HP Photosmart R817 - nadupaný kompakt v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

HP Photosmart R817 - nadupaný kompakt v praxi

2. srpna 2005, 00.00 | Počátkem června byl ohlášeny nový digi kompakt od HP. Model Photosmart R817 nabízí rozlišení 5,1 MPix, 5x optický zoom, velký displej a několik užitečných funkcí. Mezi ně patří manuální nastavení expozice, odstranění jevu červených očí přímo ze snímku a také Adaptive Lighting, který pomáhá projasňovat stíny. Svými parametry je zacílen spíše na náročnější fotoamatéry.

Počátkem června byl ohlášeny nový digi kompakt od HP. Model Photosmart R817 nabízí rozlišení 5,1 MPix, 5x optický zoom, velký displej a několik užitečných funkcí. Mezi ně patří manuální nastavení expozice, odstranění jevu červených očí přímo ze snímku, a také Adaptive Lighting, který pomáhá projasňovat stíny. Svými parametry je zacílen spíše na náročnější fotoamatéry.

Klasickou obdélníkovou konstrukci osvěžuje originální design fotoaparátů HP řady R. Zakulacené boky a hrany vytvářejí spolu s prohlubní na přední straně fotoaparátu poměrně zajímavý tvar fotoaparátu. Prohlubeň má navíc praktický smysl, protože usnadňuje držení fotoaparátu. Přední i zadní strana mají kovový povrch stříbrné barvy. Tyto dva díly se spojují na pravém boku, kde pak zbývá prostor pouze pro uchycení řemínku. Horní strana, levý bok a spodní strana jsou z plastu. Na horní straně nalezneme pouze dvě tlačítka, přičemž obě slouží jako spouště. To větší pro fotografování a to druhé pro natáčení video sekvencí. Jedná se o příjemné řešení, které urychluje práci s fotoaparátem. Na přechodu mezi horní stranou a levým bokem je netradičně umístěno tlačítko pro volbu expozičních režimů. Spodní strana pak nabízí prostor pro závit stativu, konektor kolébky a plastová dvířka, která chrání akumulátor a paměťovou kartu. Tato dvířka bohužel poměrně špatně doléhají, a tak je nutné hlídat, aby nedošlo k žádnému kontaktu s vodou z této strany.

Z přední strany se po zapnutí přístroje vysune objektiv, který tak zdvojnásobí celkovou hloubku přístroje. Nad objektivem je dioda sloužící jako pomocné světlo automatického zaostřování, mikrofon a vestavěný blesk. Zadní strana má také prohlubeň pro lepší držení, v oblasti, kde palcem ovládáme zoom a křížový ovladač. Nad displejem je posuvný přepínač pro zapnutí a vypnutí fotoaparátu a reproduktor. Pod displejem je řada tlačítek pro nastavení parametrů fotografování a prohlížení snímků.

Díky použití kovového stříbrného dílu i pro zadní stranu působí fotoaparát o něco líbivěji, než například model R717, který měl zadní stranu plastovou. Velikostí se jedná o kompaktní přístroj, což dokazuj i šířka 91 mm, výška 57 mm a hloubka 29,8 mm. Hmotnost bez výbavy je cca 158 g. S baterií a paměťovou kartou je to cca 190 g.

Díky snímači s efektivním rozlišením 5,1MPix a úhlopříčkou 1/2,5" můžeme pořizovat snímky s rozlišením 2 592 x 1 936, 2 048 x 1 536, 1 280 x 960 a 640 x 480 bodů ve formátu JPEG. Nastavit lze citlivost ISO 50, 100, 200 a 400. Ozvučené video sekvence s rozlišením 640 x 480 a 320 x 240 bodů a frekvencí 30 sn./s můžeme natáčet až do zaplnění paměťové karty. Videa mají formát MPG (MPEG-1).

Objektiv Pentax nabízí 5x optický zoom díky rozsahu ohniskové vzdálenosti od 5,8 mm do 29 mm (ekvivalent kinofilmu je 36-180 mm). Světelnost je F2,8-4,7. Maximální clonové číslo na nejkratším ohnisku je F8,0 a na nejdelším F7,6. Automatické zaostřování pracuje v klasickém režimu od vzdálenosti 50 cm (60 cm na nejdelším ohnisku). V makro režimu zaostříme od 12 cm a v super makro již od 3 cm. Zaostřovat můžeme celoplošně s automatickým výběrem bodu, nebo na bod ve středu. Ve špatných světelných podmínkách pasivnímu měření kontrastu pomáhá přisvětlovací dioda červené barvy. V případě potřeby lze nastavit i manuální zaostřování.

O nastavení expozice se může postarat jak fotoaparát, tak i uživatel pomocí manuálního režimu. K dispozici je také dvojice poloautomatických režimů s prioritou času a clony a několik scénických režimů (krajina, portrét, divadlo, sport, pláž, sníh, západ slunce, text).

Čas závěrky lze nastavit od 1/2 000 s do 15 s. Měření expozice probíhá celoplošně, s důrazem na střed, nebo bodově. Automatiku můžeme ovlivňovat pomocí poměrně široké kompenzace +-3EV po 1/3EV krocích.
Sériové snímání pracuje rychlostí 2 snímky za sekundu, ale zachytíme jím celkově pouze 4 snímky. Pracovní dosah vestavěného blesku je cca 3,8 m na nejkratším ohnisku a 2,1 m na nejdelším. Nastavit můžeme režimy vynuceného záblesku, automatického záblesku, redukce jevu červených očí (pomocí předblesku) a synchronizace s dlouhým časem závěrky.

Mezi praktické funkce, které lze ve fotoaparátu aktivovat, patří Adaptive Lighting, nebo také takzvaný digitální blesk. Jedná se o funkci, která pomáhá projasnit stíny bez použití skutečného blesku. Tuto funkci zapínáme ještě před pořízením snímku. Druhou funkcí je odstranění jevu červených očí z již hotového snímku, kde fotoaparát po zvolení této funkce sám vyhledá červené oči a nabídne jejich korekci. Další, poměrně užitečná funkce komentuje pořízené snímky a analyzuje možné chyby při jejich pořizování (například při dlouhé expozici poradí použít blesk, nebo stativ apod.). Poslední je pomocný režim pro fotografování panoramatických snímků, který panorama složené z maximálně 5 snímků spojí přímo ve fotoaparátu.
Interní paměť o velikosti 32 MB pomůže v situacích, kdy si zapomeneme naši SD (nebo MMC) paměťovou kartu doma ve čtečce. LCD displej s úhlopříčkou 2" má rozlišení 640 x 240 bodů (celkem 153 600 bodů). Konektor na spodní straně fotoaparátu slouží pro připojení ke kolébce, díky které lze fotoaparát dobíjet a přenášet z něj data pomocí USB, nebo A/V výstupu (PAL a NTSC). Z přístroje také můžeme tisknout snímky pomocí přímého tisku bez přítomnosti počítače (PictBridge). Napájení zajišťuje Li-Ion akumulátor dodávaný s fotoaparátem.

Na první pohled má fotoaparát velmi jednoduché ovládání a budí dojem méně vybaveného modelu. Tlačítko spouště je velmi dobře vyrobeno a má čitelný chod. Spoušť pro video sekvence trpí zapuštěním a malou plochou, takže se hůře používá. I tak je ovšem natáčení video sekvencí rychlejší, než kdybychom byli nuceni přepínat režimy tlačítky, nebo voliči. Také křížový ovladač je poměrně velký a dobře použitelný. O něco hůře na tom však jsou tlačítka pod displejem, která nemají již zcela jasný chod, ovšem používáme je méně často, takže to lze tolerovat.

Fotoaparát se zapne posunutím přepínače. Tlačítky pod displejem můžeme nastavit režim vestavěného blesku, zaostřování (normální, makro, super makro, nekonečno a manuální ostření), samospoušť a sériové snímání. Zbytek nastavení je přístupný v menu, které se vyvolává potvrzovacím tlačítkem křížového ovladače. V menu nalezneme nastavení kompenzace expozice, aktivaci funkce Adaptive Lighting, bracketingu, nastavení rozlišení a kvality snímků, videa, vyvážení bílé, barevných filtrů (normal, černobílý, sepia), saturace, ostrosti, kontrastu a vkládání data do snímků. Další karta menu ovládá prohlížení, kde můžeme snímky mazat, odstraňovat jev červených očí, zobrazovat nápovědu pro konkrétní snímky, histogram, otáčet snímky, tvořit panoramata a komentovat snímky.

Další záložka slouží pro tisk a sdílení snímků. Čtvrtá záložka setup nabízí nastavení jasu displeje, zvuků, pomocného světla AF, automatického zobrazení pořízeného snímku, digitálního zoomu, data, USB režimu, formátu A/V výstupu, jazyka, resetování nastavení a možnost přesunutí snímků z interní paměti na kartu.

Úroveň digitálního šumu odpovídá dané kategorii. Na nejnižší citlivosti ISO 50 není žádný problém, podobně jako na ISO 100. Pokud však zvýšíme citlivost na ISO 200, ponesou snímky již stopy šumu, který však bude patrný pouze při zobrazení 1:1. Nejvyšší citlivost ISO 400 je silně poznamenána softwarovou redukcí šumu, ztrácí se ostrost a detaily. Při použití režimu s prioritou času se i přes nastavení hodnoty 400 nastaví citlivost ISO 200.

Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava: ISO 50, 100, 200 a 400)

Automatické vyvážení bílé předvedlo nadprůměrný výkon v žárovkovém, který se zatím v našich testech nepodařil žádnému fotoaparátu. Ani zrcadlovkám s cenou přes 100 tisíc. Snímky fotografované v žárovkovém osvětlení nemají žádný žlutý nádech a mají věrné barevné podání. I přesto je přístroj vybaven i manuálním měření vyvážení bílé a několika předvolbami.

Snímky mají překvapivě vysokou ostrost a rozlišení. Nabízejí mnoho detailů a ostrost se příliš neztrácí ani v rozích. Na nejkratším ohnisku však můžeme pozorovat citelné soudkovité zkreslení, které s rostoucím ohniskem mizí. Na vodorovných sbíhavých liniích můžeme pozorovat silné moiré. Tento jev však v praxi příliš často nepotkáme. Aberace je pouze minimální. Vinětce (tmavnutí v rozích) není prakticky žádná. Na nejdelším ohnisku však ostrost snímků významně klesá a místo soudkovitého zkreslení mají snímky zkreslení poduškovité.

Porovnání optického zkreslení (vlevo ohnisko 36mm, vpravo 180mm)

Porovnání optického přiblížení (vlevo ohnisko 36mm, vpravo 180mm)

Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava: ISO 50, 100, 200 a 400)

Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava: ISO 50, 125 a 200)

Ukázka makro snímku

Ukázka video sekvence (3,6MB)

Mezi posunutím přepínače pro zapnutí fotoaparátu a pořízením prvního snímku uplyne cca 2,9s. Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je neznatelná a v našich podmínkách neměřitelná, tzn. pod 0,1s. Bez namáčknutí je prodleva pouze cca 0,1s, ovšem je to řešeno tak, že fotoaparát při náhlém stisku spouště příliš nezaostřuje a rychle exponuje. I tak je ovšem zpoždění delší než při namáčknutí. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší trvá cca 1s, což je poměrně dobrá hodnota. Ovládání zoomu je rozděleno na cca 10 kroků.
Zpoždění displeje je relativně malé a pro danou kategorii přijatelné. Při namáčknutí spouště se zobrazování scény zastaví na cca 1s. Při fotografování s automatickým vyvážením bílé se může stát, že na náhledu na displeji budou jiné barvy, než na snímku po vyfotografování. Jak ale bylo řečeno u hodnocení snímků, tak vyvážení bílé pracuje více než spolehlivě. Automatické zaostřování i expozice jsou spolehlivé.
Fotoaparát překvapí možností manuálního nastavení takřka všech hodnot. Bohužel mu však chybí živý histogram, který by napovídal uživateli při nastavení hodnot expozice. Zobrazit histogram máme možnost pouze u již uložených snímků. Manuální zaostřování zobrazí zvětšený střed pro lepší kontrolu ostrosti detailů. Nastavení zaostření i expoziční režimy se nastavují křížovým ovladačem.
Práci s fotoaparátem bohužel o něco znepříjemňuje fakt, že po každém vypnutí a zapnutí přístroje, se resetuje nastavení citlivosti a vestavěného záblesku (oba parametry se nastaví na automatiku). Nepříjemný je také fakt, že v režimu expozice s prioritou času je k dispozici maximální citlivost ISO 200, i když fotoaparát nezablokuje hodnotu ISO 400 a nechá ji uživatele nastavit (exponuje pak ale s ISO 200).

HP Photosmart R817 je zajímavá alternativa pro uživatele, kteří uvažují o malém, jednoduchém a stylovém kompaktu, který jim v případě nutnosti nabídne možnost manuálního nastavení a nestačí jim klasické kompakty s 3x optickým zoomem. Rozlišení 5MPix a 5x optický zoom dává větší svobodu fotografování a na rozdíl od ultrazoomů se takový fotoaparát vejde pohodlně i do kapsy.
Balení obsahuje fotoaparát R817, kolébku, síťový adaptér, dobíjitelnou Li-Ion baterie HP Photosmart R07, USB kabel (k propojení kolébky s počítačem nebo tiskárnou), návod, CD se softwarem a poutko na zápěstí. Doporučená maloobchodní koncová cena je stanovena na 9 990,- Kč včetně DPH.

::Technické parametry HP Photosmart R817