Nikon Coolpix 3700 - vlajková loď mezi kompakty v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Nikon Coolpix 3700 - vlajková loď mezi kompakty v praxi

Nikon Coolpix 3700 kompakt

1. března 2004, 00.00 | V dnešní recenzi vás provedeme novým modelem z řady Coolpix od společnosti Nikon. Jedná se o malý a lehký přístroj se snadným ovládáním. Navíc vám nabídneme informace, které byste neobjevili ani při podrobném pročtení jeho manuálu.

Digitální fotoaparát Coolpix 3700 je zatím nejvýkonnějším amatérským kompaktem společnosti Nikon, nabízející rozlišení 3 miliónů bodů. Také jako první fotoaparát této značky přechází z důvodu miniaturizace k SD paměťovým kartám, oproti dosud podporovanému formátu CompactFlash. Opravdu si tento přístroj zaslouží ve své třídě označení "vlajkové lodi"?

Nikon Coolpix 3700 patří mezi malé a elegantní kompakty s celokovovým tělem z kartáčovaného hliníku o příjemných rozměrech 95 x 51 x 32 mm (š x v x h). Navíc i jeho malá hmotnost 130 g nebrání tomu, abychom jej měli stále při sobě.
Výsuvný Zoom Nikkor objektiv fotoaparátu je v klidovém stavu chráněn automaticky se zavírající lamelami. Přímo nad ním je umístěna oranžová LED, sloužící k aktivnímu přisvícení scény při zhoršených světelných podmínkách a tím k výrazně lepšímu ostření. Vedle ní pak vidíme průzor optického hledáčku a na druhé straně interní blesk a mikrofonní otvory.

shora

Na horní straně nalezneme otvory reproduktoru a samozřejmě spoušť. Okolo ní je podobně jako u zrcadlovek prstencový vypínač přístroje. Konstrukce zrcadlovek a kompaktů je však diametrálně odlišná. V těchto místech je člověk spíše zvyklý hledat ovládání optického zoomu. Proto se může někomu stát (a nám se to stalo několikrát), že si místo přiblížení scény celý fotoaparát vypne. To je asi jediná výčitka ke konstrukci celého přístroje.

Zbylé ovládací prvky jsou výborně ergonomicky umístěné na jeho zadní stěně. Budeme-li postupovat odspodu, uvidíme hlavní kruhový ovladač, v jehož středu je navíc tlačítko sloužící pro náhled snímků. Nad ním nalezneme samostatná tlačítka určená k mazání snímků a aktivaci menu přístroje. Ještě výš je pak pětisměrný ovládací joystick. Nalevo od ovládacích prvků je pěkně orámovaný barevný displej s úhlopříčkou 4 cm a rozlišením 134 tisíc bodů. Nad ním je pak na kompakty normálně velký optický průhledový hledáček. Sice nenabízí dioptrickou korekci, zato je však na něj možné nasadit gumovou očnici, což ocení především fotografové s brýlemi. Jejím nasazením se i zjasní signalizační LED. Vpravo od hledáčku je tlačítko přepínající režimy displeje. V pravém horním rohu Coolpixu je pak dvojice tlačítek pro ovládání optického zoomu při focení a digitálního při prohlížení snímků.

Pravá stěna přístroje je prakticky celá tvořena výklopnými dvířky, pod nimiž je ukryt Li-Ion akumulátor, paměťová karta a speciální pozlacený konektor, který slouží kvůli úspoře místa pro připojení k počítači i do TV. Záleží, který kabel do něj zapojíme. To je velice zajímavé řešení, podobně jako užití akumulátoru standardizované velikosti. V dohledné době se totiž v tomto mechanickém provedení nechají běžně pořídit i primární nenabíjecí články s označením CP1. Navíc cena těchto akumulátorů je díky masové produkci výrazně nižší oproti jednoúčelovým, dodnes používaných v ostatních digitálních fotoaparátech. V těchto dvířkách je ještě gumová odklápěcí krytka, zpřístupňující výše zmiňovaný konektor. Její povrchová úprava je shodná s kovovým povrchem těla přístroje. Z gumy je vyrobena i záslepka na hraně dvířek, sloužící k průchodu napájecího kabelu případného síťového adaptéru, který se zasouvá namísto akumulátoru.
Stativový závit na spodku přístroje je vyroben z tvrzeného plastu.

zespodu

Okem fotoaparátu Coolpix 3700 je kvalitní Zoom Nikkor objektiv s třínásobným optickým zoomem (odpovídající 35 - 105 mm v přepočtu na 35 formát) a světelností 2,8 - 4,9. Pro další přiblížení je k dispozici čtyřnásobný digitální zoom. Clona je dvoupolohová 2,8 a 4,7 pro nejkratší ohnisko. Ostřit lze od 30 cm do nekonečna, v makro režimu pak (při střední ohniskové vzdálenosti) již od 4 cm, což je na kompaktní přístroj velice hezký výsledek. Výběr ostřícího bodu je buď automatický nebo ruční s volbou jednoho z pěti ostřících bodů. Pokud zvolíme ruční režim, přístroj také přepne na bodové měření expozice. Chceme-li využít pomocné LED za šera, musíme ostřit na střed.
Obraz o maximální velikosti 2048 x 1536 bodů (to odpovídá efektivnímu rozlišení 3,2 mil. bodů) zpracovává CCD snímač o úhlopříčce 1 / 2,7". Jeho citlivost volí přístroj sám a to v hodnotách cca 50 a 200 ISO. Pořízená data se ukládají na externí SD (pouze!) paměťovou kartu.
K pořízeným fotografiím je možné připojovat hlasovou poznámku maximální délky 20 s. Coolpix 3700 slouží také k nahrávání zvukové stopy ve formátu wav, včetně možnosti vkládání indexových značek usnadňujících orientaci v záznamu. Délka nahrávky je omezena pouze volnou kapacitou paměťové karty. Také délka videosekvence není přístrojem nijak omezena. Její kvalita je nastavitelná od TV kvality (640x480, 30 či 15 sn./s) přes 320x240 až na 160x120 (15 sn./s). Navíc je možné natáčet v černobílém či sépie režimu (pouze 320x240, 15 sn./s). Novinkou je skládání videosekvencí z jednotlivých snímků, pořízených v intervalu od 30 s do 1 hodiny. Tak například zrychleně zachytíte probíhající přírodní děje.
Fotoaparát nabízí také sekvenční režimy focení. Rychlý režim exponuje max. 3 snímky v sérii rychlostí 2,5 sn./s; pomalý pracuje rychlostí pouze 1,5 sn/s, ale maximální počet snímků je závislý na jejich rozlišení, pro největší to jsou opět 3 snímky, pro 1600x1200 již 8 snímků. Dále můžeme vytvořit fotografii složenou ze 16 malých záběrů pořízených za sebou v desetisekundovém intervalu. Zajímavější je však možnost intervalového snímání, pracující podobně jako skládaná videosekvence s periodou od 30s do 60 min.

aku

Po expoziční stránce je Coolpix plným automatem s možností kompenzace expozice v rozsahu +- 2 EV po 1/3 EV krocích. Rozsah expozičních časů je od 4 s do 1/3000 s. Vyvážení barev je buď automatické, předdefinované (slunečno, zataženo, žárovkové a zářivkové osvětlení, blesk) či ručně nastavitelné. Dále je možné ovlivnit míru programového doostřování včetně jeho vypnutí, což je výhodné, pokud chceme fotografie dále upravovat.
Pro dosažení lepších výsledků je přístroj vybaven režimem BestShotSelektor, který ze série pořízených snímků vybírá ten nejostřejší. Dále nabízí 15 scénických programů, které se samy postarají o nejlepší nastavení přístroje. Z těch méně obvyklých jmenujme například ohňostroj, protisvětlo, západ či pomocníka panoramatických fotografií, který zobrazuje část předchozího snímku s polovičním krytím pro snazší a přesnější napojení jednotlivých snímků.
U interního blesku s velice dobrým rozptylem a dosahem (cca 0,4 - 3 m pro širokoúhlý záběr a 0,4 - 1,7 pro úplné přiblížení) lze nastavit pouze jeho režim - vynucený, vypnutý, automatický, redukce červených očí (před vlastním zábleskem svítí oranžová LED) a pomalá synchronizace na přední lamelu.
Hledáček přístroje s rozlišením 134 000 bodů a úhlopříčkou 1,5" je dobře čitelný a velice rychle se překresluje. Podsvícení má nastavitelné v pěti úrovních. Prohlížené snímky je možné až desetinásobně zvětšit. Dále je k dispozici změna jejich velikosti, ořez či barevné úpravy. Fotoaparát také umožňuje přímý tisk protokolem PictBridge a USB Direct, při kterém lze využít informací z hlavičky souboru podporující EXIF 2.2 Lidem cestujícím po světě fotoaparát nabízí k výběru ze dvou časových zón včetně přepínání mezi zimním a letním časem.
O napájení se stará Li-Ion akumulátor 3,7 V, 1100 mAh, který je součástí balení. V tom dále nalezneme jeho nabíječku, USB a A/V kabel, látkové pouzdro, poutko, gumovou očnici, kompletní tištěný návod, CD s ovladači a doplňkovým softwarem (Nikon View, ArcSoft Panorama Maker, Adobe Photoshop Elements a Zoner Media Explorer).

Ovládání tohoto aparátu zvládl Nikon na jedničku. Jediné, co lze vytknout, je již zmiňované umístění zapínání přístroje a ovládání optického zoomu. To je však samozřejmě otázka zvyku. Všechny ovládací prvky jsou dobře přístupné prsty pravé ruky, na dotek reagují přiměřeně lehce a přesně. A to dokonce i joystick, který se kromě vyklápění do stran i zamačkává (teprve čas ukáže, jakou má jeho mikrospínač životnost).
Základní systémové parametry jakožto i jednotlivé fotografické režimy se volí pomocí hlavního kruhového voliče. Tlačítko uprostřed něj slouží k rychlému přístupu do režimu prohlížení pořízených snímků. Tímto tlačítkem se i prohlížení ukončuje (stisk spouště totiž aktivuje nahrávání hlasové poznámky). Navíc jeho delší stisk zapíná fotoaparát do režimu prohlížení a pokud je připojen USB kabelem do počítače, tak zahajuje přenos snímků.

V režimu focení se základní parametry (viz příslušné černé symboly na těle přístroje) nastavují přímo pomocí joysticku. Jeho vychýlení na určitou stranu aktivuje odpovídající parametr, přičemž jeho hodnota se již nastaví v jednoduché nabídce pomocí joysticku. Toto řešení výrazně zjednodušuje a zrychluje ovládání a navíc minimalizuje počet ovládacích prvků. Z takto dostupných funkcí stojí za zmínku především netradiční pojetí časovače. Pokud jej aktivujeme, na první zmáčknutí spouště se začne odpočítávat desetisekundový interval, který opětovným stisknutím spouště zkrátíme na tři sekundy. Tato vlastnost je velice praktická pro noční focení ze stativu. Navíc kromě standardního časovače máme k dispozici i aktivaci hlasem. Přístroj vyhodnocuje úroveň hluku a při jejím zvýšení (citlivost je nastavitelná ve třech krocích) exponuje.
Ostatní parametry se nastavují v menu, které je samozřejmě pro každý fotografický režim jinak rozsáhlé. V automatickém režimu můžeme ovlivnit jen velikost výsledného snímku. Ve scénickém režimu máme navíc na výběr jednu z patnácti předdefinovaných situací (sport, krajina, portrét, muzeum, pomocníka panoramatického focení atd.). V uživatelském režimu nabízí menu nejvíce tvůrčí svobody, přitom si však zachovává jednoduchou a přehlednou podobu. Každému parametru odpovídá jeden řádek, který se rozbalí na další obrazovku, na níž vybíráme požadovanou hodnotu parametru. Uspořádání položek menu je řešeno tak, aby nejčastěji používané parametry byly k dispozici nejdříve.

V režimu prohlížení stojí za pochvalu možnost hromadného mazání předem definovaných snímků či aplikovatelnost jednoho ze tří filtrů (čb, sépie a okraje rozmazávající) na vybraný snímek. Dále tento režim umožňuje měnit velikost snímků, aktivovat zámek proti jejich smazání či nastavovat parametry pro tisk, prezentaci či přesun do PC. Pořízenou videosekvenci je možné na začátku a na konci oříznout.

Obrazová kvalita
Jednou z mála nevýhod tohoto přístroje je nemožnost ovlivnění použité citlivosti snímače. Proto se v některých okamžicích zbytečně automaticky aktivuje vyšší citlivost 200 ISO, i když je aparát umístěn na stativu. Přes to je však množství šumu na těchto snímcích přijatelné, navíc při expozicích ve scénickém režimu je aktivována dobře pracující redukce šumu. Při použití citlivosti 50 ISO je šum takřka zanedbatelný.

Zleva: Scénický režim Noční snímek, automatické vyvážení barev, redukce šumu, ostření automatické
Programový mód, automatické vyvážení barev, bez redukce šumu, bez ostření
Programový mód, vyvážení barev Slunečno, bez redukce šumu, bez ostření

Jistou ztrátu detailů v obrazu způsobuje i kompresní poměr - velikost snímků ze 3 Mpix přístroje okolo 1 MB.
Velkou výhodou Coolpixu 3700 je ruční volba programového doostřování pořízených snímků, čímž lze výrazně vylepšit výslednou kresbu. O vlivu tohoto parametru hovoří následující výřezy:

AUTO HIGH MEDIUM LOW OFF
Porovnání programového doostření (automatické, vyšší, střední, nižší a vypnuté)

Objektiv přístroje vykazuje malé soudkovité zkreslení při užití nejkratší ohniskové vzdálenosti a má mírný sklon k chromatické aberaci. Poduškovité zkreslení ani vinětace se víceméně neprojevují.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 35 a 105 mm)

Vyvážení barev pracuje v přirozených podmínkách velice dobře, pro náročnější situace je připravena spolehlivá ruční kalibrace teploty bílé barvy.

WB auto WB daylight
Porovnání vyvážení barev na denních snímcích (automatické a slunečno)

Práce s digitálním fotoaparátem Coolpix 3700 je velice příjemná. Obsluha je jednoduchá a intuitivní, ovládací prvky reagují rychle a přesně. Ostatně celý fotoaparát je poměrně svižný: do režimu focení startuje za cca 2,5 sekundy, za cca 1,5 s je možná další expozice v plném rozlišení a nejlepší kvalitě (se zrušením zobrazovaného náhledu namáčknutím spouště, nikde totiž nelze toto zobrazování zrušit). V režimu prohlížení se snímky zobrazují takřka okamžitě, přičemž se za okamžik překreslí v plné kvalitě, kdy je možné snímek dále zvětšovat a to až do desetinásobku.
Ovládání optického zoomu je velice přesné - celý rozsah lze krátkými stisky na zoomovací tlačítko rozdělit na 19 úseků. Přitom celý rozsah lze najednou projet za 1,5 s.
Ostření výrazně prospělo přidání osvitové LED. Díky ní je fotoaparát schopen zaostřit i v naprosté tmě na vzdálenost větší jak 1 m. V některých scénických režimech jakožto i v makro režimu je automaticky aktivováno průběžné doostřování, přispívající k rychlosti zaostření. Navíc se během ostření nepřestane překreslovat scéna na displeji.

MAKRO
Makro snímek

Při některých světelných podmínkách se na displeji projevoval tzv. blooming, tj. svislé fialové pruhy, které však v okamžiku namáčknutí spouště zmizí. Zpoždění spouště je na tento typ přístroje více jak přijatelné.
Výdrž na plně nabitý akumulátor je dobrá (cca 150 snímků, z toho 1/4 s bleskem, k tomu cca 2 hodiny v zapnutém stavu; výrobce udává až 200 snímků), ovšem měření zbývající kapacity vyžaduje vylepšení. Přístroj totiž zobrazí stav akumulátoru teprve v okamžiku, kdy začíná být vybitý, a to symbolem polovičně nabitého článku. Další symbol se již nezobrazí a přístroj se bez varování vypne. Případný nový firmware by měl také odstranit synchronizační problém projevující se u videosekvencí, kdy je mezi zvukem a obrazem mírný časový posun.
Makro režim pracuje spolehlivě od 4 cm, dokonce lze při něm současně se zápornou kompenzací expozice využít interní blesk. Ten pokrývá scénu rovnoměrně a na kompaktní přístroj s dostatečnou intenzitou.

Nikon předvedl ve svém novém modelu Coolpix 3700 spojení vynikající optické a dobré obrazové kvality s jednoduchostí obsluhy a elegancí přístroje. Navíc částečně opustil zaběhnuté tradice, čímž jej obohatil o řadu nových a užitečných funkcí, které jistě osloví nejednoho fotografa.
Podíváme-li se na přístroj jako celek, nabízí středně náročnému amatérovi vše, co by jen mohl potřebovat. Ten navíc případnou koupí získá i bohaté programové vybavení, postačující pro základní organizaci a úpravy fotografií. Díky podpoře přímého tisku navíc umožní prakticky okamžitý "hmotný" výstup pořízených záběrů. K tomu všemu i doporučená maloobchodní cena 13 990,- Kč s DPH činí z tohoto přístroje velice konkurenceschopného jedince na rozmanitém trhu s digitálními fotoaparáty.