Minule jsme si vysvětlili, co je to automatické měření expozice a jak u digitálních fotoaparátů funguje. Dnes na toto téma úzce navážeme a ukážeme si, jak takové měření expozice můžeme přímo ovlivnit – rychle, jednoduše a bez složitých výpočtů a vzorečků. Ano! Řeč není o ničem jiném, než o expoziční kompenzaci!
Tento výkonný a všestranný plochý skener jsme představili jako novinku letos v březnu, k dostání je od dubna a jeho prodejní cena se pohybuje kolem pěti tisíc korun. V testu jsem se zaměřil hlavně na skenování fotografií a transparentních předloh – kinofilmů, ať už v pásech, nebo diapozitivů v rámečcích, a také středního formátu.
Během testování cenově dostupné plnoformátové digitální zrcadlovky Nikon D600 jsem dostal nabídku na vyzkoušení nové verze D610, kterou jsem přirozeně velmi rád přijal. Původně jsem uvažoval, že připravím přímou srovnávací recenzi obou modelů, ale záhy jsem si uvědomil, že přehlednější a praktičtější budou recenze dvě, propojené vzájemně linkem.
20. prosince 2005, 00.00 | Olympus v rámci omlazení nabídky digitálních fotoaparátů začal používat nové zkraty a vylepšil design. Novému modelu SP-500UZ padne černá barva jako ulitá, ovšem podle parametrů jednoduše odhalíme nástupce řady ultrazoomových přístrojů, dříve označovaných zkratkou C-7xx. Rozlišení 6 MPix, 10x optický zoom a možnost manuálního ovládání.
{Popis a konstrukce}
Olympus v rámci omlazení nabídky digitálních fotoaparátů začal používat nové zkraty a vylepšil design. Novému modelu SP-500UZ padne černá barva jako ulitá, ovšem podle parametrů jednoduše odhalíme nástupce řady ultrazoomových přístrojů, dříve označovaných zkratkou C-7xx. Rozlišení 6 MPix, 10x optický zoom a možnost manuálního ovládání.
Konstrukce a design
Konstrukce fotoaparátu nabízí tradiční řešení ultrazoomového EVF (elektronický hledáček) přístroje. Lepší držení podporuje poměrně velký grip. Objektiv se po zapnutí vysunuje z tubusu na přední straně. Při změně ohniskové vzdálenosti se však již dále nevysunuje a ani nijak nepohybuje. Pomocí redukce můžeme na objektiv nasadit i předsádky. Vestavěný výklopný blesk nemá příliš velký zdvih a tak není příliš vhodný pro makro fotografování na krátké vzdálenosti. Na přední straně je mezi tubusem objektivu a gripem přisvětlovací dioda automatického zaostřování a mikrofon.
Na horní straně je nad hledáčkem umístěný blesk, vedle kterého jsou tlačítka pro zapnutí přístroje a blokaci expozice. Nad gripem je pak prstencový ovladač zoomu, uprostřed kterého je spoušť. Zcela napravo je kruhový ovladač, kterým si nastavujeme režim expozice. Dolní strana poskytuje prostor pro čtveřici tužkových baterií, které jsou chráněné plastovými dvířky s pojistkou a závit pro stativ, umístěný mimo osu objektivu.
Levý bok nabízí sdružený konektor pro USB a A/V ukrytý pod gumovou krytkou a reproduktor, který slouží také pro přehrávání zvuků a video sekvencí. Konektor napájení (taktéž chráněný gumovou krytkou) a slot paměťové katry nalezneme na pravém boku. Slot je pod plastovými dvířky.
Velká část zadní strany je využita displejem, nad kterým je elektronický hledáček (EVF) bez možnosti dioptrické korekce. Vedle hledáčku je mechanické tlačítko pro uvolnění vestavěného blesku. Okolo displeje pak také nalezneme další tlačítka, která slouží pro přepínání mezi hledáčkem a displejem, zobrazování informací na displeji a nastavení blesku. Posledním ovládacím prvkem je skupina pěti tlačítek tvořící křížový ovladač, pomocí kterého se pohybujeme v menu.
Plastové tělo černé barvy je poměrně dobře provedeno a působí lepším dojmem než starší šedostříbrné Olympusy. Hmotnost bez baterií a karty je cca 290 g. S výbavou je to cca 386 g. Rozměry jsou: 105,5 x 74,5 x 71 mm.
[-more-]{Technické parametry}
Technická specifikace
Použitý CCD snímač má efektivní rozlišení 6 MPix a úhlopříčku 1/2,5". Díky tomu můžeme fotografovat do rozlišení 2 816 x 2 112, 2 816 x 1 877 (3:2), 2 592 x 1 944, 2 288 x 1 712, 2 048 x 1 536, 1 600 x 1 200, 1 280 x 960, 1 024 x 768 a 640 x 480 bodů ve formátech JPEG a RAW (pouze v max. rozlišení). Citlivost lze nastavit na ISO 80, 100, 200 a 400. Ozvučené videosekvence umí přístroj natáčet v rozlišení 320 x 240 bodů s frekvencí 30 nebo 15 sn./s až do zaplnění paměťové karty. O zpracování snímků se stará obrazový procesor TruePic TURBO, který umožňuje nastavení saturace, kontrastu i ostrosti v rozsahu +-5 kroků. Je zde také možnost využití funkce Pixel mapping, která vyhledá vadné snímací body a vyřadí je z procesu tvorby snímku (místo nich se pak použijí informace ze sousedních bodů). U natáčení videosekvence můžeme aktivovat elektronickou stabilizaci obrazu (nejedná se o optické, ale softwarové řešení).
Objektiv Oympus ED Lens s 10x optickým zoomem disponuje rozsahem ohniskové vzdálenosti od 6,3 mm do 63 mm (ekvivalent kinofilmu je 38-380 mm) a světelností F2,8-3,7. Maximální clonové číslo je F8,0. Průměr filtru je 45,6 mm (s redukcí CLA-4 lze nasadit předsádkové čočky). Automatické TTL zaostřování pracuje na principu měření kontrastu. Při zhoršených světelných podmínkách může být nápomocna přisvětlovací dioda. Zaostřovat může automatika celoplošně nebo bodově s výběrem oblasti. Ve standardním režimu je minimální zaostřovací vzdálenost 0,6 m na nejkratším ohnisku a 2 m na nejdelším. V makro režimu můžeme ostřit od 7 cm do 120 cm a v Super Makro režimu od 3 cm s pevně nastavenou ohniskovou vzdáleností 65 mm (ekvivalent kinofilmu). Zvolit si můžeme i manuální zaostřování.
Automatické měření expozice nabízí režimy Digital ESP měření, bodové a integrální se zdůrazněným středem. Histogram je k dispozici v režimu focení i prohlížení. Kromě plně manuálního režimu můžeme ovládat expozici také pomocí poloautomatických režimů s prioritou času a clony. K dispozici je i klasická a plná automatika, včetně 21 scénických režimů. Rychlost závěrky lze nastavit od 1/1 000 s do 15 s (v režimu Bulb až 8 min). Kompenzaci automatické expozice můžeme nastavit na +-2 EV po 1/3 EV krocích. Sériové snímání zvládne až 3 snímky rychlostí 2,5 sn./s. Intervalové snímání pak 2-99 snímků s intervalem od 1 do 60 minut.
Kromě automatického vyvážení bílé barvy můžeme použít jednu z přednastavených hodnot (zamračeno, slunce, večerní slunce, žárovka, zářivka 1, zářivka 2 a zářivka 3) nebo manuální měření. Automatiku můžeme také regulovat pomocí korekce (červená) -7 až (modrá) +7. Vestavěný blesk má pracovní rozsah 0,3 m - 4,5 m (na nejkratším ohnisku) / nebo 1,2 m - 3,4 m (na nejdelším ohnisku). Také jeho intenzitu můžeme regulovat pomocí korekce o +-2 EV.
Elektronický hledáček má rozlišení 201 600 bodů. LCD TFT displej na zadní straně má úhlopříčku 2,5" a rozlišení 115 000 bodů. Data se ukládají na paměťovou kartu xD (nutno dokoupit, kapacita až do 1 GB) nebo interní 10 MB paměť. Napájení zajišťují 4 tužkové baterie. Přenos dat do počítače probíhá pomocí USB a k dispozici máme i A/V výstup. Samozřejmostí je i podpora přímého tisku bez počítače pomocí PictBridge. Češtinu si můžeme zdarma stáhnout z internetu přes software OLYMPUS Master.
[-more-]{Ovládání fotoaparátu}
Ovládání
Vzhledem k rozměrům a cílové skupině uživatelů na sobě nemá fotoaparát příliš mnoho ovládacích prvků. Fotoaparát se zapíná zapuštěným tlačítkem na horní straně. Rozhodně se používá lépe, než u minule recenzovaného Olympusu SP-310. Tlačítka se používají bez problémů a spoušť má poměrně hluboký, ale čitelný chod. Výhodou je její umístění uprostřed prstence, kterým ovládáme zoom. Ovládání je díky tomu o něco pohotovější. Tlačítko na horní straně, označené jako AEL (blokace expozice) je programovatelné a můžeme mu přiřadit jednu z nabízených funkcí (sériové snímání, citlivost, samospoušť, režimy blesku, digitální zoom, redukce šumu, režim AF, rozlišení a vyvážení bílé barvy).
Na zadní straně je pouze tlačítko pro nastavení režimu blesku. Zbývající ovládají informace zobrazované na displeji, prohlížejí poslední pořízený snímek, nebo právě prohlížený snímek mažou. Křížový ovladač je tentokrát určen výhradně pro nastavení kompenzace expozice, času, clony a vzdálenosti zaostření. Pro přístup do menu stiskneme příslušné tlačítko a jako první se nám zobrazí tradiční rychlé menu Olympusu, kde můžeme nastavit rozlišení, makro režim, samospoušť a dostat se do samotného menu. To, jaké možnosti zde máme, si můžeme také nastavit v Setupu, stejně jako funkci tlačítka AEL.
V menu si můžeme nastavit na čtyřech různých záložkách oblast měření expozice, makro režim, sériové snímání, citlivost, samospoušť, korekci záblesku, režim záblesku, digitální zoom, redukci šumu, režim AF, kontinuální zaostřování, intervalové snímání, rozlišení, vyvážení bílé, korekci WB, saturaci, kontrast a ostrost. Můžeme zde také formátovat paměťovou kartu, zálohovat interní paměť, resetovat nastavení, nastavit jazyk, zvuky, číslování souborů, pixel mapping, jas displeje, čas, datum, formát video výstupu, přisvětlovací diodu, histogram a funkci tlačítka AEL. V režimu prohlížení také můžeme upravovat JPEG snímky pomocí korekce jevu červených očí, ořezávání, zmenšování a aplikování barevných filtrů (černobílý, sepia). Protože máme k dispozici úpravu RAWu ve fotoaparátu, tak si až po pořízení snímku můžeme vybrat vhodné vyvážení bílé, rozlišení, ostrost, saturaci a kontrast a snímek konvertovat do JPEG.
[-more-]{Kvalita snímků a hodnocení}
Kvalita snímků
Míra digitálního šumu odpovídá této kategorii. U nejnižších citlivostí ISO 80 a 100 se šumem nemusíme zabývat. Lehký šum je zde viditelný pouze při důkladném pozorování zvětšeného snímku. Problém nastává na citlivosti ISO 200, kdy šum zesílí, ale stále je při běžném použití fotografií i tisku na formát A5 akceptovatelný. Šum na snímcích pořízených s citlivostí ISO 400 je pozorovatelný zejména na jednobarevných plochách nočních snímků. Denní snímky nemají tak markantní šum, ale ztrácejí se zde detaily. Zmenšené snímky jsou stále dobře použitelné.
Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava a shora dolů: ISO 80, 100, 200 a 400), výřezy 1:1 z barevného testovacího terče
Automatické vyvážení bílé barvy pracuje ve standardních podmínkách velmi dobře. Problémy jsou pouze v žárovkovém osvětlení, kde selhává většina digitálních fotoaparátů. Při náhledu scény je vyvážení dobré, ale na snímku se v tomto osvětlení barvy posunují do teplých odstínů.
Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo ruční nastavení)
Objektiv v kombinaci se snímačem nabízejí dobrou úroveň zachycených detailů. Ostrost je také velmi dobrá. Na nejkratším ohnisku ostrost mizí pouze v rozích a patrné je pouze lehké soudkovité zkreslení. Chromatická aberace je u krajů snímků poměrně znatelná, ale stále v mezích této kategorie fotoaparátů. S rostoucím ohniskem zcela zmizí soudkovité zkreslení, ale sním se lehce ztrácí i ostrost, což je obvyklá vlastnost u těchto objektivů. Vinětace (ztráta světla v rozích) je akceptovatelná. Celkově je kvalita obrazu lehce nadprůměrná.
Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 38 mm, vpravo 380 mm)
Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava a shora dolů: ISO 80, 100, 200 a 400), výřezy 1:1
Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava a shora dolů: ISO 80, 100, 200 a 400), výřezy 1:1
[-more-]{Praktické zkušenosti a závěr}
Praktické zkušenosti
Od stisknutí tlačítka Power do pořízení prvního snímku uplyne cca 3,8 s. Zpoždění závěrky od stisknutí namáčknuté spouště je v našich podmínkách neměřitelné, tzn. pod 0,1 s. Zpoždění bez namáčknutí je cca 0,8 s. Přezoomování z nejkratšího ohniska na nejdelší zabere cca 2 s. Ovládání zoomu je rozděleno na cca 50 kroků, což je velmi dobré. Lehké zpoždění displeje je pozorovatelné, ovšem stále na úrovni konkurence.
Automatické měření expozice pracuje velmi dobře. Horší je to u automatického zaostřování, které si poměrně často dává na čas. Problém mu dělá jakákoliv nestandardní situace, jako je horší osvětlení, fotografování na delším ohnisku apod.
I když se toho od minulých modelů příliš nezměnilo, tak SP-500 je velmi zajímavým fotoaparátem. Kromě klasické výbavy v podobě 6 MPix a 10x optického zoomu nabízí také možnost fotografování do formátu RAW a jeho následnou editaci přímo ve fotoaparátu. Výsledek si můžeme převést do JPEG a tím pádem můžeme nastavit vyvážení bílé až po vyfotografování snímku, RAW smazat a ušetřit tak místo. RAW samozřejmě můžeme použít i na počítači, pro maximalizaci kvality konečné fotografie.
Vzhledem k množství parametrů, které můžeme nastavit manuálně, by se velmi hodilo alespoň jedno multifunkční kolečko. Nastavování manuální expozice a používání manuálního zaostřování není příliš dobře vyřešeno a kolečko by toto velmi usnadnilo a zrychlilo. Další nevýhodou, která bude možná brzdit kreativitu uživatelů, je poměrně dlouhé počáteční ohnisko, což je ovšem častá vlastnost ultrazoomů. Zde naproti tomu alespoň dostáváme poměrně kvalitní výstup. Zřetelnější je pouze aberace, která se může vyskytnout na velmi kontrastních přechodech.
Závěr
Olympus SP-500 je pokračovatelem svých předchůdců a některým neduhům nepomohlo ani přejmenování a vylepšený design přístroje. Automatické zaostřování nepatří mezi nejrychlejší, ale na druhou stranu nabízí fotoaparát velmi dobré snímky, velké množství manuálních funkcí, fotografování do RAWu, zobrazení živého histogramu apod.
Balení obsahuje fotoaparát, řemínek, 4 ks AA baterií (jednorázové), USB kabel, A/V kabel, návod, záruční kartu a software Olympus Master. Maloobchodní doporučená koncová cena (stanoveno českou pobočkou Olympus) je 10 990 Kč včetně DPH.
Chapu, ze nemate cas udelat nejakou slusnou fotku, kdyz mate fotak jen na chvili pujcen. Bohuzel pokud kdyz je venku osklivo, jsou fotky take osklive, a tak vase "zive" fotky nemaji zadnou vypovidajici hodnotu. Chtelo by to predelat web tak, aby se k recenzi pridavaly vzdy prislusne snimky recenzovaneho fotaku z galerie (s pouzitim exif)!!!
Jsme radi, ze chapete, ze s pocasim nic neudelame. Je to skoda, ale na druhou stranu snimky z galerie take neni nejstastnejsi napad. Pak by se spise recenzovalo umeni fotografu v retusovani. My davame do recenze fotografie nijak neupravovane tak, jak vyjdou z fotoaparatu. V galerii to tak dela malokdo, spise nikdo, diky omezeni velikosti snimu. V recenzich si muzete stahnout snimky v maximalnim rozliseni.
Ten RAW je bohuzel jen jen marketingovy figl na ktery jsem bohuzel take naletela. Prilozenym programkem se neda smysluplne editovat, plugin pro Photoshop od Olympusu pri tento fotak nefunguje a tento fotak samozrejme neznaji ani bezne pouzivane programky k editaci RAWu takze se s takovym RAWem muzete akorat tak nechat vyfotit:-)
Co se tyka aberace, tak ta je u tohoto potaku hodne neprijemna osobne mne ale vic vadi naprosto neverohodne podani barev.
Rawshooter a ani C1 tento fotak "neumi". Ono to zas takove prekvapeni neni, vzdycky to nejaky cas trva, nez tyto programky podporuji nove modely. Co je ale dost neprijemne prekvapeni je to, ze ani Olympus nic rozumneho k fotaku nepribaluje.
Olympus SP-500UZ bych asi nekoupil, ale treba E-500 to uz je jinej fotak (nebo 7070, 8080, i C-70 jde). Proste olympus ma jednou dobrej a jednou spatnej fotak (jako kazda jina znacka).
No jo, ale 7070, 8080 a C-70 jsou trosku jine "vahove" kategorie. Ja jsem chtela nejaky maly digitalek do kapsy, co umi RAW, abych sebou nemusela furt tahat zrcadlovku, no a naletela jsem na klamavou reklamu.
Jo, E-500 se mi taky libi, i kdyz ma hrozne mrnavy hledacek. Jenze co se zrcadlovkou, na kterou nejsou objektivy?
Kdybych mela dnes kupovat zrcadlovku, tak bud Nikona d50 (foti se mi s nim velice prijemne i kdyz je to takovy jednoduchy fotacek), nebo Canona 20D.
Taky jsem premyslel o zrcadlovce (tenkrat jeste 350D vs. D70) a rozhodl jsem se proti vsem pro D50, ale nakonec jsem usoudil, ze pro moji potrebu staci prave Oly C-70 (RAW ma taky). Ted je i Oly E-500 a myslim, ze objektivu je dost. Vse je otazka penez a naraku, ale vybrat lze.
Pro JitkuCl,
TenRAW opravdu u SP 500 jde a není to problém.V RAW Shoteru a není to žádný marketingový fígl.Ale doporučuji než něco odsoudím, nejdřív studovat a hodně hodně fotit a fotit...a pak hodnotit.Fotím několik desítek let a tento foťák taky mezi jinými vlastním a mám i Canon, ale Oly SP 500 je i z hlediska zkušeného amatéra hodně kvalitní EVF .Všem dobré světlo.Pew
Měl jsem přístroj v ruce na předváděcí akci Olympusu a připadá mi jako plastová hračka pro děti a při srovnání se starší řadou 7xx mi to přijde jako přechod k lacinému provedení. Vlastnil jsem C-740 a pocitově mi přišel lépe vypadající a sednoucí do ruky. Co se týká obrazové kvality a dalších parametrů-nevím ale pokud se zásadně nezlepšily, tak bych si přístroj rozhodně nekoupil ani jako úplný laik. Připadá mi že Olympus vsadil na laciné hračky vyráběné v číně, které se ale (asi) dobře prodávají - viz zrcadlovka E500.
No, on Canon 350D taky nejni žádnej lumen, co se provedení týče, držel jsem to v ruce a bál se, aby se to nerozpadlo. Bude to asi trend, u těchto levných, startovacích zrcadlovek. u Canonu i u filmovejch...
No, já jsem se rozmejšlel práve mezi O. E500 a C. 350D, ale oba mi připadaly na držení stejně, jako hračka od vietnamců. E500 mi připadla o něco pevnější... Nikon nevím, nějak jsem mu nepřišel na chuť... Asi nepovýším :-(
Tak zkus nějakou D50 nebo D70. Dokud jsem ho neměl v ruce, nechtěl jsem ho (mám klasického kinofilmového Canona 300 a digikompakt od Minolty), nebudu si kupovat foťák od další firmy. Ale jednou ho člověk vezme v obchodu do ruky...
Chci si koupit. dig.fot. a vybiram si mezi olympusem c-70, c-770 a sp-500. Muzete mi nekdo poradit jaky fotoaparat vybrat z techto tri nebo popripade doporucit jiny v cene kolem 10000,-.
Predem diky!
Mám Olympus C-70 a jestli nepotřebuješ ultrazoom, tak doporučuju. Obrazový výstup je pěkný a hlavně je menší a rychlejší. 7MPix dává rezervu na výřezy. Výhody jmenovat nebudu, je jich dost. Nevýhody: horší ostření v horší viditelnosti na delší ohnisko. Širší ohnisko začíná od 38mm a je na něm malinko soudkovité zkreslení (když to člověk nepitvá, tak si toho nevšimne).
Taky jsem ho zkoušel, ale odradilo me plastove provedeni a hroznej displej (velikej s malym rozlisenim). A tak nejak se spatne drzi a ma problemy s odlesky a aberaci. c-70 nema stabilizator, ale zase je mensi a kovovy. Zalezi na pouziti. Oba sluzbu udelaji :-)
C-70 má manuální ostření. Doporučuju nejdřív vyzkoušet, je jinde než ultrazoomy ze stabilizací. Je to kovový menší foťák s 5x optickým zoomem a s velkou spoustou funkcí (i manuálních).
Ale na olympusacke strance pisi jen ze zaostreni je jen automaticke: Bodové zaostřování, iESP systém, možnost volby jedné ze 143 AF zaostřovacích zón a nic o manualnim. a jeste bych se zeptal na baterku jak dlouho vydrzi?a na dosah blesku. Predem diky!
Manualni ma - staci podrzet dlouze tlacitko OK a prejde to do manualniho (jak jinak fotit oblohu a jine veci:-)). Baterka by mohla byt silnejsi, vyresil jsem to koupi nahradni (da se sehnat za slusne penize) - vydrz kolem 100 - 200 fotek podle pouziti blesku atd. Dosah blesku jsem nezkoumal, ale v mistnosti jsem problemy nemel. Fotak ma i nevyhody, nekdy zablbne automaticke ostreni pri horsim osvetleni pri dlouhem ohnisku. Zacina na 38mm (nekomu to prijde hodne) a na sirsim je trosku soudkovite zkresleni. Taky je 5x zoom nekdy problem udrzet (vychazi s pouziteho objektivu s mensi svetelnosti). Jinak jsem ale spokojen - ted jsem delal fotku do ramecku a je fajn si ze zaberu na sirku udelat vyrez na vysku a furt to da v pohode 2048x1536 :-). A taky je perfekt skladnej. Jako konkurenci bych videl asi Canon A620. Oly ma realny histogram - i indikaci prepalu :-).
Nez si ho koupis doporucuji ti radsi prostudovat vic for a recenzi. Nedelej rozhodnuti jen na zaklade zkusenosti jednoho cloveka. Nikdo nebude hanet svuj fotak.
recenzi jsem precetl hodne, ale abych rek pravdu tak asi c-70 vychazela nejlip, ale porad jsem se jeste poradne nerozhodl. Vsede nekdy pisou polusy a minusy a pak si vyber:)
Jednoznačně RAW - tam se dají udělat některé bezstrátové úpravy a zabírá mnohem míň než TIFF. (RAW má data přímo ze snímače, ještě před interpolací na výsledný obraz, TIFF má data od snímače už sloučené). Pro nenáročné focení JPEG a pro hraní s výslednou fotkou RAW. (Mnohdy u této kategorie foťáků stačí jen dobře exponovaný a barevně vyvážený jpeg).
spravili by lepsie keby vyrobili c770 so 6mpx senzorom. nechapem prečo je napr. video v 320x204 ked 770 ho vie v 640x480 tušim aj so stereo ( ale to stereo som si neni isty ). dalej - ten fotak vyzera fakt ako plastova hračka už z fotiek, čo som čital recenzie a fora tak aj tak pôsobí skutočne. c770 mala paticu na blesk, tento "vytvor" ju nemá, napriek tomu sa označuje ako nastupca c770. šum je hrozný, aspon na iso200 to malo byť lepšie. stabilízácia - keď už, tak podobne ako minolta. určite nie softwarová. hodnotenie - ak nepotrebujete mnoho mpx a fotite pre zabavu, radšej si kupte c770 a za ušetrené peniaze si nakupte prislušenstvo ( stativ, filtre ... ). na fotky veľkosti A4 bohate stačia aj 4mpx c770. a priznajme si, koľký z nás chodia s fotkami do fotolabu akú veľkost fotiek si davame robiť?
V recenzi je psáno o externím blesku. Jak ho propojit s SP500, když nemá sáňky? viz=(...nebo konec expozice), nastavení externího blesku, digitální zoom a redukce šumu,.)
Dobrý den.
Našel jsem tuto uvedenou větu v recenzi:
=...nebo konec expozice), nastavení externího blesku, digitální zoom a redukce šumu,.
Bohužel ji tam už nemohu najít!
To je jedno.
Jedná se mi o informaci funkce SLAVE, kde je možnost nastavení od jedné do deseti. (intenzita záblesku) Půjde zřejmě o optické spuštění druhého blesku a zde se nastaví malá intenzita, aby se šetřila energie. S tím nesouvisí okamžik záblesku na začátku nebo na konci expozice.
Je to tak dobře?
Děkuji.
Dobry den,
pri rucni volbe zaostrovacio bodu mame na vyber z takto velkeho poctu bodu. Jsou rozprostreny maticove do obdelniku po vetsine plochy zaberu. Neznamena to vsak, ze automatika vyuziva pri automatickem ostreni vsechny body.
Problem s konektory jsme nezaznamenali.
Sháním ČESKÝ MANUÁL k tomuto fotoaparátu (Olympus SP-500).
V případě, že tento foták vlastníte a zakoupili jste jej v ČR, tak si manuál můžete ZDARMA stáhnout z internetu prostrednictvym softwaru na přiloženém CD. Já ale NE, protože jsem ho koupil v USA...
POMOZTE PROSÍM!!
(lemonik@sezna m.cz)
Tenhle foťák jsem si koupil a po cca 6 měsících považuju za největší problém opravdu dost pomalé ostření, absenbci více tlačítek pro přímou volbu a osobně mi dost vadí i samospoušť pouze 10 sec kdy při focení ze stativu jsou 2 sec velmi užitečné.
Osobně bych se už rozhodl pro jiný typ od Panasonicu nebo Sony
Zdravím
CHci se zeptat zkušenějších uživatelů tohoto foťáku,jak pořídit kvalitní fotky z koncertů,kde je málo světla(svítí pouze reflektory barevné),hudebníci se hýbou a tak... S bleskem fotit nechci,když fotím bez něj na automatiku,tak fotky jsou totálně rozmazané-nepoužitelné !Když nastavím uzávěrku na min. a expozici otevřu,tak je to moc tmavé ..když dám ISO na 400,tak je tam moc šumu...Nějaký jiný způsob??Předem děkuji za rady!
Zkuste pomoci bodoveho mereni svetla zmerit expozici na nejsvetlejsi casti (nejaka cast tela hudebnika). Bud exponujte s automatikou, nebo s prioritou clony, kde nastavite nejmensi clonove cislo. Samozrejmosti je nejvyssi citlivost ISO 400, na nizsi by jste musel mit extremne dobre osvicene podium, coz nebyva. Pokud vam kombinace manualniho rezimu a ISO 400 neposkytuje dostatecne vysledky, je nutne sahnout po DSLR zrcadlovce.
nedobré ostření, klamavý displej, na počítačích vypadají snímky často mnohem hůř, uvažuju o změně... doporučuju nákup tohoto modelu důkladně zvážit... zlákala mě cena a dobrá pověst...
som amater, ktory mal moznost kupit v UK Olympus SP-510UZ za 150GBP = cca.7500SKK, ale vzdy mam moznost vratit a vymenit fotak za nieco ineeeee za podobnu cenu.
CITAM NAGATIVNE OHLASY = OPTICKE SUMY A POD. ... PORADTE MI PROSIM :{
BARNY