Proč bojovat za otevřený RAW formát? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Vybíráme

Proč bojovat za otevřený RAW formát?

OpenRAW

1. června 2005, 00.00 | Na internetu se objevila zajímavá iniciativa volající po otevřeném či dokonce lépe standardizovaném RAW formátu. Kdo za ní stojí a co by takové řešení přineslo běžnému uživateli? Jde o zbytečný humbuk nebo záchranu před zlovůlí výrobců?

Vztah mezi výrobci a uživateli digitálních fotoaparátů je nikdy nekončícím bojem s velmi křehkou rovnováhou. Zákazník chce koupit co nejlepší techniku za co nejnižší cenu. Výrobce se pochopitelně snaží naopak při co nejnižších nákladech utržit co nejvíce peněz. Oba pohledy jsou zcela legitimní a spolu s konkurenčním bojem a otevřenou soutěží posunuje technický vývoj a chrání uživatele. To však přestane platit v okamžiku, kdy se zákazník - uživatel stane technologickým rukojmím výrobce!

V čem je RAW formát tak specifický?
Zatímco ostatní běžně používané formáty fotografií (JPEG, TIFF) jsou podrobně popsány a do jisté míry standardizovány, RAW je zcela odlišný. Fotografie v RAWu je jakýmsi digitálním negativem, který je maximálně uzpůsoben konstrukci daného fotoaparátu tak, aby umožnil zaznamenat maximum obrazové informace s minimem úprav a nároků na výpočetní výkon fotoaparátu. To způsobuje skutečnost, že na světě dnes existuje přes 100 (!) různých odlišných variací RAW formátu a každý výrobce samostatně pracuje na vývoji své varianty či dokonce několika variant RAWů.
Fotografii uloženou v RAW formátu nemůžeme pochopitelně běžně používat jako JPEG (prezentovat, upravovat, tisknout) dokud není zpracována do výsledné podoby v programu umožňujícím práci s tou verzí RAWu, do které jsme snímek uložili. Použít můžeme buď software dodávaný výrobcem či některý z alternativních programů třetích výrobců, pokud však daný program podporuje právě náš RAW.

Jaký je problém s RAWem?
Dá se říct, že v tomto okamžiku zásadní problém ještě nenastal, ale objevily se náznaky nekalého jednání výrobců, před kterými varuje iniciativa OpenRAW. Dosavadní praxe byla taková, že každý výrobce si sice dělal svůj vlastní RAW formát, ale na vyžádání poskytoval výrobcům programů alespoň základní informace o jeho struktuře. To umožňovalo vývojářům zapracovávat do svých existujících produktů podporu různých variací RAWů od různých výrobců. Bohužel v poslední době ochota výrobců poskytovat informace o struktuře nových verzí RAWů klesá a objevil se již i první pokus o šifrování části RAW formátu.
Pokud by výrobci opravdu zcela vážně bránili ostatním vývojářům v práci s jejich RAW fotografiemi, mohlo by to vážně ohrozit uživatele. V první řadě by to vedlo k omezení konkurenčního boje, protože by z trhu zmizely RAW konvertory alternativních vývojových týmů a uživatelé by byli odkázáni pouze na software výrobce fotoaparátů. To by v druhém sledu zpomalilo technologický vývoj a omezilo uživatele v komfortu, protože absence konkurence znamená vždy omezení tempa vývoje. A v neposlední řadě by se uživatelé mohli dostat do obtíží v okamžiku, kdy by výrobce fotoaparátů ukončil vývoj softwaru pro určité starší typy fotoaparátů a přišla by například nová verze operačního systému. Co pak?

Proč není snadné přijmou universální RAW?
Pokud pomineme obchodní zájmy výrobců, které jsou zřejmé, existují i objektivní technické důvody, proč existují různé varianty RAWů. Tím hlavním je to, že rozdíly v konstrukci a fungování různých digitálních fotoaparátů jsou poměrně velké a jeden standardizovaný RAW by omezoval výrobce v možnosti plně využít specifik jeho modelu. Navíc aby se zachovala bezztrátová povaha RAWu, musel by se RAW navrhovat podle nejvýkonnějších fotoaparátů na trhu a pro nižší modely by se stal výrazně neefektivnějším. A nesmíme zapomenout také na to, že se pohybujeme na volném globálním trhu a v podstatě zde chybí nezávislá autorita, která by měla RAW definovat a spravovat. Například Adobe nedávno přišlo s vlastním návrhem standardizovaného RAW formátu (DNG), ale ten ani neřeší všechna specifika RAWu a ani nevypadá, že by byl nějak nadšeně přijímán výrobci, právě proto, že jej navrhuje jeden konkrétní komerční subjekt.

Kudy tedy vede cesta?
Technicky bezesporu realizovatelným a za dané situace nejrozumnějším řešením jak pro výrobce fotoaparátů, tak pro vývojáře a uživatele tedy není sjednocení RAWu, ale jejich plné otevření. To by znamenalo, že by výrobci fotoaparátů plně zveřejňovali strukturu všech svých RAW formátů (minulých i přítomných verzí), nedělali žádné obstrukce při získávání a užití těchto informací a při vývoji budoucích verzí se chovali šetrně k uživateli. Tím by se zajistilo, že každý, kdo umí a chce vyvíjet aplikace umožňující práci s RAW fotografiemi, bude mít tu příležitost a nezmizí konkurence a možnost volby pro uživatele.

Co je OpenRAW.org?
Aby bylo dosaženo rozumného řešení, vznikl projekt podporující tuto snahu. Protož jediným účinným nástrojem jak působit na výrobce fotoaparátů je veřejné mínění a požadavky jejich zákazníků, OpenRAW si klade za cíl informovat a podporovat tlak uživatelů na výrobce. Na webu projektu najdete podrobný popis stávající situace, možných řešení a různá řešení jak vytvářet tlak na výrobce. Postupně se k projektu přidávají jednotlivci, společnosti, média atd. Naše redakce se také rozhodla celou aktivitu podpořit, protože považujeme otevřené konkurenční prostředí za jediné dlouhodobě prospěšné pro všechny strany. Uzavření RAW formátu by výrazně zkomplikovalo situaci uživatelům a mohlo by znamenat i nebezpečný precedent pro další vývojové směry. Proto se jednoznačně stavíme za požadavek otevření všech specifikací RAW formátů pro všechny vývojáře a uživatele.

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Vybíráme  » Technologie  

 » Novinky  

 » Novinky  » Trendy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

raw

Autor: michal Muž

Založeno: 18.06.2005, 21:27
Odpovědí: 0

existuje nejake srovnani techto formatu, pripadne popis toho, ktery fotoeditacni program podporuje ten ktery format?
Michal

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: