Canon EF 40 mm 1:2,8 STM v testu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Recenze - příslušenství

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM v testu

6. června 2013, 11.42 | Když jsme před rokem tento tenký kompaktní objektiv s výbornou světelností představili jako novinku, zdůraznili jsme kromě jeho malých rozměrů a nízké váhy fakt, že umožňuje snímání za slabšího osvětlení bez použití blesku nebo stativu, možnosti pro tvůrčí způsob ovládání hloubky ostrosti a také krokový elektromotorek pro plynulé a tiché automatické zaostřování.

Tehdy jsme uvedli, že půjde do prodeje se stanovenou orientační (doporučenou) cenou 5500 Kč. V době uveřejnění této recenze jej zakoupíte za reálnou prodejní cenu 4239 Kč. Chcete-li, můžete si článek, ve kterém je objektiv Canon EF 40 mm 1:2,8 STM představen, otevřít v novém okně, obsahuje i základní technické údaje. Také si můžete otevřít recenzi fotoaparátu Canon EOS 650D, která byla připravena na základě testu, pro který jsem měl k dispozici i tento objektiv a některé zkušební snímky jsou v něm uveřejněny.

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM

Objektiv z přední strany. Vpravo je vidět jediný ovládací prvek – přepínač AF/MF, tedy základních způsobů ostření, automaticky, nebo ručně. Při nasazení na tělo fotoaparátu je přepínač vlevo nahoře z pohledu fotografa, tudíž pohodlně v dosahu ukazováčku levé ruky. Díky tomu lze přepínač podle momentální potřeby použít zcela spontánně, aniž by fotograf musel přerušit tvůrčí proces či sledování děje, z něhož vybrané momenty zaznamenává. Dokoupit je možno subtilní kruhovou sluneční clonu ES-52.

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM - optická konstrukce a MTF diagramy

Optickou konstrukci tvoří šest členů uspořádaných do čtyř skupin, jeden prvek je asférický, jak ukazuje schématický nákres. Průměr optických prvků je 23,5 mm a celková tloušťka skla je pouhých 24 mm. Modifikovaná asférická čočka je umístěna v zadní části objektivu, koriguje aberace a podílí se na ostrosti obrazu v celé ploše obrazu, od středu k okrajům, a to při zachování celkově velice kompaktních rozměrů optické soustavy a celého objektivu. Pro optimalizaci kvality obrazu, zejména k eliminaci reflexů a „duchů“ a k zachování vyváženého podání barevných tónů, byly použity specializované povrchové úpravy optických prvků včetně Super Spectra. Napravo od „průřezu optikou“ jsou diagramy/charakteristiky MTF – Modulation Transfer Function objektivu.

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM na DSLR EOS 650D

Canon EF 40 mm f/2,8 STM připojený ke kompaktní digitální zrcadlovce EOS 650D. Objektiv má velmi úzký profil, je to nejtenčí a nejlehčí objektiv EF, tudíž v kombinaci s amatérskými zrcadlovkami, zejména s novým modelem EOS 100D, bezpochyby zaujme především ty potenciální kupce, kteří preferují tyto vlastnosti, chtějí velice lehký a kompaktní fotografický systém, ale nechtějí se vzdát systému zrcadlovky včetně TTL optického hledáčku.

Výborně se hodí na cesty a pro pořizování příležitostných momentek s využitím příznivého psychologického působení na fotografované osoby, které se mohou méně ostýchat, než při použití velkého objektivu. Předností je snadné, intuitivní použití. A také systém automatického zaostřování, případně ručního ostření. Jemné manuální doostření otočným prstencem na objektivu je dostupné i při nastavení režimu autofokusu a poté, co je automatické zaostření ukončeno, a to při namáčknuté spoušti, jen musí být v nabídce fotoaparátu nastaven režim Jednosnímkový AF.

systém krokového elektromotorku

Krokový elektromotorek a převodový systém stejně jako celý elektronický systém jsou pokročilé konstrukce. Ovládací obvod objektivu využívá nový řídicí pohon, který umožňuje ovládat krokový motorek, elektronický kroužek a další funkce ve spojení s připojeným tělem fotoaparátu. U krokového elektromotorku pro pohon autofokusu objektivu byla hlavní prioritou kompaktnost, avšak objektiv používá velice kvalitní převodový systém, u něhož vodicí šroub nahradil systém ozubených koleček s velmi jemným chodem. Systém autofokusu je díky krokovému motorku plynulejší při souvislém automatickém ostření a z hlediska sníženého provozního hluku výborný pro nahrávání ozvučených videoklipů.

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM - přípojný systém s bajonetem

Objektiv ze zadní strany – přípojný systém s bajonetem EF. S elektronickým obvodem fotoaparátu objektiv spojuje 7 kontaktů („pinů“). Ohnisková vzdálenost po přepočtu na formát šíře 35 mm při použití přístroje se snímačem formátu APS-C je 64 mm.

Test kvality obrazu – zkušební snímky

Celková kvalita obrazu je velice dobrá, v exteriéru za dobrého osvětlení vynikající. Při použití grafického formátu JPEG je základní nastavení zpracování dat primárně určeno pro „rychlou“ reportážní fotografii, nicméně dynamický rozsah je velmi dobře optimalizován, stejně jako reprodukce barev a podání jemných tonálních přechodů i prokreslení jemných detailů obrazu, zejména pokud není použita extrémně vysoká hodnota citlivosti ISO.

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM - kvalita obrazu

Při použití fotoaparátu Canon EOS 650D pro amatérské tvůrce v základním firemním nastavení a zpracováním dat do grafického formátu JPEG s nejnižším stupněm komprese mají hrany jen mírně zvýšený kontrast, ostrost struktur je výborná, třepení hran je minimalizované. Parametry obrazu lze dobře individuálně upravit. Citlivost 200 ISO, clonové číslo 8 a čas expozice 1/6 s.

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM - ostrost hran

Ostrost a podání hran – zkušební tabulka II. Citlivost 100 ISO, čas 1/4 s a clona 8.

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM - ostrost a jemné detaily obrazu

Ostrost a prokreslení detailů na snímku hřbetů knih s různou texturou a barvou. Vlevo hodnota citlivosti 200 ISO a čas 1/5 s, vpravo 1600 ISO a 1/40 s. Clonové číslo bylo v obou případech 11.

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM - šum v obrazu

Digitální obrazový šum na snímku z reálného prostředí, vlevo při hodnotě citlivosti 200 ISO (čas 0,6 s), vpravo 1600 ISO (1/15 s). Clonové číslo bylo v obou případech opět 11.

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM - míra rozostření pozadí

Rozostření pozadí za drobným objektem, aneb ovlivnění hloubky ostrosti. Nahoře čas 4 s, clona 22, dole čas 1/25 s a zcela „odcloněno“ – použito základní clonové číslo 2,8. Citlivost byla v obou případech 200 ISO.

Canon EF 40 mm 1:2,8 STM - distorze obrazu

Zkreslení obrazu je zcela minimalizované, stejně tak vinětace, u velmi kontrastních scén se zejména směrem ke krajům obrazu projevuje mírná barevná odchylka. Čas 1/10 s, clona 8 a citlivost 100 ISO.

Malá Strana I

Malá Strana I. Čas expozice 1/200 s, clonové číslo 9 a citlivost 100 ISO.

Malá Strana II

Malá Strana II. Čas 1/200 s, clona 10 a citlivost 100 ISO.

Malá Strana III

Malá Strana III. Čas 1/200 s, clona 4,5 a citlivost 800 ISO.

noční město

Noční město. Čas expozice 30 s, clonové číslo 22 a citlivost 400 ISO.

městská krajina I

Městská krajina I. Čas expozice 1/160 s, clonové číslo 9 a citlivost 100 ISO.

městská krajina II

Městská krajina II. Čas 1/125 s, clona 8 a citlivost 100 ISO.

vlak I

Vlak I. Čas 1/500 s, clona 3,2 a citlivost 100 ISO.

vlak II

Vlak II. Čas 1/640 s, clona 3,5 a citlivost 100 ISO.

vlak III

Vlak III. Čas 1/500 s, clona 3,5 a citlivost 100 ISO.

vlak IV

Vlak IV. Čas 1/640 s, clona 4,0 a citlivost 100 ISO.

vlak V

Vlak V. Čas 1/640 s, clona 4,5 a citlivost 100 ISO.

Krátce na závěr

Ačkoli je objektiv EF 40 mm f/2,8 STM velice tenký, lehký a „jednoduchý“, poskytuje celkově výbornou kvalitu obrazu. V úvahu je jistě třeba vzít skutečnost, že test byl realizován s kompaktní digitální zrcadlovkou EOS 650D pro amatérské použití. Testovací snímky vykazují minimální třepení hran, velmi dobrý kontrast, objektiv se podílí i na zachování neutrální reprodukce barev, má minimalizovanou distorzi obrazu a vinětaci. Přispívá ke kvalitní celkové reprodukční charakteristice obrazu v celé ploše záběru.

Předností je také rychlé, plynulé a tiché automatické zaostřování s krokovým elektromotorkem, minimální zaostřovací vzdálenost 30 cm a vysoká světelnost – základní clonové číslo f/2,8. Využít lze pro snímání za slabšího osvětlení bez použití stativu a elektronického blesku, anebo s citlivě upravenou zábleskovou expozicí, ale také pro působivě zvýraznění hlavního skladebného prvku obrazu na příjemně rozostřeném pozadí.

Přílohy:

» Recenze  » Recenze - příslušenství