Nebojme se velkých formátů digitálních fotografií - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Zpracování

Nebojme se velkých formátů digitálních fotografií

DF přímý tisk

25. června 2004, 00.00 | Řada amatérských uživatelů digitálních fotoaparátů si marně láme hlavu nad tím, na jak velký formát lze jejich fotografie vytisknout tak, aby byly dostatečně kvalitní. Není tudíž divu, že většina českých amatérů ještě nikdy nevyzkoušela formát větší než 20 x 30 cm. A přitom to jde!

Velice často odpovídáme našim čtenářům na dotazy týkající se rozlišení tiskáren, DPI, formátů fotografií či tiskových technologií. Z řady z nich vyplývá jediné - mnozí uživatelé digitálních fotoaparátů nemají ani tušení, na jak velký formát lze vytisknout fotografie z jejich fotoaparátů. Proto jsme se rozhodli připravit tento krátký článek, který se pokusí zcela lidskou a přístupnou formou odpovědět na otázku "Jak velkou fotografii mohu vytisknout z x Mpix fotoaparátu".

Na tiskové technologii dnes skoro nezáleží
V první řadě si můžeme vše trochu zjednodušit tvrzením, že nejběžnější tiskové technologie (inkoustový tisk, sublimační tisk i digitální minilab) jsou v podstatě velmi podobně nenáročné na rozlišení tištěných fotografií. Přestože se u inkoustových tiskáren uvádí tiskové rozlišení až 5200dpi a u sublimačních tiskáren nepřekračuje 600dpi, nároky na zdrojovou digitální fotografii jsou skoro stejné. Důvodem tohoto zdánlivého nesouladu je skutečnost, že každá technologie má svá specifika a tudíž je nelze zcela jednoduše porovnávat pouze podle DPI. Pokud nemáte ambici proniknout do problematiky hlouběji jednoduše pro tento okamžik zcela zapomeňte, že existuje nějaká jednotka DPI a pojďme se bavit o konkrétních rozlišeních fotografií a formátech papíru.

Kvalita je subjektivní
Níže uvedená tabulka nevychází z nějakého matematického modelu, minimálního požadavku DPI či jiné objektivně měřené hodnoty. Jde o popis chování typického pozorovatele s průměrnými požadavky na kvalitu fotografií. Tedy člověka, který zná klasické fotografie vyvolané z negativního filmu a nepatří mezi náročné odborníky či profesionály. Kvalita, kterou tudíž dostanete podle této tabulky není sice oslnivá, brilantní či maximální kterou by daná tisková technologie dokázala nabídnout, ale uspokojivá a dostačující pro běžného smrtelníka.

Formát fotografie Minimální rozlišení v bodech (nejbližší rozlišení snímače) Optimální rozlišení (nejbližší rozlišení snímače)
9 x 13cm 614 x 425 bodů (0,3MPix) 1280 x 886 bodů (¨1,3MPix)
10 x 15cm 709 x 472bodů (0,3MPix) 1772 x 1181bodů (2,0MPix)
13 x 18cm 898 x 614bodů (1,3MPix) 2126 x 1535bodů (3,3MPix)
20 x 30cm (A4) 1299 x 866bodů (1,3MPix) 2598 x 1732bodů (5,0MPix)
30 x 40cm 1732 x 1299bodů (2,0MPix) 3150 x 2362bodů (6,0MPix)
60 x 80cm 2362 x 1772bodů (4,0MPix) 3780 x 2835bodů (8,0MPix)
1,2 x 1,6metrů 3150 x 2362bodů (8,0MPix) 4535 x 3402bodů (12,0MPix)

Rozlišení vs. formát
Pokud se ještě vrátíme k tabulce formátů a rozlišení fotografií, možná s překvapením zjistíte, že se zvyšujícím se formátem neroste stejně rychle i požadované rozlišení fotografií. Důvodem je skutečnost, že s rostoucí vzdáleností, na kterou snímek pozorujeme, klesá rozlišovací schopnost lidského oka. A pokud budete mít fotografii formátu A1, těžko se na ni budete dívat ze vzdálenosti 25cm, která je typická pro 9x13cm.

Jak skrýt chyby
Pokud byste chtěli vytisknout fotografii na větší formát, než jaký dovoluje její rozlišení, je to samozřejmě možné. Výsledný snímek sice již nebude dostatečně prokreslený, ostrý a jednolitý, přesto tyto neduhy lze do jisté míry skrýt. Ideální je volit lesklý papír, případně dokonce fotografii zalaminovat, čímž se sníží schopnost oka pozorovatele rozpoznat jednotlivé detaily. Stejně tak umístění fotografie pod sklo a zavěšení na stěnu přidá fotografii na eleganci.

Pozor na kvalitu fotografií
Na závěr ještě jedno důležité varování. Celý článek vychází z předpokladu, že tiskneme dobře exponovanou, ostrou a nijak negativně upravovanou fotografii. Proto se ujistěte, že jste použili rozlišení odpovídající rozlišení snímače fotoaparátu (ne vyšší, šlo by o interpolaci), že nebyl použit digitální zoom a že snímek je zdařilý!

Tématické zařazení:

 » Zpracování  

 » Zpracování  » Tisk a zpracování  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 » Praxe  » Základní postupy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Opravdu tak malo?

Autor: Frida Muž

Založeno: 25.06.2004, 00:50
Odpovědí: 1

Pane Brezina dekuji za clanek. Nevedel jsem, ze staci tak male rozliseni pro format 20x30cm. Kamarad mi rikal, ze je potreba aspon 5ti Megac a ja si se svym 3 Megacem myslel, ze mam smulu. Hned zitra to zkusim nechat udelat v nejakem minilabu...

Odpovědět na příspěvek

RE: Opravdu tak malo?

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 25.06.2004, 13:28

Diky za pochvalu

Odpovědět na příspěvek

Potvrzuji fakta uvedená v článku

Autor: Janovský Frant. Muž

Založeno: 25.06.2004, 08:28
Odpovědí: 1

V zimě jsem chystal pro Infocentrum Terezín výstavu o Českém středohoří. Fotky od několika fotografů amatérů s různými fotoaparáty (od Olypusu 740 - 3 mega přes Fujinu 4700 - prokládaná 4 mega až po Nikona D100 - 6 mega) a jednotného formátu 30x45 - zpracovánal FotoStar Teplice na papír Kodak mat. Adjustace: paspartováno, zasleno, zarámováno. Skutečně se na těch stěnách nepozná co čím bylo foceno, fotky lahodí oku. Proto: hlavu vzhůru a nebát se zvětšenin. Hezkou dovolenou s dobrým světlem!

Odpovědět na příspěvek

.

Autor: Lukas P Muž

Založeno: 07.10.2004, 16:31

V tomto pripade bych si tipnul, ze dotycny minilab (prestoze patrne odvedl kvalitni praci) tisknul vsechny snimky ve stejnem rozliseni. Bohuzel uz jsem se s timto pristupem setkal u vice minilabu. Netvrdim, ze se z 3 Mpix fotaku neda udelat dobra A4, ale ve srovnani s A4 tisknutou v rozliseni 600 dpi ... ten rozdil je znacny.

Odpovědět na příspěvek

by jste

Autor: Lju Muž

Založeno: 25.06.2004, 09:16
Odpovědí: 2

pise se byste

Odpovědět na příspěvek

RE: by jste

Autor: Milan Muž

Založeno: 27.10.2004, 20:09

Proč jste četl/a tento 4l8nek?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: by jste

Autor: Barney Muž

Založeno: 14.01.2006, 22:21

Pro4 se v8m p5epnula kl8vesnice? :-D

Odpovědět na příspěvek

Dekuji, konecne!!!

Autor: Petr Jirak Muž

Založeno: 29.06.2004, 09:23
Odpovědí: 0

Dekuji autorovi clanku!
Konecne nekdo nahlas zastavil (snad) spekulace o "potrebnych" DPI.
Vec, ktera - ciste empiricky - funguje. Vim, ze me bude kdekdo kamenovat, ale DPI je vec pro profiky, ne pro laiky. Proste jsem asi pred rokem udelal pokus - ze 4 MPx IXUSa jsem poslal foto do digilabu na 30x40cm - ani z blizkosti neni videt zadne ctverecky ci jine artefakty a fotka je super!
Proste - jak pisete - "kvalita dostacujici pro bezneho smrtelnika". DPI a ruzne radoby "profi" komentare a rady spoustu lidi odradi.

Odpovědět na příspěvek

Tak Vam tedy pekne dekuji

Autor: David Korda Muž

Založeno: 30.06.2004, 14:51
Odpovědí: 0

Uz vidim jak se ni do tiskarny prizene zakaznik a bude mi trvdit s odkazem na vas ze 0,5 mpx snimku (ktery mimochodem budu muset stahnout z jeho webu) mu kvalitnim ofsetem mam vytisknout plakat... 2540 dpi/175 lpi a ja mu nedokazu vysvetlit ze prave protoze ta technologie je naprosto odlisna to dost dobre nepujde...

Odpovědět na příspěvek

technologie MiniLabu-problémy

Autor: GSX-Roll Muž

Založeno: 02.07.2004, 09:10
Odpovědí: 2

Dlouhou dobu využívám Lab DroxiFoto a poslední fotky mě nemile překvapily. Mám 2Mpx snímač (Canon A60) a 10×15cm byly hezký fotky. Zkusil jsem 15×20 a sice trošku neostrost, ale pokud nebyla vedle stejná fotka v menším vidět to nebylo. U čeho byl problém bylo 9×13. Nejmenší fotka by měla být teoreticky nejostřejší, ale všechny šikmé linie byly zubaté. Fotky jsem já nepřevzorkovával a nevím co dělaj v Labu-na moje mejly nijak nereagují. Mám pocit jak kdyby vyšší DPI snižovali nějakým velmi primitivním algorytmem.

Odpovědět na příspěvek

RE: technologie MiniLabu-problémy

Autor: Michal Muž

Založeno: 20.07.2004, 18:30

Já už jsme z těhle levných minilabů vyléčenej.Dával jsem prvně fotky (z kinofilmu) do happy foto,pak droxi(Barvy a zpracování hrozný) a pak jsme začal jezdit v Brně do Fuji labu a u toho jsme i zůstal.Takhle pěkné barvy se opravdu jentak nevidí.Teď jsem koupil digitál,ale fotky z něj jsem tam dávat ještě nezkoušel,v pondělí se na to chystám.Tak jsem zvědavej

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: technologie MiniLabu-problémy

Autor: Milan Muž

Založeno: 27.10.2004, 20:18

Veliká pravda!! Já to z kinofilmem krom výše uvedených zkoušel i u Foto Star a výsledek u všech žalostný. Brilantní fotografie udělali až ve Fuji-labu. Sice maličko dražší, ale vyplatí se. Jinam už fotografie zpracovávat nedávám.

Odpovědět na příspěvek

a co Brilantni kvalita?

Autor: Josef Vokner Muž

Založeno: 16.07.2004, 11:50
Odpovědí: 1

Dekuji pane Brezina za clanek, je zajimavy, ale jake hodnoty by mely byt pro brilantni nebo alespon velmi dobre vytisky vetsich formatu fotografii?

Odpovědět na příspěvek

RE: a co Brilantni kvalita?

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 16.07.2004, 13:50

Co se tyce brilantni kvality, ta je jiz velmi zavisla na technologii tisku a na subjektivni hranici brilance. Nekde staci 200dpi, nekde 300, nekde lze vyuzit i vic obrazove informace ...

Odpovědět na příspěvek

Nejde jen o pixely ...

Autor: Lukas P Muž

Založeno: 07.10.2004, 16:26
Odpovědí: 0

Nejde jen o pixely, ale take o to co na fotografii je. V pripade portretu, kde bude malou hloubkou ostrosti potlaceno temer vse a navic vyuzit treba soft filtr pro celkovy "meky" dojem muze staci pro kvalitni tisk cca 160 dpi (tj. cca 65 bodu na 1 cm). Ale pokud se jedna o snimek s mnozstvim drobnych velmi detailu, ostrymi prechody barev a kontrastu je jiz potreba cca 300 dpi a nekdy i vyse.

Odpovědět na příspěvek

Nepresne udaje ...

Autor: Lukas P Muž

Založeno: 07.10.2004, 16:46
Odpovědí: 1

Teprve ted mne napadlo overit udaje z tabulky pomoci kalkulacky, protoze se mi to trochu nezdalo ... a neverim vlastnim ocim. Asi nejhorsi je radek pro tisk 60x80cm.
Za prve: uvedene rozliseni 3780 x 2835bodů neni 8Mpix, ale 10Mpix. Dale: pokud bychom tiskli v uvedenem minimalnim rozliseni, dostaneme 29 bodu na 1cm!!! To je 3 body na 1mm ... a to uz je poradne viditelne "zrno" ... opravdu trochu prehnane. Osobne doporucuji (z vlastnich zkusenosti) stanovit nejzassi hranici pro tisk 120dpi (48 bodu na 1cm) , lepe vsak 160 dpi (65 bodu na 1 cm) ... ideal je 300dpi.

Odpovědět na příspěvek

RE: Nepresne udaje ...

Autor: Spike Muž

Založeno: 20.04.2005, 16:45

Dobre, a z jake vzdalnosti se budes na 60*80cm velkou fotku divat aby sis vsiml tech tri bodu na mm ctverecni? :)

rekl bych ze na takovy format se lidi divaji nejspis jako obraz na zdi (okolo1m, za sklem) ale urcite hjop nebudou zkoumat z deseti cm..

Odpovědět na příspěvek

5Mpix Pro 20x30 je až škoda

Autor: jiri Muž

Založeno: 12.10.2004, 15:22
Odpovědí: 3

Samozřejmě, že s 5 Mpix uděláte krásnou fotku až 60x80 cm.

Odpovědět na příspěvek

RE: 5Mpix Pro 20x30 je až škoda

Autor: Lukas P Muž

Založeno: 12.10.2004, 16:58

Jo jo ... 14 bodu na 1 cm fakt bohate staci:o))))) Dobrej fooor:o)))

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 5Mpix Pro 20x30 je až škoda

Autor: Morgue Muž

Založeno: 12.11.2004, 14:45

nevím, jak jste přišel na 14 bodů na 1 cm??
mě to vychází přes 32 pixelů na cm
(5000000 / (60*80) = cca 1042 pixelů na cm2 (obsah), tj cca 32x32 pixelů na cm (délky stran))

Jinak teda s váma souhlasím, že 5Mpix je na 60x80cm ukrutně málo.
Zrovna včera jsem si nechal vytisknout A3 z 8Mpix a považuju výsledek na hranici použitelnosti. Prostě ta kresba už se strácí, samozřejmě ze 2 metrů je to jedno. Taky si všichni uvědomte, že např. 8 MPix už je vlastně iterpoovanejch ve foťáku z 8 miliónů buněk, která každá obsahuje jen jednu složku barvy. Pravý pixel má komplet RGB.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: 5Mpix Pro 20x30 je až škoda

Autor: malinm Muž

Založeno: 06.01.2006, 15:50

... interpolovane jsou POUZE BARVY !!!! ..jednotlivych pixelu.. ty samy osobe JSOU v nativnim rozliseni...

Odpovědět na příspěvek

Vlastni zkusenost k nezaplaceni

Autor: Stanley Muž

Založeno: 10.11.2004, 15:34
Odpovědí: 0

Clanek uzitecny. Ne pro svoje tabulky, ale jako popichnuti tem kteri se bali vetsich formatu. Nedejte na rady co nejde kam az zvetsit. Doporucuji bez ohledu na jakekoliv clanky obetovat tech par korun za vetsi format a zkusit si to. Pak kazdy uvidi jestli mu to vyhovuje.
NENECHTE SE ODRADIT!

Odpovědět na příspěvek

Je to relativni

Autor: Jennik Muž

Založeno: 23.11.2004, 12:56
Odpovědí: 0

Jako fotograf jsem se take vzdycky hnal za DPI a Mpx, ale po rocni zkusenosti obrazoveho redaktora v magazinu musim chte nechte s clankem souhlasit.

Bezne se nam stava, ze musime pouzit na dvoustranu (tzn. A3) pouzit beznou fotografii z news agentury, a ty maji v nejlepsim pripade 2,5x3,5tis. px. Pokud je snimek dobre exponovany, netrpi prilisnou kompresi (optimalne kolem 1mb jpeg), lze jej naprosto v klidu pouzit.

Nejzavaznejsim kriteriem ale nakonec zustava vzhled, pusobivost a obsah fotografie. Vsadim se, ze mnozi z vas se v knihach potkali s hromadou CB fotografii, ktere maji strasne zrno a treba jsou i maznute, bez ostrosti -> a presto to nikomu nevadi.

Tato tabulka je docela v pohode, ale pokud se ji budete ridit doslova, muze se stat, ze vam presto v DTP studiu zdeli, ze vas snimek 2,5x3,5mpx vam neudelaji ani na A4, jezto je proste seredny.

Odpovědět na příspěvek

Teorie/praxe

Autor: Ivan Muž

Založeno: 17.02.2005, 10:22
Odpovědí: 0

Myslim, ze pro nas amatery je asi nejschudnejsi cesta: proste to zkusit. Obetovat 50-100 Kc za vyzkouseni si snad dovolit muzeme. Pokud by to melo byt na nejake "dulezite" pouziti, pak to uz asi radeji konzultovat v tom LABu.
hezky den
Ivan

Odpovědět na příspěvek

souhlasím s autorem

Autor: Hynek Muž

Založeno: 24.06.2005, 10:01
Odpovědí: 0

Na cestách fotím kvalitní zrcadlovkou Nikon na kinofilm a hrozným 2,3MPx HP 318 (pevné ohnisko, jednobodové měření ostření i expozice, co snímek to jiný odstín...). Po lehkém přehnání přes Photoshop (vyvážení bílé, světelnost a kontrast - jinak naprosto nepoužitelné) jsou fotky (10x15) nesrovnatelně lepší z digitálu. Ač velký zastánce kinofilmu, musel jsem změnit názor.

Odpovědět na příspěvek

Velikost fotografie

Autor: Robert Koperdák Muž

Založeno: 11.07.2005, 19:27
Odpovědí: 0

Nemate prosim kontakt na nekoho kdo by byl schopen vytvorit vetsi fotografii z digitalu nez v labech? Chtel bych si udelat fotografii nad gauc na stenu.Dekuji za info

Odpovědět na příspěvek

Co si můžu dovolit s 3,2MP?

Autor: Andrew Muž

Založeno: 25.10.2005, 16:47
Odpovědí: 1

Nevím jestli jsem pochopil danou tabulku správně a tak jsem se chtěl pro jistotu pana Březiny zeptat. Jak velký (slušně dívatelný) formát fotografie si mohu dovolit s 3,2 MP digitálem s rozlišením 2048x1536bodů? Předem děkuji za opověď.

Odpovědět na příspěvek

RE: Co si můžu dovolit s 3,2MP?

Autor: Kacule87 Muž

Založeno: 15.11.2005, 19:06

Ahoj Andrew!Prosim Te, až Ti pan Březina odpoví, můžeš mi to please přeposlat na mailk? Taky by mě to moc zajímalo! Díky Katka. Kacule87@seznam.cz

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Co se tyce brilantni kvality, ta je jiz velmi zavisla na technologii tisku a na subjektivni hranici brilance. Nekde staci 200dpi, nekde 300, nekde lze vyuzit i vic obrazove informace ...


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: