LYTRO: plenoptický fotoaparát (1G) v testu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

LYTRO: plenoptický fotoaparát (1G) v testu

LYTRO: exkluzivní recenze 1. generace fotoaparátu (fotografie: Martin Hájek)

29. dubna 2014, 13.53 | Je to již nějaký ten pátek co uvedla americká společnost Lytro 1. generaci svého plenoptického fotoaparátu, který využívá zcela nový princip záznamu obrazu. S dostupností Lytra pro náš trh - potažmo i vzorků pro účely testování - to bylo trochu komplikovanější, nicméně nakonec zastřešila distribuci pro ČR společenost FotoTrade, která nám zároveň poskytla Lytro fotoaparát na recenzi. Takže jaký vlastně tento zcela nový a svým způsobem revoluční fotoaparát je? Jak se s ním fotí?

O Lytru toho již bylo napsáno dost a dost, takže si nyní v kostce připomeňme známá fakta a princip jeho fungování. Lytro zaznamenává světelné informace - stejně jako konvenční fotoaparáty - ovšem značně odlišným způsobem! Uvnitř je také snímací čip – ne nepodobný konvenčním snímačům, ale přeci jen s několika výraznými odlišnostmi: snímač je čtvercový a před sebou má umístěnu soustavu mikro-čoček, sloužících k výpočtu všech možných úhlů, pod nimiž dopadají jednotlivé světelné paprsky na snímač. Do paměti se ukládají všechny možné úhly světelných paprsků a na jejich základě lze poté dopočítat různé roviny zaostření! Místo s nejvyšší ostrostí pak nastavíme libovolně - přes PC, pomocí Lytro desktop aplikace (rovinu zaostření můžeme pro kontrolu zobrazit a měnit i na LCD fotoaparátu u právě pořízených snímků).

Popis a design

Základem Lytro fotoaparátu je Light Field senzor, který zachytí 11 milionů světelných paprsků (11 MRay). Výstupní formát snímku v JPG má rozlišení 1080 x 1080 bodů (1,2 Mpix). O zpracování snímků se stará Lytro Light Field Engine. Objektiv má rozsah ohnisek 43 – 344 mm (8x optický zoom) a světelnost f/2 v celém rozsahu. Clona je zde fixní. Optická soustava se skládá z 8 členů řazených do 5 skupin. LCD je dotykový s rozměry 33 x 33 mm (úhlopříčka 1,52“). Lytro napájí zabudovaná Li-Ion baterie, kterou lze nabíjet buď přes micro USB nebo pomocí rychlo-nabíječky (volitelné příslušenství). Data přístroj ukládá do interní paměti, k dispozici jsou dvě verze: 8 GB (na cca 350 fotek) a 16 GB (cca 750 snímků).

Výrobce zde vsadil na jednoduché, čisté a jasné tvary, s minimem ovládacích prvků. Lytro tvoří robustní – leč elegantní aluminiový hranol, na jednom konci s objektivem a druhém s LCD. Rozměry jsou: 41 x 41 x 112 mm a hmotnost 214 g. Ke standardnímu příslušenství patří magnetická krytka objektivu, čistící utěrka, poutko na zápěstí a micro-USB kabel pro připojení k PC a dobíjení Lytra. Jako volitelné příslušenství můžete navíc dokoupit: pouzdro, brašnu, rychlo-nabíječku a stativovou redukci. Lytro se dodává celkem v 5 barevných verzích: červená, modrá, šedá, zelená a růžová.

Lytro a první dojmy s ním byly maličko rozpačité, neboť už samotné držení a tím i fotografování, je prostě jiné (fotíme vlastně „na délku“ - nikoli na výšku či na šířku, jako s běžnými fotoaparáty). Ale chce to jen trochu cviku a zvyknete si. Na samotném těle je minimum ovládacích prvků: spoušť (horní zadní část), tlačítko pro zapnutí (spodní zadní část) a „zoomovací plochu“ pro změnu ohniska (hned za spouští). Ve spodní části – před On/Off tlačítkem, se ještě schovává micro-USB slot. Lytro ovládáte pomocí dotykového LCD, kde lze přepínat mezi ostřením a měřením expozice nebo mezi automatickým a manuálním expozičním režimem. Z kreativních funkcí nabízí Lytro volby „priority času“ a „priority ISO“ (ISO 80-3200). Pro vstup do menu stačí prostě jen prstem „vytáhnout ze spoda / shora“ ovládací lištu, která mj upozorní též na aktuální kapacitu paměti či stav baterie. Do režimu prohlížení fotek vstoupíte přejetím přes LCD (zleva → do prava). Dotykový LCD představuje šikovný a komplexní ovládací multi-prvek na straně jedné, na straně druhé však je zároveň i jednou z největších slabin! Jednak je dost malý a druhak, na přímém slunci je v podstatě nepoužitelný (zcela nečitelný), takže pak fotografujete defakto naslepo.

SW zpracování snímků

Lytro fotografie stáhnete přes desktopovou aplikaci, pomocí níž zároveň provádíte veškeré další úpravy (volba roviny zaostření, přeostřování, aplikace kreativních filtrů: B&W, sépie, duo-tone atd.). Snímky se do interní paměti ukládají ve speciálním formátu *.lfp (Light field picture - alternace RAW formátu), kde 1 snímek v „lfp“ formátu má cca 15,5 MB. Snímky lze zpracovat a uložit buď jako jpeg nebo animovaný gif. Lytro desktop aplikace je však kompatibilní pouze s novými verzemi MAC OS (10.7 a výše) nebo Windows 7 a 8 (pouze 64-bit). Každý zájemce o Lytro tedy musí počítat s tím, že bude třeba upgrade na novou verzi OS.

Dále máme k dispozici možnost sdílení přes Lytro Web Galery, Facebook, Google+ a Twitter. Pro mobilní „chytré“ telefony a tablety je k dispozici Lytro Mobile aplikace, nechybí kompatibilita se zařízeními podporujícími AirPlay, snímky si lze prohlížet v 2D i 3D režimu. Do Lytro Web Gallery můžete po registraci ukládat své snímky a v případě prohlížení živých fotografií online lze s fotografiemi dále pracovat (například měnit rovinu zaostření). Lytro je vybaveno také wi-fi připojením, kompatibilním s iOS zařízeními iPhone a iPad. Samotnou kapitolou je možnost použití (přes Lytro Desktop aplikaci) některý z kreativních filtrů, jako například: perpective shift – filtr pro práci s perspektivou.

Shrnutí

Lytro je zcela nový koncept, který fotografuje úplně jinak, než jsme byli zvyklí. Mě osobně nadchlo a bavilo po celou dobu testování. Zejména proto, že umožňuje snímání s malou hloubkou ostrosti a okamžitou reakci spouště - tedy klíčové vlastnosti, které bychom doteď u všech kompaktů a fotomobilů hledali marně! Možnost zvolit si libovolnou rovinu zaostření představuje další výraznou inovaci. Lytro tak může být perfektním digitálem pro technickou fotografii či kreativním pomocníkem na poli portrétu a dalších žánrů, kde je požadavek malé hloubky ostrosti, kterou lze navíc dodatečně měnit. Na druhou stranu jde pořád o novou technologii, která ještě má své mouchy: předně malý LCD a nízké rozlišení obrazu. Faktem zůstává, že drtivá většina nadšených foto-amatérů má za etalon výstupu svých fotografií Facebook, Instagram či jinou online galerii, kde je rozlišení 1,2 Mpix plně dostačující. Jinak na tisk fotek zatím samozřejmě zapomeňte!

Lytro je především zábava, nový způsob focení a úplně nová cesta, kterou se může fotograf vydat. Je třeba k němu přistupovat jako ke každé nové technologii, která je na samém počátku svého tažení a která se bude ještě výrazně vyvíjet! Zatím poslední novinkou je úprava cen! Od 18.3.2014 lze pořídit Lytro téměř o polovinu levněji: verze 16GB zlevnila na 8 tisíc korun (z původních bezmála 14 tisíc Kč); verze 8GB mění cenu na 5,8 tisíc korun (z původních 11 tisíc Kč).

Lytro fotoaparát z boku

Lytro: detail - micro USB slot

Lytro: detail - spoušť fotoaparátu