Denní světlo - 12. Infračervená fotografie - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Vybíráme

Denní světlo - 12. Infračervená fotografie

3. října 2007, 00.00 | Zvláštním typem filtru, který umožňuje vytvořit netradiční snímky, je infračervený filtr. Posouvá fotografii do výrazně výtvarného pojetí, kdy dokumentační stránka fotografie ztrácí na významu a naopak dává prostor pro fantazii a kreativitu.

::Denní světlo - 1.Základní charakteristika
::Denní světlo - 2.Barva
::Denní světlo - 3. Jasné slunce, modrá obloha
::Denní světlo - 4. Východ a západ slunce
::Denní světlo - 5. Úsvit, soumrak a v noci
::Denní světlo - 6. Ve stínu slunce (skylight)
::Denní světlo - 7. Zamračená obloha (cloudy)
::Denní světlo - 8. Déšť, po dešti, v mlze a v oparu
::Denní světlo - 9. Na horách a na sněhu
::Denní světlo - 10. Denní světlo v místnostech
::Denní světlo - 11. Filtry a jejich užití
::Denní světlo - 12. Infračervená fotografie

 

Zvláštním typem fotografie je infračervená fotografie, která z denního světla využívá právě infračervené světlo. Proto náš seriál o denním světle dodatečně rozšiřujeme ještě o článek o infračervené fotografii.

Oko nikdy nemůže vidět svět v infračerveném světle. Lze ale infračervené světlo na pro oko viditelné převést. Vznikají tím ale obrázky, kde důležitým prvkem je způsob, jak bylo neviditelné infračervené světlo na viditelné převedeno. Tím převaděčem může být senzor digitálního fotoaparátu a jeho zbytková citlivost na infračervené světlo. Pokud budete vytvářet černobílé infračervené obrázky, potom jejich jas bude určovat citlivost senzoru na infračervené světlo, u barevných obrázků ale vždy vytvoříte falešné barvy určené do značné míry typem fotoaparátu. Různé fotoaparáty jsou totiž na infračervené světlo různě citlivé a generují i různé barvy.


Infračervená fotografie je velké dobrodružství, u kterého předem těžko odhadnete výsledek. Nabídne pohled na svět v barvách a jasech, na které ve viditelném světě nejsme zvyklý. Nekolorované obrázky ale budou barevně poměrně chudé.
Expozice 5 vteřin, f/6.3, ISO 100, filtr Hoya R72

Co je infračervená fotografie
Spektrum okem běžně viditelného záření je jen úzkou částí z celkového spektra světla, které na Zemi posílá Slunce Oko totiž vidí jen světlo v rozsahu od cca 400 do 700 nm. Vlnové délky kratší než 400 nm čili "modřejší" jsou již okem neviditelné a nazývají se ultrafialové neboli UV. UV paprsky způsobují v naší pleti produkci pigmentů čili opalují a když to přeženeme, jsou schopné kůži až poškodit neboli nás spálit. Vlnové délky delší než cca 700 nm čili "červenější" jsou již také okem neviditelné a nazývají se infračervené. Infračervené světlo velmi dlouhých vlnových délek (nad cca 8000 nm) vnímáme potom kůží jako teplo a jeho příliš silná úroveň nás opět dokáže poškodit - popálit.


Oko je citlivé jen na malou část spektra produkovaného Sluncem. Fotografování ve spektru těsně "pod" červenými barvami se nazývá infračervenou fotografií.

Pro fotografické účely je zajímavé tzv. blízké infračervené světlo (Near infrared, NIR, IR-A) o vlnových délkách 700 nm až 1000 nm. To jsou totiž schopné zachytit i senzory běžných digitálních fotoaparátů, není však možné si infračervenou fotografii v blízkém infračerveném světle plést s termofotografií (únik tepla z budov atp.). Termofotografie jsou schopné jen speciální přístroje s chlazenými senzory. Blízké infračervené světlo (NIR) se chová podobně jako světlo běžné a to znamená, že infračerveně se fotí v odraženém světle. Největším zdrojem NIR je naše Slunce, ale též běžné žárovky a i moderní blesky vyzařují NIR. Naopak zářivky a výbojky jsou na tom s vyzařováním NIR špatně. Celkem spolehlivě platí, že to, co již samo viditelně tepelně září (nad cca 500° C), bude vyzařovat též dostatek NIR.

Infračervené světlo a digitální fotoaparáty
Samotný senzor digitálního fotoaparátu je velmi citlivý na infračervené světlo, což je ale pro běžnou fotografii nevýhodné a mohlo by produkovat falešné barvy. Proto je před každým senzorem silný filtr, který infračervené světlo blokuje. Tím ale komplikuje infračervenou fotografii a tak při infračerveném fotografování je třeba počítat s velmi nízkou citlivostí senzoru a tím s dlouhým expozičním časem řádu vteřin a to i na prudkém poledním Slunci.


Běžné dálkové ovládání každého televizoru umožňuje test, zda váš fotoaparát je citlivý na blízké infračervené světlo (NIR).

Infračervený filtr
Důležité upozornění! Nikdy se nedívejte přes infračervený filtr do přímého slunce jakkoliv se vám filtr může zdát zcela černý. Propouštěné infračervené světlo může v několika vteřinách poškodit vaší sítnici!

Nejlepší podmínky pro infračervenou fotografii jsou za jasného slunného dne. Lehké mráčky na obloze jsou jen plus a je-li obloha součástí snímku, tak výrazně obohatí fotografii. Pro infračervenou fotografii je však nutné běžné viditelné světlo odfiltrovat. A k tomu slouží infračervené filtry, kterých je na trhu dostatečné množství. Pohledem skrze něj však zjistíte, že filtr je zcela černý. Je to proto, že filtruje téměř všechno viditelné světlo a je propustný jen pro NIR světlo okem neviditelné avšak použitelné pro fotografii.


Pro infračervenou fotografii jsou nejlepší jednoduché náměty obsahující prvky, které v infrasvětle vyniknou. Je proto třeba náměty hledat a zkoušet.
Expozice 8 vteřin, f/8, ISO 100, filtr Hoya R72

Na trhu je více infračervených filtrů lišících se bodem zlomu a tedy vlnovou délkou, kde se z nepropustného stávají propustnými. Nejdostupnější a snad i nejlevnější je Cokin 89B, který se vkládá do speciálního držáku a je tudíž universální pro většinu průměrů. Vzhledem ke způsobu uchycení filtrů Cokin ale není zajištěno dostatečné stínění filtru a tak je třeba ho dodatečně zařídit černým papírem či látkou. V lepších foto obchodech jsou dostupné šroubovací filtry Hoya R72 či některé filtry B+W. Filtry v tabulce níže jsou seřazeny podle růstu jejich "slepoty" - nepropustnosti na viditelné světlo. Sloupec 0 % udává vlnovou délku světla, kterou filtr už nepropustí vůbec, sloupec 50 % udává vlnovou délku, kterou filtr propouští právě z 50 %.

Kodak
Wratten
Schott B+W Hoya Cokin Tiffen 0% 50% Poznámka
#25  OG590 090 25A -  - 580nm 600nm Tmavě červený 
#29  RG630 091  - - - 600nm 620nm Silně tmavě červený 
#70  RG665 - - - - 640nm 680nm Velmi silně tmavě červený 
#89B  RG695 092 R72 89B  - 680nm 720nm Skoro černý
#87  RG780 - - - TI87 740nm 795nm Již zcela černý pro viditelné světlo
#87C  RG830 093  - - - 790nm 850nm  Již zcela černý pro viditelné světlo
#87B  RG850 - - - - 820nm 930nm  Již zcela černý pro viditelné světlo
#87A  RG1000 094 RM90 -  - 880nm 1050nm Blokuje již i část infračerveného světla

Nejběžněji dostupné infračervené filtry na trhu. Červeně jsou označeny filtry vhodné pro digitální infračervenou fotografii.


Infračervený filtr Hoya R72 a jeho propustnost. Filtr R72 je stejně jako podobné filtry ostatních výrobců vhodný pro digitální infračervenou fotografii.

Infračervený svět
Blízké infračervené světlo je často absorbováno nebo odráženo jinak než běžné světlo. Některá zvířata (např. hadi a ještěrky) infračervené světlo pohlcují, jiná naopak odrážejí. Zdravé listy rostlin odrážejí infračervené světlo velmi silně, a proto jsou na fotografiích světlé až bílé. Naopak modrá obloha infračervené světlo absorbuje, a proto bude tmavá až černá. Voda infračervené světlo pohlcuje je-li v klidu, naopak však odráží je-li v pohybu. Mělká voda je pro infračervené světlo průhledná.


Zcela černá obloha, jasné mraky, téměř bílá vegetace - to jsou typické jasy a "barvy" v infračervené oblasti.
Expozice 3,2 vteřiny, f/8, ISO 100, filtr Hoya R72


Nic nebrání ani infračervené fotografii lidí. Jen vzhledem k dlouhým expozičním časům je to náročné pro model. Reportáž proto není bez speciálně upraveného fotoaparátu možná.
Expozice 2,5 vteřiny, f/7.1, ISO 250, filtr Hoya R72

Infračervená fotografie v praxi
Infračerveně se nejlépe fotografuje za jasného slunného dne. V jinou dobu nebo při výrazně zataženém počasí je infračerveného světla málo a ani fotografie nejsou nijak zvláštní. Nejlépe působí jednoduché náměty, kde "prodáte" barevně zvláštní oblohu, vegetaci či vodu. Vzhledem k dlouhým expozicím řádu vteřin je třeba počítat s výraznou pohybovou neostrostí způsobenou větrem, pohybem osob, vody atp. Detailní fotografie květin a květů je proto možné pořizovat jen za úplného bezvětří.

Jako postup při snímání infračervené fotografie je možné doporučit:

  1. Najděte vhodnou scénu, postavte fotoaparát pevně na stativ a zarámujte v hledáčku snímek. Expoziční časy budou kolem 3-20 vteřin, takže bez stativu snímat není možné.
  2. Pořiďte běžný snímek scény - může se hodit.
  3. Nastavte dále uvedené parametry:
    • formát RAW
    • vyvážení bílé na teplotu kolem 2800 až 2000 K, možno použít i volbu
    • manuální režim expozice
    • ISO 100 až 200
    • clona na cca f/8 (pro zvýšení hloubky ostrosti a tím pro korekci případných chyb ostření)
    • expoziční čas na cca 3-20 vteřin
    • samospoušť
  4. U většiny fotoaparátů expoziční automatika při infrafotografii absolutně selhává a hodnoty, které vám nabídne, jsou nepoužitelné. Důvodem je, že expoziční automatika měří jiným senzorem s jinou citlivostí na infrasvětlo. U fotoaparátu s touto vlastností musíte fotografovat v plně manuálním režimu a expoziční časy nastavovat z histogramu snímku.
  5. Zaostřete objektiv a vypněte automatické ostření. Automatické ostření po našroubování filtru totiž často nefunguje. Vlivem chromatické vady je však zaostření na infračervený obraz mírně posunuto oproti zaostření při denním světle a tak tuto chybu je třeba kompenzovat vyšším zacloněním a tím vyšší hloubkou ostrosti.
  6. Našroubujte na objektiv infračervený filtr. Nyní již v hledáčku nic neuvidíte.
  7. Zakryjte něčím tmavým hledáček (aby tudy nevniklo do fotoaparátu zbytkové světlo).
  8. Vyfotografujte samospouští snímek (abyste ho nerozhýbali) a zkontrolujte expozici na histogramu. Exponujte max. cca 20 % od pravého kraje histogramu. Vzhledem k povaze infrafotografie mají totiž snímky tendenci přepalovat červený (Red) kanál.
  9. Opakujte snímky a dolaďujte expoziční čas dokud nejste s expozicí spokojeni.

Vzhledem k tomu, že mnoho z automatiky při infrafotografii selže, je třeba se naučit ovládat fotoaparát zcela manuálně. Proto je infrafotografie skvělou školou.
Expozice 8 vteřin, f/8, ISO 100, filtr Hoya R72

Barevně nebo černobílé
Možná vás překvapí věta, že barvy v infračervené oblasti nejsou definovány. Barvy určuje lidský mozek a pojmenovává tak určité spektrální křivky ve viditelné oblasti spektra. Mimo viditelnou část pokračuje spektrum samozřejmě dál, ale není tam už žádný lidský pozorovatel, který by různým křivkám přiřadil názvy barev. Přesto ale fotoaparáty vyfotí většinou barevné infra obrázky. Je to dáno tím, že jednotlivé RGB pixely senzoru reagují na infračervené světlo s různou citlivostí a tím vlastně vytváří tzv. nepravé neboli falešné barvy.


Kolorování infračervených snímků je poměrně častou technikou. Při správném použití je možné vytvořit velmi dekorativní obrázky.
Expozice 2 vteřiny, f/8, ISO 200, filtr Hoya R72

Většina fotoaparátů vytvoří červené (cihlové) nebo purpurové obrázky. Je to dáno tím, že červený senzor (Red) je infračerveným světlem logicky exponován nejvíc a druhý v pořadí je překvapivě modrý (Blue) senzor. Zelený (Green) bývá většinou nejméně citlivý na infrasvětlo. Co fotoaparát to ale originál protože hodně záleží na konstrukci Bayerovi masky a filtrů před senzorem.


Toto je přirozený vzhled obrázků přímo na kartě při vyvážení bílé nastavené na .
Expozice 5 vteřin, f/6.3, ISO 100, filtr Hoya R72


Vhodným vyvážením bílé je možné silný červenofialový nádech potlačit. Zde vyvážení bílé vyladěno při převodu RAW v Adobe Photoshop nastavením barevné teploty 2000 K a odstínu -80. Nemáte-li možnost RAW formátu pomůže vyvážit bílou přes infračervený filtr na kůru stromů, suchou trávu atp.


Jedna z možných kolorovaných verzí obrázku.

Proto je vhodné nastavit vyvážení bílé na hodně červené zdroje (typicky na nebo na teplotu 2000 až 2800 K), aby se potlačil červený kanál a tím došlo přece jenom k vyrovnání citlivosti alespoň s modrým. Většinou ale zůstane převaha červeného a modrého - tedy typické červené nebo purpurové fotografie. Protože červený kanál bývá nejcitlivější, vede to často k jeho přepálení (přeexponování). Rozhodnete-li se pro černobílou fotografii, nic samozřejmě nebrání převést obrázek později libovolnou technikou do jeho černobílé podoby. Máte-li chuť a možnosti je také možné infračervené obrázky dodatečně kolorovat. Využije se tím netradiční podání infračervených jasů se současným doplněním běžných barev.


Tento snímek byl pořízen přes infračervený filtr Hoya R72. Vznikl falešně barevný obrázek, který byl následně přehozením barevných kanálů kolorován. Barvy jsou tak jen a pouze záměrem tvůrce, nikoliv odrazem reality.
Expozice 2.5 vteřiny, f/6.3, ISO 200

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Praxe  

 » Vybíráme  » Technologie  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 » Praxe  » Základní postupy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

finepix

Autor: Substance242 Muž

Založeno: 03.10.2007, 08:55
Odpovědí: 2

IR fotografia ma dost zaujima a mam myslim prave Hoya R72 filter, fotoaparat Finepix S6500fd. Zial vysledky zatial nie su take ake by som chcel, hoci pristroj citlivy na IR svetlo je. Nastavujem aj rucne a aj tak nic extra. Mozno to neviem dobre spracovat.

Odpovědět na příspěvek

RE: finepix

Autor: Substance242 Muž

Založeno: 03.10.2007, 09:05

Este som zabudol, ze mi to uprostred obrazku robi taky svetlejsi kruh, asi zalezi od clony, cas je dlhy vzdy (max 4 sec, dlhsie sa neda).

Asi by to chcelo Fujifilm IS Pro. :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: finepix

Autor: Jindra Šaur Muž

Založeno: 03.10.2007, 22:25

To je bohužel vlastnost některých objektivů. :-(( Já to mám tak 50/50. Polovina dělá uprostřed kolečko a druhá je OK.

Odpovědět na příspěvek

s6500

Autor: kokariko Muž

Založeno: 03.10.2007, 11:25
Odpovědí: 1

na manual na s6500 mozes dat aj 30sek

Odpovědět na příspěvek

RE: s6500

Autor: Substance242 Muž

Založeno: 03.10.2007, 11:40

Tak som pozrel do manualu (nemam tu fotak) a fakt! Kurnik bezne pouzivam rezimy priority casu a hlavne clony, ale M ani nie lebo to v podstate normalne oproti tymto dvom nema vyznam. Diky, toto mi nejako uslo.

Odpovědět na příspěvek

Dík za užitečný tip

Autor: Jarda Burda Muž

Založeno: 03.10.2007, 14:10
Odpovědí: 0

Je možné že se do infra foto také někdy pustím.
Tento článek mi však coby elektronikovi poradil, jak snadno ověřit funkci dálkových ovládání. Zkusil jsem to a můj FinePix S6500FD opravdu vidí zda infradiody na dálk ovládání svítí.
Díky.

Odpovědět na příspěvek

chyba

Autor: xman001 Muž

Založeno: 03.10.2007, 20:15
Odpovědí: 0

jen takova mala chybicka "nejsme zvyklí" a ne zvyklý, jinak diky za clanek

Odpovědět na příspěvek

?

Autor: Marek Muž

Založeno: 05.10.2007, 06:18
Odpovědí: 7

len jedna vec mi nejde do hlavy, k comu je dobra tato recyklacia clankov ?

v poslednej dobe skoro kazdy clanok co vyjde od PR mi je nejak povedomy a nasledne zistim ze to nieje nahoda, ale ze ten clanok je len oprasene repete ...

ano ja viem, lepsie to vyzera ked sa na hlavnej stranke blyska novucky clanok ( znak ze stranky frcia ) ako keby sa tam len objavil odkaz:

http://www.foto
grafovani.cz/art/fotech_d
f/rom_infraphoto.html

Odpovědět na příspěvek

RE: ?

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 05.10.2007, 11:31

Pokud ma byt serial o dennim svetle kompletni, infracervene svetlo tam chybet nemuze, nemyslite?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: ?

Autor: Marek Muž

Založeno: 06.10.2007, 22:24

A? vsak prave o tom pisem. Stacilo to prelinkovat s clankom ktory tu uz je.

Proste tomu nerozumiem. Podla coho urcujete ze nieco je novy clanok? Podla nazvu toho clanku, podla toho ze je v novom seriali, alebo podla textu v nom? Kde je ta hranica co oddeluje novy clanok od stareho? Jedna veta, jeden odstavec, trochu ine obrazky, mierna aktualizacia .. etc? Predpokladam, ze toto mate v redakcii zadefinovane. Snad neexistuje clanok, ktory je uplne separovany od ostatnych tem a nehodil by sa do viacerych serialov. Nemyslim si ale, ze je vhodne ho kvoli tomu klonovat do kazdeho serialu kde sa hodi. Vznika tak zbytocny chaos.

Pri seriali o bleskoch to je uz dotiahnute do extremu, to sa nam tu opakuje komplet cely serial. Ano, ja uznavam ze s prichodom noveho serialu pribudlo zopar novych info ktore v tom starom neboli, ale takto sa to skratka nerobi. Ked autor za dalsi rok bude mat opat par odstavcov ktore by sa dali k serialu o bleskoch pridat, tak to tu opat vybehne novucicky serial ktory bude mat o par casti viac nez ten predchadzajuci, bude sa skladat vlastne z toho stareho a kde tu v nom bude vnorenych par novych odstavcoch co v starom nebolo?

Proti aktualizacii starych clankov a vylepsovani, rovnako ako aj proti rozumnejsej katalogizacii existujucich clankov do serialov v zasade nic nemam. Ale sposob akym ste sa rozhodli ze to budete robit mi pride dost nestastny a zmatocny ... miesto vacsej prehladnosti sa zavadza akurat vacsi chaos.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: ?

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 08.10.2007, 12:50

Zpusob vydavani tohoto serialu a vsech navazujicich souvisi s pripravovanou novou knihou Romana Pihana. Verte mi ted yprosim, ze tento zpusob vydavani svuj smysl ma.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: ?

Autor: Marek Muž

Založeno: 12.10.2007, 09:20

OK. Ja vam teda verim, aj ked by mi bolo milsie, byt presvedceny na zaklade argumentov :)
... pride novacik na stranky, precita si nejaky clanok od RP, pravom je poteseny a povie si, ze si precita toho viac ... a ajhla, ono to nieje tak jednoduche ako sa zda, ma si citat len novy serial o bleskoch? alebo oba serialy? potom natrafi na clanok o infra a v zapati zisti, ze su vlastne dva skoro uplne rovnake, ma nejaku doplnujucu otazku ohladom clanku a chce sa opytat ... a tu naraza na dalsi problem, ku ktoremu z tych dvoch pridat reakciu, povie si ze k tomu novsiemu, tam mu skor niekto odpovie ... ale zas v tom starsom mohli byt zaujimavejsie veci v diskusii na ktore chcel tiez reagovat ... a ted babo rad :)

tak ako priebezne robite aktualizaciu clankov o firmware k zrkadlovkam, tak ste to mohli urobit aj s clankami od RP ... nevznikala by zbytocna podvojnost niektorych clankov a diskusii k nim, v sinopsii by bolo akurat uvedene ze sa jedna o aktualizaciu, vsak to nieje ziadna hanba a nikto by proti tomu nic nemal ... ( len hruby nacrt mozneho riesenia, a urcite nie jedineho mozneho a spravneho :)

stale sa nemozem zbavit dojmu, ze ste to cele zle nastartovali, teraz sa v tom este ako tak da orientovat, ale co za dva tri roky ked sa budu tieto clanky a serialy stale aktualizovat bez upozornenia a stylom \"novy clanok\" a \"novy serial\" ? clanky sa budu rozne miesat do serialov ako sa budu zrovna hodit, nazvy clankov budu rozne aj ked obsah viacmenej rovnaky ...

mat tri knihy od jedneho autora, z coho by jedna bola aktualizovanou verziou druhej a tretia uplne ina, asi ziadnemu citatelovi nerobi problem, ale zmiesat tie tri knihy dokopy halabala a vydat to ako jednu, to uz by bol dost problem ... a presna tak na mna teraz posobia vsetky clanky od RP na tomto webe ... skoda :) ( viem ze web nieje kniha, to bol len priklad )

no ale uz to nejdem viac rozpitvavat, slubujem, ze to uz je moj posledny prispevok na tuto temu, schranku priani a staznosti som zaplnil vrchovato svojimi subjektivnymi dojmami ... :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: ?

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 12.10.2007, 11:22

1) je logicke, ze clanek s novejsim datem bude bud stejny, nebo v necem aktualizovany.
2) pokud se nekdo v diskuzi na neco zepta, RP mu odpovi vzdy kdyz bude mit odpoved, protoze pripsevky chodi autorovi automaticky, nebude ochuzen o odpoved. Nic mu nebrani zeptat se u obou clanku.
3) opravdu nejde clanek aktualizovat jako u firmware DSLR. Je zde nutna potreba mit zde pro dva ruzne serialy dva ruzne nadpisy, coz u jednoho clanku nas redakcni system neumi.

Myslim, ze celkovy prinos clanku RP nekolikanasobne prebiji fakt, ze z tech nekolika desitek clanku se jeden pouzil dvakrat (navic zcela logicky). Dekuji za vase nazory, ale opravdu myslim, ze to se soucasnym systemem jinak nejde.

Odpovědět na příspěvek

kniha

Autor: Michal Muž

Založeno: 02.12.2007, 15:59

Ahoj,

chcel bych se zeptat, kdy by kniha rozsahu vasich clanku mohla vyjit. Precetl jsem si tady uz hodne clanku, kniha je vsak kniha.

Diky za odpoved.

Odpovědět na příspěvek

RE: kniha

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 02.12.2007, 16:54

Zdravím! Předpoklad je březen/duben příští rok a název bude Mistrovství práce se světlem.

Odpovědět na příspěvek

panasonic FZ20 max doba expozice

Autor: iggyb Muž

Založeno: 06.10.2007, 14:03
Odpovědí: 1

netusite nekdo jak dosahnout toho aby bylo mozne nastavit u FZ20 delsi casy nez 8 s ? nejaka uprava firmware nebo tak

Odpovědět na příspěvek

RE: panasonic FZ20 max doba expozice

Autor: klenot Muž

Založeno: 20.10.2007, 05:39

Pokud vím, není žádná možnost exponovat déle než 8s.

Za předpokladu že fotíš ze stativu (což je téměř jisté, že jo?) a s drátovou spouští, pak lze ale exponovat 2x (nebo i více krát) po sobě 8 sekund a snímky pak přeložit přes sebe ve PhotoShopu. Výsledek je tentýž jako expozice trvající součet časů expozic všech snímků.

Odpovědět na příspěvek

trocha informací

Autor: Pavelek Muž

Založeno: 21.10.2007, 01:09
Odpovědí: 1

tyto filtry se používají společně s filtrem před senzorem?? ten totiž blokuje UV a IR nebo se pletu?

Odpovědět na příspěvek

RE: trocha informací

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 21.10.2007, 10:14

Ano. Drtivá většina fotoaparátů ani filtr před senzorem odstranit nijak nedokáže. Důsledkem je ale malá citlivost na infrasvěrtlo a tím dlouhé expoziční časy.

Odpovědět na příspěvek

IR

Autor: michal Muž

Založeno: 25.10.2007, 13:02
Odpovědí: 0

biely flak - hot spot

vacsina EVF fotoaparatov nie je vhodna na IR fotografiu, koli IR cut filtru, ktory ne pred senzorom, spominany IR cut filter je omnoho silnejsi ako pri DSLR, pretoze fotak je stale zapnuty, resp. stale je aktivny senzor, v tomto pripade sluzi spominany IR cut filter na ochranu senzora pred vypalenim pixelov, resp. jeho uplnym znicenim, na druhej strane vsak je fotoaparat necitlivy na IR ziarenie

Sam osobne vlastnim konicu A200 a tento fotoaparat je nevhodny na IR fotografiu.

Odpovědět na příspěvek

IR

Autor: michal Muž

Založeno: 25.10.2007, 13:04
Odpovědí: 0

napr. fotaparat F717 ma tlacidlo na vypnutie , resp. odsunutie IR cut filtru,

Odpovědět na příspěvek

infra na pc

Autor: honza Muž

Založeno: 04.11.2007, 21:55
Odpovědí: 1

Také jsem jeden z těch, koho infračervené fotografie zajímají a lákají. Proto bych se chtěl zeptat, jestli se dá k tomu efektu dojít i v počítači, popř. jak? nebo jestli je naprosto nutný ič filtr? Díky

Odpovědět na příspěvek

RE: infra na pc

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 05.11.2007, 11:35

V pocitaci muzete pouze velmi slabe simulovat vzhled IR fotografii, ovsem skutecnou IR fotografii v nem udelat nejde. Musite pouzit IR filtr.

Odpovědět na příspěvek

Fotografie IR + PL filter

Autor: Dr.Ozdi Muž

Založeno: 08.06.2008, 13:55
Odpovědí: 1

Chystám se experimentovat s IR filtrem. Má nějaký efekt (voda, odrazy ve skle, obloha atd) nasazení spolu s IR filtrem i polarizační filtr?

Odpovědět na příspěvek

RE: Fotografie IR + PL filter

Autor: Prcek Muž

Založeno: 16.06.2008, 12:06

PL filtr ma vliv i na IR fotografii. Nezkousel jsem ho na vode, ale na obloze je pri ojeho nataceni ztmaveni patrne. Musim jeste podotknout, ze pouzivam IR filtr Cokin. U jineho typu filtru muze byt efekt jiny.

Odpovědět na příspěvek

Infra

Autor: Mugu Muž

Založeno: 22.04.2013, 16:12
Odpovědí: 0

Pěkný efekt to dělá, skoro bych býval řekl, že je to prohnané skrz fotokrám, ale budu těm kouzlům věřit. V poslední době se učím fotit, takže díky za tenhle článek, přiznám se, že tohle mě jako technický antitalent nenapadlo, infračervené světlo jsem znal akorát ze starého infrazářiče na ohřev na chatě+ jsem věděl, že by i měly být nějaké léčivé účinky. Tak nejvyšší čas ho prubnout i na kinofilm :)

Odpovědět na příspěvek

První kroky s IR

Autor: Fotograf Brno Muž

Založeno: 16.06.2013, 16:01
Odpovědí: 0

Děkuji za info, moje první kroky http://www.lubu.cz/ir-fot
ografie-prvni-kroky/

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Pokud vím, není žádná možnost exponovat déle než 8s.

Za předpokladu že fotíš ze stativu (což je téměř jisté, že jo?) a s drátovou spouští, pak lze ale exponovat 2x (nebo i více krát) po sobě 8 sekund a snímky pak přeložit přes sebe ve PhotoShopu. Výsledek je tentýž jako expozice trvající součet časů expozic všech snímků.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: