Umax Premier 6331 - opravdu levných 6MPix v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Umax Premier 6331 - opravdu levných 6MPix v praxi

Umax Premier 6331

15. července 2004, 00.00 | Rozlišení 6 mil. bodů, trojnásobný optický zoom, velký displej, histogram a řada funkcí. To vše nabízí nejen "drahé značkové fotoaparáty", ale nově i cenově dostupné modely vyšší low-end třídy. Jak funguje tento papírově nadupaný low-end v praxi?

Společnost Umax, která se zaměřuje hlavně na výrobu notebooků, skenerů se soustředí i na výrobu dostupných digitálních fotoaparátů, jejichž nabídku rozšířila o nový 6MP model Premier 6331, který jsme nyní dostali k testování.

Tělo přístroje je z hliníku s matně stříbrným povrchem a lesklým pruhem přes levou, horní a pravou stranu. Kovový je i závit pro stativ, plastová je pouze krytka baterie a paměťové karty.
Na přední straně je vysunovací objektiv, který se pohybuje i při zoomování, nad kterým naleznete indikátor samospouště, průhledový hledáček a interní blesk. Na pravé straně najdeme kolečko pro výběr dalšího, nebo předchozího snímku, v režimu prohlížení, nebo pro nastavování času a clony v režimu fotografování, pod ním je úchytka pro řemínek. Na spodní části levé strany jsou konektory pro připojení externího zdroje napětí a přenos dat do počítače pomocí USB. Na spodní straně je závit pro stativ a pod společnou krytkou slot pro paměťovou kartu a akumulátor.

Zadní straně jednoznačně dominuje, v této třídě nezvykle velký LCD displej, nad kterým je optický průhledový hledáček s dioptrickou korekcí. Napravo od displeje, je trojice tlačítek pro aktivaci menu, mazání snímků a zobrazování informací na displeji, vedle kterých je netradičně umístěn reproduktor. V pravém horním rohu je umístěn kolébkový ovladač elektronického zoomu. Posledním prvkem je křížový ovladač s potvrzovacím tlačítkem.

Vypínač fotoaparátu je lehce zapuštěný na horní straně přístroje, vedle něhož je velký kruhový volič expozičních režimů. Spoušť je umístěna uprostřed kruhového voliče.Rozměry přístroje jsou: 94 x 63 x 35 mm, přičemž hmotnost je 180g bez baterií a karty.

Umax Premier 6331 disponuje 6,3 megapixelovým snímačem o úhlopříčce 1/1,8" s efektivním rozlišením 5,95 MP schopným exponovat snímky o rozlišení 2816 x 2112, 2272 x 1704, 1600 x 1200 a 640 x 480 pixelů ve formátu JPEG, nebo TIFF (pouze 2816x2112 bodů) a ozvučené video sekvence s rozlišením 320 x 240 bodů ve formátu AVI. Fotografovat lze s citlivostí 50, 100, nebo 200 ISO. Zvukové komentáře k fotografiím se nahrávají do formátu WAV.
Použitý objektiv má ohniskovou vzdálenost od 7.2 do 21.6 mm, což odpovídá ohnisku 35 - 105 mm při přepočtu na 35 mm kinofilm. Optický zoom je tedy trojnásobný, aktivovat lze i digitální 4,4x. Minimální clona se pohybuje od f2,7 dosažitelné na nejkratším ohnisku, do f4,7 na nejdelším ohnisku. Minimální zaostřovací vzdálenost je v normálním režimu 80cm a v makro režimu 9cm při nejkratším ohnisku, která se s rostoucím ohniskem prodlužuje až na 30cm. Na výběr je automatické zaostřování, automatické makro a manuální nastavení nekonečna, 2m a 1m.

Na fotografování a prohlížení pořízených snímků je zde k dispozici velký 2" LCD displej. Místo něj lze při fotografování použít průhledový optický hledáček s proměnnou ohniskovou vzdáleností. Automatika exponuje s časy mezi 0,5s a 1/1500s, manuálně lze nastavit až na 8s. Kompenzace automatické expozice je možná v rozsahu +-2EV po krocích 0,3EV. Vyvážení bílé nabízí automatické měření, ruční změření, nebo předvolby: zářivka, žárovka 1, žárovka 2, den a zataženo. Automatická expozice nabízí i kreativní režimy pro fotografování portrétu, sportu, či nočních záběrů. Interní blesk lze úplně vypnout, trvale zapnout, nastavit automatické odpalování, nebo funkci pro redukci červených očí, přičemž jeho dosah při nejkratším ohnisku a ISO 200 je mezi 0,6 a 3m.
Sériové snímání dokáže zachytit až 5 snímků v řadě. Samospoušť lze nastavit na 2, nebo 10s a snímání v intervalech lze fotografovat od 2 do 99 snímků v intervalech 1, 3, 10, nebo 60s. Přístroj lze připojit pomocí USB 1.1, nebo A/V kabelu, který se zasunuje taktéž do USB konektoru. Přístroj může být napájen síťovým adaptérem, nebo Li-On akumulátorem dodávaným v originálním balení. Tento akumulátor lze dobíjet přímo ve fotoaparátu pomocí připojení síťového zdroje. Jako paměťové medium se zde používají SD karty, kde je garantováno jejich bezproblémové čtení do velikostí 512MB.

Držení fotoaparátu je o něco pohodlnější díky drobnému výstupku na přední straně o který se můžete zapřít prostředníčkem. Ovladač zoomu je v dosahu palce, takže fotografování pomocí jedné ruky je bezproblémové. O něco horší je to s křížovým ovladačem na zadní straně, který byl zjevně podřízen přání pěkného vzhledu více, než funkčnosti a tak se velmi těžce užívá. Vystupuje z těla fotoaparátu jen nepatrně a je relativně drobný, takže lidé s většími prsty se budou muset soustředit na jeho používání. Nepřesný chod mají i tři tlačítka napravo od displeje. Spoušť je však velmi přesná a má jasný přechod mezi ostřením a exponováním. Tlačítko ovládání je taktéž velmi malé, ale zde je logický důvod tohoto kroku, a to aby se zamezilo nechtěnému vypínání a zapínání.
Stisknutím levé strany křížového ovladače aktivujeme kompenzaci expozice, kterou pak určíme kolečkem na pravé straně přístroje. Pravou stranou ovladače volíme režimy blesku, mezi ně patří: automatický, vypnutý, zapnutý a redukce červených očí. Stisknutím horní strany ovladače volíme režimy zaostřování, kde kromě automatického a makro režimu, můžeme také manuálně nastavit zaostření na vzdálenosti 1m, 2m a nekonečno. Dolní části volíme mezi dvou sekundovou a desetisekundovou samospouští, nebo aktivujeme fotografování v intervalech.

Otočný volič na horní straně nabízí klasické expoziční režimy jako automatický, plně automatický s prioritou času, nebo clony, manuální a několik kreativních režimů, mezi něž patří portrét, sport a noční fotografování. Nechybí zde ani polohy pro natáčení video sekvencí, prohlížení fotografií, nastavení fotoaparátu a přenos dat do počítače.
Otočením kruhového voliče na polohu SET-UP se dostaneme do základního nastavení fotoaparátu, kde se lze podívat kolik MB zbývá na paměťové kartě, resetovat počítadlo fotek, formátovat paměťovou kartu, vypnout zvukové signály, nastavit automatické vypnutí při nečinnosti, zadat aktuální datum a čas, resetovat nastavení fotoaparátu, zvolit jazyk, určit používaný formát video výstupu, nebo zobrazit aktuální verzi firmwaru.
Stisknutím tlačítka MENU v režimu fotografování se dostaneme k nastavení parametrů jako jsou: rozlišení snímku, stupeň komprese, úroveň ostrosti, úroveň kontrastu, barevné filtry (vivid, sepia, černobílý), vyvážení bílé, způsob měření expozice (bodové, plošné), citlivost (auto, 50, 100 a 200), sériové snímání, expoziční bracketing, hlasové poznámky, jas LCD displeje, digitální zoom, zobrazení náhledu po vyfotografování, nebo tisk data na snímek.

Digitální šum je na fotografiích exponovaných při citlivosti 50 a 100 ISO nerozpoznatelný. Viditelný je až s použitou citlivostí 200 ISO. Zde také rozsah citlivosti končí. Věříme, že použití 400 ISO by bylo také reálné, ale výrobce zřejmě vyhodnotil šum v této citlivosti již značný a tak ho ve fotoaparátu nenabízí.

Porovnání šumu na neutrálně šedé při 50, 100 a 200 ISO

Automatické vyvážení nepatří mezi nejlepší a je třeba ho hlídat a případně nastavit ručně pomocí několika předvoleb, které fotoaparát nabízí. Je zde i možnost manuálního změření vyvážení bílé.

Porovnání vyvážení barev (vlevo automatické, vpravo ruční nastavení)

Celkově fotoaparát tvoří ostré snímky s jen velmi nepatrnou chromatickou vadou, která však na denních snímcích byla patrnější než na testovacích obrazcích. Je zde patrné "moiré" u rovnoběžných linií, které jsou velmi blízko sebe. Na nejkratší ohniskové vzdálenosti vykazuje objektiv přijatelné soudkovité zkreslení, které s rostoucí ohniskovou vzdáleností mizí. V rozích je neostrost jen velmi nepatrná.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 35 mm, vpravo 105 mm)

Porovnání optického přiblížení (vlevo 35 mm, vpravo 105mm)

Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava: 50, 100 a 200 ISO)

Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolů: 50, 100 a 200 ISO)

Ukázková videosekvence

Fotografování s tímto přístrojem je poměrně jednoduché, jak se také od této třídy přístrojů očekává. Ve dne fotí bez problémů, ale problém v našem případě nastal v noci, kdy fotoaparát nebyl schopen zaostřit na vzdálený objekt. Doporučujeme v těchto případech nastavit manuální ostření na hodnotu nekonečno. Nejen pro noční snímky by se určitě hodila větší citlivost (např. 400 ISO), ale šum by zde již byl zřejmě značný.
Při nastaveném snímání v intervalech se po nastavení počtu snímků a délce intervalů a po stisknutí spouště zobrazí na displeji odpočet 9ti sekund do exponování snímku. Po jeho pořízení se přístroj vypne a po uplynutí intervalu mínus cca 20 sekund se opět zapne, přeměří znovu expozici, zaostří a opět spustí odpočet. Aktivní intervalové snímání zjistíte podle blikající červené diody u hledáčku přístroje.
LCD displej při zobrazování snímané scény má zpoždění srovnatelné s ostatními přístroji. Dosti obtížné je však fotografování pře optický hledáček, který má soudkovité zkreslení při nejkratším ohnisku a jeho velikost patří také mezi jeho slabiny. Nepříjemnou skutečností je také to, že zobrazovaná scéna na displeji neodpovídá 100%ně tomu, co bude na fotografii. Po vyfotografování zjistíte, že snímek je o něco málo větší a je možné, že v záběru budou věci, které tam původně nebyly.
Ovládání optického zoomu je vcelku rychlé a jeho krokování je rozděleno na 10 kroků. Na kraji optického zoomu se přibližování zastaví a pro pokračování do digitálního zoomu je potřeba znovu stisknout tlačítko (pokud je vůbec digitální zoom v Menu povolený). Před nahráváním video sekvencí si můžete nastavit libovolnou ohniskovou vzdálenost i s digitálním zoomem, ale při samotném nahrávání již nelze změnit.

Na danou třídu je to relativně dobrý přístroj, který vyniká svým velkým displejem a šesti megapixely obrazového rozlišení snímků. Obrazová kvalita uspokojí i náročnější uživatele, kteří ocení jak manuální nastavení, tak i přítomnost kreativních expozičních režimů. Svůj domov určitě najde mezi uživateli, kteří chtějí malý kompaktní digitální fotoaparát s kovovým tělem, který se vejde do kapsy a lze s nim tisknout větší formáty. Doporučená koncová cena je 10.990,- Kč s DPH.