Sony Cyber-shot DSC-T30 - stabilizovaný kompakt s vysokým rozlišením v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Sony Cyber-shot DSC-T30 - stabilizovaný kompakt s vysokým rozlišením v praxi

1. června 2006, 00.00 | Další "téčkový" ultra-tenký kompakt od Sony je na světě. Jeho celé jméno zní Cyber-shot DSC-T30 a disponuje kromě velice kompaktních rozměrů, také optickou stabilizací obrazu, vysokou citlivostí až ISO 1000, velkým 3,0" displejem a efektivním rozlišením 7,2 MPix.

{Základní popis}

Společnost Sony uvádí na trh digitální fotoaparát řady Cyber-shot s označením T30. Po modelech T1, T3, T5, T7 nebo po nedávno uvedené T9, se tak rodinka malých, stylových a funkčně nabitých kompaktů rozšiřuje o další přírůstek. Nová "té-třicítka" nabídne kompaktní rozměry a hmotnost, rozlišení 7,2 MPix, 3x optický zoom a stabilizátor obrazu Super Steady Shot. Kromě toho opět nechybí ani osvědčený obrazový procesor typu Real Imaging - pro lepší kvalitu snímků a jejich rychlejší zpracování. Svou novinku Sony opět vybavil optikou Carl Zeiss a nechybí ani velký LCD displej s úhlopříčkou 3,0”. Výrobce nám poskytl sice zatím před-produkční model T30, nicméně mělo by se jednat již o finální verzi (během celé recenze jsme nezaznamenali žádné nestandardní chování testovaného vzorku).

Sony Cyber-shot T30 rozhodně své kategorii - malých stylových kompaktů, ostudu neudělá. Plášť aparátu tvoří hliník, barva stříbrná. Celý povrch nabídne drsnější povrch, což napomáhá snazšímu držení a manipulaci s přístrojem. Barva je stříbrná. Rozměry a hmotnost: 95 x 56,5 x 23,3 mm a 139 g (respektive 169 g - včetně paměťového média a akumulátoru). Plášť přístroje tvoří hliník, v provedením stříbrném. Na přední stranu umístil výrobce posuvný panel, pod nímž se skrývá objektiv Carl Zeiss Vario-Tessar s trojnásobným optickým přiblížením. Konstrukce objektivu byla z důvodu malých rozměrů (především ultra-štíhlému profilu) zapouzdřena a uložena na plocho.

Na čelní straně naleznete kromě objektivu také pomocné světlo autofocusu a interní blesk. To vše je ale v klidovém stavu chráněno posuvným panelem, jehož odsunutím (směrem dolů) zároveň také aktivujete fotoaparát. Kromě toho přední stranu ještě zdobí decentní stylová lišta (s nápisem Cyber-Shot), kovové očko pro uchycení řemínku na zápěstí a logo výrobce. Zadní straně dominuje rozměrný LCD displej s úhlopříčkou 3,0" s rozlišením 230 000 bodů. Displej je vybaven technologií Clear Photo LCD Plus, která zlepšuje rozlišení a jas displeje. Zároveň výrobce umístil mezi displej a ochranné sklo hladkou antireflexní vrstvu, která potlačuje odlesky a umožňuje tak lepší čitelnost i na přímém protisvětle.

Na zadní straně leží kromě displeje pak již jen křížový multifunkční ovladač (s potvrzovací klávesou uprostřed), který je lemován celkem čtyřmi klávesami (Menu, Displej, Koš a Preview). V horním pravém rohu pak ještě leží kolébkový ovladač optického zoomu a nad displejem (na horní hraně aparátu) je třípolohový přepínač, kterým měníte režimy (prohlížení, fotografování, kamera). Na vrchní straně fotoaparátu je klávesa spouště, hned vedle ní vlevo leží tlačítko pro zapnutí / vypnutí aparátu, a na protilehlé straně od spouště je klávesa pro aktivaci stabilizátoru obrazu. Na pravém boku jsou pak již jen dvířka, pod kterými se skrývá paměťové médium (typu Memory Stick Duo Pro) a akumulátor. Na dno přístroje umístil výrobce zdířku pro připojení USB kabelu pro komunikaci s PC, dále kovový závit pro umístění kompaktu do stativu a kromě toho zde můžete zpozorovat také sedmero malých otvorů, pod kterými je umístěn reproduktor.

Přístroj fotografuje na základě snímače typu Super HAD CCD, který nabízí efektivní rozlišení 7,2 MPix a úhlopříčkou 1/2,5". Fotografovat tedy můžete do maximálního formátu 3 072 x 2 304 bodů. Citlivost můžeme měnit podle potřeby od ISO 80, přes ISO 100, 200, 400, 800 až po maximální hodnotu ISO 1000. Pro redukci šumu je stejně jako u posledních modelů Sony použita technologie Clear RAW NR. To však neznamená, že tento model umí zpracovávat snímky do RAW formátu. Ukládání probíhá samozřejmě pouze v JPEGu. Kromě statických snímků můžeme natáčet také ozvučené videosekvence s rozlišením až 640 x 480 bodů ve dvou frekvencích snímkování (s frekvencí 30 snímků za sekundu nebo 25 snímků za sekundu). Měření expozice lze nastavit buďto celoplošně, se zdůrazněným středem a nebo bodově. Expozici nastavuje pouze automatika a uživatel může její měření (možno nastavit různé způsoby měření) ovlivňovat pouze pomocí kompenzace +-2 EV po 1/3 EV krocích. Čas expozice se pohybuje od 1/1 000 s do 30 s. Pro lepší kontrolu máme k dispozici i zobrazení histogramu.

Optika je zde použita již tradičně Carl Zeiss Vario-Tessar. Skládá se z 11 elementů, řazených do 9 skupin. Rozsah zoomu je zde trojnásobný a to díky ohniskovému rozsahu od 6,33 mm do 19 mm (ekvivalent ohniska na 35mm kinofilm je 38 - 114 mm). Světelnost se pohybuje v rozmezí F3,5 - 4,3. Pětibodové automatické zaostřování pracuje v režimech Normální, Makro a Lupa (ekvivalent SuperMakra). V normálním režimu AF ostří od 50 cm, v režimu Makro od 5 cm a v režimu Lupa již od cca 1 cm. Ostření lze nastavit buďto na plně automatické - AF a nebo na pevné. AF nabízí možnosti: vícebodové, jednobodové a se zaměřením na střed. Kromě toho můžete zvolit též pevné (manuální) zaostření a to na vzdálenosti: 0,5 m, 1 m, 3 m, 7 m a nekonečno. Sony Cyber-Shot DSC-T30 nabízí také optický stabilizátor obrazu Super SteadyShot, který automaticky vyrovnává vliv drobných vibrací a chvění ruky. Stabilizátor můžete zapnout i v režimu kamery - snímání videozáznamů.

Kromě plně automatického režimu můžete dále nastavit režim Program (kde lze měnit Nastavení vyvážení bílé barvy, Citlivost a podobně), nebo využít některý z 9 přednastavených scénických režimů: Vysoká citlivost, Soumrak, Portrét za soumraku, Zamlžení, Krajina, Rychlá závěrka, Pláž, Sníh, Ohňostroj. Interní blesk nabízí možnosti: automatický, vypnuto, zapnutý a pomalá synchronizace. Funkce vyvážení bílé barvy zahrnuje režimy: automatický, denní světlo, oblačno, zářivka, žárovka, blesk. Možnost manuální kalibrace nastavení vyvážení bílé zde chybí. Při prohlížení snímků můžete využít funkce prohlížení s hudbou (k tomu slouží samostatné tlačítko). Interní paměť disponuje kapacitou 58 MB, kromě toho se data ukládají na paměťové karty Memory Stick Duo nebo Memory Stick PRO Duo. Jednotlivé fotografie lze pořizovat i v režimu 16:9 - pro zobrazování na širokoúhlých televizorech. K fotografiím lze aktivovat funkci histogramu.

Použitá technologie stabilizace obrazu "Super SteadyShot" snižuje chvění a zajišťuje ostré snímky, bez nežádoucího "bluru" (rozmazání). Optický stabilizátor obrazu Super SteadyShot automaticky vyrovnává drobné vibrace a chvění ruky. Nechtěný pohyb fotoaparátem, způsobující rozmazání, je vyhodnocen, zpracován a čočky v objektivu se nastaví tak, aby otřes kompenzovaly. Sony zde opět použilo obrazový procesor Real Imaging Processor, který se stará o rychlejší pracovní časy (spouštění fotoaparátu) a zároveň zlepšuje reprodukci barev a zdokonaluje poměr signálu k šumu. Výsledkem jsou tak vyhlazenější snímky, ovšem daní za to je určitá ztráta v detailech. Další nově použitá technologie pro redukci šumu - Clear RAW NR, snižuje hladinu šumu v barevné i jasové složce obrazu a umožňuje snímání při podstatně vyšších citlivostech (až do maximální hodnoty ISO 1000).

[-more-]{Menu a ovládání}

Ovládání a práce v menu

Jak jsme již naťukli v úvodu, aparát se zapíná a vypíná odsunutím (a zasunutím) předního krytu. Další způsob spočívá ve stisku klávesy "Power". Toto tlačítko leží na horní hraně kompaktu, stejně tak jako spoušť a klávesa pro aktivaci / deaktivaci optického stabilizátoru. Kromě této trojice kláves leží na horní liště ještě třípolohový přepínač, kterým přecházíte z režimů fotografování, filmování nebo prohlížení snímků. Ostatní ovládací prvky najdete na zadní straně přístroje - všechny jsou situovány do pravé čtvrtiny zadní stěny (napravo od displeje). Hlavní ovládací prvek představuje křížový multifunkční ovladač, kterým listujete v menu a zároveň s ním měníte nejběžněji používané funkce jako jsou režimy blesku (nahoru), režim ostření (vpravo), samospoušť (vlevo) a rychlý náhled (vlevo - zobrazí poslední pořízený snímek). Uprostřed multifunkčního ovladače leží klávesa pro potvrzení volby.

V horním pravém rohu je kolébkový ovladač sloužící k ovládání optického zoomu (v režimu fotografování a videokamery) nebo ke zvětšování náhledu (v případě prohlížení fotografií). Další ovládání tvoří již jen čtveřice tlačítek: Menu, Displej, Koš, Preview. První klávesou (Menu) vstupujete do hlavní nabídky. Klávesa Displej přepíná mezi třemi režimy zobrazení: pouze náhled, náhled s informacemi (režim fotografování, funkce blesku, rozlišení, komprese JPEGu, ISO, místo v paměti) a náhled s informacemi a živým histogramem. Tlačítko Koš funguje v režimu prohlížení k mazání, ale v režimu fotografování a videokamery s ní naopak můžete měnit velikost (rozlišení). Poslední klávesou (Preview) spouštíte slideshow, kde máte možnost automatického prohlížení všech fotografií a to i s hudebním doprovodem.

Menu se skládá ze dvou úrovní - základní a hlavní. Do menu vstoupíte stiskem stejnojmenné klávesy, přičemž se ve spodní části displeje zobrazí lišta základní nabídky. Zde lze měnit nejpoužívanější parametry: Fotoaparát (scénické režimy), Barevné filtry (normální, živý, přírodní, sépie, černobílý), Kompenzaci expozice, Způsob ostření (vícebodový AF, Zaměření na střed, Manuální krokový - 0.5 m, 1.0 m, 3.0 m, 7.0 m a nekonečno), Režim měření expozice (celoplošný, se zdůrazněným středem, bodový), Vyvážení bílé barvy (Auto, Denní světlo, Oblačno, Zářivky, Žárovky, Blesk), ISO, Kvalita snímků (lepší, standardní), Způsob snímání (normální, série, velká série), Kontrast (3 úrovně), Ostrost (3 úrovně) a Nastavení. Poslední položkou se dostanete po hlavního menu - Nastavení. Máme zde 5 záložek: Dvě pro fotoaparát (Fotoaparát 1, Fotoaparát 2), Nástroj vnitřní paměť, a dvě záložky Set-Upu - Nastavení 1, Nastavení 2.

Záložky "Fotoaparát 1 a 2" umožňují měnit Režim AF, Digitální přenos, Redukce červených očí, Asistenční světlo AF, Automatické prohlížení a Stabilizace obrazu (tu lze nastavit buďto jen při snímání nebo průběžně). Nástroj vnitřní paměti formátuje interní paměť přístroje. Poslední dvě položky (Nastavení 1 a 2) nabízejí možnosti změn Import hudby, Formátování hudby, Podsvícení LCD displeje, Zvuky, Jazyk, Inicializace, Číslo souboru, Spojení přes USB port, Videovýstup a Nastavení hodin. V režimu kamery je nabídka stejná jako v režimu fotografování. V režimu prohlížení můžete v základní nabídce provádět základní operace jako jsou: Ochrana, Přímý Tisk/Sdílení, Slideshow, Změny velikosti, Rotace, Výřez a Nastavení.

[-more-]{Hodnocení kvality snímků}

Sony CyberShot DSC-T30 fotografuje celkem na šest různých citlivostí: ISO 80, 100, 200, 400, 800 a 1000. První tři citlivosti: ISO 80, 100 a 200 nenaznačují téměř žádný šum, jež by rušil dojem z výsledných fotografií. U ISO 400 se již projevuje šum, ale není nijak rušivý. U posledních dvou citlivostí se úroveň opět násobí, šum zde již je poměrně silný (zvlášť patrný zejména u nočních fotografií), snímky jsou na poslední dvě citlivosti použitelné maximálně jako zmenšené náhledy. Vezmeme-li ovšem v úvahu kategorii a rozměr přístroje, funguje u tohoto aparátu redukce šumu účinně i na vyšších citlivostech. V celkovém hodnocení je na tom Cyber-shot T30 po této stránce velice dobře. Velkou měrou k tomu přispívá procesor Real Imaging, který si dobře s šumem poradí. Ovšem všechno něco stojí, na druhou stranu zde dochází k silnější ztrátě detailů.

Fotografování na všechny citlivosti (zleva doprava, shora dolů): ISO 80, 100, 200, 400, 800 a 1000.

Vyvážení bílé pracuje na denním světle spolehlivě. Při umělém osvětlení nastává standardní situace, a sice že snímky mají silný žlutý nádech. V interiérech je tedy nezbytné použít předdefinované módy (žárovka, zářivka). Sony Cyber-shot DSC-T30 bohužel nenabízí možnosti nastavení vyvážení bílé barvy manuálně, tudíž si zde budeme muset vystačit s nabídkou pevně nadefinovaných režimů WB, které zahrnují možnosti: automatický režim, denní světlo, zataženo, žárovka, zářivka, blesk.

Vyvážení bílé (White balance) – vlevo: automatické, vpravo: manuální (v našem případě „žárovka“)

Sony Cyber-shot DSC-T30 má účinný software pro úpravy snímků, zejména doostřování. Na sbíhajících se i vodorovných liniích je patrné silnější moiré a také slabší aberace. Projevuje se i určitá ztráta světla v rozích (Vinětace), ale není nijak rušivá. Na nejkratším ohnisku se projevuje silné soudkovité zkreslení, které s rostoucím ohniskem přechází ve výrazné zkreslení poduškovité. Kontrast snímků a barevná vyváženost jsou jinak na velice dobré úrovni. Se zvětšováním ohniska však ostrosti ubývá (především v rozích). Přístroj používá silné softwarové úpravy a snímky jsou celkově slušně ostré. Kvalita snímků je, vzhledem ke kategorii fotoaparátu, nadprůměrná.

Fotografování na nejkratším ohnisku (vlevo) a na nejdelším ohnisku (vpravo).

Fotografování na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů, z leva do prava): ISO 80, 100, 200, 400, 800 a 1000.

V režimu makro...

Fotografování v noci na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 80, 100, 200, 400, 800 a 1000.

A zde si můžete stáhnout ukázku videosekvence v rozlišení 640 x 480 bodů.

Od stisknutí tlačítka Power k vyexponování prvního snímku uplynou rovné 2 sekundy. Na svou kategorii se jedná o poměrně dobrou odezvu. Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je neznatelná a v našich podmínkách tedy neměřitelná (tedy kratší než 0,1 s). Bez namáčknutí se prodleva pohybuje mezi okolo cca 0,4 sekundy. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší trvá zhruba 2,4 sekundy, přičemž ovládání zoomu se rozděluje do relativně velkého krokování - asi 25 kroků. Během natáčení videosekvence je možné používat zoom a stejně tak můžete aktivovat i funkci optické stabilizace (SteadyShot). Automatické měření expozice pracuje spolehlivě a lze se na něj spolehnout. Uspokojivé výsledky nabídne také autofocus. Ovšem jak už je pro tuto kategorii typické, narazíte v případě ostření za slabších světelných podmínek, kdy ačkoliv j nám pomáhá silné asistenční světlo, fotoaparát má mnohdy značné potíže se zaostřením, které tam může trvat i několik sekund. Stejně tak je to v případě blesku, který je v praxi účinný maximálně na 3 metry. Při větších vzdálenostech již budou fotografie silně podexponovány. Jako částečnou náplast pro fotografování při slabším světle a bez použití blesku, lze vzít za vděk scénickým režimem "Vysoká citlivost" , nebo režimem Program a citlivost si regulovat sami. Ovšem vzhledem k zaměření přístroje, nemůžete počítat při použití nejvyšších citlivosti s úplně uspokojivým výsledkem.

Aparát disponuje menšími rozměry a velmi úzkým profilem, přesto se pohodlně drží i manipulace s ním není nijak krkolomná. Umístění i velikost ovládacích tlačítek zvolil výrobce s ohledem na co největší ergonomičnost i praktičnost použití. Všechny klávesy jsou dobře dostupné. Menu je přehledné a ovládání intuitivní. Tlačítko pro zapnutí/vypnutí přístroje je malé a zapuštěné pod úroveň pláště přístroje, proto musíte vyvinout větší tlak a chvíli jej držet (cca 2 sekundy). Eliminuje to náhodné zapnutí (například v kapse), ovšem na druhou stranu to může občas komplikovat život uživatelům se "silnějšími" prsty. Naštěstí zde však máte druhou možnost zapnutí / vypnutí a ta spočívá v odsunutí (zasunutí) předního krytu. Na závěr jistě potěší také především optická stabilizace obrazu nebo vysoké rozlišení 7,2 MPix a možnost nastavení citlivosti až ISO 1000. Ačkoli při takhle malých rozměrech snímače jsou výsledky kombinace vysokého rozlišení i citlivosti minimálně dost neuspokojivé, T30 je na tom vzhledem ke konkurenci relativně dobře. Nechybí ani podpora češtiny a také zde máte možnost zobrazení živého histogramu (jak v režimu náhledu, tak i při fotografování). Data se ukládají na paměťovou kartu Memory Stick Duo nebo Memory Stick PRO Duo. K dispozici je také interní paměť s kapacitou 58 MB. Pro přenos dat můžeme použít vysokorychlostní USB 2.0. Použitý akumulátor fotoaparátu by měl vydržet až pro 420 snímků (dle standardů CIPA).

Závěrem

Sony CyberShot DSC-T30 nabízí hodně muziky v malém balení. Hlavní devízou aparátu, jsou právě malé rozměry (díky nimž se vám pohodlně vejde do kapsy u kalhot či košile), hliníkový plášť a stylové provedení. Kromě toho nabídne kompakt vzhledem ke své velikosti, relativně dobré výsledky při pořizování snímků. K dispozici máte dále mnoho užitečných funkcí, jako je například optická stabilizace obrazu, vysoká citlivost. Svým zaměřením se jedná o přístroj pro fotoamatéry, kteří si potrpí na vzhled, kompaktnost, ale vyžadují i efektivní funkční vybavení. Fotoaparát již je na trhu a koncová cena se pohybuje okolo 12 500 Kč (včetně DPH).

:: Technická specifikace