Photoshop tutoriál: Jak rychle a jednoduše vylepšit tonální kontrast fotografií - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Úpravy fotografií

Photoshop tutoriál: Jak rychle a jednoduše vylepšit tonální kontrast fotografií

22. dubna 2009, 00.00 | Dnešní Photoshop tutoriál vás naučí  techniku, pomocí které lze  dosáhnout selektivního zvýšení kontrastu těch oblastí na fotografii, které se rozprostírají mezi partiemi stínů a vysokých jasů. Budeme používat možná pro někoho relativně méně známé nástroje, jakými jsou například nedestruktivní vrstva „Smart object“ (Automatický objekt) či filtr „High Pass“ (Horní propust). Součástí tutoriálu je i odkaz na akci Photoshopu, kterou si může stáhnout a používat ji pak pro rychlou a pohodlnou úpravu vašich snímků.

Dnešní Photoshop tutoriál vás naučí techniku, pomocí které lze jednoduše vylepšit tonální kontrast v oblasti hodnot středních jasů. Jinými slovy vás naučíme, jak dosáhnout selektivního zvýšení kontrastu těch oblastí na fotografii, které se rozprostírají mezi partiemi stínů a vysokých jasů. Upravená fotografie bude mít v oblastech střední jasů více prokreslené detaily. V tutoriálu budeme používat možná pro někoho relativně méně známé filtrové nástroje, jakými je například nedestruktivní filtr „Smart object“ (Automatický objekt – jedná se o nedestruktivní filtr, ve Photoshopu dostupný od verze CS2, který dovoluje většinu filtrů Photoshopu použít podobně jako to umožňují vrstvy úprav) a filtr „High Pass“ (Horní propust). Na konci tutoriálu naleznete odkaz na Photoshop akci, zachycující dále popsaný postup úprav, kterou můžete používat pro rychlou a pohodlnou úpravu vašich snímků.

Ti uživatelé, kteří Photoshop nevidí zrovna poprvé, se už se již asi setkali s nejrůznějšími způsoby (například přes nástroj „Levels/Úrovně“ či „Curves/Křivky“), jak vylepšit kontrast fotografie. Dané nástroje nabízí samozřejmě účinné a efektivní cesty, jak vylepšovat na snímcích jejich kontrast. Nicméně v určitých ohledech mají i nevýhody. Například povětšinou (vyjma manuální práce s křivkami či použití maskování vrstvy) ovlivňují na fotografii celoplošně její tonalitu, respektive změny kontrastu se dotknou kromě oblastí středních jasů také partií stínů a vysokých jasů. Pokud ovšem někdy chceme změnit kontrast pouze u středních jasů, může být užitečná například technika, kterou vám níže představíme. Tato technika má i svoji nezanedbatelnou výhodu v tom, že ji lze v praxi nedestruktivně aplikovat na většinu fotografií pomocí nahrané Photoshop akce. Takže, držte si „klobouky“, začínáme s tutoriálem.

Otevřeme si fotografii, na které bychom chtěli selektivně vylepšit kontrast v oblastech střední tonality (tedy partií v obraze, které se nalézají mezi stíny a jasy). Duplikujeme si vrstvu „Background“ (Pozadí;) klávesovým příkazem „Ctrl-J“, vytvořenou vrstvu si změníme na „Smart object“ přes menu Layer/Smart object/Convert to Smart object (Vrstva/Automatický objekt/Převést na automatický objekt; viz obr. 1). V paletce „Layers“ (Vrstvy) se nám u ikonky aktivní vrstvy objeví symbol značící „Smart object“ (Automatický objekt; viz obr. 2).

Obr. 1

Obr. 2

Při aktivní „Smart object“ vrstvě si otevřeme dialog filtru „High Pass“ (Horní propust), ke kterému se dostaneme přes příkaz „Fillter/Other/High Pass“ (Filtr/Ostatní/Horní propust; viz obr. 3). V dialogu filtru nastavíme hodnotu „Radius“ (Poloměr) na 2 ( obr. 4), přičemž budeme mít na zřeteli, že tuto hodnotu můžeme později ještě změnit. Filtr „High Pass“ jsme si vybrali proto, že se díky němu z fotografie vyseparují hlavní obrysové partie, se kterými budeme dále pracovat. Potvrdíme příkazem „OK“.

Obr. 3

Obr. 4

Nyní klikneme na aktivní vrstvu v roletce „Layers“ (Vrstvy) pravým tlačítkem myši a otevřeme si dialog „Blending options“ (Volby prolnutí; viz obr. 5). V nastavení dialogu „Blending options“ nahoře v roletce „Blend Mode“ (Režim prolnutí) si změníme režim prolnutí na „Overlay“ (Překrýt; viz obr. 6). Poté přemístíme svoji pozornost do dolní častí dialogu „Blending options“, kde v kolonce „Blend if“ (Prolnout když) nastavíme v horní volbě „This layer“ (Tato vrstva) hodnoty, které vidíte na obr. 7. Nezapomeňte si posuvníky v nastavovací liště rozdělit tak, že na ně klikněte kurzorem myši se současně drženou klávesou „Alt“ (ze dvou nastavovacích „jezdců“ se tak rázem stanou čtyři). Tímto nastavením prolínání vrstev jsme si zajistili, aby se prolínání informací mezi aktivní vrstvou a vrstvou ležící pod ní týkalo pouze partií v obraze, obsahující obrazové informace z oblasti středních jasů. Potvrdíme příkazem „Ok“.

Obr. 5

Obr. 6

Obr. 7

Teď jsme již skoro u konce. Zbývá nám jen si znovu otevřít poklepáním „Smart filter“ vrstvu „High Pass“ (viz obr. 8) a finálně doladit, dle svého subjektivního uvážení, pohybem posuvníku „Radius“ intenzitu zvýšení tonálního kontrastu na snímku (viz obr. 9). Nezapomeňte si přitom dát pozor na to, aby se vám na okrajích výrazných linií v obraze nevytvořily rušivé kontury (tzv. „Halo efekt“). V praxi bychom proto měli preferovat nastavení posuvníku „Radius“ přibližně v rozmezí hodnot 2 až 10.

Obr. 8

Obr. 9

Vidíme, že se na naší fotografií znatelně zvedl tonální kontrast, který se aplikoval v oblastech středních jasů (na naší ukázkové fotografii si změn kontrastu můžete nejvíce všimnout například u vodní hladiny či na obloze s mraky). V našem případě nám přišlo rozumné změnit v dialogu filtru „High Pass“ hodnotu posuvníku „Radius“ na 3.

Před a Po

Před a po (pro změnu obrázku přejíždějte přes něj kurzorem myši. Snímky v ve větším rozlišení si můžete zobrazit zde: Před úpravou a Po úpravě Po

Celou aplikaci výše uvedeného postupu si pro příští použití můžete výrazně urychlit nahráním Photoshop akce přes nabídku Windows/Actions (Okno/Akce; více informací o tom, jak si nastavit nahrávání Photoshop akce, naleznete například v našem starším tutoriálu ZDE).

Stejně jako u předešlých Photoshop tutoriálů vám na závěr doporučujeme nebát se experimentovat s konkrétními hodnotami nastavení plynoucích z výše uvedeného postupu, neboť každá fotografie má své specifické tonální parametry, kterým je třeba přizpůsobit i provádění konkrétní úprav tonálního kontrastu středních jasů.

Photoshop akci k tutoriálu si můžete stáhnout klepnutím na ikonku výše

Další ukázky:

Před a Po

Před a po (pro změnu obrázku přejíždějte kurzorem myši. Snímky v ve větším rozlišení si můžete zobrazit zde: Před úpravou a Po úpravě Po

Před a Po

Před a po (pro změnu obrázku přejíždějte kurzorem myši. Snímky v ve větším rozlišení si můžete zobrazit zde: Před úpravou a Po úpravě Po

Poznámka:Ilustrativní fotografie, které jsou použity v tomto tutoriálu, byly zakoupeny v internetové fotobance „Shutterstock.com“ a podléhají autorskému právu.

Tématické zařazení:

 » Zpracování  

 » Zpracování  » Úpravy fotografií  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Chyba

Autor: wlofy Muž

Založeno: 22.04.2009, 06:46
Odpovědí: 1

clanek dobry
jenom mala technicka: mate spatny odkaz na obrazky pred a po pouzite v tutorialu (ted oba odkazuji na obr 10 a mely by na 10 a 11)

Odpovědět na příspěvek

RE: Chyba

Autor: Daniel Poláček Muž

Založeno: 22.04.2009, 09:23

Dobrý den,
děkuji Vám za upozornění, link už byl opraven. Omlouváme se.

Přeji hezký den
S pozdravem

Odpovědět na příspěvek

inak

Autor: jaaaaa Muž

Založeno: 22.04.2009, 07:22
Odpovědí: 0

ak obcas zabludite na photozone.de, tak tam je popisany tento postup uz niekolko rokov, aj s drobnym vylepsenim na odstranenie sumu...

Odpovědět na příspěvek

Ostrost

Autor: Elpix Muž

Založeno: 22.04.2009, 10:34
Odpovědí: 0

Připadá mi, že výsledek je přeostřený, hlavně utoho ledovce ve vodě.

Odpovědět na příspěvek

Rastrování

Autor: Zed Muž

Založeno: 22.04.2009, 10:42
Odpovědí: 1

Díky za podařený návod, zkoušel jsem ho v PS2 ale nejde mi jedna věc - když dám Smart object a chci použít High Pass filtr, photoshop mi oznámí, že musí tento automatický objekt přerastrovat a pak už nemůžu dodatečně měnit hodnotu u filtru...
Nevíte někdo jak se to dá vyřešit? PS: Pracoval jsem s JPGem.

Odpovědět na příspěvek

RE: Rastrování

Autor: Daniel Poláček Muž

Založeno: 22.04.2009, 11:14

Dobrý den,
je možné, že ve verzi CS2 ještě není tak vypracovaná podpora pro Smart filtry jako je ve vyšších verzích Photoshopu, proto jsou patrně Smart vrstvy rastrovány. Omlouvám se, že jsem si toho při psaní článku nevšiml (pracoval jsem s jinou verzí programu).

Problém můžete například alespoň částečně vyřešit, když si nahrajete několik Photoshop akcí s různým nastavením High Pass filtru.

S pozdravem
Daniel Poláček

Odpovědět na příspěvek

Titulek

Autor: MD Muž

Založeno: 22.04.2009, 10:50
Odpovědí: 1

Me to pripada pouze jako zostrene...

Odpovědět na příspěvek

RE: Titulek

Autor: Daniel Poláček Muž

Založeno: 22.04.2009, 11:16

Dobrý den,
zkuste třeba zvýšit hodnotu High Pass filtru, pak můžete uvidět výraznější efekt.

S pozdravem
Daniel Poláček

Odpovědět na příspěvek

No, nevím, nevím…

Autor: Loki Muž

Založeno: 22.04.2009, 11:26
Odpovědí: 3

Metodu uvedenou v článku drahně let používám pro nedestruktivní doostřování snímků. Metoda další vrstvy a filtru Horní propust napodobuje starou metodu doostřování negativů před expozicí na fotopapíry. Pro zvýšení kontrastu ve střední oblasti histogramu jsou mnohem efektivnější metody. Převedu-li snímek do režimu Lab, mohu vykouzlit nevídané věci.

Odpovědět na příspěvek

RE: No, nevím, nevím…

Autor: Rajdak Muž

Založeno: 22.04.2009, 16:16

Muzete prosim tu metodu v rezimu Lab strucne popsat, nebo dat link. Moc o tomto rezimu nevim, ale slysel jsem ze v nem jde delat spousta veci jednoduseji.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: No, nevím, nevím…

Autor: Substance242 Muž

Založeno: 23.04.2009, 08:17

O farebných modeloch od Fotoromana:

http://www
.fotografovani.cz/art/foz
ak_df/rom_1_05_colormodel
s.html

Nabudúce viac samostatnosti! :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: No, nevím, nevím…

Autor: habanr Muž

Založeno: 23.04.2009, 16:12

Asi nejlepší je si koupit následující knihu
http://interval.cz/clan
ky/photoshop-barevny-rezi
m-lab-dan-margulis/
Sice je trochu dražší, ale za ty peníze opravdu stojí... Doporučuji...

Odpovědět na příspěvek

Přostření

Autor: Kelav Muž

Založeno: 22.04.2009, 12:20
Odpovědí: 1

Mno nevím, jestli bych tenhle postup použil. Výsledek, jak už se tu někdo zmínil, mi vůbec nesedi. Například u prvního obrázku (řeka a v ní ledová kra) obrázek po úpravě mi přijde maximálně přeostřený, kameny na pravém břehu mají úplně jinou barvu i strukturu, než na neupraveném. Trochu mi to připomíná slabou posterizaci s extrémním zostřením.

Odpovědět na příspěvek

RE: Přostření

Autor: Daniel Poláček Muž

Založeno: 22.04.2009, 12:54

Dobrý den,
zkuste si tento postup vyzkoušet také v praxi a pohrajte si například s různým nastavením poloměru filtru High Pass, pak můžete dostat i k dramatičtějšímu efektu.

Přeji Vám pohodový den
S pozdravem
Daniel Poláček

Odpovědět na příspěvek

Coze?

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 22.04.2009, 15:33
Odpovědí: 0

Proste preostreni s velkym polomerem, ktery zpusobi halo kolem kontrastnich hran nazyvate 'vylepsenim' tonalniho kontrastu? To je velmi odvazne...

Odpovědět na příspěvek

Clarify

Autor: L Muž

Založeno: 23.04.2009, 15:04
Odpovědí: 0

Jaký je rozdíl mezi touto metodou a nástrojem Clarify v Lightroom/ACR?

Odpovědět na příspěvek

Re:

Autor: Luboš Kopečný Muž

Založeno: 15.07.2009, 13:03
Odpovědí: 0

Článek je už sice starší, ale přesto přispěji. Zde popisovaná metoda v podstatě pracuje na principu zvýšení "lokálního kontrastu", která však klasicky provedená dá mnohem lepší výsledky než tento zvláštní postup, který by místo filtru high pass bylo možné provést pomocí unsharp mask, jak je tomu běžně při úpravách lokálního kontrastu.

Zvýšit kontrast ve středních tónech jde ale mnohem účinněji pomocí tzv. "adaptivního kontrastu" s maskou středních tónů, kterou je lepší použít vždy než podmíněné prolnutí vrstev (platí pravidlo, že podmíněné prolnutí použijeme pouze tam, kde není možné pracovat s maskou)

Lokální kontrast je velice účinný a není důvod ho používat pouze ke zvýšení kontrastu ve středních tónech, ale na celém snímku, pouze s ochranou světel a stínů před clipováním. Ve středních tónech je nejlépe použít adaptivní kontrast s připravenou maskou.

Pojem adaptivní a lokální kontrast jsou známé termíny z digitální fotografie a vznikly na začátku tohoto tisíciletí. Další metoda zvýšení kontrastu "kontrastní maska" je stará a používala se už u klasických filmů.

V české literatuře ani na českých stránkách se o těchto metodách moc podrobností dočíst nedá, ale jsou to metody běžně používané. Lokální kontrast je přesně to, co nabízí funkce Clarity v Adobe Camera Raw.

Detaily na http://horyjeseniky.cz/in
dex.php/digitalnifotograf
ie/52-kontrastajas

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: