Fujifilm S7000 - amatérská EVF s max. rozlišením 12 Mpix v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Fujifilm S7000 - amatérská EVF s max. rozlišením 12 Mpix v praxi

FujiFilm FinePix S7000 Zoom

8. března 2004, 00.00 | Jak jsme vás již informovali, na letošní PMA uveřejnila společnost Fujifilm novou EVF digitální zrcadlovku S20 Pro. Ta je mladší sestrou již prodávané FinePix S7000, které věnujeme dnešní recenzi.

Vraťme se na chvíli v našich vzpomínkách o rok zpět, řekněme do doby loňské Interkamery, kdy celá řada fotografů očekávala nový model velice úspěšné Fuji S602 Zoom. V zahraničí se sice začínala prodávat mírně vylepšená verze S602 Pro, ale už v té době bylo jasné, že se jedná jen o přechodný model. Fujifilm hrál o čas a jeho tým vývojářů usilovně pracoval na nové verzi tohoto oblíbeného fotoaparátu. Na modelu FinePix S7000, který byl oficiálně představen v létě loňského roku. Jaký je tento fotoaparát v detailech se vám pokusí osvětlit následující recenze.

EVF zrcadlovka FinePix7000 vychází z těla velice úspěšného a oblíbeného modelu S602 Zoom, přesněji řečeno z jeho lehkého upgradu - S602Pro. Jako tento model má i S7000 celé tělo (o rozměrech 121x81,5x97 mm a hmotnosti 500 g bez baterií) v černém provedení, přičemž nedošlo k takřka žádným konstrukčním změnám. Pouze na zadním panelu vedle LCD zobrazovače o úhlopříčce 4,5 cm a rozlišení 118 000 bodů přibylo speciální tlačítko s označením F jako FinePix, sloužící pro rychlou volbu základních obrazových parametrů. Rozmístění i význam ostatních ovládacích prvků zůstal zachován. Multifunkční čtyřsměrný křížový volič s mechanicky odděleným středovým potvrzovacím tlačítkem je spolu s řadou ovládacích prvků na zadním panelu přístroje. Jedná se o digitální lupu, návratové tlačítko rušící změny v nastavení, posuvný přepínač elektronického hledáčku a displeje, vypínání zobrazování, uzamčení expozice a dvojici tlačítek pro elektrické ovládání optického zoomu.

Při pravém okraji je LED signalizující stav fotoaparátu (např. přenos dat či nabíjení blesku). Elektronický hledáček s dioptrickou korekcí nabízí nově vyšší rozlišení 235 000 bodů. Fotoaparát dále podporuje dva typy paměťových karet, které jsou přístupné pod dvířky na pravém boku přístroje. Dříve používaný slot pro SM karty byl však nahrazen novým konektorem pro xD paměťové karty. Možnost ukládání dat na CompactFlash typ II (včetně MicroDrive) pochopitelně zůstala.

Při pohledu shora uvidíme tlačítko spouště, které má jako jediné ve své třídě možnost zašroubování klasické drátěné spouště, kolem něhož je ještě prstenec zapínající celý přístroj a volící jeho režim. Vedle spouště jsou tlačítka korekce expozice, režimu blesku a sekvenčního focení. V dosahu palce pravé ruky je přístupné mohutné "nekonečné" nastavovací kolečko a hlavní kruhový volič určující pracovní režim přístroje. Nad objektivem vidíme patici pro připojení externího blesku.

Objektiv fotoaparátu je v provozu vysunutý a jeho délka se s ohniskovou vzdáleností nemění. Na konci jeho tubusu je otočný kroužek sloužící pro ruční ostření a pokud je toto nevyužito, tak pro zoomování. Pomocí adaptéru je možné před objektiv připojit konverzní předsádky či filtry o průměru 55 mm. Nad objektivem vidíme senzor pasivního autofokusu a vyskakovací blesk s vlastním měřícím čidlem. LED, indikující běh časovače, je decentně situována v horní přední části gripu. Na levém boku fotoaparátu nalezneme kromě několika dalších ovládacích prvků i konektory přístroje - USB 2.0, A/V a pro externí napájecí zdroj. Čtveřice napájecích tužkových článků je ukryta pod masivními dvířky na spodní straně, na které je také kovový závit pro stativový šroub.

Hlavním vylepšením fotoaparátu Fujifilm S7000 je nový SuperCCD HR snímač čtvrté generace, který na stejné ploše čipu o úhlopříčce 1/1,7" obsahuje 6,3 miliónů efektivních buněk, přičemž díky jejich uspořádání je schopen produkovat snímky o dvounásobném rozlišení, tedy 12,3 miliónů bodů. Nejedná se o klasickou interpolaci, při které se zbývající body pouze dopočítávají, nýbrž o speciální zpracování dat ze SuperCCD snímače, při kterém lze skutečně v jistém ohledu získat více obrazových informací. Takto vytvořený snímek má pak rozlišení 4048x3040 bodů oproti 2848x2136, které by odpovídaly běžnému 6 Mpix CCD snímači. Snímač pracuje s rozsahem citlivostí 200 a 400 ISO v manuálním režimu a plném rozlišení. V automatickém režimu je pak schopen citlivost snížit na ISO 160, 800 ISO je naopak dostupné pouze v rozlišení menším nebo rovném 3 miliónům bodů. Snímky se ukládají ve formátu JPEG (s podporou EXIF 2.2) či holém RAW na xD či CF paměťovou kartu.
Objektiv, nesoucí označení Super EBC Fujinon zoom, zůstal stejný jako u S602Z, pracuje tedy s přepočtenou ohniskovou vzdáleností 35 až 210 mm a světelností 2,8 - 3,1. Vzhledem k tomu, že je využit snímač s vyšším rozlišením při zachování jeho rozměrů, byla snížena hodnota maximální clony z 11 na 8. Naštěstí zůstala (vzhledem k vysoké minimální citlivosti 160 ISO) zachována nejkratší doba expozice na 1/10 000 s. V manuálním režimu lze expozici prodloužit až na 15 s. Hybridní autofokus kombinuje informace z externího infrasenzoru s přesným měřením kontrastu na snímači. Pracuje jednak s automatickým výběrem ostřícího bodu, bodově, ale i s ručním výběrem ostřící zóny včetně možnosti ručního ostření, při kterém je navíc pro usnadnění práce aktivováno digitální zvětšení středu snímku. V normálním režimu je optika schopna zaostřit od 90 cm. Makro režimy jsou k dispozici dva - standardní (při kterém je pouze omezen rozsah optického zoomu) pracující od cca 10 cm a Super makro režim, ostřící již od 1 cm, ovšem pouze při nejkratší ohniskové vzdálenosti.

Jak jsme se již zmínili, fotoaparát nabízí jednak plně manuální režim, dále pak standardní P/A/S režimy a samozřejmě také funguje jako plný automat obohacený o čtyři základní scénické režimy. Expoziční logika samozřejmě umožňuje dnes již standardní kompenzaci expozice v rozsahu +- 2 EV s 1/3 EV krokem. Měření expozice je 64 zonální TTL průměrové, bodové, či s posíleným středem.
Vyvážení barev je buď automatické, ruční předdefinované (6 hodnot) či přesné manuální. Interní blesk využívá vlastní řídící senzor a dosahuje úctyhodných 8,5 metrů při nejširším ohnisku. Lze u něj nastavit jeden ze sedmi režimů, mezi kterými je i synchronizace s pomalou závěrkou. Patice pro externí blesk bohužel neumožňuje řízení systémových blesků a vše je jen na jeho automatice či ručním nastavení. U interního blesku je intenzita záblesku nastavitelná.
FinePix S7000 nabízí poněkud nestandardní sekvenční režimy. Je to buď rychlá série maximálně pěti snímků s rychlostí 3,3 sn./s, poté série maximálně 40 po sobě jdoucích snímků exponovaných rychlostí 2 sn./s, přičemž fotoaparát uloží posledních pět záběrů pořízených před uvolněním spouště, a závěrem pak pomalá sekvence maximálně 40 snímků exponovaných rychlostí 1 sn./s. Tento poslední režim je dostupný pouze při poloze AUTO kruhového ovladače, přičemž není možné ukládat snímky s větším rozlišením jak 3 Mpixely.
Dále je k dispozici expoziční bracketing, korekce ostrosti obrazu a samozřejmě z předchozích modelů známá možnost natáčení ozvučených videosekvencí v plném VGA rozlišení, tedy 640x480 bodů s rychlostí 30 sn./s. Velký datový tok videa ve formátu AVI vyžaduje užití xD paměťové karty či rychlé CF - dle doporučení Fuji se však má nejlépe používat IBM/Hitachi MicroDrive.
Mezi netradiční funkci tohoto fotoaparátu patří možnost multiexpozice, jež zaznamená více překrývajících se snímků do jednoho obrázku.
Součástí balení je 16 MB xD paměťová karta, 4 tužkové alkalické články, popruh, krytka objektivu, A/V a USB kabel, návod a CD s ovladači, programem pro převod souborů RAW a dalším doplňkovým SW. Převodní program RAW File Converter LE bohužel nenabízí žádné možnosti dalších obrazových úprav, na které jsme zvyklí od jiných výrobců. Tento program umožňuje pouhý převod do formátu TIFF bez možnosti jakéhokoliv zásahu.

S7000 již patří do skupiny EVF zrcadlovek, které se vyznačují větším množstvím ovládacích prvků sloužících pro pohotové nastavení nejběžnějších parametrů bez nutnosti časté aktivace menu. Tyto volby pracují tak, že stiskneme tlačítko požadovaného parametru a jeho hodnotu pak nastavíme pomocí univerzálního kolečka, které je v dosahu palce na rozhraní horní a zadní strany přístroje. Tímto kolečkem se například nastavuje v režimu priorita clony požadované clonové číslo a v režimu priorita času doba expozice. V plně manuálním režimu pak slouží primárně pro nastavování času, přičemž clonu je možné volit se současným stiskem tlačítka kompenzace expozice, které je umístěno hned vedle spouště. Pro změnu rozlišení snímku, nastavení citlivosti snímače a obrazového efektu je určeno nové samostatné tlačítko s označením "F". Tím se podařilo zpřehlednit jednoduché menu, ve kterém jsou v řadě uspořádány zbývající parametry týkající se focení, přičemž jejich hodnota se volí v příslušném rozbaleném okně nad nimi. Systémová nastavení fotoaparátu se provádí ve vlastním menu, které je přístupné po natočení kruhového voliče do polohy SET. Zde se možná trochu nelogicky přepíná i mezi ukládáním snímků ve formátu JPEG či RAW.

Pro další přímé volby je určeno tlačítko Shift, po jehož delším stisku se objeví okno nápovědy, osvětlující, kterými kombinacemi tlačítek lze nastavit požadovaný údaj. Například k vyvážení barev se dostaneme pomocí tlačítka blesku, přičemž danou hodnotu opět určíme ovládacím kolečkem. Volbu ostřícího režimu provádíme pomocí otočného přepínače na levém boku fotoaparátu. I když přepneme do režimu ručního ostření, stále můžeme využít pomoci autofokusu. Otočný přepínač má k tomu ve svém středu určené tlačítko, po jehož stisku fotoaparát jednorázově zaostří na vybraný bod. Chceme-li užívat reálný histogram, aktivujeme jeho zobrazení pomocí tlačítka INFO, kterým se také zobrazuje nastavení fotoaparátu. Pomocí tlačítka DISP zapínáme zobrazování podrobných informací na displeji a dalším stiskem také pomocnou mřížku, sloužící pro snazší kompozici a lepší udržení vodorovné roviny .

Obrazové výsledky ze SuperCCD HR snímače 4. generace bohužel nejsou takové, jaké by rádi všichni očekávali od výstupu s rozlišením 12MPix. Fotoaparát přeci jen disponuje "pouze" 6mil. fotodiod a na to je potřeba brát zřetel. Snímky nejsou díky poměrně vysoké minimální citlivosti příliš čisté - některé detaily působí až hrubým zrnitým dojmem. Tento problém může z části vyřešit nastavení jemnějšího kontrastu. Vliv tohoto parametru na výsledný obraz si můžete prohlédnout na malých výřezech.

normal soft hard
Porovnání ostrosti obrazu o rozlišení 6 mil. bodů (zleva: normal, soft, hard)
ISO200 ISO400 ISO800
Porovnání vyvážení barev, rozlišení a šumu na denních snímcích (zleva: zataženo/6 Mpix/ISO 200, auto WB/6 Mpix/ISO 400,auto WB/3 Mpix/ISO 800)

Jak jsme již zmínili, šum na výsledných snímcích je bohužel přítomen ve větší míře ve srovnání s nejlepšími fotoaparáty této třídy, nicméně do ISO400 je akceptovatelný. Při dalším zvýšení na 800 ISO je již rušivý, a to i za cenu snížení maximálního rozlišení obrazu na 3 mil. bodů. Pro lepší porovnání vám nabízíme všechny noční snímky v tomto rozlišení, plus jeden v plném, tedy dvojnásobném.

ISO2O0 ISO200 ISO400 ISO800
Porovnání vyvážení barev, rozlišení a šumu na nočních snímcích (zleva: slunečno/ISO200/6 Mpix, dále auto WB, 3 Mpix a ISO 200 - 800)

Jak je vidět na následujících snímcích, fotoaparát má velice dobré automatické vyvážení barev.

Objektiv fotoaparátu bohužel jako o předchozích modelů vykazuje mírné soudkovité zkreslení při nejkratším ohnisku, naopak při nejdelším viditelně poduškuje. Jde o daň za ultrazoom rozsah kombinovaný s poměrně malými rozměry objektivu. Ani chromatická aberace nelze u některých snímků přehlédnout při pohledu 1:1. To je paradoxní výsledek vyššího rozlišení snímače, protože například při vyvolání na formát 10x15 cm není aberace takřka viditelná.

Porovnání optického zkreslení (ohnisko 35 a 210 mm, 6 Mpix)

Zpracování snímků v rozlišení 12 miliónů bodů přináší díky speciálnímu uspořádání světlocitlivých buněk jisté zlepšení rozlišitelnosti detailů, a to především ve svislém a vodorovném směru.

Ukázka 1:1 snímků s rozlišení 12 mil. bodů - převod z RAW do JPEG (ISO 200 a 400)

Supermakro režim schopný pracovat již od jednoho centimetru je velice příjemný pro focení detailů, nicméně musíme počítat s výrazným soudkovitým zkreslením objektivu a se zajištěním dostatečného a vhodně přicházejícího světla, protože si fotoaparát pochopitelně stíní.

Ukázka makro snímku

Během testování EVF digitální zrcadlovky jsme pociťovali, že filozofie jeho ovládání je zaměřena na jednoduchost, která může zkušeného uživatele někdy trochu omezovat. Na druhou stranu je pravda, že v jednoduchosti je síla, a tak tento způsob (který je někde v půli cesty mezi vyspělými kompakty a poloprofesionální technikou) může vyhovovat především méně náročným uživatelům. Pro zcela pohodlnou obsluhu nám chybělo druhé ovládací kolečko. Nastavování clony pomocí dvojhmatu vyžadovalo zpočátku více pozornosti, nicméně v praxi se tento způsob příliš neliší od "dvoukolečkového" ovládání - namísto přesunutí ukazováku ze spouště na kolečko ovládající clonu se prst přesune na tlačítko kompenzace expozice a posléze se palcem nastaví požadovaná hodnota clony.
Jako nedostatek lze brát i poměrně malou citlivost prstence ovládající elektronicky optický zoom. Ten stejně jako tlačítka na zadní stěně rozliší pouze 19 poloh. Nicméně je příjemné, že tohoto prstence lze k danému účelu využít, protože je to mnohem pohodlnější způsob než pomocí tlačítek, která jsou poměrně blízko hledáčku. Také je škoda, že při ručním ostření fotoaparát stále nezobrazuje orientační vzdálenost, na kterou je zaostřeno.
Jas zobrazované scény na displeji se s expozičními hodnotami nemění, k odhadu expozice slouží posuvný ukazatel zobrazený v pravém dolním rohu displeje, který zobrazuje odchýlení od ideální hodnoty vypočítané expoziční logikou přístroje. Pro přesnější informace lze zobrazit reálný histogram, který má ovšem poměrně hrubý rastr.
Rychlost S7000 je mírně nadprůměrná, fotoaparát nastartuje i s vysunutím objektivu za cca 3 s, snímky s rozlišením 6 Mpix lze exponovat po sekundě, ve formátu RAW po dvou sekundách, přičemž uložení takového snímku trvá cca 4,5 s. Příjemné je, že fotoaparát ukládá data nezávisle na ostatních funkcích, takže lze brzy po expozici připravovat další kompozici a držet namáčknutou spoušť. Její prodleva při domáčknutí je však patrná. Za dobrých světelných podmínek je ostření pohotové, hybridní autofokus si dobře poradí i za šera.
V režimu prohlížení lze mezi snímky rychle listovat, aniž by se fotoaparát zdržoval jejich zobrazováním, jinak při pomalém listování se snímky zobrazují s minimálním zpožděním. Horší je to se zvětšováním pořízeného snímku. Maximálního zvětšení u snímku s rozlišením 6 miliónů bodů dosáhneme za 6 s.

Šum na snímcích je bohužel asi nejslabším místem celého fotoaparátu, který pracuje s extrémním rozlišením. Pro jeho eliminaci je vhodné ukládat snímky v plném rozlišením a ve formátu RAW. Celkově lze fotoaparát FinePix S7000 charakterizovat jako nejjednodušší EVF zrcadlovku s vysokým obrazovým výkonem, která se může pochlubit designem a způsobem ovládáním, na které jsme zvyklí u profesionálnějších modelů. Obrazová kvalita je zejména s ohledem na cenu velmi vysoká, i když v porovnání s poloprofesionální třídou DSRL vykazuje řadu zkreslení a neduhů. S7000 je tedy spíš špičkovým amatérským modelem, čemuž odpovídá i prodejní cena kolem 20.000Kč bez DPH.