Filmování digitální zrcadlovkou? Proč ne! - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Trendy

Filmování digitální zrcadlovkou? Proč ne!

2. dubna 2014, 22.29 | Není to tak dávno, co začaly digitální zrcadlovky nabízet také funkci záznamu videosekvencí. Mnoho zlých jazyků tehdy hlásalo něco o další degradaci fotografie a naprosto zbytečné funkci (tehdejších) DSLR. Uplynulo pár let a se zrcadlovkami se natáčejí komerční celovečerní filmy a funkce videa natolik "zdomácněla", že už se nad ní skoro nikdo negativně nepozastavuje. A co vlastně mohou DSLR v oblasti videa nabídnou?

První zrcadlovky s možností záznamu videa se na trhu objevily teprve před cca 4-5 lety, dnes již tato funkce patří k běžné výbavě. Standard je FullHD (1920x1080 bodů), u některých modelů se ještě můžeme setkat s HD-ready (1280 x 720 bodů). Čím vyšší rozlišení, tím fyzicky větší obraz. Ovšem s ním roste i datový objem a tím nároky na HW (zpracování, paměť). Snímkování (fps = frames per sec. / počet snímků za sek.) běžne bývá 25 - 30 fps. Často lze nastavit i mnohem víc (50, 60 fps), což je ale v praxi zbytečné (k iluzi plynulého pohybu zcela dostačuje 15 fps). Toliko známá fakta! A dál?


Formáty, komprese, datový tok


Běžné video formáty jsou: MOV, AVI, MPEG. Ovšem pozor! Někdy může chybět přesná definice použitého kodeku (komprese), SW přehrávajícího video pak musí umět daný kodek přečíst. Kodek nastavuje velikost datového toku (bit rate / Mbps). Jde o alternaci (nám fotografům dobře známé) „komprese“ u JPG formátu. Čím vyšší hodnota, tím vyšší kvalita souboru (ovšem i jeho velikost). Poměr stran (Aspect Ratio) je v DSLR 3:2, u videa není problém přizpůsobit poměr libovolně - 4:3 (běžné TV), 16:9 (LCD, Plazmy), ovšem ořízne se nám „spodek / vršek“ obrazu (kde tak vzniknou klasické černé pruhy).

 

Zvuk


Nahrává-li fotoaparát video se zvukem (mono/stereo), je ten součástí videosouboru. Zvuk se také kóduje a komprimuje různými kodeky (platí obdobná pravidla jako u záznamu obrazu). Interní mikrofon DSLR (ač často kvalitní) má tu nevýhodu že je uvnitř – tudíž zaznamenává vše (zejména zvuk autofocusu, zoomování, atd.). Maximálně se proto vyplatí externí mikrofon – výsledná kvalita zvuku je o třídu lepší a bez rušivých ruchů. Ovšem ne každá DSLR má vstup pro externí mikrofon! Výrobci již však i na to reagují a nově vyvíjejí ultra tiché ostřící motorky (Canon, Nikon, Sony a další), což je v podstatě obdoba "ultrasonického" ostření (USM, SWM, HSM), jen více orientovaná na video.


 

Výbava

 

Pozor na absenci HDMI konektoru, bez něj nelze promítat video ve vysoké kvalitě přímo z DSLR (z karty to samozřejmě problém není). Mnoho DSLR má omezenou maximální dobu záznamu buď časově (20, 30 min) nebo objemově (4 GB). U některých DSLR se můžete setkat s problémem zahřívání snímače, video se tak po určité době nepřetržitého zánamu (cca 10-13 min) prostě samo vypne! Většina DSLR neumožňuje v režimu videa kontinuálně (automaticky) ostřit (DSLT - s pevným zrcátkem, jsou na tom výrazně lépe). Často je tedy lépe ostřit ručně (chce to trochu cviku ale jde to), navíc rozměrné displeje jsou k tomu jako stvořené. Existují praktická příslušenství (např. typu „Z-Finder“), zvětšující obraz, skvělým „video“ pomocníkem je též stabilizátor obrazu.

 

Závěrem

 

Video v DSLR je výbornou (ač mnohdy nesmyslně kritizovanou) funkcí. DLSR mají kvalitní snímače a optiku, díky čemuž i se základní sadou pořídíte kvalitativně lepší záznam než s regulérní digi-kamerou! Nevýhodou DSLR je pak horší komfort (držení, LCD) a podstatně slabší nabídka funkcí.

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  » Technologie  

 » Praxe  » Základní postupy  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 » Novinky  » Trendy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Slaby clanok

Autor: Airbag Muž

Založeno: 03.04.2014, 08:38
Odpovědí: 0

"Často lze nastavit i mnohem víc (50, 60 fps), což je ale v praxi zbytečné (k iluzi plynulého pohybu zcela dostačuje 15 fps)"

15 fps na iluziu pohybu mozno, ale na seriozne sledovanie urcite nie.
A 50/60 fps sa pouziva napriklad v pripade spomalenych zaberov. Natocim s 50fps a prehravam to 25fps.

Inac, to ze je clanok publikovany na specializovanom serveri, je clanok napisany pre uplnych zaciatocnikov.

O nezvladnutej casti "Aspect ratio" ani nehovorim.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: