Zoom a perspektiva tajemství zbavené - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Vybíráme

Zoom a perspektiva tajemství zbavené

6. října 2005, 00.00 | Všechny kompaktní digitální fotoaparáty jsou vybaveny objektivem určité ohniskové vzdálenosti, ty jen o trochu lepší s určitým zoom rozsahem (typicky 3x až 12x). A právě rozsah zoomu je jedním ze základních parametrů fotoaparátu. Majitelé digitálních zrcadlovek (DSLR) jsou na tom "ještě hůře". Trh nabízí objektivy k jejich fotoaparátu v obrovském rozsahu ohniskových vzdáleností (cca 8-800 mm), a tak výběr správného objektivu bývá nelehkým rozhodnutím a nemalou investicí.

Pro změnu ohniskové vzdálenosti se vžil termín "zoom" [zúm], který vznikl na základě typického bzučení motorů ovládajících čočky objektivu. Z fyzikálního hlediska se při zoomování jedná o změnu ohniskové vzdálenosti objektivu, která se v drtivé většině případů uvádí přepočtená na 35mm kinofilm, neboli při jaké ohniskové vzdálenosti by kinofilmová zrcadlovka (SLR) viděla totéž. Je-li tedy v technických parametrech vašeho digitálu uvedeno například "Rozsah zoomu 35 až 105 mm" znamená to, že klasická 35mm kinofilmová zrcadlovka (SLR) vybavená objektivem o rozsahu 35-105 mm by udělala přesně stejné obrázky. Rozsah zoomu v našem příkladu 3x neznamená nic jiného, než že 35*3=105 mm. Rozsah zoomu se uvádí vždy pro případ, kdy objektiv je zaostřen na nekonečno, přičemž při zaostření na kratší vzdálenosti může být zoom rozsah zcela jiný!

V současnosti jsou na trhu kompaktní fotoaparáty s rozsahem zoomu maximálně 12x, typický zoom rozsah malých kompaktů je však jen asi 3x-5x. Zrcadlovky (SLR a DSLR) díky výměnným objektivům jsou na tom podstatně lépe, nákupem různých objektivů se dá docílit úctihodného rozsahu cca 8-800 mm, což je rozsah zoomu 100x! Nicméně v jednom objektivu se nenabízí zoom rozsah více jak cca 11x (typicky např. 28-300 mm). Zrcadlovky také nepoužívají k ovládání zoomu motory, ale na objektivu je kroužek sloužící k ručnímu nastavení zoomu. Je to totiž mnohem rychlejší, přesnější a pohodlnější. Název zoom odvozený od zvuku motorů tak vlastně u zrcadlovek nemá smysl, ale vžil se rovněž.

Konica Minolta Z6 - horká novinka z řady kompaktních fotoaparátů s vestavěným optickým zoomem 12x.

Na první pohled by se mohlo zdát, že čím větší zoom rozsah, tím lepší (universálnější) objektiv. Jen půlka je bohužel pravdou - příroda nedá nic zadarmo. Zvyšováním zoom rozsahu objektivů klesá totiž kvalita jejich kresby. Jinými slovy - čím větší má objektiv zoom rozsah, tím víc se projevují všechny jeho neduhy - typicky aberace (barevná vada), rozostření rohů, vinětace (ztmavení rohů), poduškovité či soudkovité zkreslení atp. Rovněž tak světelnost (množství světla, které je objektiv schopen dopravit na senzor) s růstem zoomu klesá. Proto nejkvalitnější a nejsvětelnější objektivy mají pevnou ohniskovou vzdálenost (jsou zcela bez zoomu). Vady zoom objektivů ale nejsou dramatické - příliš se neprojeví při prohlížení fotek na monitoru a u tištěných fotografií velikosti do cca 10 x 15 cm. Významné jsou ale u větších zvětšenin nebo v okamžiku, kdy se provádí výřez části fotografie.

Ukázka aberace (chromatické vady), která se projeví fialovými konturami na hranách s velkým kontrastem. Žádný objektiv není proti aberaci 100% odolný. S růstem rozsahu zoomu ale aberace většinou roste (výřez části fotografie).

Zoom objektivy
Zoom je velmi praktická věc. Umožní vám se velmi rychle přizpůsobit rozdílným fotografickým příležitostem. Přiblížením objektu (zvýšením ohniskové vzdálenosti) můžete snímat takové scény jako je třeba sport, zvířata nebo detailní portréty zatímco širokoúhlé snímání se hodí na velké skupiny osob, interiéry nebo krajiny. Zoomováním se ale nedělá nic jiného, než určuje výřez scény (zorný úhel), který fotoaparát zaznamená. A právě schopnost změnit zorný úhel a tím určovat výřez scény je jedním z významných kreativních prvků každého fotografa!

Zoom objektivy umožňují nastavit libovolnou ohniskovou vzdálenost z konstrukčního rozsahu objektivu. Současně se změnou ohniskové vzdálenosti se mění tři důležité a okamžitě viditelné veličiny - úhel záběru, zvětšení a hloubka ostrosti:

Úhel záběru neboli výřez scény říká, jak velká část scény je zaznamenána. Přiblížením (zoom in, prodloužení ohniskové vzdálenosti) se zužuje úhel záběru, objektiv zaznamená menší část scény, objekty více přiblíží a ty se potom zdají větší. Můžete tak vystřihnout malý kus reálu a tím se zbavit často nepohodlného a nepěkného okolí snímaného objektu. Naopak oddálením (zoom out, zkrácení ohniskové vzdálenosti) se rozšiřuje úhel záběru a vy můžete zaznamenat široké okolí.

Ohnisko objektivu Zorný úhel přepočtený na 35mm
12mm 122°
24mm 84°
35mm 63°
50mm 47°
70mm 34°
105mm 23°
135mm 18°
200mm 12°
300mm

 

Zoomováním se mění ohnisková vzdálenost a tím výřez scény. Z obrázku je vidět, že na krátkých (širokoúhlých) ohniscích je znát každý milimetr, kdežto na dlouhých ohniscích nejsou již změny tak patrné. Ohniskové vzdálenosti jsou přepočteny na 35mm ekvivalent.

Zvětšení jde ruku v ruce s úhlem záběru. Čím více toho chcete do jedné scény dostat, tím menší musí všechny objekty být a tím je tedy menší i zvětšení objektivu. Nepříjemným ale logickým důsledkem potom je, že např. lidské postavy snímané širokoúhle jsou velmi malé a jejich obličeje na fotografii 10 x 15 cm zcela nerozeznatelné! Naopak přiblížením se zaznamenává jen malý kousek scény a zobrazené objekty mohou být tedy výrazně větší. Nemají ale kolem sebe příliš mnoho z okolí.

Hloubka ostrosti je trochu složitější případ, kterou ovlivňují celkem tři veličiny - ohnisková vzdálenost (zoom), clona a vzdálenost k objektu. Podrobnosti viz článek Hloubka ostrosti tajemství zbavená. Zde pouze konstatujme, že chcete-li udělat fotografie s rozostřeným pozadím, které bývají velmi atraktivní a izolují hlavní objekt od pozadí, objekt maximálně přibližte (zúžte úhel záběru). V takovém případě bude hloubka ostrosti nejmenší. Naopak přiblížením (širokoúhlé snímání) bude hloubka ostrosti maximální neboli na fotografii bude vše ostré.

Normální objektivy
Vzniká logická otázka, jaký zorný úhel má lidské oko, jinými slovy jaké ohnisko odpovídá přirozenému lidskému vidění. Pokusy ukazují, že normální lidské vidění se schopností rozlišovat detaily má úhel cca 45º, kdežto místo, kterým ostříme, na které se soustředíme a kde současně vidíme s mimořádnou rozlišovací schopností, má zorný úhel pouze cca 1º (tzv. žlutá skvrna, fovea). Normálnímu vidění s úhlem cca 45º odpovídá tzv. normální objektiv, což je objektiv s ohniskovou vzdáleností 50 mm (přepočteno na 35mm kinofilm). Jinými slovy - nastavíte-li zoom na 50 mm, fotoaparát uvidí podobně jako oko.

Perspektivní podání je u objektivů s ohnisky kolem 50mm lidskému oku nejpřirozenější. Úhel záběru totiž přibližně odpovídá úhlu běžného vidění.

Můžete to zkusit i obráceně - nastavovat zoom na fotoaparátu tak dlouho, až na LCD displeji uvidíte zhruba to samé jako vaše oči (myšlen úhel záběru). Potom by zkusmo nalezené ohnisko po přepočtu na 35mm kinofilm mělo být blízké 50 mm. Obrázky pořízené 50 mm objektivem mají potom přirozené podání a logicky lahodí lidskému oku.

Je ale velmi obtížné pohledem na fotografii spolehlivě odhadnout, jakým ohniskem byla snímána. Z toho vyplývá, že volba ohniska není až tak kritická, jak by se mohlo zdát. Nicméně normální objektiv zobrazí objekty na fotografii tak, že působí přirozeně co se týče jejich prostorových vztahů.

Perspektiva aneb jak se zobrazuje hloubka na ploché fotografii
Perspektivou se rozumí vzájemné prostorové vztahy objektů na fotografii. Zoomováním (změnou ohniska), ač se to všeobecně mylně traduje, se perspektiva nemění. Jediný faktor, který mění perspektivu, je vzdálenost od fotografovaných objektů.

Levý obrázek (viz výše) pořízený širokoúhlým objektivem vypadá perspektivně bohatší než pravý obrázek pořízený ze stejného místa teleobjektivem. Čím více totiž zoomem objekty přiblížíte, tím více se perspektiva zploští. Ve skutečnosti je ale pravý obrázek 100% obsažen v levém obrázku a zoomováním se tedy provede pouze výřez.

Velikost objektů oko vnímá na základě úhlové velikosti, pod jakou se mu jeví a téměř nezávisle na skutečné velikosti objektů. Proto se objekty v dálce zdají menší a např. Měsíc či Slunce se zdají být relativně malé i když víme, že jsou obrovské. Proto stojíte-li daleko od objektů a máte je zoomem přiblížené, pozorujete strom i vzdálenější dům (obrázek nahoře) v přibližně stejné úhlové velikosti - jinak řečeno, jeví se vám zhruba stejně velké, jinak řečeno - perspektiva je zploštělá.

Přijdete-li ale ke stromu blíže a rozšíříte-li úhel záběru, začne se vám strom jevit úhlově mnohem větší ve srovnání s domem a perspektiva se silně zdůrazní.

U tohoto obrázku, snímaného ohniskem 45 mm, se patníky v popředí zdají být mnohem mohutnější, než ve skutečnosti jsou ve srovnání s vysokými horami.

Pro názornou ukázku změny perspektivy si udělejte malý test. Najděte perspektivně bohatou scénu - stačí obyčejné auto nebo dva předměty v zákrytu -  jeden blízko (třeba postava) a druhý daleko (třeba horizont). Vyfoťte tuto scénu širokoúhlým ohniskem z minimální vzdálenosti. Potom maximálně přibližte scénu zoomem a odstupujte tak dlouho, až uvidíte v hledáčku přední objekt stejně velký jako na předchozí fotografii. Scénu opět vyfoťte. I když z hlediska obsahu jsou fotografie podobné, z hlediska vztahu blízkých a vzdálených objektů scény uvidíte dramatické rozdíly. Důvodem je rozdílná snímací vzdálenost. A právě tato vzdálenost mění perspektivu! Čím blíže umístíte fotoaparát k objektu v popředí (třeba přední reflektor auta), relativní velikost objektu vzhledem k pozadí se zvětšuje a  právě tato změna relativní velikosti předního objektu k pozadí dělá změny ve vnímání perspektivy.

Snímáno širokoúhlým objektivem 38 mm, vzdálenost k přednímu sklu 3 m. Snímáno objektivem 112 mm, vzdálenost k přednímu sklu 24 m.

I když ořez obou obrázků se stejným Ferrari je zcela shodný (všimněte si i dopravní značky za autem, která je v obou případech těsně na okraji), změna snímací vzdálenosti i když "vyrovnaná zoomem" způsobila dramatickou změnu perspektivy. Čím blíže jste k přednímu objektu (nárazník), tím se zdá mohutnější relativně k pozadí (značka).

Širokoúhlé objektivy
Široký úhel záběru je ideální např. pro snímání krajin, skupin lidí či interiérů, kde je nemožné fotit z větší vzdálenosti. Krátké ohniskové vzdálenosti mají též velkou hloubku ostrosti - neboli na fotografii je vše ostré. Vysoká hloubka ostrosti současně usnadňuje ostření, čímž výrazně zrychluje reakci na spoušť a eliminuje případné chyby zaostření - ideální pro akční a reportážní fotografii. Postavy fotografované širokoúhlým objektivem jsou zasazeny do prostředí, a tudíž je zřejmé, kde bylo fotografováno či kde žijí.

Snímáno ohniskovou vzdáleností 19 mm. Postavy zasazené do prostředí, perspektivně zdůrazněné popředí, na fotografii vše ostré - typické pro širokoúhlé snímání.

Teleobjektivy
Objektiv nastavený na maximální přiblížení funguje jako dalekohled. Ze scény vyřezává jen malý kousíček (úzký úhel záběru) čímž izoluje objekt od jeho okolí. Používá se zejména tam, kde není možné nebo žádoucí jít blíž - typicky sport, zvířata či skryté snímání osob.

Ohnisková vzdálenost 320 mm a clona f/3.5 zcela rozostřily pozadí - v tomto případě ošklivý drátěný plot s nevzhlednou vegetací. Hloubka ostrosti je ale jen několik centimetrů!

Při snímání s maximálním přiblížení klesá hloubka ostrosti - neboli to, co je ostré, má často rozsah jen několika centimetrů! Při takovém druhu snímání je maximálně kritické správné zaostření, a proto u většiny fotoaparátů trvá i mnohem déle. Odměnou ale je rozostřené pozadí, které krásně izoluje hlavní objekt.

Druhou komplikací u maximálně vyzoomovaného objektivu je, že stejně jako zvětšuje předměty zvětšuje i vaše pohyby s fotoaparátem (třes rukou atp.). Řada záběrů je potom rozmazaných ne kvůli chybnému zaostření ale kvůli rozhýbání snímku. Řešením je dostatečně krátký expoziční čas (obvykle stačí převrácená hodnota ohniska - tedy při ohnisku 100 mm je bezpečný čas 1/100 s), stabilizátor obrazu nebo stativ.

Přiblížení má také vliv na perspektivu. Všechny vzdálené objekty se zdají být blíže k sobě než ve skutečnosti jsou a perspektiva je tudíž zploštělá. Slunce a měsíc snímané s maximálním přiblížením se zdají být větší a mohutnější než v reálné scéně jsou.

Tento nádherný východ slunce byl snímán ohniskovou vzdáleností 112 mm a umožnil tak zaznamenat jen to, co bylo na scéně atraktivní.

Portrét a zoom
Při fotografování lidí vám zoom umožní rychle zarámovat správný výřez fotografie podle vašeho záměru a přitom si  zachovat vzdálenost. Širokoúhlé snímání informuje o prostředí, v kterém jsou osoby fotografovány, vyžaduje ale být blízko ba přímo uprostřed děje. To ne každému fotografovi vyhovuje a i řada fotografovaných lidí hned jak zahlídne fotoaparát se začne chovat nepřirozeně.

Snímáno ohniskovou vzdáleností 30 mm. Syn mého přítele je zasazený do prostředí, v kterém si hrál.

Naopak teleobjektivy vám umožní portrétovat potají a zdálky, aniž fotografovaná osoba má o vás tušení. Fotografování z větší dálky též eliminuje perspektivní zkreslení, které je u fotografií osob spíše nežádoucí.

Snímáno ohniskovou vzdáleností 38 mm, vzdálenost k modelce cca 5 m. Postava je sice "zasazena" do prostředí, ale je poměrně malá. Snímáno stejnou ohniskovou vzdáleností 38 mm ze stejného místa jako výše, modelka ale přišla blíž na cca 2 m. Postava sice není na fotce celá, ale zato je dobře vidět obličej. Tento druh snímání lze doporučit pro fotografie malých rozměrů, např. 10 x 15 cm.
Snímáno ohniskovou vzdáleností 220 mm, vzdálenost k modelce cca 5 m. Delší ohnisko a malá clona (zde f/3.2) způsobily malou hloubku ostrosti a tím zcela rozostřily pozadí. U portrétů snímaných z extrémně krátké vzdálenosti (zde 61 cm) hrozí perspektivní zkreslení obličeje. Nos, který je blíže k objektivu, se potom jeví větší ve srovnání se zbytkem hlavy.

Optický versus digitální zoom
Většina kompaktních digitálních fotoaparátů je dnes vybavena jak optickým, tak digitálním zoomem. Optický zoom pomocí čoček a optiky realizuje skutečně optické přiblížení, kdežto digitální zoom dělá pouze výřez scény (použije se jen střední část senzoru) a následné přepočítání obrazu na plné rozlišení. Stejného efektu jako digitální zoom můžete dosáhnout v libovolném fotoeditoru provedením ořezu obrazu a následným přepočítáním na původní rozlišení. Potvrzuje to tak tvrzení výše, že zoom není nic jiného než výřez scény.

Digitální zoom proto není vůbec potřeba, protože nepřináší žádnou novou kvalitu obrazu - naopak ho interpolací degraduje. Je to jen reklamní trik výrobců, a proto také u poloprofesionálních a profesionálních přístrojů zcela chybí.

Závěr
Zoom a vzdálenost fotografa od objektu - dvě veličiny, které nejsou ekvivalentní! Jinými slovy - přiblížením pomocí zoomu se nedosáhne stejného efektu jako skutečným přiblížením fotografa k objektu! Zoom ovlivňuje jen výřez scény zatímco vzdálenost fotografa od objektu ovlivňuje perspektivu. Zoom i vzdálenost jsou tak na sobě nezávislými výrazovými prostředky, které umožňují vyjádřit to, co fotograf na scéně považuje za důležité a jaké vztahy mezi objekty chce nastavit.

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Praxe  

 » Vybíráme  » Technologie  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

jen více

Autor: bob222 Muž

Založeno: 06.10.2005, 07:32
Odpovědí: 1

Dobrý clánek pro začátečníky.
P.S. max 12x zoom? A co Samsung 815?

Odpovědět na příspěvek

RE: jen více

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 06.10.2005, 10:19

Samsung 815 Pro zatím není na trhu (i když už se měl dva měsíce prodávat).

Odpovědět na příspěvek

Panasonic Lumix FZ5

Autor: temo Muž

Založeno: 06.10.2005, 09:07
Odpovědí: 0

A čo vravíte na ďalší 12xzoom - Panasonic FZ5.
Čítal som pár recenzií, oproti Minolte Z6 má ostrejšie fotky, niekto ho uprednostňuje, iní nie. Nevýhodou je slabšie video. Ale...

Privítam akýkoľvek názor....

Odpovědět na příspěvek

Panasonic Lumix FZ5

Autor: temo Muž

Založeno: 06.10.2005, 09:07
Odpovědí: 0

A čo vravíte na ďalší 12xzoom - Panasonic FZ5.
Čítal som pár recenzií, oproti Minolte Z6 má ostrejšie fotky, niekto ho uprednostňuje, iní nie. Nevýhodou je slabšie video. Ale...

Privítam akýkoľvek názor....

Odpovědět na příspěvek

Panasonic Lumix FZ5

Autor: temo Muž

Založeno: 06.10.2005, 09:07
Odpovědí: 0

A čo vravíte na ďalší 12xzoom - Panasonic FZ5.
Čítal som pár recenzií, oproti Minolte Z6 má ostrejšie fotky, niekto ho uprednostňuje, iní nie. Nevýhodou je slabšie video. Ale...

Privítam akýkoľvek názor....

Odpovědět na příspěvek

Zoom a perspektiva tajemství zbavené

Autor: HITMAN Muž

Založeno: 06.10.2005, 09:20
Odpovědí: 0

Zoom a perspektiva tajemství zbavené: tenhle titulek je naprosto hrozný. vadí mi tam tajemství zbavená. Tenhle nadpis je tak moc klišé že už to víc nejde. A používají ho jen lidi z fotografovani.cz a digineff.cz. Jinak článek je fajn

Odpovědět na příspěvek

konečně rozumný článek

Autor: Krasovna Muž

Založeno: 06.10.2005, 10:45
Odpovědí: 0

Posílám pochvalu autorovi. Chodím na tento server skoro denně, ale v poslední době to byla fakt bída. Myslím, že tímto článkem zde autor výrazně pozvedl standard. Jen doufám, že se toho chytnou i ostatní. Chápu, že je s takovýmto článkem víc práce než s recenzí, ale stejně: Více a houšť :o)
Mačkat tlačítka na automatu zvládne i cvičená opice, ale články podobného charaketru mohou naučit tuto opici používat foťák jako hodnotný nástroj. Co je platné, že má foťák stotisíc MPix a sqělý objektiv se stabilizátorem a co já vím, co ještě, když ho pak opička neumí používat. A hodně opiček (třeba já) je líných, tudíž se jim nechce do obchodu pro tištěnou literaturu. Navíc se domnívám, že takovéto články přitáhnou víc lidí, resp. se budou více vracet, protože recenzi si člověk přečte jednou a stačí, ale "výukový" článek bude číst i několikrát, protože si většinou vše nezapamatuje nebo chce porovnat svoje fotografické výsledky s teorií v článku.
Prostě dík
Taky tak tochu Opička :o)

Odpovědět na příspěvek

10x15 ?

Autor: Richard Muž

Založeno: 06.10.2005, 11:11
Odpovědí: 2

Ako mam pochopit tento odsek: "Tento druh snímání lze doporučit pro fotografie malých rozměrů, např. 10 x 15 cm."

To moc nechapem. Tato fotografia modelky sa mi zo vsetkych troch zda najlepsia: aj modelka aj okolie su zachytene perspektivou, ktora je podobna normalnej perspektive. Neviem preco by toto malo byt povazovane za menejcennu fotografiu nehodnu zvacsenia.

Odpovědět na příspěvek

RE: 10x15 ?

Autor: MikeT Muž

Založeno: 06.10.2005, 21:33

Ja tomu rozumim tak, ze autor doporucuje volit tuto kompozici zvlaste pro fotografie malych rozmeru z toho duvodu, ze pri pouziti prviho snimku byste musel hlavni objekt (modelku) na fotografii hledat lupou :-).

S kvalitou fotografie pri tisku na vetsi formaty to IMHO nemelo nic spolecneho.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 10x15 ?

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 07.10.2005, 08:15

Ano, je to přesně tak. Není to špatně - obecně záměrům autora nelze bránit - ale velikost hlavy modelky nebo někoho z rodiny o velikosti 5x5mm na fotce 10x15cm není nic moc.

Odpovědět na příspěvek

Motorek?

Autor: světluška Muž

Založeno: 06.10.2005, 13:17
Odpovědí: 6

Pěkný článek, jen bych si dovolil pochybovat, že název zoom je odvozen od bzučení motorku. Myslím, že motorkem poháněné zoomy jsou poměrně nové a ten pojem se používal už u jejich manuálních předchůdců. Skutečný původ bych viděl v tom, že anglicky zoom znamená zvětšit (viz zoom in, zoom out v řadě programů).

Odpovědět na příspěvek

RE: Motorek?

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 06.10.2005, 17:01

Zoom in a zoom out jsou už odvozené pojmy - přiblížit a vzdálit. Prvotní význam slova zoom je svištět ve smyslu rychle se pohybovat. Na dotaz "zvětšit" mi slovník ukáže 14 překladů/synonym, ale zoom mezi nimi není, I am sorry.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Motorek?

Autor: světluška Muž

Založeno: 06.10.2005, 23:25

Jeden z významů "zoom" dle Merriam-Webster: "to increase sharply", podle Longmana pak "to increase suddenly and quickly".

Jádro pudla je ale v tom, že si myslím zoomům se říkalo zoomy už když byly manuální a nebzučely.

Odpovědět na příspěvek

ZOOM

Autor: M. Šera Muž

Založeno: 08.10.2005, 00:19

Název "ZOOM" nevznikl na základě typického bzučení motorů ovládajících čočky objektivu ale na základě zvuku, které vydávaly první jednoprstencové zoomy, které při změně ohniskové vzdálenosti nasávaly a pak vypouštěly zvuk. Typický tozsah prvních zoomů byl 80-200 a vysunutí pro změnu ohniska bylo značné. Protože jsem také taková zomm vlastnil, mohu potvrdit, že zvuk při rychlé změně ohniska se skutečně dal verbálně vyjádřit slovevem zůůůůůům

Odpovědět na příspěvek

ZOOM - oprava překlepu

Autor: Mojmír Šera Muž

Založeno: 08.10.2005, 00:21

Název "ZOOM" nevznikl na základě typického bzučení motorů ovládajících čočky objektivu ale na základě zvuku, které vydávaly první jednoprstencové zoomy, které při změně ohniskové vzdálenosti nasávaly a pak vypouštěly VZDUCH .....

Odpovědět na příspěvek

ZOOM

Autor: Leon Muž

Založeno: 14.02.2006, 00:22

... co dodat..., člověk se tu nejen poučí, ale i pobaví
zum - zum :-D

Odpovědět na příspěvek

RE: Motorek?

Autor: Vlk Muž

Založeno: 04.08.2006, 17:09

Název zoom nevznikl na základě typického bzučení motorů, ale je to prostě anglické slovo pro zvětšení.

Odpovědět na příspěvek

Pozor na formulace...

Autor: fotograifx Muž

Založeno: 06.10.2005, 14:23
Odpovědí: 8

Docela dobrý článek, ale formulace "Je-li tedy v technických parametrech vašeho digitálu uvedeno například "Rozsah zoomu 35 až 105 mm" znamená to, že klasická 35mm kinofilmová zrcadlovka (SLR) vybavená objektivem o rozsahu 35-105 mm by udělala přesně stejné obrázky." je mirne zavadejici. Na to by si mel autor davat pozor...

Odpovědět na příspěvek

a pojmy..

Autor: petr fajkos Muž

Založeno: 06.10.2005, 14:56

a pojmy.. slovo aberace nezastupuje spojeni \"barevna vada\" ale jen slovo \"vada\", tudiz existuje napr. i sfericka aberace...

Odpovědět na příspěvek

RE: a pojmy..

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 07.10.2005, 08:12

Zdravím,
slovo "aberace" skutečně obecně znamená vada, úchylka (dokonce i sexuální), ale ve fotografické praxi je zcela běžné ho používat právě pro barevnou aberaci - viz například slovník amerického Canonu na adrese http://consumer.usa.canon
.com/ir/controller?act=Gl
ossaryAct&fcategoryid=216

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: a pojmy..

Autor: petrfajkos Muž

Založeno: 07.10.2005, 14:51

prave bych rek ze jen v praxi internetovych dohadu se zamenuje "aberace" za "barevnou vadu", coz je nesmysl.. pokud vidim dobre, vyse zminena stranka je potvrzuje to co jsem prve psal..

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: a pojmy..

Autor: vlasto Muž

Založeno: 10.10.2005, 14:26

ja som to pochopil presne tak, ako to myslel autor. a debatovat o neporovnatelnosti obrazkov z EVF a SLR je fakt informacne prinosne :)

Odpovědět na příspěvek

RE: Pozor na formulace...

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 07.10.2005, 08:23

Zdravím!
Mohu se zeptat, co je na větě viz výše špatně? Jedinné co mě napadá je, že zrcadlovka udělá obrázky kvalitnější. Co se ale zoomu týče (je to téma článku, rozumí se samo s sebou) je to předpokládám pravda, nebo jsem něco přehlédl? Díky.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Pozor na formulace...

Autor: fotografix Muž

Založeno: 07.10.2005, 11:08

Protoze kinofilmova zrcadlovka s objektivem (nejaky transfokator) nastavenym na ohniskovou vzdalenost 50mm a s nastavenou hodnotou clony 5,6 zobrazi na vyslednem snimku jinou hloubku ostrosti, nez nejaka EVF zrcadlovka s cipem 2/3" a nastavenou ohniskouvou vzdalenosti 50mm a clonou 5,6 jenz je udavana jako ekvivalent pro 35mm film (nebot ohniskova vzdalenost pro CCD 2/3" se stejnym uhlem zaberu jako je u 50mm objektivu pro 35mm film je cca 12,5mm). Proto rikam ze jste to nestastne formuloval a rikam ze "neudela presne stejne obrazky". Clanek ma urcitou informativni hodnotu pro urcitou cilovou skupinu, pro nekoho muze byt slozity, nekdo tam najde presne to co hleda a jiny... Bohuzel v dnesni dobe je malo kvalitnich informaci a mnohe knizni tituly obsahuji spoustu nesmyslu a protichudnych nazoru a je k podivu, ze se podle toho vubec nekdo nauci fotit a orientovat se v problematice fotografie...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Pozor na formulace...

Autor: Pavel Muž

Založeno: 22.05.2007, 09:40

Obrazek bude uplne stejny, ale po prepoctu ohniskove vzdalenosti a clony. Clonu je nutne vynasobit pomerem velikosti-uhlopricce 35mm standardu/uhlopricka vaseho cipu, takze napr. u APS-C je nutne clonu vynasobit 1,6/1,5 dle cipu a pak dostanete stejnou hloubku ostrosti a zaber... Samozrejme u kompaktu je to trochu problem, po nasobeni obcas vyjdou clony, ktere nejdou nastavit.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Pozor na formulace...

Autor: Martin Muž

Založeno: 12.07.2007, 09:37

Evidentne jde videt, ze nema smysl s vami disktuvoat, protoze jste typ cloveka, co ve vsem musi hledat neco, do ceho si muze rypnout. A tedy kdyz najde neco, kde nerozumi temtau clanku ci tematu odstavce, tak hned, pravdepodobne, aby dokazal svou inteligenci vyrukuje s necim, ceho se odstavec netykal. Musite nejen cist, ale i abstraktne myslet. Tady se jedna o uhel zobrazeni a ne kvalitu vysledne fotografie ci hloubku ostrsoti. Takze autor ma pravdu....protoze pri prepoctu dostanete ten samy vyrez...

Odpovědět na příspěvek

Chválím

Autor: Pepíno Muž

Založeno: 07.10.2005, 10:37
Odpovědí: 0

Moc pěkný článek, opět jsem o něco chytřejší, jen tak dál.

Odpovědět na příspěvek

Vynikajici

Autor: SomeAny Muž

Založeno: 15.10.2005, 19:34
Odpovědí: 0

Vynikajici clanek velmi dekuji autorovi

Odpovědět na příspěvek

vyborny clanok

Autor: Filip Muž

Založeno: 06.01.2008, 18:43
Odpovědí: 0

Dobry den, Vase clanky si vzdy rad precitam, nieco sa dozviem, nieco si zopakujem. V diskusii k Vasim clankom je vzdy vela ludi velmi spokojnych a zopar takych, ktori musia stale hladat nejake chyby. Myslim, ze pisete citatelne a zrozumitelne. Pani odbornici, ktori hladaju chyby, uz asi danej teme 100% rozumeju, ale tieto clanky su urcene nielen im. Je zaujimave, ze podobne volne napisany clanok pomoze mnoho zaciatocnikom spravne temu pochopit, ale radoby odbornici s ich 100% presnymi terminami to tak vysvetlit nedokazu. Dakujem v mene vsetkych zaciatocnikov i pokrocilejsich za Vasu tvorbu.

PS: Toto bolo asi myslene vzdialenim - "Naopak přiblížením (širokoúhlé snímání) bude hloubka ostrosti maximální neboli na fotografii bude vše ostré."

Odpovědět na příspěvek

Optický a digitální zoom.

Autor: Martin65 Muž

Založeno: 28.03.2009, 21:38
Odpovědí: 0

Prosím o odpověď pro laika. Jaký rozdíl je mezi optickým a digitálním zoomem.
Přemýšlím o koupi jednoho z těchto kompaktů, který by jste doporučili. Děkuji všem za odpověď.
OLYMPUS [mju:] 1050 SW
OLYMPUS [mju:] 1060
CANON PowerShot SX110 IS

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

prave bych rek ze jen v praxi internetovych dohadu se zamenuje "aberace" za "barevnou vadu", coz je nesmysl.. pokud vidim dobre, vyse zminena stranka je potvrzuje to co jsem prve psal..


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: