Sony Ericsson W800i - 2 MPix fotomobil s autofokusem - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Recenze - fotomobily

Sony Ericsson W800i - 2 MPix fotomobil s autofokusem

26. července 2005, 00.00 | Vývoj letí nezadržitelně vpřed a kromě zvyšování rozlišení snímačů se výrobci konečně rozhodli zaměřit i na velmi problematickou optiku fotoaparátů integrovaných do mobilních telefonů. V Evropě je již nyní dostupných několik fotomobilů, které disponují automatickým zaostřováním, což poskytuje uživatelům větší svobodu při fotografování. Jedním z nich je i Sony Ericsson W800i, který nabízí obrazové rozlišení 2 MPix.

Vývoj letí nezadržitelně vpřed a kromě zvyšování rozlišení snímačů se výrobci konečně rozhodli zaměřit i na velmi problematickou optiku fotoaparátů integrovaných do mobilních telefonů. V Evropě je již nyní dostupných několik fotomobilů, které disponují automatickým zaostřováním, což poskytuje uživatelům větší svobodu při fotografování. Vzhledem k malým ohniskovým vzdálenostem objektivů fotomobilů byla naštěstí hloubka ostrosti vysoká, ovšem při fotografování na krátké vzdálenosti byly snímky neostré. Vzdálenost zaostření byla totiž pevná a nastavena "někde mezi", aby hloubka ostrosti pokrývala nekonečno (pro fotografování krajiny) i blízké vzdálenosti (pro portréty). To však není zcela flexibilní řešení, a tak se výrobci rozhodli u některých modelů používat autofokus. K testování jsme dostali k dispozici Sony Ericsson W800i, který má 2 MPix fotoaparát s automatickým zaostřováním.

Popis telefonu
I když se primárně propaguje jako hudební telefon, představující novou generaci Walkmanů, tak jeho fotovýbava je neméně zajímavou. Hudební funkce ostatně nabízí velké množství mobilů, W800i má ale navíc ve výbavě kvalitní sluchátka, speciální tlačítko pro okamžitý přístup k hudbě a možnost přehrávání hudby bez zapnutých funkcí mobilního telefonu. Automatickým zaostřováním se může pochlubit jen velmi málo telefonů, například Nokia N90 a Sony Ericsson K750i (který zřejmě používá stejný fotoaparát). Někteří výrobci také sáhli po alternativním řešení, jako například Panasonic u modelu VS3, kde se můžeme setkat s prstencem okolo objektivu, který slouží pro lehkou změnu zaostření pro blízké vzdálenosti.

Telefon se nabízí v jediném barevném provedení, a tak jistě nikdo nepřehlédne decentní kombinaci bílé a oranžové. Kromě displeje, klasické numerické klávesnice, čtyř speciálních tlačítek a pětisměrového joysticku je zde také tlačítko určené pro rychlý přístup k přehrávání hudby. Pro spouštění a pozastavování přehrávání hudby také slouží tlačítko na levém boku přístroje, kde se nachází také slot paměťové karty (kterou lze měnit za chodu). Na pravém boku je tlačítko spouště fotoaparátu, které funguje stejně jako u běžného digitálního fotoaparátu, tzn. po namáčknutí se spustí automatické zaostřování a po domáčknutí dojde k expozici. Na stejné straně je také tlačítko pro regulaci hlasitosti, resp. pro ovládání přiblížení. Při výměně SIM karty a baterie se odstraňuje pouze malá část zadní strany a část s fotoaparátem je pevná. Rozměry těla přístroje jsou 100 x 46 x 20,5 mm. Hmotnost je cca 100 g.

W800i je tribandový mobilní telefon (GSM 900, 1 800 a 1 900 MHz) disponující barevným LCD displejem s rozlišením 176 x 220 bodů s možností zobrazení až 262 000 barev. Pro připojení k internetu je zde klasický GSM modem, technologie WAP 1.2.1, WAP 2.0, HSCSD a GPRS. Umí posílat SMS, EMS a MMS. Pro spojení s okolím můžeme využít infraport, nebo Bluetooth.

Media player umí přehrávat hudební soubory MP3, nebo video sekvence MPEG4 a pokud vyčerpáme svou zásobu hudby, tak si můžeme poslechnout FM rádio (automatické vyhledání stanic + RDS). Nové aplikace můžeme nahrávat pomocí Java technologie. Samozřejmostí jsou hry, kalendář, budík, kalkulačka apod. Baterie vydrží dle specifikace pro 9 hodin hovoru, nebo 400 hodin v pohotovostním režimu. Interní paměť má kapacitu 34 MB a lze používat paměťové karty Memory Stick PRO Duo.

Integrovaný digitální fotoaparát má rozlišení 2 MPix, díky čemuž lze ukládat snímky s rozlišením až 1 632 x 1 224 bodů ve formátu JPEG. Ohnisková vzdálenost objektivu s automatickým zaostřováním je 4,8 mm a světelnost F2,8. Pro zhoršené světelné podmínky je vybaven také přisvětlovací diodou. Automatické měření expozice můžeme ovlivnit kompenzací expozice +-2EV po 1/3EV krocích. Vyvážení bílé barvy nemusí nastavovat pouze automatika, ale máme na výběr z několika přednastavených hodnot, takže se lze poměrně úspěšně vyhnout snímkům se studeně modrým nádechem. K dispozici je také 4x digitální zoom.

Objektiv fotoaparátu je chráněn krytkou, po jejímž odsunutí se automaticky aktivuje režim fotografování. Pro exponování snímku musíme nejdříve namáčknout tlačítko spouště, poté co automatické zaostřování úspěšně zaostří se ozve krátké pípnutí a na displeji zobrazí patřičný symbol, poté můžeme spoušť domáčknout. Pro nastavení korekce expozice stačí joystickem pohybovat vlevo a vpravo (přístroj držíme v horizontální poloze). Pohybem nahoru dolů se přepínáme mezi režimem fotografování a natáčení video sekvencí.

Na displeji se nám zobrazuje počet snímků, které ještě můžeme uložit na paměťovou kartu a ikonky nám zobrazují, které režimy máme aktivované. Horním funkčním tlačítkem se dostaneme do režimu prohlížení pořízených snímků a dolním aktivujeme menu s možností nastavení některých parametrů. V menu lze nastavit sériové snímání, kvalita komprese JPEG, makro režim, noční režim, aktivovat přisvětlovací diodu, samospoušť, nastavit barevné efekty (černobílý apod), vyvážení bílé barvy, rozlišení snímků, přidání data a času do snímků a resetovat číslování souborů. Pro většinu z těchto nastavení je přiřazena klávesa na numerické klávesnici.

Prohlížení a úprava fotografií
K pořízeným snímkům se dostaneme stisknutím funkčního tlačítka během fotografování, nebo pomocí menu bez spuštěné funkce fotografování. Uloženými snímky můžeme listovat a přibližovat si je. Přiblížením snímku jej můžeme zároveň i oříznout. Můžeme si také spustits slide show pro automatické prohlížení všech fotografií. Kromě mazání můžeme snímky také odesílat pomocí MMS, emailu, Bluetooth a infraportu a přiřadit si obrázek jako pozadí, "šetřič obrazovky", uvítací obrazovku, nebo ke kontaktu v adresáři. Snímky lze také otáčet a editovat, ovšem bohužel pouze ve velmi omezené míře. Lze přidávat rámečky, text, malovat štětcem, nebo aplikovat barevné efekty.

[-more-]{Hodnocení snímků a závěr}

Kvalita záznamu a praxe
Přiznejme si, že v tomto případě na počtu megapixelů záleží, protože rozdíl mezi 1 MPix a 2 MPix je značný (dvojnásobný počet bodů). Na rozdíl od 6MPix a 8MPix u digitálních fotoaparátů, kde nelze hovořit o zásadních rozdílech. Snímky z tohoto 2 MPix fotomobilu nepostrádají detaily a ve srovnání s fotografiemi, na které jsme byli zvyklí z fotomobilů před rokem, je to zásadní posun vpřed. Ve srovnání se současnými digi fotoaparáty samozřejmě nalezneme mnoho nedostatků, ovšem jaké snímky byly z tehdejším 2 MPix digitálů?

Ostrost snímků je na fotomobil dobrá. Snímků s dobru ostrostí pořídíme díky autofokusu o něco více. I když nemá příliš velký rozsah, tak jeho efekt je nezpochybnitelný. Problém nastává pouze při nočních scénách, kdy se může stát, že autofokus zaostří nesprávně a nic s tím neuděláme. Pro fotografování na blízké vzdálenosti je k dispozici přisvětlovací dioda, která má však pouze minimální efekt pro fotografování. I při aktivovaném makro režimu má smysl fotografovat až od vzdálenosti cca 20 cm.

Vlevo automatické vyvážení bílé, vpravo předvolba "žárovka"

Snímky netrpí prakticky žádnou aberací a moiré je poměrně úspěšně redukováno natolik, že ho na běžných snímcích těžko nalezneme. Dokonce ani vinětce (tmavnutí v rozích) zde moc do snímků nehovoří, a tak za jediný větší nedostatek lze považovat neostrost a velmi malé prostorové zkreslení objektů, které můžeme pozorovat u krajů.

Ukázka video sekvence

Podání barev je na fotomobil poměrně realistické a jsme ušetřeni barevným posunům díky poměrně dobře fungujícímu automatickému vyvážení bílé barvy s možností volby jedné z přednastavených hodnot. Již žádné snímky s modrým, nebo fialovým nádechem.

Sony Ericsson W800i vychází z podobné platformy jako K750i a používají stejný integrovaný digitální fotoaparát, jehož vlastnosti jsme testovali. Výsledky jsou na fotomobil velmi dobré, za což přístroj vděčí rozlišení 2 MPix a automatickému zaostřování. Dobré výsledky také podporuje kvalitní automatické vyvážení bílé s možností manuálního nastavení pomocí přednastavených hodnot. Díky kombinaci těchto vlastností se můžeme těšit na snímky použitelné i v počítači (po menších úpravách, jako je zmenšení a doostření).

» Recenze  » Recenze - fotomobily