Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
![OBLIBENE_TITLE2](/templates/104/gr/print-logo.gif)
Výstavy
Mentálně postižení fotografové – soucit či obdiv?
6. srpna 2003, 00.00 | Zátiší, snímek krajiny, architektury, portrét, dokonce i koláž a roláž. Některé působí amatérsky, ale u jiných má divák pocit, že se dívá na profesionální fotografie. Ve skutečnosti všechny práce vytvořili mentálně postižení lidé – absolventi 1. ročníku projektu „S fotoaparátem za poznáním“.
![post1](/old-idif/fotografovani/images/post1.jpg)
Výstavu osmi frekventantů projektu, pořádaného Sdružením pro pomoc mentálně postiženým, hostí ve svých prostorách knihkupectví a kavárna Academia na Václavském náměstí. Jedná se o zhruba čtyři desítky prací z oborů portrét, zátiší, krajina a architektura, a rovněž o několik koláží. „Studenti měli možnost naučit se technické základy zpracování fotomateriálu, ale poznali i zajímavosti z historie fotografie,“ informuje nás vedoucí kursu Eva Frančeová, „a získali i dovednost v konečné úpravě – v prezentaci fotografií.“ Výukový ročník byl oficiálně zahájen 26. září 2002 a ukončen začátkem června slavnostním předáním osvědčení o absolutoriu. 2. července pak proběhla vernisáž fotografických prací v literární kavárně knihkupectví Academia. Mezitím žáci, jejichž věk se pohybuje v rozpětí 17 až 74 let, absolvovali nejen teoretickou a praktickou výuku fotografování, nýbrž i různé doprovodné akce, například návštěvu v ateliéru Jadrana Šetlíka či obeznámení se s digitální technikou a novými fotografickými materiály na veletrhu Interkamera.
Vystavené práce, jejichž výběr provedli sami studenti, mají sice rozdílnou kvalitu, nicméně není třeba je hodnotit s větší shovívavostí jen proto, že se jedná o díla lidí s mentálním postižením. Takové, jako jsou ty „horší“, by se našly v leckterém amatérském albu, v kolekci však jsou zastoupeny i záběry dobré až vynikající. Z toho se dá usoudit, že psychické postižení není automaticky spojeno s absencí schopnosti vnímat a rozeznat estetické hodnoty. Vzhledem k tomu, že každý autor je zde zastoupen pracemi, které vystihují témata, zadaná během školního roku, lze jejich rozdílnou kvalitu vysvětlit i postupující praxí a rostoucími fotografickými zkušenostmi. Bohužel není jasné, zda se některý z frekventantů kursu – alespoň sporadicky - zabýval fotografováním již dříve, což by rovněž mohlo vysvětlit nadprůměrnou kvalitu určitého počtu exponátů.
![dvere](/old-idif/fotografovani/images/post4.jpg)
Mezi nejlepší patří fotografie osmadvacetileté Jany Červené. Zadané téma „Místo, kde bydlím“ zpracovala vynalézavým způsobem: místo architektury, kterou většinou fotografovali ostatní studenti, zpodobnila ozdobný detail – slunce – na bráně hořovického zámku. Mírný podhled a kompozice s pískovcovou barokní sochou dává fotografii efektní napětí. Rovněž v úkolu „Zátiší podle předlohy“ Červená „zabodovala“: vytvořila půvabný obraz ze staré kuchyňské váhy, petrolejky a suchých květů, jehož kompozice je vyvážená a věcmi „nepřetížená“. Červená je i autorkou snímku vydry v zoo, pozoruhodného dobrým zachycením zvířete v pohybu. Mimochodem, je to právě matka Jany Červené, bývalé žákyně střední školy, která se v brožuře, vydané u příležitosti výstavy, vyjadřuje k problému integrace postiženého dítěte do zdravé společnosti. Na příkladu dívky, které dříve chyběla motivace k životu, teprve můžeme pochopit význam podobných projektů pro handicapované.
![kolaz](/old-idif/fotografovani/images/post_kolaz.jpg)
Zatímco snímky architektury, pořízené Emilem Frančem (19 let), vykazují některé drobné prohřešky proti kvalitnímu záznamu (neostrost, příliš velká vzdálenost objektu, „padající“ linie stavby), v případě portrétu hrocha měl autor skutečně „šťastné oko“: ocenění zaslouží zejména vynalézavost záběru, ale i nasvícení a minimalistická kompozice.
Rovněž pod jménem Zdeněk Kahovec jsou prezentovány práce poměrně značně rozdílné úrovně. Protože však frekventanti toho jména byli kursu dva (44 a 74 let), což v titulcích zůstalo nerozlišeno, není možné svědomitě přiřadit autorství. Jedná se o několik obsahově i technicky nevýrazných fotografií architektury, na nichž je patrná snaha ukázat kontrast městské, většinou moderní zástavby, a zbytků přírody. Fakt, že snímky byly většinou pořízeny za nekontrastního osvětlení v zimě, ještě negativně ovlivnila špatná barevnost materiálu. Blíže neidentifikovaný Kahovec je však také autorem vynikajícího záběru vánočního trhu na Staroměstském náměstí: kontrast komerčního pozlátka s postavou pokuřujícího bezdomovce, umístěnou jaksi mimochodem do pravého dolního rohu, posunuje obraz až do kategorie sociálního dokumentu.
![vanocnitrh](/old-idif/fotografovani/images/post3.jpg)
Předností šestadvacetileté Vladimíry Müllerové je cit pro vystižení nálady krajiny, ale i mimořádné estetické vnímání. V expozici je zastoupena citlivými záběry historické architektury (břevnovský klášter, hradní zřícenina Okoř a letohrádek Hvězda) s okolím, ale především zátiším s klenutým oknem v polorozpadlé zdi, jehož působivost tkví nejen v prostotě a ušlechtilosti tvarů, nýbrž i v charisma, které vyzařuje.
![okno](/old-idif/fotografovani/images/post5.jpg)
Frekventanti projektu „S fotoaparátem za poznáním“ jsou v první řadě amatéři, lidé, kteří si oblíbili možnost vyjadřovat své pocity zachycením na citlivý materiál. A teprve potom handicapovaní, usilující nalézt své místo v tomto komplikovaném světě. Projekt opět dokazuje, že i přes omezení, kterému podléhají v jiných oblastech, existují také momenty, v nichž se rozdíl mezi člověkem postiženým a tzv. normálním stírá – například v umělecké tvorbě. Tady lze tyto lidi hodnotit podle pravdy – bez zvláštní shovívavosti a soucitu.
(S FOTOAPARÁTEM ZA POZNÁNÍM – výstava fotografií osmi absolventů projektu Sdružení pro pomoc mentálně postižených, 1. patro a kavárna knihkupectví Academia, Václavské náměstí 34, Praha 1)
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
2. února 2012
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014