce vypínače. Pomalu si zvykám ho ovládat prostřeníkem - je to docela praktické.

Zmíněná koncová cena může být negativem jen pro toho, kdo nenajde levnější. Dnes se A33 prodává v setu s 18-55 i za 17130 Kč.

Odpovědět na příspěvek

RE: Rychlost startu a další

Autor: JirkaJ. Muž

Založeno: 30.01.2011, 14:31

Plně souhlasím s TomemB.
Foták sice zatím nemám, ale protože mne zaujal, byl jsem si ho už několikrát zkusil v pražských prodejnách. A jako příznivec a dlouholetý uživatel zrcadlovek jsem byl příjemně překvapen. Ten hledáček se nedá srovnávat s různými některými ultrazoomy a jejich hledáčky. Kdo to neví, tak ani v první chvíli nemusí poznat, že to není optický hledáček přes hranol. Je jemný a rychlý. Umožňuje zobrazit více info (volitelně) a hlavně ukazuje svým jasem právě nastavenou expozici. A \\\"umělý horizont\\\", čili vodováhu. Plus můžete zapnout živý histogram - sice malý, ale funkční. To žádná zrcadlovka neumí. Takže napřed vyzkoušet a pak kritizovat. Vsadím se, že Nikon a Canon na něčem podobném intenzivně pracují...
Mějte se, Jirka.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Rychlost startu a další

Autor: Pavel Muž

Založeno: 31.01.2011, 11:50

JirkaJ.:
Mohl byste prosím posoudit jak se Vám a55 držela v ruce? Případně posoudit jeho další vlastnosti? Pro mne je zatím tento aparát fyzicky nedostupný - v blízkém okolí jej v žádné prodejně nemají. Proto o něm hledám všechny dostupné informace.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Rychlost startu a další

Autor: JirkaJ Muž

Založeno: 31.01.2011, 22:55

Zdravím Pavla (i ostatní)
Nechci se stavět do role experta, měl jsem to jen pákrát v ruce. Např. na Digimanii.cz je u testu velká diskuze, kde je i několik majitelů A33/55. Jeden to má jako doplněk k velkým zrcadlovkám Sony vč.FF a dost to chválí.
Mě se to moc líbilo a zatím bych do toho šel - chybí peníz... Je to malé a přitom plnohodnotné vč. nových využitelných věcí navíc. Drží se dobře až na to, že je to "nízké" a proto malíček je dole mimo. (viz test) Ale na to se dá zvyknout a jakoby tím podpírat tělo.
Na druhou stranu působí velmi solidně a ergonomicky materiál těla a zvláště bezva je pogumování celé pravé strany. Lze si přestavit v této konstrukci větší, vyšší tělo. Mělo by profi-držení a vešla by se tam pak větší baterie. Ale baterky jsou lehoučké a vždy je dobré mít ještě jednu.
Také to HDR je super - více než je zmíněno v testu. Zkusil jsem to v prodejně s expozicí na svítící panel a trojexpozice HDR dala dohromady snímek se slušně exponovaným okolím panelu. Asi jako barevný negativ, to digitál nikdy neuměl. Ale mají i jiné Sony a další.
Proti jiným levnějším a malým zrcadlovkám má většinu hlavího ovládání "venku", tj. na tlačítkách a to je důležité.
A pak mne láká to super-video v bleskurychlým přeostřováním. Je to jak na sport-foto, tak na video, ev. v dlouhým teleobjektivem. A na velký čip.
Prostě dost univerzální a přitom malá věc. Chce to samozřejmě objektivy, podle toho, co chce kdo fotit.
Jirka

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Rychlost startu a další

Autor: aes Muž

Založeno: 15.02.2011, 08:37

Konecne niekto k veci.Vsetci maju tony kritickych dristov o zbytocnostiach, pritom s realitou takehoto fotaku nikto neprisiel do kontaktu. Keby s tym prisiel prvy Nicanon, to by bolo slavy, to by bolo inovacie, ale ostatne su samozrejme sunky. Nicanon sa doposial zubami nechtami drzia skor starej ako dobrej klasiky a ked uz vylezu raz z nejakym vylepsenim, vypytaju za to aj neadekvatne sumy. Minule ma pobavilo, ako reklamny banner na Nikon D7000 prezentuje 100% hladacik, ktory uz je tu v danej triede par rokov u pentaxu od modelu K-7. Tak aka ze to je novinka?

Odpovědět na příspěvek

Noise

Autor: foxik Muž

Založeno: 20.01.2011, 08:44
Odpovědí: 16

se mi zda ze i na ISO 400 je tam docela velky sum , chmm

Odpovědět na příspěvek

RE: Noise

Autor: Martin Muž

Založeno: 20.01.2011, 12:48

To se ani nedivím, když v cestě ke snímači leží nějaké polopropustné zrcátko, které se nesklopí a snímač tedy přijde o část světla z objektivu, musí se to pak řešit zesílením signálu ze snímače.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Noise

Autor: mk Muž

Založeno: 20.01.2011, 16:07

Ta ztráta je 1/3 EV. Katastrofa, že?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Noise

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 20.01.2011, 16:15

Opravdu verite tomu, ze ztrata je 1/3EV? U beznych DSLR se na AF senzory posila vetsinou 1/3 veskereho svetla prochazejiciho objektivem, coz nicemu nevadi, protoze je to pred expozici. Mozna je to vic, nez je potreba, ale vazne pochybuji, ze Sony ma tak suprovy AF senzor, ze by mu stacilo o rad mene svetla, nez vsem ostatnim... Logicky to svetlo musi chybet bud na AF nebo na senzoru

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Noise

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 20.01.2011, 19:00

Vážený pane, EV je logaritmická stupnice, v níž 30% kupodivu odpovídá 1/3 EV.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Noise

Autor: Mattith-jah Muž

Založeno: 20.01.2011, 19:57

:D :D 30% EV sice je 1/3 EV, ale
EV, čili jednotka dynamického rozsahu (např. snímače) nemá s celkovým množstvím světla procházejícího skrz objektiv nic moc společného...
Prosím, doplňte mě někdo, jak lze k sobě vztáhnout 1/3 EV a 1/3 celkového světla. Mě se zdá, že téměř nijak.. EV je poměr, nikoli nějaká absolutní hodnota, jako celkové množství světla.
Nicméně si myslím, že zrcátko A33 bude zaclánět přibližně stejně nebo jen trochu méně, než klasická zrcadlovka. Můj názor.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Noise

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 20.01.2011, 21:11

"Hodnota expozice (EV) je definována jako nulová při času 1 s a cloně f/1.0. Měří se na záporné logaritmické stupnici o základu dvě – zvýšení o 1 EV tedy odpovídá polovině propuštěného světla." Cili ano, EV lze pouzit pro popis dynamickeho rozsahu, ale stejne tak lze vstahnout na absolutni mnozstvi svetla. Toliko k vysvetleni.

Nicmene ano, zrejme jsem mk spravne nepochopil a tento pohled take dava smysl a v tom pripade odpovidam, ze ano, 1/3EV povazuji treba pro mne osobne za "tragedii". Pokud si tento fotoaparat koupim na sport, protoze se to rychlosti primo nabizi, tak v hale mi 1/3 svetla bude chybet...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Noise

Autor: mk Muž

Založeno: 20.01.2011, 21:25

Ale tohle není foťák na sport, AF není zdaleka tak dobrý, aby stačil sedmi fps. A 1/3 EV znamená, že místo f2,8 1/500 s budu fotit s f2,8 1/400 s. Nic hrozného, rezervu v ISO má velkou.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Noise

Autor: Martin Muž

Založeno: 21.01.2011, 06:33

To právě nebudete muset fotit na 1/400, protože ten signál z toho snímače už bude zesílen tak, aby to odpovídalo normálu, ale tím se zase zvýší šum. Nemohu si pomoci, ale osvětlovat snímač přes nějaké zrcátko je nesmysl, proč se pak výrobci objektivů snaží o co největší světlost, když tento nefotoaparát pak pošle část světla někam jinam než na snímač, a to vše pro dosažení rychlejšího AF a rychlejšího sériového focení, i když jak píšete není tento přístroj určen na sport, tak na co???
Mattith-jah: u klasické zrcadlovky zrcátko nezaclání vůbec, protože se při expozici sklopí a objektiv bez jakýchkoli překážek promítá obraz na snímač, tady u toho nesmyslu zrcátko zavazí pořád.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Noise

Autor: R. Muž

Založeno: 21.01.2011, 14:51

Nevim jestli do toho nejdete moc selskym rozumem. Dle vseho se ztraci 1/3EV, coz je zcela zanedbatelne, 1/3 se ani nepozna jako chyba expozice, natoz kdyz je to korigovany jinak. Rozdil 1/3 ISO v sumu taky nepoznate. Proc vam vadi zrcatko obecne, kdyz je to komponent, ktery svym charakterem zcela zrejme nebude vnaset opticke vady. Je pravda, ze to kvalite neprida, ale ani meritelne neubere. Co je trochu k podivu tak jak to vlastne zalevelovat, zrcatko to nema, hodila by se tedy vetsi FPS, ale je to zase low end, AF nic moc .. bonus vidim ze je to tedy tichy...? Nevim kdo by to mel kupovat.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Noise

Autor: Martin Muž

Založeno: 26.01.2011, 06:46

Nevím, kde jste všichni přišli na to, že vlivem zrcátka se ztratí jen 1/3 EV? Protože to tu napsal mk, nebo kdo? Nastavení by mělo při stejných světelných podmínkách vyjít stejně, jako na ostatních fotoaparátech, protože pokud nastavíte při osvětlení scény EV=0 clonu f=1, čas 1s a citlivost ISO 100, musí být expozice správná, je to norma, proto se to jmenuje ISO. Typl bych si, že zrcátko odrazí nejméně třetinu světla (což může sice být i 1/3 EV, pokud budete fotit třeba noční ulici, ale může to být i 5 EV při focení krajiny ve dne) a snímač to zase přiměřeně zesílí a software odšumí:-/

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Noise

Autor: RUM Muž

Založeno: 21.01.2011, 12:38

Světlo není voda a to že ho část odejde na senzory AF zdaleka nic neznamená. Senzory AF jsou dost citlive i na neviditelnou část spektra, zejména IR. Proto taky zrcadlovka zaostří i přes 720nm IR filtr ikdyž v hledáčku není vůbec nic vidět. Nebo pomocné AF lampy mají vysokou svítivost v IR spektru, mnohem větší než tu viditelnou (hlavně červené světlo u systémových blesků.)

Skoro bych se vsadil, že zrcátko je navrženo tak, aby odráželo zejména vlnové délky, které se stejně odstraní na IR-cut filtru.
Samozřejmě, je to domněnka, protože nemám transmisní charakteristiku, ale inženýři v Sony nejsou žádní blbci a tohle jistě dobře vědí.

Komu se nelíbí, že tam je jeden člen v cestě navíc, tak skoro určitě není, protože zrovna supluje funkci IR-cut filtru, který mají ještě před senzorem všechny ostatní běžné zrcadlovky. Naopak může být předsunutí výhodou, protože se prach zachytí už na zrcadle mimo oblast DOF a i při vyšším clonění by prach nemusel být vidět.

Nicméně pro mně zůstane klasický optický hledáček stejně nedostižný, hlavně při focení za extrémně slabého světla (noční krajina pod otevřeným nebem), protože je vněm pořád něco vidět .
RUM

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Noise

Autor: mk Muž

Založeno: 21.01.2011, 13:06

Než úbytek světla, který prakticky ničemu nevadí, mají A33/55 kvůli konstrukci problémy s ghostingem:
http://www.d
preview.com/reviews/sonys
lta55/page13.asp

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Noise

Autor: RUM Muž

Založeno: 21.01.2011, 13:50

Hmm... Ale tak asi by mě to až tolik netrápilo, běžně totiž nad fotkama 1:1 neonanuji. Ikdyž při postprocessu ti duši asi ještě víc vylezou a to už by mohl být problém.

Hold každý koncept je o kompromisech. Na další model si určitě kluci od Sony pozvou na pomoc nějakého exorcistu v podobě super ténkého zrcadla, modifikováného sklonu, vylepšených antireflexních vrstev, nebo nějakou automatizovanou retuš pomoci firmwaru.
Mě to ale může být jedno, jak sem psal, stejně mám radši čistě optické hledáčky.
RUM

Odpovědět na příspěvek

RE: Ghosting

Autor: TomB Muž

Založeno: 21.01.2011, 22:36

Ghosting se opravdu dá najít, na normálních fotkách ale není. Našel jsem ho např. na nočních fotkách jako malého "ducha" ostrých bodových světel (tam, kde dochází z silné lokální přeexpozici). Kdo neví, že je to z A55 a že by tam nějaký ghosting mohl být, ten si toho nemůže všimnout.

Odpovědět na příspěvek

RE: Noční krajina

Autor: TomB Muž

Založeno: 21.01.2011, 22:29

Není nad to si to vyzkoušet - "noční krajina pod otevřeným nebem" je v hledáčku A55 (je stejný jako A33) vidět mnohem lépe než v optickém A350. Obraz sice šumí, ale je jasný a zřetelný. AF A55 se i v této situaci chytá mnohem spolehlivěji. Taková A700, neřku-li A900, na tom bude asi lépe, ale to je už jiná třída.

Prach se na chip stejně dostane, pro čištění se zrcátko musí zvednout (a také očistit).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Noční krajina

Autor: RUM Muž

Založeno: 23.01.2011, 21:22

OK... na vlastní kůži jsem tyto 2 nezkoušel, zajímalo by mně, jak zvládá třeba takovou scénu, kdy sedí lidi okolo ohně. Snad všechny stroje s elektronickým hledáčkem, co jsem měl v ruce vidí "bílý flek v černém tunelu". Třebaže samotná fotka s delším časem vypadá dobře.

Odpovědět na příspěvek

A další recenzent,

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 20.01.2011, 08:58
Odpovědí: 3

který se domnívá, že když je někde ve foťáku zrcátko, tak je to zrcadlovka...

To jsou pak zrcadlovkami i ty kompakty od Samsungu se zrcátkem vpředu - ba dokonce víc, protože se to zrcátko při focení autopotrétu používá jako hledáček, zatímco u A33/A55 NE!

A33/A55 jsou bezzrcadlovky, v terminologii tohoto serveru nezrcadlovky.

Odpovědět na příspěvek

RE: A další recenzent,

Autor: bob222 Muž

Založeno: 20.01.2011, 09:25

Vývoj ide tak dopredu, že bude nutné vytvoriť novú terminológiu, asi najlepšie by bolo zatiaľ používať označenia ako EVIL, SLT a pod.
P.S. Aj keď práve v tejto recenzii sa tomu "zrcátku" recenzent dosť venoval a princíp vysvetlil, tak by som z toho vedu nerobil.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: A další recenzent,

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 20.01.2011, 10:02

Nedělám z toho vědu. Ale začíná mě štvát celkový úpadek českých nejen bulvárních, ale i tzv. odborných médií. Na fotoaparat.cz taky vesele tvrdí, že jsou to zrcadlovky, na digiarena.cz zase místo purpurového inkoustu mají růžový a místo azurového bleděmodrý, za chvíli se dočteme, že nejnovější diesel jezdí na benzin nebo že v LED svítí rozžhavené wolframové vlákno...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: A další recenzent,

Autor: bob222 Muž

Založeno: 20.01.2011, 10:24

Oni v tom majú chaos všetci. Najnovšie jeden veľký internetový predajca vytvoril nvé kategórie v sekcii digifoto a okrem rôznych kategórií ako elektronická zrkadlovka má novú nazvanú PEN. A v nej má aj sony NEX, čo ma celkom pobavilo...

Odpovědět na příspěvek

Wow

Autor: Pítrs Muž

Založeno: 21.01.2011, 19:48
Odpovědí: 0

"Díky nepohyblivému zrcátku (v případě čištění snímače je lze mechanicky sklopit) je celý aparát též méně citlivý na otřesy (platí pří fotografování za horších světelných podmínek)" - co je tohle za pitomost? Asi tuším, co tím autor chtěl sdělit, ale nějak se nepovedlo...

Odpovědět na příspěvek

panu Březinovi

Autor: Petr Koláčný Muž

Založeno: 22.01.2011, 08:40
Odpovědí: 3

Vážený pane Březino,

kolik světla opravdu "spolkne" polopropustné zrcátko se dá snadno zjistit porovnáním s přístrojem, který ho nemá. Osobně si myslím, že to bude tak 0,3, max. 0,5 EV, což není nic tragického.
Těším se, že v nějakém příštím testu tuto zkoušku provedete, protože se asi budeme s novou soňáckou technologií setkávat častěji.
S pozdravem
Petr Koláčný

Odpovědět na příspěvek

RE: panu Březinovi

Autor: Martin Muž

Založeno: 23.01.2011, 09:46

A jak to chcete zjistit, máte možnost změřit skutečné množství světla dopadajícího na senzor? Porovnávat co dva různé fotoaparáty nastaví je zbytečné, ten se zrcátkem bude mít samozřejmě adekvátně zesílený signál ze senzoru. Nastavované údaje snad musí odpovídat nějaké normě, aby odpovídalo EV tabulce.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: panu Březinovi

Autor: Fotobob1 Muž

Založeno: 25.01.2011, 17:19

Také si myslím, že to tak snadno zjistitelné není. Každopádně foťák odšumuje jako divý, i nízká ISO jsou pěkně přežehlená filtrem - na něco co se snaží tvářit jako zrcadlovka (ač jí není) je to poměrně děsivý výstup bez detailů.

Hodnoty ztráty 1/3 nebo 1/2 EV se mi vůbec nezdají, to by ten AF senzor musel být fakt bystrozraký a pochybuji, že by fungoval za šera s tak nedostatečnou zásobou světelné informace.

Každopádn
ě je smutné, že jsme obvykle rádi za každé 1/2 EV o které jde pootevřít schopný objektiv a za co nejnižší ISO a zesilování na čipu a tady se do cesty postaví bariéra, jen aby šlo ostřit běžným AF senzorem při natáčení videa.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: panu Březinovi

Autor: zjs Muž

Založeno: 27.01.2011, 15:30

Se šumem je to katastrofa. Všechny zrcadlovky Sony včetně fullframe, tedy i ta skoro stejně drahá jako Nikon, má obrovský problém se šumem, který je odstraňován na úkor detailů.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: