7. března 2006, 00.00 | Nyní již seznámeni s parametry a technologií objektivů, jejich potížemi, praktickým používáním i příslušenstvím nastal okamžik objektiv vybrat a pořídit. Jak se vyznat ve značení výrobců a jaké mohou být strategie výběru?
::Objektivy, jak vybrat a používat - 1. Parametry objektivů
::Objektivy, jak vybrat a používat - 2. Potíže objektivů
::Objektivy, jak vybrat a používat - 3. Praxe s objektivy
::Objektivy, jak vybrat a používat - 4. Příslušenství k objektivům
::Objektivy, jak vybrat a používat - 5. Rádce kupujícího
Rozumíme názvu objektivu
Název objektivu nikdy nemůže postihnout všechny jeho parametry. Jedná se tak
pouze o jeho základní identifikaci, kde bývají uvedeny klíčové parametry a kde
se výrobce často snaží svůj objektiv vychválit. Další vlastnosti objektivu je
nutné vždy hledat v jeho podrobných technických parametrech.
Snad nejdelší názvy objektivů má japonský výrobce Sigma. Proto jsme si ho vybrali pro ukázku názvu objektivu:
1 |
Název výrobce. Nikon však značí své objektivy Nikkor, Olympus je
značí Zuiko Digital atd. Ne vždy je tedy objektiv skutečně označen
přesným názvem výrobce. |
2 |
Označuje, zda objektiv má motorové automatické zaostřování (AF,
Canon EF) či pouze manuální (MF). Pozor! U Canonu EF-S znamená "Pouze
pro DSLR Canon EOS 300D/20D/350D"! Nikon zkratkou AF-S značí objektivy s
ultrazvukovým zaostřováním. |
3 |
Zoom rozsah objektivu. Udává se vždy přepočtený na 35mm kinofilm a
to i tehdy, když objektivy jsou určeny výhradně pro DSLR s menším
senzorem. Např. DSLR Olympus mají přepočítávací koeficient 2x, a tak je-li zde
uvedeno 14-54mm, je to ve skutečnosti 28-90mm. Zoom rozsah platí jen
tehdy, je-li objektiv zaostřen na nekonečno. |
4 |
Světelnost objektivu. Pokud objektiv neudrží stejnou světelnost v
celém zoom rozsahu, je zde rozsah pro krajní hodnoty zoomu. Světelnost
platí jen tehdy, je-li objektiv zaostřen na nekonečno. |
5 |
Zkratky dále upřesňující vlastnosti objektivu. Většinou se týkají
systému ostření (HSM, USM, IF atp.), kvality použitých skel (ASP, ED
atd.), kvalitativní třídy (EX, L, G atd.) či speciálních vlastností (IS,
VR, OS atp.). Pozor zejména na zkratky upozorňující na fakt, že objektiv je
použitelný pouze na DSLR s menším senzorem!
Význam zkratek různých výrobců najdete zde. |
Rozumíme technickým parametrům objektivu
Podrobná technické specifikace každého objektivu udává všechna podstatná data
relevantní ke konkrétnímu typu objektivu. Pro příklad jsme vybrali populární
setový objektiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6:
Ohnisková vzdálenost |
18-55mm |
1 |
Světelnost |
f/3.5 - f/5.6 |
2 |
Konstrukce |
11 členů v 9 skupinách |
3 |
Zorný úhel diagonálně |
75° 20' - 27° 50' |
1 |
Ostření |
MM, vnitřní ostření |
4 |
Otáčí předním členem |
Ano |
4 |
Nejkratší vzdálenost zaostření |
0.28m |
5 |
Zvětšení |
0.28x na ohnisku 55mm |
6 |
Maximální clona |
f/22 - f/36 |
7 |
Počet lamel clony |
6 |
8 |
Informace o vzdálenosti zaostřeného objektu |
Ano |
9 |
Průměr závitu na filtry |
58mm |
|
Rozměry (průměr x délka) |
69 x 66mm |
10 |
Váha |
190g |
11 |
Sluneční clona |
EW-60C |
|
Krytka |
E-58U |
|
Vak či pouzdro na objektiv |
LP814 |
|
Poznámky a vysvětlivky:
1 |
|
Platí při zaostření na nekonečno a pro kinofilm 35mm. |
2 |
|
Rozsah pro krajní hodnoty zoomu, platí při zaostření na nekonečno. |
3 |
|
Udává
vnitřní konstrukci objektivu. Složitější konstrukce (více členů ve více
skupinách) většinou značí opticky lepší a dražší objektiv. Je však nutné
porovnávat mezi sebou objektivy podobného zoom rozsahu a zdaleka to nemusí být pravidlem. Tento údaj je často podpořen i obrázkem
ukazující konkrétní konstrukci včetně použitých skel. |
4 |
|
U ostření je mimo druhu použitého motoru (zde MM - klasický motor)
důležitý i údaj, zda se otáčí či nikoliv přední člen. Vnitřní systém
ostření předním členem většinou neotáčí, ideální však je, když je tento
údaj explicitně uveden. U Canonu tento údaj často chybí a přesto, že
tento objektiv má vnitřní zaostřovací systém, tak předním členem otáčí! |
5 |
|
Pokud není objektiv parfokální, tak je hodnota platná pouze pro
jedno z krajních zoom ohnisek. Tento údaj však často chybí. |
6 |
|
Maximálního zvětšení se dosahuje pouze na jednom z krajních ohnisek,
zde 55 mm. |
7 |
|
Udává nejmenší průměr clony jakého je objektiv schopen. Rozsah platí pro
krajní hodnoty zoomu. |
8 |
|
Udává z kolika lamel je složena clona. Hrubě platí, že čím více tím
lépe. Canon zde přidává poznámku (ikona
) o
nové konstrukci clony více se blížící kruhu. Má to positivní vliv na
bokeh. |
9 |
|
Zda objektiv poskytuje tělu DSLR informaci o vzdálenosti objektu,
který je zaostřen. Tento údaj se používá při fotografování s bleskem.
Zdaleka to však neznamená, že tuto informaci najdete v EXIFu! |
10 |
|
Většinou se udává nejkratší délka. Pokud objektiv mění při
ostření a/nebo zoomu svoji délku, je užitečný též údaj o jeho maximální
(vysunuté) délce. |
11 |
|
Udává se bez příslušenství. |
Stále častěji udávají výrobci i MTF charakteristiky svých objektivů pro
exaktní posouzení kvality jejich kresby (zejména ostrosti). MTF charakteristiky
lze najít v dokumentacích výrobců případně na internetu.
Rozumíme zkratkám u objektivů
V názvu objektivu se to jen hemží zkratkami. Výrobci tak chtějí upozornit na
výhody, které namixovali do objektivu. Porozumění zkratkám tak může pomoci
vybrat ten správný objektiv a zabránit případnému nedorozumění.
Obecné zkratky
Řada zkratek používaných u objektivů je víceméně jednotná a používají je v
mírných modifikacích všichni výrobci:
I.,II.,III. |
Znamená pouze verzi objektivu - čím vyšší
číslo, tím novější. |
AF |
Auto Focus - objektivy schopné automatického
ostření (tj. vybaveny motorem a procesorem). |
APO |
Objektiv s apochromatickou korekcí, tedy s lépe
odstraněnou barevnou vadou (chromatickou aberací). |
AL
ASL
ASP
ASPHERICAL |
Aspherical Lens - v konstrukci objektivu jsou
použity asférické korekční členy (jiného tvaru než část koule).
Většinou to signalizuje objektiv vyšší třídy a optické kvality. |
FISH EYE |
Rybí oko - objektiv, který se nebrání
zkreslení. Na toto označení pozor hlavně okolo ohniska 12-17mm. V tomto
rozsahu lze totiž získat jak rybí oka, tak i klasické širokoúhlé
objektivy. |
IF |
Internal Focusing - vnitřní ostření. Zaostření
je prováděno pomocí pohybu vnitřních členů. K zaostření tedy stačí
celkem malé pohyby, a proto je ostření velmi rychlé. Přední člen se tím
většinou neotáčí, což usnadňuje použití filtrů a slunečních clon. |
AD
LD
ED
SLD
HLD |
Low Dispersion - v konstrukci objektivů jsou
použity členy s velmi nízkou disperzí. Všechny tyto zkratky obvykle
naznačují, že jde o optiku poněkud vyšší kvalitativní třídy. |
MACRO |
Správně by to měl být objektiv s měřítkem
blízkým 1:1 a s možností zaostření na velmi krátké vzdálenosti. Tato
zkratka je ale dost zneužívána a mnoho objektivů s přívlastkem MACRO
mívá měřítko pod 1:2 (zvětšení menší než 0.5x). |
MF |
Manual Focus - objektivy bez automatického
motorového zaostřování. Je tak nutné ostřit pouze ručně pohyby ostřícího
kroužku. |
RF |
Rear Focusing - zadní ostření. Totéž jako IF,
pohybuje se ale pouze zadní člen objektivu. |
SHIFT |
Objektiv s kontrolou perspektivy, obvykle s
možností posunu v jedné či dvou osách pro kompenzaci kácení linií. |
SOFT
SOFT FOCUS
SF |
Objektiv navržený pro měkkou kresbu - zejména
pro portréty. |
TILT |
Objektiv s možností naklápění vůči rovině
senzoru. Naklápí se tím rovina zaostření. |
Canon
AFD |
Arc Form Drive - ostření pomocí levných
klasických motorů. Opak USM. |
DC |
Ostření pomocí levných klasických motorů. Opak
USM. |
DO |
Technologie DO (Diffractive Optic) je nová a
zvláštní technologie Canonu, kdy se optických vlastností běžného objektivu
dosahuje velmi jemnou mřížkou, která je vyškrábána do povrchu skla.
Technologie DO umožňuje vyrobit objektivy menší a lehčí. |
EF |
Electronic Focus - elektronické zaostřování,
schopnost objektivu ve spojení s fotoaparátem automaticky ostřit. Totéž
co AF. |
EF-S |
Bajonet určen výhradně pro DSLR s menším
senzorem a sice Canon EOS 300D/350D/20D. Na jiné modely je mechanicky
zabráněno objektiv použít. Podobné DX (Nikon a Tokina), DC
(Sigma), Di II (Tamron) či DT (Minolta). |
FTM |
Full-Time Manual - značí možnost ručně otáčením ostřícího kroužku ostřit současně s automatickým ostřením. Oba pohyby se
sčítají. Současně to znamená, že se ostřící kroužek při automatickém
ostření neotáčí. Totéž co DF (Sigma). |
IS |
Image Stabilizer - stabilizátor obrazu. Slouží
k omezení roztřesení snímků. Totéž co OS (Sigma) či VR (Nikon). |
L |
Luxary - označuje vyšší profesionální třídu
objektivů obvykle i s vysokou světelností. |
MM |
Micro Motor - ostření pomocí levných klasických
motorů. Opak USM. |
TS-E |
Tilt-Shift - označuje objektivy umožňující
jednak naklápění (Tilt) optické osy objektivu a jednak posun (Shift)
optické osy objektivu proti ose senzoru. Naklápěním se naklápí rovina
ostrosti, posun vyrovnává sbíhání (kácení) linií. |
USM
microUSM
USM Ring |
UltraSonic Motor - pro ostření je použito
rychlých a tichých ultrazvukových motorů. Zkratka USM na objektivu však
může znamenat 2 druhy USM ostření:
- USM Ring - nejdokonalejší a nejrychlejší ostření s možností FTM
- microUSM - o něco pomalejší než USM Ring a mimo objektivu 50/1.4
neumožňující FTM
Podobné HSM (Sigma), SSM (Minolta) a SWM (Nikon). |
Nikon
AF-D |
Typ objektivů "D" (1992), které pro tělo DSLR
poskytují informaci o vzdálenosti zaostřeného objektu. |
AF-G |
Typ objektivů "G", které neobsahují mechanický
clonový kroužek a nastavování clony se provádí elektronicky na těle DSLR. |
AF-S |
Objektivy vybavené ultrazvukovým zaostřování
SWM.
Podobné HSM (Sigma), SSM (Minolta) a USM(Canon). |
CRC |
Close Range Correction - objektiv navržený tak,
aby byl schopen zaostřovat na velmi krátké vzdálenosti. |
D |
Objektiv, který pro tělo DSLR poskytuje
informaci o vzdálenosti zaostřeného objektu. |
DC |
Kontrola rozostření obrazu. Podobné SOFT FOCUS. |
DX |
Digital Camera - objektiv konstruován speciálně
a výhradně pro DSLR s menším senzorem. Pokud se použije na kinofilmový
formát, tak vinětuje. Totéž co EF-S (Canon), DX (Tokina), DC (Sigma), DT
(Minolta) či Di II (Tamron). |
NIC
SIC |
Nikon Super Integrated Coating - vícevrstvý
potah čoček snižující reflexe v protisvětle. |
PC |
Perspective Control - označuje objektivy
umožňující jednak naklápění (Tilt) optické osy objektivu a jednak posun
(Shift) optické osy objektivu proti ose senzoru. Naklápěním se naklápí
rovina ostrosti, posun vyrovnává sbíhání (kácení) linií. Podobné TS-E
(Canon). |
SWM |
Silent Wave Motor - pro ostření je použito
rychlých a tichých ultrazvukových motorů. Totéž co AF-S a podobné USM (Canon), HSM (Sigma) či SSM (Minolta). |
VR |
Vibration Reduction - stabilizátor obrazu.
Slouží k omezení roztřesení snímků. Totéž co OS (Sigma) či IS (Canon). |
Sigma
DC |
Digital Camera - objektiv konstruován speciálně
a výhradně pro DSLR s menším senzorem. Pokud se použije na kinofilmový
formát, tak vinětuje. Totéž co EF-S (Canon), DX (Nikon a Tokina), Di II
(Tamron) či DT (Minolta). |
DF |
Dual Focus - při automatickém ostření se
neotáčí ostřící kroužek, což usnadňuje držení objektivu. Naopak pohybem
ostřícího kroužku je možné ručně doostřovat. Podobné FTM (Canon). |
DG |
Digital - vhodný pro DSLR. Objektivy mají zadní
čočky vybaveny antireflexní vrstvou zabraňující zpětným odrazům světla
od senzoru. Totéž co D (Tokina), Di (Tamron). |
DL |
De Luxe. Objektiv s tímto označením však nemá
obvykle nijak výrazné konstrukční ani optické vylepšení. |
EX |
Excelentní provedení - profesionální objektivy. |
HF |
Helical Focus - přední člen se neotáčí a tím
usnadňuje použití filtrů a slunečních clon. Objektiv ale při ostření
mění svojí délku. |
HSM |
HyperSonic Motor. Pro ostření je použito
rychlých a tichých ultrazvukových motorů. Totéž co USM (Canon), SWM
(Nikon) či SSM (Minolta). |
MIRROR |
Objektiv se zrcadlem konstruovaný na principu
hvězdářského dalekohledu. |
OS |
Optical Stabilizer - stabilizátor obrazu.
Slouží k omezení roztřesení snímků. Totéž co IS (Canon) a VR (Nikon). |
UC |
Ultra Compact - objektivy navržené s ohledem na
malé rozměry a váhu. Podobné XR (Tamron). |
Tokina
AT-X |
Advanced Technology eXtra - moderní a kvalitní
objektivy |
AT-X PRO |
Advanced Technology eXtra Professional -
moderní a kvalitní objektivy konstruované pro profesionální použití |
D |
Digital - vhodný pro DSLR. Objektivy mají zadní
čočky vybaveny antireflexní vrstvou zabraňující zpětným odrazům světla
od senzoru. Totéž co DG (Sigma), Di (Tamron). |
DX |
Digital Only - objektiv konstruován speciálně a
výhradně pro DSLR s menším senzorem. Pokud se použije na kinofilmový
formát, tak vinětuje. Totéž co EF-S (Canon), DX (Nikon), DC (Sigma), DT
(Minolta) a Di
II (Tamron). |
Tamron
Di |
Digital - vhodný pro DSLR. Objektivy mají zadní
čočky vybaveny antireflexní vrstvou zabraňující zpětným odrazům světla
od senzoru. Totéž co D (Tokina) či DG (Sigma). |
Di II |
Digital Only - objektiv konstruován speciálně a
výhradně pro DSLR s menším senzorem. Pokud se použije na kinofilmový
formát, tak vinětuje. Totéž co EF-S (Canon), DX (Nikon a Tokina), DC
(Sigma) či DT (Minolta). |
SP |
Super - profesionální objektivy. |
XR |
Extra Refractive Index - objektivy navržené s
ohledem na malé rozměry a váhu. Podobné UC (Sigma). |
ZL |
Zoom Lock - objektivy vybavené zámkem proti
svévolnému vysunutí objektivu pokud je přenášen. |
Olympus
Olympus žádné speciální zkratky u svých objektivů Zuiko Digital nepoužívá.
Zkratka ED standardně označuje objektivy vybavené členy s velmi nízkou disperzí
patřící do vyšší třídy.
Pentax
SMC |
Super Multi-Coating - patentovaný systém potahu
čoček snižující reflexe v protisvětle. |
Minolta
D |
Objektivy které tělu DSLR poskytují informaci o
vzdálenosti zaostřeného objektu. |
DT |
Digital Technology - objektiv konstruován
speciálně a výhradně pro DSLR s menším senzorem. Pokud se použije na
kinofilmový formát, tak vinětuje. Totéž co EF-S (Canon), DX (Nikon a
Tokina), DC (Sigma) či Di II (Tamron). |
G |
Exklusivní G řada objektivů určená pro
profesionály. |
SSM |
SuperSonic-wave Motor - pro ostření je použito
rychlých a tichých ultrazvukových motorů. Podobné USM (Canon), HSM
(Sigma) či SWM (Nikon). |
Strategie výběru
Stejně jako nelze doporučit jedno auto vhodné pro každého nelze doporučit ani
jeden objektiv. Na trhu je objektivů velké množství a každý byť sebespeciálnější
typ si najde svého kupce. Proto následující řádky je třeba chápat jako
doporučení pro běžnou práci posbírané za léta praxe členů redakce.
Světelnost = nízká hloubka ostrosti!
Jak již bylo několikrát zdůrazněno, základním parametrem objektivu je jeho
světelnost. Poslouží zejména tam, kde je nedostatek světla. Umožní použít
rozumné ISO, udržet snímky z ruky či zmrazit pohyb díky rozumnému expozičnímu
času. Dále poslouží v situacích, kdy požadavkem je minimální hloubka ostrosti.
Má-li objektiv světelnost f/4.5, je totiž poměrně obtížné docílit rozmazaného
pozadí. Stále vychází vše ostré a to obzvláště u kratších ohnisek a v situacích, kdy není možné
zařídit dostatečný odstup popředí a pozadí. Jediným řešením je hodně otevřená
clona čili světelnost.
Hloubka ostrosti je jedním ze základních výrazových prvků fotografa. K její
regulaci slouží mimo jiné clona. Malá hloubka ostrosti vyžaduje hodně
otevřenou clonu čili světelný objektiv.
Stabilizátor ano či ne?
Nahradí světelnost objektivu stabilizátor? Ano i ne. Obrazový stabilizátor
je v podstatě náhrada stativu a umožní snímat z ruky cca 4x až 8x delšími časy
než bez stabilizátoru. Řeší ale pouze pohybovou neostrost na straně fotoaparátu
(třes rukou). Je zcela neúčinný proti pohybové neostrosti způsobené pohybem
samotného fotografovaného objektu (sport, zvířata v pohybu atp.). Tady pomůže
pouze krátký expoziční čas jehož podmínkou je ve špatných světelných podmínkách
skutečná světelnost objektivu.
Druhý případ, kdy stabilizátor nenahradí světelnost, je hloubka ostrosti. Ta
je ovlivněna fyzickým průměrem clony, na kterou zapnutý či vypnutý stabilizátor
nemá žádný vliv. Je-li požadavek na minimální hloubku ostrosti a není-li možné
jí snížit použitím delšího ohniska či kratší snímací vzdáleností (oboje má ale
vliv na kompozici fotografie), pomůže jen a pouze světelný objektiv.
Ideální je světelný objektiv se stabilizátorem. Stabilizátor lze vždy vypnout,
a tak jeho použití je na rozhodnutí fotografa. Mít ale možnost kdykoliv
stabilizátor použít může být v terénu velmi výhodné. Bohužel světelné objektivy
se stabilizátorem jsou výsadou drahých profesionálních objektivů.
Bezpečný čas pro fotografování z ruky při ohnisku 300*1.6=480mm je 1/500sec.
Světla však bylo pouze pro 1/180sec. Řešením byl stabilizátor, který umožnil
1/180sec udržet z ruky a zajistit perfektně ostrou fotografii. Zde objektiv
Canon EF 75-300mm f/4-5.6 USM IS.
Setové objektivy
Objektivy dostupné v setu s těly DSLR patří mezi nejlevnější variantu pořízení
objektivů. Jejich cena často klesá pod 3 000 Kč a přitom jejich zoom rozsah a
konstrukce optimalizovaná pro konkrétní model DSLR může poskytovat velmi dobré
výsledky. Kde výrobce šetří je především světelnost, rychlost ostření a další
vlastnosti jako např. otáčení předního členu, mechanická odolnost atp. Jejich
kresba přitom není nijak tragická a objektivy snadno a zcela vyhoví pro
fotografie pořizované za standardních světelných podmínek a při velikosti
zvětšenin do cca 13 x 18 cm.
V běžné rodinné či reportážní fotografii a za dobrých světelných podmínek
poskytnou i nejlevnější setové objektivy velmi dobré výsledky.
Kde setové objektivy většinou selžou je fotografování za obtížných světelných
podmínek, kde zklame především světelnost či ostření. Jejich často plastová
konstrukce je předurčuje spíše pro příležitostné použití, nehodí se pro náročné
a exotické cesty stejně jako do extrémních povětrnostních podmínek.
Ve špatných světelných podmínkách, při náročných režimech snímání (makro) či
při požadavku
na velké zvětšeniny narazíte na limity levných setových objektivů. U této
fotografie bylo světla velmi málo, současně bylo zakázáno použít blesk
(stejně by scénu nenávratně zničil) a také bylo nutno zachovat povinný
odstup několika metrů. Ohnisko 70*1,6=112mm, ISO 800 a hlavně světelnost
f/2.8 byla záchranou. Objektiv Canon EF 24-70mm f/2.8L USM, ostřeno bylo na oči mnicha.
Setové objektivy lze s klidným svědomím doporučit každému, kdo teprve hledá
svojí potřebu či hledá témata, které bude převážně fotografovat. Setové objektivy
perfektně umožní seznámit se se současnými limity DSLR, uvědomit si v praxi
důsledky přepočtů ohnisek, jak často v praxi narazíte na limity
objektivů či posoudit konkrétní optické vady. Pokud
nějakou dobu budete fotografovat se setovým objektivem, lépe a přesněji budete
později specifikovat své potřeby pro lepší a případně i specializované
objektivy.
Super levné zoom objektivy
Super levné zoom objektivy (cena kolem 2-4.000,- Kč) mají podobné vlastnosti
jako setové objektivy a nabízejí je většinou alternativní výrobci (Sigma, Tamron,
Tokina), kteří nemají možnost nabízet objektivy v setu. Svojí kvalitou a použitím
přitom odpovídají setovým objektivům.
Jeden ultrazoom
Strategie která rozhodně stojí za zváženou je pořídit jeden kvalitní ultrazoom
namísto několika běžných zoom objektivů. Rozsahy jako 28-200 mm, 28-300 mm či pro
DSLR s přepočtem lépe se hodící 18-200 mm nabízí dnes řada výrobců. Výhodou
tohoto řešení je obrovská reportážní pohotovost, nízká váha, rozměr i cena (cca
od 8 do 20 000 Kč - cena vlastně nahrazuje několik objektivů menších zoom
rozsahů). Minimální nutnost výměny objektivů současně minimalizuje nebezpečí
vniku prachu do těla DSLR
a následně na senzor.
|
|
Ukázka excelentního zoom rozsahu objektivu Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II
(11.1x). |
Naopak nevýhodou je špatná světelnost (typicky f/3.5 - f/5.6), řada optických
vad objektivů zejména v krajních polohách zoomu a další kompromisy (ostření,
plastové díly atp.). Ultrazoom objektivy tedy vyhoví podobně jako setové
objektivy zejména v dobrých světlených podmínkách a při příležitostném použití.
Jejich nízká váha a rozměr, jeden průměr závitu a naopak velký zoom rozsah je
předurčuje pro použití jako rodinný či reportážní fotoaparát pro nadšené
fotoamatéry.
Sestava ECO
Pokud zvolíte variantu více objektivů, vynoří se řada drobných problémů - jak
objektivy přenášet, které dát zrovna teď do brašny, nutnost výměny objektivů v
terénu, různé přední závity na filtry atp. Odměnou ale bude mnohem lepší
světelnost a kresba každého objektivu. V praxi je nejčastější potřeba ohnisek v
rozsahu cca 18-200 mm před přepočtem, což odpovídá cca 28-300mm po přepočtu 1.5x.
Tento rozsah je vhodné pokrýt dvěma, lépe třemi objektivy o hrubých rozsazích:
- širokoúhlý objektiv 18-35 mm
- základní objektiv 28 (lépe 24)-100 mm
- teleobjektiv 70-200 mm
Tato sada je natolik universální, že snad mimo speciálních aplikací (makro,
divoká zvěř
atp.) vyhoví pro 99% situací. Prioritou nákupu by měla být světelnost, přičemž
objektivy nemusí být od jednoho výrobce. Mírný překryv ohnisek je dobrý, není
však nutný. Velkým problémem jsou filtry - respektive otáčení příruby při
ostření a průměr předního závitu. Je obtížné sestavit vyhovující sadu objektivů
se stejnými průměry - cena filtrů a způsob manipulace s nimi je tedy faktor při
výběru!
Sestava PROFI
Při návrhu profesionálních objektivů používají výrobci opačnou strategii -
prioritou je světelnost, kresba, praktičnost použití, odolnost a spolehlivost,
zatímco cena případně váha a rozměr jsou až další v pořadí. Profesionální
objektivy tedy většinou:
- mají světelnost f/2.8, u delších ohnisek ne hůře než f/4
- zásadně neotáčí předním členem
- mají často větší průměry závitů na filtry (typicky 77 mm)
- jsou vybaveny rychlým a tichým ultrazvukovým ostřením
- mají dobrou kresbu (rozdíl ale nepřeceňovat!)
- jsou mechanicky i tepelně odolné, často prachotěsné
- mají vysokou odolnost na protisvětlo
- většinou se dodávají se sluneční clonou, vakem, držákem na objektiv či
dalším příslušenstvím
Rozhodnete-li se pro tyto objektivy, počítejte s vyšší cenou každého kusu
(nad 20 000 Kč spíše však kolem 40 000 Kč, u teleobjektivů i více) a také s tím, že sada 3 objektivů
(širokoúhlý, základní a teleobjektiv) řádně zatíží a vyplní vaši fotobrašnu!
Pouze pro digitál?
Otázkou je, zda pořizovat objektivy určené výhradně pro DSLR s menším APS-C
senzorem. Jsou menší, lehčí, levnější a pro APS-C DSLR většinou velmi vhodné svým
zoom rozsahem. Nelze je ale nasadit na klasickou kinofilmovou zrcadlovku ani na
DSLR se senzorem velikosti filmu. Pokud tedy plánujete použit objektiv jak na
analogovém tak i na digitálním fotoaparátu případně pokukujete po DSLR se
senzorem velikosti filmu (např. Canon EOS 5D), jsou pro vás objektivy určené
pouze pro DSLR nevhodné.
Pevná ohniska
Sestavu zoom objektivů pravděpodobně v každé brašně dříve či později doplní
jeden nebo více pevných objektivů. Objektivy pro některá speciální použití
(zejména makro 1:1) se ani v zoom verzi nevyrábějí. Pevný objektiv v brašně by
měl být ultrasvětelný, a tak bude často používán za špatných světelných podmínek
či v situaci, kdy požadujete minimální hloubku ostrosti. V brašnách
proto nejčastěji najdete již zmíněné makroobjektivy (většinou se světelností kolem
f/2.8), rybí oka, ultrasvětelné 50 mm objektivy f/1.8 či světelné teleobjektivy
300mm f/2.8 - f/4 pro náročné fotografie zvířat či sportu.
Asi nejčastěji používaným pevným objektivem jsou makroobjektivy. K
dispozici jsou pevná ohniska v rozsahu cca 50 až 200 mm obvykle se
světelností f/2.8.
Závěrečná doporučení redakce
- Kupujte především světelnost!
- Nepřeceňujte kvalitu kresby (ostrost)!
- U teleobjektivů (nad cca 50 mm) nepodceňujte rychlost ostření
- U teleobjektivů (nad cca 50 mm) zvažte stabilizátor
- Objektiv v prodejně řádně vyzkoušejte v krajních polohách zoomu i clony
- Proveďte test na front/back focus
- Nepodceňujte váhu a rozměr
- Zvažte, jak bude objektiv namáhám - při náročném zacházení pořizujte
lepší objektivy
- Podle předního průměru závitu vezměte do úvahy cenu filtrů
- Není-li v ceně sluneční clona, je to další jistá investice