Objektivy, jak vybrat a používat - 4. Příslušenství k objektivům - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Jak vybrat

Objektivy, jak vybrat a používat - 4. Příslušenství k objektivům

3. února 2006, 00.00 | Pořízením objektivu to může ale nemusí skončit. Řada na trhu dostupného příslušenství umožňuje vyřešit speciální požadavky či splnit dnešní vysoké nároky na fotografie. Jaká je tedy současná nabídka?

::Objektivy, jak vybrat a používat - 1. Parametry objektivů
::Objektivy, jak vybrat a používat - 2. Potíže objektivů
::Objektivy, jak vybrat a používat - 3. Praxe s objektivy
::Objektivy, jak vybrat a používat - 4. Příslušenství k objektivům
::Objektivy, jak vybrat a používat - 5. Rádce kupujícího


Základní příslušenství - sluneční clona a krytky
Mezi základní příslušenství každého objektivu patří zadní a přední krytka a sluneční clona. Krytky chrání objektiv, není-li používán, zatímco sluneční clona brání objektiv v akci a to nejen proti nežádoucímu protisvětlu, ale též proti dešti (neprší na přední čočku), prachu a větru (přední čočka není ošlehávána pískem) i mechanicky chrání objektiv proti zdem, rámům dveří, prstům, větvím atp.

Každý objektiv potřebuje jiný tvar sluneční clony. Je to dáno ohniskem, tj. zorným úhlem objektivu. Čím je zorný úhel širší, tím otevřenější musí být sluneční clona, což jde proti požadavku ochrany. U zoom objektivů nesmí být sluneční clona vidět ani při nejširším ohnisku, přičemž největší zorný úhel je v rozích snímku - proto sluneční clony bývají v těchto místech vykrojeny (tzv. Flower Shape Lens Hood). Vykrojení je ale problém u objektivů, které otáčejí předním členem a tím i sluneční clonou. U nich musí být sluneční clona nevykrojená, vykrojení by se totiž otáčelo při ostření.


Typický tvar vykrojené sluneční clony, která v rozích obrazu umožňuje širší zorný úhel

Potřebu různých clon při různých ohniscích řeší některé zoom objektivy opravdu důsledně. Např. objektiv Canon EF 24-70mm f/2.8L USM při zoomu mění délku, ale sluneční clona je nasazena až za pohyblivou část, tudíž se při zoomu neposouvá. Protože objektiv má při nejkratším ohnisku 24 mm největší délku, je přední čočka vysunutá a sluneční clona stíní jen mírně. Na ohnisku 70 mm je naopak objektiv krátký, přední čočka zajede dovnitř a sluneční clona tak mnohem účinněji stíní.

Sluneční clony se většinou nasazují na bajonet umístěný v přední části objektivu, u extrémně širokoúhlých objektivů a rybích ok bývají sluneční clony velmi malé a většinou pevné - neodnímatelné. Přední krytka se potom nasazuje na redukci, která se nasune na sluneční clonu.


Fixní sluneční clona na objektivu Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 DG EX IF ASP HSM a redukce na krytku.

Potřeba správného tvaru clony a upevňovacího bajonetu většinou vede k pořízení značkové sluneční clony přímo určené pro každý objektiv. Zatímco krytky jsou v ceně vždy, se sluneční clonou je to složitější. Často v ceně nebývá, a tak je cenu sluneční clony třeba připočíst. U objektivů alternativních výrobců (Sigma, Tamron) ale sluneční clonu většinou najdete jako součást objektivu.

Existují i universální sluneční clony, většinou šroubované na přední závit jako filtr. Bývají nevykrojené, šroubování totiž nezaručí správnou polohu vykrojení a navíc se neví, na jaký objektiv budou nasazeny. Gumové sluneční clony mohou být navíc rozkládány podle ohniska a mají výhodu vysoké skladnosti ve fotobrašně.


Universální šroubovací gumová sluneční clona na průměr 58 mm.

Telekonvertory (Teleconvertors)
Telekonvertor je zařízení primárně určené pro prodloužení ohniskové vzdálenosti objektivu. Telekonvertor se vkládá mezi tělo fotoaparátu a objektiv (objektiv se tedy nasadí do bajonetu telekonvertoru) a obsahuje v sobě optiku (čočky). Na trhu je  výběr telekonvertorů s koeficienty prodloužení 1.4x, 2x a 3x. Například telekonvertor 2x udělá z 200milimetrového objektivu objektiv 400 mm.


Telekonvertory Kenko 1.4x, 2x a 3x.

Telekonvertory jsou určeny zejména pro teleobjektivy a podle dokumentace výrobců pracují nejlépe s ohnisky v rozsahu 100-500 mm. V praxi ale pracují i s širokoúhlými objektivy, i když to nemá příliš praktický smysl a výrobci to nedoporučují (kvalita obrazu nebude valná).


Zadní část telekonvertorů 2x v provedení firmy Sigma (vlevo) a Kenko (vpravo).

Bohužel telekonvertory mají své nevýhody:

  1. Za nejhorší lze považovat ztrátu světelnosti. Telekonvertor sice prodlouží ohniskovou vzdálenost, ale drasticky sníží množství světla dopadajícího na senzor, neboli zhorší světelnost původního objektivu:
    Telekonvertor Úbytek světla Příklad zhoršení světelnosti objektivu s původní světelností f/2.8 Příklad prodloužení expozičního času z původní hodnoty 1/125 sec
    1.4x 2x f/4 1/60 sec
    2x 4x f/5.6 1/30 sec
    3x 8x f/8 1/15 sec
  2. Pasivní ostřící systémy moderních zrcadlovek potřebují pro svojí bezchybnou práci dostatek světla. Nasazení telekonvertoru množství světla zmenší, a proto ostřící systém většinou přestane pracovat s objektivy s horší světelností než f/2.8. I s objektivy se světelností f/2.8 se ale přesnost a spolehlivost ostření zhorší.
  3. Telekonvertory zhorší kresbu - další sklo na světelné cestě zhorší zejména barevnou aberaci (chromatickou vadu) a obraz ztratí něco málo na své brilantnosti. Není to ale tak hrozné.
  4. Telekonvertor neobsahuje jen sklo ale i elektroniku která transformuje elektrické signály z těla fotoaparátu do objektivu. Může se tedy objevit celá řada problémů s kompatibilitou podobně jako při nákupu neznačkových objektivů.

Výhody jsou ale výrazné:

  1. Koupě objektivu s dlouhým ohniskem není nijak levná. Mít v brašně dlouhý objektiv vynásobením ohniskové délky běžného objektivu může být výrazně levnější řešení.
  2. Telekonvertor lze v nouzi nasadit na většinu objektivů a tím si značně rozšířit pokrytí ohniskových vzdáleností vašimi stávajícími objektivy z brašny.
  3. S telekonvertorem ve vaší brašně přibude jen cca 200 g a pár cm3. Pokrytí stejných ohniskových vzdáleností skutečnými objektivy je naopak několik kilo a dm3!

Telekonvertory patří mezi oblíbenou výbavu fotografů divoké zvěře či sportovních fotografů. Praktický test telekonvertorů Kenko a Sigma naleznete zde.

Mezikroužky (Extension Tubes)
Mezikroužky se podobně jako telekonvertory nasazují mezi tělo DSLR a objektiv. Neobsahují však žádnou optiku a jsou tak jen "černou trubkou" oddalující objektiv od snímače. Podobně jako telekonvertory musí ale zabezpečit transport elektrických signálů mezi tělem a objektivem.


Sada 3 mezikroužků Soligor o délce 12, 20 a 36 mm.

Oddálením objektivu od snímače se dosáhne dramatického posunu jeho zaostřovacího rozsahu. Není tak možné zaostřit na nekonečno, ale zato je možné snímat z mnohem kratší vzdálenosti. U širokoúhlých objektivů používaných s mezikroužky se tak může stát, že zaostřovací rozsah se dokonce posune "dovnitř objektivu" a tak nelze zaostřit vůbec. Například u populárního objektivu Canon EF-S 18-55mm lze používat mezikroužky jen na středním a dlouhém ohnisku.

Důsledkem změny zaostřovacího rozsahu vzroste měřítko snímání (zvětšení) objektivu. U běžných objektivů je tak možné dosáhnout měřítka až 1:1 (zvětšení 1x), u pravých makroobjektivů i více než 2:1 (zvětšení více než 2x).

Efekt růstu zvětšení objektivu se dá hrubě zjistit ze vztahu:

Nové zvětšení = Staré zvětšení *
* (1 + Délka mezikroužku [mm] / Ohniskem objektivu [mm] )

Příklad: Pokud s 50mm objektivem s maximálním zvětšením 0.15x použijeme mezikroužek o délce 20 mm, maximální měřítko objektivu vzroste přibližně na 0.15 * (1+20/50) = 0.21x.

Nárůst zvětšení tak bude nejvýraznější u širokoúhlých objektivů a nejméně patrný u teleobjektivů. Aby se snadno dal regulovat nárůst zvětšení, prodávají se mezikroužky většinou v sadách např. 12, 20 a 36mm. Různým skládáním se tak dají docílit různé délky mezikroužků, v extrému až 12+20+36=68 mm.

Současné objektivy jsou složité optické soustavy, a tak zjistit přesný vliv mezikroužků je komplikované. Přesný vliv udává většinou dokumentace výrobce, excelentní tabulku vlivu mezikroužků a předsádkových čoček na většinu Canon objektivů najdete zde.

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM Max. zvětšení Zaostřovací vzdálenost [m]
Ohnisko 24mm 70mm 24mm 70mm
Normálně (bez mezikroužku)   0.29x 0.38 - 0.38 -
S mezikroužkem o délce 12 mm 0.63x 0.49x 0.222 - 0.234 0.305 - 0.560
S mezikroužkem o délce 25 mm nepracuje 0.75x nepracuje 0.279 - 0.366

Příklad změny měřítka a zaostřovacího rozsahu u zoom objektivu Canon EF 24-70 F2.8L USM.

Oddálení objektivu od snímače má ale negativní vliv na množství světla dopadajícího na senzor. Pokud pomocí mezikroužků oddálíte objektiv od snímače o velikost jeho ohniska, světla dopadne na senzor 4x méně.  Pokud se ale použijí mezikroužky kompatibilní s tělem DSLR, zůstane plně funkční automatické TTL měření expozice. Díky tomu se automatika s úbytkem světla vyrovná, bude ale muset prodloužit expoziční čas nebo snížit clonové číslo.


Při oddálení objektivu od senzoru se s druhou mocninou zvětší plocha obrazového pole a senzor využije jen zlomek světla procházejícího objektivem.
 
Délka mezikroužku
/ ohnisko objektivu
Úbytek světla Příklad zhoršení světelnosti objektivu s původní světelností f/2.8 Příklad prodloužení expozičního času z původní hodnoty 1/125 sec
0,5 2x f/4 1/60 sec
1 4x f/5.6 1/30 sec
2 8x f/8 1/15 sec

Dalším problémem mezikroužků je, že násobí optické vady použitého objektivu. O stejnou hodnotu o jakou zvětší měřítko snímání zhorší kresbu objektivu. Nárůst zvětšení také vede k dramatickému poklesu hloubky ostrosti, a tak práce s mezikroužky je poměrně náročná.

Předsádkové čočky (Proxary)
Předsádková čočka je dodatečná optika většinou šroubovaná podobně jako filtry na přední závit objektivu. Potýká se tak se stejnými ekonomickými problémy při nákupu jako filtry - různé průměry závitů na objektivech vyžadují různé předsádkové čočky.

Předsádkové čočky se dají rozdělit  na 3 typy:

  1. Telepředsádky (Tele Conversion Lenses) slouží podobně jako telekonvertory k prodloužení ohniskové vzdálenosti objektivu
  2. Širokoúhlé předsádky (Wide Conversion Lenses) slouží naopak ke zkrácení ohniskové vzdálenosti a tím k rozšíření zorného úhlu
  3. Makropředsádky (Close-Up Lenses) slouží podobně jako mezikroužky k nárůstu zvětšení objektivu (zvýšení makro měřítka)

Telepředsádky a širokoúhlé předsádky se u SLR a DSLR moc nepoužívají. Tento účel bezezbytku plní možnost výměny objektivů případně telekonvertory. Telepředsádky a širokoúhlé předsádky tak najdou uplatnění zejména u kompaktních fotoaparátů či videokamer, kde objektivy měnit není možné.


Širokoúhlé předsádky a telepředsádky najdou uplatnění zejména u kompaktů a videokamer. Na obrázku širokoúhlá předsádka Sony s brašnou pro průměr závitu 37 mm a zkracující ohnisko 0.7x.

U SLR a DLSR mají význam zejména makropředsádky, které zkrátí (podobně jako lupa) zaostřovací vzdálenost a tím zvýší zvětšení objektivu. Mají tedy účinek podobný mezikroužkům. Makropředsádky jsou nejsnazší a nejlevnější cesta k makrofotografii.

Síla účinku makropředsádky se udává v dioptriích. Převrácená hodnota dioptrií říká, na jakou vzdálenost v metrech bude zaostřeno. Tento údaj je nezávislý na ohnisku objektivu (chování bude stejné na 50mm i 200mm objektivu) a platí v okamžiku, kdy objektiv je zaostřen na nekonečno. Makropředsádka +2 dioptrie tak zaostří na 1/2 metru, makropředsádka +3 dioptrie na 33 cm atd. Bude-li objektiv zaostřen na kratší vzdálenost než nekonečno, kombinace makropředsádky a objektivu zaostří ještě na kratší vzdálenost. Tabulku dosažitelného zvětšení objektivů Canon s makropředsádkami Canon 250D (síla +4D) a 500D (síla +2D) najdete zde.

Makropředsádky se prodávají buď samostatně nebo v setech (např. +1, +2 a +4 dioptrie) přičemž jejich účinek se sčítá. Našroubujete-li na sebe 2 makropředsádky +1 a +4, účinek je rovný +5 a je možné zaostřit od 20cm níže. Jako poslední je vždy lepší našroubovat slabší předsádku.


Síla makropředsádek se udává v dioptriích. Předsádky je možné šroubovat na sebe, účinek se jednoduše sčítá.

Vliv makropředsádky je nejmarkantnější u teleobjektivů na rozdíl od mezikroužků, které se projeví nejvíce u širokoúhlých objektivů. Zásadní výhoda předsádek je ale v tom, že na rozdíl od mezikroužků nesnižují množství světla dopraveného na senzor. Nezpůsobí tak žádné prodloužení expozičního času či snižování clonového čísla.

Nevýhoda makropředsádek je, že snižují kvalitu kresby způsobenou zejména barevnou vadou (chromatickou aberací) projevující se nejvíce na hranách. Ztráta ostrosti obrazu se bude zhoršovat se stoupající silou makropředsádky, a tak lze s nimi jen obtížně dosáhnout měřítek lepších než 1:1. Zacloněním objektivu se částečně dá ztráta kvality kresby potlačit.

Kvalita a cena předsádek je určena jednak jejich antireflexními vrstvami a tím odolností na reflexe v protisvětle a jednak kvalitou kresby. Nejkvalitnější makropředsádky jsou již tvořeny více čočkami (většinou 2 členy ve 2 skupinách) a výsledkem bývá částečně kompenzovaná barevná vada. V názvu je potom často uvedena zkratka APO.

Podvojná čočka (Split Close-up Lens, Split Field Lens, Split Field Filter) má polovinu plochy např.+2 dioptrie, zatímco druhou polovinu má čirou. Umožňuje tím zaostřit na velmi blízké předměty (díky dioptrické polovině čočky) a současně mít ostré předměty v nekonečnu (díky čiré polovině čočky). Naklápí tak rovinu ostrosti podobně jako tilt-shift objektiv.


Podvojná čočka umožňuje v polovině snímku zaostřit na velmi blízké předměty a současně v druhé polovině na nekonečno.

Filtry
O filtrech jsme již psali v prvním díle seriálu, a tak jen připomeňme, že existují filtry klasicky šroubované na přední závit objektivu, filtry vkládané do těla objektivu (drop-in) či tzv. želatinové či zadní filtry (rear) zasouvané do držáku na výstupní straně objektivu. Šroubované filtry je možné pořídit v klasické či tzv. SLIM versi. SLIM verse je výrazně tenčí, a tak se hodí pro širokoúhlé objektivy, kde při použití 2 a více filtrů jsou již v rozích filtry vidět a obraz tak vinětuje. SLIM filtry bývají dražší a některé ve snaze o co nejtenčí provedení již nemají přední závit na další filtr. Musí být tedy našroubovány na objektivu jako poslední. Pozor tedy na správný výběr!

Držák na stativ (Tripod Collar)
Těžší a delší objektivy (většinou teleobjektivy) jsou natolik těžké, že posunou těžiště soustavy  DSLR/objektiv výrazně dopředu. Stativový šroub na těle fotoaparátu má potom problém objektiv udržet na stativu, fotoaparát má tendenci se sklápět dolů a stativ je vratký. Proto tyto objektivy bývají vybaveny držákem na stativ umístěným v těžišti soustavy. Originální držáky bývají konstruovány často tak, že v jedné ose otáčejí objektivem kolem jeho optického středu (tzv. nodal point) a v druhé ose natáčí obraz. Držák je možné z objektivu též odejmout. Držáky je možné pořídit i universální a samostatně.


Samostatný držák objektivu na stativ. Objektivem i fotoaparátem je možné v držáku otáčet.

Brašny
Objektiv je jemné zařízení citlivé na nárazy a nečistoty, a tak jeho transport je choulostivou záležitostí. Při běžné práci je zcela dostačující polstrovaná fotobrašna či fotobatoh, pro samostatný transport se ale hodí měkký vak, měkké či tvrdé pouzdro - obvykle upravené též pro nošení na opasku či přes rameno. Pro náročné transporty lze doporučit specializovaný fotokufr. U dražších objektivů výrobci často přibalují vak či pouzdro jako standardní příslušenství v ceně.


Vak (Lens Pouch, vlevo), tvrdé pouzdro (Lens Hard Case, vpravo) a kufr na objektivy (dole).

U lepších objektivů bývá zvykem dodat v ceně i sluneční clonu (1), vak či pouzdro (2) a držák na stativ (3). Zde objektiv Sigma AF 180mm f/3.5 EX APO Macro IF HSM.

Makro blesky (Macro Flashes)
Svým způsobem se makro blesky dají považovat za příslušenství objektivů, protože přední část objektivu většinou slouží k jejich uchycení. Makro blesk sestává z řídící jednotky, což je díl podobný blesku ale bez vlastní bleskové hlavice. Dále z jedné, dvou nebo i více bleskových hlavic řízených řídící jednotkou a většinou umístěných kolem přední čočky objektivu a uchycených na ní.


Nový bezdrátový systém makro blesků Nikon sestávající z řídící jednotky SU-800 (1) s dosahem 4 metry a bleskových hlavic SB-R200 (2). Bleskové hlavice mají  směrné číslo 10 a mohou být naklápěny v úhlu +60° až -45°. Řídící jednotka dokáže nezávisle řídit a nastavovat až 3 skupiny hlavic.

Tzv. kruhový blesk (Macro Ring Flash) má bleskovou hlavici uspořádanou do kruhu kolem celé přední čočky. Toto uspořádání je mimořádně vhodné pro bezestínové focení malých předmětů případně pro vědeckou či lékařskou praxi.


Kruhový blesk Sigma EM-140 DG se směrným číslem 14 a se 2 výbojkami v kruhové hlavici ovládaných samostatně.

Společným rysem všech makro blesků je snaha rovnoměrně osvítit malý fotografovaný předmět, protože klasické svícení se vzhledem k velmi malým snímacím vzdálenostem potýká se stíněním objektu fotoaparátem a objektivem. Hlavice makro blesků se uchycují na přední přírubu objektivů, a proto v sadách bývají redukční kroužky schopné se vypořádat s různými průměry závitů.


Snad nejkreativnější a nejuniversálnější soubor nabízí německá firma Novoflex. Sestává se z řídící jednotky (1) přizpůsobené pomocí adapterů (5) pro různé fotoaparáty. Dále z bleskových hlavic (2), kruhového blesku (3) a plošného světla - bleskového panelu (4).

Ne všechny blesky jsou však kompatibilní se všemi DSLR. Moderní DSLR vyžadují pokrokové metody řízení blesku, a tak pokud pořizujete blesk, musíte jeho kompatibilitu s DSLR tělem brát v úvahu. Canon používá systém E-TTL, Nikon i-TTL, Pentax P-TTL a Sigma S-TTL.


Další díly seriálu:
::Objektivy, jak vybrat a používat - 1. Parametry objektivů
::Objektivy, jak vybrat a používat - 2. Potíže objektivů
::Objektivy, jak vybrat a používat - 3. Praxe s objektivy
::Objektivy, jak vybrat a používat - 4. Příslušenství k objektivům

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Vybíráme  » Jak vybrat  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

telekonvertory

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 03.02.2006, 06:28
Odpovědí: 7

"ostřící systém většinou přestane pracovat s objektivy s horší světelností než f/2.8." - maximalistické tvrzení nebo překlep?

Odpovědět na příspěvek

RE: telekonvertory

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 03.02.2006, 06:54

Az zas tak maximalisticke tvrzeni to neni. Pri pouziti telekonvertoru bohuzel AF narazi pri vetsine beznych svetelnych podminek na dolni limit mnozstvi svetla, pri krerem je schopen rozpoznat kontrast a jeho zmenu pri ostreni.

Pokud bude dostatek (nadbytek) svetla, tak i s telekonvertorem zaostri takrka libovolny objektiv. Za beznych podminek u nas v CR kdy slunicko neprazi o 106, se vsechny objektivy se svetelnosti nad 2.8 s telekonvertory stavaji problematickymi

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: telekonvertory

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 03.02.2006, 07:49

Děkuji - netušil jsem, že jsou na tom telekonvertory se světlem tak zle.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: telekonvertory

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 03.02.2006, 08:08

Nerekl bych ze je to zle, spis fyzikalne nevyhnutelne. U kazdeho AF systemu uvadi vyrobce jeho pracovni rozsah, rekneme 0 - 20EV coz rika, pri jakem mnozstvi svetla AF funguje. Bohuzel 0EV je poměrně hodne svetla (dava sterdni sedou pri ISO 100, f/1.0, 1s.) a tak, kdyz ubereme mnozstvi dopadajiciho svetla vlozenim telekonvertoru, AF se muze dostat do problemu. Je jasne, ze kdyz veznu objektiv typu 200-500 f/5.6 - 6.3 a pridam konvertor 2x (efektivni ohnisko na APS-C bude 600 - 1500mm a svetlenost klesne na nejakych v bratru skoro f/11), tak nemuzeme od AF cekat zazraky

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: telekonvertory

Autor: mk Muž

Založeno: 03.02.2006, 09:11

Ono je to všechno trochu jinak. Telekonvertor samozřejmě ubírá na světelnosti, je tam přece jen poměrně hodně skla. Zhruba platí, že kolikrát TC prodlužuje ohniskovou vzdálenost, tolik EV ubere (TC 2x ubere dvě clony: f2.8 -> f5.6). Až potud je to v článku dobře.
AF systémy amatérských digitálních zrcadlovek většinou fungují do světelnosti f5.6. Je to prostě elektronické omezení, s dostatkem světla jako takovým to nemá nic společného (věta "Pokud bude dostatek (nadbytek) svetla, tak i s telekonvertorem zaostri takrka libovolny objektiv" je nesmysl). Takže u objektivu f4 s TC 2x (výsledná světlenost f8) nebude AF fungovat ne proto, že by neměl dost světla, ale prostě proto, že elektronika to nedovolí. Dá se to jednoduše obejít přelepením jednoho pinu na bajonetu (u Canonů) nebo použitím "neznačkových" konvertorů, které nedodržují standardy. AF je pak sice pomalejší, ale použitelný. Na druhou stranu u profi těl bude za stejné světlené situace AF bez problémů fungovat, protože ty umí ostřit až do f8 (třeba řada 1 od Canonu, středový bod).
S tvrzením "se vsechny objektivy se svetelnosti nad 2.8 s telekonvertory stavaji problematickymi" se taky nedá souhlasit, objektiv f4 s TC 1,4x (výsledná světelnost f5.6) bude fungovat naprosto bez problémů na všech tělech.

"Telekonverto
ry zhorší kresbu - další sklo na světelné cestě zhorší zejména barevnou aberaci (chromatickou vadu) a obraz ztratí něco málo na své brilantnosti. Není to ale tak hrozné. "
Taky nepřesné tvrzení, snížení kvality při použití TC 2x je znát hodně, naopak TC 1.4x většinou skoro ne.

Taky nemůžu souhlasit s tvrzením "Telekonvertor lze v nouzi nasadit na většinu objektivů". Canony a Sigmy kvůli konstrukci zadní části jsou použitelné jen na několika málo modelech objektivů (A to ještě Canon jen na Canonech), na širokáč nepůjdou nasadit zcela jistě. Jedině Kenko si jde vlastní cestou, jeho TC pasují skoro všude.

Ještě by se něco našlo, ale víc jsem toho nečetl

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: telekonvertory

Autor: Tomáš X. Muž

Založeno: 03.02.2006, 11:39

Pak mi prosím vysvětlete, jak je možné, že když je Kenko TC 2x nasazený na Sigmu 70-300G, která má na ohnisku f=300 mm světelnost f/5.6, tak normálně pracuje autofokus přestože tahle sestava má světelnost f/11 ?? Možná je to proto, že to tělo D70 neví, protože to Kenko na sebe u mechanických objektivů nenabonzuje, takže normálně ostří a neví, že to neumí. :-)
(Pozn. 70-300 + TC 2x byl pokus, to nebylo myšleno nijak vážně na fotografování, přesto to udělá snímky lepší, než leckterý UZ)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: telekonvertory

Autor: mk Muž

Založeno: 03.02.2006, 12:29

Vždyť to píšu: "nebo použitím "neznačkových" konvertorů, které nedodržují standardy."

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: telekonvertory

Autor: thr Muž

Založeno: 10.02.2006, 11:03

No, moje zkušenost s tím zmíněným "oblbnutím" je taková, že amatérské Canony při světelnosti f8 už "autofocusují" dost problematicky a při f11 defakto vůbec, podle mě Canon tam to omezení do 5,6 dal dost důvodně.

Dál nemáš pravdu v tom, že TC Canonu jdou jen na Canony - třeba na Sigmu 120-300/2,8 i některé další dražší Sigmy jdou použít a výsledek je výborný.
TC od Sigmy pak jdou skoro na všechno (myslím rozumné kombinace tak od 100mm, ne extrémní širokáče).

Odpovědět na příspěvek

Mezikrouzky..

Autor: Pospa Muž

Založeno: 03.02.2006, 09:09
Odpovědí: 8

koukam na ten matematickej priklad a nejak tomu nerozumim:
0.15 * (1+20/50) = 0.21x
vezmu-li, ze tato zavorka ma hodnotu (1+20/50) = 0.42
tak potom nasobeni 0.15*0.42 rozhodne neni 0.21
tohle me totiz vzdycky hrozne zajimalo, protoze nevim, jake mam s mezikrouzkama zvetseni ;-( muzete mi to jeste nejak osvetlit?
jinak.. super clanek, jako vzdy pane Pihane.. diky ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: Mezikrouzky..

Autor: Wikan Muž

Založeno: 03.02.2006, 11:03

Vas ve skole neucili, ze nasobeni a deleni ma prednost pred scitanim a odcitanim?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Mezikrouzky..

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 03.02.2006, 11:32

Jenže závorky mají prioritu ještě vyšší, to alespoň učili nás. V té matematice opravdu něco nesedí.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Mezikrouzky..

Autor: mk Muž

Založeno: 03.02.2006, 12:48

Spíš nesedí v tvé hlavě
20/50 = 0,4 + 1 = 1,4 * 0,15 = 0,21
Jasný?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Mezikrouzky..

Autor: pepe11 Muž

Založeno: 03.02.2006, 19:11

Jenže z formy 1+20/50 není poznat, co je čitatel,zda 1+20 nebo jen 20. Ale logicky by mělo napadnout, že 20 a ta 1 je mimo zlomek. Jo, ve škole se místo / psalo - a bylo jasno:-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Mezikrouzky..

Autor: Wikan Muž

Založeno: 04.02.2006, 01:45

Proboha dalsi... deleni ma prednost pred scitanim!!!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Mezikrouzky..

Autor: mk Muž

Založeno: 05.02.2006, 13:43

Ach můj bože, tohle už je i na mě moc :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Mezikrouzky..

Autor: Pospa Muž

Založeno: 03.02.2006, 12:02

boze.. ja jsem ale blbej, to snad neni mozny.. no dekuju za pripominku, jdu se ucit ;-(

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Mezikrouzky..

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 03.02.2006, 12:48

Jo, taky blbě čtu, ale pro změnu tvou připomínku... :-) Ty pátky by měly nebejt.

Odpovědět na příspěvek

dva TC v rade

Autor: Ajvn Muž

Založeno: 03.02.2006, 12:05
Odpovědí: 6

Je pravdou, ze jsou rozdily u TC ve stavbe optickych clenu a v tom, nakolik jsou schovane za objimkou nebo vykukuji ven (Sigma 2x). U Sigmy se v manualu vyjmenovavaji objektivy, se kterymi ji lze pouzit. Ten seznam prilis dlouhy neni. :-) Zaroven tam zminuji i upozorneni, ze se nesmi pouzit k tomuto TC jeste dalsi TC do tandemu. Chci se zeptat, je to doporuceni z duvodu zhorseni kvality prenaseneho obrazu nebo je to skutecne zakaz z duvodu mozneho fyzickeho poskozeni? Mam pentaxi T6 2x (MF), ten je stavebne resen tak, ze lze dat do paru tyto dva TC bez obav z poskozeni optickych clenu mezi nimi a objektivem. (Sigma musi byt u objektivu a Pentax dat mezi Sigmu TC a telo). Zatim jsem s tim fotit nezkousel, vlastnim je kratce, ale laka me si aspon pro otestoveni prodlouzit Sigmu 50-500mm F4-6.3 az na 2000mm. :-) .. coz teprv s pripadnym digitalem na 3000 :-)) ! (zatim jsem u analogu) Myslite, ze se do toho radeji poustet nemam, ze muze hrozit poskozeni treba v elektronice Sigmy TC? Muze byt vetsi sance na poskozeni kombinace AF-nonAF TC dvou ruznych vyrobcu, nez treba 2 AF TC oba od Sigmy? Jinak ta sestava 50-500 a Sigma 2X dava na 1000mm relativne velmi pekne a ostre snimky. Pochopitelne je nutne ostrit manualne, ale to jako problem nevidim. Zkusil jsem tak fotit 1050m vzdaleny TV vysilac a pekne mi vyplnil z vetsich 2/3 cely snimek a i v tomhle rozsahu od stredu pekne prokreslene. Kazdopadne moc diky za nazory k memu dotazu.

Odpovědět na příspěvek

RE: dva TC v rade

Autor: Ajvn Muž

Založeno: 03.02.2006, 12:28

Musim opravit svou malou nepresnost, ten vysilac jsem fotil ne se Sigmou TC, ale s Pentaxim T6 2X ;-) Na jare mi nezbyde, nez je mezi sebou zkusit porovnat ... treba pri parizskych toulkach u Eiffelovky .. jestli s tim uvidim aspon srouby na jeji konstrukci :-))

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: dva TC v rade

Autor: mk Muž

Založeno: 03.02.2006, 12:32

Pokud se zadní čočka objektivu nehýbe (a nehrozí tedy její poškození o nasazený TC), pokud nic mechanicky nebrání nasazení dvou TC na sebe, tak nevidím důvod, proč by to nešlo. Ostatně na jednom workshopu (focení ptáků s R. Stachem) poskládali konvertorů na sebe několik, nepamatuju si výslednou ohn. vzdálenost, ale fungovalo to. Je o tom článek někde na fotoaparat.cz

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: dva TC v rade

Autor: maark67 Muž

Založeno: 04.02.2006, 15:51

Pro Ajvn
Já ti poradím. Když chceš fotografovat šrouby a nechceš se "vytáhnout" že jedeš na šrouby francouzské (naše jsou lepší), tak jdi na Petřín, bude tě to stát jen nějakou korunu za grog a můžeš jít hned fotografovat šrouby na rozhledně. A je to rada zcela bezplatná.

Odpovědět na příspěvek

RE: dva TC v rade

Autor: Jorn Lande Muž

Založeno: 03.02.2006, 13:51

Dva TC 2x při objektivu se světelností 6,3???? To u me vychazi svetelnost 25,2!!!!!!! S tim můžeš fotit tak akorát na ISO1600 v pravé poledne na Sahaře. Nehledě na to, že obrazová kvalita bude jením slovem k zblití.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: dva TC v rade

Autor: mk Muž

Založeno: 03.02.2006, 13:56

Nebude to taková hrůza a ze stativu proč ne?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: dva TC v rade

Autor: Ajvn Muž

Založeno: 03.02.2006, 14:14

Co je obecne na te svetelnosti zleho? Kolikrat je ucelne fotit macro pri clone 22-32, tady se pohybujeme v te same clone. Pochopitelne, je rec o foceni z pevneho stativu a statickych scen. Tohle neni primarne urcene na svenkovani po rally zavodnich specialech v nejake divoke zatacce. :-) Samozrejme, ze hur se pracuje s ostrenim, s kontrolou hloubkou ostrosti, ten obraz v hledacku je uz dost tmavy, ale stale jeste kontrastni a necha se podle nej ostrit. Podstatna otazka zustava, jaka bude vysledna kvalita snimku, pochopitelne. Ale pokud vyjdu z toho polovicniho "polotovaru" na tisicovce co mam aspon nejakou malou zkusenost, tak to dalsi zhorseni bude ne z uz spatneho obrazu, ale z porad dost slusneho, takze vysledek by nemusel byt tak zly. A je to pochopitelne i o volbe motivu, o kompozici. Netlacit na to, aby dulezite veci byly na okrajich snimku, kde uz ztrata kresebnosti byt urcite musi.

Odpovědět na příspěvek

nad zlato

Autor: ivos Muž

Založeno: 05.02.2006, 21:49
Odpovědí: 3

Zdravim! Chtel bych si poridit k Minolte 7d 200 objektiv. Uvazoval jsem o Minolte 70-200 mm F2,8 D SSM ale, pripada mi to velmi drahe. Mysli si nekdo z vas, ze Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG HSM je relevantni nahrada za 1/3 cenu? Kdyz nejsem zadny sportovni fotograf a mezitim nez zaostrim a cvaknu si stihnu dat salek kvalitniho caje. Za dobrou radu nad zlato predem dekuji.

Odpovědět na příspěvek

RE: nad zlato

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 06.02.2006, 14:14

Dobry den,
pro vami popisovane fotografovani by vam zcela jiste mohla stacit levnejsi Sigma a za "usetrene" penize muzete nakoupit jine dalsi vybaveni.

Odpovědět na příspěvek

RE: nad zlato

Autor: mk Muž

Založeno: 06.02.2006, 14:55

Pokud narazíš na dobrý kus (jako já), tak opticky bude ta Sigma plně srovnatelná s Minoltou. Rychlost ostření je o něco málo slabší.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: nad zlato

Autor: ivos Muž

Založeno: 06.02.2006, 22:42

dekuju za radu, dekuju i panu Filipi! Zdravim pana Pihana a kolektiv kteri mi udelali radost peknym serialem!

Odpovědět na příspěvek

Makro čočky na sigmě 70-300?

Autor: liborr Muž

Založeno: 07.02.2006, 14:16
Odpovědí: 0

Nemá někdo zkušenost s obyč makro předsádkama na objektivu 70-300? Mám sigmu 70-300 macro a chtěl bych ji ještě trochu dopomoct k většímu zvětšení.Nečekám určitě zázraky, ale zajímalo by mne, kolik dioptrií zvolit, aby míra zkreslení byla ještě na rozumné míře. Nemám peníze na objektiv s makrem 1:1, tak bych se mu rád aspoň trošičku přiblížil touto levnější metodou.

Odpovědět na příspěvek

Predsadky - ostreni

Autor: David Muž

Založeno: 28.08.2006, 14:52
Odpovědí: 0

Rad bych vedel zda jste nekdo - kdo nosi bryle - nemel problem s ostrenim pri pouziti predsadky.
Zacal jsem fotit "makro", ale velke mnozstvi zaberu ma zaostreno napr. o 1/2-2 cm za foceny objekt. Rad bych vedel zda-li by mohl byt tento problem zpusoben tim, ze ostrim s brylemi a pripadne jake by mohli byt moznosti reseni. Pouzivam Minoltu (zrdcadlovka) MDX.

Odpovědět na příspěvek

předsádka Hoya Close-Up +1 HMC 67

Autor: alena Muž

Založeno: 17.04.2009, 14:10
Odpovědí: 1

Dobrý den, jako začátečník se moc omlouvám za triviálnost dotazu, hledám na netu nějaké vhodné předsádky pro focení "makra", doporučili byste mi např Hoya Close-Up +1 HMC 67 (v nabídce mají i verzi +2, +3)? Ceny se mi zdají příjemné, ale nevím, zda při použití se setovým objektivem na CANON EOS 450D budou vůbec užitečné. Mám objektiv 18-55 a druhý 55/250 seťáky. díky moc za praktickou radu.

Odpovědět na příspěvek

RE: předsádka Hoya Close-Up +1 HMC 67

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 18.04.2009, 21:24

Ano budou užitečné a to zejména na dlouhých ohniscích kolem 200 mm. Doporučuji předsádku +2D, je to takový rozumný kompromis. Předsádka obecně je podle mě nejsnažší a nejlevnější cesta k makru.

Odpovědět na příspěvek

MAKROPŘEDSÁDKA

Autor: ISABELLA Muž

Založeno: 21.06.2010, 12:33
Odpovědí: 2

Dobrý den, nedávno jsem si pořídila NIKON D5000 s objektivy Nikkor 18-55mm a 55-200mm a ráda bych si za rozumnou cenu koupila nějakou tu makropředsádku. Můžete mi, prosím, doporučit nějakou konkrétní, snad i levnější značku a typ? Moje finance jsou po nákupu DSLR značně omezeny, ale nerada bych koupila to úplně nejlevnější, abych ušetřila a pak byla při focení makra zklamaná...
děkuji moc.

Odpovědět na příspěvek

RE: MAKROPŘEDSÁDKA

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 21.06.2010, 20:38

Dobrý den! Universální rada asi neexistuje, ale doporučuji 2 dioptrie. Čím koupíte dražší, tím lepší kresbu nabídne (bude lépe kompenzovaná barevná vada). Ale není to drama. Jen pozor na průměr!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: MAKROPŘEDSÁDKA

Autor: ISABELLA Muž

Založeno: 21.06.2010, 22:40

Děkuji za rychlou odpověď.

Odpovědět na příspěvek

makro cocka Zeikos

Autor: Marcel Beno Muž

Založeno: 18.08.2010, 01:26
Odpovědí: 0

Dobry den. Dost ma zaujima makrofotografia a pri prehliadani webu som narazil na stranke ceskeho predajcu Daganet na set Close Up sosoviek znacky Zeikos. Cena je priazniva, len som o tejto znacke nikdy nepocul. Myslite ze stoji za to pustit par korun za neznamu znacku alebo radsej kupit za tu cenu jednu sosovku renomovanej znacky? Netusim nakolko moze menej kvalitna close up sosovka zhorsit obrazovu kvalitu preto budem za kazdy nazor vdacny.

Odpovědět na příspěvek

Sluneční clona k Nikkor AF 70-210 f4

Autor: Zdenda Muž

Založeno: 01.09.2010, 11:31
Odpovědí: 0

Zdravím, poradí někdo sluneční clonu k tomuto staršímu objektivu? Případně kde se dá ještě sehnat?
Dík za odpovědi

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

boze.. ja jsem ale blbej, to snad neni mozny.. no dekuju za pripominku, jdu se ucit ;-(


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: