UMAX Premier 3306 - žralok v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

UMAX Premier 3306 - žralok v praxi

Umax Premier Shark DC3306

20. dubna 2004, 00.00 | V dnešní recenzi se podíváme na nový amatérský kompakt společnosti Umax. Nabízí dnes již standardní rozlišení 3 miliónů bodů a třínásobný optický zoom. Jaký tento jednoduchý přístroj opravdu je a má vůbec zákazníka čím oslovit?

Fotoaparáty značky Umax tvoří ucelenou celou produktovou řadu, přičemž některý model je lépe a jiný méně povedený. Umax Premier 3306, označovaný též jako Shark, patří k průměrně jednoduchým digitálním kompaktům se snadnou obsluhou. Nehodnoťme jej však hned na začátku a raději se v dnešní recenzi podrobněji podívejme, co opravu umí.

Digitální kompakt UMAX Premier 3306 se řadí mezi jednoduché přístroje s plastovým tělem o rozměrech 112x56x37 mm a hmotností 160 g bez akumulátorů a paměťové karty. Nad výsuvným objektivem umístěným na kraji těla fotoaparátu vidíme mikrofonní otvory, průzor optického hledáčku a LED časovače. Vedle ní se pak nachází poměrně velký interní blesk. Ozdobný výstupek v levé části fotoaparátu sloužící pro pohodlnější úchop je uprostřed tvořen modře svítící kontrolkou. Nemá žádný hlubší význam, pouze se rozsvítí při zapínání fotoaparátu.
Na horní straně přístroje nalezneme spoušť oválného tvaru, reproduktorový otvor a posuvné zapínací tlačítko. Zbývající ovládací prvky jsou umístěny na zadní straně fotoaparátu. Na první pohled jistě upoutá netradičně řešený kruhový volič který v sobě současně sdružuje multifunkční joystick. Vedle něj pak vidíme displej s úhlopříčkou 1,5". Rozlišení výrobce neudává, ale bude se pohybovat okolo 100 000 bodů. Vedle displeje jsou pak pod sebou tři ovládací tlačítka. Ovládání zoomu je řešeno dvojitým kolébkovým tlačítkem, optický průhledový hledáček je opatřen jednou signalizační diodou.

Díky počítačové úpravě můžete na levém snímku "vidět pod" gumovou krytku konektorů.

Rozšiřující paměťová karta se vkládá z levého boku fotoaparátu, pod jejími dvířky je pak vyveden nekrytý A/V výstup. USB konektor spolu s napájecí zdířkou nalezneme pod gumovou krytkou na opačném boku fotoaparátu. Vedle nich se také vkládají dva napájecí tužkové články. Stativový závit na spodní straně fotoaparátu je jak jinak než plastový.

Fotoaparát využívá CCD snímače s úhlopříčkou 1/2,7" s efektivním rozlišením 3,1 miliónů bodů. Jeho citlivost je volena automaticky a to buď 100 či 200 ISO. Snímky s maximálním rozlišením 2048x1536 jsou ukládány ve formátu JPEG (podpora EXIF2.2, DPOF) se třemi kompresními stupni na externí SD paměťovou kartu či do interní 16 MB paměti.

Objektiv se světelností 3,1 - 5,2 nabízí přepočtený ohniskový rozsah 37 - 111 mm není jen náhodou podobný těm, které nalezneme u přístrojů Olympus mju:. Jeho třínásobný optický zoom je možno posílit o dvounásobný digitální zoom. Klasické TTL ostření pracuje od 50 cm, v makro režimu pak od 20 cm.
Po expoziční stránce se jedná o plný automat, u kterého lze pouze kompenzovat programově změřenou expozici v rozsahu +- 2 EV s krokem po 1/2 EV. Závěrka pracuje s rychlostmi od 1/4 do 1/2000 s. Dále fotoaparát umožňuje nastavení vyvážení barev - automatické či pět předdefinovaných hodnot (slunečno, zataženo, žárovkové a dvě zářivkové osvětlení). Poslední parametr, kterým lze na fotoaparátu ovlivnit výsledný snímek, je volba třech úrovní ostrosti.
Interní blesk pracuje v pěti režimech: stále vypnutý či zapnutý, automatický, s redukcí červených očí (jeden předzáblesk) a synchronizovaný s delšími časy se současnou redukcí červených očí (noční portrét). Před každým zábleskem si fotoaparát ještě změří jas scény slabým předzábleskem.
Umax Premier, označovaný také jako Shark, dokáže zaznamenávat i ozvučené videosekvence s rozlišením 320x240 obrazových bodů. K okolnímu světu se připojuje pomocí USB 1.1 rozhraní a A/V výstupu. O napájení se stará dvojice tužkových článků, mechanické provedení jejich úložiště dovoluje použít i jeden lithiový článek CR-V3. Alternativně lze k fotoaparátu dokoupit síťový zdroj.

Součástí balení je dvojice alkalických článků, USB a A/V kabel, stříbrné koženkové pouzdro bez možnosti uchycení na opasek, zápěstní poutko, český návod a CD s ovladači a programy MGI PhotoSuite SE a PhotoVista.

Režim fotoaparátu se volí pomocí pětipolohového prstencového voliče, v jehož středu se pak nachází pětipolohový univerzální joystick. Tím se jednak v režimu focení nastavuje režim blesku a aktivuje se jím makro režim spolu s časovačem samospouště, a dále louží pro pohyb v menu fotoaparátu. To se vyvolává stiskem horního tlačítka ve sloupci vlevo od displeje. Toto menu je nejbohatší v tzv. ručním režimu, kdy obsahuje celkem 8 pod sebou uspořádaných parametrů, které jsou zobrazeno ve dvou obrazovkách. Jednotlivé hodnoty daného parametru se nastavují po stisku joysticku Vpravo na další samostatné obrazovce. Pro potvrzení je potřeba joystick stisknout, čímž se vrátíme do předchozí úrovně menu. To není možné opustit pouhým namáčknutím spouště, ale pouze opětovným stisknutím tlačítka Menu.

V automatickém režimu fotoaparát dovolí v menu nastavit pouze dva obrazové parametry - rozlišení a míru komprese. V ručním režimu k tomu pak přibývá kompenzace expozice, vyvážení bílé barvy a ostrost snímků. Dále zde nalezneme aktivaci, který je pouze jednokrokový a funguje pouze při rozlišení 3 miliónů bodů. Fotoaparát totiž nepřepočítává zvětšený výřez do plného rozlišení, které je nastaveno, ale ukládá výřez 1:1 v rozlišení 1024x768 bodů.

V režimu prohlížení jsou dostupné klasické funkce, jako digitální zvětšování snímku (2x a 4x), zobrazení indexu, zapínání zámku snímku, zobrazení základních informací o expozici či spouštění slide-show. Fotoaparát dokonce umožňuje kopírování snímků z interní paměti na rozšiřující SD paměťovou kartu.

Obrazvá kvalita
UMAX Premier 3306 nedosahuje takového rozlišení detailů jako jiné fotoaparáty s rozlišením 3 miliónů bodů, a to především díky výraznému projevu moiré a také velkému kompresnímu stupni. Díky tomu vznikají na snímcích patrné světlé hrany jednotlivých objektů. Objektiv fotoaparátu způsobuje průměrné soudkovité zkreslení při nejkratším ohnisku a prakticky žádné zkreslení při ohnisku nejdelším. Také míra chromatické aberace je průměrná

Ukázka automatického vyvážení barev a optického zkreslení objektivu (snímek uprostřed ohnisko 37 mm, vpravo 111 mm)

Digitální šum je pochopitelně vidět i na snímcích pořízených při citlivosti 100 ISO, ale dá se říci, že na danou kategorii se jedná o průměrný výsledek. Jeho úroveň je možno snížit na úkor ostrosti, jak ukazuje následující porovnání.

Porovnání nastavení ostrosti na výsledný snímek (zleva ostrost: HARD / NORMAL / SOFT)

Fotoaparát má na svou jednoduchost poměrně dobré automatické vyvážení barev, které má ovšem tendenci potlačovat modrou a.

Porovnání optického přiblížení na denních snímcích (vlevo ohnisko 37 mm / vpravo 111 mm, automatické vyvážení barev, 100 ISO)

Porovnání vyvážení barev na nočních snímcích (vlevo automatické vyvážení barev / vpravo slunečno, 200 ISO, 1/3 s)

Umax Shark je jednoduchý digitální fotoaparát se základními nezbytně nutnými funkcemi. Jeho ovládání je přehledné a bylo by i jednoduché, kdyby multifunkční joystick fungoval spolehlivě po mechanické stránce. Bohužel jsme učinili zkušenost, že námi testovaný model přibližně na každý sedmý dotek špatně reagoval. Konfrontovali jsme tuto skutečnost i přímo na stánku Umaxu minulý týden na Interkameře a zjistili jsme, že tam vystavený model na tom byl podstatně lépe. To však nic nemění na tom, že joystick nepatří mezi nejspolehlivější.
Druhá věc, kterou bychom fotoaparátu vytkli, je jeho displej. Že není dobře čitelný na přímém světle a že za šera zobrazuje silně zašuměné informace bychom low-endovému fotoaparátu ještě odpustili, ale že v režimu prohlížení nezobrazí 100% pokrytí snímku, to je opravdu nepříjemné. Dokonce ani při digitální lupě se nedostanete ke skutečnému okraji blíž, než cca na vzdálenost 10% plného rozlišení snímku. Jinak rozlišení displeje je plně dostačující.
Rychlost fotoaparátu jeho kategorii - do režimu focení nastartuje cca za 3,5 s, ostření trvá okolo 1,5 s, náhled se po expozici zobrazí cca za 2,5, přičemž další snímek je možno pořídit přibližně po 6 s se zapnutým náhledem či po 4 s bez jeho zobrazení. V režimu prohlížení se snímky v plné kvalitě a rozlišení překreslí cca po 1,2 s. Co se nám ještě v tomto režimu líbilo byl způsob mazání snímků - fotoaparát si pamatuje směr prohlížení, kterým se postupuje před zahájením mazání, a v tomto směru nabízí i další snímek ke smazání. Což většina ostatních fotoaparátů nedělá a stále zobrazuje snímek časově pořízený po tom, který se právě smazal.
Spoušť fotoaparátu má příjemně měkký hod s jasně rozlišitelnou polohou pro namáčknutí. Kolébka optického zoomu dokáže rozlišit až 10 poloh. Motorek objektivu je poměrně hlučný a vydává nepříjemně vysoký zvuk.

Umax DC3306 je jednoduchý třímegapixelový fotoaparát na svou třídu s kvalitním objektivem, nabízející nenáročné ovládání a průměrnou obrazovou kvalitu. Uživateli, od kterého nepožaduje hlubší znalosti fotografování, nepřináší výrazně nic zvláštního ani v kladných ani záporných stránkách. Je to zkrátka jednoduchý přístroj, který může oslovit začínající fotografy či se může stát vhodným dárkem pro děti. Osobně se však domníváme, že v současném konkurenčním boji by vzhledem k jeho funkční výbavě zasloužila jeho doporučená cena 6 990,- Kč s DPH jistého snížení. Ale kdo ví, třeba se něčeho takového v dohledné době dočkáme, protože v rámci vstupu do EU jsou očekávány pohyby cen i ostatních značek DF.