Kodak EasyShare Z612: šikovný stabilizovaný ultrazoom v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Kodak EasyShare Z612: šikovný stabilizovaný ultrazoom v praxi

22. srpna 2006, 00.00 | Přinášíme vám recenzi dalšího povedeného EVF přístroje řady EasyShare od společnosti Kodak. Jedná se o model Z612, rozšiřující skupinu ultrazoomů s elektronickým hledáčkem a optickou stabilizací. Kodak EasyShare Z612 nabízí rozlišení 6 megapixelů, 12x optický zoom a stabilizátor obrazu.

{Základní popis}

Elektronické zrcadlovky s velkým ohniskovým rozsahem - takzvané EVF ultrazoomy se těší stále větší oblibě. Důvod je přitom zcela prozaický - tyto typy modelů představují jakýsi pomyslný most mezi kompaktními aparáty a pravými zrcadlovkami (neboli DSLR) a mohou tak své cílové skupině nabídnout něco z obou táborů. Na jedné straně zde máme menší fyzické rozměry/nižší hmotnost a stylový design, na druhé straně konstrukčně již připomínají DSLR aparáty a funkčně k nim mají také mnohem blíže než ke kompaktům. Připočteme-li k tomu všemu ještě lákadla v podobě optického stabilizátoru a již zmiňovaného širokého ohniskového rozsahu, je dnes elektronická zrcadlovka jasnou volbou pro spoustu nadšených amatérských uživatelů. Společnost Kodak si je tohoto trendu jasně vědoma a za poslední půlrok uvedla na trh hned několik takovýchto přístrojů. My se dnes blíže seznámíme s digitálním fotoaparátem populární řady EasyShare, nesoucí typové označení Z612, nabízející 12x zoom s optickou stabilizací a rozlišení 6,0 MPix.

Jedná se o další přístroj z kategorie "zedkových" ultrazoomů, který směřuje do řad náročnějších amatérů, kteří se již nespokojí jen s pouhým "mačkáním" spouště, ale chtějí mít celkovou expozice plně ve vlastní režii. Kodak EasyShare Z612 má oproti svému předchůdci - Z740, vyšší efektivní rozlišení a větší rozsah ohniskové vzdálenosti. Kromě toho samozřejmě nechybí příjemný design, robustní tělo, rozměrný 2,5" displej a mnoho scénických režimů a také polo-manuální i plně manuální módy. Spolu s tímto modelem, byl na trh uveden také Kodal EasyShare P712, který jsme recenzovali minulý týden. Ten však stojí na pomyslném žebříku ještě o stupínek výše a oproti Z612 je určen pro ještě náročnější amatéry, čemuž odpovídá jak jeho vybavení (vyšší rozlišení, ISO, manuální WB), tak především jeho celková koncepce: větší rozměry a hmotnost, bytelnější tělo, menší zaměření na design, jiné ovládání (více ála DSLR), patice hot-shoe pro připojení externích blesků, dioptrická korekce LCD hledáčku a podobně. Naproti tomu Kodak EasyShare Z612 je jakousi jednodušší verzí, která navíc již na první pohled dává jasně tušit, že chce nejen dobře "pracovat", ale že chce také dobře vypadat - líbit se.

Plášť přístroje je plastový, barevné provedení stříbrné. Úchopový grip je z přední a horní části vyzdoben imitací chromu, kde se mimo jiné trochu neobvykle nachází také spoušť. Její umístění je samozřejmě klasické - zvoleno pro co největší pohodlí při exponování, ale není na první pohled zas tak zcela patrná (viz fotografie). Grip se příjemně drží, ale zároveň nikde nepřekáží, což není stále zdaleka běžné u této třídy fotoaparátů. Na přední straně dále ještě zaujme mohutný tubus objektivu. Při zapnutí aparátu a úplném vysunutí optiky, naroste hloubka o dobré 3 cm. Na přední části nad objektivem leží ještě pomocné asistenční světlo autofocusu. Na horní straně - přímo nad tubusem (chránícím optiku) je schován interní blesk, jež se aktivuje automaticky při zvolení některého z režimů blesku. Dále na horním panelu naleznete ještě kruhový volič režimů, již zmíněnou - nenápadnou a zajímavě řešenou spoušť, tlačítko zapnutí/vypnutí a trojici jednoúčelových kláves: blesk, režimy ostření a způsob snímání. Na boku - ze strany gripu, leží jen pryžová záslepka ukrývající USB výstup a vstup pro napájení (DC 3V), ve spodu aparátu je pouze kovový závit (pro umístění do stativu) a dále dvířka, kam se vkládá akumulátor a paměťová karta. Většinu ovládání soustředil výrobce na zadní panel fotoaparátu. Předně zde máme 2,5" LCD displej, nad kterým trůní LCD hledáček (bohužel tentokrát bez dioptrické korekce). Zbytek zadního prostoru vyplňuje již tradičně ovládání (od shora dolů): roller pro změny expozičních parametrů, kolébkový ovladač zoomu, dvojice kláves Info a Review, čtyřsměrový multifunkční ovladač s potvrzovacím tlačítkem OK uprostřed a trojice kláves: Delete, Menu a Share. Fyzické rozměry a hmotnost Z612 jsou: 104 mm x 74 mm x 69 mm a 330 g (včetně akumulátoru a paměťového média).

Hnací motor EasyShare Z612 představuje CCD snímač o velikosti 1/2.5" s efektivním rozlišením 6.0 MPix (fyzické rozlišení je 6,30 MPix), umožňující fotografovat do maximální velikosti 2 832 x 2 128 bodů, v ostatních rozměrech poté: 2 304 x 1 728 (4 MPix), 2 048 x 1 536 (3,1 MPix) a 1 200 x 900 (1,1 MPix) bodů. Snímač zaznamenává za normálních podmínek do formátu 4:3, v případě potřeby však můžete přepnout na režim 3:2 - ovšem za cenu ořezu maximálního rozlišení o téměř 1 milion bodů (2 832 x 1 888 bodů, tedy cca 5,3 MPix). Co se týče citlivosti, EasyShare Z612 umožňuje nastavit ISO 80, 100, 200, 400 nebo 800. Poslední - nejvyšší citlivost ISO 800 však lze nastavit jen v kombinaci s nejnižším rozlišením - tedy 1,1 MPix. Kromě fotografování lze zaznamenávat také ozvučené videosekvence a to v kvalitě VGA 640 x 480 bodů, případně QVGA 320 x 280 bodů. Frekvence snímkování je 30 nebo 15 snímků za sekundu a je zde použita komprimace MPEG-4 (formát MOV se stereo audiem). Snímky se ukládají ve formátu JPEG.

Objektiv zde výrobce použil opět typ Schneider-Kreuznach C-Variogon, jež nabízí 12 x optický zoom a ohniskový rozsah 35 - 420 mm (ekvivalent 35 mm kinofilmu). Aparát je vybaven optickým stabilizátorem obrazu - Kodak Image Stabilization technology. Světelnost objektivu je F2.8 - 4.8. Autofocus pracuje celkem ve čtyřech režimech: v normálním režimu, makro režimu, režimu krajina a v manuálním režimu. V normálním režimu ostří na nejkratším ohnisku od cca 60 cm do nekonečna, na nejdelším ohnisku od 120 cm do nekonečna. Režim makro pracuje na nejkratším ohnisku od 12 cm do 60 cm, na nejdelším ohnisku pak od 60 cm do 130 cm. Ve specifických podmínkách lze také využít manuálního ostření, které pracuje od 12 cm do nekonečna. Tuto bezpochyby užitečnou funkci oceníte například při fotografování makra nebo při slabším světle, kdy AF nezřídka kdy selhává. Poslední režim "Krajina" zde nemá podle naších testů žádné opodstatnění, neboť v běžném fotografování se ostřící systém chová v tomto režimu naprosto stejně jako v režimu Normálním. Výrobce uvádí, že režim "Krajina" je určen výhradně pro fotografování scenérií, neboť AF v tomto případě ignoruje blízké objekty (stromy, domy, křoví a podobně) a soustředí se prioritně na vzdálenější objekty (desítky metrů a více), ale spíše se zde jedná o marketingový tah, neboť v praxi se toto nijak neprokázalo.

Měření expozice probíhá buďto matricově (poměrově), se zdůrazněným středem a nebo bodově. Expozici můžeme kompenzovat v rozsahu +/-2EV po 1/3EV krocích. Průběžné snímkování pracuje rychlostí 2 snímky za sekundu v sérii maximálně 8 fotografií. Časy závěrky se pohybují v rozmezí od 16 sekund do 1/2 000 sekundy. S Kodakem EasyShare Z612 můžete fotografovat jak v automatickém módu, tak v polo-manuálních nebo plně manuálních režimech. K dispozici máte programy: Auto, P (Program - nastavuje automaticky clonu a čas), A (Aperture - priorita clony), S (Shutter - priorita času), M (Manual - plně manuální režim). Kromě automatiky nebo manuálních funkcí, můžete použít další dva asistenční programy (Noční portrét a Sport - oba dostupné přímou volbou na kruhovém ovladači) nebo položku SCENE, zahrnující dalších 14 scénických režimů. Nechybí ani barevné filtry (Vysoká úroveň barev, Přírodní úroveň barev, Nízká úroveň barev, Monochromatický filtr a Sepia). Z612 má ve svých útrobách obrazový procesor (Kodak color science image chip), který má jednak za úkol automaticky detekovat přechody mezi náhlými barevnými změnami (zvýraznit obrysy a oživit barvy) a dále napomáhá zvýšit pracovní rychlost aparátu. Interní blesk má dosah 1,2 - 2,7 m, lze kompenzovat úroveň záblesku +/- 1EV po 1/2EV krocích a pracuje ve čtyřech režimech: Automatický, Pomocný (při fotografování v protisvětle), S redukcí červených očí a Vypnuto. Vyvážení bílé barvy pracuje buďto plně automaticky a nebo ve čtyřech předdefinovaných režimech: Denní světlo, Žárovka, Zářivka a Stín. Všechna pořízená data se ukládají buďto na paměťovou kartu (typu SD/MMC) nebo do interní paměti, která čítá 32 MB. Nechybí ani živý histogram. Součástí Z612 je také Kodak EasyShare software ver. 5.2, pro úpravy fotografií (jako například: organizování snímků, editování, sdílení a tisk).

[-more-]{Menu a ovládání}

Ovládání a práce v menu

Ovládání i struktura menu není nepodobná ostatním aparátům Kodak. Přístroj zapnete posuvným tlačítkem na horní straně (On/Off), hned pod ním leží kruhový ovladač pro nastavení režimů (Automatika, P - program, A - priorita clony, S - priorita času, Manual, Oblíbené složky, Kamera, SCN - scénické režimy, Noční portrét a Sport). Dále naleznete na horním panelu ještě trojici jednoúčelových kláves: Blesk, Ostření (Makro, Krajina, Normal, Manual) a Způsob snímání (Single, Samospoušť 10 s, 2 s, 2x 10 s, průběžné snímání, kompenzační bracketing). A v poslední řadě zde je samozřejmě spoušť.

Zadní stranu vyplňuje (kromě displeje) zbytek ovládacích prvků. V levém horním rohu leží tlačítko pro přepínání režimů: displej / elektronický hledáček, v opačném rohu je roller, kterým měníte expoziční parametry při polomanuálních a manuálních režimech a jeho stiskem zvolenou volbu potvrdíte. Dále zde máme kolébkový ovladač zoomu, dvojici tlačítek sloužící pro zobrazení/nezobrazení informací k snímkům (Info) a přepínání režimů prohlížení/fotografování (Preview). Výčet ovládacích prvků zakončuje křížový ovladač s potvrzovací klávesou OK uprostřed a trojice kláves určených k mazání snímků (Delete), vstup do menu (Menu) a tlačítko pro sdílení (Share).

Do struktury menu se dostanete stiskem stejnojmenné klávesy, čímž zpřístupníte následující volby (od shora dolů): Velikost snímku, Komprese JPEGu (Jemná, Standard, Základní), Vyvážení bílé barvy, Krokování při expozičním bracketingu (+/-0,3EV, +/-0,7EV, +/-1EV), Způsob měření expozice, Zóna automatického ostření (Vícezónové, Střední zóna, Volitelná zóna), AF (Nepřetržité AF, Jednoduché AF), Barevné filtry (Vysoká barevná úroveň, Střední, Nízká, Černobílé, Sépia), Ostrost (Vysoká, Normální, Nízká), Nastavení fotoalba, Paměťové médium (Automaticky, Interní paměť a Nastavení.

Poslední položka v Menu "Nastavení" umožňuje dělat změny v aparátu jako je například: Jas displeje, Mřížka, Stabilizátor obrazu (Průběžný, Jednoduchý, Vypnout), Označení datem, Rychlý náhled snímku, Digitální zoom, Snímač orientace, Zvuky fotoaparátu, Hlasitost, Datum a čas, Automatické vypnutí, Video, Datum videa, Popis režimu, Výstraha tisku, Jazyk, Reset fotoaparátu, Formátování a O přístroji. V režimu prohlížení máte pomocí klávesy menu k dispozici provádění základních úprav pořízených fotografií jako jsou: Album, Ořez, Ochrana, Prezentace, Kopírování, Paměťové médium, Více snímků a Nastavení (shodná nabídka jako v režimu fotografování).

[-more-]{Hodnocení kvality snímků}

Kodak EasyShare Z612 fotografuje celkem na 5 citlivostí - ISO 80, 100, 200, 400. Nejvyšší možnou citlivost lze nastavit ISO 800, ale pouze v kombinaci s nejnižším rozlišením - 1,1 MPix. Na prvních dvou citlivostech ISO 50 a 100, není pozorovatelný téměř žádný šum. Na citlivosti ISO 200 je již šum patrný, ale není zde ostré zrno, tudíž redukce je zde dobrá a snímky pořízené na ISO 200 jsou stále použitelné (na druhou stranu však dochází díky silným softwarovým úpravám ke znatelné ztrátě detailů - "vyžehlenosti" snímků). Na ISO 400 je již šum dost silný a zde příliš nepomáhají ani softwarové úpravy. Takto pořízené fotografie lze použít maximálně jako zmenšené náhledy. Snímky s nejvyšší citlivostí ISO 800 jsou v praxi již téměř nepoužitelné a lze je uplatnit jen v nouzových situacích. V případě citlivosti tedy nepředstavuje tento aparát žádný zázrak a řadí se ke standardu.

Fotografování na všechny citlivosti (zleva doprava, shora dolů): ISO 80, 100, 200, 400 a 800 (rozlišení 1,1 MPix).

V případě vyvážení bílé barvy Z612 trochu zklamal. Automatické vyvážení bílé barvy pracuje poměrně spolehlivě, ovšem problémy nastávají v případech, kdy máme málo světla nebo zvolíme vyšší citlivost (ISO 200 a více), kdy má automatika problémy se správným určením bílé a fotografie jsou často s barevným nádechem (žlutým, zeleným, modrým). Stejně jako u téměř všech kompaktů a EVF, v žárovkovém osvětlení je nutné použít některý z předdefinovaných režimů - denní světlo, wolframová žárovka, zářivka, zataženo, otevřený stín. Bohužel zde není manuální nastavení WB, což by mohlo řešit některé problémy s občasným chybným měřením.

Vyvážení bílé (White balance) – vlevo: automatické, vpravo: manuální (v našem případě žárovka).

Kodak EasyShare Z612 nabízí poměrně slušnou kresbu i ostrost výsledných snímků - vzhledem ke své kategorii ultrazoomů. Na druhou stranu nelze přehlédnout silnější moiré - a to jak na horizontálních, tak i vertikálních liniích. Lze pozorovat také chromatickou aberaci, která je však patrná v krajích snímku - v ostatních částech scény se nijak výrazně neprojevuje a je tedy tolerovatelná. To samé platí v případě vinětace (ztráty světla v rozích). Mile překvapila ostrost, která je na dobré úrovni ve všech částech fotografie - tedy i v rozích (i když zde je patrný slabý úbytek), což není u této třídy fotoaparátů běžné. Projevuje se soudkovité zkreslení, které však s rostoucím ohniskem úplně zmizí. Ruku v ruce s ním však dochází při zvětšování ohniska také k výraznému poklesu ostrosti (to však není vůbec ojedinělý jev). Celkově se kvalita snímků Z612 řadí k průměru ve své třídě.

Fotografování s minimálním zacloněním na nejkratším ohnisku (vlevo, F2,8) a na nejdelším ohnisku (vpravo, F4,8).

Fotografování se středně nastavenou clonou na nejkratším ohnisku (vlevo, F5) a na nejdelším ohnisku (vpravo, F6,3).

Fotografování s maximální clonou na nejkratším ohnisku (vlevo, F8) a na nejdelším ohnisku (vpravo, F8).

Fotografování na nejkratším ohnisku (vlevo) a na nejdelším ohnisku (vpravo).

Fotografování na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 80, 100, 200, 400 a 800.

V režimu makro...

Fotografování v noci na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 80, 100, 200, 400 a 800.

Video sekvence: 640 x 480 bodů…

Kodak EasyShare Z612 v praxi

Kodak EasyShare Z612 příjemně překvapil co se týče jeho "pracovních" časů. Od zapnutí až po vyexponování prvního snímku dojde za 2,1 sekundy. Vezmeme-li v úvahu ještě nutnost vysunutí optiky, jedná se v této třídě o výborný čas. Fotografování bez namáčknuté spouště trvá 0,7 sekund, s namáčknutou spouští je potom prodleva spouště téměř nulová - pod 0,1 s, tedy v našich podmínkách neměřitelná. Změnu ohniska z nejkratšího na nejdelší a naopak zvládne fotoaparát za 1,3 sekundy. Vzhledem k tomu, že zoomování je rozděleno do cca 30 kroků, jde i zde o vysoce nadstandardní parametr. V případě rychlosti tedy dosahuje EasyShare Z612 vynikajících výsledků a těžko bude v této disciplíně hledat ve své "váhové kategorii" konkurenci. Mile překvapil též displej i elektronický hledáček, které mají téměř okamžitou reakci. Samozřejmě, že nepatrné zpoždění lze postřehnout, ale v porovnání s ostatními konkurenty nabízí Z612 i v této oblasti nadprůměrné výsledky. Ačkoli je přístroj celý z plastu, působí odolně a robustně. Držení je příjemné, rozmístění ovládacích prvků je logické a účelné. Všechny klávesy mají lehký chod a reagují okamžitě.

Měření expozice pracuje přesně a spolehlivě. Výjimku tvoří pouze fotografování v noci nebo za velmi slabých světelných podmínek, kdy automatika aparátu nastavuje příliš krátké časy (běžně končící na hranici 1/8 sekundy) a to i ve tmě. Proto je zde lepší používat buďto plně manuální režim nebo režim "S" - prioritu času. V případech manuálních a polo-manuálních režimů vám sekunduje roller, kterým měníte expoziční parametry. Při stisku rolleru se vám na displeji zobrazí základní trojice parametrů: clona/čas/citlivost (ISO). Pohybem rolleru vlevo/vpravo zvolíte požadovaný parametr a stiskem rolleru jej můžete měnit. Je to jednoduchá, intuitivní a především rychlá záležitost. Jen by nebylo na škodu, kdyby byl roller o něco robustnější. Díky jeho titěrným rozměrům můžete mít občas problémy s ovládáním - místo posunu jej nechtěně stisknete a naopak. Ne vždy je tedy neustále zmenšování ku prospěchu věci. Autofocus pracuje taktéž spolehlivě, ovšem jak už je u této kategorie aparátů zvykem, problémy nastávají při horších světelných podmínek, kdy může trvat o něco déle, než aparát zaostří (k dispozici je zde asistenční přisvětlovací dioda). V extrémních případech můžete použít manuální měření.

Trochu zklamáním byl pro mě histogram. U živého náhledu během exponování se sice přílišná detailnost neočekává, ale alespoň v případě prohlížení jsem očekával trochu detailnější zobrazení histogramu. Nic takového se však nekoná, bohužel. Navíc zobrazovací schopnosti displeje ani hledáčku příliš neodpovídají realitě. Ačkoli před exponování se fotografovaná scéna jeví jako ideálně exponována (o čemž vypovídá i histogram), při vyfotografování a následném rychlém náhledu zjistíte, že snímek vlastně vypadá jako lehce podexponovaný. Obecně tedy vypovídající schopnosti jak displeje/hledáčku, tak i histogramu mohou být značně zavádějící a je proto lepší pořízené snímky kontrolovat - především ty, pořízené při slabých světelných podmínkách. Stejně tak by nebylo na škodu, vybavit displej anti-reflexní vrstvou. Prohlížení fotografované scény nebo snímku na přímém slunci je totiž dost problematické a proto zde přijde vhod elektronický hledáček (možnost dioptrické korekce by zde také nebyla na škodu).

Kodak EasyShare Z612 představuje zajímavou alternativu pro pokročilé amatéry, kteří požadují dobře vybavený přístroj s širokým rozsahem zoomu a s možností ovlivňování expozičních parametrů. To vše navíc ve stylovém, relativně kompaktním balení. Z612 nabídne navíc optický stabilizátor obrazu, dobrou kvalitu výsledných snímků a především velice rychlou pracovní rychlost. Na druhou stranu je zde také několik podstatných nedotažeností, s nimiž se budou muset potenciální majitelé poprat. A to především občasné selhávání automatického WB a měření expozice při slabších světelných podmínkách. Dále také horší zobrazovací schopnosti displeje a histogram s nevypovídající hodnotou. I přes to všechno však představuje Kodak EasyShare Z612 příjemný EVF aparát, s kterým se dobře pracuje a s trochou cviku snadno překlenete i těch pár neduhů, které zde jsou. Tento model s rozlišením 6,0 MPix, 12x optickým zoomem a stabilizátorem obrazu je již k dostání v obchodních sítích a to za koncovou cenu lehce převyšující 9 000 Kč včetně DPH. Můžeme se setkat i s kombinací fotoaparátu a sublimační tiskárny s cenou do 10 000 Kč včetně daně. Cena je určitě jednou z velkých výhod tohoto fotoaparátu, poměr ceny a výkonu je velmi dobrý.

:: Technická specifikace

:: Srovnání fotoaparátů Kodak EasyShare Z612 vs Canon Powershot S3 IS vs Panasonic Lumix FZ7 vs Sony CyberShot DSC-H2