Mýty a pověry kolem objektivů pro DSLR - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Vybíráme

Mýty a pověry kolem objektivů pro DSLR

Sigma makro objektiv

14. října 2004, 00.00 | Obliba digitálních zrcadlovek (DSLR) mezi amatérskými i profesionálními fotografy roste, a proto výrobci začínají nabízet objektivy konstruované také a nebo dokonce výhradně pro ně. Jak se tyto objektivy liší od "normálních"? Jak se projeví menší senzor digitálních zrcadlovek (DSLR) na kvalitě obrazu a na perspektivě zobrazení? Co je to tzv. koeficient přepočtu ohniskové vzdálenosti? I přesto, že problematika je na první pohled jednoduchá, vznikla kolem ní celá řada mýtů a domněnek. A právě ty uvádí na pravou míru tento článek.

{Velikost snímače}

Velikost senzorů digitálních fotoaparátů
Je celkem přirozené, že čím menší je senzor, tím horší je kvalita obrazu - objektiv musí zmenšovat a zaostřovat obraz na velmi malou plochu, aby se tato následně prudce zvětšovala. Všechny vady objektivů (difrakce - ohyb světla, aberace - barevná neboli chromatická vada, optické vady skla a další) se tím dramaticky projevují. Proto DSLR na rozdíl od kompaktů disponují řádově většími senzory, v nejvyšší třídě (Canon EOS-1Ds, Kodak DSC-14n) mají dokonce senzory se stejnou velikostí jako kinofilm.

Jak to ale bývá, čím větší je senzor, tím větší je i jeho cena. Malé senzory totiž nemusí řešit celou řadu technologických a výrobních problémů a foťáky jimi vybavené jsou mimořádně malé, lehké a kompaktní. Objektivy kompaktů konstruované na menší senzory mají totiž extrémně krátkou ohniskovou vzdálenost a tím vycházejí menší, kratší, lehčí a levnější. Extrémně krátká ohnisková vzdálenost vede současně k vysoké hloubce ostrosti - což amatérské veřejnosti maximálně vyhovuje - vše je prostě stále ostré. Typická velikost úhlopříčky senzorů kompaktních fotoaparátů je proto kolem 5-11 mm. Naopak velké senzory DSLR vycházejí velmi draho - i pár nefunkčních pixelů přinutí výrobce vyhodit celý senzor a pravděpodobnost zmetku s růstem plochy stoupá.

Velikosti senzorů některých fotoaparátů ve vztahu ke kinofilmu

Fotoaparát Typ senzoru MP Velikost
[mm]
Úhlopříčka
[mm]
Poměr úhlopříčky
ke kinofilmu
Canon PowerShot A100 1/3.2" CCD 1.3 4.5 x 3.4 5.64 1 : 7.7
Canon PowerShot A200 1/3.2" CCD 2.1 4.5 x 3.4 5.64 1 : 7.7
Casio QV-8000SX 1/3" CCD 1.3 4.8 x 3.6 6 1 : 7.2
Minolta DiMAGE X 1/2.7" CCD 2.1 5.3 x 4.0 6.64 1 : 6.5
Minolta DiMAGE Xi 1/2.7" CCD 3.3 5.3 x 4.0 6.64 1 : 6.5
Nikon Coolpix 950 1/2" CCD 2.1 6.4 x 4.8 8 1 : 5.4
Nikon Coolpix 995 1/1.8" CCD 3.3 7.2 x 5.3 9 1 : 4.8
Nikon Coolpix 4500 1/1.8" CCD 4.1 7.2 x 5.3 9 1 : 4.8
Olympus C-5050 Zoom 1/1.8" CCD 5.2 7.2 x 5.3 9 1 : 4.8
Sony DSC-F717/828 2/3" CCD 5.2 8.8 x 6.6 11 1 : 3.9
Minolta DiMAGE 7Hi 2/3" CCD 5.2 8.8 x 6.6 11 1 : 3.9
Canon EOS 10D/300D/20D CMOS 6.3 22.7 x 15.1 27.3 1 : 1.6
Nikon D1 CCD 2.7 23.7 x 15.6 28.4 1 : 1.5
Nikon D100/D70 CCD 6.3 23.7 x 15.6 28.4 1 : 1.5
Canon EOS-1Ds CMOS 11.4 36 x 24 43.3 1 : 1
Kodak DSC-14n CMOS 13.8 36 x 24 43.3 1 : 1
Film 35mm

-

- 36 x 24 43.3 1 : 1

 

Obr.1 Porovnání velikosti senzorů některých fotoaparátů na trhu.

Velikost senzorů u DSLR
Většina cenově přijatelných DSLR používá velikost senzoru blízkou APS-C formátu o velikosti cca 1.5x (Nikon, Fuji, Pentax) až 1.7x (Sigma) menší než klasický 35 mm kinofilm. Co se potom děje s objektivem konstruovaným na klasický kinofilm ale nasazeným na DSLR? Simulované poměry takového objektivu ukazují obrázky níže:

Obr.2 Takto vidí fotografovanou scénu běžný objektiv. V rozích obraz tmavne (vinětace) a vlivem různých vad se rozostřuje. Obrazové pole je kruhová oblast, kde se konstruktéři objektivu maximálně snaží zajistit co nejlepší a rovnoměrnou kresbu (obrázek je simulovaný).

 

Obr.3 Takto vidí fotografovanou scénu 35mm film. Z obrazového pole objektivu zaznamená obdélníkovou scénu, kde je zajištěna "přijatelná" kresba. Logicky je vinětace a rozostření kresby v rozích nejhorší, protože rohy jsou nejblíže okraji obrazového pole.

 

=

Obr.4 Takto vidí fotografovanou scénu senzor 15x23mm na typické DSLR. Zaznamená menší obdélník zcela ekvivalentní tomu, kdybychom film ostříhli na rozměr senzoru nůžkami. Vinětace a rozostření kresby objektivu se projeví méně, protože obdélník je dále od kraje obrazového pole.

[-more-]{Rozdíly v chování objektivů u SLR a DSLR}

Změna ohniskové vzdálenosti na DSLR
Pokud bychom obraz získaný z filmové zrcadlovky a digitální zrcadlovky ze stejného místa snímání zvětšili na stejně velkou fotografii (třeba 10x15 cm), jevil by se obraz z digitální zrcadlovky více zvětšený (více přiblížený, více "tele"). Obraz z DSLR vypadá jako kdybychom na filmovou zrcadlovku nasadili objektiv s 1,6x delší ohniskovou vzdáleností. Koeficient přepočtu ohniskové vzdálenosti (Crop Faktor, Magnification Factor, Focal Length Multiplier atd) má stejnou hodnotu, jako poměr úhlopříčky filmu k úhlopříčce senzoru DSLR.

Obr.5 a 6 Porovnání stejně velkých fotografií pořízených ze stejného místa a stejným objektivem ze SLR a z DSLR:

35mm SLR, objektiv 190mm.

DSLR, stejný objektiv 190mm.
Výsledek je shodný jako kdybychom na 35mm SLR nasadili objektiv 304 mm (190 mm * 1.6).

Naopak stejného výsledku jako na 35mm SLR bychom na DSLR docílili tak, že bychom použili objektiv 119 mm (190 mm/1,6).

 

Obr.7 Schematické znázornění zúžení úhlu zobrazení, které odpovídá prodloužení ohniskové vzdálenosti 1,6x na DSLR.

Hloubka ostrosti na SLR versus DSLR
Další časté nedorozumění panuje v oblasti hloubky ostrosti (Depth of Field, DOF) a jak se změní vlivem přepočtu ohniskové vzdálenosti. Je třeba si uvědomit, že díky existenci přepočítávacího koeficientu nelze nikdy pořídit identické fotografie za identických podmínek. Vždy některá z veličin - ohnisková vzdálenost objektivu, snímací vzdálenost, obraz v hledáčku - bude různá! Situaci pro stejný objektiv (se stejnou ohniskovou vzdáleností) použitý na 35 mm SLR i DSLR znázorňují obrázky níže:

Srovnání hloubky ostrosti pro 35mm SLR a DSLR pro stejný objektiv.

Obr.8 Pokud na 35mm SLR i na DSLR použijete stejný objektiv, objekt bude stejně daleko a 35mm negativ oříznete (např. nůžkami) tak, že obraz bude stejný jako na DSLR, bude hloubka ostrosti STEJNÁ! Ořezem negativu vlastně simulujete menší senzor a oba fotoaparáty budou mít zcela stejné vlastnosti.

Obr.9 Pokud na 35mm SLR i DSLR použijete stejný objektiv a objekt bude stejně daleko, hloubka ostrosti na DSLR bude 1,6x MENŠÍ! 35mm SLR toho ale uvidí více (obrazy tedy nebudou stejné). Na DSLR je obraz 1,6x více přiblížený (zvětšený - více "tele"). Tato situace odpovídá obr.5 a 6 výše.

Obr.10 Pokud na 35mm SLR i na DSLR použijete stejný objektiv a u 35mm SLR bude objekt blíž tak, že v hledáčku uvidíte u obou fotoaparátů to samé, bude hloubka ostrosti na DSLR 1,6x VĚTŠÍ!

Pozn.: Hloubka ostrosti je symbolizována žlutým polem. Čím širší žluté pole, tím větší hloubka ostrosti.

Změna perspektivy
Další mýtus panuje kolem zobrazení perspektivy různými objektivy. Jsem si vědom řady komentářů, které zřejmě vyvolá fakt, že zobrazení perspektivy závisí pouze na snímací vzdálenosti! Jinými slovy - všechny objektivy mají stejné zobrazení perspektivy - 300 mm teleobjektiv i 20 mm širokáč, pokud je snímáno ze stejného místa a při zanedbání vad objektivů. Perspektiva je ovlivněna pouze relativními vzdálenostmi mezi snímanými objekty a fotoaparátem. Vše co mění ohnisková vzdálenost je pouze výřez scény (snímací úhel) a hloubka ostrosti.

Na důkaz tvrzení výše je třeba si uvědomit, že světlo se šíří přímočaře, a tudíž při výpočtech perspektivy se pracuje pouze s trojúhelníky. A světlo šířící se po přímkách od předmětů do objektivu se nemůže změnit tím, že se změní ohnisková vzdálenost.

Chcete-li si tento údaj ověřit, udělejte si jednoduchý pokus:

  1. Vyfoťte ze stativu (ze stejného místa) tutéž scénu dvěma různými objektivy (v našem případě 31mm a 100mm). Exponujte stejnými hodnotami.
  2. Na obrázku pořízeném širším objektivem (zde 31mm) vyřízněte část scény, která přesně odpovídá celé scéně pořízené delším objektivem (zde 100mm).
  3. Oba obrazy porovnejte.

Pokud zanedbáme nedostatky objektivů, oba obrazy budou z hlediska perspektivy naprosto stejné, a tudíž změna ohniskové vzdálenosti na DSLR se na perspektivě nijak neprojeví!

Obr.11 Perspektivně bohatá scéna pořízená objektivem 31mm. Žlutý obdélník označuje část scény, kterou "vidí" 100mm objektiv. Obr.12 Tatáž scéna vyfocená ze stejného místa ale objektivem 100mm.
Obr.13 Objektiv 31mm - výřez scény z obr.11, kterou vidí 100mm objektiv. Obr.14 Objektiv 100mm.

Vidíte nějaký rozdíl v podání perspektivy? Nemůžete ho vidět, protože podání perspektivy na ohniskové vzdálenosti nezáleží!

Pozn.: Obrázky označené znakem si můžete v originálním rozlišení včetně EXIF stáhnout a provést plnohodnotné porovnání sami. Nezapomeňte ale, že fotka pořízená 100mm objektivem je kvalitnější, protože u fotky z 31mm objektivu se jedná o velký výřez!

Další "vyladění" objektivů pro DSLR
Prodavači, kteří nemají rádi DSLR (chtějí radši prodat kompakt), často děsí jejich potenciální uživatele potřebou vyladění objektivů pro tělo DSLR. Argumentují tím, že nevhodný objektiv může znehodnotit investici do těla DSLR, kdežto u kompaktů je tato situace vyřešena na straně výrobce. Nelze upřít skutečnost, že na objektiv pro DSLR jsou kladeny některé dodatečné nároky, které u 35 mm filmu nejsou, nicméně snížení kvality jejich vlivem je u DSLR zcela minimální (většinou téměř nezjistitelné) a naopak vyšší kvalita obrazu u DSLR vlivem větších senzorů (viz obr.1) ve srovnání s kompakty je několikanásobná. Je ale férové se o rozdílných nárocích na objektivy pro DSLR v tomto článku zmínit. Znova ale podotýkáme, že degradace obrazu vlivem níže uvedených vlivů je pro většinu uživatelů nepostřehnutelná.

Rovnoběžnost paprsků světla
Vlastní světlocitlivé pixely na senzoru DSLR jsou většinou z technologických důvodů zapuštěny do jakýchsi jamek. Proto přichází-li světlo z objektivu na senzor hodně šikmo ze strany (zejména problém u širokoúhlých objektivů), může být stěnami jamky blokováno a kresba na těchto místech (okraje senzoru) může být ztmavena. Řešením je konstruovat objektivy tak, aby se světlo z nich šířilo maximálně rovnoběžně.

Chromatická/barevná vada (aberace)
S chromatickou vadou (aberací) se setkáváme snad u každého objektivu - je to fyzikální důsledek lomu světla. Objektivy se jí brání různými kompenzacemi, které označují většinou zkratkami APO, EX, LD, ED atp. Pokud ale aberace přesáhne rozměr 1 pixelu, je více viditelná na DSLR než na 35mm SLR. Příčina je opět v pravidelné struktuře senzoru ve srovnání s filmem. DSLR tedy klade na aberaci o něco vyšší nároky než film.

Allising a moaré
U DSLR může vzniknout problém zvaný "aliasing", který se projevuje vznikem moaré. Příčina je v pravidelné struktuře pixelů na senzoru, které jsou uspořádány do matice. A jak si možná pamatujete z fyziky, zaznamenáváte-li pravidelný vzorek strukturou uspořádanou též do pravidelného vzorku podobné velikosti, vznikne moaré. Prakticky vzato - kdyby se fotilo něco (třeba jemně kostkovaná košile) a obraz kostek košile na senzoru by se blížil struktuře pixelů - vznikly by různé nechtěné efekty. Kvalitní digitální fotoaparáty se tomuto problému brání různými "anti-aliasing" filtry před senzorem a při následném softwarovém zpracování obrazu, které ale nutně snižuje podání detailů - fungují totiž jako změkčující "mlhové" filtry typu dolní propust, které zabraňují průchodu větších detailů obrazu než cca 50 čar/mm. Film tento problém nemá, protože struktura světlocitlivých zrn je vysloveně náhodná a dokonce jednotlivá zrna mají různou velikost. Ideální objektiv pro DSLR tedy kreslí zcela ostře do cca 50 čar/mm a potom jeho kresba prudce klesá k nule. Kvalitní objektivy konstruované pro 35mm film ale paradoxně kreslí i nad 50 čar/mm a to je pro DSLR naopak nechtěné.

[-more-]{Objektivy na trhu}

Objektivy pro DSLR na trhu
V zásadě se dá říci, že výrobci konstruují objektivy pro DSLR 2 typů:

  1. Objektivy vhodné pro DSLR ale použitelné bez omezení i na 35mm SLR. Jedná se zejména o objektivy s vysokou rovnoběžností paprsků, která dělá dobře digitálním senzorům (viz výše) a filmu nijak nevadí.
  2. Objektivy konstruované výhradně pro DSLR, které využívají skutečnosti menšího senzoru, a tudíž menších nároků na obrazové pole objektivu (viz obr.2 a 7). Díky tomu vycházejí tyto objektivy lehčí, menší a levnější a není problém zkonstruovat i extrémně širokoúhlé objektivy. Tyto objektivy ale nemohou být použity na 35 mm SLR, protože u většího filmu by silně vinětovaly (vinětace=ztmavení kresby v rozích obrazu). Mechanicky tomu ale nic nebrání (vyjma Canonu a jeho EF-S bajonetu) takže pozor na to!

Canon
Canon uvedl v roce 2003 na trh svůj první objektiv s novým bajonetem označeným EF-S. Je určen výhradně pro DSLR a sice Canon EOS 300D a Canon EOS 20D a na jiné DSLR je mechanicky zabráněno ho použít. V době psaní tohoto článku jsou na trhu celkem 3 objektivy s bajonetem EF-S a sice:

  • EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
  • EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
  • EF-S 18-55mm f/3.5-5.6

Ostatní objektivy Canon by měly být použitelné bez omezení jak na 35mm SLR, tak na DSLR.

Nikon
Nikon používá zkratku DX pro své objektivy určené výhradně pro DSLR s menším senzorem. Tyto objektivy mají menší obrazové pole a jejich výhodou je, že takto řešené objektivy mohou být menší, lehčí a často i levnější. Bohužel je ale nelze použít s klasickým kinofilmem či DSLR se senzorem velikosti filmu (tam budou vinětovat). V době psaní tohoto článku jsou na trhu celkem 4 objektivy Nikkor určené výhradně pro DSLR a sice:

  • 10.5mm f/2.8G ED AF DX Fisheye
  • 12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX Zoom
  • 17-55mm f/2.8G IF-ED AF-S DX Zoom
  • 18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom

Ostatní objektivy Nikkor by měly být použitelné bez omezení jak na 35 mm SLR, tak na DSLR.

Sigma
Sigma používá dvě zkratky pro označení objektivů vhodných pro DSLR:

  • DC - objektivy určené výhradně pro DSLR s menším senzorem. Tyto objektivy mají menší obrazové pole a jejich výhodou je, že takto řešené objektivy mohou být menší, lehčí a často i levnější. Bohužel je ale nelze použít s klasickým kinofilmem či DSLR se senzorem velikosti filmu (tam budou vinětovat). V době psaní tohoto článku jsou na trhu celkem 4 objektivy Sigma určené výhradně pro DSLR a sice:
    • AF 18-50mm f/2.8 EX DC
    • AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC
    • AF 18-125mm f/3.5-5.6 DC
    • AF 55-200mm f/4-5.6 DC
  • DG - objektivy vhodné pro digitální zrcadlovky. Jde o objektivy plně použitelné na 35mm film, lišit by se měly tím, že výstupní paprsky jsou maximálně rovnoběžné (viz výše).Objektivů Sigma typu DG je na trhu celá řada.

Tamron
Tamron používá zkratku DI pro své objektivy vhodné pro DSLR. Jde o objektivy plně použitelné na 35 mm film, lišit by se měly tím, že výstupní paprsky jsou maximálně rovnoběžné (viz výše).Objektivy Tamron typu DI jsou na trhu zatím 3 a sice:

  • AF 17-35mm f/2.8-4 SP DI LD ASP IF
  • AF 28-75mm f/2.8 XR DI LD ASP SP
  • AF 180 f/3.5 SP XR DI 1:1 Macro

Obr.15 Obrázek pořízen špičkovým makro objektivem Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM nasazeným na DSLR Canon EOS 10D. Na ní se díky přepočtu 1,6x stává objektivem 160 mm. 1/350sec, f/3.5, ISO 200, vzdálenost senzor-subjekt 41 cm

[-more-]{Závěr}

Závěr
Nákup objektivu je bezpochyby investice. Jeho správný výběr je ale silně ovlivněn tím, jaké máte potřeby a nároky. Jiné jsou kriteria při ambicích na výstavní fotografie formátu A3, jiné při focení výhradně "pro monitor" či fotky rozměru pohlednice. Jiné jsou nároky při reportáži (třeba svatba), kde maximálně oceníte pohotový širokorozsahový zoom, jiné jsou nároky při špičkové a specializované fotografie (třeba makro, divoká zvěř nebo krajina). Tam se používají objektivy s pevnou ohniskovou vzdálenosti, vynikající kresbou a případně světelností. U DSLR vlivem přepočtu ohniskové vzdálenosti obecně platí nedostatek širokoúhlých objektivů, naopak se hodí na fotografie sportu a zvířat, kde "příjemně přibližují". V oblasti "širokých skel" se ale situace postupně zlepšuje, protože výrobci již nabídli extrémně širokoúhlé objektivy určené pro DSLR. Při jejich nákupu jen vezměte v úvahu, že objektivy určené výhradně pro DSLR nemůžete použít pro 35 mm SLR (máte-li jí doma) a v budoucnu je nebudete moci použít pro DSLR se senzorem velikosti filmu. A že tyto DLSR přijdou časem na trh v přijatelné ceně jsme si jisti.

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Vybíráme  » Technologie  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

4/3

Autor: Sejc Muž

Založeno: 14.10.2004, 09:45
Odpovědí: 0

Dobrý článek, možná by ale bylo dobré zmínit i 4/3 čipy a k tomu příslušné objektivy, jak od Olympusu, tak od Sigmy. Přece jenom je to první rize digitální kombinace, tak by se v článku o digitálních zrcadlovkách mohla objevit. Ale jinak zajímavé informace...

Odpovědět na příspěvek

Pochvala

Autor: mk Muž

Založeno: 14.10.2004, 10:30
Odpovědí: 4

Hurá, kolikrát já se navysvětloval, že perspektiva závisí jen na místě, odkud se fotí a ne na ohniskové vzdálenosti. Snad si tohle přečtou všichni ti, kteří pořád ještě pochybují :)
Měl bych jen dvě připomínky - aliasing a moire nezávisí na objektivu (možná trochu na ostrosti jeho zobrazení), ale hlavně na snímači resp. AA filtru před ním a na zpracování dat ze snímače.
A druhá věc, full frame DSLR hned tak cenově dostupné nebudou, Canon je bude dál držet jako konkurenci středoformátu (i cenově) a pro běžné uživatele bude crop 1,6x nebo 1,3x, Nikon pokud se nestane něco zásadního, tak do full framu v dohledné době nepůjde vůbec, a jestli ano, tak cenově na tom bude podobně jako Canon.

Odpovědět na příspěvek

Full Frame

Autor: Pavel Muž

Založeno: 14.10.2004, 20:26

to zalezi co povazujes za cenove dostupne. Uz pred pul rokem se dal sehnat Kodak 14n za 2,500USD (novy). To ze obraz a pouziti nic moc, je jina vec.
Dal bych tomu max 2 roky kdy 1Ds (a ekvivalent) bude bezne pod 4000USD.

Odpovědět na příspěvek

RE: Full Frame

Autor: mk Muž

Založeno: 15.10.2004, 10:09

Za dva roky ani náhodou :) Za pět možná...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Full Frame

Autor: PL Muž

Založeno: 02.11.2004, 09:43

Do dvou let za 4000 dolarů, tak tomu věřím, to beru jako tutovku, ale neříkám tomu cenově dostupný foťák. Ale čekal bych, že nejpozději příští rok bude nový foťák, dejme tomu Canon 200D, který bude mít senzor formátu jako 1D (28x19) a tedy se součinitelem cca 1.25 za takových plus mínus 30 000 korun. Canon 300D je dnes již mrtvý model, musí být nahrazen něčím, co ze srovnání s kompakty a za ty peníze vyjde aspoň trochu zajímavě. A to by už pro mne bylo zajímavé. Naplánoval jsem si to hezky, tak uvidíme, jestli mi to vyjde.

Odpovědět na příspěvek

je to tady

Autor: PL Muž

Založeno: 26.08.2005, 10:19

Tak měl pravdu Pavel a přišlo to nakonec v podobě 5D ještě dřív než předpovídal.

Odpovědět na příspěvek

pripominka

Autor: Tom Muž

Založeno: 14.10.2004, 14:03
Odpovědí: 0

Mam tu jednu pripominku k hloubce ostrosti. Podle me obrazek 8 a 9 ukazuje stejnou situaci a hloubka ostrosti bude v obou pripadech mensi u DSLR. Nuzky to asi nezmeni...
Jinak jasny, strucny a srozumitelny clanek. Ostatne jako vsechny clanky pana Pihana. Jen houst a vetsi kapky! ;-)

Odpovědět na příspěvek

hloubka ostrosti

Autor: Osmera Muž

Založeno: 14.10.2004, 15:54
Odpovědí: 0

Nejak dost dobre nechapu rozdil mezi obrazkem 8 a 9.
Vzdyt jsou tam uplne stejne podminky. Prece tim ze oriznu nebo neoriznu negativ se nemuze zmenit hloubka ostrosti ne ?

Odpovědět na příspěvek

Hloubka ostrosti

Autor: Petr Medek Muž

Založeno: 14.10.2004, 18:27
Odpovědí: 1

Obrázek 9 je podle mého názoru stejný případ jako obrázek 8: Stejná ohnisková vzdálenost + stejný objektiv zaostřený na stejnou vzdálenost při stejné cloně dá ve výsledku VŽDY stejnou hloubku ostrosti. Nezáleží na výřezu. Mohl by autor objasnit, jak to myslel? Je snad čip v jiné vzdálenosti od objektivu než film nebo dojde k jinému zaclonění? Díky.

Odpovědět na příspěvek

RE: Hloubka ostrosti

Autor: Jeff Muž

Založeno: 18.10.2004, 21:29

Jo přesně tak, taky si myslím, že se tady autor zmýlil. Jinak zajímavý článek.

Odpovědět na příspěvek

Hlobka ostrosti

Autor: Vrrr Muž

Založeno: 14.10.2004, 23:14
Odpovědí: 0

Obr 8 a 9 jsou, jak jiz bylo poukazano spatne zpracovany. Na negativu (ci diaku) a na senzoru bude skutecne hloubka ostrosti stejna. Jinak tomu ovsem bude, zvetsime-li obe fotografie na stejne veliky vystupni obrazek (treba 9x13). V takovem pripade dostaneme stejnou hloubku ostrosti pouze pri tom zminenem orezu negativu. Rozptylovy krouzek (na jehoz velikosti) DOF zavisi se promitne z fotografie na ruzne veliky cip/film a tudiz bude mit bez uvedeneho orezu v kazdem pripade jinou jeho velikost a take jinou DOF.

Odpovědět na příspěvek

Vyborne

Autor: Martin M Muž

Založeno: 15.10.2004, 16:49
Odpovědí: 0

Pekny clanok ktorych asi nikdy nieje dost, lebo omyly pretrvavaju. Ja by som snad len upresnil vetu :
"Vše co mění ohnisková vzdálenost je pouze výřez scény (snímací úhel) a hloubka ostrosti."
Dokonca ohniskova vzdialensot nemeni ani absolutnu hlbku ostrosti. Iba nam sa zda ze tele objektiv viac izoluje a vo vyreze vidime postavu s rozmazanym pozadim, ale ked by sme pri rovnakej clone vyfotily tuto scenu sirokacom, zistime ze sice za postavou vidime pozadie ostre, pri orezani a priblizeni vsak zistime ze postava ostra je ale pozadie sa rozostrilo. Jednoducho absolutnu hlbku ostrosti mozme predpokladat podla DOF mierky na objektivoch, ale relativna sa zaklada na velkosti zvacsenia ci zmensenia fotky a to aj pri tlaci - pri velkosti postovej znamky bude vsetko ostre a pri tlaci na billboard sa viac prejavi DOF, samozrejme ked rozlisenie neberieme do uvahy. Viem ze to nie je lahke na pochopenie...

Mato

Odpovědět na příspěvek

Dotaz moaré a více než 50 čar/mm

Autor: Jirka Muž

Založeno: 16.10.2004, 13:49
Odpovědí: 1

Velmi dobrý článek.
Co mě ovšem docela zmátlo:
"Ideální objektiv pro DSLR tedy kreslí zcela ostře do cca 50 čar/mm a potom jeho kresba prudce klesá k nule."
Jak si tedy vysvětlit, že i objektivy speciálně
pro DSLR vykazují např. v testech VÚZORT
nad 100 čar v centru a výrazně nad 50
v rozích (což jsou koneckonců hodnoty,
které bych od kvalitního objektivu očekával).

Odpovědět na příspěvek

RE: Dotaz moaré a více než 50 čar/mm

Autor: GAL Muž

Založeno: 11.11.2004, 04:00

Domnívám se, že jde o mylnou interpretaci autora - kde přání bylo otcem myšlenky - dokonce podle mne jde o 2 různé omyly.

1) patrně měl na mysli 50 čar (dvojic černá/bílá) na 1mm ale až po přepočtu na klasický kinofilm... :-)

2) zajistit fyzikálně prudký pokles rozlišení pod těch 50 čar je naprostá krávovina - snad by se takto dalo uvažovat (ale jen uvažovat - u foto s pevným objektivem, ale opakuji - fyzikálně je to nesmysl !) ale ne u DSLR, neboť je to kategorie, kde prudce roste rozlišení snímačů a co dnes by vyhovovalo, to by bylo zítra na vyhození....

------
---

Bohužel podobných nesmyslů je v článku více - 1. je ten, že autor omezil SLR přístroje jen na kinofilm a opomenul všechny SLR na střední formát (atd.)

Odpovědět na příspěvek

hloubka ostrosti

Autor: mako Muž

Založeno: 17.10.2004, 19:24
Odpovědí: 1

Vysvětlení v článku je opravdu poněkud zmatené - hloubka ostrosti prostě principielně závisí na reálné ohniskové vzdálenosti objektivu (tedy bez "přepočtu" přes crop factor), cloně a zaostřené vzdálenosti - možná by stačilo toto jednoduché tvrzení. Prostě pro _stejný_ objektiv zaostřený na stejnou vzdálenost je hloubka ostrosti vždy stejná a ořez obrazového pole ji neovlivní, při zaostření na jinou vzdállenost se hloubka ostrosti mění - přesně 1.6krát (vím, že tak Roman preferuje Canon :-) větší/menší je za velmi specifických podmínek, nevím, jestli je nutné diskotovat přesně tyto podmínky. I když předpokládám, že autor chtěl spíš zdůraznit změnu hloubnky ostrosti při použití "ekvivalentně" stejně dlouhých objektivů - tam opravdu platí, že hloubka ostrosti je 1.6krát menší ve všech případech. Ovšem příklady zdůrazňují použití _stejného_ objektivu.

Odpovědět na příspěvek

RE: hloubka ostrosti

Autor: Krbec Muž

Založeno: 30.11.2004, 16:31

Absolutni hloubku ostrosti, tedy velikost kotoucku, orez neovlivni. Relativni hloubku ostrosti, tedy pomer prumerkotoucku/uhlopricka ovlivni.

Odpovědět na příspěvek

vono to je relativni

Autor: petr Muž

Založeno: 17.10.2004, 20:30
Odpovědí: 1

Celkem pekny clanek. Odstranovat bludy je jiste velkym poslanim. Zde vsak zakladame na novy blud.

Autor bere hloubku ostrosti jako konstantu nezavislou na formatu snimace. Ve skutecnosti musi byt velikost "povoleneho" rozptyloveho krouzku umerna uhlopricce snimace. Tim se do uvahy zahrne vliv vetsiho potrebneho zvetseni z mensiho snimace. V obvyklych tabulkach, ci na obrube objektivu se za hranici povazuje 1/1000 uhlopricky.

Pokud tuto skutecnost zahrneme do predkladanych uvah, odpadnou zmeny hloubky ostrosti o crop faktor. Zbytek je v podstate pravda.

Osobne jsem si vsechny slozitosti kolem hloubky ostrosti shrnul do jedine jednoduche poucky:
HLOUBKA OSTROST JE ZAVISLA POUZE NA MERITKU A CLONE.

Odpovědět na příspěvek

RE: vono to je relativni

Autor: Krbec Muž

Založeno: 30.11.2004, 16:25

Jednoducha poucka vystihuje problematiku hloubky ostrosti dokonale a uplne. Ale clanek pana R.P. je moc pekny a myslim ze nezaklada dalsi blud - proste partie o hloubce ostrosti je v nem podana ne uplne srozumitelne. Nekdy J.P. mluvi o hloubce ostrosti jen ve vztahu k absolutni velikosti kotoucku, nekdy ve vztahu k relativni, tedy vztazene k velikosti uhlopricky. Ale da se poznat, kdy o cem mluvi.

Zdravim

Pave
l Krbec

Odpovědět na příspěvek

Proc by mela chybovost stoupat se zvetsovanim plochy?

Autor: Jan Viper Muž

Založeno: 20.10.2004, 14:59
Odpovědí: 1

"... pár nefunkčních pixelů přinutí výrobce vyhodit celý senzor a pravděpodobnost zmetku s růstem plochy stoupá."
Zmetkovost stoupa s poctem pixelu, ale ne s plochou senzoru!

Odpovědět na příspěvek

RE: Proc by mela chybovost stoupat se zvetsovanim plochy?

Autor: Martin Muž

Založeno: 07.02.2005, 11:35

Tak to se mylite, pravdepodobnost zmetku opravdu stoupa mnohem rychleji s plochou senzoru nez s poctem pixelu. Je to dano tim, ze surove kremikove desticky obsahuji chyby (mista, kde nelze nic vytvorit) a je jedno, jestli na toto misto ma prijit 10 nebo 100 pixelu, proste je tam nelze vytvorit.

Odpovědět na příspěvek

full frame

Autor: radimson Muž

Založeno: 22.10.2004, 13:38
Odpovědí: 2

myslím, že vše je v tom, že o full frame nemají zájem hlavně uživatelé. Prodlužovací faktor menšího čipu se stal velmi pohodlným pro všechny, kteří potřebují delší sklo a nechtějí za něj vyhodit majlant.

Odpovědět na příspěvek

RE: full frame

Autor: Morgue Muž

Založeno: 11.11.2004, 00:12

S tím bych si dovolil nesouhlasit. Já např. čekám až se začnou vyrábět full frame senzory ve větším rozsahu a spadne cena foťáků s nimi.
Váš argument, že kvůli prodlužovacímu faktoru nemusíte kupovat drahé tele objektivy, lze jednoduše vyrovnat faktem, že na druhou stranu musíte kupovat drahé ultraširokoúhlé objektivy, aby z toho ve výsledku vznikl základní objektiv. Kvůli tomu taky nelze použít už objektivy, které spousta fotografů již má na klasické fotoaparáty a tedy jsou nuceni kupovat nové, místo výměny "pouhého" těla za digitální full frame.
Vaší "výhody" prodlužovacího faktoru můžete dosáhnout lehce i na full framu, pouhým ořezem fotky, což v podstatě menší senzor vůči full framu je. Chápu, že to chcete mít už při focení v hledáčku, ale toho se dá docílit chytrým firmwarem, který udělá výřez rovnou na display.
Myslím si tedy, že žádné výhody menšího senzoru nejsou, kromě ceny.

Odpovědět na příspěvek

RE: full frame

Autor: Krbec Muž

Založeno: 30.11.2004, 16:16

Ale nedostanou delsi sklo. Dostanou jen vyrez z kinofilmoveho policka.
Zdravim
Pavel Krbec

Odpovědět na příspěvek

Světelnost

Autor: Honza S Muž

Založeno: 19.12.2007, 11:00
Odpovědí: 6

Dobrý den. Změní se nějak světelnost objektivu určeného pro kinofilm při použití na DSLR s malým senzorem? Vycházím z předpokladu využití menšího světelného úhlu dopadajícího na menší senzor než na jaký je objektiv konstruovaný.

Odpovědět na příspěvek

RE: Světelnost

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 19.12.2007, 11:12

O svetelnost se bat nemusite. Orezem ztratite pouze pozorovaci uhel. Na jeden konkretni bod vsak dopadne stale stejne mnozstvi svetla, takze svetelnost objektivu zustava.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Světelnost

Autor: Honza S Muž

Založeno: 19.12.2007, 22:30

Spíš jsem to myslel obráceně. Jestli se při použití objektivu pro kinofilm nebo fullframe na DSLR s menším čipem světelnost objektivu nezvyšuje? Na tuto myšlenku mne přivedla světelnost u ultrazoomu. Ve srovnání s DSLR malý objektiv a vysoká světelnost.
Honza S.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Světelnost

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 20.12.2007, 00:04

Ani toto neplati. Z hlediska svetelnosti se mensim snimacem nic nemeni. Je to jako byste kraje okna necim zakryl. V nezakryte casti bude stale stejny obraz se stejnou intenzitou.

Lepsi svetelnost u kompaktu je hlavne diky konstrukcnimu reseni. U DSLR muzete koupit objektiv s lepsi svetelnosti, ale u kompaktu je objektiv jeden, proto jej vyrobci delaji svetelnejsi. Diky malemu snimaci u kompaktu muze byt i mensi objektiv, takze nasledne zvetseni objektivu zlepsi svetelnost. Pokud by tedy nebyly tak svetelne, mohly by byt objektivy u kompaktu i o neco mensi.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Světelnost

Autor: Honza S Muž

Založeno: 28.12.2007, 09:46

Přesně takhle jsem to myslel. Tohle jste napsal Vy:
Diky malemu snimaci u kompaktu muze byt i mensi objektiv, takze nasledne zvetseni objektivu zlepsi svetelnost. Pokud by tedy nebyly tak svetelne, mohly by byt objektivy u kompaktu i o neco mensi.

Moje idea vychází ze stejného předpokladu, ale obráceně. Objektiv na velký čip použiji na čip malý a dostanu to co jste psal Vy - zvětšením objektivu na kompaktu se mi zlepší světelnos => zmenšením čipu se mi relativně zvětší objektiv.
Znovu opakuji, že přesně neznám optickou konstrukci objektivu, ale tato analogie se opakuje i v jiných technických směrech, takže bych předpokládal, že i v optice.
Díky za odpověď.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Světelnost

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 28.12.2007, 13:24

Bez uprav optiky objektivu ziskate na mensim snimaci opravdu pouze oriznuty uhel zaberu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Světelnost

Autor: Honza S Muž

Založeno: 28.12.2007, 15:43

Děkuji za odpověď.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: