Obrazové problémy digitální fotografie III.- Šum - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Technologie

Obrazové problémy digitální fotografie III.- Šum

30. března 2009, 00.00 | I přes neustálé zlepšování kvality senzorů se digitální fotografie stále potýká se šumem, který je nepřímo úměrný aktivní ploše buňky. Šum jednak limituje fotografování ve slabém světle ale také snižuje dynamický rozsah.

Důležité upozornění!
Tento článek bude plný problémů a potíží včetně řady konkrétních ukázek. Snadno tak lze podlehnout dojmu, že digitální fotografie je prakticky nepoužitelná. Opak je ale pravdou! Řada zde diskutovaných problémů se projeví jen při velkém zvětšení snímku, při vysokém ISO, při silné pod či přeexpozici či při silné a/nebo necitlivé editaci. Vyvarujete-li se těchto situací, tak nemáte prakticky šanci se s uvedenými problémy významně setkat.

Šum
Jako každé reálné zařízení se i senzory digitálních fotoaparátů potýkají s šumem. Šumů je více druhů podle mechanismu, kterým šum v senzoru vzniká, přičemž v různých hraničních situacích hrají prim různé druhy šumu. V reálném snímku se potom všechny typy šumů přirozeně sečtou.


Vlevo předloha a současně ideální výsledek fotografie ze senzoru, vpravo realita. Rozdíl mezi těmito obrázky je šum.

Následující odstavce jsou poněkud technické a pro vlastní fotografii jejich případná neznalost nehraje velkou roli. Pomohou však pochopit co se v senzoru děje a případně senzoru pomoci v těžkých situacích šum minimalizovat a následně jej správně v PC redukovat. Současně je použita jistá dávka zjednodušení, která nemění nic na principu ale umožní problém srozumitelně vysvětlit.

Co je to šum
Kdybychom vyfotografovali rovnoměrně nasvícenou šedou tabulku v ideálním světě, tak by všechny buňky senzoru předaly stejné napětí a po A/D převodu i stejné číslo. A kdybychom snímek vícekrát opakovali, tak by buňky pokaždé předali stále stejný výsledek - stejné napětí a tedy i stejné číslo.


Tento snímek byl pořízen ve spoře osvětlené jeskyni při ISO 1600. Internetové rozlišení 450x675 pixelů neodhalí žádný problém, při větším zvětšení (viz 100% výřez) je ale šum již patrný. Výřez je pro lepší názornost o 30% zesvětlen.

V reálném světě však buňky nejsou zcela stejné a navíc výsledné číslo podléhá řadě různých fluktuací, nepřesností, náhodných poruch. Proto i když jsou všechny buňky senzoru exponovány zcela stejně, nepředají stejný výsledek, ale každá z nich výsledek mírně jiný a odlišný od správné hodnoty. A zcela analogicky při opakování stejného snímku se stejnou předlohou nepředá stejná buňka stejný výsledek, ale také pokaždé mírně jiný. Všem těmto poruchám se dohromady říká šum.


Šum jsou náhodné fluktuace v buňce snímek od snímku. Ze stejného důvodu to vede i k fluktuacím výsledku v sousedních buňkách v jednom snímku.

Schéma jedné buňky CMOS senzoru
Schematické znázornění práce jedné buňky CMOS senzoru (senzor s aktivní buňkou, APS) lze po silném zjednodušení popsat takto: Resetovací spínač (tranzistor) je zodpovědný za počáteční plné nabití kondenzátoru, který následně fotodioda světlem vybíjí - měří se tedy světlo dopadající na buňku. Výsledný náboj úměrný expozici buňky po ukončení expozice zesilovač zesílí a připojovací tranzistor jej na pokyn řídících obvodů připojí na čtecí sběrnici. Kondenzátor není v reálném senzoru samostatný prvek, ale je tvořen kapacitou vlastní fotodiody.


Schematické znázornění jedné buňky CMOS senzoru. Jedna buňka senzoru je naznačena žlutě, další buňka stejného sloupce je naznačena pod ní.

Šum nulování (Reset Noise)
Nulovací šum je způsobem skutečností, že nulovací tranzistory v buňkách APS senzoru nedokáží nabít své kondenzátory na zcela přesně stejné hodnoty. Buňky senzoru tak začínají měřit světlo z nestejné výchozí hodnoty, čímž produkují šum.

Šum buňky (Shot Noise)
Šum buňky je typický "elektrický šum" a představuje náhodné fluktuace (poruchy) v systémech, které pracují s malým množstvím částic, malým nábojem, malou energií atd. Je třeba si uvědomit, že vzhledem k malé ploše aktivní části buňky senzoru počítá fotodioda skutečně každý foton (reálně v řádech tisíc až desítek tisíc fotonů). Část šumu buňky je způsobena nedokonalostí lidské technologie, velká část šumu je však fundamentálním projevem přírody a procesů mikrosvěta - například tepelný šum či šum způsobený kvantovými jevy.

V reálném lidském světě tento šum běžně nepozorujeme, protože běžné předměty jsou velké a malé fluktuace způsobené molekulárními pohyby, teplem, kvantovými jevy atd. jsou v porovnání s rozměrem předmětů zcela zanedbatelné. V mikroelektronice pracující s malými rozměry se ale fluktuace již projevují a se zmenšováním obvodů o to více. Proto je pro kvalitní obraz tak důležitý rozměr aktivní části buňky diskutovaný v minulém díle.

Šum čtení (Read Noise)
Šum čtení vzniká v zesilovači buňky případně v obvodech zajišťujících připojení buňky na čtecí sběrnici. Je třeba si uvědomit, že celý proces čtení až k A/D převodníku je analogový proces a tak je zatížen šumem stejně jako klasická gramofonová deska a zesilovač. Teprve za A/D převodníkem se pracuje s čísly, kde šum podobně jako na CD již nemá místo.

Šum kvantizace (Quantization Error, Quantization Noise)
CCD i CMOS senzor je analogový a výstupem každé buňky je analogové napětí úměrné změřenému světlu. Převést signál na čísla je úkolem A/D převodníku, který různým hladinám napětí přiřadí čísla podobně jako stupnice teploměru, kde vlastní stupnice rtuti je také analogová, ale kde teplota je vyjádřena nejbližším celým číslem obvykle ve stupních Celsia.

Logicky tím ale dojde k zaokrouhlení hodnoty napětí z buňky na nejbližší číslo na stupnici A/D převodníku. Buňky s podobným napětím tak mohou padnout zrovna na rozhraní A/D převodníku a ve výsledku vygenerovat jiná čísla - neboli kvantizační šum. Kvantizační šum je tím menší, čím jemnější dělení má A/D převodník, neboli čím více je bitový. Dnešní kvalitní fotoaparáty mají 14bitové A/D převodníky, které jsou schopné poskytnout 16384 úrovní signálu, takže kvantizační šum nebývá velkým problémem. Při práci do formátu JPEG, který poskytuje jen 256 úrovní signálu, může ale kvantizační šum být patrný.


Kvantizační šum je důsledek nespojitých (diskrétních) hodnot A/D převodníku. Dvě sousední buňky, které původně generovaly velmi podobný signál, mohou díky nešťastnému padnutí kolem rozhodovací úrovně A/D převodníku generovat na výstupu rozdílná čísla - neboli se v obraze objeví šum.

Šum s pevným vzorkem (Fixed Pattern Noise)
I přes veškerou snahu výrobců nejsou všechny buňky senzoru zcela stejné a tak reagují na světlo mírně rozdílně, typické rozdíly jsou kolem 1-2 %. Díky tomu se může v obraze objevit šum, který ale má stále stejný pevný vzorek. Není tedy v principu problém provést kalibrační snímek, šum s pevným vzorkem najít a v dalších snímcích jej stabilně eliminovat.

Šum dlouhé expozice (Dark Current Noise, Hot pixels)
Jak již název napovídá, tak senzory při delších expozicích řádově 4 vteřiny a déle trpí tzv. šumem dlouhé expozice. Tento šum je způsoben teplotně generovanými elektrony, které v buňce vyprodukují silný falešný signál i když na buňku nedopadne žádné světlo (je ve tmě). Tento šum se dá snadno vytestovat dlouhou expozicí při zakrytém objektivu krytkou, kde se na výsledném snímku poruchové pixely snadno objeví.


Tento snímek byl pořízen dlouhou expozicí 30 vteřin při ISO 200 v noci jen při svitu Měsíce. Na první pohled je tam vidět řada Hot pixels - poruchových pixelů, které mají vysoký jas a náhodnou barvu. Ty jsou produktem šumu dlouhé expozice, dají se ale naštěstí snadno retušovat.

Poměr signál/šum (Signal-to-noise Ratio, SNR)
Šum je tím menší, čím je užitečný signál relativně k šumovému pozadí silnější. Hovoříme potom o tzv. odstupu signálu od šumu či poměru signál/šum (Signal-to-noise Ratio, SNR). Větší plocha každého pixelu reálného senzoru nachytá více světla a proto šum klesá se stoupající plochou (velikostí) senzoru. To je mj. důvodem dramaticky nižší úrovně šumu DSLR ve srovnání s kompaktními fotoaparáty.

Zcela zakrytý senzor nevyprodukuje nulový (černý) signál, ale náhodné barvy různých pixelů - šum. Pokud je užitečný signál v poměru k šumu slabý (hovoříme o malém odstupu signálu od šumu, Signal-to-noise Ratio, SNR), bude šum hrát v obraze významnou složku.
   
Je-li odstup signálu od šumu velký, šum se logicky projeví v obraze méně. Pokud slabý signál z ukázky výše zesílíte, bude se zesilovat šum i signál vždy společně. Šum totiž není možné od signálu oddělit. Přesně toto se provádí při zvyšování ISO citlivosti.

Šum prakticky
V praxi samozřejmě nemá žádný význam oddělovat jednotlivé šumy od sebe, v obraze se stejně projeví všechny dohromady. Navíc všechny fotoaparáty bez ohledu na značku a cenu trpí všemi druhy šumu, otázkou je jen jejich hladina. Čím je fotoaparát lepší a čím má větší senzor, tím má obvykle i nižší šum.

Je-li signál poskytovaný senzorem slabý a jeho plné velikosti se dosahuje zesílením, tak se logicky všechny šumy velmi zdůrazňují. Nastavení ISO není nic jiného než míra zesílení signálu ze senzoru a proto vyšší ISO hodnoty produkují i více šumu. Logicky tedy platí, že v obraze bude tím méně šumu, čím bude ISO nižší. A obráceně - fotoaparáty s malým šumem senzoru mohou nabídnout vysoké hodnoty ISO a přitom stále přijatelnou kvalitu obrazu - nejlepší dnešní DSLR nabízejí maximální ISO až kolem hodnoty 25600!


Reálná ukázka šumu na 100% výřezu ze snímku pořízeném při vyšším ISO. Šum je patrný zejména v tmavých místech (viz nahoře), kde je i vidět jeho náhodná barevnost.


Přímo tragicky je potom šum vidět v modrém (Blue) kanálu. Proč tomu tak je vysvětlíme později.

Redukce šumu
Vysoká úroveň šumu na snímku může silně omezit rozlišení detailů, snížit ostrost hran, snížit celkový kontrast obrázku (tmavé plochy se díky šumu zesvětlí a světlé se ztmaví) i poškodit vnímání ploch a přechodů. Redukce šumu (Noise Reduction, NR), ať již provedená ve fotoaparátu nebo v PC, může proto výrazně zlepšit celkový vzhled zašuměných snímků.

Většina programů na redukci šumu pracuje na principu více či méně sofistikovaného průměrování a proto se potýkají se změkčením obrazu. To může být akceptovatelné například na obloze či pleti, ale nikoliv například v krajině či v detailech makrofotografie. Doostření snímku ale šum naopak zvyšuje, protože barvou či jasem odlišný šumový pixel je vyhodnocen jako hrana a ta je z principu doostření zdůrazněna. Proto má většina doostřovacích filtrů parametr Práh (Threshold), který zařídí, že si doostřovací algoritmus málo odlišných šumových pixelů nevšímá.

 
Na obrázku je vidět, jak zelený šumový pixel vybočuje z barvy pixelů svého okolí. Pokud se barva každého pixelu nahradí váženým průměrem jeho barvy a barvy všech jeho sousedů, podobné odchylné pixely zmizí. Snímek ale bude mírně rozostřen, protože stejný proces zasáhne i žádoucí hrany na snímku.

Nejlepší programy na redukci šumu provedou analýzu obrazu v hodně zašuměné části a z té si zjistí charakter a rozložení šumu. Tento pro ně již známý šum potom z celého obrazu odečtou s ohledem na obsah obrazu (v plochách se šum redukuje jinak než na hranách). Celý proces se dá ještě zpřesnit zadáním fotoaparátu, který snímek pořídil (jeho šumového profilu). To poskytne programu další informace o charakteru šumu a jeho typických vlastnostech. Takto pracuje například vynikající program NeatImage, který je pro nekomerční použití zdarma.

Většina fotoaparátů nabízí možnost zapnout v menu redukci šumu přímo při výpočtu obrazu obrazovým procesorem. Tuto metodu lze doporučit, protože výrobce dobře "zná" svůj šum a proto i tato metoda poskytuje velmi dobré výsledky. Je to však další zátěž pro obrazový procesor a obvykle se tím výrazně zpomalí sekvenční fotografování.


Ukázka možností v menu DSLR Nikon, kde je možné zapnout jak redukci ISO šumu, tak šumu dlouhé expozice a to někdy i ve více stupních.

Šum a filmové zrno
Každý fotograf se již přesvědčil, že digitální šum typický pro digitální fotografie není totéž jako klasické filmové zrno. Filmové zrno bylo charakterizováno svojí granularitou - nepravidelnými a náhodnými hrudkami různé velikosti, kdežto digitální šum má sice také náhodné rozložení, ale příliš jemnou a nepěkně "pixelovou" strukturu. Cesta k simulaci filmového zrna proto nevede přes šum v obraze, ale přes čistý snímek a napodobení efektu zrna v editoru. Jeden z možných postupů na vytvoření realistického filmového zrna uvádíme:

  1. Je třeba vytvořit samostatnou prázdnou vrstvu nad černobílým obrázkem a vyplnit ji 50 % šedou.
     
  2. Do této šedé vrstvy je třeba přidat černobílý šum (Filtr/Přidat šum) s parametry dle obrázku:

     
  3. Šum přidaný do šedé vrstvy je nutné gaussovsky rozostřit, přičemž parametr rozostření je kritický pro vytvoření správně velkých zrn - hrudek. Začněte na hodnotě kolem 1 pixelu. Výhodou je vytvořit ve Photoshopu tzv. Smart Filter, který je možné opakovaně editovat.

     
  4. Takto připravenou šedou vrstvu s rozostřeným šumem je třeba prolnout s reálným obrázkem pod ní metodou Překrýt nebo Měkké světlo a nastavit krytí kolem 40-50 %:

     
  5. Správné nastavení parametrů je závislé na velikosti fotografie a na dpi, s kterým je tištěna či pozorována.

Originální černobílá digitální fotografie bez šumu i zrna.


Výsledek se simulovaným filmovým zrnem podle metody výše. Nastavením parametrů poloměru rozostření šumu a krytí vrstvy se zrnem je možné ovládat efekt v širokém rozsahu.

Závěr
Digitální šum je nežádoucí prvek nesrovnatelný s filmovým zrnem. Je možné se mu prakticky bránit nízkým ISO, dobrou expozicí (nikoliv podexpozicí) a rozumnými hodnotami expozičního času do cca 1 vteřiny. Pokud toto není možné, šum je možné počítačově eliminovat buď ve fotoaparátu nebo v PC. 100% jej ale odstranit nikdy nelze. Model od modelu a rok od roku je však šum senzorů nižší a proto fotoaparáty nabízejí i možnost vyššího a vyššího ISO.

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Vybíráme  » Technologie  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Hezký článek

Autor: mk Muž

Založeno: 30.03.2009, 08:49
Odpovědí: 6

Ještě by šlo zmínit, proč je šum barevný, a že čím monochromatičtější šum, tím méně rušivý.
A taky jsem nenašel to vysvětlení, proč je šum nejvíce vidět v blue kanálu.

Odpovědět na příspěvek

RE: Hezký článek

Autor: Pavel Černík Muž

Založeno: 30.03.2009, 15:32

proč je šum barevný?
Protože snímač je také barevný. V podstatě jde o to že intenzita šumu je zcela náhodná, a proto se neshoduje SNR (odstup šumu a signálu) na jednotlivých sub-pixelech pod bayerovou maskou ze kterých je výsledný pixel vypočítán. Proto má každý barevný kanál vlastní monochromatický šum který není na ostatních kanálech závislý a dohromady tyto 3 kanály šumu dají výsledný barevný šum.

monochromatický šum je méně rušivý...
to je dáno vlastností lidského oka které vnímá změnu barvy více než změnu světelnosti/intenzity.

Šum je nejvíce vidět v blue kanálu?
Tentokrát si nejsem jistý, ale moje testy ukazují že to není zcela pravda. Proto při konstantní absolutní intenzitě šumu a při snižující se intenzitě užitečného signálu (tzn při tmavším obrázku), se zmenšuje SNR a v extrému může nakonec šum mít větší vliv na výsledný obrázek než původní signál/obraz. Lidské oko samozřejmě nevnímá absolutní hodnotu šumu, ale právě odstup/poměr mezi signálem a šumem.
Protože je většina osvětlení laděna spíše do teplých tónů (červená až žlutá), tak bude logicky obraz v červeném a zeleném kanálu silnější než v modrém kanálu. S tím pak bude souviset i odlyšný SNR v modrém kanálu který se projeví silněji než v červeném a zeleném.

(shodou okolností jsem na tohle téma vypracoval semestrálku, tak doufám že mi to někdo z odborníků potvrdí.. aspoň budu vědět kolik chyb jsem tam udělal)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Hezký článek

Autor: mk Muž

Založeno: 30.03.2009, 15:57

Mně to nevysvětlujte, ale autor to mohl napsat do článku.

Jinak tam vidím šest chybějících a jednu přebývající čárku mezi větami, odlišný se píše s měkkým i, pak nějaká malá písmena na začátcích vět a chybějící tečka na konci... takže celkem jste tam udělal chyb až až :)

A teď vážně. S první částí souhlasím, to s modrým kanálem si netroufám hodnotit. Zkoušel jsem teď na testovacích vzorcích šumu (na šedé tabulce, review Canonu 50D, str. 17) z dpreview prohlížet kanály a nejméně šumí zelený, červený a modrý pak zhruba stejně.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Hezký článek

Autor: Pavel Černík Muž

Založeno: 30.03.2009, 16:16

Ad čeština: Omlouvám se. Bohužel jsem to neuhlídal a ani částečná dislexie není omluva. Bohužel to lepší nebude... (ale toho odlYšný jsem si po odeslání všiml :-) )

Ad šum v kanálech:
to s šedou tabulkou je samozřejmé - vždyť zelený kanál má dvojnásobek bodů (tzn ty dva body se jakoby zprůměrují a tím se i sníží šum v zeleném kanálu. Podle mě to tedy není nic nečekaného.

Odpovědět na příspěvek

sum v modrom kanali

Autor: Ganec Muž

Založeno: 31.03.2009, 11:20

Tak tak .. bayerova maska sa sklada z 2 zelenych, jedneho cerveneho a jedneho modreho senzoru (teda senzoru s filtrom).
Je to preto lebo ludske oko je najcitlivejsie na zelenu.

Je teda logicke ze zeleneho je najmenej .. no len za beznho osvetlenia!
Kedze vacsina zaberov kde sa pouziva vyssie ISO je pri ziarovkovom osvetleni, teda za podmienok kde prevlada cervena, tak \\\"white ballance\\\" musi o to viac zosilnit zelenu a modru.
Kede zelenych senzorov je 2x viac, intenzita cervenej zase najvyssia, najvyssi sum je v modrom kanali.

Odpovědět na příspěvek

RE: sum v modrom kanali

Autor: Radek Muž

Založeno: 22.06.2011, 16:36

pak taky nikdo nezmínil, spektrální charakteristiky jednotlivých filtrů bayerovy masky ... http://www.dxomark.com/in
dex.php/Our-publications/
DxOMark-Insights/Canon-50
0D-T1i-vs.-Nikon-D5000/Co
lor-blindness-sensor-qual
ity
jinak já články od pana Pihana chválím a vždy se něco dozvím, proto je taky čtu

Odpovědět na příspěvek

Šum v modrém kanálu

Autor: M.Šera Muž

Založeno: 31.03.2009, 12:27

Když se posuzuje šum v modrém kanálu, je nezbytné vzít v úvahu, zda fotka byla snímána při denním nebo umělém (žárovkovém) osvětlení. Jednotlivé kanály jsou totiž vyváženy na stejnou intenzitu přibližně pro barevnou teplotu 5500K a tudíž když algoritmy fotoaparátu (nebo RAW editoru) vyvažují bílou u fotek za umělého osvětlení, zesilují modrý a zeslabují červený kanál, tudíž je logicky šum v modrém kanálu větší, protože tento kanál je nejvíce zesílen. Při použití modrého konverzního filtru za umělého osvětlení by byl šum ve všech kanálech stejný.

Odpovědět na příspěvek

Namet na clanek

Autor: Radim Muž

Založeno: 30.03.2009, 13:39
Odpovědí: 2

Dobry den,
clanek je jako obvykle zajimavy.
Nemohl byste napsat clanek na tema rozliseni snimace vs. optika? Jedna se o to, ze inovacni cyklus (nebavim se radeji o kompaktech...) DSLR prinasi rok od roku vyssi rozliseni. Pokud se ale podivame na objektivy, tak (jak je urcovano trhem) nejvice novych typu je na low-end hranici a jeste jsou to vesmes casto ultrazoomy. Dokazi levne objektivy vubec drzet krok s levnymi DSLR, jejichz snimace jsou na urovni profi tridy pred par lety? A co profi trida objektivu, jak se vyporadala s narustem rozliseni na 24MPx? Ma smysl jit po vyssim rozliseni, a kdyz ano, jak dlouho bude i tato draha optika stacit?

S pozdravem R. Sveka

Odpovědět na příspěvek

RE: Namet na clanek

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 30.03.2009, 14:28

Dobrý nápad, zvážíme. Děkujeme!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Namet na clanek

Autor: Radim Muž

Založeno: 30.03.2009, 17:55

Diky, budu se tesit.
Jinak me dost desi, kdyz vidim, jak lide v obchode porovnavaji specialne kompakty jen podle MPx a ciselne velikosti zoomu. Posledne jsem se zdesil fotek z rodinne oslavy (fotil jeden pribuzny), kde bylo stezi poznat, kdo je kdo a vsichni meli kolem sebe nadhernou duhu...
Nechapou, ze se taham s takovym kramem, co ma navic jen 12MPx (D700), kdyz i ten jejich kompaktik v kapse ma vic.

Odpovědět na příspěvek

100% odstranění šumu

Autor: Pavel Černík Muž

Založeno: 30.03.2009, 15:53
Odpovědí: 9

Dobrý den,
Jak už jsem psal v předchozím příspěvku, trošku jsem se zajímal o tohle téma, takže s odstraněním šumu to vidím trošku jinak. Většina výrobců se nám snaží vecpat více či méně efektivní algoritmy na potlačení šumu, což je samozřejmě vždy spojeno s degradací užitečného signálu.(poškozením obrazové informace)
Přesto je tu jeden algoritmus, který není příliš rozšířen a je velmi efektivní:
jde o median či průměr z bodů s totožnými souřadnicemi na více snímcích. Nelze jej samozřejmě použít kdykoliv ale pouze v případě že scéna je zcela nehybná (architektura atd). V tu chvíli je to ale opravdu algoritmus který umožňuje přinejmenším 95-ti procentní potlačení šumu bez jakékoliv ztráty či degradace obrazové informace.
Dobře se to dá použít i bez stativu díky novým fotoaparátům které umožnují rychlé sériové snímání (nejlépe je to vidět u kompaktů casio) případně díky následné aplikaci automatického zarovnání fotografií.
Takto jsem schopný i s poměrně amatérským šumícím fotoaparátem dosáhnout u nočních fotek velmi nízkého šumu, téměř na úrovni kvalitní zrcadlovky. (dynamický rozsah a kresba však samozřejmě stále zaostává)

Odpovědět na příspěvek

RE: 100% odstranění šumu

Autor: mk Muž

Založeno: 30.03.2009, 16:00

Tohle uměl už stařičký Olympus C740 UZ. Při delších expozicích hned po exponování sejmul ještě jednu fotku při zavřené závěrce a odečetl od první. Takže není třeba rychlé sériové snímání, stačí nasadit krytku a exponovat tmu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 100% odstranění šumu

Autor: Dušan Muž

Založeno: 30.03.2009, 16:33

To je ale úplně jiný algoritmus, který odstraní jistý typ šumu, který se projeví jen při delších expozicích a na senzoru se příliš nemění, jen pomalu a dle teploty. To, co popisuje Pavel Černík, je skutečně novinka, odstraní to i náhodný šum tak, že složí víc fotek, tj. žádné odčítání senzoru se zavřenou závěrkou.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: 100% odstranění šumu

Autor: mk Muž

Založeno: 30.03.2009, 17:42

Fajn. Zmátlo mě toto: \"...dosáhnout u nočních fotek velmi nízkého šumu\"
Proto jsem myslel, že je řeč o stejné věci.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: 100% odstranění šumu

Autor: Honas Muž

Založeno: 30.03.2009, 17:56

Zdravím všechny,
dobrý návod na účinnou metodu eliminace šumu je například zde:
http://www.fotografovan
i.cz/art/fo_upravy/SUPERr
ozliseni-Photoshop-tutori
al.html

Z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že to funguje.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: 100% odstranění šumu

Autor: pepe Muž

Založeno: 31.03.2009, 15:13

Ha, strejda Všeználek se sekl. Jako u předchozího článku :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: 100% odstranění šumu

Autor: Ganec Muž

Založeno: 31.03.2009, 10:59

Nie je to zalozene na tom, ze sa spravi niekolko kratsich zaberov namiesto jedneho dlhsieho?
(a nie niekolko "plnohodnotnych" zaberov ktore sa spriemeruju)

No mozno Casio pouziva iny princip ako Sony v HX1...

Preco by mal zostavat aj dynamicky rozsah?
Ved ak cely princip je zalozeny na viacerych zaberoch, jeden z nich moze byt kratsi ako ostatne a tym zaisti vyssi dynamicky rozsah v svetlejsich miestach .. co je u nocnych zaberoch caste, ze napisy su prepalene...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 100% odstranění šumu

Autor: Pavel Černík Muž

Založeno: 31.03.2009, 11:20

není. jedná se o plnohodnotné sériové snímání (například já to nejčastěji využívám ve formě 10-ti RAWů)
jaký princip používá sony HX1 nevím :-(
a ohledně dynamického rozsahu - aby došlo k potlačení šumu, je třeba aby všechny průměrované fotky měly stejnou expozici.
Pokud bych chtěl zvýšit DR, musel bych tuto průměrovanou sérii vyfotit několikrát s rozdílnou expozicí. Následně po vytvoření jednotlivých průměrovaných fotek by se to hodilo do nějakého dalšího softu a provedlo se složení (a zvýšení DR)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: 100% odstranění šumu

Autor: Ganec Muž

Založeno: 31.03.2009, 16:15

Sony to robi tak, ze spravi 6 zaberov (aj v priebehu zlomku sekundy).
Z nich extrahuje pohybujuci sa objekt (z jednej z nich) a z ostatnych zlozi pozadie.
(http://www.dpreview.co
m/news/0903/09030307sonyd
schx1.asp)

Asi naozaj to robi len zo zaberov s rovnakou expoziciou .. no podla mna sa tym mierne zvysi aj DR...

No ked to robi, tak by kludne mohlo spravit par z tych zaberov s kratsou expoziciou a tym odstrania prepaly. Ako to robi Ricoh CX1:
http://www.dpreview
.com/reviews/specs/Ricoh/
ricoh_cx1.asp

Odpovědět na příspěvek

RE: 100% odstranění šumu

Autor: Alien_MasterMynd Muž

Založeno: 25.06.2009, 09:49

Teda panove, nejdrive si neco prectete o tematu a neplette si pojmy s dojmy :-) Metoda prumerovani snimku se pouziva desitky let, v astrofotografii je to nezbytnost a nepouziva se jen median, ale i jine sofistikovanejsi algoritmy. Neodstrani se 100% sumu, ale zvyseni SNR je umerne druhe odmocnine z poctu snimku. Hlavne je dulezite u dlouhych udelat kalibraci, tj. odecist bias frame (snimek s "nulovou" expozicni dobou), pak dark frame a pripadne aplikovat flat field pro korekci vinetace opticke soustavy. Pak je mozne snimky zregistrovat ("sesadit na sebe") a provest slozeni (aplikaci prislusneho algoritmu, nemusi to byt jen ekvivalent prumerovani, nekdy se i snimky scitaji apod.).

Odpovědět na příspěvek

Fotka jeskyně

Autor: Dušan Muž

Založeno: 30.03.2009, 16:14
Odpovědí: 0

Byla vypnutá softwarová redukce šumu u fotky jeskyně? Mám u ní dojem, že v daném výřezu ani moc šumu není, a že to tam zničil spíš algoritmus na redukci šumu, který občas zmasakruje i kresbu, která u některých povrchů (kameny, beton) může vypadat jako šum. Taková typická 'olejomalba' bývá projevem toho, že na daném místě zasáhnul algoritmus na redukci šumu, což ještě neznamená, že tam šum opravdu byl.

Odpovědět na příspěvek

a co sum vs dynamicky rozsah?

Autor: Ganec Muž

Založeno: 31.03.2009, 11:30
Odpovědí: 0

Sum sa da odstranit aj tym, ze "odstranime vsetko kde uz sum prevlada".

Teda ak signal vygeneruje hodnoty od (napr.) 0 po 65536, no sum by generoval len 0 - 1024, mozme (digitalne) vsetko od 1024 nadol ignorovat...
Sum prestane byt viditelny, no stratime viditelne detaily v tmavych miestach => stratime dynamicky rozsah.
Ked teda obetujeme DR, tak mozme dostat zabery s mensou urovnou sumu.
(podla mna touto cestou sa dnes ubera Canon .. viacmenej uspesne, kedze na DR vela ludi nehladi, no na sum ano)

Odpovědět na příspěvek

Ludske oko

Autor: Slovak Muž

Založeno: 21.04.2009, 18:07
Odpovědí: 1

Ludske oko dokaze rozlisit rozdiel jedineho fotonu, ale dnesne digitalne snimace dokazu rozlisit len rozdiel tisicov az desattisicov fotonov.
Platia fyzikalne zakony aj v ludskom oku?
Preco princip oka nevieme skopirovat a vyuzit v snimacoch?
Alebo sa vyvoj snimacov zatial ubera principialne zlou cestou? Nijak inak mi to nevychadza. Niekde je zrada. Ved ludske oko nema ziadny problem so sumom a digitalne snimace trpia silnym sumom.

Odpovědět na příspěvek

RE: Ludske oko

Autor: Alien_MasterMynd Muž

Založeno: 25.06.2009, 09:57

Coze??? :-))) Trosku upresneni: lidske oko nedokaze detekovat jeden foton - dokazou to jen tycinky za urcitych podminek, ale cely retezec od tycinek az po neurony ve zrakove kure to nedokaze. A citlivost cipku je mnohem mensi. Polovodicove snimace jednotlive fotony pochopitelne pocitat dokazou a taky to v praxi delaji :-) Treba v astrofotografii pri fotografovani slabych objektu na jeden pixel dopadne treba jeden foton za nekolik minut :-) Do hry vstupuje jeste kvantova ucinnost, ktera rika s jakou pravdepodobnosti dopadly foton vygeneruje par elektron-dira.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: