Sony Cyber-shot DSC-RX1 v testu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Sony Cyber-shot DSC-RX1 v testu

27. prosince 2012, 15.14 | Fotoaparát měl firmware verze 1.0, stejně jako v případě, kdy jsem ho měl možnost vzít poprvé do rukou. Test jsem uskutečnil ve zkrácené a zjednodušené podobě, neboť jsem RX1 měl k dispozici pouze na víkend. Recenzi jsem zaměřil na ovládání přístroje a na obrazovou kvalitu s výběrem ze sad pořízených zkušebních snímků.

Ucelený přehled informací získáte, pokud si otevřete i předešlé články „Sony Cyber-shot RX1 poprvé v ruce“ a základní představení „Sony Cyber-shot DSC-RX1“.

Sony Cyber-shot RX1 - klasický 3/4 pohled

RX1 je špičkový kompaktní fotoaparát s jednoduchým, účelovým designem. Na prvním místě je praktičnost a flexibilita, která je dovedena až k vysoké míře individuálního přizpůsobení potřebám zkušeného uživatele. Stejně dobře ale fotoaparát poslouží i nezkušeným a všem uživatelům, kteří využijí jeho automaticky fungující systémy a programy spolu s kvalitami plnoformátového snímače.

Sony Cyber-shot RX1 en face

Sony Cyber-shot RX1 v praxi, kvalita obrazu, zkušební snímky

test

Systém fotoaparátu viditelně nezvyšuje kontrast hran, třepení je minimalizované, dobře je nastavena také míra ostření a prokreslení detailů. Uživatel samozřejmě také může využít obrazové soubory RAW (formát Sony ARW 2.3), které zpracuje až následně s využitím výkonného editačního programu a se zobrazením na velkém monitoru.

LCD: volby typu, velikosti a formátu souborů

Menu s volbou typu a velikosti obrazových souborů a formátu – poměru stran obrazu.

ostrost

Snímek hřbetů knih různých barev, detailů a struktur pro posouzení ostrosti a podání jemných detailů obrazu a vlivu různé hodnoty citlivosti. Vlevo ISO 200 (čas expozice byl 0,8 s), vpravo ISO 1600 (čas 1/10 s). Clonové číslo bylo v obou případech 8, barevnost i další nastavení standardní (“firemní“).

zkreslení, cl 2,0 - default

Optické zkreslení obrazu je viditelné. Projevuje se také postupné tmavnutí obrazu směrem ke krajům – rohům a barevná odchylka. Nejvýraznější jsou tyto projevy přirozeně při úplném odclonění. Ve všech případech byla citlivost 100 ISO. Zde clonové číslo 2,0 a čas 1/13 s.

zkreslení, cl 2,0 - eliminace

Clonové číslo 2,0 a čas 1/15 s, ale využity funkce firemního software pro optimalizaci stínování, barevné odchylky a optického zkreslení.

zkreslení, cl 2,8 - default

Clonové číslo 2,8 a čas 1/8 s, funkce firmware pro optimalizaci obrazu nepoužity.

zkreslení, cl 11 - default

Clonové číslo 11 a čas 2 s, funkce firmware pro optimalizaci obrazu nepoužity.

zkreslení, cl 11 - eliminace

Clonové číslo 11, čas 1,6 s a funkce firmware pro optimalizaci obrazu zapnuty.

kompenzace vad objektivu

Zobrazení menu s funkcemi kompenzace vad objektivu: vinětace, barevné odchylky a geometrického zkreslení obrazu (v tomto případě soudečkového).

šum

Digitální šum roste spolu s citlivostí, viditelný je přibližně od hodnoty ISO 2000, ale do ISO 5000 je minimalizovaný a projevuje se hlavně barevný. Od vyšších hodnot roste i podíl jasového šumu. Více se projevuje od středních po tmavé tóny obrazu. Ekvivalent citlivosti ISO má rozsah 50 až 25 600 s možností rozšíření až na extrémní hodnotu 102 400 s využitím funkce vícesnímkového snížení šumu.

šum - reálné prostředí

Obrazový šum u záběru z reálného prostředí. Vlevo citlivost 200 ISO (čas expozice 0,8 s), vpravo 1600 ISO (čas 1/10 s). Použil jsem clonové číslo 8.

LCD: fce redukce šumu

Uživatel má k dispozici funkci pro snížení míry šumu. Zatímco u dlouhých časů expozice lze redukci šumu jen buďto zakázat, nebo povolit, při použití vysokých hodnot citlivosti lze redukci šumu zakázat, anebo vybrat jeden ze dvou stupňů a zvolit nízké, nebo normální snížení šumu. Jak se působení této funkce projevuje v praxi, to můžete posoudit na následujících ukázkách. Vždy byla nastavena citlivost ISO 25 600.

redukce šumu I

Na první ukázce je výřez zkušební tabulky. Čas expozice byl 1/3200 s a clonové číslo 11.

redukce šumu II

Na druhé snímek z reálného prostředí – hřbety knih s různými barvami a texturami. Čas 1/160 s, clona 8.

redukce šumu III

A na třetí je v popředí drobný předmět (výřez). A opět čas 1/160 s a clona 8.

wb

Reprodukce barev byla ve standardním nastavení realistická. Plná automatika v případě žlutého žárovkového světla pracovala s minimálním posunem k teplejšímu podání a režim Žárovka byl poměrně přesný.

LCD: wb - možnosti

Pro vyvážení bílé barvy lze použít plně automatický režim, jeden ze sedmi přednastavených režimů [jasné denní světlo, stín, zataženo, žárovka, 4× zářivka – s teplým, studeným, bílým denním a s normálním denním světlem (-1, 0, +1, +2), blesk], vyvážení také lze jemně doladit a možné je i vyvážení uživatelské s tím, že přístroj disponuje pamětí pro tři různá vyvážení.

LCD: wb - teplota chromatičnosti

Nechybí ani možnost nastavit přímo barevnou teplotu světla v Kelvinech, a to v rozsahu od 2500 do 9900 K.

Výběr z dalších zkušebních snímků a tvůrčích možností

digiefekty

Pro barevné úpravy můžeme použít sadu digitálních filtrů a také nástroj pro uživatelské úpravy. K dispozici jsou volby fotoaparát pro děti, barvy v tónech popu, posterizace, retro, měkký efekt high-key, částečné odbarvení, monochromatický záběr s vysokým kontrastem, měkké zaostření, HDR malování, sytý monochromatický záběr, miniatura, akvarel a ilustrace. Vybrané ukázky jsou pořízeny při nastavené citlivosti 400 ISO.

barevná izohélie

Digitální efekt barevné posterizace, respektive izohélie – obraz s výrazně sníženým počtem tonalit. Citlivost 400 ISO, čas 1/4 s a clona 2,0.

LCD: tvůrčí styly

K dispozici jsou samozřejmě také tvůrčí styly spolu s možností upravovat základní parametry obrazu – kontrast, ostrost a sytost barev (s výjimkou u černobílého podání).

LCD: tvůrčí styly - černobílé podání

U snímků v šedé škále je možno upravovat kontrast a ostrost.

sytost barev

Uživatel má tudíž mnoho možností pro různé barevné i jiné úpravy obrazu. Zde normální barevné podání a upravené, s živýmí, pestrými barvami. Citlivost opět 400 ISO, čas expozice 1/50 s a clonové číslo 2,0.

sépie

Sépiově hnědé podání, vlevo základní, vpravo s úpravou kontrastu a sytosti. Citlivost 400 ISO, čas 1/40 s a clona 2,0.

čb

Černobílé podání, respektive ukázka, jak systém přístroje převede barevné tóny do šedé škály. Plus možné uživatelské úpravy kontrastu a využití tvůrčího digitálního filtru s efektem monochromatické izohélie.

LCD: DRO a HDRI

Fotoaparát disponuje i funkcí optimalizace dynamického rozsahu a funkcí pro zobrazování s vysokým dynamickým rozsahem, a to v rozsahu až 6 EV.

plenér v přímém protisvětle

Snímek městské krajiny v protisvětle. Citlivost 200 ISO, čas 1/160 s a clona 11.

plenér v přímém protisvětle v HDR zobrazení

Stejný snímek městské krajiny v protisvětle, ale s využitím zobrazení s vysokým dynamickým rozsahem. Citlivost 200 ISO, čas 1/160 s a clona 11.

přímé protisvětlo v HDR zobrazení - slunce v záběru

Obdobný snímek městské krajiny v protisvětle se sluncem v záběru. Opět s využitím funkce zobrazení s HDR. Citlivost 200 ISO, čas 1/100 s a clona 22.

přímé protisvětlo v HDR zobrazení - slunce v záběru na výšku

A ještě dva obdobné snímky, ale orientované na výšku. Citlivost opět 200 ISO, vlevo clona 22 a čas 1/160 s, vpravo clona 16 a čas 1/320 s.

městská krajina I

Městská krajina I. Čas 1/100 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.

městská krajina II

Městská krajina II – širokoúhlý formát. Čas 1/80 s, clona 10 a citlivost 100 ISO.

panorama

Městská krajina III – panoramatický obraz s využitím funkce plynulého snímání panorám. Čas 1/500 s, clona 4,5 a citlivost 100 ISO.

svítání I

Svítání I. Čas 30 s, clona 22 a citlivost 100 ISO.

svítání II

Svítání II. Čas 3,2 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.

svítání III

Svítání III. Čas 0,4 s, clona 11 a citlivost 2000 ISO.

Sony Cyber-shot RX1 - blesk

Přístroj disponuje malým výklopným bleskem se směrným číslem 6 (m/100 ISO). Efektivní dosah záblesku má při použití funkce „ISO Auto“ rozsah od 0,75 m až do 21,7 m a při nastavení citlivosti ISO 25 600 je dosah až 43,3 m. Blesk je synchronizován s mnoha časy expozice až po 1/2000 s, disponuje automatickým režimem, má režim doplňkového záblesku, umožňuje použít synchronizaci na 1., nebo 2. lamelu závěrky, nastavit lze režim vypnutého blesku, využít funkci blesku s automatickou synchronizací podle denního světla se zkušebním zábleskem a k dispozici je i bezdrátový režim umožňující bezdrátové ovládání sestavy kompatibilních blesků. Nechybí funkce korekce efektu červených očí.

detailní pohled na blesk

Reflektor blesku je umístěn na dvoudílném výklopném držátku...

ovládací prvek určený pro vyklopení blesku

... a vyklápí se posuvným prvkem v levé horní části zadní stěny přístroje.

univerzální přípojka pro externí příslušenství

Fotoaparát je vybaven i univerzální přípojkou pro externí příslušenství, kterým mohou být různě výkonné a různě koncipované externí blesky, anebo jiné externí příslušenství od hledáčků přes velké displeje až po mikrofony. Má středový kontakt jako standardní aktivní sáňky, ale navíc ještě v přední části řadu drobných elektronických kontaktů.

drátěná spoušť

Spoušť je opatřena standardním závitem, který umožňuje použít klasickou „drátěnou“ spoušť – pro snímky s využitím stativu, jako jsou třeba následující fotografie drobného předmětu bez použití výklopného blesku a s jeho využitím.

malý objekt bez blesku

Malý objekt bez blesku, s využitím přirozeného, stávajícího světla. Citlivost byla v obou případech 400 ISO, vlevo clona 2,0 a čas 1/800 s, vpravo clona 5,6 a čas 1/160 s.

malý objekt s bleskem

Malý objekt s využitím výklopného blesku tak, aby byl osvětlen citlivě, aniž by vrhal na pozadí rušivý stín. Různá síla záblesku, třetí snímek s výraznějšími barvami, citlivost 250 ISO, čas 1/100 s a clona 5,6.

kočka

Kočka s lehkým přisvícením pomocí interního blesku. Citlivost 1600 ISO, clona 2,0 a čas 1/40 s.

hloubka ostrosti

A na závěr dvojice snímků s velkou a malou hloubkou ostrosti. Nahoře clona 22 (čas 2,5 s), dole clona 2,0 (čas 1/40 s); citlivost v obou případech 400 ISO.

přepínač režimů: normální/makro

U snímků tohoto typu lze s výhodou využít funkční řešení objektivu Carl Zeiss Sonnar T* 35 mm 1:2,0 – přepínač ve střední části, který umožňuje volit mezi normálním režimem a makrorežimem pro záběry zblízka. V základní poloze je rozsah zaostřovací vzdálenosti od 30 cm do nekonečna a pootočením kroužku na objektivu ke druhé rysce dojde k posunu ohniskové skupiny optických prvků s tím, že v tomto režimu makro je rozsah zaostřovací vzdálenosti 20 až 35 cm od roviny obrazu.

V přední části objektivu je vroubkovaný otočný prstenec pro jemné „ruční ostření“. A nejblíže k tělu fotoaparátu je klasický otočný prstenec pro nastavení clonových čísel – od základního 2,0 po nejvyšší 22. Devítilamelová irisová clona má optimalizovaný kruhový otvor, což se odpovídajícím dílem projevuje na přirozeném a působivém charakteru rozostřených oblastí obrazu.

přepínač režimů ostření

Co se týče základních režimů zaostřování, přepínač na přední stěně nabízí tři: AF, DMF, MF. Uživatel tudíž může využívat výhody automatického zaostřování, ale pokud je to vhodné, může toto systémem přístroje nastavené zaostření jemně upravit, a to při nastavení všech režimů AF s výjimkou AF Tracking pro sledování vybraného objektu, anebo může využít funkci MF Assist se zvětšeným náhledem na displeji. Zvětšení 5,9× je možno ve středu záběru v režimu MF, anebo lze zvětšit zvolený AF bod v režimu DMF. Stiskem středového tlačítka multiovladače lze docílit zvětšení 11,7× pro velmi přesné zaostření, otočné ovladače umožňují posun polohy zvětšeného detailu záběru.

manuální ostření

„Ruční ostření“ uvádím v uvozovkách, poněvadž otáčení kroužku iniciuje elektronický systém, který ostření řídí. Ovšem je třeba říci, že systém funguje výborně, vhodně reaguje i na velmi jemné pootočení ostřicího kroužku. Přirozeně, vzhledem k potřebě provádět přesné zaostření na zvětšeném náhledu na obrazovce, je „ruční ostření“ vhodné jen pro fotografování, kdy máme dostatek času na kompozici i zaostření, jinak je třeba využívat autofokus. Ten funguje spolehlivě a za dobrých a běžných světelných podmínek poměrně rychle, zhoršení osvětlení scény se však na jeho funkčnosti a rychlosti odpovídajícím způsobem projeví. Zejména u záběrů zblízka můžeme využít pomocné osvětlení autofokusu, které během testů až na výjimky fungovalo spolehlivě.

Pro ruční ostření je k dispozici také funkce Peaking, která na displeji indikuje a barevně zvýrazňuje hrany v záběru, které mají nejvyšší kontrast. Uživatel má na výběr tři barvy a tři intenzity zvýraznění hran. Funkce funguje velmi dobře, problémy má jen za velmi špatných světelných podmínek, kdy systém fotoaparátu nemůže detekovat kontrast scény.

Sony Cyber-shot RX1 - zadní stěna

Barevná obrazovka typu TFT LCD Xtra Fine RGBW “WhiteMagic“ s úhlopříčkou 3 palce (cca 7,6 cm), poměrem stran 4:3 a rozlišením 1,229 milionu obrazových bodů poskytuje kvalitní zobrazení a umožňuje vcelku dobře využívat výše zmíněné funkce pro přesné zaostření. Přesto předpokládám, že většina uživatelů si pořídí externí hledáček, a to buďto optický průhledový FDA-V1K, anebo elektronický FDA-EV1MK s měkkou očnicí a možností až 90° vyklopení okuláru.

LCD: některé možnosti uživatelského určení funkcí pro tlačítka

Napravo od obrazovky je otočné kolečko se středovým tlačítkem pro potvrzování voleb, nad kterým jsou tlačítka pro uzamknutí expozice a rychlé zobrazení nabídky funkcí a pod kterým je tlačítko pro vstup do menu a mazání snímků, všechna ovšem s uživatelsky nastavitelnou funkčností. Nahoře je vodorovné otočné kolečko, umožňující měnit časy expozice a upravovat nastavení v pružném programu (Program Shift). Vedle něj je tlačítko pro zobrazení nasnímaných snímků nebo přehrávání videoklipů. Pro zahájení a ukončení záznamu videoklipu je obdobně jako u fotoaparátu Alfa NEX-6 na zaoblené hraně v horní pravé části přístroje vyhrazené tlačítko. Je miniaturní a zapuštěné do měkké výplně madla, aby nemohlo dojít k jeho nechtěnému stisku – náhodnému spuštění záznamu videa. Videozáznam lze zahájit v jakémkoli režimu fotografování, ale uživatel má možnost nastavit omezení a umožnit snímání videa pouze je-li na voliči režimů nastaven režim Film.

Sony Cyber-shot RX1 shora

Uživatelské tlačítko “C“ umožňuje nastavit pro některou z 26 funkcí, kupříkladu citlivost ISO, vyvážení bílé, kompenzace zábleskové expozice, DRO/Auto HDR nebo kreativní styly a digitální obrazové efekty, ale také třeba změna režimu měření expozice, funkce Smart Teleconverter, zoom zaostření pro ruční ostření, případně funkce jako detekce tváří v záběru a detekce úsměvu, ale i pro přiřazení funkcí pěti zadním tlačítkům.

informace o snímku a indikace nastavených parametrů a funkcí

Dobré možnosti ovládání poskytuje také zobrazení „Rychlé navigace“ s nabídkou funkcí, zobrazením nastavených parametrů a s pohotovou realizací potřebných změn.

zobrazení umělého horizontu

Praktickou pomocí při komponování snímků je zobrazení umělého horizontu či virtuální vodováhy. Její provedení je obdobné jako u SLT fotoaparátů a kompaktů NEX Sony. Vnější segmenty indikují naklopení vpravo/vlevo, vnitřní pak vpřed/vzad. Vodorovná pozice je indikována zeleným svitem.

Další důležité detaily

baterie a paměťová karta

Jako zdroj energie slouží dobíjecí 3,6V lithium-iontová baterie NP-BX1 s kapacitou 1240 mAh, což představuje energii 4,5 Wh. Dobíjet ji lze bez vyjmutí z fotoaparátu přes rozhraní USB, a to buď pomocí notebooku nebo jiného počítače, anebo z elektrické zásuvky. Plně nabitá baterie umožňuje v normálním fotografickém režimu pořídit asi 220 až 270 snímků, nebo přibližně 110 minut videozáznamu. Určitě je dobré mít připravenu ještě jednu plně nabitou záložní baterii.

Vedle baterie je slot pro paměťovou kartu. Použít je možno buďto Memory Stick Duo, Memory Stick PRO Duo, Memory Stick PRO Duo High Speed, Memory Stick PRO-HG Duo, Memory Stick Micro nebo Memory Stick Micro třídy 2, anebo Secure Digital, Secure Digital High Capacity, Secure Digital eXtra Capacity, případně i microSD a microSDHC. Ilustrace zároveň dokládá i to, že závit pro stativ je kovový a umístěný v ose objektivu.

konektory

Konektory jsou chráněny krytem, který lze otevřít po mírném vysunutí. Pro připojení je k dispozici Micro HDMI výstup a vícefunkční konektor sdružující Micro USB 2.0 Hi-Speed a AV výstup, třetí zdířka je určena pro konektor externého mikrofonu.

Sony Cyber-shot RX1 lehce zboku

Co ukázal test

Podle všech předpokladů potvrdil, že Sony Cyber-shot RX1 je přístroj pro „fajnšmekry“ a náročné uživatele, ať už ho budou používat pro pohodlné fotografování (a natáčení videa) pomocí samočinných systémů řízených umělou inteligencí, anebo ho použijí pro vážnou tvorbu s využitím ručního ovládání a nastavení všech parametrů expozice. Otočný volič režimů nabízí plnou automatiku, přístup k volbě scénických programů, sadu režimů P/A/S/M, funkci Sweep Panorama, režim Video plus tři paměti pro uživatelská nastavení. Automatiku lze nastavit tak, že funguje jako „běžný“ automatický režim řízený umělou inteligencí, která vybírá vhodné scénické programy, anebo Superior Auto, který pro dosažení optimalizovaného obrazu využívá i speciální vícesnímkové programy, kupříkladu HDRI – zobrazování s vysokým dynamickým rozsahem s typickým zvýrazněním detailů a struktur obrazu i reprodukcí barevných tónů. Všichni uživatelé také mohou těžit z použitého obrazového senzoru, který je nejen velký a má vysoké rozlišení, ale také velmi citlivý a má vysoký dynamický rozsah, a z objektivu, který je pro tento snímač optimalizován.

Zkušební fotografování bylo příjemné. Cyber-shot RX1 je průkopnický fotoaparát, který nepřináší jen nejnovější technologie, ale čerpá také to nejlepší z historického vývoje fotografických přístrojů, a to nejen z hlediska použitého objektivu a možností manuálního ovládání, ovšem v současném digitálním provedení. Přiznám se, že mi dokonce připomněl jeden z fotoaparátů, které jsem měl jako kluk – „východoněmecký“ Carl Zeiss Werra s objektivem Jena T 50 mm 1:2,8. Také RX1 má odolné kovové tělo, jednoduchý, účelový design i koncepci ovládání a příjemný vnější potah. Řešení a rozmístění ovládacích prvků umožňuje vybírat potřebné funkce, nastavovat hodnoty clony, času a dalších veličin a ovládat přístroj prsty obou rukou tak, aby vše bylo snadné a pohotové. Uživatel má navíc možnost využít několik přímých ovladačů a také pět uživatelsky programovatelných tlačítek, díky kterým si může ovládání zcela přizpůsobit svým osobním nebo momentálním potřebám.

Kvalita obrazu je za dobrých a mírně zhoršených podmínek výborná až vynikající. Fotoaparát umožňuje pořizovat působivé snímky a videoklipy. Míru vinětace a barevné odchylky v okrajových částech obrazu, pokud pracujeme s nízkými čísly clony, nebo s plně odcloněným objektivem, lze snížit využitím funkcí, které fotoaparát nabízí, a stejně tak i zkreslení obrazu. Obdobně můžeme využít funkce pro snížení digitálního šumu, musíme-li využít vysoké až extrémní hodnoty citlivosti a při použití dlouhých časů expozice. Celková reprodukční charakteristika obrazu je velmi kvalitní, pokud je třeba, lze využít funkce pro zvýšení dynamického rozsahu, reprodukce barev je realistická, ostrost a prokreslení jemných detailů obrazu jsou vynikající. S hloubkou ostrosti lze výborně pracovat a pokud je třeba zvýraznit ostrý hlavní skladebný prvek na rozostřeném pozadí, lze dosáhnout velmi příjemného charakteru rozostření obrazu.

_______________________________________________________________________________________

Megapixel - logoZjistěte aktuální cenu, dostupnost a také podrobné parametry digitálního fotoaparátu Sony Cyber-shot DSC-RX1.

Přílohy: