Minule jsme si vysvětlili, co je to automatické měření expozice a jak u digitálních fotoaparátů funguje. Dnes na toto téma úzce navážeme a ukážeme si, jak takové měření expozice můžeme přímo ovlivnit – rychle, jednoduše a bez složitých výpočtů a vzorečků. Ano! Řeč není o ničem jiném, než o expoziční kompenzaci!
Tento výkonný a všestranný plochý skener jsme představili jako novinku letos v březnu, k dostání je od dubna a jeho prodejní cena se pohybuje kolem pěti tisíc korun. V testu jsem se zaměřil hlavně na skenování fotografií a transparentních předloh – kinofilmů, ať už v pásech, nebo diapozitivů v rámečcích, a také středního formátu.
Během testování cenově dostupné plnoformátové digitální zrcadlovky Nikon D600 jsem dostal nabídku na vyzkoušení nové verze D610, kterou jsem přirozeně velmi rád přijal. Původně jsem uvažoval, že připravím přímou srovnávací recenzi obou modelů, ale záhy jsem si uvědomil, že přehlednější a praktičtější budou recenze dvě, propojené vzájemně linkem.
12. března 2009, 00.00 | Člověče, vy jste ho přeřízl! I tak by se pomocí parafráze z kultovní české komedie „Jak básníci přicházejí o iluze“ dal charakterizovat „šílený kousek“, který byl k vidění před časem na jedné výstavě v Japonsku. Tam byl vystaven kompletně rozpůlený fotoaparát Nikon D3. Podobnému osudu neušel také na fotoaparát nasazený objektiv Nikkor 14-24 mm. Protože se zajímavý pohled na rozřezanou fototechniku v úhrné hodnotě cca 165 000 nevidí každý den, tak neváhejte a nahlédněte do našeho článku.
Tento, pro obyčejného fotografického „smrtelníka“ zdánlivě těžko pochopitelný počin přepůlení profesionální DSLR Nikon D3 s objektivem Nikkor 14-24 mm byl k vidění na japonské výstavě „Tokyo Eco Products“, která proběhla v prosinci minulého roku (2008). I když od této doby už uplynulo nemálo vody ve Vltavě, nijak to nesnižuje atraktivitu podívané, kterou skýtá „anatomický“ výhled na rozpůlenou sestavu fotoaparátu Nikon D3 a objektivu Nikkor 14-24 mm.
Ve zdroji, který před časem tuto podívanou jako první zprostředkoval, se sice neuvádí nic o konkrétním technickém způsobu a prostředcích daného „přepůlení“, ale pravděpodobně se jednalo o nějaký „pekelně“ ostrý a tvrdý kotouč, neboť řez se zdá býti čistý, podobně jako fotografie pořízená daným Nikonem D3 při citlivosti ISO 100. Zvlášť zajímavý je pohled na rozřezaný Li-Ion akumulátor, který prozradí, že se v útrobách baterie skrývají jakési tři válce, tvarem připomínající tužkové baterie. Nemálo poutavý je také náhled na průřez čočkami početné optické soustavy objektivu Nikkor 14-24 mm. Akorát si v duchu říkáme, zda řezat do takto kvalitní a drahé sestavy fotoaparátu s objektivem je opravdu tou nejrozumnější aktivitou. No uznejte, není to škoda? Koneckonců posuďte to sami, níže vám předkládáme inkriminované snímky. :-)
Podle mého názoru nemuselo nutně jít o řezání kotoučem. Typoval bych to na řez vodním paprskem, kterým by to šlo asi ještě líp. I když je pravda že teoreticky diamantový kotouč bez problému přeřízne i sklo. Pár mě jich pošlete a já to zkusím. Doporučuju 3 - jeden na paprsek, jeden na kotouč a jeden pro mě :)))
Já si myslím, že to museli aspoň částečně rozebrat, řezat takhle rozdílné materiály jedním nástrojem není dobrý nápad. A rozhodně to nezkoušeli dokud se jim to nepovedlo, vzali jeden a na první pokus to muselo být. Vidím to tak na týden práce pro zkušeného fotomechanika.
To není rozřezané, ale naopak je to ukázka postupu kompletace fotaparátů zvaná pulap-a-rath. Takhle se to všechno seskládá, pak se to natře lepidlem a slepí se to s druhou půlkou. Je to velice náročná technika, kterou zvládají pouze největší mistři svého řemesla.
Schválně si doma pod lupu zvěčte (mělo by stačit asi 10 000 000x) Nikonem vyfocenou fotografii a uvidíte, že uprostřed je tnká čára způsobená lepením...
Mimochodem, ono se to moc neví, ale když se takové slepení úplně správně nepovede, nalepí se na čelo místo nápisu "Nikon" samolepka "Leica" a on už si to někdo stejně koupí...
Bylo to řezáno drátem. Měl jsem možnost mockrát vidět práci na drátořezu a dokáže to neuvěřitelné věci. Co se týče čistoty řezu, tak drátořez řeže s přesností 0,001mm, proto už neni ani potřeba žádná bruska.
Takéto predmety sa vyrábajú \"akože\" prerezané, nikto by nerezal tak zložitý prístroj ako je Nikon D3.
Nechcel by som byť ten chudák čo by pílil akumulátor.
Len kretén by si myslel, že je to normálne rozrezané. Ale ta vodná rezačka ma fakt dostala a to nehovorím o tom rezaní drôtom s chladením a mazaním :D Skúste rezať ničo, čo nemáte poriadne uchytené. Vnútro fotoaparátu je pohyblivé, takže zdravý rozum dáva, že sa to takto rozrezať nedá. Navyše tie čisté rezy sklom...
Technice rezu nerozumim a proto o tom nechci diskutovat, ale zasadni chybu v clanku vidim citaci z filmu Jak basnici prichazeji o iluze. Spravne mela veta znit "Člověče, prosím vás, vždyť vy jste ho přeříz!" Poprosim at si pan redaktor, predtim nez bude opet z nejakeho filmu citovat, danou scenku opravdu zkoukne a nelovi z chradle pameti :)
Diky