Boom digitální techniky je již za námi, vrátíme se k fotografii? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



FotoTechnika

Boom digitální techniky je již za námi, vrátíme se k fotografii?

IFA 2006

8. září 2006, 00.00 | Předevčírem jsem se vrátil z berlínské IFA 2006, který je největším veletrhem spotřební elektroniky u nás. Z pohledu fotografie IFA přinesla jednu velmi důležitou informaci – boom digitální fototechniky je za námi. A co bude dál?

Když se před cca deseti lety objevily první digitální fotoaparáty, vyvolávaly tak trochu úsměv a tak trochu rozpaky. Jejich záznam v rozlišení 320 x 240 bodů byl z dnešního pohledu zcela směšný a využití takovýchto fotografií spíše teoretické. Nicméně již v roce 2000 byla digitální fototechnika na zcela jiném kvalitativním stupni a začala být potenciálně masově atraktivní.


Zatímco IT či fotografické veletrhy skomírají, spotřební elektronika stále táhne

Jedním ze specifik digitální fotografie bylo její rozkročení mezi dva světy, ten digitálně technologický a ten fotograficky emoční. Pro řadu lidí se v letech 2000 až 2006 stalo pořízení digitálního fotoaparátu otázkou veřejné prezentace svého technologicky zaměřeného životního stylu. Proto nastala tak prudká honba za megapixely, proto začaly být tak diskutované nejrůznější ultrazoomy a do značné míry i proto je dnes taková poptávka pro DSLR.


Jeden z mála vystavovatelů, prezentující fotoaparáty, byl Acer

A právě zájem lifestylového zákazníka přivedl digitální fotografii velmi blízko k spotřební elektronice. Pro řadu společností z tohoto segmentu (např. Panasonic, Sony či Samsung) se digitální fotoaparát stal součástí portfolia produktů spotřební elektroniky a na dvou předchozích ročnících veletrhu IFA byl také takto prezentován. Pěkný stylový digitální kompakt byl cestou, jak se odlišit a ukázat svou příslušnost k technologicky orientované části populace.


CyberShot ne jako fotoaparát ale jako fotomobil

Nicméně lifestyle je zřejmě nejvrtkavější skupinou zákazníků ze všech. V okamžiku, kdy se digitální kompakt stal samozřejmostí v masovém slova smyslu, přestal fungovat jako odznáček jedinečnosti. Dnes si pěkný stylový digitální kompakt může koupit v bazaru prakticky kdokoli za řádově tisíce korun a ani parametrové rozdíly mezi modely a značkami nejsou dostatečně velké na to, aby stálo za to o nich vést zasvěcené diskuze.

Výrobci tento trend buď předpokládali či jej včas rozpoznali a své portfolio všichni tři uvedení hráči rozšiřují o DSLR, které v jistém slova smyslu mohou být lifestylově zajímavé. Zejména Panasonic vsází na model, který je opět orientován na unikátnost provedení a prestiž značky Leica. Nicméně DLSR je již poměrně specifickým produktem a rozhodně není předmětem každodenního užití, protože její rozměry a hmotnost jsou přeci jen nepohodlné. A tak místo lifestylové ikony získaly zpět mobilní telefony.


CF jako kdyby neexistovala, trend je microSD

Například při hledání digitálních fotoaparátů Sony na letošní IFA jste sice mohli narazit na značku CyberShot, nicméně na stánku divize Sony Ericsson a to výhradně na fotomobilech. Ty totiž mají dnes již dostatek fotografické funkčnosti (kvalita obrazu, jednoduchost užití), aby lifestylového uživatele uspokojily a navíc nabízejí lepší prostor pro designové kreace a přidávají atraktivní technologie jako je MP3, UMTS apod.


A tohle je aktuální hit spotřební elektroniky dle jehoho z korejských vystavovatelů

Co to znamená pro budoucnost digitální fotografie?
IFA 2006 jasně ukázala, že období, kdy byl digitální fotoaparát prodáván jako spotřební elektronika a hlavním cílem výrobců bylo oslovit většinu populace, končí. Stejně tak jako boj digitálních fotoaparátů s klasickými o běžného uživatele je prakticky za námi a výrobce tak čeká významná změna. Do budoucna přestanou fotoaparáty prodávat megapixely, dokonce ani líbivý design nebude cestou jak se odlišit, protože jej dnes nabízí každý. Počty prodaných kusů začaly pomalu klesat a boom je prostě a jednoduše pryč.

Na druhou stranu pro fotografii jakožto výrazový prostředek je to, dle mého názoru, vynikající zpráva. Když nic jiného, tak tato skutečnost trochu otupí často zcela nesmyslné hádky o technologické nuance mezi jednotlivými modely DF a část fotoamatérů snad objeví kouzlo samotné fotografie. Řešit dnes, zda je lepší fotoaparát A nebo fotoaparát B je v případě digitálních kompaktů a většiny EVF takřka zbytečné, kvalitativní úroveň záznamu i ovládání je již tak dobrá u většiny značek, že nemůže omezit tvůrčí činnost jako takovou. Naopak řešit otázky kompoziční, kreativní a grafické je v dnešní záplavě snímků aktuálnější než kdykoli předtím.

Doufejme, že přichází doba vystřízlivění z technologického opojení, která ty, co to myslí s fotografií jen trochu vážněji, přivede zpět k tvůrčí práci a přestane je zaměstnávat technologií jako takovou.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  

 » Novinky  » Trendy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

konecne

Autor: karlos Muž

Založeno: 08.09.2006, 10:18
Odpovědí: 5

pekný článok, vyslovil nahlas to, čo mnohý tušia ale v mase ich nikto nepočuje

Odpovědět na příspěvek

RE: konecne

Autor: Cary Muž

Založeno: 11.09.2006, 12:58

Ano, pekny clanek, prsne tak to je kazdy amater se zajima jaky ma fotak, kolik pixelu a zoom a pritom nema zadnou kloudnou fotku v archivu, hlavne ze je borec co ma nejnovejsi DSLR.
Je fajn ze dnes si muze prakticky kdokoliv a zadarmo( myslim naklady na porizeni digifoto) neco vyfotit diky digitalum, proto ten rozmach foceni. Ale na druhou stranu me mrzi jak se foceni stalo masovou zalezitosti, s tim ze kazdy jenom cvaka digitalem a nesoustredi se ani na to co foti....

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: konecne

Autor: Golem Muž

Založeno: 11.09.2006, 21:39

Co tě na tom mrzí? To je snad každého věc, co si vyfotí, ne?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: konecne

Autor: Pepa Muž

Založeno: 12.09.2006, 13:50

A víte, jak fotí profesionál? Koupí si drahou mašinu, drahá skla, nastaví automat, sériové snímání a drží spoušť v dávkách. A doufá v to, že z těch několika stovek fotografií vytáhne 1-2, které mu vezmou.

Nepleťte si profesionály s uměleckými fotografy nebo špičkovými "amatéry".

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: konecne

Autor: Martin Muž

Založeno: 13.09.2006, 08:22

No jo, ale takhle fotí profesionál reportér. Mnohem víc je profíků co fotí portréty, svatby. reklamní foto, krajiny, macro, ......

A určitě nemá mašinu jen v automatu, bez zásahů do korekcí exp., natavení WB, atd. ...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: konecne

Autor: Jirka Muž

Založeno: 04.12.2006, 13:40

...jen aby!

Odpovědět na příspěvek

Souhlas

Autor: Vojta J. Muž

Založeno: 08.09.2006, 10:34
Odpovědí: 2

Souhlasím, že současné DSLR jsou na takové úrovni a zároveň cenově dostupné, že je konečně možno soustředit se na vlastní fotografickou tvorbu i pro mě jako amatéra a nezápasit s technickou stránkou věci. Neodpustím si poznámku k pravopisu - fotoaparáty vyvolávali a telefony získali je opravdu strašné.

Odpovědět na příspěvek

RE: Souhlas

Autor: van dyk Muž

Založeno: 09.09.2006, 09:00

heh, k tomu poslednemu... podla slovenskej gramatiky je to spravne :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Souhlas

Autor: rejca Muž

Založeno: 11.09.2006, 16:58

teda tak to aby se ve vasi reci prase vyznalo :) Nic ve zlem :)

Odpovědět na příspěvek

komerčně ano, technologicky ne

Autor: Fikáček Muž

Založeno: 08.09.2006, 12:23
Odpovědí: 0

Komerčně je konec digitálního boomu asi fakt, přinejmenším ve smyslu náhrady filmové technologie digitální pro běžné uživatele. Nicméně technologicky to je jen první (asi hlavní) revoluce. Přijdou další ve sféře profesionální a poloprofesionální technologie a budeme se divit. :-)

Odpovědět na příspěvek

ano ano

Autor: hector Muž

Založeno: 08.09.2006, 13:22
Odpovědí: 0

Ano ano, mam velice podobny nazor. I kdyz z diskuzi na podobnych webech, asi jen tak rychle nevymizi nekteri experti co sice znaji kde se co sustne v parametrech fotaku, ale nafoceno maji jen nekolik MMS..

Odpovědět na příspěvek

Podobné úvahy nějak nechápu -

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 09.09.2006, 06:49
Odpovědí: 0

on doteď někdo někomu bránil soustředit se na emotivní stránku fotografie? A v dobách kinofilmu se ten, kdo si pořizoval nový přístroj, nezajímal o jeho vlastnosti? Mysllím, že je tato část úvahy omylem, vzniklým z toho, že před třiceti nebo padesáti lety nebyly internetové diskuse zdaleka tak rozšířené, jako dnes... :-)

Odpovědět na příspěvek

Taky jsem tam byl

Autor: Krasomyl Muž

Založeno: 09.09.2006, 11:52
Odpovědí: 0

Já si také přeju, aby to šlo tim směrem, jak autor píše. Ale jelikož jsem IFA taky navštívil (poněkolikátý), tak mé postřehy jsou trošku odlišné:
1) IFA je v krizi - ještě nikdy se mi nepodařilo jí proběhnout za míň než 3 hodiny
2) Z velkých hráčů spotřební elektroniky tam nebyl nikdo - pouze korejci a Philips
3) Z velkých hráčů fotografické techniky tam nebyl nikdo
4) Každá druhá firma měla k dispozici celou halu - v minulosti naprosto nemyslitelné
5) Jediné téma IFA bylo - velká a placatá obrazovka, digitální vysílání a BluRay
5) Za tři týdny je v Kolíně na Rýnem Photokina a tam teprve všichni ukáží co umí a dokážou ve fotografii

Odpovědět na příspěvek

Mnojo

Autor: Janoko Muž

Založeno: 10.09.2006, 03:21
Odpovědí: 4

No tak konečně začně doba kdy velikost přestane znamenat "výhodu". Ruku na srdce každý čeká na fotografický přístroj s objektivem o poloměru 0.5cm který zvládne světelnost a prokreslení 20cm skla. Většinou se pokrok v technice přisuzuje zmenšením hlavního prvku a jestli tomu dobře rozumím tak jsme se v dnešní době dočkali pouze malého a kvalitního snímače (čipu) ovšem vše ostatní zůstalo stejné jak před 20ti lety a tak můj názor je, že DSLR jsou slepou uličkou něco jako když dáte super moderní motor do karosérie Škody 105L. Taková retrospektívní halucinace se super high-end vnitřkem. Za tři roky budou mít stejné vlastnosti DSLR foťáky v mobylu, no jo drsé nicméně na zamyšlení.

Odpovědět na příspěvek

RE: Mnojo

Autor: mk Muž

Založeno: 10.09.2006, 11:09

Nebudou, fyzikálně to není možné.

Odpovědět na příspěvek

miniaturizace?

Autor: jirka Muž

Založeno: 11.09.2006, 15:25

pane, a co šum na malém snímači, co práce s hloubou ostrosti na malém snímači? co přetékání náboje na malém snímači? Stále myslíte že řešením je co největší miniaturizace snímače? Chcete mít na fotkách ostré úplně vše, bez možnosti pracovat s hloubkou ostrosti ztrácíte silný nástroj fotografa a s malým snímačem budete mít ve špatných světelných podmínkách taky silný šum... atd.

Odpovědět na příspěvek

RE: Mnojo

Autor: Rejca Muž

Založeno: 11.09.2006, 16:55

neni mobil jako mobyl :). Velke snimace pretrvaji a to je dobre...

Odpovědět na příspěvek

RE: Mnojo

Autor: Dan Muž

Založeno: 11.09.2006, 20:38

... v mobilu ...

Odpovědět na příspěvek

honba ustala? myslim, ze ne

Autor: Rejca Muž

Založeno: 11.09.2006, 17:06
Odpovědí: 1

Osobne si myslim, ze honba za megapixely a za vetsi a vetsi ISO citlivost jeste neskonci.... Sice by to bylo fajn, kdyby se vyrobci orientovali na ty dily, ktere jsou dulezitejsi nez jak nacpat spoustu MPix do maleho chipu, ale Mpix stale prodava.. Sposta lidi si rekne, skoda, ze jsem si koupil v kvetnu Panasonic FZ-30, ten Panasonic FZ-50 ma o 2MPix vic a jake ma krasne obrazky i na ISO 200 :). To je hold realita. Pocet lidi, kteri rozumi fotaku vic a opravdu potrebuji kvalitu, je minimum. Vetsina je cvakalistu pro rodine fotky, ktere o technicke strance nemaji velke povedomi a reknou si, proc nemit vic za stejnou cenu?

Spis digifoto narazi na technicke omezeni a tato nesmyslna honba polevi do te doby nez se neudela pokrok v technilogii snimacu.

Sam jsem si koupil 6Mpix DSLR a jsem velmi spokojeny a masirovani o 10Mpix Sony Alfa, Nikon D80 atd. atd. me nechava chladnym. Vim ze ja se musim zlepsit, ne muj fotak...

Odpovědět na příspěvek

RE: honba ustala? myslim, ze ne

Autor: hector Muž

Založeno: 12.09.2006, 19:14

Přesně tak, každej by měl mít nejprve nějakou sebereflexi, než začne dávat rozumy. A je přece známo, že kvalita fotky z devadesáti procent závisí na tom zařízení mezi fotoaparátem a zemí..:)

Odpovědět na příspěvek

vývoj

Autor: pecko Muž

Založeno: 11.09.2006, 21:36
Odpovědí: 0

Pokud je to pravda jsem rád, segment do 40000 je příliš zamořen "marketingovými" přísroji.

Odpovědět na příspěvek

Ako ďalej

Autor: Albert Muž

Založeno: 12.09.2006, 10:54
Odpovědí: 2

Súhlasím s tým, že princíp DSLR je naozaj zastaralý (aj keď osvedčený a momentálne najdokonalejší). Verím, že systém hlučného sklápajúceho sa zrkadla bude nahradený plne elektronickým spracovaním obrazu.

Odpovědět na příspěvek

RE: Ako ďalej

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 12.09.2006, 17:32

Levné nebo ploché kompakty mají závěrku elektronickou. Ono to nemá jen výhody - často toto uspořádání podporuje tzv. blooming - přetékání náboje a tím vznik nesmyslných skvrn v okolí světel.

Odpovědět na příspěvek

RE: Ako ďalej

Autor: hector Muž

Založeno: 12.09.2006, 19:22

Jenže to zrcadlo tam není jen tak pro nic za nic.
Není a myslím že ani nikdy nebude nic dokonalejšího než analogové ostření. Jsou prostě případy, kde není nutno (be je přímo nežádoucí) za každou cenu strkat elektroniku (i když by si to spousta technofilů přála). Něco podobného platí třeba i v hudbě. Nejdokonalejší reprodukce hudby je analogová ! Nuly a jedničky vše nespasí !

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

pane, a co šum na malém snímači, co práce s hloubou ostrosti na malém snímači? co přetékání náboje na malém snímači? Stále myslíte že řešením je co největší miniaturizace snímače? Chcete mít na fotkách ostré úplně vše, bez možnosti pracovat s hloubkou ostrosti ztrácíte silný nástroj fotografa a s malým snímačem budete mít ve špatných světelných podmínkách taky silný šum... atd.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: