Recenze: Nejmenší nezrcadlovka Sony NEX 5 v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

FotoTechnika

Recenze: Nejmenší nezrcadlovka Sony NEX 5 v praxi

19. července 2010, 00.00 | Otestovali jsme fotoaparát Sony NEX 5, který je v současnosti považován za nejmenší nezrcadlovku na trhu. Zde jsou naše dojmy.

Před tím, než se pustíme do hodnocení fotoaparátu Sony NEX 5, tak si pojďme tento fotoaparát stručně představit.

Co fotoaparát nabízí
Přístroj Sony NEX 5 představuje miniaturní fotoaparát, který dovoluje výměnu objektivů a postrádá zrcadlový systém hledáčku, jímž disponují digitální zrcadlovky. Jedná se tedy o nezrcadlovku, která díky svým malým rozměrům (110,8 x 58,8 x 38,2 mm; váha cca 230 gramů) je dnes suverénně považována za nejmenší zařízení tohoto typu v dané kategorii fotoaparátů.

Testovaný fotoaparát Sony Nex 5 s objektivem Sony E 18-55 mm F3,5 - F5,6 OSS

Aparát je vybaven SONY E- bajonetem pro připojení příslušných objektivů a v jeho útrobách nalezneme 14,2Mpix snímač (CMOS Exmor™ APS HD ), jehož rozměry jsou shodné jako jsou stejné u amatérských DSLR Sony s APC-S formátem snímače. V porovnání s běžnými kompakty má tedy uvedená nezrcadlovka výrazně větší senzor, což se pozitivně odrazí v obrazové kvalitě pořizovaných snímků.

Testovaný fotoaparát Sony Nex 5 s objektivem Sony E 16 mm f2,8

Citlivost ISO přístroj dovoluje nastavovat v rozmezí hodnot ISO 200 – 12 800. Přístroj nedisponuje mechanickou stabilizací senzoru (benefit stabilizace obrazu nabízejí pouze vybrané objektivy se zabudovaným systémem SteadyShot).

Testovaný fotoaparát Sony Nex 5 s objektivem Sony E 18 – 55 mm F3,5 – F5,6 OSS

Doposud se k Sony NEX fotoaparátům vyrábějí celkem 3 skla: Sony E 16 mm f2,8 („palačinkový objektiv“); Sony E 18 – 55 mm f3,5 – f5,6 OSS (základní objektiv typu zoom) a širokorozsahový objektiv Sony 18 – 200 mm f3,5 – f6,3 OSS.

Dodejme, že poslední dva jmenované objektivy jsou vybaveny systémem optické stabilizace SteadyShot. Autofokus fotoaparátu operuje v režimu Live View a využívá 25 ostřicích zón.

K dispozici je samozřejmě také možnost ostřit manuálně či ručně korigovat práci AF ostření. Expozice je vyhodnocována pomocí 49 měřících segmentů, přičemž závěrka fotoaparátu operuje v rozmezí časů 30 s - 1 / 4 000 s

Hlavní „gró“ koncepce nezrcadlovky tkví v miniaturizaci těla, které skutečně připomíná kapesní kompakty. Možná proto na daném fotoaparátu nezbylo místo pro interní blesk a EVF hledáček. Nicméně přístroj disponuje na horní straně konektorem, kde lze připojit miniaturní externí blesk Sony NP-50 (směrné číslo 7), který je součástí balení.

Testovaný fotoaparát dovoluje nahrávat FullHD videa ve vysokém rozlišení 1 920 x 1 080 pixelů. Video je ukládáno buď ve formátu AVCHD či v MP4. Videozáznam je stereofonně ozvučený.

V oblasti expozičních režimů aparát nabízí jejich kompletní spektrum (tzn. režimy P/A/S/M) plus mód inteligentní automatiky a kolekci 9 scénických presetů pro různé fotografické situace. Přístroj také nabízí několik užitečných funkcí, mezi kterými například vévodí režim „Redukce rozmazaného pohybu“ (aparát pořídí v rychlém sledu sérii 6 snímků při vysoké citlivosti ISO 6 400, přičemž dokáže výrazně eliminovat šum a pohybující se objekty).

Na přístroj je možné připojit externí mni-blesk Sony NP-50, který se zasouvá do speciálního konektoru na horní straně aparátu

Problém s přepaly a podpaly pomáhají řešit funkce DRO-Auto a HDR-Auto (první z nich digitálně zesvětluje stíny a druhá funkce navyšuje dynamický rozsah snímku pomocí skládačky ze 3 různě naexponovaných snímků). Další zajímavostí nezrcadlovky je funkce „Plynulé panoráma“, pomocí které lze zhotovit podlouhlé panoramatické snímky jedním pohybem fotoaparátu.

Připomeňme si, že dosud byla tato funkce přítomná pouze u vybraných kompaktů Sony (například HX1 či HX5 apod.). Posledním výrazným „tahákem“ Sony NEX aparátu je výklopný (ve směru nahoru dolů) LCD displej s délkou uhlopříčky 3 palce a rozlišením cca 921 600 pixelů.

Další technické detaily nebudeme v naší recenzi rozvádět a raději vás odkážeme buď na náš starší článek věnovaný tomuto fotoaparátu v době jeho uvedení na trh či na web výrobce, kde naleznete další informace o daném přístroji.

Komu je fotoaparát určen, jeho cena a výčet konkurenčních aparátů
Nezrcadlovka Sony NEX 5 představuje vyšší model fotoaparátu a v nabídce Sony lze najít i jeho odlehčenější variantu (model NEX 3 má oproti „5tce“ plastové tělo a nahrává pouze video v HD rozlišení). Obecně je testovaný fotoaparát určen spíše pro amatérské fotografy, kteří před tím fotografovali na kompakty a nyní chtějí přejít na něco lepšího bez nutnosti si pořizovat digitální zrcadlovku.

Podotýkáme, že uvedený přístroj může zaujmout také ty uživatele, kteří vlastní kolekci objektivů Sony či Minolta, neboť pomocí speciálního adaptéru lze také tyto objektivy na NEX nezrcadlovkách používat, i když triviální a místy nešikovné ovládání fotoaparátu patrně odradí náročnější fotografy, jež jsou přivyklí na uživatelský komfort DSLR přístrojů.

V současné době se fotoaparát Sony NEX 5 prodává v různých setových balení za cenu od cca 16 000 Kč, což je cena setu fotoaparátu s pancake objektivem 16 mm f2,8 a externím mini-bleskem NP-50 (kit s objektivem E 18 – 55 mm vyjde na cca 18 000 Kč).

Mezi nezrcadlovky, které v současné době konkurují NEX 5 fotoaparátu lze například uvést Panasonic Lumix GF1 (cena samotného těla od cca 14 000 Kč), Olympus PEN E-P2 (cena samotného těla od cca 16 400 Kč) a E-PL1 (cena samotného těla od cca 11 900 Kč), Samsung NX10 (cena samotného těla od cca 14 400 Kč).

Ovládání fotoaparátu a naše zkušenosti z praxe
Přístroj má bytelně sestavené tělo s celokovovým pláštěm. Stativový závit na dolní straně aparátu je umístěn v ose objektivu (avšak sám bajonet pro objektiv se nalézá výrazně mimo osu fotoaparátu). Prostor pro uložení Li-Ion akumulátoru NP-FW50 tvoří jakýsi úchopový grip, který narušuje jinak ultratenkou tloušku těla nezrcadlovky. Na tomto výklenku nalezneme kovové tlačítko spouště a otočnou páčku pro zapnutí fotoaparátu. Dodejme, že vedle baterie daný grip také obsahuje slot pro umístění paměťové karty (typ SD/SDHC či Sony Memory Stick Duo).

Horní strana přístroje dále obsahuje samostatné tlačítko pro okamžité spuštění videozáznamu (pro stereofonní ozvučení videa fotoaparát disponuje dvojicí mikrofonů) a rovněž je zde ovladač pro zobrazení pořízených snímků. Fotoaparát bohužel postrádá patici pro připojení systémového blesku.

Na horní straně ale je umístěn konektor pro připojení miniaturního blesku, jenž je součástí dodávky. Připojení tohoto blesku k fotoaparátu je jištěno šroubem, takže nehrozí jeho nechtěné vyjmutí. Tento blesk je částečně výklopný, ale pouze ve směru nahoru při přechodu do pohotovostní polohy (tzn. aby blesk nebyl tak blízko připevněnému objektivu.

Na zadní straně dominuje výklopný displej, který je velkým plusem tohoto fotoaparátu. Displej sice nelze otáčet do stran, přesto jeho dispozice vyklopení ve směru nahoru a dolů (plus vyklopení od těla nezrcadlovky) umožní pohodlné fotografování například nad hlavou fotografa či nenápadné snímání dolů od pasu. Zmiňovaný LCD panel, který je širokoúhlý, poskytuje kvalitní a ostrý obraz s širokým pozorovacím úhlem.

Jak jsme se již v úvodu článku zmínili, tak testovaný přístroj disponuje velmi malými rozměry (výška těla aparátu je dokonce menší než průměr bajonetového prstence, což je vskutku neobvyklé), z čehož bohužel plynou také určité nešvary. Celková filosofie ovládacích prvků je totiž směrovaná na nenáročné uživatele, kteří do nastavení fotoaparátu zasahují jen minimálně.

Z pohledu náročnějšího fotografa představuje oblast ovládání fotoaparátu asi jeho největší slabinu, neboť i pro nastavování těch nejčastěji používaných expozičních parametrů (například citlivost ISO, druh ostření, vyvážení bílé apod.) je nutné se složitě proklikávat přes hlavní menu fotoaparátu. Aparát tedy postrádá lištu rychlého menu, které je dnes samozřejmostí u naprosté většiny seriózních fotoaparátů.

Zadní strana aparátu obsahuje pouze dvě nepopsaná tlačítka (vstup do hlavního menu a zobrazení nápovědy) plus čtyřcestný roller, přes který je možné ovládat pouze kompenzaci expozice, režim snímání, způsob zobrazení informací na displeji či mód blesku.

Myslíme si, že dané řešení je značně nešťastné a že třeba nastavování citlivosti ISO či režimů ostření si zaslouží své zastoupení na multifunkčním rolleru. Okolo čtyřcestného voliče rotuje prstenec, kterým lze měnit hodnotu například clonového čísla, času či hodnoty kompenzace expozice. Na testované nezrcadlovce rovněž chybí otočné kolečko expozičních režimů, které se zobrazuje pouze virtuálně na LCD displeji.

Hlavní menu přístroje sice upoutá svým vizuálně zajímavým rozhraním, ale jeho řešení působí kontraproduktivně pro ty uživatele, kteří často potřebují měnit přes menu nastavení fotoaparátu. Rozhraní menu není řešeno jako soustava záložek ale jako nabídka celkem 5 modulů („Fotoaparát“, „Velikost snímku“, „Jas/barva“, „Přehrávání“ a „Nastavení“), což zase představuje pro uživatele jedno kliknutí navíc. V praxi je nejdůležitější modul menu „Jas/barva“, kde je možné nastavit například citlivost ISO, WB vyvážení či aktivovat funkce DRO-Auto/HDR anebo klasické setup menu „Nastavení“. Přístroj si bohužel nepamatuje posledně upravovanou položku v menu, a tak je bohužel pokaždé nutné se k danému parametru dále zdlouhavě propracovávat.

Celkově se nám toto řešení fotoaparátu nelíbí, protože okrádá uživatele o čas, kterého při fotografování mnohdy nebývá mnoho. Menu postrádá možnost si naprogramovat jednotlivá tlačítka a přiřadit jim třeba určené funkce.

Dále ve fotoaparátu nemůžete deaktivovat systém optické stabilizace objektivu (dodejme, že tuto stabilizaci nelze vypnut ani na příslušných objektivech), což může znamenat například problém při fotografování v noci ze stativu na dlouhé časy (riziko rozmazání snímku).

Fotoaparát NEX 5 sice lahodí oku svojí malostí a kvalitně sestaveným tělem z kovu avšak k jeho ergonomii je třeba se vyjádřit kriticky. Přístroj se v ruce hůře drží, protože na zadní straně chybí adekvátní výstupek pro palec, a tak má nezrcadlovka s nasazeným objektivem tendenci se při držení v ruce převažovat doprava (daň za malé rozměry a umístěný bajonet mimo osu přístroje), což je nepohodlné. Hlavní grip přístroje sice disponuje jakýmsi náznakem „zdrsněného“ povrchu, nicméně pravda je taková, že i po tomto povrchu prsty docela dost kloužou a to není dobře.

Testovaný přístroj vykazuje překvapivě pomalý náběh po svém zapnutí. Fotoaparát je totiž připravený k fotografování až za cca 2 s. Čekali bychom, že v tomto směru bude tento fotoaparát rychlejší. Ovšem tím naše kritika končí, neboť v ostatních ohledech si testovaný fotoaparát zaslouží pochvalu.

Aparát disponuje rychlým AF ostřením (prodleva bez namáčknutí spouště činí pouze 0,6 s, které je podle nás na stejné úrovni jako například rychlá nezrcadlovka Panasonic Lumix GF1. Fotoaparát dokáže bez problémů a rychle zpracovávat pořízené snímky i při duálním snímání do formátů RAW/ JPEG. Aparát je skutečně schopen v praxi vyvinout velmi rychlé sekvenční snímání 7 sn./s (v plném rozlišení; včetně snímání do RAW formátu), což jednoznačně chválíme.

Ukázka snímků, které byly pořízeny v rámci režimu sekvenčního snímání (10 fotografií v plném rozlišení za cca 1,4 s - do zaplnění bufferu fotoaparátu)

Na testovaném přístroji se nám velmi zamlouvá funkce plynulého záznamu panoramatických snímků, která poskytuje kreativní možnost pořizovat neobvyklé záběry. V této funkci si dokáže aparát celkem slušně poradit i s pohybujícími objekty na scéně, které obvykle při skládání panoramatických snímků zapříčiňují vznik tzv. „duchů“.

Ukázka funkce „Sweep Panorama (verze „Standard“ a „Wide“)

Při fotografování světelně velmi kontrastních scén se také velmi „šikne“ funkce Auto-HDR, pomocí které lze efektivně řešit problém s přepaly a podpaly (je to „skládačka“ 3 rozdílně naexponovaných snímků do jedné finální fotografie s vysokým dynamickým rozsahem).

Ukázky efektu funkcí DRO-Auto a HDR-Auto (Off, DRO-Auto, HDR-Auto)

Značně efektivní je i režim „Redukce rozmazaného pohybu“, kterou je záhodno použít při fotografování v šeru či v noci. Pomocí složení 6 po sobě rychle pořízených fotografií je docíleno fotografie, která i při enormně vysoké citlivosti ISO 6 400 nabízí velmi slušnou obrazovou kvalitu. Záznam FullHD videa hodnotíme jako plynulý a kvalitní. Chválíme dispozici nezrcadlovky videozáznam stereofonně ozvučovat.

Hodnocení obrazové kvality snímků
Testovaný fotoaparát naplno rozvíjí svoji výhodu většího senzoru (v porovnání se standardními kompakty) v oblasti nízkého výskytu šumu v obraze. V tomto případě musíme uznale smeknout „klobouk“ před tím, jak se testovaný fotoaparát dokáže „poprat“ se šumem i při fotografování na vysoké hodnoty citlivosti ISO. No posuďte samy při pohledu na níže uvedené výřezy z testovacích snímků. Šum do citlivosti ISO 1 600 (včetně) se vyskytuje jen minimálně a to i při prohlížení snímků v zobrazení v poměru 1:1. Velmi udatně NEX fotoaparát se šume „válčí“ i při vysokých citlivostech ISO 3 200, kdy sice lze již na snímku zaregistrovat artefakty redukce šumu, ale celkově nedochází k výskytu chromatické složky šumu. Barevný šum se již výrazně začíná objevovat na snímku pořízeném s nastavenou citlivostí ISO 6 400, ale i tak si daná fotografie uchovává svoji použitelnost (musíme si uvědomit, že se jedná o rozměrné 14,2Mpix snímky). Ani snímky pořízené při mezní citlivosti ISO 12 800 nelze označit za vyloženou tragédii, ačkoliv jejich použitelnost je již diskutabilní. Celkově podává v dané oblasti testovaná nezrcadlovka úctyhodný výkon.

Ukázky výskytu digitálního šumu při různých hodnotách citlivosti ISO (ve směru zleva doprava ISO 200, 400, 800, 1 600, 3 200, 6 400 a 12 800)

Vyvážení bílé zvládá testovaný fotoaparát precizně provádět při fotografování v podmínkách denního osvětlení. V situacích, kde vládne umělé osvětlení má ovšem přístroj čitelnou tendenci podávat teplejší tóny barev. Doporučujeme tedy v těchto situacích sáhnout po funkci manuální kalibrace bílé barvy.

Ukázky vyvážení bílé (Auto / Manuál)

Zkoušenou nezrcadlovku Sony NEX 5 jsme měli zapůjčenou s objektivy 16 mm f2,8 a 18 – 55 mm f3,5 – f5,6. Protože hodnocení těchto objektivů není úkolem této recenze, tak si představu o jejich optických kvalitách můžete udělat samy při pohledu na níže umístěné snímky testovacích terčů. Snad jen dodejme, že palačinkový objektiv 16 mm produkuje při nízkém zaclonění vinětaci a rovněž lze u něj spatřit celkem výrazné soudkovité zkreslení. Zoomový objektiv zase na koncovém ohnisku produkuje znatelně menší kresbu detailů.

Pancake objektiv Sony E 16 mm f2,8; Ohnisko 24 mm (ekv. 35 mm); Přehled snímků pořízených při různě nastaveném clonovém číslu (ve směru zleva doprava: F2,8; F4; F5,6; F8; F11; F16; F22)

Objektiv Sony E 18 – 55 mm; Ohnisko 27 mm (ekv. 35 mm); Přehled snímků pořízených při různě nastaveném clonovém číslu (ve směru zleva doprava: F3,5; F4; F5,6; F8; F11; F16 a F22)

Objektiv Sony E 18 – 55 mm; Ohnisko 82,5 mm (ekv. 35 mm); Přehled snímků pořízených při různě nastaveném clonovém číslu (ve směru zleva doprava: F5,6; F8; F11; F16 a F22)

Globálně musíme na testovaném přístroji pochválit vynikající obrazovou kvalitu fotografií, věrnou reprodukci barev a slušný dynamický rozsah senzoru.

Ukázky stylizačních filtrů „Standard“, „Vivid“, „Portrait“, „Landscape“, „Sunset“, a „B/W“.

Závěr:
Pokud se podíváme na nezrcadlovku Sony Alpha NEX 5 „optikou“ začínajících fotografů, kteří doposud používali pouze standardní kompakty, tak není moc co na přístroji kritizovat. Ba naopak. Fotoaparát NEX 5 disponuje velmi kompaktním tělem, které je velmi bytelně sestavené z převážně kovových komponent. Přístroj produkuje snímky s vynikající obrazovou kvalitou a to dokonce i při vyšších citlivostech ISO, kdy i celá řada starších DSLR aparátů se potýká s výraznou zašuměností (například citlivost ISO 3 200). Aparát je vybaven rychlým autofokusem (v dané kategorii přístrojů). Nezrcadlovka také nabízí mít kreativní proces plně pod kontrolou (expoziční režimy P/A/S/M) plus u ní nalezneme řadu užitečných funkcí, které v praxi uživatelé ocení (např. režim „Sweep panorama“; Auto-HDR). Daný fotoaparát je nadprůměrný i v oblasti nahrávání videa, protože umožňuje jej nahrávat ve velmi vysokém rozlišení FullHD (1 920 x 1 080 pixelů). Mezi „královské“ dispozice přístroje můžeme řadit také výklopný displej, který uživateli poskytne možnost pohodlněji snímat z neobvyklých perspektiv. Pozitivně hodnotíme také výdrž baterie, která nám dovolila pořídit cca 305 snímků na jedno její nabití.

Nicméně pokud budeme nazírat na testovaný fotoaparát pohledem náročnějších uživatelů (tedy uživatelů, jež jsou již přivyklí na uživatelský komfort DSLR aparátů), tak se musíme jmenovaný aparát podrobit kritice. Na paškál je třeba si vzít především nepraktické ovládání nezrcadlovky (nutnost chodit do hlavního menu i při změně těch opravdu frekventovaných parametrů). Příliš se nám také nelíbí celková ergonomie fotoaparátu, který se hůře drží a má tendenci přepadávat na stranu, kde převažuje objektiv. Podle našeho názoru to Sony s miniaturizací nezrcadlovky přehnalo. Tenké tělo přístroje působí vedle většího objektivu značně bizarně. Rovněž si musíme postesknout nad absencí mechanické stabilizace senzoru, která se nebude líbit hlavně fotografům, kteří by rádi na daném přístroji používali klasické Sony a Minolta objektivy (při použití spec. adaptéru). Na přístroji postrádáme hot-shoe patici pro použití systémového blesku či radiového odpalování. V poslední řadě se pozastavujeme na cenou fotoaparátu (cca 16 000 Kč). Ta je totiž o cca 4 000 Kč vyšší než je cena sesterského modelu NEX 3, který se od vyššího modelu liší pouze minimálně (např. menší rozlišení videa, plastové tělo). Existuje tedy riziko, že se valná řada potencionálních kupců Sony NEX fotoaparátů raději koupí nižší model fotoaparátu NEX 3, než aby si připlácela za nákup vyššího modelu. Je to tak trochu paradox, neboť bychom v daném případě očekávali více rozdílů mezi uvedenými model NEX fotoaparátů. Nechme se tedy překvapit, jestli se tato politika Sony setká na trhu s úspěchem či nikoliv.

Fotografie pořízené s objektivem Sony E 18 – 55 mm F3,5 – F5,6

Fotografie pořízené s objektivem Sony E 16mm F2,8

Fotografie pořízené s objektivem Sony E 16mm F2,8 v noci při použití vyšších hodnot citlivosti ISO

Poznámka:
Snímky se stejným motivem lampy představují fotografie, které byly pořízeny při různých citlivostech ISO (hodnoty 800, 1 600, 3 200, 6 400 a 12 800 ISO). U ostatních snímků pořízených při citlivosti ISO 6 400 byla použita funkce „Redukce rozmazaného pohybu (skládanka z 6 snímků pořízených rychle za sebou na jeden stisk spouště).