Nový Nikon Coolpix 8700 v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Nový Nikon Coolpix 8700 v praxi

Nikon Coolpix 8700

16. března 2004, 00.00 | V současné době se dostává na trh celá řada EVF zrcadlovek, nabízející na první pohled velice podobné parametry. Která z nich je ta nejlepší? Na tuto otázku je těžké hledat odpověď. Každému vyhovuje něco jiného. Tato recenze vám možná přinese řadu odpovědí ohledně nového modelu od Nikonu.

Společnost Nikon nechávala příznivce hi-end digitálních kompaktů poměrně dlouho čekat. Trvalo skoro dva roky, než uvedla na trh novou vlajkovou loď, přebírající velení po modelu Coolpix 5700. Tím je Coolpix 8700, nabízející rozlišení 8 miliónů bodů v kombinaci s osminásobným optickým zoomem. Pokud se chcete o tomto zajímavém fotoaparátu dozvědět víc, přijměte pozvání k následující recenzi.

EVF zrcadlovka Nikon Coolpix 8700 je konstrukčně totožná s předchozím modelem 5700. Na první pohled se ani barevně příliš neliší. Došlo pouze k prohození barevného podkladu tlačítek u spouště a na levé straně objektivu ze šedé na černou a naopak. Druhou a řekněme slušivější změnou je červené pogumování gripu. Pochopitelně se změnily nápisy a také logo výrobce je v novém lesklém provedení. Celkový design celého fotoaparátu je poměrně specifický. Přístroj je velice kompaktní a na svou třídu poměrně malý. Magnéziovému tělu o rozměrech 113x105x78 zůstala zachována hmotnost cca 480 g.
Po zapnutí fotoaparátu se vysune dominantní objektiv, jehož délka se mění s ohniskovou vzdáleností. Na levém boku jeho tubusu jsou čtyři nastavovací tlačítka přímé volby, vstupně výstupní konektory a reproduktorový otvor. "Nástavba" objektivu je tvořena interním bleskem, který přechází v elektronický hledáček s dioptrickou korekcí. Na něm je patice pro připojení externího systémového blesku. Interní blesk se vyklápí automaticky, a to i tehdy, pokud je zakázán. Nově totiž pod výbojkou přibyla kromě měřící fotodiody i osvitová LED, usnadňující ostření za zhoršených světelných podmínek. Bílá LED indikující běh časovače a potvrzující expozici každého snímku krátkým zábleskem je umístěna v horní části bateriového gripu, který je, jak jsme se již zmínili, příjemně pogumován. Na jeho horní straně nalezneme spoušť, okolo které je otočný prstenec zapínající celý fotoaparát, tři funkční tlačítka a volící nekonečně otočné kolečko. Vlevo od něj vidíme LCD stavový displej, který lze stiskem tlačítka zeleně podsvítit.

Další ovládací prvky jsou rozmístěny v pravé polovině zadní stěny fotoaparátu. Jedná se o kolébkový ovladač optického zoomu, řadu tlačítek, jejichž význam je patrný z obrázku, posuvný přepínač pro volbu mezi režimem focení a prohlížením snímků a čtyřsměrný křížový ovladač. Ten je poměrně malý a proto je dobře, že neplní ještě stiskem roli potvrzovacího tlačítka.

Jistě velice zajímavá je možnost výklopného a současně otočného LCD monitoru o úhlopříčce 4,6 cm. Ten lze natočit do prakticky libovolné polohy včetně přetočení směrem dopředu (to se pak zobrazovaná scéna otočí vzhůru nohama). Další nespornou výhodou je možnost ochrany citlivé obrazovky jejím přiklopením k tělu fotoaparátu ve chvílích, kdy displej nepotřebujeme. Mikrospínač pod ním automaticky aktivuje zobrazování do elektronického hledáčku. Pokud však máme displej vyklopený, slouží pro přepínání malé tlačítko vpravo od hledáčku. Paměťová karta se vkládá pod dvířky na pravém boku fotoaparátu. Akumulátor je přístupný zespodu přístroje. Pokud odklopíme jeho dvířka, můžeme vysunout plastovou krytku, pod níž se objeví řada kontaktů, sloužící pro připojení přídavného napájecího gripu.

Jádrem fotoaparátu Coolpix 8700 je nyní tolik nasazovaný 2/3" CCD snímač od společnosti SONY s efektivním rozlišením 8,0 miliónů bodů. Nikon z něj získává snímky s maximálním rozlišením 3264x2448 obrazových bodů s nastavitelnou citlivostí od 50 do 400 ISO. To znamená, že ji oproti předchozímu modelu 5700 posunul směrem dolů. Snímky ukládá ve formátu JPEG s podporou EXIF2.2, surovém RAW či nekomprimovaném TIFF (nešťastně označovaném kvalitou HI) na paměťovou kartu typu CompactFlash II, včetně podpory MicroDrive.
S číslem 8 se setkáme nejen u rozlišení snímače, ale také u optického přiblížení Zoom-Nikkor objektivu. Ten je složen ze 14 členů uspořádaných v 10 skupinách (včetně dvou ED členů). Jeho přepočtený ohniskový rozsah je oproti konkurenčním modelům zaměřen více do dálky, a to konkrétně od 35 do 280 mm při světelnosti f/2,8 - 4,2. Optická soustava je schopna zaostřit od 50 cm, v makro režimu pak od příjemných 3 cm. Pro dosažení tak malé vzdálenosti však nesmí být použito krajních poloh optického zoomu. Ostření probíhá na základě detekce kontrastu na snímači. K dispozici je pět ostřících bodů, ovšem chceme-li za špatných světelných podmínek využít pomoci osvitové LED, musíme vybrat středový bod autofokusu. K dispozici je i průběžné a manuální ostření. To je lepší provádět v EVF hledáčku, protože nabízí rozlišení 235 000 bodů oproti 134 000 bodů, zobrazovaných displejem.

Nikon Coolpix 8700 patří do té nejvyšší třídy ultrazoom digitálních fotoaparátů umožňujících plně manuální ovládání expozice včetně priority clony, času a programového režimu. Přesto myslí i na méně pokročilé uživatele, kterým nabízí 12 scénických programů a pochopitelně plně automatický režim. V ručním režimu dokáže expozice pracovat s časy od 1/4000 s do 8 s, přičemž se dále nabízí i režim BULB, při němž je možné dobu expozice prodloužit pro libovolnou citlivost až na 10 minut. Sedmilamelová irisová clona pracuje s clonovým číslem 2,8 až 8. TTL měření expozice nabízí 256 zónové měření, měření s důrazem na střed a bodové měření. Výslednou expozici je pochopitelně možné korigovat v rozsahu +- 2 EV s třetinovými kroky. Aktuální hodnota nastavených parametrů se ukládá do dvou uživatelských pamětí přístroje.
Pro zachycení rychlých dějů je určen sekvenční režim, který zvládne exponovat buď 5 snímků plného rozlišení v sérii dlouhé 2 s, či 12 snímků pořízených s rychlostí 1,2 sn./s. V rozlišení 640x480 lze exponovat až 100 snímků s rychlostí 30 sn./s. To se již blíží natáčení ozvučené videosekvence, která pracuje do rozlišením 640x480 při 30 sn./s s maximální délkou 35 s záznamu. Dále je fotografovi k dispozici 3 nebo 10 sekundový časovač.
Pro dosažení lepšího výsledku je ve fotoaparátu implementována řada automatických funkcí, jako je například výběr nejostřejšího snímku série či expoziční a WB bracketing. Vyvážení barev umožňuje vedle automatické balance a 6 předdefinovaných hodnot i přesné ruční změření. Pro časy delší nebo rovny 1/4 s lze aktivovat redukci šumu, pracující na principu dvojité expozice a následném odečtení naměřeného šumu od pořízeného snímku.

U interního blesku s dosahem 0,5 - 4,1/2,7 m (W/T) je možné ovlivnit intenzitu záblesku v rozsahu +- 2 EV a volit jeden z pěti režimů. Tím je například synchronizace se zadní závěrkou či redukce červených očí, pracující s jedním slabším předzábleskem. Jeho činnost může být potlačena, pokud se užívá přídavného systémového Speedlight blesku.
V režimu prohlížení fotoaparát ukazuje podrobné informace o expozici, včetně histogramu, vysvícení přepálených scén, ale třeba i zvoleného bodu autofokusu.
O napájení se stará speciální Li-Ion akumulátor 7,4 V / 680 mAh, případně je možné použít síťový adaptér či bateriový grip. S plně nabitým dodávaným akumulátorem udává výrobce výdrž přibližně 200 snímků. Pro přenos dat slouží překvapivě stále jen USB 1.1. Fotoaparát podporuje možnost přímého tisku protokolem PictBridge a Epson PIM. Součástí balení je dále A/V a USB kabel, nabíječka a instalační CD. Paměťovou kartu Nikon v balení z poměrně rozumných důvodů u přístroje této třídy nedodává.

Na ovládání Coolpixu 8700 jsme si museli chvíli zvykat. Nikon se totiž snaží vyjít vstříc jak amatérským uživatelům, tak i těm náročnějším. Proto se můžeme setkat s dvěmi odlišně vypadajícími menu, která odpovídají zvolenému režimu. Všimněte si, že fotoaparátu chybí hlavní kruhový volič, určující jeho režim. Ten se volí po stisku předdefinovaného tlačítka na horní straně fotoaparátu. Jenže tento význam je možné předefinovat a pak se režim přístroje volí přímo v jedné položce menu. Ta je standardně jako první v pořadí, ale i to se dá změnit. Nikon totiž menu přístroje oproti modelu 5700 přepracoval (nyní vypadá podobně jako u nedávno recenzovaného kompaktu Coolpix 3700) a umožnil uživateli konfigurovat jeho vzhled výběrem nejčastěji používaných položek. Zkrátka a dobře, pokud se nebudete o přístroj dělit s někým, kdo je na jiné uživatelské úrovni, přizpůsobíte si ovládání fotoaparátu svým potřebám a budete spokojeni. Pokud by však mělo dojít ke sdílení, nastane čas kompromisů.

Fotoaparát umožňuje řadu parametrů nastavovat rychle pomocí tlačítek přímé volby. Ty jsou jednak na jeho levém boku a také nahoře u spouště. Krátkým stiskem přepínáme parametr odpovídající obrázku, pokud tlačítko podržíme a budeme současně otáčet nastavovacím kolečkem, volíme hodnotu parametru zobrazeného vedle něj.
Menu působí přehledným dojmem, položky se v něm vybírají a většinou i potvrzují stisknutím šipky vpravo. Někdy je nastavování víceúrovňové, v tom případě se po stisknutí šipky vpravo na daném parametru zobrazí další okno s výběrem, které může pokračovat ještě dalším oknem. V uživatelsky definovaném menu lze hodnotu parametru volit i přímo otáčením ovládacího kolečka.

Pokud si tedy na filozofii ovládání zvykneme a přizpůsobíme si přístroj k obrazu svému, je s ním příjemná práce. Absence druhého ovládacího kolečka je v manuálním režimu řešena pomocí tlačítka MODE, kterým přepínáme mezi nastavováním clony a času. Tlačítko FUNC je možné nastavit například na volbu vyvážení bílé. Potom se současným otáčením kolečka volíme jednu z přednastavených hodnot, pokud ho podržíme déle, provede se ruční nastavení vyvážení bílé. Motorek optického zoomu má dvě rychlosti, které lze nastavit v menu. Přesto pokud zvolíme pomalou rychlost, při delším stisku kolébkového ovladače motorek sám zrychlí. Díky tomu lze ovládat optický zoom velice jemně, což je u objektivu s osminásobným přiblížením velice příjemné.

Nikon se v modelu Coolpix 8700 poměrně dobře vypořádal s nezanedbatelnou mírou šumu snímače. Vzhledem ke kvalitě své optiky upřednostnil sice hrubší "zrno" snímků způsobené šumem, ale získává tak maximum detailů z možného rozlišení snímače. Přesto se mu daří šum účinně potlačovat.

Porovnání citlivosti na snímcích bez redukce šumu (50 - 400 ISO)

Chromatická aberace objektivu je na minimální úrovni. Rozsah jeho optického přiblížení se projeví negativně spíše v soudkovitém zkreslení při nejkratším ohnisku. Při plném přiblížení je poduškovitost mizivá.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 35 a 280 mm)

Automatické vyvážení barev je poměrně dobré a velice hezky pracuje v noci. Ruční nastavení bílé barvy je bezproblémové.

Nárůst prokreslenosti detailů při zvýšení z 5 na 8 miliónů bodů je patrný a vystihuje ho následující srovnání:

8 Mpix 5 pix
Porovnání rozlišení snímků (výřez 8 Mpix a 5 Mpix snímku)

Ukázka denních snímků bez redukce šumu (100 - 400 ISO)
Omluvte prosím zhoršenou technickou kvalitu snímků způsobenu sněžením
ISO100 ISO200
Ukázka optického zoomu při ISO50 a automatickém vyvážení barev (ohnisko 35 mm a 280 mm)

ISO50 ISO100
ISO200 ISO400
Ukázka nočních snímků se zapnutou redukcí šumu (zleva: vyvážení barev Slunečno/ISO50, dále automatické vyvážení bílé/ISO 100, 200 a 400 ISO)

Rychlost Coolpixu 8700 je na danou třídu průměrná - fotoaparát nastartuje do režimu focení včetně vysunutí objektivu cca za 3,5 s. Sérii 5 snímků v plném rozlišení a formátu JPEG uložil za příjemných 10 s, v holém RAW mu to pak ale trvá přibližně 1,75 minuty. Znovu exponovat je však možné již v cca polovině této doby, ale pochopitelně již jen do zaplnění kapacity ne zcela uvolněného vyrovnávacího bufferu. O probíhajícím zápisu dat na kartu informuje symbol na displeji. Jeden snímek ve formátu JPEG v plném rozlišení a kvalitě se ukládá cca 3,5 s, přičemž další snímek není do té doby možné exponovat. Zobrazení dalšího snímku v náhledu probíhá ve zlomku sekundy, přičemž v plné kvalitě se překreslí za necelé 2 s (dle náročnosti scény a tomu odpovídající velikosti souboru). Maximálního šestinásobného digitálního zvětšení snímku dosáhneme cca za 3 s.
Pokud budeme hledat zápory tohoto fotoaparátu, tak určitě najdeme nepřekreslování scény v hledáčku při sekvenčním režimu, a to i při pomalém, kdy je již opravdu těžké udržet focený pohybující se objekt v záběru pouhým odhadem. Poté máme připomínky k ručnímu ostření, které je jednak pomocí současného stisku tlačítka a otáčení kolečka poměrně nepřirozené a navíc není na displeji zobrazována přibližná vzdálenost zaostření. Místo toho se pouze posouvá ukazatel mezi symbolem makra a nekonečna. Také chybí zvětšený výřez obrazu pro přesnější kontrolu zaostření. V plně manuálním režimu nelze zobrazit živý histogram, namísto něj máme kontrolu nad expozicí pouze pomocí posuvného ukazatele po expoziční úsečce, známé z hledáčků zrcadlovek. Obraz v elektronickém hledáčku je sice poměrně jemný, ovšem zobrazované objekty v něm mají rušivé ostré kontury. Nové rozlišení hledáčku však nabízí citelně lepší obraz. Posledním slabším místem je spíše průměrná výdrž akumulátoru a především u Nikonu tradiční "rychlá smrt" bez včasného varování.
Cílem této recenze pochopitelně není pouze hledání nedostatků fotoaparátu. Proto jmenujme i řadu potěšujících zjištění a příjemných vlastností. Práci v nestandardních polohách velice zpříjemňuje výklopný a jasně čitelný displej. Na něm se v rohu zobrazuje po stisku tlačítka náhledu předchozí pořízený snímek, pomáhající například stejné kompozici následujícího snímku. Pro rychlé pořízení několika podobných snímků za sebou může sloužit i jeden parametr v menu, po jehož aktivaci fotoaparát po rychlém promáčknutí spouště ještě během náhledu právě exponovaného snímku fotí se stejnými parametry, s jakými pořídil snímek předchozí. Také možnost práce s dlouhými časy zaslouží pochvalu. Nejen, že je k dispozici až desetiminutový režim BULB, ale navíc lze v menu například nastavit, po jaké době po stisku spouště se má expozice ukončit. Ostření za šera pomohlo přidání osvitové LED, její účinek je závislý na fotografované scéně a běžně se dostává na vzdálenost alespoň dvou metrů.

Nikon Coolpix 8700 lze považovat za dlouho očekávaný upgrade předchozího modelu. Kromě snímače s vyšším rozlišením, přepracování menu a přidání osvitové LED nabízí i rychlejší zpracování obrazu, jehož výsledná kvalita je nejen díky dobré optice, ale i následnému zpracování na slušné úrovni. Celkově se jedná o špičkově "nabušený" ultrazoom nabízející kompaktní provedení a tomu odpovídající ovládání. Nikon jeho uvedením však dává jasně najevo, že hodlá odlišovat své digitální zrcadlovky typu D70 od EVF digitálních fotoaparátů. V každém typu přináší jisté výhody, ale i nevýhody. Bohužel se nám však zdá, že bude mít Nikon se svou doporučenou koncovou cenou 44.990,- Kč s DPH možná v současné konkurenci trochu starostí s tím, aby přesvědčil zákazníky o výhodách svého Coolpixu 8700. Naštěstí se však tento fotoaparát oproti ostatním modelům liší ohniskovou vzdáleností objektivu (ke kterému je navíc možné přikoupit předsádky), na kterou jistě řada "lovců dravé zvěře" v kombinaci s rozlišením snímače a skvělou kvalitou záznamu určitě uslyší.