Jaké jsou první dojmy z PMA08? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



PMA

Jaké jsou první dojmy z PMA08?

1. února 2008, 00.00 | Každý rok se v USA koná jedna z nejdůležitějších akcí, kde se představují novinky z fotoprůmyslu. Výstava a veletrh PMA08 se koná v Las Vegas a my se na něj opět vypravili, abychom načerpali novou inspiraci, prohlédli si horké novinky a udělali si celkový obrázek o stavu fotoprůmyslu. Jaké jsou první dojmy z PMA08?

Každý rok se v USA koná jedna z nejdůležitějších akcí, kde se představují novinky z fotoprůmyslu. Výstava a veletrh PMA08 se koná v Las Vegas a my se na něj opět vypravili, abychom načerpali novou inspiraci, prohlédli si horké novinky a udělali si celkový obrázek o stavu fotoprůmyslu. Jaké jsou první dojmy z PMA08?

Co je to PMA?
PMA08 International Convention and Trade Show pořádá stejnojmenná organizace (PMA). Akce se pravidelně pořádá dva roky ve floridském Orlandu a nevadském Las Vegas. Nyní se koná ve Las Vegas a příští rok se přestěhuje do Orlanda. Vždy na začátku roku (leden - únor) se díky výstavě vyrojí desítky nových fotoaparátů, které také zpravidla nastolují nové trendy. Díky masivnímu rozvoji internetu se novinky začaly oznamovat ještě před výstavou a vše došlo tak daleko, že v den výstavy jsou všechny novinky známy. To dříve nebývalo tak citelné. I přesto je zajímavé PMA navštívit, protože se vždy najde spousta zajímavých věcí. Navíc se před výstavou konají konference několika organizací sdružujících profesionály v oboru fotografie. I tam si lze ověřit, v jakém stavu se trh s digitální fotografií nachází a jaké trendy přicházejí. Již 84. PMA se koná od 31.1. do 2.2. Na tento ročník je přihlášeno přes 600 vystavovatelů.

Jaký je ročník 2008?
I když změny nejsou tak citelné jako v případě českého Invexu (zaměření výstav je samozřejmě jiné, ale obor podobný), tak si určitě lze všimnout ubývající velikosti výstavy. Vystavovatelů je dostatek, ovšem číslo je vysoké díky malým vystavovatelům s miniaturním stánkem, nabízející nejrůznější příslušenství pro digitální i klasickou fotografii. I když se zúčastnili v plné síle všichni důležití hráči na trhu, stánek Ricohu jsme hledali marně. To je méně pochopitelné než to, že zde není ani Umax a BenQ. O to překvapivější ale byla přítomnost fotoaparátů Konica Minolta v obchodu v Las Vegas. To sice nesouvisí přímo s výstavou, ale vypovídá to něco o americkém trhu. Samozřejmě i to, že se PMA koná v USA ovlivní část výstavy, zejména větší přítomností nejrůznějších "fotodárků", jako jsou potištěná trička, ručníky, hrnky, fotoalba, fotoknihy, fotorámečky apod. Tato část trhu neustále rychle roste, i když dle slov jednoho z řečníků na konferenci jsou z 30% fotky domácích zvířat a 80% všech těchto výrobků směřuje k seniorům. Na první pohled nezajímavá čísla, ale skutečností je, že tento trh v USA stále roste tempem ca 20% ročně. Lidé chtějí své digitální fotografie dostat z disku počítače i na jiná média a potisk čehokoliv je nyní jednodušší než v dobách klasické fotografie.

Horké novinky, zajímavosti a trendy
Nejzajímavější novinkou je představení zatím bezejmenného prototypu DSLR od Sony, která má převzít status vlajkové lodi, resp profesionálního fotoaparátu. Vystavena byla s přídavným bateriovým gripem. Hned vedle byla ukázka snímače, který bude použit. Jde o plnoformátový "fullsize" (plocha snímače je velká jako kinofilmové políčko) CMOS snímač s mechanickou stabilizací obrazu a rozlišením 24,6 MPix. Marketingové označení snímače je "Exmar". Sony se tak po uvedení tohoto modelu na trh zařadí mezi plnohodnotné výrobce profesionálních DSLR a bude tak již třetím výrobcem, který nabízí DSLR se snímačem o velikosti kinofilmu (nyní jen Canon a Nikon). Donedávna to však byl pouze Canon a tak lze očekávat, že se k této skupině připojí i další. Očekávat to lze nejspíše od dua Samsung/Pentax, kteří vyvíjejí DSLR společně. Jejich nabídce by to prospělo.









I když se v případě Casia Exilim F1 nejedná o novinku (o fotoaparátu jsme již informovali), je to bezesporu revoluční řešení, které jsme měli možnost si poprvé vyzkoušet právě na PMA. Na první pohled se jedná o klasické ultrazoom, ovšem zdání klame. Fotoaparát s příjemnou cenovkou a schopností pořídit sekvenci 60 snímků za sekundu je bezkonkurenční. Běžný uživatel tak má další prostor pro experimentování a profesionál levný nástroj pro práci. Frekvence jde nastavit samozřejmě i pomalejší. Důležité je však mít dobře nasvícenou scénu, aby mohl být čas expozice co nejkratší. Při běžném osvětlení na výstavě byly snímky pohybu neostré.

Příjemnou zprávou je, že stále více výrobců (nejen Panasonic, který s tímto trendem masivněji začal) nabízí objektivy s počátkem rozsahu na ekvivalentu 28 mm a méně. Samsung nabízí i 24 mm, Olympus 27 mm, Panasonic 25 mm a jiní výrobci také nejsou pozadu (např. nevystavující Ricoh).

Funkce "face priority", tedy automatické zaostřování na obličeje, byla u kompaktních fotoaparátů horkou novinkou na dřívějších akcích. Nyní to již nabízí téměř každý. Bezpochyby jde o zajímavou funkci. Nyní dochází k jejímu dalšímu vylepšování. Fotoaparáty nejen že najdou na scéně obličej, ale poznají i úsměv. Automatickou detekci úsměvu (a následné pořízení snímku) umí stále více kompaktních fotoaparátů. Další funkce jsou například důraz na zaostření obličejů členů rodiny (umí některé kompakty Casio), nebo hlídání mrknutí fotografovaných postav.

Dalšími prvky výbavy, které sice již existují delší dobu, ale nabízí je stále větší množství kompaktů, jsou stabilizace obrazu a rozšiřování dynamického rozsahu resp. prosvětlování stínů.

Mezi zajímavosti určitě patří to, že na stáncích Kodaku a Fujifilmu měli stále vytaveny klasické filmy, a to poměrně ve velkém množství.

 

Z části je to samozřejmě specifikum amerického trhu, ale vystavený prototyp NOVÉHO středoformátového fotoaparátu na klasický film Fujifilmu působil jako z jiného světa. Jedná se o dálkoměrný ("rangefinder") měchový skládací přístroj. Tedy nostalgie nejtěžšího kalibru. Fujifilm tak chce zřejmě podobně jako Leica zacílit na skupinu příznivců starých časů, nebo jen zkouší pozornost přítomných návštěvníků stánku.



Závěr
První dojem z výstavy je dobrý. Trh okolo digitální fotografie zdravě prosperuje a uživatelům přináší stále nové a nové možnosti. Skvrnkou je však fakt, že veletrhy a výstavy podobného ražení slábnou. Podobně jako Invex, CeBit a podobní, i PMA strádá díky rychlému šíření informací a zkušeností po internetu. Na druhou stranu CESu se poměrně daří a konzumní elektronika na výstavy stále táhne.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » PMA  

 » Ostatní  » FotoReport  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  

 » Novinky  » Výstavy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Na jedno brdo...

Autor: Mike Muž

Založeno: 01.02.2008, 11:33
Odpovědí: 0

Je zřejmé, že výrobci se jen dohánějí a vzájemně předhánějí, kdo vydělá více peněz, respektive, kdo se udrží při životě. Nějak mi trh s digi fotoaparáty šedne. Zlatá éra SLR je pryč a teď je nutné přesvědčit fotografující veřejnost, že digikompakt už nestačí a je nutné mít každé dva roky novou DSLR.

Odpovědět na příspěvek

No a . . .

Autor: jiskra Muž

Založeno: 01.02.2008, 12:18
Odpovědí: 6

A co je na tom špatného, že uvádějí nové a nové aparáty. Kupte nebo neberte. Nekonečně lepší varianta, než když byly v obchodech Zenity a se štěstím nebo známostí Praktica.

Odpovědět na příspěvek

RE: No a . . .

Autor: Mike Muž

Založeno: 01.02.2008, 17:07

Jenže když byly Zenity tak fotil jen ten, kdo tomu rozumí. Dneska fotí každej kdo má prachy a pak obšťastňuje známé tisíci fotkama posílanýma přes web. Takovejm lidem nic neříká kompozice a fotěj jen proto, že foťák fotí za ně. Nevolám po Zenitech (taky sem s ním fotil:-), ale záplava digi je jen marketingovej trik. Stejně dobře se dá fotit i na film a pokud nafotím ročně 10 filmů, tak DSLR nepotřebuju a ani se mi finančně nevyplatí. Nepíšu to, proto abych někoho přesvědčoval. Ať si s penězma dělá každej co chce. Chci jen přispět se svým názorem na dnešní žně výrobců fototechniky.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: No a . . .

Autor: Radek Muž

Založeno: 02.02.2008, 11:55

Berete to moc z uzka. Lidi nefoti proto aby udelali peknou fotku, to je zcela minoritni funny. A i ti co tak vypadaji (postuji vytvory na ruzne komunitni weby) dobrou fotku take nepoznaji, ti spis amortizuji vybaveni a lzou si do kapsy, nekdy je to fakt hruza nasobena povzbuzujicimi prupovidkami. Lidi foti aby meli zachycene okamziky a soucasny trend jim dava obrovsky nastroj do ruky, jeste vetsi jsou mobily ale to teprve prijde. Kolik procent rodin ma treba z kazdeho roku mladi jejich rodicu fotografii? Ja mam z let 1945-70 tak dvacet fotek asi ze tri foceni, nevim jak vypadala matka kdyz ji bylo 15, 20 apod. Z celeho meho mladi mam asi 8 filmu v katastrofalni kvalite. Ted to bude jinak, kazdej dokumentuje jak o zivot a to je dobre.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: No a . . .

Autor: Mike Muž

Založeno: 04.02.2008, 10:17

Díky za jiný úhel pohledu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: No a . . .

Autor: Marek Beniak Muž

Založeno: 03.02.2008, 00:32

Neviděl bych to tak tragicky. Je úžasné, že se lidé kolem mne chtějí naučit fotit a snaží se. Digitál jim k tomu dává příležitost. Stále jsem sice zastáncem myšlenky, že k naučení je ideální Praktika (já se učil na MTL-3), ale to lidi nemotivuje. Digi je holt jednoduchý. Ne každý kdo fotil na SLR tomu rozuměl, každý se někdy učil. A pokud někdo má na to, aby si pro začátek koupil fullframe a doplnil to pár "eLkama" tak proč ne. Můžu tiše závidět a říkat si, že lepší fotky by udělal s PowerShotem S5, protože tomu nerozumí, ale žádný učený z nebe nespadl a jsem rád, že se fotografická veřejnost rozrůstá.
Na druhou stranu pak vidím fotografie některých pseudoprofesionálů a zvedá se mi kufr. Ve většině případů fotí na strašnou techniku a podle toho to vypadá (ostrost, denzita apod.). A nebo mají špičkovou techniku, ale kompozičně, expozičně etc. to vypadá strašně. V obou případech si řeknou za neskutečné peníze a klient má pocit, že má super fotky. Samozřejmě, že narážím na fotky u kterých se tají dech a ježí chlupy na zádech, ale poměrově jich je velmi málo vůči snímkům oněch profíků.
Jsem rád, že se lidé o fotografii zajímají více než dřív. Na stranu druhou mě zaráží jak málo stačí, aby byl člověk obdivován. Dost často jsou nejlépe hodnocené snímky pouze další mutací toho, čeho je už plno všude a lidé si neuvědomují, že pokud chtějí prorazit s takovými snímky, musí být jejich TK na nejvyšší úrovni.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: No a . . .

Autor: Mike Muž

Založeno: 04.02.2008, 10:18

Souhlasím a děkuji také za jiný pohled na stejnou věc.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: No a . . .

Autor: Siik Muž

Založeno: 05.02.2008, 20:26

Jestli muzu pridat nazor. Me prijde ze "foceni" zaziva ted ohromny boom, a je tka trochu moda :(. Jednim z duvodu jsou digitaly. Kdekdo v mem okoli ma zrcadlovku ale vysledky jsou prumerne. Presne jak pisete, driv kdyz jsem videl fotografa se zrcadlovkou, myslel jsem ze je to opravdu fotograf, ktery ma k foceni veliky vztah, dneska uz to tak neplati. Otazka jestli je to dobre, nad tim premyslim. Kdyz ma nekdo prachy a proste chce si udelat radost drahym vybavenim tak to beru no. Co se mi ale nelibi, ze prave fotici lide jsou hodnoceni spise podle vybaveni nez podel vysledku. A jak to tak bohuzel byva, lide se casto akorat chluby vybavenim a ne fotkama :( (nechapu napriklad jak nekdo muze mit za tri roky tri nove tela). Vsude jen same diskuze ktery fotak je lepsi ci horsi a podobne, ale vysledky zadne. Je to na dlouhe povidani :) ...........

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Souhlasím a děkuji také za jiný pohled na stejnou věc.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: