HP Photosmart R927: dobře vybavený kompakt v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

HP Photosmart R927: dobře vybavený kompakt v praxi

11. dubna 2006, 00.00 | Počátkem tohoto roku představila společnost Hewlett-Packard prostřednictvím Las Vegaského veletrhu CES několik nových kompaktních fotoaparátů. Jedním z nich je i HP Photosmart R927, nabízející rozlišení 8.2 MPix, 3x optický zoom, 3" displej nebo manuální funkce.

{Základní popis}

Na letošním CESu 2006 představila společnost HP několik novinek z řad kompaktních digitálních fotoaparátů. Jedním z nich je i HP Photosmart R927, který nabídne kromě stříbrného elegantního pláště, kompaktních rozměrů a jednoduchého ovládání také efektivní rozlišení 8.2 MPix, 3x optický zoom nebo rozměrný 3" displej. Na své si přijdou především pokročilí amatéři, na které je tento model zacílen především. Tomu odpovídá zejména množství expozičních režimů, včetně možnosti polomanuálních a manuálních funkcí. A jaký je tedy HP Photosmart R927 v praxi?

Photosmart R927 vychází konstrukčně ze svých předchůdců řady R, kteří se vyznačují originálně řešenou, víceméně obdélníkovou konstrukcí, se silně zakulacenými boky a horní hranou. Celkově tak přístroj působí zajímavým a příjemným dojmem. Plášť aparátu se skládá ze dvou částí, které jsou spojeny na bocích. Povrch tvoří hliník s hrubším povrchem (pro lepší držení). Rozměry přístroje jsou 96 x 25.6 x 62 mm a hmotnost 168 g bez akumulátoru a paměťového média (cca 200 g je kompletní hmotnost). Na přední straně - v levé spodní části, je ještě menší prohlubeň, která evokuje náznak úchopového gripu a zajišťuje lepší držení kompaktu při fotografování. Pravé polovině čelní strany vévodí teleskopický objektiv HP Precision s 3násobným zoomem. Kromě toho naleznete na přední straně už jen integrovaný blesk, logo výrobce, otvor s mikrofonem a asistenční světlo autofocusu, sloužící zároveň jako signalizace samospouště.

V horní části nalezneme dvě základní tlačítka, z nichž obě slouží jako spouště. Tím větším fotografujete a menším spouštíme natáčení videosekvencí. Kromě toho zde nalezneme ještě řadu celkem pěti tlačítek (zleva doprava): funkce blesku, režim ostření, Share (sdílení), přepínání režimů (fotografování/prohlížení) a poslední klávesou zapínáme a vypínáme fotoaparát. Kromě toho je na horní liště umístěn také reproduktor (v levém rohu) a dále také očko pro umístění řemínku (to je na opačné straně). Ve spodní části přístroje je kovový závit pro stativ, dále zdířka pro umístění fotoaparátu do stojánku (kterým nabíjíte akumulátor, prohlížíte pohodlněji snímky a podobně) a na závěr leží ve spodu také dvířka, pod kterými se schovává akumulátor a paměťové médium typu SD. Téměř celou zadní stranu pak vyplňuje velký vysoce kontrastní 3" LCD displej s rozlišením 230 400 bodů. Kromě něj jsou na zadním panelu pak již jen dva ovládací prvky - multifunkční čtyřsměrový ovladač (s potvrzovací klávesou OK/Menu) a ovladač zoomu, se zajímavým tvarem do písmene "L".

Technická Specifikace

HP Photosmart R927 fotografuje na základě CCD snímače s efektivním rozlišením 8,2 MPix a úhlopříčkou 1/1.8", který umožňuje fotografovat v maximálním rozlišením 3 296 x 2 480 bodů. Snímky lze dále přímo v režimu fotografování upravovat (nastavit saturaci, kontrast a ostrost). Citlivost lze měnit na ISO 100, 200 a 400. Kromě fotografování můžeme zaznamenávat také ozvučené videosekvence v rozlišení 640 x 480 bodů s frekvencí 24 snímků / sekundu. Výsledná videa se ukládají v komprimovaném formátu MPEG-1. Použitá optika nabízí rozsah ohniskové vzdálenosti od 7.5 do 22.5 mm (ekvivalent pro kinofilm je 35-105 mm) a disponuje světelností F2,8-5,0. Režimy ostření nabízejí celkem pět předvoleb: Autofocus, Makro, Auto-makro, Nekonečno a Manuální ostření. Minimální zaostřovací vzdálenost v klasickém režimu je 50 cm. V makro režimu automatika ostří od 12 cm na nejkratším ohnisku a od 1 m na ohnisku nejdelším.

Ačkoli se jedná o kompakt, nabízí pokročilé kreativní funkce při určování celkové expozice. Kromě plně automatického režimu můžeme dále vybrat některý z 12 scénických módů (Dokument, Západ, Sníh, Pláž, Noční scéna, Noční portrét, Akce, Panorama 1, Panorama 2, Divadlo, Portrét, Krajina), ale nechybí zde ani plně manuální režim (nastavení času i clony) nebo režimy s prioritou clony (Av) i času (Tv). Jako poslední kreativní režim je zde funkce "My Mode", která nabízí možnost nastavení libovolného plně perzonalizovaného módu. Samozřejmě nechybí ani kompenzace automatické expozice, která se zde pohybuje (na kompaktní aparát v trochu netypickém rozmezí) +/-3 EV po 1/3 EV krocích. Čas závěrky se nastavuje od 1/2 000 s do 16 s. Sériové snímání pracuje rychlostí 1 snímek / sekundu pro maximálně 3 snímky. Funkce vyvážení bílé barvy umožňuje nastavit jak plně automatický režim, tak i manuální kalibraci WB. Kromě toho zde máme možnost volby ještě 4 předdefinovaných režimů: Den, Zataženo, Zářivka a Žárovka. Blesk pracuje v režimech: Zapnuto, Vypnuto a Autoatický blesk. Jeho dosah je 4.7 až 7.0 metrů.

Photosmart R927 nabízí automatické odstranění červených očí z fotografie nebo funkci projasnění stínů (Adaptive Lightning). Kromě toho máte také možnost pořizování panoramatických snímků. Funkce Panorama umožňuje pořídit až 5 snímků a následně je vytisknout bez použití PC a softwaru (pomocí PictBridge). Přístroj nám panorama automaticky složí. Optický průhledový hledáček zde bohužel chybí, tudíž se musíme spolehnout pouze na LCD TFT displej s úhlopříčkou 3" a rozlišením 230 400 bodů. Data se ukládají do 32 MB interní paměti nebo na paměťové karty SD. Pro spojení s okolím je na fotoaparátu USB výstup a konektor pro stojánek (typu: Dock station). Ve standardním balení nalezneme HP Photosmart 6220 Digital Camera Dock (použít lze i HP Photosmart 6221 Premier Camera Dock a HP Photosmart 6222 Wireless Dock). O napájení se stará Li-Ion akumulátor.

[-more-]{Menu a ovládání}

Ovládání a práce v menu

Samotné ovládání je řešeno s důrazem na co největší ergonomičnost a tlačítek je zde opravdu jen tolik, kolik bylo nezbytně potřeba. Drtivou většinu všech funkcí provádíte pomocí multifunkčního křížového ovladače a klávesy OK/Menu, umístěné v jeho středu. Tímto tlačítkem potvrzujete zvolené volby a zároveň jím vstupujete do menu. Čtyřsměrovou klávesou se pohubujete v menu, nastavujete expoziční parametry, nebo listujete při prohlížení snímků (nahoru/dolů/vlevo/vpravo). Kromě této klávesy je na zadní straně přístroje také ovladač zoomu, sloužící v režimu prohlížení také pro zvětšené náhledy. Zbytek ovládání umístil výrobce na horní panel kompaktu. Zde máme jednoúčelové klávesy (umístění zleva do prava), kterými nastavujeme funkce: blesk, ostření, sdílení/tisk, přepínání režimů (fotografování/prohlížení) a poslední klávesa - On/Off. Kromě toho jsou zde ještě dvě poslední tlačítka, která představují spouště. Ta větší je spouští fotoaparátu a tou menší aktivujete videokameru.

Do hlavního menu se dostanete stiskem příslušné klávesy. Struktura menu se rozděluje na pět základních úrovní (záložek) z nichž každá má svůj specifický význam: Funkce Fotoaparátu, Funkce prohlížení snímků, Menu Galerie (úpravy snímků), Nastavení a Help menu. První záložka (Fotoaparát) nabízí standardní funkce, běžně používané při fotografování: Režimy (auto/manual/scénické atd.), Samospoušť, Odstranění červených očí, Kompenzace expozice, Adaptive Lightning (zesvětlení snímku), Bracketing, Rozlišení (8 MPix Best, 8 MPix Normal, 5 MPix, 2 MPix, VGA, Custom), Videokvalita, Sériové snímání, Vyvážení bílé barvy, Způsob ostření (celoplošně, bodově), Způsob měření expozice (celoplošně, s důrazem na střed, bodově), Citlivost, Saturace, Ostrost, Kontrast, Datum/Čas při tisku a Exit (kterým se vracíte zpět do pohotovostního stavu - tato položka je zahrnuta v každé záložce).

Záložka Prohlížení nabízí možnosti: Koš, Image Advice (podávající kompletní informace o daném snímku, včetně rad a tipů), Image Info (klasický informační náhled, včetně histogramu), Slideshow, Záznam audia. Třetí záložka "Design Gallery" umožňuje dále pracovat se snímkem a nabízí možnosti: Umělecké efekty (celkem 13 druhů), Barevné filtry (Monochromatický, Sépiový, B&W / barvy - kombinovaný 1-2), Rámeček, Natočení, Ořez. Čtvrtá položka (Nastavení - Setup) umožňuje pracovat s přístrojem a můžete zde nastavit: Jas displeje, Hlasitost zvuků, Asistenční světlo AF, Automatické vypnutí displeje, 2 sekundový náhled, Digitální zoom, Datum a čas, USB, TV výstup, Jazyk, Původní - tovární nastavení (Reset). Poslední záložka je vlastně jakýmsi manuálem v elektronické podobě, uloženým přímo do fotoaparátu a naleznete zde užitečné tipy pro práci s přístrojem jako například: Top 10 Tips, Příslušenství k fotoaparátu, Ovládací tlačítka, Používání expozičních režimů, Používání galerie, Sdílení fotografií, Tisk, Záznam audia, Záznam videa, Prohlížení fotografií a videa, Tisk z videosekvencí, Mazání, Přenos obrázků, Baterie a podobně.

[-more-]{Hodnocení kvality snímků}

HP Photosmart R927 fotografuje celkem na tři citlivosti ISO 100, 200 a 400. Na nejnižší citlivosti ISO 100 není patrný žádný šum, jenž by narušoval celkový vizuální dojem snímků. Podobná situace nastává při zvolení druhé citlivosti ISO 200, kde se sice šum již mírně projevuje, nicméně stále jsou výsledné snímky bez problémů použitelné. Pokud nastavíme nejvyšší citlivost ISO 200, snímky již nesou stopy šumu, ten je však patrný jen při zobrazení fotografií 1:1. Stejně jako u většiny podobně zaměřených kompaktů, i zde máme při ISO 400 patrnou silnější ztrátu detailů, vznikající vlivem softwarové redukce šumu. Co se týče citlivosti, nabízí Photosmart R927 ve své třídě uspokojivé výsledky.

Fotografování na všechny citlivosti (zleva doprava, shora dolů): ISO 100, 200 a 400.

V případě automatického vyvážení bílé barvy Photosmart R927 velice mile překvapil a podal výsledky, které jsou v této třídě fotoaparátů naprosto ojedinělé. Plně automatický mód (AWB) nejen že funguje bezchybně za denního světla, ale také podává věrné barevné výsledky i v případě umělého osvětlení. Snímky pořízené v interiéru nemají onen "klasický" žlutý nádech a mají věrné barevné podání. Pokud byste si však přeci jen nebyli jisti, nebo měli speciální požadavky, lze opět využít 4 předdefinované režimy (Den, Zataženo, Žárovka, Zářivka), nebo je k dispozici také možnost manuální kalibrace WB. V případě vyvážení bílé barvy podal aparát nadprůměrně dobré výsledky.

Vyvážení bílé (White balance) – vlevo: automatické, vpravo: manuální.

Snímky mají slušnou ostrost i kresebnost. Na vertikálních a horizontálních sbíhajících se liniích, můžeme pozorovat silnější moiré. Je zde patrná i větší chromatická aberace. Vinětce (ztráta světla v rozích) se příliš neprojevuje. Na nejkratším ohnisku můžeme pozorovat soudkovité zkreslení, které s rostoucím ohniskem mizí. Na nejdelším ohnisku však ostrost snímků znatelně klesá. Přístroj používá silnější softwarové úpravy - hlavně doostřování, což má za následek velmi ostré kontury v jemných detailech. V kombinaci se silněji projevujícími se vadami optiky (moiré a chromatická aberace) to může občas působit značně rušivě (především při větším přiblížení). Snímky jsou dobré co se týče ostrosti, ovšem také zde máme jasně patrné vady objektivu. Celkově představuje výsledná kvalita fotografií spíše průměr.

Fotografování na nejkratším ohnisku (vlevo) a na nejdelším ohnisku (vpravo).

Fotografování na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 100, 200 a 400.

V režimu makro...

Fotografování v noci na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 100, 200 a 400.

A zde si můžete stáhnout ukázku videosekvence" v rozlišení VGA (640 x 480 bodů)...

HP Photosmart R927 v praxi

Mezi posunutím přepínače pro zapnutí fotoaparátu a pořízením prvního snímku uplyne cca 2.9 sekund. Prodleva závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je neznatelná a v našich podmínkách neměřitelná, tzn. pod 0,1 s. Bez namáčknutí je prodleva zhruba 3/4 sekundy (cca 0.7 s). Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší trvá necelou sekundu - 0.9 s, což je také poměrně dobrá hodnota. Jinak ovládání zoomu je rozděleno na 10 kroků. Ani HP Photosmart R927 se nezbavil jistého zpoždění displeje. To je však relativně malé a pro danou kategorii naprosto tolerovatelné. Občas může trochu mást, že při namáčknutí spouště se nám zobrazování scény zastaví na téměř sekundu. To sice může ve výsledku občas působit trochu rušivě, nicméně lze si na to s trochou cviku zvyknout. Vyvážení bílé barvy pracuje spolehlivě a to dokonce i automatické měření WB dává ojedinělé výsledky na tuto kategorii fotoaparátů. Automatické zaostřování i automatické měření expozice pracuje rychle, přesně a spolehlivě. Co samozřejmě zaujme především, je relativně malý počet ovládacích tlačítek v kombinaci s širokou paletou funkcí (včetně scénických a manuálních režimů). K dispozici máte sice náhled histogramu, ale jen v režimu prohlížení, nikoli fotografování. Volba manuálního zaostřování nám zobrazí zvětšený střed pro lepší kontrolu ostrosti detailů, ovšem náhled je pouze černobílý a navíc nepříliš velký ani jasný, tudíž manuální ostření není příliš efektivním nástrojem. Manuální ostření, stejně tak i expoziční hodnoty v případě polo-manuálních a manuálních režimů nastavujeme křížovým ovladačem.

Photosmart R927 trpí vesměs stejnými neduhy jako jeho předchůdci. Při fotografování se může stát, že displej vám zobrazí jiné barvy, než na snímku po vyfotografování. Tento jev se stává při všech režimech nastavení vyvážení bílé barvy, ovšem nejmarkantnější je to v automatickém módu WB a paradoxně také při manuálním nastavení WB, což může občas být trochu problémem. Co je však dosti podstatný nedostatek, že po každém vypnutí a zapnutí přístroje, se resetuje nastavení citlivosti a vestavěného záblesku (oba parametry se nastaví na automatiku). Tlačítko spouště funguje rychle a okamžitě, má příjemný chod, o něco horší je to však se spouští pro video. Je dost zapuštěná do těla přístroje a také disponuje malou plochou, takže se hůře používá. I tak je ovšem natáčení videosekvencí rychlejší, než kdybychom byli nuceni přepínat režimy tlačítky, nebo voliči. Také křížový ovladač je poměrně velký a dobře použitelný. Jeho snazší chod (stejně tak i manipulaci s klávesou zoomu) ještě umocňuje prohlubeň v pravé zadní části aparátu. Která jednak zpříjemňuje držení a také i manipulaci s těmito dvěma klávesami.

HP Photosmart R927 je nástupcem staršího modelu Photosmart R817 a představuje vhodnou alternativu pro náročnější amatérské uživatele. Tento přístroj může nabídnout zajímavou kombinaci kompaktních rozměrů, stylového designu, velmi jednoduchého ovládání a bohatého funkčního vybavení. Hlavní devízou Photosmartu R927 je možnost manuálního ovládání jak expozičních parametrů (priorita clony / času, plně manuální režim), tak i například způsobu otření (AF, Makro, Manual focus). Kromě toho zde máme vysoké rozlišení 8.2 MPix, 3x optický zoom nebo také stylový hliníkový plášť, který díky svému zdrsnělému povrchu dobře padne do ruky. Standardní krabice obsahuje kromě samotného přístroje také kolébku, síťový adaptér, lithium-Iontový akumulátor (HP Photosmart R07), návod, CD se softwarem, poutko na zápěstí a USB kabel. Doporučená maloobchodní koncová cena byla stanovena na 9 990 Kč (včetně DPH).

:: Technická specifikace