Existuje krytka na objektiv, která vám pomůže vyvážit bílou barvu? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Svět skrz objektiv

Existuje krytka na objektiv, která vám pomůže vyvážit bílou barvu?

28. ledna 2010, 00.00 | V našem článku naleznete tip na zajímavou pomůcku, která vám usnadní ruční kalibraci bílé barvy. Podrobnosti naleznete uvnitř.

Vyvážení bílé barvy patří k činnostem, které dokáží v některých situacích ztížit práci nejednomu méně zkušenému fotografovi. Platí to zejména v případech, kdy je fotografická scéna osvětlena umělými zdroji světla a díky tomu automatika digitálních fotoaparátů většinou nenakalibruje bílou barvu úplně optimálně. Tento problém fotograf může obvykle například řešit několika standardními způsoby:

a) Vyfotografovat scénu s kalibračním objektem (například šedá tabulka, normovaný barevný terč či kalibrační kostička) do RAW formátu a bílou barvu manuálně vyvážit buď na místě či později v počítači.

b) Ručně si ve fotoaparátu zvolit některý z presetů z nabídky přednastavených módů, které jsou určené pro konkrétní zdroje osvětlení (např. „Žárovka“ či „Zářivka“).

c) Manuálně si na fotoaparátu nastavit teplotu světelného zdroje udávanou v Kelvinech.

Nevýhodou všech výše uvedených způsobů ručního vyvažování bílé barvy je ovšem určité časové zdržení. Vyvstává tedy otázka, zda neexistuje nějaká další alternativní pomůcka, která by dokázala uspokojivě vyvážit bílou barvu bez nutnosti se zdržovat s umísťováním kalibračních terčů v prostoru fotografované scény.

Zapátrali jsme proto na internetu a můžeme říci, že na uvedenou otázku existuje kladná odpověď. Na trhu je totiž možné sehnat speciální krytky na objektiv, které kromě ochrany vašeho „skla“, rovněž dokáží vašemu fotoaparátu pomoci při kalibraci bílé barvy.


Multifunkční krytka objektivu „Vivicup“Foto: via Kaiser-fototechnik.de

Jednu z těchto krytek objektivu například vyrábí firma Kaiser Fototechnik. Uvedený produkt nese označení „Vivicap“ a vzhledově připomíná bílou odrazku na kolo. Jednoduchý vzhled krytky „Vivicap“ ovšem podle výrobce skrývá rafinované zařízení (filtr obsahuje speciální povrchovou strukturu, která je tvořena jednotlivými mikrohranoly), které dokáže soustředit a filtrovat příchozí světlo tak, aby ho měřící senzory ve fotoaparátu dokázaly lépe vyhodnotit. Ve výsledku je tak možné pořídit snímky bez rušivého barevného závoje, který se obvykle vyskytuje na většině snímků, jež byly zhotoveny za umělého osvětlení v rámci režimu automatického vyvážení bílé barvy.


Povrch krytky „Vivicup“ na kalibraci bílé barvy připomíná bílé odrazky, jaké se dávají například na jízdní kola.Foto: via Pinoyphotography.org

Podobný produkt rovněž vyrábí pod názvem „ExpoDisk“ společnost Expoimaging. Na rozdíl od výše uvedeného „Vivicapu“ není ovšem „ExpoDisk“ sundavací krytkou, jelikož se jedná o klasický filtr, který se našroubovává do filtrového závitu objektivu. V principu ale „Expodisc“ funguje stejně jako“Vivicap“, neboť i on využívá mikrohranolovou konstrukci k specifickému usměrnění toku světla do objektivu fotoaparátu.


Snímek balení fotografického filru „Expodisc“, který rovněž slouží jako pomůcka pro přesnější nastavení vyvážení bílé barvy Foto: via Ebay.com


Pomocí uvedených filtrů je tedy možné korigovat vyvážení bílé s podobným výsledkem, jako v případě použití tabulky s neutrálně šedou barvou (soudě alespoň podle dostupných ukázek publikovaných na internetu; viz obrázky níže). V principu vlastně tyto krytky do objektivu usměrní světlo tak, aby bylo možné posléze provést ve fotoaparátu přesnější měření teploty osvětlení. Dodejme, že tyto filtry jsou užitečné na fotografických scénách, ve kterých dominuje jeden zdroj osvětlení. Úspěšnost tohoto příslušenství bude klesat v případech, kdy se budou v záběru míchat několik odlišných zdrojů osvětlení.


Praktické ukázky použití filtru „Expodisc“Foto: via Potd.chrisempey.com

Ale zpět ke krytce „Vivicap“. Podle výrobce je návod na použití krytky „Vivicap“ jednoduchý. Stačí namířit fotoaparát s nasazenou WB krytkou přímo do zdroje osvětlení na fotografované scéně a přitom provést ve fotoaparátu ruční vyvážení bílé, které si uživatel posléze uloží. Poté se daná krytka sejme z objektivu a může se začít fotografovat.


Návod na použití WB krytky „Vivicup“Foto: via Crookedimaging.co.uk

Výhodou tohoto postupu je to, že nemusíme ztrácet čas s umísťováním kalibračního terče do fotografované scény tak, aby na něj řádně dopadalo světlo (jinak by výsledky měření nebyly směrodatné). Navíc tento filtr funguje rovněž jako běžná krytka objektivu, takže fotograf díky tomuto příslušenství „dostane dvě mouchy na jednou“.




Krytka „Vivicup“ se na objektiv nasazuje stejně jako většina standardních krytek. Lze ji používat i při nasazené sluneční cloně

No a teď asi ta nejdůležitější informace na závěr a tou je výše ceny, za kterou je možné si opatřit uvedenou „hračičku“. Zahraniční cena multifunkční krytky“Vivicap“ se pohybuje v intervalu od cca 25 EUR do cca 30 EUR (cena závisí na velikosti průměru krytky). Výrobce v současné době uvedenou krytku vyrábí pro tyto filtrové průměry objektivů: 52 mm, 58 mm, 62 mm, 67 mm, 72 mm a 77 mm. Více informací o krytce „Vivicap“ můžete naleznout například ZDE.


Filtr „Expodisc Neutral“


Filtr „Expodisc Portrait“


Filtr „Expodisc Portrait“ kromě vyvážení bílé také zdůrazňuje pleťové barvy u portrétované osoby

Dodejme, že filtry „ExpoDisk“ od firmy Expoimagine, které jsme v článku také zmiňovali, se vyrábějí ve dvou variantách „ Neutral“ a „ Portrait“. Verze „Portrait“ filtru je určena pro fotografování portrétů, kdy je třeba při vyvažování bílé barvy také zajistit korektní reprodukci pleťových barev. Ceny filtrů „Expodisc“ od společnosti Expoimaging se pohybují od cca 70 USD do cca 170 USD (cca 1 260 Kč – 3 060 Kč). „Expodisky“ se vyrábějí pro filtrové závity s průměry 52 mm, 58 mm, 62 mm, 67 mm, 72 mm, 77 mm, 82 mm a 95 mm. Více informací o těchto filtrech naleznete na stránkách výrobce.

Zdroje:
Kaiser Fototechnik
Expoimaging
Photographyblog.com
Potd.chrisempey.com
Interfitphotographic.com

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » Svět skrz objektiv  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Myslím, že tohle poslouží stejně za nesrovnatelně menší cenu.

Autor: Jiří Hrabovský Muž

Založeno: 28.01.2010, 00:22
Odpovědí: 2

http://www.kaidomain.com/
ProductDetails.aspx?Produ
ctId=10098
http://www.ka
idomain.com/ProductDetail
s.aspx?ProductId=10099
h
ttp://www.kaidomain.com/P
roductDetails.aspx?Produc
tId=10100
http://www.kai
domain.com/ProductDetails
.aspx?ProductId=10101
Je tu ještě otázka kvality, ale za 4 dolary to není problém risknout a vyzkoušet. Doprava je zdarma!

Odpovědět na příspěvek

RE: Myslím, že tohle poslouží stejně za nesrovnatelně menší cenu.

Autor: mk Muž

Založeno: 28.01.2010, 08:19

Tak tak, tyhle plastové čepičky taky udělají svoji službu za zlomek ceny: http://www.martinkozak.co
m/?p=3444

Odpovědět na příspěvek

Anebo tady je temer to same a v CR :-))))

Autor: Jirka Muž

Založeno: 29.01.2010, 13:46

To jen pro porovnani zakolik se podobne hracicky daji sehnat i u nas za 150CZK to boli min nez za 30EUR
http://www.daganet
.cz/krytka-vyvazeni-bile-
barvy-52mm-p-233.html

Odpovědět na příspěvek

Pozor na levne krytky

Autor: jetys Muž

Založeno: 28.01.2010, 10:13
Odpovědí: 4

Koupil jsem podobnou krytku http://www.martinkozak.co
m/?p=3444 a jsem zklamán - není neutrální, zkuste to s šedou tabulkou případně s kalibracni tabulkou.

Odpovědět na příspěvek

RE: Pozor na levne krytky

Autor: mk Muž

Založeno: 28.01.2010, 10:42

Ono hraje docela velkou roli, kam to namíříš, na barvě zdí, podlahy...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Pozor na levne krytky

Autor: lalak Muž

Založeno: 28.01.2010, 11:03

Tak k cemu to je?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Pozor na levne krytky

Autor: mk Muž

Založeno: 28.01.2010, 11:20

Jen říkám, že je třeba před použitím trochu přemýšlet ;)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Pozor na levne krytky

Autor: lalak Muž

Založeno: 28.01.2010, 19:40

Jenomze, kdyz na to prijde, tak se s trochou premysleni bez toho klidne obejdu, proste najdu neco bileho ;)

Odpovědět na příspěvek

kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: ethan Muž

Založeno: 28.01.2010, 10:41
Odpovědí: 12

Krytka má dle mého smysl jen v případě nemožnosti nulového dalšího zásahu do získané fotografie - tedy pro kinofilm.
Vzhledem ke způsobu práce s digitálními fotografiemi, kde je dodatečné vyvážení bílé tou nejsnazší úpravou, mi toto přijde jako zbytečná komplikace při focení.
Nebo se pletu?
Prostě fotím vše na "denní světlo" a barvu vyvážím při zpracování.

Odpovědět na příspěvek

RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: mk Muž

Založeno: 28.01.2010, 10:44

Tohle se dá použít v případě, že máte čas si s fotografií hrát. Pokud nefotíte do RAWu, potřebujete fotky odeslat co nejrychleji, fotíte za slabého světla apod., tak je co nejlepší WB základ, ušetří to spoustu práce.

Odpovědět na příspěvek

RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: RUM Muž

Založeno: 28.01.2010, 11:02

Ukazte mi film, kde se da zmenit vyvazeni bile a ja sezeru svuj notebook. Film se jednou vyrobi pro nejake svetlo a smitec.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: kaiman Muž

Založeno: 28.01.2010, 11:53

Dobrou chuť! Stačí předřadit konverzní filtr... Mám jich plnej šuplík. Teoreticky si dokážu představit i změnu vyvážení filmu při jeho vyvolávání. Ale proč filmu...? To je reakce na ethana a jeho památečnou myšlenku o "nemožnosti nulového dalšího zásahu do získané fotografie". Hm, nechytám se.
Jinak mě zaujaly dvě věci:
1. Pan Poláček si nebere sevítky a v dalším ze svých vydařených píárek označuje tyhle předražené výlisky z plastu (ano, opět, proč to neříct) velmi trefně jako "hračičky".
2. Demonstrovat účinky ExpoDisc Portrait destičky na mulatce je hodně sexy. Pro většinovou (snad stále...) evropskou populaci s bledou, brunátnou a jinak "nečokoládově" zbarvenou pletí je to ale fakt hustý :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: mk Muž

Založeno: 28.01.2010, 11:56

ad 2) :) Jsou to všechno fotky stažené z webu výrobce. Příkladů je tam mnohem víc a lepších...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: ethan Muž

Založeno: 28.01.2010, 13:54

trosku jsem to prekombinoval :-)
myslel jsem to tak, ze kalibracni filtr/krytka ma smysl jen tam, kde neni moznost upravit vyvazeni bile dodatecne...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: Jirka Novotny Muž

Založeno: 28.01.2010, 20:14

Kaimane, ty furt jen kritizujes, proc jsem vlastne chodis a prudis v diskuzich, kdyz jses tady vecne nespokojenej - co kdybys zkusil otravovat diskuzni fora na jinejch serverech? Pripadas mi jako smesne podjata figurka, co se chce prudenim jen zviditelnovat... asi mas hodne osobnich komplexu, vid? Je mi te lito, asi te v detstvi nekdo zneuzil a ted se to s tebou nese cely tvuj zivot...ja vim pravda je kruta, vid? :(

Jirka

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: ethan Muž

Založeno: 28.01.2010, 13:52

pravda, to mi nedoslo ;-) Omlouvam se za pitomy prispevek.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: kaiman Muž

Založeno: 28.01.2010, 13:56

Omluva se přijímá, prosím ale zaslat video, jak chroupete ten notebook!Těším se!
:-)
Čím začnete? Jako předkrm je výbornej touchpad, často bývá jemně až lahůdkově mastný...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: pepe11 Muž

Založeno: 28.01.2010, 16:39

Nemá stolovat RUM? Ne tedy co, ale kdo :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: kaiman Muž

Založeno: 28.01.2010, 16:53

Dík, jasně, tuzemák...
:-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: RUM Muž

Založeno: 29.01.2010, 00:19

Jediny pravy z brambor! ;)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: kalibrační krytka vs. postprocessing

Autor: RUM Muž

Založeno: 28.01.2010, 19:55

Ne tak hrr... film porad reaguje na svetlo o danem spektru stejne. To ze zmenite svetlo dopadajici na film se nepocita. To uz byste taky mohl vymenit zarovky v mistnosti za Philips Graphica. Stejne tak se nepocita barevny posuv pri zvetsovani/scanu a postprocessingu.

Zdrav
i hladny RUM.

Odpovědět na příspěvek

magické oko

Autor: kaiman Muž

Založeno: 28.01.2010, 12:02
Odpovědí: 2

Tady ještě další, a určitě ne poslední ani předposlední alternativa, říkám jí magické oko.
http://www.kaboodle
.com/reviews/the-white-ba
lance-lens-cap

Odpovědět na příspěvek

RE: magické oko

Autor: Jiří Hrabovský Muž

Založeno: 28.01.2010, 13:57

45-65 dolarů za ten kousek plastu? To je tedy opravdu trochu moc.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: magické oko

Autor: kaiman Muž

Založeno: 28.01.2010, 14:09

Moje řeč. Však jsem to už tady někde psal... Spotřební "hračičky", jak je trefně nazývá pan Poláček, stojí mnoho stokorun, ačkoliv by mohly/měly stát tak pětinu stávajících cen. Nebo maximálně polovinu? To je jedno. A nejde jen o to, co my za to zaplatíme, když si to koupíme. Jde o to, že stát zase shrábne DPH atd. a bude ještě hůř :-)

Odpovědět na příspěvek

další zbytečná hračka do brašny

Autor: tallpe Muž

Založeno: 28.01.2010, 14:17
Odpovědí: 0

Takové krytky pouze "průměrují" barvy obsažené v záběru. Pokud některá barva výrazně převládá, ujede WB podle ní. Naopak mohou některé barvy zcela chybět. To se pak na neutrální šedou těžko ladí. Pro typické použití se zářivkovým nebo žárovkovým osvětlením je to vyhánění čerta ďáblem. Tato pomůcka může fungovat dobře jen u průměrně pestré scény, kde ji ovšem lépe nahradí barevný konverzní filtr. Např. pokud je scéna nasvícena převážně žlutým světlem, mléčná nebo čirá krytka modrou barvu do záběru nepřidá, konverzní modrý filtr ano. Krytka pouze pohne RGB kanály na úkor kvality obrazu, stejně jako při dodatečném vyvážení bílé v RAW konvertoru. Vytažením zisku modrého kanálu utrpí kontrast a zesílí šum. Modrý filtr posílí zisk modrého kanálu přirozeně, bez nutnosti zesilovat ho softwarově. Holt, lenost a marketing opět vítezí :o)

Odpovědět na příspěvek

pochvalme pana Poláčka

Autor: tallpe Muž

Založeno: 29.01.2010, 13:45
Odpovědí: 5

Ve světle kritických ohlasů na články pana Poláčka z posledních dnů bych chtěl říct, že mu patří dík a pochvala, že vůbec přináší česky psané informace o existenci takovýchto pomůcek. Ono to chce asi i trochu odvahy. Pro pokročilejší uživatele (úmyslně nepíšu fotografy) sice žádný velký informační přínos z článku není, laik si ale často podobnou hračičku koupí, aby zjistil, že mu třeba nebude v praxi moc platná. To je přirozené a všichni jsme tím prošli. Někteří i vícekrát. Uvědomme si, že každý článek má své čtenáře. Domnívám se, že my, co tu nadáváme v diskuzi pod článkem, nejsme a priori cílovou skupinou, pro kterou je text určen. Vůbec redaktorům jejich práci nezávidím, muset každý den nebo týden vysypat zajímavý článek, když všechno kolem fotografování už bylo nesčetněkrát semleto a přetřeseno. Kdo přerostl svůj oblíbený časopis nebo server, ať se smíří s nutností hledat něco pokročilejšího jinde, stejně jako nikdo nezůstane celý život na základní nebo střední škole. No ne? Kdo se cítí fotografem, ať fotografuje podle svého a nechodí se rozčilovat stále do přípravky pro široké masy. Pláčeme vážení na "nesprávném hrobě".

Odpovědět na příspěvek

S tim tak uplne nesouhlasim

Autor: Jirka Muž

Založeno: 29.01.2010, 13:52

Kdyz se da podobna hracka sehnat za 100 nebo 200kc a server se nestydi poinformovat o tom samem, ale v radu 20EUR, tak to je temer trestuhodne!!! To uz neni o foceni, ale normalni nekolikastrankova reklama. To ze ji redaktor zabali jako dobrou radu, na veci nic nemeni. O to je to horsi. Schvalne juknete sem. Spousta veci co na sobe nema napsanou znacku se muze prodavat za polovicni ceny a jeste porad to prodejce uzivi!!!

http://www.da
ganet.cz/krytka-vyvazeni-
bile-barvy-52mm-p-233.htm
l

Nedelam reklamu, ale snazim se ukazat, ze i v CR se uz najde par ferovych obchodniku!!!

Odpovědět na příspěvek

S tim tak uplne nesouhlasim

Autor: Jirka Muž

Založeno: 29.01.2010, 13:57

Kdyz se da podobna hracka sehnat za 100 nebo 200kc a server se nestydi poinformovat o tom samem, ale v radu 20EUR, tak to je temer trestuhodne!!! To uz neni o foceni, ale normalni nekolikastrankova reklama. To ze ji redaktor zabali jako dobrou radu, na veci nic nemeni. O to je to horsi. Schvalne juknete sem. Spousta veci co na sobe nema napsanou znacku se muze prodavat za polovicni ceny a jeste porad to prodejce uzivi!!!

http://www.da
ganet.cz/krytka-vyvazeni-
bile-barvy-52mm-p-233.htm
l

Nedelam reklamu, ale snazim se ukazat, ze i v CR se uz najde par ferovych obchodniku!!!

Odpovědět na příspěvek

RE: S tim tak uplne nesouhlasim

Autor: Cože kdeže Muž

Založeno: 31.01.2010, 18:30

No právě. Psal jsem to už u článku staršího data. Pokud si redakce najde pěknou hračku, měla by mít dost soudnosti mrknout po netu, jestli krávovinu za tisíce neprodávají bez nálepky značky za "stopade". Pokud to redakce ví, tak proč nenabídne alternativu? Proč ji nabízejí lidé v diskuzi pod článkem, kteří ce přemrštěné ceně chechtají? Není to tím, že by nejspíš redakce už žádnou značkovou hračku nedostala? V tomto světle se jako atraktivní cena rozumí 1300 za plastový výlisek, navíc bez nápadu.

Odpovědět na příspěvek

RE: pochvalme pana Poláčka

Autor: kaiman Muž

Založeno: 29.01.2010, 14:31

Při vší úctě - to snad nemyslíte vážně.
Souhlasím, že pan Poláček nese na svých bedrech titánský úkol.
Pravdu máte i v tom, že potřeby široké amatérské obce se přece jen liší od profíků.
Ale bohužel nelze přijmout další Vaše tvrzení...
1. Chválit pana Poláčka za to, že on vzal na sebe ten úkol a odvahu publikovat o fotografické technice, dnes a denně, je nemístné. Nebyl-li by to on, byl by to někdo jiný. Viz jinde. Přičemž jeho píli obdivuji.
2. "...laik si ale často podobnou hračičku koupí, aby zjistil, že mu třeba nebude v praxi moc platná..." Proto, milý tallpe sem občas někdo z nás napíše, že to či ono jsou předražené hračky se sporným užitkem. Snad je to aspoň trochu nezávislý server, tak je dobré těm nebožáčkům začátečníkům, kteří se zde inspirují, naznačit, že je to akorát tahání peněz z kapsy. Pochopitelně u části produktů. Rozhodně nefandím tomu, co naznačujete, tedy dezorientovat spotřebitele a vytáhnout z něj poslední korunu.
3. Nemyslím si, že tento server je pouhá "přípravka pro široké masy". Zajímavé věci tu najdou i profesionálové, to mi věřte.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: pochvalme pana Poláčka

Autor: tallpe Muž

Založeno: 31.01.2010, 23:16

Milý kaimane, bylo to míněno s velkou dávkou nadsázky, která možná z toho nebyla cítit. Nicméně:
ad 1 a 3) Mám pocit, že článků pro pokročilé, kteří se už tolik nevrtají v technických hračičkách, je tu stále méně. Kdysi takhle skončil magazín Fotografie. Nejprve to byl poměrně erudovaný časopis, ale ke konci své existence po osmdesátém devátém se stále více omezoval na podobné články, jaké tu můžeme číst nejen od pana Poláčka. Mě přijde, že periodik, která stále dokola jen uveřejňují přehled novinek za poslední týden, měsíc či rok, případně si z jednoho programu vyrobí "objevný" seriál pro masové čtenáře, je na našem trhu dost. Měl jsem za, že tento konkrétní server nemá potřebu plnit se takovýmito texty, ale bohužel, skutečnost je dle mého soukromého názoru jiná. Zdá se mi, že těch "přípravkových" materiálů je zde stále víc na úkor článků pro pokročilejší. Ale možná se pletu.
ad 2) Neměl jsem v úmyslu naznačit, že je v pořádku tahat lidem z kapes peníze. Bylo to míněno ironicky. Předpokládám, že případný zájemce si hledá informace i jinde než na tomto serveru. Pak při troše snahy zjistí, že nejen že daná věc existuje již pár let a nejde o žhavou novinku, ale že je k mání i za symbolických stopadesát kaček. Kdo se spokojí s informací z takovéhoto článku a jde a koupí si ten krám za desetinásobek, asi je tak trochu lehkovážný nebo naivní. To je ta zkušenost, kterou kdysi učinil každý z nás. Nemyslel jsem to jako nabádání k tomu, aby redaktoři věšeli bulíky na nos nebohému neinformovanému čtenáři, který je tak pohodlný či naivní, že si neověří informaci pomocí jiných nezávislých zdrojů. Vždyť internet tím doslova přetéká, ale chce to hledat a dát tomu čas. Lenivý koupěchtivý čtenář možná ani diskuzi pod článkem nečte.

Nakonec si dovolím pochybovat, že jakýkoliv subjekt žijící také z reklamy, se dá považovat za dostatečně nezávislý, aby si mohl pokaždé dovolit o nějakém produktu popravdě napsat, že stojí za pendrek nebo je sice fajn, ale noname kopie se dá koupit za pusu. To by těch objevných článků o značkových hračičkách asi valem ubylo.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: