Recenze 3MPix fotomobilu - Nokia N80 v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Recenze 3MPix fotomobilu - Nokia N80 v praxi

18. května 2006, 00.00 | Dočkali jsme se již i my v Evropě a pomalu začínají přicházet 3 MPix fotomobily. To čeho si Jihokorejci a Japonci užívají již dávno, k nám teprve pomalu proniká. Záměna digitálních kompaktních fotoaparátů za fotomobily nehrozila zejména díky malému rozlišení a nekvalitní optice. Rozlišení však stoupá a s tím i ohrožení těch nejjednodušších digitálních kompaktů. Co nám nabízí rozlišení 3 MPix u Nokie N80?

Dočkali jsme se již i my v Evropě a pomalu začínají přicházet 3 MPix fotomobily. To čeho si Jihokorejci a Japonci užívají již dávno, k nám teprve pomalu proniká. Záměna digitálních kompaktních fotoaparátů za fotomobily nehrozila zejména díky malému rozlišení a nekvalitní optice. Rozlišení však stoupá a s tím i ohrožení těch nejjednodušších digitálních kompaktů. Co nám nabízí rozlišení 3 MPix u Nokie N80?

Fotomobil vs digitální kompakt
V čem jsou rozdíly? Na evropském trhu je to na první pohled rozlišení snímače, který je u asijských fotomobilů výrazně větší. Čím větší rozlišení, tím větší máme prostor pro úpravy snímků a snímky po zmenšení vypadají kvalitněji, mají více detailů apod. To ale samozřejmě naráží na problém s optikou. Ta je na rozdíl od objektivů digitálních kompaktů řešena často pomocí několika málo čoček, velmi malých a často poměrně nekvalitních. Rozlišení tedy rozhodně není určující pro kvalitu snímků.
Problém je, že u fotomobilů není příliš prostoru pro objektivy, i z hlediska nákladů. Již existují hybridy, které nabízejí alespoň automatické zaostřování, což kvalitu snímků posunuje dále, ale stále se nejedná o plnohodnotnou náhradu digikompaktů. V Asii již mají fotomobily, které ze zadní strany vypadají takřka jako digitální kompakty, disponují vysouvacím objektivem (s například 3x zoomem a autofokusem). Na to si budeme muset ještě počkat, ale to je zřejmě jediná cesta, jak by mohly fotomobily vytlačit z trhu nejjednodušší kompakty.

Popis přístroje
U Nokie N80 byl problém s objektivem vyřešen pouze posuvným přepínačem pro zaostřování na krátké vzdálenosti a na větší vzdálenosti (s čímž budeme fotografovat v drtivé většině případů). Hlavní fotoaparát má rozlišení 3 MPix, díky čemuž můžeme ukládat snímky v rozlišení 2 048 x 1 536 bodů. Na přední straně je také druhý fotoaparát (kamerka), který slouží hlavně pro videotelefonování. Pro běžné fotografování ho používat nebudeme, má menší rozlišení (640 x 480 bodů). Hlavní fotoaparát má také k dispozici blesk, který sice malým, ale ostrým světlem umí posvítit na špatně osvětlená místa. Jeho dosah je však velmi omezený. Při fotografování můžeme nastavit režim blesku, vyvážení bílé barvy (automatické, slunečno, zamračeno, žárovka a zářivka), korekci expozice (+- 2 EV po ? EV krocích), barevný tón (normální, sépie, černobílý, negativ), ostrost (tři stupně), jas a kontrast (oba parametry pomocí posuvného jezdce s jemným krokováním). Expozici samozřejmě nastavuje fotoaparát automaticky, vzhledem k tomu, že objektiv má fixní clonu, se přístroj stará pouze o čas expozice a citlivost. Výrobce nevynechal ani možnost použití digitálního zoomu, který však pouze snímek ořezává a interpoluje zpět na nastavené rozlišení, což logicky přináší ztrátu kvality.

Konstrukce Nokie N80 je řešena jako vysunovací. Ve složeném stavu vidíme pouze velký displej a několik funkčních tlačítek. Plnohodnotnou numerickou klávesnici odkryjeme až posunutím horní strany. Ve velké míře však s telefonem můžeme pracovat i ve složeném stavu, klávesnici potřebujeme pouze pro vložení čísla nebo psaní SMS.

Na přední straně je nad velkým TFT displejem s rozlišením 352 x 416 bodů a 262 144 barvami umístěn reproduktor pro telefonování a menší fotoaparát pro videotelefonování. Silnější reproduktor je na pravé straně, kde je také tlačítko spouště fotoaparátu. Horní stranu obsadil infraport a tlačítko pro zapnutí. Datový a napájecí konektor je umístěn na spodní straně, kde je i mikrofon. Jak bylo řečeno výše, hlavní fotoaparát je na zadní straně spolu s vestavěným bleskem (řešeným pomocí silné LED diody) a přepínačem makro režimu. Vstupní očka bohužel není chráněna žádnou krytkou a velmi rychle se ohmatá. Na levém boku je slot paměťové karty MiniSD. Plastové tělo (dodává se v černé a stříbrné barvě) má rozměry 95,4 × 50 × 23,4 mm a hmotnost je cca 134 g. Napájení zajišťuje Li-ion akumulátor s kapacitou 860 mAh.

Kromě fotoaparátu má Nokia N80 velké množství nejrůznějších funkcí. Připojit se umí do sítí GSM s frekvencí 850, 900, 1 800 a 1 900 MHz i do sítí 3G (WCDMA 2100). Přenášení dat umí pomocí UMTS až 384 kb/s, GPRS a EDGE třídy 11 nebo Wi-Fi (802.11g), což je u mobilů stále častěji podporované funkce. K telefonu se můžeme připojovat také pomocí infraportu, Bluetooth nebo USB. Přístroj je vybaven operačním systémem Symbian S60 9.1, podporuje JAVA aplikace, má emailového klienta, internetový prohlížeč a disponuje prohlížečem Office dokumentů. Multimediální přehrávač si poradí s formáty MP3, AAC, AAC+, WMA a MPEG4. To vše stereo. Pustit si můžeme také FM rádio. Počítat můžeme s klasickými hovory, videoteleofonováním, Push to Talk, SMS, MMS apod. Vestavěná paměť má kapacitu 60 MB, používat můžeme také paměťové karty typu MiniSD.

Fotoaparát aktivujeme v menu přes volbu Obrázky, kde se ukrývá příslušná ikonka fotoaparátu, nebo stisknutím tlačítka spouště na pravém boku přístroje. Uspořádání popisků na displeji je uděláno pro fotografování "na šířku". Máme zde na spodním panelu informaci o zbývající kapacitě baterie a paměťové karty (resp vestavěné paměti), kde se nám zobrazuje počet snímků, které ještě můžeme do paměti uložit. V pravém panelu máme nastavený režim expozice (automatický, nebo jeden ze scénických) a režim blesku. Fotografovat můžeme výše uvedeným tlačítkem na pravém boku přístroje (při držení na šířku jej máme v dosahu ukazováčku, stejně jako je umístěna spoušť u klasických fotoaparátů), nebo středovým tlačítkem křížového ovladače.

Stisknutím levého funkčního tlačítka pod displejem (pokud držíme přístroj na šířku, je tlačítko vpravo dole vedle displeje) se dostaneme do menu. Zde je jako první možnost přeskočení do režimu natáčení videosekvencí a druhé je nastavení parametrů fotografování. Nastavit zde můžeme režim expozice (scénické režimy), vyvážení bílé, korekci expozice, barevný tón, ostrost, kontrast, jas a sytost barev.

Další položkou v menu je možnost použití druhého fotoaparátu, což se hodí spíše pouze pro pořizování autoportrétů (ovšem v nižším rozlišení). Téměř na konci menu je pak další možnost nastavení, kde volíme velikost ukládaných snímků, nebo použití digitálního zoomu. Ten ovládáme pomocí křížového ovladače.

Prohlížení a úprava fotografií
Snímky si můžeme prohlížet ve fotoaparátu pomocí Galerie. Prohlížení je poměrně svižné, listovat můžeme náhledy, nebo postupně celými snímky. Až otevření fotografie (zvětšení) trvá o něco déle, stejně jako posouvání p zvětšeném snímku. Fotografie můžeme zmenšit, odeslat, nebo vytisknout.

Zajímavé řešení však nabízí možnost úpravy snímků, kde můžeme jednoduše aplikovat barevné filtry (černobílý, sepia, negativ), otáčet fotografie, používat redukci jevu červených očí, doostřovat a ořezávat snímky, měnit jim kontrast, nebo použít vkládání textů, klipartů a rámečků.

[-more-]{Hodnocení snímků a závěr}

Kvalita záznamu a praxe
Na fotomobily vysoké rozlišení 3 MPix budí naději, ale bohužel kvalita optiky pro toto rozlišení již není příliš dostatečná. Míra zachycených detailů je poměrně slušná, ale nekonzistentní. Můžeme pozorovat, že kresba je různá dokonce i uprostřed snímků. Celkově vše odpovídá předpokladům, se kterými jsme k testu přistupovali. Jak bylo zmíněno na předchozí stránce, nemůžeme srovnávat kvalitu snímků z fotomobilů (které jsou vybaveny velmi jednoduchou "optikou") a digitálních kompaktů. Ve srovnání s fotomobily je na tom však N80 velmi dobře. Rozlišení 3 MPix zachycuje dostatečné množství detailů, byť s nepříliš velkou ostrostí. Při prohlížení na displeji telefonu se nám zdají snímky perfektní, což je logické. Pokud budeme chtít snímky přenést i na počítač a sdílet je například na internetu, máme šanci, že nikdo nepozná, že byly pořízeny fotomobilem. Za dobrého osvětlení (slunečné počasí) pořídíme snímky, které po zmenšení a doostření vůbec nemusíme rozpoznat od těch, které byly pořízeny drahými kompaktními digifotoaparáty. Využít tak můžeme vysoké rozlišení ani ne pro ořezávání snímků, jako spíše pro úpravy směřující k zamaskování nedostatků optiky.

Vyvážení bílé barvy se oproti starším modelům značně zlepšilo. Již předchozí modely se postupně zbavovaly modrého nádechu snímků, což byl velký problém starších fotomobilů. Na vině bylo špatné automatické vyvážení barev. Nyní již automatika zvládá standardní situace poměrně dobře, ovšem i nyní jsme u několika snímků narazili na nepřirozené podání barev. Vyloženě zkažený snímek jsme ale díky automatice vyvážení bílé nepořídili. Pokud nastanou problémy, můžeme je vyřešit nastavením předvolby pro určitý druh osvětlení. Celkově jsou barvy poměrně věrné, ale již jsme testovali fotomobily s lepšími výsledky.

Vlevo automatické vyvážení bílé, vpravo předvolba "žárovka"

Velkým neduhem všech digitálních fotoaparátů je malý dynamický rozsah, tedy špatná schopnost zachytit velký rozdíl mezi jasem a stínem na jednom snímku. Výsledkem je pak částečně přeexponovaný nebo podexponovaný snímek. U fotomobilů je tento neduh ještě markantnější a neunikla tomu ani N80. Výsledky jsou srovnatelné s konkurencí. Musíme si však při fotografování dávat pozor, zda-li je nasvícení scény rovnoměrné.

Ukázka videosekvence

Nevýhodou je nemožnost nastavení citlivosti snímače, tu nastavuje automat. Při špatném osvětlení se tedy dočkáme rozmazání snímku díky dlouhému času expozice, nebo vysokého šumu, kterým taktéž fotomobily trpí ve zvýšené míře.

Při primárním výběru mobilního telefonu podle vestavěného digitálního fotoaparátu by u nás Nokia N80 zřejmě nezvítězila jako jednoznačný vítěz. Modely s automatickým zaostřováním, byť s menším rozlišením, nabízejí podobnou kvalitu. Na druhou stranu se fotoaparát nemá za co stydět, nabízí velké rozlišení, díky kterému můžeme nedostatky pohodlně zakrýt a při dobrém osvětlení budou zmenšené snímky srovnatelné s těmi z klasických digitálních fotoaparátů. Pokud tedy dáme dohromady schopnosti fotoaparátu s ostatními funkcemi telefonu, získáme obrovské množství kvalitních funkcí. Za ty je však také nutné platit. Cena přístroje se pohybuje okolo 18 tisíc korun včetně DPH.

» Recenze  » Recenze - fotomobily