Nikon D200 - profi zrcadlovka skoro pro každého? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



FotoTechnika

Nikon D200 - profi zrcadlovka skoro pro každého?

Nikon D200

3. listopadu 2005, 00.00 | Nikon po opravdu dlouhém čekání představil nástupce své digitální zrcadlovky střední kategorie D100, kterým jistě Nikon potěšil srdce svých příznivců. Model D200 přichází nejen s velmi dobrými parametry, ale navíc i s nezvykle agresivní cenou.

Nikon D100 patřil mezi velmi oblíbené digitální zrcadlovky a dobře obstál ve srovnání s úhlavním konkurentem Canonem EOS D60. Nicméně to se psal rok 2002 a od té doby uteklo opravdu hodně vody. Nikonu nástupce tohoto úspěšného modelu chyběl už minimálně rok. To se konečně změnilo 1.listopadu 2005, kdy Nikon oficiálně potvrdil informace o tom, jak bude model D200 vypadat. Čekání to bylo dlouhé, ale dle všeho se vyplatilo. Nová DSLR střední třídy se skoro nedá označit jako nástupce D100, ale mnohem přesnější je říci, že jde o decentně odlehčenou D2X, která však bude stát skoro o 100 000 Kč méně.

Konstrukce těla
Nikon D200 je zrcadlovkou střední třídy a podobně jako Canon EOS 20D se snaží kombinovat robustnost s přijatelnými rozměry a hmotností. Tělo je vyrobeno z magnéziové slitiny, což sice o něco málo zvýšilo hmotnost, přesto rozměry 147 x 113 x 74 mm a hmotnost 830 g zůstaly velmi rozumné. Fotoaparát padne do ruky ještě o něco lépe než menší D70s, ale zároveň si zachoval hmotnost pod 1 kg vč. baterie.
Co se týče ergonomie ovládání, i zde se toho změnilo od dob D100 opravdu hodně. Nikon se rozhodl uživateli D200 dát maximální kontrolu a komfort, takže rozložení ovládacích prvků je velmi podobné jako u D2X. Samozřejmě fotoaparát nemá druhý stavový displej, přesto příklon k nejvyšší třídě Nikonů je zcela zřejmý. To koneckonců potvrzuje i použití většího hledáčku se zvětšením 0,94x.
A navíc je tělo utěsněno, a tudíž je vlhko- a prachotěsné.


Technologie uvnitř
Po stránce technické výbavy doslova nezbyl ve srovnání s modelem D100 kámen na kameni a Nikon našlapal D200 v podstatě takřka vším tím nejlepším, co má dnes k dispozici. Snímač se může pochlubit fyzickým rozlišením 10,2 MPix při zachování APS-C či chcete-li DX formátu. Jde o RGB CCD snímač s maximálním výstupním rozlišením 3 872 x 2 592 bodů, tedy vyšším než konkurenční Canon EOS 20D. Citlivost snímače lze nastavit v rozsahu 100 - 1600 ISO s možností zesílení až na 3200 ISO, čímž Nikon opustil svou tradiční minimální hodnotu citlivosti 200 ISO, kterou důvěrně znají všichni uživatelé D70. Snímky lze ukládat buď v 8bitovém JPEGu s podporou EXIF 2.21 nebo ve 12bitovém RAW formátu (.NEF). Ve srovnání s D100 chybí přímá podpora TIFFu.

Pro zaostřování je použit moderní systém Multi-CAM 1000 s možností ostřit buď na standardních 11 polí či na 7 polí ve velkoplošném rozmístění. Dokáže dle výrobce ostřit při rozsahu -1 až 19EV (při 100 ISO) a umožňuje i automaticky aktivované prediktivní zaostřování. Z režimů nabízí kromě jednobodového i dynamické, dynamické skupinové zaostřování a dynamické zaostřování s prioritou nejbližšího objektu. Při nedostatku světla se využívá přisvícení reflektorem s dosahem max. 3 metrů.


Rozmístění zaostřovacích bodů

Autoexpoziční systém využívá 1 005segmentový RGB systém, který v závislosti na použitém objektivu využívá technologii 3D Color Matrix II, Color Matrix II či Color Matrix pro určení správné expozice. Alternativně lze přepnout na prioritu středu s volbou čtyř průměrů středového terče, který má 75 % prioritu či bodové měření (cca 2 % plochy).

Novinkou je i možnost nastavení balance bílé barvy přímo na pevnou hodnotu v Kelvinech.

Fotoaparát v sekvenčním režimu snímání nabízí maximální rychlost 5 snímků za sekundu při 37 JPEG či 22 RAW snímcích do série. Závěrka s vertikálním štěrbinovým chodem nabízí pracovní rozsah 30 až 1/8 000 sekundy. Synchro čas blesku je až 1/250 s. Podporovány jsou blesky jak s i-TTL systémem, tak i v režimu A starší blesky jako SB-80DX či SB-28DX. Fotoaparátu nechybí ani vestavěný blesk.

Snímky se ukládají tradičně na CF I/II paměťové karty. Základním rozhraním je USB 2.0 s tím, že fotoaparát podporuje i Wi-Fi kit WT-3 či připojení GPS modulu. Dislej má úhlopříčku 2,5" při rozlišení 230 000 bodů. O napájení se stará klasický El-3 Li-Ion akumulátor a podporován je i bateriový grip.

Závěr
Nikon D200 má oznámenu oficiální koncovou cenu 52 990 Kč (pouze tělo) a první kusy by měly být v ČR k dispozici již v prosinci tohoto roku. Cena je bezesporu atraktivnější a agresivnější, než bychom čekali, což je určitě dobrá zpráva. Na druhou stranu optimistická ohlášení Nikonu o dostupnosti produktů je potřeba brát s velkou reservou, protože uvedení na trh většinou neznamená ještě řadu měsíců běžnou dostupnost u úspěšných modelů. A Nikon D200 zcela jistě úspěšný bude, a to jak v řadách klasických Nikonistů, tak si nepovede jistě špatně ani v konkurenčním boji s ostatními značkami. Jen je trochu otázkou, zda nepoškodí prodeje výrazně dražšího modelu D2X. Ten je sice určen trochu jinému uživateli, ale v českých ekonomických podmínkách se obě skupiny fotografů dle našeho názoru značně překrývají.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  

 » Novinky  » Novinky - profi technika  

 » Novinky  » Novinky - fotoaparáty  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Srobnání

Autor: Jan Hrdina Muž

Založeno: 03.11.2005, 08:15
Odpovědí: 3

Už se těším na přímé srovnání c EOS 20D. Je tam rozdíl přez 10k, a to není málo.

Odpovědět na příspěvek

RE: Srobnání

Autor: Martin22 Muž

Založeno: 03.11.2005, 13:52

Např. na www.megapixel.cz je rozdíl cen pouze 2.521,- Kč!!! (bez DPH). Takže bych skoro řekl, že stojí stejně.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Srobnání

Autor: venca Muž

Založeno: 12.11.2005, 16:46

A mas-li zname v usa,tak se dostanes s cenou i pod 10 tisic levneji!?Nakup pres internet tam opravdu frci a ceny jsou velmi konkurencni!Napr telo d-70 jiz za $650!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Srobnání

Autor: M&H Muž

Založeno: 28.10.2006, 14:53

No rekl bych, ze je v nabidce C 30D a oproti N D200 je o cca 10.000,- Kc levnejsi ...

Odpovědět na příspěvek

Dobrá cena

Autor: Danoboss Muž

Založeno: 03.11.2005, 13:39
Odpovědí: 3

Spolocne s týmto delom niekedy v decembri (prosinec) príde aj nový stabilizovaný objektív nikkor 18-200 3,5 až 5,6. Pri tkom rozsahu je to výborná svetelnosť. Ale predpokladam že nebude z najlacnejších Je to výborný foťák za dobrú cenu jedine čo mne chýba je druha pameťová karta.

Odpovědět na příspěvek

RE: Dobrá cena

Autor: syky01 Muž

Založeno: 05.11.2005, 00:13

No nevím, jestli je zrovna takový objektiv potřeba, protože čím větší je rozsah zoomu tak tím je to větší kompromis co do konstrukce a kvality objektivu. Viz. srovnání zoomu s pevnýmy skly. Osobně považuju za ideální 2-3 skla s menším rozsahem, které dohromady pokryjí celé spektrum. Např u Canonu EF17-40L, EF50, EF80-200 s tím, že kvalita /bohuzel i cena/ bude několikrát vyšší. Ale koneckonců, kdybych chtěl jeden objektiv z důvodu kompaktnějších rozměrů, tak si koupím EVF zrcadlovku.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Dobrá cena

Autor: Danoboss Muž

Založeno: 05.11.2005, 19:21

Jasné že máš pravdu že ten objektív nebude tolik kvalitní jak 4 objektívy pokryvajicí všechný ohniskové vzdálenosti pri clone 2,8. Ale to sou cenou objektívý nekde úplne jinde. Ja sem to spíš myslel jak univerzálny objetív pre fotožurnalistov, který nemají čas meniť objektívy a potrebujú velikej rozsah zomu. Na noviny a týždenníky klidne stačí ostrosť takového objektívu. Je to takový objektív ako má canon na kinofilmový zrkadlovky. 28-300 3,5-5,6 IS. Ale s druhou vecou s tebou nesúhlasím. Možno sa mýlim ale nepoznám žádnou EFV ktorá by mela čo i len 4 snímky za vteřinu ne ješte pet. Žádna nemá tak veľký buffer. Aj keď múže být možnosť zvečšit obraz v hladáčiku zo zrkadlovkou sa ostrí podle mne lépe.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Dobrá cena

Autor: Mapař Muž

Založeno: 07.09.2006, 18:35

Možná jsem v současnosti sto let za opicema, ale na kombinaci D200 a objektivu 18-200 DX se chystám přejít právě z jedné takové nepravé zrcadlovky Canon PowerShot Pro 1. U ní mě pálil jednak malý čip (díky kterému fotím na ISO 50 a ještě se šumem), jednak rychlost. U objektivu záleží na použití. Představa, že bych měl sebou při dlouhodobější horské turistice, nebo v na kole v batohu vláčet sadu objektivů, spolehlivě přebíjí všechny argumenty o trochu kvalitnějším zobrazení. Určitě by mi při tom nestačil malý rozsah - těch 18-200 (27-300 po přepočtu) využiji úplně s přehledem. Zvlášť, když je objektiv vybavený stabilizátorem.

Odpovědět na příspěvek

proc ne full?

Autor: dee Muž

Založeno: 04.11.2005, 12:20
Odpovědí: 6

Na tohle jsme čekali tolik let? No to si u Nikonu snad dělaj prdel. To fakt nejsou schopný udělat zracadlo s formátem kina? Takže u mne je tohle poslední "hřebíček do rakve" pro nikon a definitivní přechod ke konkurenci. (můžete hádat kam). Jo kdybych fotil zvířata nebo sport tak bych i o tomhle mohl uvažovat, ale takhle to pro mne nemá význam. Prostě nikon pro mne nemá vhodnou zracdlovku, to je tak technologicky na dně že musí dělat tyhle APS zmršeniny? To fakt všichni fotíte wildlife nebo sport že vám plný pole nechybí???

Odpovědět na příspěvek

RE: proc ne full?

Autor: Danoboss Muž

Založeno: 04.11.2005, 13:07

Ja myslím že nemáš pravdu Canon zase výrabí tri veľkosti senzorov bez násobiaceho faktoru (canon 5d, canon 1ds mark 2) z 1,3 nasobným faktorom (canon 1d mark 2) a canon s 1,6 násobným faktorom (canon 20D a canon 350D). Na dva posledne menované sú aj objektívy špecialne pre digital EF-S. Ale ak mám napríklad canon 20D s objektívom 17-85 IS, ktorý stojí asi 20000 a rozhodnem sa že prejdem na výššiu triedu napriklad 5D tak svoj objektív možem zahodiť. Nikon má všetko formátu DX s 1,5 nasobiacim faktorom a nieco také sa mi s ním stať nemože. A kto chce širokáč tak nech si kúpi 12-24DX f4 Po prepočte bude mať 18-36 a to je podle mne slušný.

Odpovědět na příspěvek

RE: proc ne full?

Autor: Troll Muž

Založeno: 04.11.2005, 14:13

2 dee: Zrejme si jeden z celkem asi 5ti profiku v CR, ktery skutecne takovou techniku potrebuje a investice do ni se mu zaplati. Tak co sakra resis? Kup si telo za 200kKc, poradny skla za 1/4M a je to, ne?

Odpovědět na příspěvek

RE: proc ne full?

Autor: mk Muž

Založeno: 04.11.2005, 15:54

A ty jsi fakt čekal, že Nikon D200 bude full frame? Nebuď naivní.

Odpovědět na příspěvek

RE: proc ne full?

Autor: RedBaron Muž

Založeno: 04.11.2005, 21:57

Takhle povrchně a přisprostle se nevyjadřuje nikdo, komu by takový přístroj mohl být přínosem. Mám pocit, že takový pubertálně rozeřvaný zákazník žádné společnosti vyrábějící fotoaparáty chybět nebude :o)

Odpovědět na příspěvek

RE: proc ne full?

Autor: Pavel Muž

Založeno: 17.04.2006, 13:38

S kretenama nemá cenu se bavit. Není to náhodou kámaš Karbusickýho z Photo life?, pro něho existuje taky jen Canon a Pentax a oblbuje lidi zrníčkama na filmu (viz dubnový Photo Life.

Odpovědět na příspěvek

RE: proc ne full?

Autor: Izak Muž

Založeno: 28.01.2007, 23:31

Reakce pubescentiho hosicka ???

To jako full frame ??? Vzdyt je to nanic, pokud se zde budeme bavit o velkem cipu tak STREDOFORMAT a tam nenabizi nic ani Canon ani Nikon .... takze klidek.

A vazne pokud nekdo foti modu v atelieru ci stavby na top urovni, potrebuje stredoformat, pokud jenom na profi kde je 90% fotografu staci ASPC a oni uz si to nejak upravi, A4 do casaku se tiskne v cem ? 200-300DPI ? na plagat desitky DPI ????

Takze full frame je prijemne zpestreni, ale nutne to neni, od toho je zde STREDOFORMAT !!!

Odpovědět na příspěvek

Velikost čipu a objektivy

Autor: Vincent Muž

Založeno: 07.11.2005, 21:44
Odpovědí: 1

S prvním kritikem se dá částečně souhlasit. Podle mne je teď situace taková, že se do poloprofi DSLR budou montovat velké kinočipy. Že tomu tak doted nebylo, je daní za rychlost vývoje a výroby. Proto je, až na vyjímky, chybou kupovat objektivy určené jen pro malé čipy. Za rok bude každý větší nadšenec mít na C 5D a podobné. K čemu mu budou skla, která se vyráběla v době přechodu na větší kino čipy. Nicméně kvalitní foto není o velikosti čipu a financích.

Odpovědět na příspěvek

RE: Velikost čipu a objektivy

Autor: micker Muž

Založeno: 27.11.2005, 12:09

ja pouzivam i klasickej nikon 601 takze by me ani nenapadlo koupit jiny sklo nez plny. na tu 200 se tesim, ale s tou dostupnosti me to trosku mrzi .-/

Odpovědět na příspěvek

jsem sám, kdo nechce FF?

Autor: Andy Muž

Založeno: 24.11.2005, 11:21
Odpovědí: 3

Nechci fullframe. Nechápu v čem má být snímač velikosti políčka filmu tak lepší. Že pak nemusíte přepočítávat ohniska??? IMHO je to jenom mindrák fotografů, kteří fotili na film a jedna z věcí, kterou vyčítali digitálům, je crop faktor. Zatím si nestačili všimnout, že nevýhody malých snímačů téměř pominuly, zatímco nevýhody fullframe snímačů přetrvávají. Zkoušel jsem např. C 1Ds MII se svými draze zaplacenými objektivy a ta aberace je BRUTÁLNÍ. A že je to chyba objektivů? To mám kupovat nová skla jenom pro to, abych nemusel občas násobit?

Odpovědět na příspěvek

RE: jsem sám, kdo nechce FF?

Autor: Slavomír Preininger Muž

Založeno: 26.11.2005, 00:38

Nejsi sám, máš pravdu. Zatím je rozměr čipu 24x36mm spíš nevýhodou. Až se ale přestane vyrábět šachtičková konstrukce bodů a zmizí vinětace, tak bude větší rozměr čipu (s rostoucím rozlišením) mít výhodu menšího šumu. Jenže to je zatím "šum budoucnosti", současná technologie se prodává výhorně, tak proč by Japonci ve vývoji spěchali...

Odpovědět na příspěvek

RE: jsem sám, kdo nechce FF?

Autor: tom Muž

Založeno: 30.12.2005, 13:02

Tyhle snímače plného formátu se mi také nelíbí,v každé technologii má být vývojový rozdíl a že jsou menší mi vůbec nevadí,když si vezmete kinofilm a digitální zrcadlovku,tak v tom nevidíte rozdíl.Mě to takhle vyhovuje,větší nedostatky s těmito menšími čipy nevidím,spíš bych kritizoval stálý hon za megapixeli.

Odpovědět na příspěvek

RE: jsem sám, kdo nechce FF?

Autor: Kuba Muž

Založeno: 03.05.2007, 09:03

Větší snímač, body jsou větší, tudíž mohou pohlcovat více světla. Uvědomte si, že lidí fotografujících na film je stále dost nebo fotografujících zároveň na film a na digitál a chtějí mít jedny objektivy. Asi jste neviděl fotografie třeba z Canonu EOS 5D. Problém prodloužení ohniska je nepříjemný u širokoúhlých objektivů, také bych doporučoval fotografovat monofokálními objektivy a uvidíte ten rozdíl v kvalitě, u digitálu obzvláště významný.

Odpovědět na příspěvek

fotky D200

Autor: Dan Muž

Založeno: 04.12.2005, 02:51
Odpovědí: 0

Kdyby někoho zajímalo jaký z něj lezou fotky tak třeba tady ... už se na něj těším http://www.pbase.com/came
ras/nikon/d200

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: