Test objektivu Canon EF 100-400 mm f/5,6L IS USM - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Trendy

Test objektivu Canon EF 100-400 mm f/5,6L IS USM

25. června 2001, 00.00 | Kreativní svobodu při snímání na velkou vzdálenost přinášejí teleobjektivy a superteleobjektivy, které jsou vyhledávány nejen profesionálními fotografy, ale také amatéry, kteří rádi fotografují přírodu. Přinášíme vám test jednoho z nich.

Proměnlivé, polooblačné až deštivé počasí není na redakční test zrovna nejlepší, ale nedalo se nic dělat. I přesto, že jsme měli Teleobjektiv Canon EF 100-400 mm f/5.6 IS USM zapůjčený jen na víkend, stačili jsme jeho výrobcem udávané kvality prověřit. Testovali jsme na cyklistických závodech, které probíhaly na letišti Točná v Praze - Komořanech. Pro jistotu jsme fotografovali na černobílé filmy, jejiž kontrasty se dají při použití multigradačního materiálu poupravit, narozdíl od materiálu barevného, jehož barevné tóny při zataženém počasí nepodávají příliš líbivou poezii. Na teleobjektivu Canon nás především zajímala možnost použití optické neostrosti v pozadí a funkční kvalita stabilizátoru, neboť to jsou přednosti, za kterými každý fotograf bezrozmyslu pádí.

Obecně o teleobjektivech
Jak už bylo v úvodu řečeno, teleobjektivy a superteleobjektivy se zoomem jsou konstruovány pro fotografování na velké vzdálenosti, a proto jsou kromě amatérských fotografů využívány profesionály. Jejich použití je širokosáhlé - sportovní fotografie, krajina (krajinný detail), architektura, reportáž, móda, portrét - ale především - a to platí také pro náš testovaný Canon 100-400 mm, jsou vyhledávány ke snímání fauny v přírodě. Velkou nevýhodou starších superteleobjektivů byl hlučný motor a chybějící funkce stabilizátoru, bez které se objektiv nedal používat bez stativu. Stativ je pro sportovního či jinak specializovaného fotografa překážkou a omezuje tak jeho volnost v pohybu, která je obzvlášť potřebná pro zachycení nejzajímavějších scén - ať už v přírodě, nebo reportáži.


Co je na Canonu 100-400 mm USM zajímavého
Objektiv, který vidíte na obrázku, vypadá mohutně, ale kdybyste ho drželi ve svých rukou, žasli byste nad jeho nízkou hmotností 1360 g. Upevňovací závit vespod těla objektivu na první pohled vypadá důležitě, ale při testování jsme díky nezatěžklého pocitu v rukou často zapomínali na obecné pravidlo, že se má při fotografování s dlouhým "sklem" držet objektiv s kamerou a nikoliv kamera s objektivem. Další výhodou tohoto objektivu je celkem snadný výsuv směrem k delším ohniskům a zpět ke 100 mm. Umělohmotné drážky na ostřících posunovacích kroužcích dobře fixují ruku a zajišťují tak kvalitně manuální obsluhu objektivu. Námitka nemůže být ani proti přepínacímu tlačítku funkce stabilizátoru nebo funkce manuálního a automatického ostření. Všechny nezbytné funkce ovládání objektivu jsou rozumně technicky řešeny a snadno se ovládají. Z hlediska kvality optické soustavy je Canon 100-400 navíc vybaven soustavou UD a fluoritových skel, které podávají kvalitní ostrost a zvýšený kontrast obrazu. Světelnost 4.5 -5.6 cl. také výrazně vyhovuje náročným požadavkům mnoha specialistů. Teleobjektiv Canon je také vybaven tichým zaostřovacím motorkem Ultrasonic, který umožňuje nerušené fotografování zvířat v přírodě.

Obrazový test
Testovali jsme dvě roviny zobrazení. Jednak možnost použití optické neostrosti při nastavení nejnižšího clonového čísla a také funkci dvourežimového stabilizátoru, který je určen k vyrovnání a stabilizaci otřesů, které při delších expozičních časech znekvalitńují ostrost výsledného obrazu na fotografii. Na sérii obrázků, které jsme na závodech vytvořili, jsou vidět jednotlivé kroky nastavení ohniskových vzdáleností. Závodník je na všech fotografiích snímán z jednoho místa ze vzdálenosti 15-20 metrů. Obr. č.1 náleží ohnisková vzdálenost 100 mm, další snímky jsou v ohniskách 150 mm (obr.2), 200 mm (3), 250 mm (4), 300 mm (5), 350 mm (6). Na obrázku 6. je vidět začínající optická neostrost v pozadí, která snímku dodává hloubku a příjemný výtvarný efekt. Při ohnisku 400 mm se dostáváme k portrétní fotografii, při jejímž snímání jsme se k objektu nepatrně přibližovali - asi po dvou metrech. Hloubka ostrosti v pozadí je s jednotlivými dalšími snímky stále menší obr. 7, 8, 9 a obrázek 10. vykazuje optickou neostrost na portrétovaném - kde brada, oči s brýlemi jsou ostré, zatímco límec trička, nos a přilba jsou neostré. Zejména tyto vlastnosti objektivu Canon 100-400 zcela stoprocentně přitahují fotografy, kteří objektiv můžou použít zejména v tvorbě reklamního portrétu, nebo módní fotografie.

Kliknutím na náhled získáte plné rozlišení snímku.

Obrázek č.1
Obrázek č.2

Obrázek č.3
Obrázek č.4

Obrázek č.5
Obrázek č.6

Obrázek č.7
Obrázek č.8

Obrázek č.9
Obrázek č.10

Stabilizátor
Funkci stabilizátoru jsme otestovali na jedoucích závodnících při použití delších časů závěrky a vyššího clonového čísla. Obrázek č. 11 je pořízen časem 1/8 vteřiny. Kamera byla současně v pohybu se sportovcem, jak je vidět na dynamicky rozostřeném pozadí a kresba závodníka je přitom naprosto ostrá. Obr. č. 12 byl vytvořen za použití ještě delšího času závěrky cca 1/2 vteřiny a výsledek je rovněž překvapivý. Pozadí a závodník jsou neosté v pohybu, ale kolo má v některých oblastech ostrou kresbu - bez stativu? Proč ne!

Obrázek č.11
Obrázek č.12

Závěrem
Objektiv si zcela objektivně zasluhuje pochvalu, neboť má všechna plus k vytvoření obrazově kvalitního a ostrého snímku. Jeho kvalitně pracující stabilizátor, lehkost a brilantní kontrastní kresba to v každém případě dokazuje. Jediné, co člověka může trochu zaskočit, je jeho cena - okolo 79.000,- Kč, která je ale u řady objektivů stejné kategorie od jiných výrobců běžným průměrem.

Tématické zařazení:

 » Novinky  » Trendy  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: