Brzy bude uveden první celovečerní film natočený pomocí DSLR Canon EOS 5D Mark II - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Trendy

Brzy bude uveden první celovečerní film natočený pomocí DSLR Canon EOS 5D Mark II

3. dubna 2009, 00.00 | Možná se schyluje k dalšímu symbolickému milníku v dějinách světové digitální fotografie, potažmo i filmu. V současné době totiž pomalu finišuje výroba celovečerního nezávislého filmu „Searching for Sonny“, který je celý natáčen přes digitální zrcadlovku Canon EOS Mark II. Jistou peprnost má také fakt, že jako objektivy se na daném fotoaparátu používaly výhradně skla od Nikonu. Uvnitř našeho článku naleznete i první ukázky z traileru k uvedenému filmu plus snímky z natáčení.

Nestává se příliš často, aby nějaký nízkorozpočtový nezávislý film vzbudil tak velký rozruch a pozitivní pozdvižení přímo ve fotografické branži (ukázkový spot z filmu si v těchto dnech prohlédne na internetu každou minutu cca 35 000 lidí z celého světa). Filmu „Searching for Sonny“ se tento rozruch podařilo vzbudit již během jeho natáčení. Ptáte se proč? Odpověď je nasnadě: filmový štáb totiž použil při výrobě tohoto filmu jako kameru digitální zrcadlovku Canon EOS 5D Mark II., která jako první DSLR na světě umí natáčet Full HD video.

Odkaz na domovskou stránku filmu “Searching for Sonny”, který byl jako první celovečerní film v historii natočen kompletně přes digitální zrcadlovku (naleznete zde i videoukázky)

Podle informací, které jsou momentálně dostupné, se bude jednat o vůbec první filmový „celovečerák“, který byl kompletně natočen DSLR fotoaparátem! Na tomto primátu si ovšem nepřímo přihřeje svoji pomyslnou „polívčičku“ také konkurenční rival Canonu Nikon, neboť při natáčení snímku byly používány Nikon objektivy (nejčastěji používaným ohniskem bylo 50 mm). Jak je to možné? Jednoduše, Nikon skla se na bajonet Canon DSLR připevňovala přes speciální adaptér.

Záběry z realizace filmu „Searching for Sonny“; Režisér a scénárista v jedné osobě Andrew Disney je na snímku první zleva, kameraman Jeffrey Waldron je ten první zprava; Foto: via Gizmodo.com

Záběry z realizace filmu „Searching for Sonny“: Foto: via Gizmodo.com

Je pravda, že se internetem již „prohnala“ různá Full HD videa, pořízená EOS 5D Mark II (viz například videozáznam z koncertu kapely Nine Inch Nails či působivý videoklip „Riverie“ od fotografa Vincenta Laforeta) , která sice měla delší metráž, ale koncepčně se nedala považovat za regulérní filmové dílo určené do kin.

Záběry z realizace filmu „Searching for Sonny“: „Klapka, kamera, ehm zrcadlovka jede... rejžo! Aááááákce!“ Foto: via Gizmodo.com

Jak už jsme v úvodu článku naznačili, film „Searching for Sonny“ je nekomerční (rozuměj nezávislé) povahy a za jeho vznikem stojí skupina různých filmových nadšenců, kteří ovšem dokáží fundovaně používat profesionální filmařské vybavení (viz níže). Režii a scénář k filmu „Searching Sonny“ má na svědomí Andrew Disney, zatímco za kamerou, „ehm“ tedy vlastně DSLR fotoaparátem, stál Jeffrey Waldron.

Záběry z realizace filmu „Searching for Sonny“: „Rejžo, dochází nám místo na kartě...“ Foto: via Gizmodo.com

Zatím je k vidění pouze část úvodního traileru (délka cca 43 s) k danému filmu. Kompletní upoutávka na film bude uveřejněna až 15. dubna 2009 na domovských stránkách filmového projektu. Pokud vás daná filmová ukázka zaujala, tak se ještě můžete podívat její pracovní verzi „Teaser“, kterou naleznete ZDE. Soudě dle zhlédnutých částí filmového traileru a dostupných informací bude daný film nejspíše nějakým mysteriozním thrillerem s jemným nádechem parodie. Zatím není zveřejněn přesný termín premiérového uvedení filmu.

Záběry z realizace filmu „Searching for Sonny“: „Dej tam nižší ISO a bacha na přepaly, ty ve filmu nechci ani vidět...“ Foto: via Gizmodo.com

Z fotografického úhlu pohledu je vidět že tvůrci filmu využívají mimo jiné také zajímavých „hrátek“ s hloubkou ostrosti, kterou jim skýtá kombinace DSLR a světelného objektivu. Je znát, že většina záběrů bylo pořízeno s objektivem Nikon 50 mm se světelností buď f1,4 či f1,8. U tohoto objektivu kameraman ručně nastavoval clonové číslo při na fotoaparátu zamknuté naměřené expozici a nastavené nízké citlivosti ISO. S fotoaparátem se ostřilo manuálně, což nebylo vůbec lehké, uvážíme-li, že kameraman se nalézal většinu času na pohyblivém filmařském vozíku (podle autora scénář film obsahuje spoustu scén, které vyžadovaly dynamickou práci s kamerou). Naštěstí na to kameraman nebyl sám, protože mu se zaostřováním pomáhal asistent. Na natáčení filmu přes DSLR si Andrew Disney mimo jiné pochvaloval hlubší obrazovou reprodukci černé barvy, se kterou se podle svých slov nesetkal u žádné jiné kamery. Dodejme, že po obrazové stránce je na ukázkách k filmu znát dobře zvládnutá práce s osvětlovací technikou.

Záběry z realizace filmu „Searching for Sonny“: „Tak tuhle scénu berem!“ Foto: via Gizmodo.com

A jakéže to vybavení bylo použito při produkci zmiňovaného filmu? Kromě zmiňované zrcadlovky Canon EOS 5D Mark II filmaři používají také toto vybavení:

  • Objektivy Nikon (nejčastěji bylo používán starší objektiv Nikkor s ohniskem 50 mm a mechanickou volbou clony)
  • Osvětlovací techniku „Kino Gaffer Kit
  • Lampu Arri Package, 1K, 650W
  • Filmařský vozík „Doorway dolly
  • Odrazné desky „4×4 frame Opal“, „4×4 Black Flag“ a „3x2 Black Flack“

Záběry z realizace filmu „Searching for Sonny“: „Teda dát Nikon objektiv na Canon fotoaparát... – líp by to ani král Šalamoun nevymyslel!“ Foto: via Gizmodo.com

Závěrem můžeme poznamenat, že vznik celovečerního filmu „Searching for Sonny“, premiérově natočeného digitální zrcadlovkou, názorně ukazuje na nové možnosti využívání fotografické techniky (viz například speciální filmařské příslušenství na DSLR ZDE či ZDE) i k zdánlivě ryze nefotografickým účelům. Je to neklamný znak toho, že technologický pokrok jde nezadržitelně vpřed a umožňuje se tvůrčím způsobem projevovat v oblastech, které byly dříve díky svým vysokým vstupním nákladů pro mnohé umělce uzavřené. Je jen otázkou času, kdy možnost nahrávat Full HD video v DSLR bude naprosto samozřejmou a žádanou funkcí. Doufáme, že podobných počinů bude v budoucnu přibývat a že budou k vidění další zajímavé kreativní projekty.

Zdroj: Gizmodo.com, Engadget.com, Crunchgear.com, Cinema5d.com, Silversmyth.co a Westandclear.com

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » Svět skrz objektiv  

 » Vybíráme  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Vybíráme  » Technologie  

 » Novinky  

 » Novinky  » Trendy  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: