Siemens SF65 - fotografující kapesní extravagance v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Siemens SF65 - fotografující kapesní extravagance v praxi

12. července 2005, 00.00 | Siemens SF65 je zvláštní mobilní telefon. Je to jeden z posledních mobilů vyráběných pod značkou Siemens a byl vyvíjen společně s Philipsem (ten jej nabízí v podobné modifikaci pod názvem 760). Druhou zajímavostí, patrnou na první pohled, je extravagantní design s otočným výklopným displejem. To, co nás zajímá nejvíce, je schopnost fotografovat pomocí 1,3MPix vestavěného digitálního fotoaparátu.

Siemens SF65 je zvláštní mobilní telefon. Je to jeden z posledních mobilů vyráběných pod značkou Siemens (divizi mobilních telefonů koupil BenQ) a byl vyvíjen společně s Philipsem (ten jej nabízí v podobné modifikaci pod názvem 760). Druhou zajímavostí, patrnou na první pohled, je extravagantní design s otočným výklopným displejem. Námi testovaný kus v bílé barvě navíc budí asociace s jednoduchým bílým designem Applu. To, co nás zajímá nejvíce, je schopnost fotografovat pomocí 1,3MPix vestavěného digitálního fotoaparátu.

Popis telefonu
Tělo přístroje se čtvercovým půdorysem je poměrně hluboké, má zakulacené rohy a dodává se v bílé a černé barvě. Konstrukčně se jedná o "véčko" s výklopným displejem. Na přední straně však v zavřeném stavu nenajdeme žádný stavový displej, je zde pouze dioda signalizující nepřijatý hovor, nebo přijatou zprávu. Na zadní straně je již zmíněný fotoaparát a pomocná LED dioda pro osvětlení okolí při špatných světelných podmínkách. Kulatý jednolitý design lehce narušuje pouze úchyt pro poutko na jednom z rohů.

Na levém boku je umístěn infraport (Bluetooth přístroj nemá). Konektor pro připojení napájení a datového kabelu je na spodní straně. Tlačítka spouště fotoaparátu a ovládání hlasitosti jsou na pravém boku. Kryt fotoaparátu, kde je umístěna také baterie a SIM karta se uvolňuje pojistkou na horní straně. Hmotnost přístroje je cca 97 g a rozměry jsou 91 x 44 x 23 mm.

Po otevření telefonu objevíme barevný LCD displej s rozlišením 128 x160 bodů, který umí zobrazovat 65 536 barev. Nad displejem jsou dvě tlačítka, která nás budou zajímat o něco později při fotografování. Pod displejem jsou dvě tlačítka, která lze využít také při fotografování. Na druhé částí mobilu je klasická 12 tlačítková numerická klávesnice, která je spojena do jednoho designového bloku. Tvoří ji mělká široká stříbrná tlačítka, která se dobře používají. Nad klávesnicí je druhý blok, který obsahuje křížový ovladač s bílým potvrzovacím tlačítkem. Okolo ovladače jsou čtyři tlačítka, dvě pro ovládání hovorů a dvě sloužící pro ovládání displeje, tzv. funkční tlačítka.

Jedná se o dual band GSM mobilní telefon pracující na frekvencích 900 a 1800 MHz se zabudovanou anténou. Napájení zajišťuje Li-Ion akumulátor s kapacitou 660 mAh, díky němuž vydrží telefon až 400 hodin v pohotovostním režimu, nebo 240 minut hovoru. Samozřejmostí jsou polyfonní vyzvánění, SMS, EMS, MMS, Java, WAP 1.2.1 a GPRS. Pro kontakty je vyhrazeno 500 míst. Interní paměť disponuje kapacitou 18 MB a přístroj neumožňuje použít paměťovou kartu.

Digitální fotoaparát s obrazovým rozlišením 1,3 MPix umí pořídit snímky s rozlišením 1 280 x 960, 640 x 480 a 128 x 160 bodů ve formátu JPEG. Bohužel neumožňuje natáčet video sekvence. Při fotografování je možné použít až 4x digitální zoom (čímž se připravíme o max. rozlišení). K dispozici je přisvětlovací dioda, samospoušť, režim nočního fotografování, možnost nastavení barevného režimu (černobílý, sepia, digitální, reliéf, negativ apod.) a sériové snímání, které zachytí až 6 snímků rychlostí cca 2sn./s v minimálním rozlišení.

Nejen díky velkým tlačítkům se přístroj ovládá velmi dobře. Designéři nepodlehli vlivu miniaturizace a klávesnici mohou pohodlně používat i lidé s většími prsty. Fotoaparát se automaticky aktivuje vyklopením a otočením displeje. V otočené poloze lze přístroj zavřít (tím zakrýt klávesnici) a používat ho téměř jako klasický digitální fotoaparát. Obraz na displeji se automaticky převrátí a k ovládání používáme tlačítka po stranách displeje. Napravo od displeje jsou tlačítka pro ovládání digitálního zoomu a nalevo pro ovládání menu. V menu se pohybujeme pomocí tlačítek pro zoomování. Tlačítkem spouště, které je při fotografování umístěno tak, aby se dalo používat ukazováčkem pravé ruky, exponujeme požadovaný snímek. Ovládání hlasitosti slouží pro aktivaci a deaktivaci přisvětlovací diody. Zoomovací tlačítka v běžném režimu nemají žádnou funkci, ale tlačítka pod displejem lze používat stejně jako dvě funkční tlačítka u křížového ovladače.

Stisknutím tlačítka pro aktivaci menu získáme přístup k prohlížení uložených snímků, jejich automatickému prohlížení (slideshow), aktivaci sériového snímání, nastavení orientace obrázku (na výšku, či na šířku), nastavení přisvětlení, přidání rámečků a nastavení barevného režimu, nočního módu, samospouště, rozlišení a kvality.

Prohlížení a úprava fotografií
Existují dva způsoby jak si prohlédnout pořízené snímky. Po odklopení displeje můžeme klasicky přes menu a položky "Vlastní soubory", "Album obrázků" a "Vlastní fotky" získat textový výpis názvů snímků. Jednotlivé snímky můžeme zobrazit na displej a posunovat se mezi nimi (v textové i obrázkové formě). Zobrazení skupiny více náhledů však v tomto režimu chybí a tak hledání konkrétního snímku může být obtěžující. Zde můžeme snímky odesílat (přes infraport, e-mail, nebo MMS), nastavit jako pozadí, otáčet, přejmenovat, mazat a upravovat. Upravení snímků však nenabízí příliš bohatou škálu možností a tak se musíme spokojit s vkládáním textů a rámečků. Není možné snímky ani ořezávat.

Pokud však displej odklopíme, otočíme a uvedeme do stavu, ve kterém se fotografuje, tak hned první možnost v menu je zobrazení vlastních snímků. Po zvolení této možnosti se nám zobrazí náhledy šesti snímků najednou. Mezi nimi můžeme listovat a zobrazovat si je jednotlivě. Zde si můžeme také snímky mazat, otáčet, posílat přes infraport, e-amil a MMS a zobrazovat informace o jejich rozlišení.

[-more-]{Hodnocení snímků a závěr}

Kvalita záznamu a praxe
Vestavěný fotoaparát nevyšel z testu nijak dobře. V dané kategorii nabízí spíše slabší průměr. Snímky trpí silnější neostrostí, která se v rozích dále zhoršuje, aberací, moiré a slabým kontrastem. Citelný je také poměrně malý dynamický rozsah, díky čemuž nezachytíme zcela uspokojivě stíny zároveň s jasnými místy. Často budou světlé oblasti přeexponované a bez kresby. Srovnání se současným běžným digitálním fotoaparátem samozřejmě není možné, protože rozdíly jsou stále ještě obrovské. Jak bylo řečeno, mezi fotomobily se pohybuje spíše v průměru. Bohužel ani na displeji snímky nepůsobí nijak líbivě, což je škoda, protože na malém displeji lze mnoho vad skrýt. Proto u některých fotomobilů vypadají snímky lépe na displeji přístroje než v počítači. U Siemensu SF65 však tak velký rozdíl není, zejména díky poměrně malému rozlišení displeje.

Od stisknutí spouště do exponování snímku uplyne cca 0,4s. Je zajímavé, že zobrazování na displeji se zastaví okamžitě po stisknutí spouště a imitovaný zvuk závěrky se ozve až po skutečném exponování snímku. I když kvalita výsledných snímků není nijak oslňující, tak samotné fotografování je radost. Na rozdíl od drtivé většiny konkurenčních fotomobilů, která uživatele nutí držet přístroje v nestabilních polohách a fotografovat, nabízí SF65 luxus klasického držení jako u digitálních fotoaparátů. Tuto výhodu podporuje i fakt, že tělo přístroje není nijak tenké, takže je možné jej držet poměrně stabilně. Nesmíme pouze zapomenout na polohu objektivu a nestínit si levou rukou. Displej máme navíc orientován na šířku a ovládání je vyřešeno relativně dobře.

Přisvětlovací dioda je poměrně silná, ovšem stačí pouze na krátkou vzdálenost. Díky konstantnímu světlu ji lze s úspěchem použít jako velmi jasnou baterku na kratší vzdálenosti. Noční režim pracoval bez zjevné změny od klasického režimu. Proto nám vyšly noční testovací snímky velmi podexponované. Fotoaparát nemá nastavitelnou citlivost, ani kompenzaci expozice. Noční režim pak z neznámých důvodů expoziční čas neprodloužil. Automatické vyvážení bílé pracuje poměrně spolehlivě, na snímcích můžeme pozorovat menší modravý nádech, který lze odstranit úpravou v počítači. Tím však trpí většina fotomobilů.

Siemens SF65 je designově velmi zdařilý a zajímavý fotoaparát, díky kterému se podaří upoutat pozornost. Zejména také díky výklopnému a otočnému displeji. Ten velmi zpříjemňuje fotografování a lze tak přístroj držet při fotografování stabilně. Na druhou stranu výsledky nejsou nijak oslňující a snímky jsou spíše podprůměrné (ovšem srovnatelné s konkurenčními 1,3 MPix fotomobily). Díky rozlišení 1,3 MPix lze na počítači úpravou snímků mnoho dohnat, ale ani tak není kvalita srovnatelná se současnými digitálními fotoaparáty. Siemens SF65 lze na trhu pořídit za cenu lehce pod 9 000,- Kč včetně DPH.

» Recenze  » Recenze - fotomobily