Jak správně vybrat digitální fotoaparát? - 4. díl - DSLR zrcadlovky - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Jak vybrat

Jak správně vybrat digitální fotoaparát? - 4. díl - DSLR zrcadlovky

DF Praxe rezimy

5. prosince 2007, 00.00 | V předchozích dílech jsme se věnovali výběru kompaktů a EVF elektronických zrcadlovek. Dnes si nastíníme základní kritéria pro výběr digitální DSLR zrcadlovky. Zde je problém o to složitější, že si nevybíráme pouze jeden model fotoaparátu, ale také budoucí dokoupitelné příslušenství, jako jsou objektivy nebo externí blesky.

::Jak správně vybrat digitální fotoaparát? - 1. díl
::Jak správně vybrat digitální fotoaparát? - 2. díl - Kompakty
::Jak správně vybrat digitální fotoaparát? - 3. díl - EVF fotoaparáty
::Jak správně vybrat digitální fotoaparát? - 4. díl - DSLR zrcadlovky

V předchozích dílech jsme se věnovali výběru kompaktů a EVF elektronických zrcadlovek. Dnes si nastíníme základní kritéria pro výběr digitální DSLR zrcadlovky. Zde je problém o to složitější, že si nevybíráme pouze jeden model fotoaparátu, ale také budoucí dokoupitelné příslušenství, jako jsou objektivy nebo externí blesky.

Funkční výbava
Digitální jednookou zrcadlovku (DSLR) bychom si měli vybírat v případě, že chceme mít maximální kontrolu nad kvalitou výstupu. S tím souvisí i to, že je úplnou samozřejmostí, že každá zrcadlovka má možnost manuálního nastavení téměř jakýchkoliv parametrů. Od expozice přes vyvážení bílé, zaostřování nebo parametry snímku. Zpravidla si také můžeme vybrat barevný prostor sRGB (běžné monitory) nebo Adobe RGB (rozšiřený gamut, zejména v oblasti zelené barvy, pouze pro spec. monitory). Většina přístrojů také nabízí možnost nahrání vlastní tonální křivky, čímž můžeme sami velmi přesně řídit kontrast, jas a dynamický rozsah snímku. Obrazový procesor u digitální zrcadlovky nás nechá nastavit mnohem více parametrů, než jak je tomu u kompaktů. I jeho základní nastavení je zpravidla mnohem méně agresivní a počítá se s tím, že uživatel sám si nastaví hodnoty podle své potřeby a snímky případně upraví na počítači.
Úplný začátečník by tedy po prvním použití zrcadlovky mohl být i zklamaný, že jsou snímky nekontrastní, podexponované apod. S tím souvisí i další vlastnost většiny zrcadlovek, kdy se snaží při měření expozice scény potlačit veškeré přepaly. Výjimku automatika udělá většinou v případě, kdy jasný bod či oblast vyhodnotí jako zdroj světla. Snímky tedy mohou občas vyjít lehce podexponované. Má to svou logiku. Tmavé partie snímku se dají poměrně úspěšně zesvětlit, kdežto z přeexponovaných míst získáme informaci velmi těžko (spíše vůbec).


snímač po sklopení zrcátka

Kvalita obrazu
Pokud nebudeme fotit zcela profesionálně, pak opět můžeme slevit z požadavků na maximální rozlišení. V současné době je nabízené rozlišení nejlevnějších zrcadlovek mezi 6 a 10 MPix. I rozlišení 6 MPix je dostatečné pro tisk kvalitního snímku na formát A4. Větší rozlišení nám dává pouze větší svobodu při úpravách snímků (ořezávání, redukce šumu, doostření, zmenšení atd.). Rozlišení 12 MPix a více nabízejí profesionálnější modely s cenou v řádech desetitisíců.
Velmi sledovaným parametrem je tedy úroveň digitálního šumu, která je dána hustotou snímacích buněk na snímači. Nejběžněji používané snímače jsou velikosti APS (cca 23,6 x 15,8 mm). V nabídce Canonu pak u pokročilejších modelů nalezneme i tzv. full-size snímače, jejich velikost odpovídá kinofilmovému políčku. Horkou novinkou je Nikon D3, který také nabídne full-size snímač, ale na předvánočním trhu bude zřejmě problém s jeho dostupností. Olympus naopak vsadil na menší snímače (18,00 x 13,50 mm), díky kterým je možné použít menší objektivy, ale na druhou stranu trpí o něco větším digitálním šumem na vysokých citlivostech než konkurence. Snímače se používají CCD (Nikon, Pentax, Samsung, Sony, Olympus), CMOS (Canon, Nikon, Sony), SuperCCD (Fujifilm) a Foveon (Sigma). Svou variantu CMOSu používá i Olympus a Panasonic.
Dalším faktorem, který ovlivňuje kvalitu snímku, jsou objektivy. Nabízejí se i výhodné sety, kde máme k tělu DSLR přidán i jednoduchý objektiv, ovšem kvalita není nijak oslňující. Objektiv nám zcela zásadně určuje nejen ostrost snímku, ale i jeho kontrast. Horší objektivy nám pak snímek zkreslují například soudkovitým zkreslením, projevuje se u nich větší vinětce (ztráta světla v rozích) a jiné neduhy. Navíc nemají příliš dobrou světelnost. Objektivy se světelností F2,8 jsou o poznání dražší. Opět tedy musíme zvážit účel našeho fotografování, a zda-li nám stačí základní setový objektiv. Dalším faktorem je také omezená nabídka v rozsahu ohniskových vzdáleností setových objektivů. Nutno také dodat, že při použití objektivu na DSLR se snímačem menším než je políčko kinofilmu se musí počítat s ořezovým faktorem. To znamená, že se obraz z objektivu ořezává, a tím se zmenšuje zorný úhel. Pro širokoúhlé fotografování tak potřebujeme objektivy s výrazně menší fyzickou ohniskovou vzdáleností, ale na druhou stranu násobí tento jev efekt teleobjektivů.


konstrukce DSLR

Ovladatelnost
Ovládání zrcadlovek je zpravidla velmi dobré. Záleží na konkrétním modelu. Na těle nalezneme mnoho tlačítek pro nastavení nejrůznějších parametrů a mnoho z nich si můžeme i sami "naprogramovat" a přiřadit jim jiné funkce. Na rozdíl od kompaktů a většiny EVF přístrojů mají DSLR zrcadlovky dobře provedené gripy, díky kterým se mnohem lépe drží. Nemusí to však platit u nejlevnějších modelů, které se zároveň snaží být co nejmenší, aby uspokojily nároky amatérských fotografů. K většině modelů si také můžeme zakoupit přídavné vertikální gripy, díky kterým se lépe fotoaparát drží při vertikálním fotografování, například portrétů. Některé profesionální modely je mají již integrované.


integrovaný vertikální grip

Speciální požadavky
DSLR zrcadlovky jsou rovněž velmi oblíbené pro svou univerzálnost použití. Mohou sloužit jak v ateliérech, tak i v extrémnějších venkovních podmínkách. Můžeme tedy hledat i modely, které jsou voděodolné (mají gumovou izolaci krytek paměťové karty a napájení apod.), nebo jsou vybaveny antiprachovým filtrem před snímačem, který při každém zapnutí prach ze snímače sklepe. Výjimkou není ani stabilizace obrazu pomocí posuvu snímače.
K vybraným modelům si můžeme dokoupit i Wi-Fi adaptéry, díky kterým můžeme snímky ihned přenášet bezdrátově do počítače, nebo GPS moduly, které nám zaznamenají polohu místa, kde jsme snímek pořídili. Tyto možnosti však nalezneme spíše u dražších modelů.
Dříve bylo pravidlem, že s DSLR šlo fotografovat pouze pomocí hledáčku. Nyní však stále více přístrojů nabízí i režim Live View. Převládá řešení, kdy se sklopí zrcátko a obraz na displeji zprostředkovává hlavní obrazový snímač.


konstrukce E-330, kde lze fotografovat přes displej díky pomocnému snímači v hledáčku, nebo při sklopení zrcátka

Příslušenství
Výběr digitální DSLR zrcadlovky je běh na delší trať. Nevybíráme si pouze jeden fotoaparát, ale více či méně také budoucnost – jaké vybavení si budeme moci kupovat. Pokud máme již zakoupeno několik objektivů a externí blesk, tak je poměrně nákladné přecházet na jinou značku výrobce. Problém je v tom, že se objektivy liší zejména v bajonetu, kterým se upevňují k fotoaparátu. Odlišností je samozřejmě více, ale to je téma na zcela jiný článek.
I když existují i výrobci objektivů pro více značek (Sigma, Tamron, Tokina atd.) a můžeme si vybrat stejný objektiv pro různé výrobce (všechny DSLR od stejného výrobce mají stejný bajonet objektivu), tak jej nemůžeme použít nikde jinde.
Stejná situace je i u externích zábleskových zařízení, protože každý výrobce má svůj unikátní systém a také jiné rozložení kontaktů. Stejný je pouze odpalovací kontakt, díky kterému můžeme použít konkurenční blesk pouze v manuálním režimu. Výjimkou je pouze Sony, která má patici převzatou z přístrojů Konica Minolta. Ostatní vycházejí z takzvané Hot-Shoe patice.
Téměř jako samozřejmost je pak zakoupení filtrů pro naše objektivy (objektivy mají různý průmět závitů), mezi které by měl patřit alespoň jeden UV pro mechanickou ochranu objektivu a polarizační filtr.

Shrnutí
Jak bylo řečeno, s DSLR dosáhneme nejlepších výsledků, ovšem za vyšší cenu. Tím není myšlena pouze cena pořizovací, ale musíme mít také určité znalosti. DSLR nepřináší pouze výhody. Jsou zpravidla mnohem větší než kompakty a EVF, musíme s sebou nosit náhradní objektivy a při jejich výměně hrozí vniknutí prachu na snímač. Nemalým problémem je také výběr správného objektivu.

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Vybíráme  » Jak vybrat  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Snímače

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 05.12.2007, 06:33
Odpovědí: 1

Dovolil bych si drobné upřesnění - Sony používá i CMOS (Alpha 700), Olympus dnes používá LiveMOS snímače od Panasonicu (E-410, E-510, E-3), Panasonic samozřejmě také (L1, L10).

Odpovědět na příspěvek

RE: Snímače

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 05.12.2007, 10:08

Mate pravdu, situace jiz neni tak cernobila jako drive. Souboj CCD vs CMOS se neodehrava mezi spolecnostmi (ten ma to a ten zas tohle), ale spise mezi kategoriemi fotaku.

Odpovědět na příspěvek

objektivy

Autor: alea206 Muž

Založeno: 05.12.2007, 14:19
Odpovědí: 7

Trochu mi tady nesedí co je napsáno o objektivech. Přišlo mi že tenhle článek měl být pro amatéry, přemýšlející o koupi zrcadlovky. Z nichž podle mě dost velká část nechce dávat do fotáku víc jak 20-30 tisíc. Takže chtějí koupit seťáky nebo ultzazoomy tipu Tamron 18-250 nebo set Pentaxu K100D Super a jejich verze 18-250. Ale podle vašeho článku jsou tyhle objektivi minimálně kvalitní a ani byste si pro ně neopřeli kolo. S čímž nesouhlasím, podle mě např. tenhle pentaxí set má ideální poměr cena výkon. A ta kvalita vzhledem k tomu že to je zřejmě převlečený Tamron nebude nejhoší. Samozřejmě se to nevyrovná dražším objektivům Canonu a podobně, ale nehaněl bych je tak jako v článku

Odpovědět na příspěvek

RE: objektivy

Autor: Bedrich Muž

Založeno: 05.12.2007, 15:03

V clanku je to nejspis mysleno tak, ze setove objektivy a ruzne UZ objektivy typu 18-250 jsou to nejlepvnejsi a tim padem v ruznych ohledech kompromisni reseni. A plati to v tehle kategorii fotaku. Takove objektivy nejsou nepouzitelne nebo odsouzene k zaniku, ale v porovnani s tim, co je v dane katagorii take k dispozici, toho moc nenabizeji (krom vyhodne ceny).

Analogie s auty: Fabie 1.2 HTP, Porsche Carerra nebo BMW rady 7 vas z Prahy do Brna doveze, jisty rozdil mezi temi auty ale je (nejen v cene).

Proste potreby a moznosti kazdeho jsou jine a co se zda idealni pro jednoho, nemusi byt idealni pro jineho.

Odpovědět na příspěvek

RE: objektivy

Autor: gl1975 Muž

Založeno: 05.12.2007, 19:40

Několikrát jsem si přečetl část o objektivech a nezdá se mi, že by se o seťácích mluvilo nějak zvlášť hanlivě. Jen se upozorňuje na jejich nedostatky a je zdůrazněno, že lepší skla jsou podstatně dražší, což je pravda. Každý ať si vybere.

Odpovědět na příspěvek

RE: objektivy

Autor: Michal Muž

Založeno: 05.12.2007, 21:25

Řekl bych, že koupě zrcadlovky znamená, že chci kvalitu. Dávat k ní ultrazoomy 18-200 tu kvalitu tak degraduje, že zrcadlovka postrádá smysl. To je pak lepší koupit kvalitní kompakt, kde se s kvalitou dostanu na podobnou úroveň.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: objektivy

Autor: Bedrich Muž

Založeno: 06.12.2007, 09:45

Ja myslim, ze tohle je takovy ten zjednoduseny rychly soud zalozeny na domenkach, ne na vlastni zkusenosti.

Copak nasazenim nejakeho objektivu se opticky TTL hledacek zmeni na obrazovku, copak se zmeni system ostreni, zpomali seriove snimani, omezi dynamicky rozsah, snizi hmotnost pomahajici stabilneji udrzet kriticke casy, odstrani sanky na externi blesk, prida brutalni odsumovani v postprocessingu, zmeni gamut barev porizenych fotek, zvetsi se hloubka ostrosti, zmizi moznost rucniho ostreni, zmizi tlacitka pro primou volbu funkci na tele, snizi vykon interniho blesku, zmizi funkce menu pro nastaveni fotaku atd. atd.?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: objektivy

Autor: Substance242 Muž

Založeno: 06.12.2007, 09:55

Perfektny nazor.

(Nie nemam DSLR.)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: objektivy

Autor: kluzo Muž

Založeno: 20.07.2009, 13:19

Souhlasím s tímto názorem.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: objektivy

Autor: skyd Muž

Založeno: 07.12.2007, 16:35

mozno s takymi objektivami je kvalita optiky povedzme ze zle. ale co je najpodstatnejsie: porovnajte si fotky fotene pri iso 1600 z najlacnejsich zrkadloviek, napr. canon 350d a z najlepsich evf (co sa tohto parametra tyka) napr. fuji 6500. to je momentalne ten najvacsi rozdiel a je mimoriadne podstatny.
a druha vec je, ze aspon na tychto forach panuje nazor, ze zrkadlovku si kupuju ludia, co sa s tym chcu hrajkat, vsetko nastavovat a podobne. ja sa pytam preco? a to ze je to drahe nie je argumnet. preco by teda nemal mat niekto stale zapnutu automatiku a nasadeny tamron 18-250. ja v tom problem nevidim ziadny.

Odpovědět na příspěvek

zase ten pentagonální hranol

Autor: rga Muž

Založeno: 05.12.2007, 18:44
Odpovědí: 2

Píšu to snad pokaždé, když ten ilustrační obrázek zde na serveru použijete, a pořád ho používáte znovu a znovu!!! Pentagonální hranol není pravidelný a tak jak ho máte nakreslený je to úplná [píp]. Dokonce jste tu ilustraci, pokud se nepletu, použili i v knize Mistrovství práce s DSLR!!!
Ten hranol vypadá takhle:
http://upload.wi
kimedia.org/wikipedia/com
mons/thumb/a/a0/SLR_cross
_section.svg/360px-SLR_cr
oss_section.svg.png
http
://www.digitalsecrets.net
/secrets/Photos_4_web/Pen
taprism.jpg
http://uploa
d.wikimedia.org/wikipedia
/commons/c/c8/Roof-pentap
rism.png

Odpovědět na příspěvek

RE: zase ten pentagonální hranol

Autor: Marek Muž

Založeno: 05.12.2007, 22:24

uz sa tesim, ako sa ti redakcia podakuje za postreh a ospravedlni sa za to, ze tvoje pripomienky doteraz ignorovali a ze svojou ilustraciou vytvaraju mystifikaciu ( vobec by som sa necudoval, keby si vela citatelov ten hranol predstavovalo presne takto ) a zavadzajuce ilustracie na strankach opravia ...

ale teraz vazne, fakt by ma zaujimalo preco tu strasia taketo hovadiny?
http://www.fot
ografovani.cz/images2/rom
_dslr01.jpg
http://www.f
otografovani.cz/images2/r
om_dslr02.jpg

Odpovědět na příspěvek

RE: zase ten pentagonální hranol

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 06.12.2007, 11:39

Zdravim,
mate pravdu v tom, ze tato ukazka v clanku ma chybne zobrazeny hranol. V knize Mistrovstvi prace s DSLR je to ale jiz spravne (zrejme i diky vasim pripominkam). Vyzadam si od grafika opravenou verzi a dam ji do clanku.

Odpovědět na příspěvek

zrkadlo

Autor: palčo Muž

Založeno: 05.12.2007, 22:02
Odpovědí: 2

Fotím už pár rokov a v poslednej dobe(ako mi niekto \\\"štípol\\\" moju H1 od SONY, uvažujem o zrkadlovke. Len by ma zaujímalo, na akú dobu sa sklopí zrkadlo pri expozícii záberu. Niekde som čítal, že Canon na prvý stlačenie spúšte sklopí zrkadlo a na druhé exponuje záber. Mám záujem o Pentax K100D, a v žiadnej recenzii som sa túto informáciu nedozvedel. Veľmi by som vám bol povďačný za túto informáciu. Ďakujem.

Odpovědět na příspěvek

RE: zrkadlo

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 06.12.2007, 07:55

Je to mžik, skoro si toho v hledáčku nevšimnete, tedy pokud nefotíte na nějaký dlouhý expoziční čas. To, co píšete o Canonu, se zřejmě týká funkce předsklopení zrcátka (MLU), používá se to někdy při focení ze stativu a musí se to výslovně zapnout.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: zrkadlo

Autor: palčo Muž

Založeno: 06.12.2007, 18:29

Srdečná vďaka.

Odpovědět na příspěvek

dotaz o radu

Autor: Deserve22 Muž

Založeno: 13.05.2008, 07:06
Odpovědí: 0

Dobrý den,
chtěla sem se zeptat, focení mě v poslední době hodně vzalo a používám kompakt Olympus SP-550 UZ ale začínám zjišťovat, že pří focení mě poměrně omezuje, tak uvažuju o koupi zrcadlovky, mohl by ste mi poradit jakou zrcadlovku koupit a pak následné příslušenství? nejvíc se věnuji focení koní a zvířat ve volné přírodě, takže nějaké to břiblížení velké, aby kvalita zůstala co nejlepší a fota nezrnili, rychlá spošť hlavně na focení momentek. Předem děkuji za odpověď

Odpovědět na příspěvek

Jakou koupit zrcadlovku?

Autor: Pavel Novotný Muž

Založeno: 03.12.2008, 10:18
Odpovědí: 0

Dobrý den, mám kompakt SonyDSC-H7 a chtěl bych přejít na zrcadlovku, přemýšlím o Nikonu D60 s obj.18-55 a 55-200. Chtěl bych investovat pro začátek cca 20tisíc korun. Můžete mi prosím poradit? Uvitám i jinou alternativu, děkuji mnohokrát.

Odpovědět na příspěvek

zrcadlovka

Autor: jarouš Muž

Založeno: 30.06.2009, 13:09
Odpovědí: 0

zdravím
sem krapet zkušený fotograf a chtěl sem se zeptat jaký typ je vhodný na focení koncertů?

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Ja myslim, ze tohle je takovy ten zjednoduseny rychly soud zalozeny na domenkach, ne na vlastni zkusenosti.

Copak nasazenim nejakeho objektivu se opticky TTL hledacek zmeni na obrazovku, copak se zmeni system ostreni, zpomali seriove snimani, omezi dynamicky rozsah, snizi hmotnost pomahajici stabilneji udrzet kriticke casy, odstrani sanky na externi blesk, prida brutalni odsumovani v postprocessingu, zmeni gamut barev porizenych fotek, zvetsi se hloubka ostrosti, zmizi moznost rucniho ostreni, zmizi tlacitka pro primou volbu funkci na tele, snizi vykon interniho blesku, zmizi funkce menu pro nastaveni fotaku atd. atd.?


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: